Muzyka klasa 5
Drodzy uczniowie,
wszystkie prace, które do tej pory zrobiliście i będziecie robić, możecie wysyłać do sprawdzenia na mojego maila: andrzej.kochanski@sp2gk.onmicrosoft.com
Tydzień obowiązywania 22- 25 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 13
Temat: Słuchamy muzyki współczesnej. Tworzenie biblioteki ulubionych utworów muzycznych.
Cel: Wyszukam oraz stworzę listę swoich ulubionych piosenek.
Dzisiaj ostatnia lekcja w tym roku szkolnym. Chcę, żeby ona kojarzyła Ci się z czymś bardzo przyjemnym. Każdy z nas może i powinien mieć swój gust muzyczny, który z biegiem lat może się zmieniać. Warto słuchać muzyki, wczuwać się w rytm, przekaz słowny, melodię, nastrój piosenek. Warto mieć swoje ulubione utwory i do nich często wracać. Warto stworzyć swoją bibliotekę ulubionych utworów i stale ją powiększać, poszerzać horyzonty, odkrywać nowe gatunki muzyczne, które w dzisiejszych czasach powstają bardzo licznie. Warto znaleźć muzykę, z którą się utożsamiasz, która wywołuje w tobie pozytywne emocje😊 Warto mieć w swojej bibliotece utworów piosenki na każdy nasz nastrój.
Zadanie na dziś:
– stwórz listę swoich ulubionych piosenek ( mogą być bardzo różne, na różny nastrój) i wysłuchaj przynajmniej dwóch piosenek z tej listy – takich, które pasują do Twojego dzisiejszego nastroju 😊 Życzę przyjemnych chwil z muzyką…
*do wydruku:muzyka, lekcja 13
Tydzień obowiązywania 15-19 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 12
Temat: Powtórzenie wiadomości na temat znaków chromatycznych.
Obejrzyj z uwagą filmik znajdujący się pod tym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=u8lK-4J5qJU – tu dokładnie jest wyczerpany temat znaków chromatycznych, a następnie rozwiąż rebusy
*do wydruku:muzyka kl 5 lekcja 12
Tydzień obowiązywania 08-10 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 11
Temat: Agogika- rodzaje tempa w muzyce. Lekcja powtórzeniowa.
Cel i opis lekcji: Przypomnę sobie, co to jest agogika oraz jakie rodzaje tempa wyróżniamy.
Dzisiaj przypomnimy sobie informacje, które w tym roku szkolnym już przerabialiśmy, a mianowicie skupimy się na agogice. Przypomnę wam: agogika, to tempo oraz jego zmiany w muzyce. Wyróżniamy kilka włoskich określeń tempa, które przypomnicie sobie oglądając dwa poniższe filmiki.
Zadanie do wykonania:
Obejrzyj dwa filmiki dotyczące agogiki:
– https://www.youtube.com/watch?v=lx1fnC1Y3RA
– https://www.youtube.com/watch?v=YaBe5dxomLM
*do wydruku:muzyka kl 5 lekcja 11
Tydzień obowiązywania 01-05 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 10
Temat: Muzykujemy wakacyjnie.
Cel i opis lekcji: Wykonam piosenkę „Lato, lato, lato czeka”.
Dzisiaj podczas lekcji nauczysz się śpiewać piosenki wzorując się na oryginalnym wykonaniu. Wysłuchaj melodii kilka razy a następnie spróbuj ją powtórzyć. Zapoznaj się z zasadami obowiązującymi podczas śpiewu – załącznik 1.
Zadania do wykonania:
- Zaśpiewaj piosenkę „ Lato, lato, lato czeka” wzorując się nagraniem https://www.youtube.com/watch?v=k64OblkglEg (słowa podręcznik str. 155)
Załącznik 1.
*do wydruku:muzyka kl 5 lekcja 10
Tydzień obowiązywania 25-29 maja 2020r.
