Drodzy Uczniowie,
apelujemy do Was o spokojne czytanie zamieszczonych scenariuszy. Zapisujcie w zeszytach wyłącznie to, o co Was wyraźnie prosimy. Do swojego nauczyciela przesyłajcie rozwiązania tylko wskazanych zadań. Jeśli nie macie w domu podręcznika, możecie korzystać z dostępnego na stronie ebooki.nowaera.pl/
W przypadku pytań, wątpliwości możecie kontaktować się z nami przez dziennik elektroniczny oraz mailowo:
Anna Chodak – anna.chodak@sp2gk.onmicrosoft.com
Dorota Jankowska – dorota.jankowska@sp2gk.onmicrosoft.com
Barbara Lewandowska – barbara.lewandowska@sp2gk.onmicrosoft.com
Wioletta Obstawska – wioletta.obstawska@sp2gk.onmicrosoft.com
Marta Szlaga – marta.szlaga@sp2gk.onmicrosoft.com
22 – 25 czerwca
Lekcja 54
Temat: Interpunkcja w praktyce.
Cel: utrwalamy wiadomości o znakach interpunkcyjnych.
Materiały: zeszyt
Przebieg lekcji:
- Zapoznaj się z poniższym wierszem i plakatem. Następnie wymień znaki interpunkcyjne, które powinieneś znać, określ funkcję każdego z nich:
- Ułóż zdania, w których wykorzystasz każdy z wymienionych w wierszu znaków interpunkcyjnych.
Lekcja 55
Temat: Dużo śmiechu i zabawy – ćwiczenia fonacyjne w wykonaniu uczniów.
Cel: nauka poprzez zabawę.
Materiały: wskazane strony internetowe
Przebieg lekcji:
Przejrzyj zasoby. Poćwicz.
Na rozgrzewkę:
https://wordwall.net/pl/resource/1274179/%C4%87wiczenia-narzad%C3%B3w-mowy-i-fonacyjne
https://wordwall.net/pl/resource/1773180/%C4%87wiczenia-oddechowe
A teraz na serio:
https://wordwall.net/pl/resource/1039596/logopedia/po%c5%82%c4%85cz-rymuj%c4%85ce-si%c4%99-wyrazy
Lekcja 56 i 57
Temat: Siła wyobraźni.
Cele: potrafię streścić fabułę filmu i opowiedzieć o swoich wrażeniach.
Materiał: film Most do Terabithii
Przebieg lekcji:
Czy chcecie poznać potęgę wyobraźni i przenieść się do fantastycznej krainy? Czy chcecie przeżyć wspaniałą przygodę? Czy chcecie poznać siłę prawdziwiej przyjaźni, miłości, rodziny?
Proponujemy, abyście obejrzeli film, który dostarczy Wam niezapomnianych wrażeń i wzruszeń.
https://www.youtube.com/watch?v=9-1FiqcXREM
* wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 54, 55, 56, 57
15 – 19 czerwca
Lekcja 49 i 50
Temat: Pisownia wyrazów z ą, ę, om, em, on, en.
Cel: utrwalamy zasady pisowni z ą, ę, om, em, on i en.
Materiały:
Podczas tej lekcji przypomnimy sobie zasady pisowni ą, ę, om, em, on, en wyrazach oraz poćwiczymy ich stosowanie w ćwiczeniach.
Przebieg lekcji:
Na początek przypomnijmy sobie najważniejsze zasady pisowni:
Teraz poćwiczmy zastosowanie tych zasad:
- Utwórz czasowniki w czasie teraźniejszym:
- iść ja ……………………. oni……………………….
- móc ja ……………………. oni……………………….
- lubić ja ……………………. oni……………………….
- umieć ja ……………………. oni……………………….
- rozumieć ja ……………………. oni………………………
2. Uzupełnij poniższą tabelę:
Widzę | Idę z | Powiedz tym | |
dziewczyna | |||
pani | |||
książka | |||
kobieta | |||
róża |
3. Dopisz inne formy tego samego wyrazu, aby „ą”: „ę”
- ząb – …………………… ksiądz – ………………………
- mąż – ……………………. okrąg – ……………………….
4. Dopisz wyrazy zawierające ą, ę:
- strach – ………………….
- podróżować – …………………………
- Uważam, że – ……………….
- bardzo ciepły – ………………………
- inteligentny – ……………….
- odwaga, dzielność – ………………….
- antonim słowa „rzadko” – ………………….
- żal do kogoś, uraza – ………………………………
- wielki statek morski – …………………………………
- ostry na drodze – …………………………………….
- śpiewana na Boże Narodzenie – …………………………………
5. Dopisz wyrazy bliskoznaczne zawierające om, on, em, en:
- osoba zapowiadająca program, np. w telewizji – ……………………
- głowa państwa lub miasta – ……………………………….
- szybkość, z jaką wykonuje się czynność – ………………………….
- gdy mam gorączkę, to mam wysoką… – ………………………….
- można na nim grać, no. gitara – …………………………………
- w języku polskim pada często na drugą sylabę od końca – …………
- O Lechu, Czechu i Rusie- ……………………………….
- dostajesz ich mnóstwo, gdy mas urodziny – ………………………
6. W puste miejsca wpisz brakujące litery „ę”, „ą” lub połączenia literowe „en”, „em”,”on”, „om”.
- k……t prosty k……to bankowe
- t…… po pracy t……py nóż
- r……b w końcu to drzewo! narysuj r……b
- b……ba głębinowa swędzący b……bel
- pantera w c….tki dolar to sto c…tów
7. Dopisz do podanych słów rymujące się z nimi wyrazy. Następnie ułóż cztery dwuwersowe rymowanki z wykorzystaniem utworzonych par wyrazów.
- jadę – ____________________________
- płynęły – ____________________________
- zaprowadzą – ____________________________
- drogę – ____________________________
- pracują – ____________________________
- klasę – ____________________________
- krzyknęli – ____________________________
- maluję – ____________________________
- tańczę – ____________________________
- zapięła – ____________________________
- ławkę – ____________________________
- książką – ____________________________
Lekcja 51
Temat: Tomek Sawyer – spryciarz jakich mało!
Cel: doskonalę umiejętność uważnego czytania.
Materiały: epodręcznik, zeszyt
Podczas tej lekcji przeczytamy fragment powieści „Przygody Tomka Sawyera” i dokonamy analizy postępowania tytułowego bohatera.
Przebieg lekcji:
- Po zapisaniu tematu i celu lekcji otwórz epodręcznik:
https://epodreczniki.pl/a/tomek-sawyer—spryciarz-jakich-malo/DuW4wDwW6
i przeczytaj uważnie fragment powieści – ćwiczenie 3.
- Po lekturze wykonaj w zeszycie ćwiczenia: 4 oraz 6.
- Tomek Sawyer – spryciarz jakich mało – zapewne przyznasz, że to określenie świetnie pasuje do głównego bohatera, który przykrą dla siebie sytuację potrafił obrócić w źródło osobistych korzyści.
Lekcja 52
Temat: Zgłębiamy tajniki pracy radiowców.
Cele: znam zawody związane z pracą w radiu, wiem, jak funkcjonuje teatr radiowy.
Materiały: wskazana strona internetowa, zeszyt
Podczas tej lekcji dowiemy się, kto pracuje w radiu oraz jak realizowany jest spektakl radiowy.
Przebieg lekcji:
- Przeczytaj poniższe opisy osób, pracujących w radiu:
Redaktor naczelny – najważniejszy dziennikarz w danej stacji radiowej, często wykonujący także obowiązki dyrektora. Kieruje pracą pozostałych osób w rozgłośni.
Prezenter radiowy (spiker) – zapowiada poszczególne programy, odczytuje gotowe teksty lub prowadzi audycję.
Realizator dźwięku – osoba odpowiedzialna za techniczne opracowanie programu i nagranie dźwięku.
Reżyser radiowy – kieruje zespołem ludzi tworzących słuchowisko lub audycję i czuwa nad realizacją danego programu.
Inspicjent – pomocnik reżysera nadzorujący prace. Pilnuje właściwej kolejności poszczególnych części audycji oraz spraw technicznych podczas realizacji programu.
Aktor głosowy – użycza swojego głosu bohaterom słuchowisk.
Reporter – dziennikarz przygotowujący informacje na temat bieżących wydarzeń oraz reportaże.
DJ (didżej) – prezentuje muzykę oraz prowadzi listę przebojów.
Sprawozdawca sportowy (komentator) – relacjonuje przebieg zawodów sportowych i podaje ich wyniki.