Numer lekcji: 9
Temat: Wakacje! Kontynuacja lekcji.
Cel i opis lekcji: Utrwalimy wiedzę i umiejętności zdobyte w piątej klasie.
Dzisiaj będziemy kontynuować lekcję poprzednią. Ostatnio waszym zadaniem było udzielenie odpowiedzi na pierwsze pięć pytań „ Konkursu muzycznego”. Odpowiedzi, które od was otrzymałem w większości były bardzo dobre. Dzisiaj przyszła pora na pozostałe pytania.
Zadanie do wykonania:
- Posłuchaj swojej ulubionej piosenki takiej, która Cię zrelaksuje i doda siły i motywacji do pracy 😊 Poświęć na to kilka pierwszych minut lekcji. Muzyka to coś więcej niż wiedza- muzyka może nas przenosić w inny wymiar.
- (na ocenę- termin do następnej lekcji): odpowiedz na pytania od 6 do 10 ze strony 154. Odpowiedzi znajdziesz w podręczniku. Postaraj się odpowiadać swoimi słowami- unikaj kopiowania gotowych odpowiedzi z Internetu.
*do wydruku: muzyka kl 5 lekcja 9
Tydzień obowiązywania 18-22 maja 2020r.
Numer lekcji: 8
Temat: Wakacje!
Cel i opis lekcji: Powtórzymy wiadomości zdobyte w klasie piątej.
Dzisiaj lekcja, w której dobiegamy do końca podręcznika, ale tą lekcję będziemy kontynuować jeszcze w przyszłym tygodniu. Dzisiaj postaramy się odświeżyć wiedzę z całej klasy piątej, biegając po wszystkich stronach podręcznika 😊
Zadanie do wykonania (na ocenę- termin do następnej lekcji)
– Odpowiedz na pierwsze pięć pytań z „ Muzycznego konkursu”. Odpowiedzi do pytań zapisz w zeszycie. Wszystkie informacje potrzebne do udzielenia odpowiedzi na te pytania znajdziesz w podręczniku – część informacji będzie u was w zeszycie (notatki z lekcji).
Powodzenia😊
*do wydruku:muzyka kl. 5 lekcja 8
Tydzień obowiązywania 11-15 maja 2020r.
Numer lekcji: 7
Temat: Przy ognisku, czyli o akompaniamencie.
Cel i opis lekcji: Poznam funkcje i rodzaje akompaniamentu.
Czym jest akompaniament i jakie są jego rodzaje? To dwa główne pytania, na które postaramy się znaleźć odpowiedź. Słowo „ akompaniować” znaczy towarzyszyć czyli wszystko to, co towarzyszy głównej melodii możemy nazwać akompaniamentem, np. klaskanie, gra na gitarze, pianinie, inne gestodźwięki, lub jeden długi dźwięk. Mamy różne rodzaje akompaniamentu- wszystko dokładnie opisane jest w waszych podręcznikach.
Zadania do wykonania
– przeczytaj z uwagą informacje ze strony 150 i 151 oraz słowniczek muzyczny ze str. 153.
– wykonaj akompaniament rytmiczny według wskazówek filmiku https://www.youtube.com/watch?v=XpieOqoqVjw
– zaśpiewaj piosenkę „Stokrotka”( słowa- podręcznik str. 149) https://www.youtube.com/watch?v=WMbHZV0NPvA – jaki rodzaj akompaniamentu zastosowano w tym filmiku?
*do wydruku: muzyka kl 5 lekcja 7
Tydzień obowiązywania 04-08 maja 2020r.
Numer lekcji: 6
Temat: O rodzinie w rytmie rock and rolla.
Cel i opis lekcji: Poznam cechy oraz głównego przedstawiciela gatunku rock and rolla. Dowiem się, w jaki sposób muzyka towarzyszy nam każdego dnia.