- Wyobraź sobie, że zaproponowano Ci pracę w radiu. Jakie stanowisko odpowiadałoby Ci najbardziej? Dlaczego? Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
- Obejrzyj program „Kultura od kuchni”, z którego dowiesz się, jak powstają spektakle radiowe:
https://www.youtube.com/watch?v=eUDrtj7VZv0
Lekcja 53
Temat: Dostępne tylko dla dzieci.
Cel: poznaję fragment utworu „Mały Książę”.
Czasami uważacie, że dorośli Was nie rozumieją. Dlaczego? Przecież mówicie tym samym językiem!
A może jest coś, co różni Wasz sposób widzenia i odczuwania świata od tego, co myślą i co w nim widzą dorośli?
Materiały: zeszyt, wskazana strona internetowa.
Przebieg lekcji:
- Wejdź na platformę e-podręczniki i zapoznaj się z fragmentem książki „Mały Książę” – ćwiczenie 2.
https://epodreczniki.pl/a/dostepne-tylko-dla-dzieci/D10MTgnRi
- Odpowiedz pisemnie na pytania z ćwiczenia 4. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
- Zapoznaj się z krótkim wierszem „Pożegnanie baśni” – ćwiczenie 8. Kiedy człowiek staje się, zdaniem postaci mówiącej w wierszu, dorosłym?
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 49, 50, 51, 52, 53
8 – 10 czerwca
Lekcja 46 i 47
Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?
Cele:
- potrafimy wyjaśnić, czym jest związek główny i związki poboczne w zdaniu
- potrafimy znaleźć związki wyrazowe w zdaniu
Materiały:
- podręcznik 299 – 300
- wskazane strony internetowe
- zeszyt
Przebieg lekcji:
Zagadnieniem, które dzisiaj poznacie, są związki wyrazowe.
W linku poniżej znajdziecie przygotowaną dla Was interaktywną prezentację zawierającą materiały teoretyczne i ćwiczeniowe.
Postępujcie zgodnie z wskazówkami, które tam się znajdują.
Po prawej stronie każdego slajdu znajduje się ikonka > do przechodzenia do kolejnego.
Oto link do prezentacji.
https://view.genial.ly/5ed8bcebfd04180d802a36e1/presentation-zwiazki-wyrazowe
Lekcja 48
Temat: Martyna na dachu świata!
Cel: wskazuję cechy podróżnika, potrafię podać cechy tekstu będącego dziennikiem.
Materiały: podręcznik, strony 302 – 304
Podczas tej lekcji przeczytamy fragment dziennika Martyny Wojciechowskiej.
Przebieg lekcji:
- Zapewne każdy z Was słyszał o Martynie Wojciechowskiej, dzielnej polskiej podróżniczce.
Zanim przejdziemy do lektury fragmentu jej dziennika, przeczytaj o jej osiągnięciach i inspiracjach:
- Teraz przejdź do lektury fragmentu dziennika podróżniczki, który znajdziesz w podręczniku na stronach 302 – 303.
- Na podstawie obydwu przeczytanych tekstów oraz własnych wyobrażeń wykonaj w zeszycie zadanie 5 ze strony 304.
- Przepisz do zeszytu definicję dziennika, którą znajdziesz w „Nowej wiadomości” na stronie 303.
- Popatrz na tekst Martyny Wojciechowskiej, który znajduje się w podręczniku, przez pryzmat przepisanej definicji. Które cechy dziennika można w nim dostrzec? Odpowiedź zapisz w punktach w zeszycie.
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 46, 47, 48
1 – 5 czerwca
Lekcja 41 i 42
Temat: Poznajemy okolicznik.
Cele:
- potrafimy określić, do czego służy okolicznik
- potrafimy wymienić pytania okolicznika
- umiemy znaleźć okolicznik w zdaniu
Materiały:
- podręcznik do języka polskiego s. 277
- zeszyt
- wybrane strony internetowe
PRZEBIEG LEKCJI:
- Na dzisiejszych zajęciach poznacie ostatnią część zdania – okolicznik.
- Dzisiejszy materiał znajduje się w przygotowanej dla Was prezentacji – notatka do zeszytu, ćwiczenia.
Postępujcie według wskazówek zawartych w prezentacji.
Link do prezentacji:
https://view.genial.ly/5ecc09315677cf0dc174b995/presentation-okolicznik
Lekcja 43
Temat: Jak napisać dedykację?
Cel: potrafię zredagować dedykację.
Materiały: podręcznik (str. 298), zeszyt
Podczas tej lekcji dowiemy się, czym jest dedykacja oraz poznamy zasady jej redagowania.
Przebieg lekcji:
- Pod tematem lekcji zapisz krótką notatkę dotyczącą dedykacji:
Dedykacja to krótki tekst umieszczany na początku książki lub dołączany do podarunku. Skierowana jest do osoby, której coś ofiarowujesz.
Może mieć charakter oficjalny lub osobisty. Często zawiera elementy życzeń, gratulacji.
Układ
- Adresat/ adresatka dedykacji – KOMU?
- Przedmiot dedykacji (można pominąć) – CO?
- Powód dedykacji – Z JAKIEJ OKAZJI?
- Autor dedykacji – KTO?
- Miejsce i czas powstania dedykacji – GDZIE? KIEDY?
2. Teraz przeczytaj kilka przykładowych dedykacji (nie przepisuj):
Kochanej córce w dniu osiemnastych urodzin
mama
Milanówek, 28 maja 2020 r.
Drogiej Ani
z gratulacjami z okazji obrony pracy magisterskiej i ukończenia studiów
Adam
Warszawa, 12.07. 2019 r.
Kochanej Wychowawczyni, Pani Krystynie Nowak,
w podziękowaniu za troskę, cierpliwość i wyrozumiałość oraz towarzyszenie nam w odkrywaniu świata
wdzięczni wychowankowie
Góra Kalwaria, 26 czerwca 2020 r.
- Otwórz podręcznik na stronie 298 i przeczytaj zmieszczone tam informacje oraz przykładową dedykację.
- Na zakończenie wykonaj zadanie 1 (ustnie – zastanów się, jak można poprawić tę dedykację) oraz 2 (pisemnie) ze strony 298.
Lekcja 44 i 45
Temat: Nie, nie i jeszcze raz nie!
Cel: potrafię poprawnie zapisywać „nie” z różnymi częściami mowy.
Materiały: zeszyt, epodręcznik, podręcznik (strony 280 – 281)
Podczas tych lekcji przypomnimy sobie poznane wcześniej zasady pisowni „nie” z różnymi częściami mowy, poznamy kolejne, a następnie przećwiczymy ich stosowanie.
Przebieg lekcji:
- Pod tematem lekcji zapisz zasady pisowni „nie” z różnymi częściami mowy – możesz skorzystać z „Przypomnienia” i „Nowej wiadomości”, które znajdziesz na stronach 280 – 281 w podręczniku lub ze schematu z epodręcznika:
https://epodreczniki.pl/a/nie-nie-jest-takie-zle-o-nie/DVLPxN7F9
- Teraz wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 3 w epodręczniku (link powyżej). Korzystaj z przycisku „Sprawdź”, by skontrolować swoje odpowiedzi.
- Otwórz inną stronę z epodręcznika:
i obejrzyj krótki film dotyczący pisowni „nie”. Dowiesz się z niego, że choć rzeczowniki i przymiotniki zapisujemy łącznie z „nie”, to jednak… istnieją takie konstrukcje zdaniowe, w których konieczna jest rozdzielna pisownia tych części mowy oraz „nie”.
Zapisz w zeszycie:
nieprzyjaciel
ale: Nie przyjaciel, ale wróg puka do moich drzwi.
niemądry
ale: Nie mądry, tylko głupi był twój postępek.
- Wykonaj ćwiczenia: 4, 5 i 6. Pamiętaj o korzystaniu z przycisku „Sprawdź”.
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 41, 42, 43, 44, 45
25 – 29 maja
Lekcja 36 i 37
Temat: Prasa w naszym życiu.
Cele: znam zawody związane z procesem powstawania gazet i czasopism, wiem, jak zbudowany jest artykuł prasowy.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Podczas tych zajęć poznamy różnicę między gazetą a czasopismem oraz dowiemy się, kim są „ludzie prasy”.
Prasa jest jednym ze środków masowego przekazu. Odgrywa ona ważną rolę w życiu współczesnych ludzi, ponieważ pozwala na bieżąco śledzić wydarzenia rozgrywające się w kraju oraz poza jego granicami, a także pomaga pogłębiać wiedzę z różnych dziedzin, rozwija zainteresowania i dostarcza rozrywki.