Zadania do wykonania:
– zapoznaj się z informacjami z podręcznika na temat rock and rolla s. 145. Rock and roll to gatunek o bardzo charakterystycznej harmonii i powtarzającej się figurze basowej. Przykład muzyki rock and rolowej :
https://www.youtube.com/watch?v=xbYiGR0YAAk
https://www.youtube.com/watch?v=T1Ond-OwgU8 – Elvis Presley
Rock and roll to również taniec użytkowy: https://www.youtube.com/watch?v=sv7zw43cneM
– przeczytaj z uwagą informacje z podręcznika ze str. 147
Zadanie do sprawdzenia ( termin: do 15 maja):
Porozmawiaj z wybraną osobą z Twojej rodziny na temat muzyki. Zadaj podane pytania, a następnie zapisz odpowiedzi w zeszycie. Pracę wyślij do sprawdzenia
- Jaki rodzaj muzyki lubisz?
- Jakich zespołów słuchasz najchętniej?
- Czy potrafisz grać na jakimś instrumencie? Jeśli tak, to na jakim?
- Czy lubisz tańczyć? Jaki jest Twój ulubiony taniec? Dlaczego właśnie ten?
*do wydruku:muzyka kl.5 lekcja 6
Tydzień obowiązywania 27-30 kwietnia 2020r.
Numer lekcji: 5
Temat: Na majówkę.
Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „ Ja mam tylko jeden świat”.
Dzisiejsza muzyka zaprasza Cię do aktywności muzycznej, jaką jest śpiewanie. Majówka to czas kojarzący się z wędrówkami, wypadami rodzinnymi. Tegoroczna majówka pewnie będzie wyglądać nieco inaczej, ale zapraszam Cię do zaśpiewania piosenki o podróży.
Zadania do wykonania:
- Wysłuchaj piosenki „ Ja mam tylko jeden świat” a następnie spróbuj zaśpiewać ją razem z oryginalnym wykonaniem: https://www.youtube.com/watch?v=HDDgu3RVfA0
*do wydruku:muzyka kl 5 lekcja 5
Zadania rozszerzające ( dla chętnych):
- Zagraj na instrumencie dwie linijki „ Majówkowej poleczki” ze str. 143. Zwróć uwagę na to, że w całym utworze zamiast dźwięku „f” będziemy grali dźwięk „fis” ze względu na znak # przy kluczu wiolinowym
Tydzień obowiązywania 20-24 kwietnia 2020r.
Numer lekcji: 4
Temat: Muzyka i przyroda. Muzyka ilustracyjna i muzyka programowa.
Cel i opis lekcji: Wyjaśnię co to jest muzyka ilustracyjna i muzyka programowa oraz przedstawię przykłady takiej muzyki.
Drodzy uczniowie, dzisiejsza lekcja ma za zadanie uświadomić wam, że muzyką (nawet taką bez słów) można namalować pewne obrazy, tzn. w taki sposób ją skomponować, żeby słuchacz z łatwością mógł wyobrazić sobie obraz, który właśnie chciał przedstawić kompozytor.
Zadania do wykonania:
Notatka do zeszytu ( można wkleić, lub przepisać):
Muzyka ilustracyjna- naśladuje dźwięki pochodzące z otaczającego nas świata, przede wszystkim odgłosy przyrody. Muzyka programowa- nawiązuje do literatury, malarstwa, wydarzeń historycznych lub zjawisk przyrody.
Do wysłuchania:
Przykład muzyki ilustracyjnej: https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY
Przykład muzyki programowej wraz z zamieszczonym opisem (programem): https://ninateka.pl/audio/louis-claude-daquin-kukulka
Praca dla chętnych: (termin: do 29 kwietnia)
Przygotuj komiks opowiadający historię nawiązującą do fragmentu utworu: „ Noc na łysej górze” https://www.youtube.com/watch?v=Im258Ea5FJA
*do wydruku: muzyka, kl5 lekcja 4
Tydzień obowiązywania: 15- 17 kwietnia 2020r.