Przebieg lekcji:
- Pod tematem lekcji zapisz krótką notatkę (możesz skorzystać także z „Nowej wiadomości” ze strony 271 w podręczniku):
Prasa to publikacje ukazujące się regularnie, w określonych odstępach czasu. Mają one stały tytuł, aktualną datę, kolejny numer. Publikacje te dzielimy na:
– gazety, które zazwyczaj ukazują się codziennie (dzienniki) lub co kilka dni, ale częściej niż raz w tygodniu; podają aktualne wiadomości z kraju i ze świata;
– czasopisma – ukazują się raz w tygodniu lub rzadziej; zwykle są skierowane do określonej grupy odbiorców i mają określoną tematykę.
- Prasę dzielimy na kategorie ze względu na częstotliwość ukazywania się, tematykę oraz odbiorcę. Zapoznaj się z przykładowym podziałem, który został umieszczony w „Nowej wiadomości” na stronie 271.
- W proces powstawania tekstów prasowych oraz przygotowywania gazety lub czasopisma do druku jest zaangażowanych wiele osób. Na stronach 272 – 273 został zaprezentowany zespół „ludzi prasy”. Przeczytaj zamieszczone tam krótkie opisy ich zadań. Następnie zapisz w zeszycie nazwę zawodu, który wydaje Ci się najciekawszy i uzasadnij krótko, dlaczego tak uważasz.
- Teraz wykonaj pisemnie zadania 2 i 4 ze strony 274.
- Artykuł prasowy jest zbudowany z poszczególnych, stałych elementów. Przeczytaj „Nową wiadomość” ze strony 274, z której dowiesz się, jak zbudowany jest artykuł prasowy.
* Zadanie dla chętnych: jeśli masz w domu gazetę lub czasopismo, wykonaj zadanie 1 ze strony 274 (odpowiedz na zamieszczone w nim pytania na przykładzie jednej wybranej gazety/ jednego czasopisma).
Lekcja 38 i 39
Temat: Do czego służy dopełnienie?
Cele:
- potrafimy wyjaśnić, czym jest dopełnienie i jaką funkcję pełni w zdaniu
- potrafimy znaleźć dopełnienie w zdaniu
Materiały:
- podręcznik 275 – 276
- wskazane strony internetowe
- zeszyt
Przebieg lekcji:
W linku poniżej znajdziecie przygotowaną dla Was interaktywną prezentację zawierającą materiały teoretyczne i ćwiczeniowe.
Postępujcie zgodnie z wskazówkami, które tam się znajdują.
Po prawej stronie każdego slajdu znajduje się ikonka > do przechodzenia do kolejnego.
https://view.genial.ly/5ec7e925ad9c9e0d8e206b86/presentation-dopelnienie
Lekcja 40
Temat: Kiedy używamy wielokropka?
Cel: znam funkcję wielokropka w tekście, potrafię stosować wielokropek.
Materiały: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt
Podczas tej lekcji nauczymy się określać funkcję oraz znaczenie wielokropka w tekście oraz poćwiczymy jego stosowanie.
Przebieg lekcji:
- Po zapisaniu tematu lekcji, przeczytaj dialog pani Kropki i pana Przecinka oraz „Nową wiadomość”, które znajdziesz na stronie 279 w podręczniku.
- Zapisz w zeszycie krótką notatkę:
Wielokropkiem, czyli znakiem interpunkcyjnym składającym się z trzech następujących po sobie kropek, zaznaczamy urwaną, niedokończoną z powodu emocji wypowiedź. Znak ten jest również przydatny, gdy chcemy opuścić fragment cytowanego tekstu – należy wówczas umieścić wielokropek w nawiasie […].
- Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń: 3 ze str. 101, 4 ze str. 102, 6 ze str. 103.
UWAGA: jeśli nie masz w domu zeszytu ćwiczeń, wykonaj pisemnie zadania 1 i 2 ze str. 279 w podręczniku.
* wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 36, 37, 38, 39, 40
18 – 22 maja
Lekcja 31 i 32
Temat: Jak urozmaicić opowiadanie?
Cel: potrafię wymienić i zastosować sposoby urozmaicania opowiadania.
Materiały: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI:
Drodzy Uczniowie, zapewne pisaliście już kiedyś opowiadania twórcze? Opowiadanie twórcze może być związane z lekturą i przedstawiać np. dalszy ciąg przygód jej bohatera lub może dotyczyć zupełnie nowej, wymyślonej przez Was historii. Dziś utrwalimy sposoby urozmaicenia opowiadania.
Na początku przeczytajcie przykładowe opowiadanie ze swojego podręcznika (str. 259). Zwróćcie uwagę na dopiski na marginesie.
Teraz zapiszcie w zeszycie najważniejsze wnioski dotyczące sposobów urozmaicenia fabuły opowiadania:
- Kiedy piszę opowiadanie, wprowadzam do niego:
- dialogi i monologi bohaterów
- niespodziewane zwroty akcji
- punkt kulminacyjny (czyli moment zwrotny, przełomowy)
- puentę (czyli zaskakujące zakończenie utworu)
- sformułowania dynamizujące (np. raptem, nagle, wtem)
2. Kiedy piszę opowiadanie dotyczące lektury obowiązkowej, muszę wykazać się znajomością utworu (np. podaję informacje o wyglądzie, zachowaniu, cechach charakteru opisywanego bohatera z lektury).
Następnie w zeszycie wykonajcie ćwiczenie 1. ze strony 260 Waszego podręcznika.
Teraz przejdziemy do pracy w Waszym zeszycie ćwiczeń.
Wykonajcie następujące ćwiczenia: 2., 3. i 5. ze str. 132 – 134 w zeszycie ćwiczeń.
Lekcja 33
Temat: Jacy jesteśmy?
Cel: charakteryzuję bohatera fragmentu powieści Aleksandra Minkowskiego pt. „Gruby”.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Podczas tej lekcji poznamy fragment powieści pt. „Gruby”, której bohater – ze względu na swój wygląd – ma problemy z akceptacją przez rówieśników.
Przebieg lekcji:
- Zapisz temat w zeszycie.
- Teraz przeczytaj uważnie fragment powieści, który znajdziesz w podręczniku na stronach 265 – 267.
- Po lekturze wykonaj w zeszycie zadanie 1 ze strony 268. Podczas uzupełniania tabeli wracaj do tekstu, odszukuj właściwe fragmenty zawierające informacje o bohaterze – w ten sposób zyskasz pewność, że dobrze wykonujesz zadanie.
Lekcja 34
Temat: Jak budować relacje z rówieśnikami?
Cele: podaję kryteria, według których ludzie oceniają się wzajemnie, formułuję rady dla bohatera utworu.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Podczas tej lekcji powrócimy do fragmentu powieści pt. „Gruby” Aleksandra Minkowskiego, zastanowimy się, według jakich kryteriów ludzie oceniają się wzajemnie oraz podejmiemy próbę udzielenia rad Maćkowi.
Przebieg lekcji:
- Po zapisaniu tematu przypomnij sobie treść tekstu, który poznałeś/poznałaś w trakcie poprzedniej lekcji (w tym celu możesz skorzystać także z tabeli z informacjami o bohaterze, którą masz w zeszycie). Tekst znajduje się w podręczniku na stronach 265 – 267.
- Zastanów się, według jakich kryteriów ludzie oceniają siebie nawzajem? Na co zwracają uwagę, co jest dla nich ważne? Zapisz w zeszycie swoje przemyślenia.
- Sytuacja Maćka w klasie nie była łatwa. Odpowiedz pisemnie na poniższe pytania:
a) Jaką propozycję ma dla niego nauczyciel?
b) Co jeszcze można by poradzić chłopcu?
4. Na zakończenie wykonaj pisemnie zadanie 6 ze strony 268.
Lekcja 35
Temat: Czy można żyć bez mediów?
Cel: oceniam postawy przedstawione w tekście.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Podczas tej lekcji poznamy fragment powieści pt. „Masło przygodowe” Barbary Stenki oraz poddamy ocenie przedstawione w niej postawy dwóch rodzin.
Przebieg lekcji:
- Zapisz temat lekcji w zeszycie. Następnie przeczytaj fragment powieści „Masło przygodowe”, który znajdziesz w podręczniku na stronach 269 – 270.
- Zapisz w punktach zasady dotyczące korzystania z telefonu, oglądania telewizji i spędzania czasu wolnego
a) obowiązujące w domu narratorki,
b) obowiązujące w rodzinie Zwarowców.
3. Na zakończenie wykonaj pisemnie zadanie 4 ze strony 270.
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 31, 32, 33, 34, 35
11 – 15 maja
Lekcja 26
Temat: Opowiem, jak było.
Cel: znam zasady pisania opowiadania odtwórczego.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Podczas tej lekcji przypomnimy sobie budowę opowiadania oraz zasady pisania opowiadania odtwórczego.
Przebieg lekcji:
- Zapisz temat lekcji w zeszycie, następnie zanotuj w nim poniższy schemat budowy opowiadania:
BUDOWA OPOWIADANIA
I Wstęp:
– przedstawienie sytuacji przed wydarzeniem
– wskazanie okoliczności (miejsca i czasu) wydarzenia oraz jego bohaterów
II Rozwinięcie:
– wskazanie przyczyny wydarzenia
– opis przebiegu wydarzenia
– podanie skutków wydarzenia
III Zakończenie:
– wyciągnięcie wniosków, zakończenie przygody
- Teraz przeczytaj informacje na temat opowiadania odtwórczego oraz przykładowe opowiadanie – podręcznik, strona 226.
- Wykonaj w zeszycie zadanie 1 ze strony 227.
Lekcja 27
Temat: Piszemy opowiadanie odtwórcze.
Cel: piszę opowiadanie odtwórcze na podstawie utworu Adama Mickiewicza pt. „Powrót taty”.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Przebieg lekcji:
- Przypomnij sobie treść utworu Adama Mickiewicz „Powrót taty” – podręcznik, strony 244 – 247.
- Na podstawie treści utworu napisz krótkie opowiadanie odtwórcze. Stosuj akapity. Jeśli chcesz wprowadzić dialog – pamiętaj o jego prawidłowym zapisie. Jest to zadanie na ocenę, prześlij je swojemu nauczycielowi w ciągu 4 dni roboczych, licząc od dzisiejszej lekcji.
Lekcja 28
Temat: Magiczna siła miłości
Cele:
- znam treść baśni
- potrafię podać najważniejsze informacje dotyczące bohaterów
- potrafię wskazać morał i cechy baśni
Materiały: podręcznik, zeszyt
PRZEBIEG LEKCJI:
Na dzisiejszej lekcji zapoznamy się z baśnią pt. „Knyps z Czubkiem”.
- Przeczytajcie treść utworu (podręcznik, s. 248 – 252).
- Uzupełnijcie tabelkę z przymiotnikami opisującymi wygląd i cechy charakteru bohaterów (w zeszycie).
wygląd
| cechy | |
Knyps z Czubkiem
| ||
Księżniczka
|
- Odpowiedzcie pisemnie na pytania (pytań nie przepisujcie):
Czy wygląd Krypsa się zmienił?
Dlaczego księżniczka poczuła się mądra?
Co sprawiło, że Knyps i księżniczka obdarzyli się nawzajem swymi zaletami?
- Dokończcie zdania i wpiszcie je do zeszytu:
- Knyps i księżniczka nie dostrzegali w sobie nawzajem wad, ponieważ ………………………………………… .
- Baśń uczy nas, że …………………………………………. .
- Według mnie w życiu najważniejsze jest …………………. .
- Przypomnijcie sobie cechy baśni (podręcznik, strona 252). Następnie wskażcie cechy poznanego podczas tej lekcji utworu, które świadczą o tym, że jest on baśnią. Wnioski zapiszcie w zeszycie.
Lekcja 29
Temat: Historia niezwykłej przemiany.
Cele: poznaję fragment noweli Bolesława Prusa „Katarynka”, znam cechy gatunkowe noweli.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Podczas tej lekcji przeczytamy zamieszczony w podręczniku fragment utworu „Katarynka” oraz poszukamy w nim cech gatunkowych noweli.
Przebieg lekcji:
- Zapisz temat lekcji w zeszycie. Następnie przeczytaj informacje o utworze oraz jego autorze, które znajdziesz na stronie 253.
- Przeczytaj uważnie fragment „Katarynki” – podręcznik, strony 255 – 258.
- Odpowiedz pisemnie na poniższe pytania (pytań nie przepisuj):
Kim z zawodu był pan Tomasz?
Jakie uczucia wzbudziły w nim zasłyszane dźwięki katarynki?
Jak niewidoma dziewczynka zareagowała na dźwięki katarynki?
W jaki celu pan Tomasz postanowił płacić stróżowi dziesięć złotych raz w miesiącu?
Jak myślisz, co planował pan Tomasz, szukając adresów okulistów?
- Teraz przeczytaj „Nową wiadomość” ze strony 258, a następnie wykonaj zadanie 4 ze strony 258 – do wypisanych cech noweli podaj konkretne przykłady z „Katarynki”.
Lekcja 30
Temat: Przydaje blasku rzeczownikowi – przydawka.
Cel: potrafię rozpoznać przydawkę w zdaniu
Materiały: epodręcznik, zeszyt.
Podczas tej lekcji poznamy definicję przydawki, jej pytania, poćwiczymy wyszukiwanie przydawek w zdaniach oraz ich tworzenie.
Przebieg lekcji:
- Pod tematem lekcji zapisz poniższą definicję:
Przydawka to część zdania wskazująca cechę lub właściwość kogoś bądź czegoś. Najczęściej jest określeniem rzeczownika. Może być wyrażona przymiotnikiem, rzeczownikiem, wyrażeniem przyimkowym, liczebnikiem, zaimkiem.
Odpowiada na pytania: jaki?, który?, czyj?, czego? z czego?, ile?
- Zosia kupiła (jaki?) zielony szalik.
Dostałam naszyjnik (z czego) z muszelek.
Dom (czyj?) dziadka znajduje się na końcu ulicy.
W ubiegłym tygodniu przeczytałam (ile?) trzy książki.
- Teraz otwórz epodręcznik:
https://epodreczniki.pl/a/przydaje-blasku-rzeczownikowi—przydawka/DwG1DQstJ
i wykonaj ćwiczenia: 1, 2 (ustnie), 3, 4 oraz 5.
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 26, 27, 28, 29, 30
4 – 8 maja
Lekcja 21
Temat: Podmiot szeregowy i podmiot domyślny w praktyce.
Cel: rozpoznaję podmiot szeregowy i podmiot domyślny w zdaniach.
Podczas tej lekcji przypomnimy, czym różni się podmiot szeregowy od podmiotu domyślnego, następnie poćwiczymy ich rozróżnianie w przykładowych zdaniach.
Materiały: zeszyt
Przebieg lekcji:
- Zaczniemy od powtórzenia wiadomości. Zapamiętaj: (do przeczytania)
Podmiot = wykonawca czynności,
np.: Strażak gasi pożar. Wieje silny wiatr. Zeszyt leży pod poduszką.
Gdy wykonawców czynności jest co najmniej dwóch, taki podmiot nazywamy szeregowym,
np.: Ania, Jola i Krzyś pojechali na wycieczkę. Mama z tatą wrócili z zakupów. W ogródku rosną tulipany, róże i lilie.
Gdy w zdaniu nie ma wyrazu nazywającego wykonawcę czynności, ale domyślamy się, o kogo chodzi, na podstawie zdania wcześniejszego lub na podstawie formy orzeczenia (czasownika) – wówczas mówimy o podmiocie domyślnym,
np.: Wojtek wrócił z treningu. Jest bardzo zmęczony (kto? – on, a z pierwszego zdania, wiemy, że chodzi konkretnie o Wojtka; czyli w zdaniu drugim mamy podmiot domyślny, niczego nie podkreślamy, bo brakuje nam wyrazu wprost nazywającego podmiot).
Kupiliśmy nowy dom. (kto? – my, tu również niczego nie podkreślamy, ponieważ nie ma tu osobnego wyrazu nazywającego podmiot, zatem mamy do czynienia z podmiotem domyślnym).
- Teraz poćwiczmy rozpoznawanie podmiotów. Przepisz podane zdania do zeszytu, w każdym rozpoznaj podmiot, podkreśl go, jeśli jest to możliwe, następnie nazwij rodzaj podmiotu.
Wzór: (nie przepisuj)
Na stole leżą książki, zeszyty i długopisy – podmiot szeregowy
Wczoraj dobrze się bawiłam – ja, podmiot domyślny
Zdania do przepisania:
W lodówce znajdują się jajka, masło i szynka.
Spóźniliśmy się.