Drodzy uczniowie klas piątych,
w tym tygodniu ponownie zajmujemy się lekcją 3:”Warsztat muzyczny”, ponieważ nie wszystkie klasy miały możliwość ją zrealizować ze względu na przerwę świąteczną. Klasy, które przerabiały już ten temat mogą poszerzyć swoją wiedzę, uzupełniając pozostałe ćwiczenia z zamieszczonej w temacie karty pracy.
Powodzenia!
Data publikacji: 06.04.2020 r.
Tydzień obowiązywania (06.04.2020 – 10.04. 2020 r.)
Klasa 5
Numer lekcji: 3
Temat: Warsztat muzyczny.
Cel i opis lekcji: Sprawdzimy, co już wiemy.
Na tej lekcji wykonacie kilka zadań podsumowujących kilka ostatnich tematów, m.in. folklor naszych sąsiadów, instrumenty strunowe, czy młodość F. Chopina.
Zadania do wykonania:
- Wykonaj trzy dowolne ćwiczenia z zamieszczonej poniżej karty pracy. Niech podręcznik będzie twoją pomocą. Ćwiczenia te nie będą oceniane, jednak gdyby ktoś chciałby je wysłać do sprawdzenia, to oczywiście może to zrobić.
Materiały: karta pracy: karta-pracy-warsztat-muzyczny-lekcja-25
*wersja do wydruku: Muzyka, kl.5 lekcja 3
Data publikacji: 30 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (30.03.20204 – 04.04. 2020 r.)
Klasa 5
Numer lekcji: 2
Temat: Śpiewajmy razem- chór. Rodzaje chórów.
Cel i opis lekcji: Wymienię wykonawców muzyki wokalnej.
Na dzisiejszej lekcji poznasz szereg pojęć związanych ze śpiewem. Poznasz również różne rodzaje chórów i zespołów wokalnych. No właśnie: co to właściwie jest chór, a co to jest zespół wokalny?
Notatka do zeszytu ( przepisz lub wydrukuj i wklej)
Chór to duży zespół wokalny. Osoby wchodzące w skład chóru śpiewają muzykę wielogłosową. Mogą wykonywać ją na wiele sposobów, na przykład unisono (kiedy przynajmniej dwie osoby wykonują tę samą melodię) lub na różne głosy, z towarzyszeniem muzyki granej na instrumencie lub bez akompaniamentu, czyli a cappella. Chóry, podobnie jak głosy wokalne, dzielą się na żeńskie, męskie i dziecięce. Mogą występować również chóry mieszane.
Zadania do wykonania:
- Zapoznaj się z treścią z podręcznika str. 126-131. A następnie zapisz notatkę do zeszytu, znajdującą się powyżej. Jeśli chcesz możesz wysłuchać przykładów muzycznych zawartych w folderach: „ posłuchajmy”
- Obejrzyj prezentację multimedialną.
Materiały: – głosy
Praca do sprawdzenia przez nauczyciela: rozwiąż krzyżówkę, a następnie wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.
- Grupa śpiewających lub grających artystów.
- Włoskie określenie oznaczające wykonywanie tej samej melodii przez co najmniej dwie osoby.
- Pojedynczy wykonawca muzyki.
- Najniższy głos męski.
- Najwyższy głos męski.
- Najwyższy głos kobiecy.
- Inaczej: piosenkarz.
- Najniższy głos kobiecy.
zrób zdjęcie uzupełnionej krzyżówki i wyślij ją do mnie na maila: andrzejkochanskisp2@gmail.com
*do wydruku: muzyka lekcja 2 kl.5
Data publikacji: 25 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)
Klasa 5
Numer lekcji: 1
Temat: Muzyka źródeł.
Cel: Poznam instrumenty prehistoryczne. Dowiem się, jakie funkcje pełniła muzyka w
dawnych czasach. Zaśpiewam afrykańską piosenkę.