Dziadkowie i babcie bardzo tęsknią za wnukami.
Przyjdziesz do mnie?
Kupiłem czerwony rower.
Jutro wyjeżdżacie.
W pokoju siedzą ciocia, wujek i babcia.
W ogrodzie rosną jabłonie i grusze.
Do karmnika przyleciały sikorki i wróble.
Lekcja 22
Temat: Zagadkowe zniknięcie.
Cel: doskonalimy umiejętności z zakresu gramatyki.
Materiały: wskazana strona internetowa, zeszyt
PRZEBIEG LEKCJI:
Na dzisiejszej lekcji stoi przed Wami wyzwanie – na chwilę zostaniecie detektywami. Zanim jednak znajdziecie wszystkie klucze, musicie rozwiązać kilka ćwiczeń gramatycznych.
Pamiętajcie, każdy detektyw musi być bardzo uważny…
Po rozwiązaniu zagadki zapiszcie w zeszycie, jakich cechami powinien odznaczać się dobry detektyw (wystarczą 3 – 4 cechy).
Następnie napiszcie 3 synonimy do słowa zagadka.
Z dwoma wybranymi synonimami ułóżcie zdania.
A zagadkę znajdziecie tu:
https://view.genial.ly/5e9de1cc2763ea0da12cf730/presentation-zagadkowe-znikniecie-klasa-v
Lekcja 23
Temat: Jakie drogowskazy odnajdziemy w książkach?
Cel: określam rzeczywistość przedstawioną na obrazie.
Podczas tej lekcji poddamy analizie sytuację przedstawioną na obrazie zatytułowanym „Nie przeszkadzać”.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Przebieg lekcji:
- Na początku zapisz w zeszycie wszystkie skojarzenia ze słowem drogowskaz.
- Teraz zapoznaj się z definicją tego pojęcia: (do przeczytania)
znaczenie dosłowne – słup przydrożny z tabliczkami informującymi o kierunku i odległości od danej miejscowości
znaczenie przenośne – człowiek lub jakaś idea dostarczające komuś wzorów postępowania
(źródło definicji: www.sjp.pwn.pl)
- Przyjrzyj się obrazowi „Nie przeszkadzać”, który namalowała Rebecca Campbell – podręcznik, strona 243. Zwróć uwagę także na informacje zapisane obok.
- Odpowiedz pisemnie na pytania postawione w zadaniach 1 i 2. Śmiało użyj swojej wyobraźni – nie ma tu złych odpowiedzi.
- Każdy człowiek ma czasem ochotę odpocząć od całego świata, zaszyć się w komfortowym, bezpiecznym miejscu i wywiesić tabliczkę z napisem „Nie przeszkadzać”. Wielu za taką spokojną przystań uznaje światy kreowane w książkach. Dostarczają one rozrywki, stanowią też źródło wiedzy.
Jak sądzisz, czego ludzie szukają w książkach? Zapisz w zeszycie swoje refleksje na ten temat (kilka zdań).
Lekcja 24 i 25
Temat: Zbójca o wrażliwym sercu.
Cel: znam treść utworu Adama Mickiewicza pt. „Powrót taty”.
Podczas tej lekcji podejmiemy analizę utworu „Powrót taty”.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Przebieg lekcji:
- Przeczytaj spokojnie i uważnie utwór Adam Mickiewicza pt. „Powrót taty”, który znajdziesz w podręczniku na stronach 244 – 247. Czytaj także wszystkie objaśnienia zamieszczone na dole stron. Lekturę utworu warto wzbogacić wysłuchaniem recytacji – pomoże to w zrozumieniu i zapamiętaniu treści tekstu. Znajdziesz ją np. tu: https://www.youtube.com/watch?v=QLIqzICAK9o
- Teraz wykonaj w zeszycie zadania 1 i 5 ze strony 247.
- Dla utrwalenia znajomości treści utworu uporządkuj plan wydarzeń: https://wordwall.net/pl/resource/463033/polski/powr%C3%B3t-taty-plan-wydarze%C5%84
Prawidłowo ułożony plan zapisz w zeszycie.
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 21, 22, 23, 24, 25
27 – 30 kwietnia
Lekcja 17
Temat: Pisownia wyrazów z „ch” i „h”.
Cel i opis lekcji: poprawnie stosuję „ch” i „h” w zapisie. Kontynuujemy ćwiczenia ortograficzne z zakresu stosowania „ch” i „h” w wyrazach.
Materiały: epodręcznik, zeszyt
Przebieg lekcji:
- Do ostatniego tematu dopisz tylko numer dzisiejszej lekcji.
- Otwórz epodręcznik:
https://epodreczniki.pl/a/hrabia-i-chinska-herbata-czyli-o-ch-i-h/DySHewB2N
Zanim przystąpisz do wykonania wskazanych zadań, zapisz w zeszycie zasady, które przypomnieliśmy sobie na poprzedniej lekcji. Jeśli nie jesteś pewien ich brzmienia, możesz przepisać je z epodręcznika – znajdziesz je w „dymku” między 2 a 3 ćwiczeniem.
- Wykonaj ćwiczenia: 5, 6, 7 oraz 8. Korzystaj z przycisku „Sprawdź”.
Teraz z pewnością jesteś Mistrzem Ortografii!
Lekcja 18
Temat: Mitologia na języku.
Cele lekcji: potrafię wymienić związki wyrazowe pochodzące z mitologii, znam ich znaczenie.
Materiały: zeszyt, wskazana strona internetowa
PRZEBIEG LEKCJI:
Drodzy Uczniowie!
Dzisiejsza lekcja poświęcona będzie mitologicznym związkom frazeologicznym. Z poprzednich zajęć wiecie już, co oznacza „syzyfowa praca”, „nić Ariadny” czy „ikarowe loty”. Ale czy znacie inne frazeologizmy odwołujące się do mitologii?
Poniżej znajduje się link. Otwórzcie go, klikajcie na kolejne obrazki. Dowiecie się, co oznaczają poszczególne związki pochodzenia mitologicznego.
Wszystkie dzisiejsze związki wraz z wyjaśnieniem ich znaczenia zapiszcie w zeszycie.
Następnie kliknijcie w prezentacji cyferkę jeden. Jest tam zadanie do wykonania w zeszycie.
https://view.genial.ly/5ea06139d407580db9dc053f/interactive-image-interactive-image
Lekcja 19
Temat: Z mitologią na ty – powtórzenie wiadomości.
Cel i opis lekcji: utrwalam wiadomości o greckich bogach i bohaterach.
Materiały: zeszyt, wskazane strony internetowe
PRZEBIEG LEKCJI:
Na początku wykonajcie kilka ćwiczeń interaktywnych:
https://learningapps.org/5543537
https://learningapps.org/4797786
https://wordwall.net/pl/resource/796369/polski/mitologia-grecka
Następnie odrysujcie w zeszycie telefon komórkowy (swój albo kogoś z bliskich).
W ekranie tego narysowanego telefonu napiszcie SMS do wybranego greckiego boga lub bohatera, w którym nawiążecie np. do jakiegoś wydarzenia z nim związanego, do jego cech, atrybutów.
Pamiętajcie o zachowaniu zasad orografii i interpunkcji.
Może być np. tak: Droga Demeter – bogini urodzaju! Dowiedziałem się o Twoim nieszczęściu. Biedna Persefona! Gdzie ona teraz może być? Powiadom, gdy tylko natrafisz na jej ślad. Pozdrawiam. Marek
Lekcja 20
Temat: Spotkanie z podmiotami szeregowym i domyślnym.
Cel i opis lekcji: potrafię wskazać w zdaniu podmiot szeregowy i podmiot domyślny. Podczas tej lekcji nauczymy się odróżniać podmiot szeregowy od domyślnego.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Przebieg lekcji:
- Zaczniemy od przypomnienia definicji podmiotu (zapisz ją w zeszycie pod tematem lekcji):
podmiot = wykonawca czynności (także ktoś znajdujący się w jakimś stanie)
- Teraz przyjrzyj się przykładom (nie przepisuj ich):
Zosia czyta książkę. (kto czyta? – Zosia)
Nadeszła wiosna. (co nadeszło? – wiosna)
Policjant kieruje ruchem. (kto kieruje ruchem? – policjant)
Po niebie płyną obłoki. (co płynie? – obłoki)
- Następnie przeczytaj definicję podmiotu szeregowego, którą znajdziesz w podręczniku na stronie 236 (pierwsza „Nowa wiadomość”)
Teraz już wiesz, że tej nazwy używamy wtedy, gdy wykonawców czynności jest co najmniej dwóch (wyobraź sobie, że możesz ich postawić przed sobą W SZEREGU i nazwać). W przykładach z punktu 2 w każdym zdaniu wskazany został tylko jeden wykonawca, czyli w tych zdaniach nie mamy podmiotu szeregowego.
- Dla utrwalenia tej wiedzy wykonaj w zeszycie zadanie 1 ze strony 236.
- Czasem nie nazywamy wykonawcy czynności wprost. Dzieje się tak np. wtedy, gdy staramy się unikać powtórzeń lub gdy nie chcemy nadużywać zaimków osobowych (ja, ty, on, ona, ono, my, wy, oni, one), na które wskazuje forma orzeczenia (czasownika).
Zapoznaj się z definicją podmiotu domyślnego (druga „Nowa wiadomość” na stronie 236).
- Dla utrwalenia tej wiedzy wykonaj zadanie 3 ze strony 237 (ustnie) oraz 4 z tej samej strony (zapisz je w zeszycie).
Wrócimy do tego tematu w kolejnym tygodniu.
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 17, 18, 19, 20
20 – 24 kwietnia
Lekcja 12
Temat: W czym pomogła nić Ariadny?
Cele i opis lekcji: znam treść mitu o Tezeuszu i Ariadnie, potrafię podać najważniejsze informacje dotyczące bohaterów.
Materiały: podręcznik, zeszyt, wskazane strony internetowe
PRZEBIEG LEKCJI:
Na dzisiejszej lekcji zapoznamy się z kolejnym mitem.
Na początek mała zabawa. Twoim zadaniem jest ułożenie puzzli (link poniżej).
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=085fb4868af5
Gotowe?
Znasz już imiona naszych bohaterów, tak więc przeczytaj mit zamieszczony w Twoim podręczniku (str. 228-229).
Teraz na podstawie mitu odpowiedz w zeszycie na kilka pytań (nie przepisuj pytań do zeszytu). Odpowiadaj pełnym zdaniem.
- Czyją córką była Ariadna?
- W jakim celu Tezeusz przybył na Kretę?
- Jak wyglądał Minotaur?
- Gdzie mieszkał Minotaur?
- Co i w jakim celu Ariadna podarowała Tezeuszowi?
Na zakończenie, aby utrwalić znajomość mitu, wykonaj krótkie ćwiczenie.
https://wordwall.net/pl/resource/1081056/mit-o-tezeuszu-i-ariadnie
Lekcja 13
Temat: Historia Tezeusza i Ariadny w języku.
Cel i opis lekcji: potrafię wymienić związki wyrazowe związane z mitem o Tezeuszu i Ariadnie
Materiały: zeszyt
PRZEBIEG LEKCJI:
Ślady historii o Tezeuszu i Ariadnie odnajdujemy również w naszym języku. Oto dwa związki frazeologiczne, które nawiązują do tego mitu. Zapisz je wraz ze znaczeniem do zeszytu.
- nić Ariadny – sposób wybrnięcia z trudnej sytuacji
- dojść po nitce do kłębka – rozwiązać zagadkę, odkryć coś, kierując się śladami lub informacjami
Następnie ułóż dwa zdania, w których użyjesz tych związków.
Chętni mogą zilustrować jeden z tych związków w zeszycie.
Lekcja 14
Temat: Dramat w przestworzach.
Cel i opis lekcji: znam historię Dedala i jego syna. Podczas dzisiejszej lekcji zapoznamy się z mitem o Dedalu i Ikarze.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Przebieg lekcji:
- Po zapisaniu tematu lekcji w zeszycie przeczytaj uważnie treść mitu o Dedalu i Ikarze – znajdziesz go w podręczniku na str. 232 – 235. Czytaj także objaśnienia pod tekstem.
- Teraz wykonaj w zeszycie zad. 3 ze str. 235.
- Jaki był Dedal, a jaki – Ikar? Zanotuj w zeszycie jak najwięcej określeń charakteryzujących bohaterów. Możesz skorzystać z poniższego banku słów:
rozważny, dokładny, mądry, skrupulatny, lekkomyślny, kreatywny, rzetelny, buntowniczy, roztargniony, roztropny, beztroski, precyzyjny, pracowity, pomysłowy, nieuważny, zuchwały
- Na zakończenie wykonaj zadanie 4 ze str. 235. Jest to zadanie do sprawdzenia – wyślij je do swojego nauczyciela w ciągu 4 dni, licząc od tej lekcji (plik word bądź zdjęcie lub skan odręcznie pisanej pracy).
Lekcja 15
Temat: „Wciąż o Ikarach głoszą, choć doleciał Dedal”
Cel i opis lekcji: rozumiem znaczenie związku frazeologicznego ikarowe loty. Podczas tej lekcji zastanowimy się, dlaczego – mimo porażki – postać Ikara wciąż inspiruje twórców różnych dziedzin sztuki.
Materiały: podręcznik, zeszyt, wskazana strona internetowa
Przebieg lekcji:
- Po zapisaniu tematu lekcji odpowiedz pisemnie na pytania:
Jakich rad udzielił Dedal swojemu synowi przed lotem?
Dlaczego Ikar nie posłuchał ojca?
- Teraz obejrzyj reprodukcję obrazu „The lament for Icarus” i przeczytaj jego krótki opis:
https://zpoblotnica.szkolnastrona.pl/?c=article&id=286
- Następnie zapisz w zeszycie objaśnienie związku frazeologicznego:
ikarowe loty – podejmowanie się realizacji odważnych zamierzeń bez zastanowienia się nad możliwościami powodzenia i ewentualnymi trudnościami lub konsekwencjami, często kończące się niepowodzeniem; bezrefleksyjne dążenie do spełnienia marzeń, oparte jedynie na silnym pragnieniu, a nie na rozumowej analizie.
- Na zakończenie – refleksja (do przeczytania, bez przepisywania) – na przestrzeni wieków twórcy różnych dziedzin sztuki często inspirowali się treścią mitu o Dedalu i Ikarze, przy czym to postać Ikara zazwyczaj wzbudzała większe emocje. Dlaczego? Dedal – jako człowiek dojrzały, jako inteligentny wynalazca i konstruktor po prostu spełnił nasze oczekiwania – doleciał do celu. Natomiast historia Ikara fascynuje i porywa – bo jest historią młodego człowieka, ogarniętego falą zachwytu, kierującego się marzeniami, pragnieniem wzbicia się ponad przestrogi starszych, ponad ograniczenia. Jest symbolem młodości polegającej na zdobywaniu doświadczenia w oparciu o popełniane błędy, ale jest też postacią tragiczną – bo za swój błąd zapłacił życiem.
Lekcja 16
Temat: Pisownia wyrazów z „ch” i „h”.
Cel i opis lekcji: poprawie stosuję „ch” i „h” w zapisie. Podczas tej lekcji przypomnimy sobie najważniejsze zasady dotyczące pisowni „ch” oraz „h” i przećwiczymy ich stosowanie.
Materiały: epodręcznik, zeszyt
Przebieg lekcji:
- Zapisz w zeszycie temat lekcji.
- Otwórz epodręcznik:
https://epodreczniki.pl/a/hrabia-i-chinska-herbata-czyli-o-ch-i-h/DySHewB2N
Wykonaj ćwiczenia 1, 2, 3, 4. Przeczytaj przypomnienie zamieszczone pod ćwiczeniem 2. Korzystaj z przycisku „Sprawdź”.
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 12, 13, 14, 15, 16
15 – 17 kwietnia
Lekcja 10
Temat: Wyczyny Heraklesa
Cel i opis lekcji: znam historię najsłynniejszego greckiego herosa. Podczas tej lekcji przeczytamy mit o Heraklesie, następnie krótko scharakteryzujemy bohatera.
Materiały: podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Na początku spróbuj przypomnieć sobie znanych Ci bohaterów filmowych lub literackich, którzy wyróżniają się nadludzkimi cechami (np. siłą, prędkością). Zwróć uwagę na to, że dzieła literackie i filmowe przedstawiające czyny takich herosów cieszą się dużą popularnością.
- Teraz przejdź do uważnej lektury mitu, który znajduje się w podręczniku na stronach 222 – 224. Zwracaj uwagę na objaśnienia zamieszczone pod tekstem.
- Herakles był synem boga i śmiertelniczki, czyli herosem (półbogiem) – obdarzonym niezwykłymi cechami, ale śmiertelnym. Jaki był? Zanotuj w zeszycie kilka przymiotników charakteryzujących Heraklesa.