Zadania do wykonania:
1. Przeczytaj uważnie wiadomości oraz obejrzyj ilustracje z podręcznika str. 120-121.
Zwróć uwagę na to:
– do czego ludzie kiedyś wykorzystywali muzykę i instrumenty,
– z czego wykonywano dawne instrumenty.
2. Obejrzyj podany film: https://www.youtube.com/watch?v=dCzbM2JkBtg
Co najwyraźniej słychać w muzyce z filmu: melodię, czy rytm?
3. Otwórz podręcznik na stronie 122, tam znajdziesz nuty i słowa do afrykańskiej piosenki: „Bele mama”.
Słowa są banalne: „ Bele mama bele mama e….” Poniżej macie również
podane odpowiednie gesty i kroki, które należy wykonać śpiewając tę piosenkę☺. Poniżej
przesyłam link z wykonaniem tej piosenki – wystarczy śpiewać i pokazywać to , co na
filmie. Do dzieła☺
https://www.youtube.com/watch?v=k-JD_rbhsqM
4. Obejrzyj po fragmencie taniec i muzykę aborygenów:
https://www.youtube.com/watch?v=jJ8_tBwBE_A
Materiały:
https://www.youtube.com/watch?v=dCzbM2JkBtg
https://www.youtube.com/watch?v=k-JD_rbhsqM
https://www.youtube.com/watch?v=jJ8_tBwBE_A
https://www.youtube.com/watch?v=cNoOxbJnS_s
https://www.youtube.com/watch?v=J7bcfipaUpA
Praca domowa: Brak
Zadanie rozszerzające: ( tylko dla chętnych) Do obejrzenia/ wysłuchania
https://www.youtube.com/watch?v=cNoOxbJnS_s
https://www.youtube.com/watch?v=J7bcfipaUpA
COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.
Praca na temat: Instrumenty strunowe (ponownie)
Zadanie 1.
Narysuj wymyślony przez siebie instrument strunowy. Następnie nadaj mu nazwę i określ, do której grupy instrumentów należy.
Zadanie 2.
Wstaw literę P obok zdań prawdziwych, a literę F- przy zdaniach fałszywych
– Każdy instrument smyczkowy ma 7 strun.
– Banjo należy do instrumentów strunowych szarpanych.
-Kontrabas to najmniejszy instrument smyczkowy.
– Na harfie gra się z wykorzystaniem pałeczek.
– Fortepian należy do grupy instrumentów uderzanych.
– Cymbały to instrument strunowy, na którym gra się za pomocą palcetek.
W wolnej chwili…
Obejrzyj instrumenty korzystając ze stron:
https://sites.google.com/site/instrumentymuzyczne123/
http://www.instrumenty.edu.pl/
https://www.youtube.com/watch?v=7PU-F10jPOQ&list=RD7PU-F10jPOQ&start_radio=1&t=25
*wersja do wydruku: muzyka_5_23_03
Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.
Temat: Instrumenty strunowe
- Wysłuchaj uważnie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=zXWQX4bea08
- Wypisz instrumenty, o których mowa w piosence.
- Do każdego instrumentu dopisz, do jakiej grupy instrumentów strunowych należy ( szarpane, smyczkowe, uderzane).
*materiały do wydruku muzyka_4_19_03
Poniedziałek, 16.03.2020r.
Temat: „Młodość Fryderyka Chopina”
Wysłuchaj trzech dowolnie wybranych utworów Fryderyka Chopina.
- Napisz tytuły tych utworów.
- Napisz jaki nastrój ma każdy z nich (po kilka określeń, np.: spokojny, wesoły, smutny, szybki, skłaniający do zadumy, dynamiczny, tajemniczy itp.)
Możesz skorzystać z zasobów: Muzykoteka Szkolna
*Materiały w wersji do wydruku muzyka_5