- Na zakończenie wykonaj pisemnie w zeszycie zadanie 2 ze str. 225.
Lekcja 11
Temat: Mit o Heraklesie – quiz.
Cel i opis lekcji: znam treść mitu o Heraklesie. Podczas tej lekcji utrwalimy znajomość mitu.
Materiały: podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Zapisz w zeszycie (lub w pliku word) odpowiedzi na poniższe pytania. Korzystaj z treści mitu o Heraklesie (podręcznik strony 222 – 224), upewniając się, że udzielasz prawidłowych odpowiedzi. Pytań nie przepisuj.
- 1. Czyim synem był Herakles? 2. Jak powstała Droga Mleczna? 3. W jakiej sytuacji Herakles po raz pierwszy okazał swą nadludzką siłę? 3. W co ubierał się Herakles? 4. Z czym nigdy się nie rozstawał? 5. W jaki sposób heros zdobył żonę? 6. Kto sprowadził na Heraklesa atak szału? 7. Dlaczego bohater zaciągnął się na służbę u króla Eurysteusa? 8. Czyją ulubienicą była łania ceryntyjska? 9. Od ilu lat nie była sprzątana stajnia Augiasza? 10. W jaki sposób Herakles zdołał uprzątnąć stajnię w jeden dzień?
- Odpowiedzi prześlij do swojego nauczyciela (plik word, skan lub zdjęcie odpowiedzi zapisanych w zeszycie).
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 10 i 11
6 – 8 kwietnia
Lekcja 8
Temat: Wielką czy małą literą?
Cel i opis lekcji: potrafię poprawnie stosować wielką i małą literę w zapisie nazw. Podczas tej lekcji przypomnimy sobie najważniejsze zasady pisowni wielkiej i małej litery oraz przećwiczymy ich stosowanie w zadaniach.
Materiały: zeszyt, epodręcznik.
Przebieg lekcji:
- Zapisz temat lekcji w zeszycie, następnie otwórz epodręcznik:
https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DmxNyYE01
Wykonaj ćwiczenie 1.
- Teraz zapoznaj się z przypomnieniem zasad stosowania wielkiej i małej litery, które znajdziesz pod ćwiczeniem 1.
- Przejdź do ćwiczeń 2 i 3. W ćwiczeniu 2 być może napotkasz trudność w drugim przykładzie, dlatego zamieszczamy tu objaśnienie ciekawostki językowej:
austriackie gadanie = „mówienie bez głębszego sensu i celu, nieważne, próżne, niewarte uwagi. Kiedyś gadać znaczyło tyle, co wróżyć. W Krakowie ukazywały się już w XV wieku kalendarze, zawierające właśnie wróżby. To, co kiedyś nazywano krakowskim, z czasem zaczęto nazywać austriackim. Niejasne gadanie, czyli wróżenie wróży i wróżek z czasem zaczęło być lekceważone, stąd zmiana znaczenia kiedyś poważnego słowa gadanie. (Jerzy Bralczyk)
Po wykonaniu każdego ćwiczenia użyj przycisku „sprawdź”. Nie drukuj rozwiązań.
*Zadania dla chętnych (w szczególności dla miłośników literatury): ćwiczenia 5 i 6.
Lekcja 9
Temat: Wielka i mała litera w tytułach książek oraz czasopism.
Cel i opis lekcji: poprawnie stosuję wielką i małą literę w zapisie tytułów książek i czasopism. Podczas tej lekcji powrócimy do tematyki stosowania wielkiej i małej litery.
Materiały: zeszyt, epodręcznik, wskazana strona internetowa z zabawą ortograficzną.
Przebieg lekcji:
- Po zapisaniu tematu w zeszycie, otwórz epodręcznik:
https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DmxNyYE01
i przejdź do ćwiczenia 7. Podczas tworzenia nazw czasopism kieruj się zasadą, w myśl której każda taka nazwa kończy się cząstką „-nik” (np. dzien-nik).
Po uzupełnieniu tabeli, użyj przycisku „sprawdź”. Nie drukuj rozwiązania.
- Następnie przeczytaj przypomnienie, które znajduje się pod ćwiczeniem 7.
- Teraz zanotuj w zeszycie tytuły trzech czasopism oraz trzech książek. Pamiętaj o cudzysłowie oraz poprawnym stosowaniu wielkiej i małej litery.
- Na zakończenie – ortograficzna zabawa, sprawdzająca umiejętność stosowania wielkiej i małej litery, którą znajdziesz tu:
https://learningapps.org/1880882 (nie musisz się logować, możesz od razu zacząć zabawę).
Po ukończeniu zadania kliknij w każde pudełeczko, a zobaczysz listę swoich poprawnych (i ewentualnie błędnych) odpowiedzi.
*wersja do wydruku: Klasy 5 – tematy 8, 9
30 marca – 3 kwietnia
Lekcja 3
Temat: Z wizytą na Olimpie – poznajemy greckich bogów.
Cele:
- potrafię wymienić najważniejszych greckich bogów oraz ich atrybuty
- umiem określić cechy mieszkańców Olimpu
Opis lekcji: podczas tej lekcji najpierw poznamy najważniejsze bóstwa z mitologii greckiej, następnie uporządkujemy informacje, tworząc notatkę w formie tabeli.
Materiały:
- Podręcznik do języka polskiego dla klasy 5 „Nowe słowa na start”, s. 206-208.
- Zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Na początku przypomnij sobie z lekcji historii, gdzie mieszkali bogowie greccy i czym się żywili. Na pewno to pamiętasz.
- Teraz zapoznamy się z materiałem z podręcznika (s.206-207).
Są tu zaprezentowani najważniejsi bogowie greccy, o których zapewne była już mowa na lekcjach historii. Na chwilkę jednak do nich wrócimy.
Uważnie przeczytaj podane informacje o bogach. Zwróć także uwagę na ilustracje.
- Teraz przyszła kolej na wykonanie zadania – sporządzimy w zeszycie notatkę w postaci tabelki.
W tabelce przedstawimy wszystkich bogów, którzy są wymienieni na str. 206-207.
Schemat tabeli:
IMIĘ BÓSTWA | DZIEDZINA, KTÓRĄ SIĘ OPIEKOWAŁ | ATRYBUT (PRZEDMIOT) | CECHY BÓSTWA |
Uwaga, atrybuty bogów możesz narysować.
*Zadanie dla chętnych
W ramach zabawy i sprawdzenia swojej wiedzy….
…zagraj w teleturnieju MILIONERZY!
https://learningapps.org/2018103
lub weź udział w innym teleturnieju:
https://wordwall.net/pl/resource/625355/mitologia-grecka
Lekcja 4
Temat: Po stracie córki – porozmawiajmy o uczuciach matki.
Cele:
- znam mit o Demeter i Persefonie
- potrafię wyjaśnić pochodzenie pór roku
Materiały:
- Podręcznik do języka polskiego dla klasy 5 „Nowe słowa na start”, s. 208-210.
- Zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Na początek uważnie przeczytaj treść mitu o Demeter i Persefonie (s. 208-210).
- Następnie określ uczucia Demeter po stracie córki.
Z podanych nazw uczuć wybierz te, które, Twoim zdaniem, najlepiej określają emocje bogini Demeter po stracie ukochanej córki. Zapisz je w zeszycie.
UCZUCIA DEMETER: …………………………………………………………………..
smutek, zachwyt, ból, gniew, nadzieja, zniechęcenie, rozpacz, spokój, euforia, poczucie bezpieczeństwa, bezradność, pogodzenie się z sytuacją, nienawiść, zaskoczenie, zmęczenie, cierpienie, tęsknota, ulga
- Na koniec wyjaśnij w zeszycie, jak mit o Demeter i Persefonie wyjaśnia następowanie po sobie kolejnych pór roku.
*Zadanie dla chętnych
Dla utrwalenia wiadomości obejrzyj historię Demeter i Persefony na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=Cn0QSVzA8sg
Możesz też spróbować swoich sił w teleturnieju:
https://learningapps.org/2573311
Lekcja 5
Temat: Daremny trud Syzyfa – o karze za zuchwałość.
Cel: znam mit o Syzyfie – królu Koryntu
Opis lekcji: podczas tej lekcji przeczytamy mit o Syzyfie, następnie poszukamy określeń charakteryzujących bohatera, na koniec powtórzymy najważniejsze informacje.
Materiały:
- Podręcznik do języka polskiego dla klasy 5 „Nowe słowa na start”, strony: 211 – 213.
- Zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Przeczytaj uważnie mit o Syzyfie – podręcznik, strony 211 – 213. Czytając, sprawdzaj objaśnienia zamieszczone na dole strony.
- Teraz zapisz w zeszycie określenia, które nazywają charakter Syzyfa (mówią, jaki był).
- Na koniec przeczytaj podsumowanie (nie przepisuj tego do zeszytu):
– Syzyf był królem Koryntu, potężnego i bogatego miasta portowego w Grecji,
– był śmiertelnikiem, którego bogowie bardzo lubili i dlatego często zapraszali go na Olimp, gdzie mógł spożywać boski pokarm – nektar i ambrozję – dlatego żył długo, zachowując zdrowie i młodość,
– bohater pewnego razu zdradził sekret Zeusa, który postanowił, że Syzyf ma umrzeć,
– Syzyf, umierając, polecił żonie, by nie wyprawiała mu pogrzebu,
– dusza Syzyfa skarżyła się w podziemnym królestwie na niegodziwość żony i niemożność przepłynięcia przez rzekę Styks,
– bóg podziemi, Hades, pozwolił mu wrócić na ziemię, by mógł nakłonić żonę do sprawienia mu pogrzebu; miał mu towarzyszyć Tanatos, bóg śmierci,
– Syzyf nie miał zamiaru wracać do podziemi, dlatego uwięził Tanatosa (dzięki czemu ludzie przestali umierać),
– po pewnym czasie Hades przypomniał sobie o Syzyfie; tym razem ukarał go bardzo surowo – w podziemiach Hadesu ma on toczyć na wysoką górą wielki odłam skały; gdy jest blisko szczytu – głaz spada, a Syzyf musi zaczynać swoją pracę od początku. I tak przez całą wieczność.
Lekcja 6
Temat: „Syzyfowa praca” i inne związki frazeologiczne.
Cel: wiem, czym jest związek frazeologiczny
Opis lekcji: podczas tej lekcji zapoznamy się z definicją związku frazeologicznego oraz objaśnimy kilka przykładowych związków.
Materiały:
- Podręcznik do języka polskiego dla klasy 5 „Nowe słowa na start”, strona 214.
- Zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Przeczytaj uważnie „Nową wiadomość” ze strony 214 w podręczniku.
- Teraz przepisz do zeszytu podane niżej objaśnienie związku frazeologicznego, który ma swoje źródło w micie o Syzyfie:
syzyfowa praca = praca bezcelowa, pozbawiona sensu, nie przynosząca żadnych efektów
3. Kolej na zadanie 7 ze str. 214 – najpierw przeczytaj związki frazeologiczne (lewa strona) i objaśnienia (prawa strona). Następnie dopasuj właściwe objaśniania do poszczególnych związków i zapisz wszystko w zeszycie.
*Praca dla chętnych
Zadanie 6 ze strony 214
Lekcja 7
Temat: Czym się różnią zdania pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętych?
Cele:
- odróżniam zdanie pojedyncze rozwinięte od nierozwiniętego
- potrafię wskazać w zdaniu pojedynczym podmiot i orzeczenie
Opis lekcji: podczas tej lekcji przypomnimy sobie wiadomości o podmiocie i orzeczeniu, a następnie przyjrzymy się różnicom między zdaniom pojedynczym rozwiniętym i nierozwiniętym.
Materiały:
- Podręcznik dla klasy 5 „Nowe słowa na start!” strony 217 – 218.
- Zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Zaczniemy od pierwszego „Przypomnienia” ze strony 217. Przeczytaj je uważnie.
Utrwalmy te wiadomości: (przeczytaj, nie przepisuj)
Główne części zdania
podmiot = wykonawca czynności, odpowiada na pytania: kto? co?
orzeczenie = czynność lub stan, odpowiada na pytania: co robi? co się z nim dzieje?
2. Teraz pora na drugie „Przypomnienie” ze strony 217 (na dole). Przeczytaj je uważnie.
Utrwalmy: (przeczytaj, nie przepisuj)
zdanie pojedyncze nierozwinięte = podmiot + orzeczenie (wykonawca czynności + czynność)
zdanie pojedyncze rozwinięte = podmiot + orzeczenie + określenia (czyli dodatkowe informacje)
3. Proszę Cię o wykonanie w zeszycie zadania 2 ze strony 218 w podręczniku.
4. Na zakończenie zapisz w zeszycie dwa zdania pojedyncze nierozwinięte oraz dwa zdania pojedyncze rozwinięte. Podkreśl w nich jedną linią podmioty, a dwoma liniami orzeczenia.
*wersja do wydruku Klasy 5 – tematy 3, 4, 5, 6, 7
25 – 27 marca
Lekcja 1
Temat: Początki świata według Greków.
Cele:
- wiemy, jak Grecy wyobrażali sobie początek świata
- potrafimy wykonać drzewo genealogiczne pierwszych bóstw
Opis lekcji: podczas tej lekcji zbierzemy podstawowe informacje na temat Grecji, następnie zapoznamy się z „Mitem o powstaniu świata”, a na koniec wykonamy drzewo genealogiczne pierwszych bóstw greckich.
Materiały:
- Podręcznik do języka polskiego dla klasy 5 „Nowe słowa na start”, strony: 202 – 204.
- Atlas geograficzny LUB globus LUB strony internetowe, np. https://pl.wikipedia.org/wiki/Geografia_Grecji (w zależności od tego, czym dysponujecie).
- Zeszyt.
PORZĄDEK CZYNNOŚCI
- Zacznijmy od zadania „Zanim przeczytasz” – podręcznik, strona 202. Korzystając z materiałów wskazanych w punkcie 2, odpowiedzcie na cztery pytania dotyczące Grecji. Odpowiedzi zapiszcie w zeszytach. To ważne, żebyśmy znali podstawowe informacje o tym kraju, ponieważ w najbliższym czasie będziemy zajmowali się wierzeniami jego starożytnych mieszkańców.
- Następnie zapoznajmy się z pojęciem „politeizm”:
POLITEIZM = wiara w wielu bogów, wielobóstwo.
(ale to wiedzieliście, prawda?)
- Teraz czas na NAJWAŻNIEJSZE… czyli na CZYTANIE.
Przeczytajcie „Mit o powstaniu świata”, który został zamieszczony w Waszych podręcznikach na stronach: 202 – 204.
! Czytajcie uważnie, zerkając na objaśnienia na dole strony
- Po lekturze mitu przyszła kolej na wykonanie zadania 2 ze str. 204. W zeszytach narysujcie drzewo genealogiczne pierwszej rodziny bóstw – oczywiście na podstawie wyczytanych informacji. Drzewo niech będzie proste, schematyczne, nie musi zawierać żadnych ozdobników. Rysując, wyszukujcie właściwe fragmenty mitu – dla pewności.
Jeśli chodzi o pierwszą część polecenia 2 „Wyjaśnij, kim były wymienione postacie i jakie relacje je łączyły” – nie musicie tego zapisywać, ważne, żebyście – kończąc tę lekcję – rozumieli relacje miedzy pierwszymi bóstwami (kto był czyim rodzicem, kto dzieckiem, kto rodzeństwem).
Żeby Was w tym dodatkowo wesprzeć – plik z niespodzianką:
https://drive.google.com/open?id=13A67Jw_Mo0UG0h1sG1RcUk76xfeyLBbk
Powodzenia
Lekcja 2
Temat: Mit jako gatunek literacki.
Cele:
- potrafimy wymienić cechy mitu jako gatunku literackiego
- potrafimy wytłumaczyć, czym jest mitologia
Opis lekcji: podczas tej lekcji przypomnimy sobie treść greckiego mitu o powstaniu świata, następnie zapoznamy się z definicjami pojęć „mit” oraz „mitologia” i zastanowimy się, czy utwór „Mit o powstaniu świata” rzeczywiście jest… mitem.
Materiały:
- Podręcznik do języka polskiego dla klasy 5 „Nowe słowa na start”, strony: 202 – 205.
- Zeszyt.
PORZĄDEK CZYNNOŚCI
- Sprawdźmy, czy dobrze pamiętacie treść „Mitu o powstaniu świata”. W tym celu zapiszcie w zeszycie odpowiedzi na poniższe pytania (pytań nie musicie przepisywać):
- Kto w greckim micie były uosobieniem Nieba, a kto – Ziemi?
- Dlaczego Uranos zrzucił cyklopów do Tartaru?
- Komu Gaja wręczyła kamienny sierp do walki z Uranosem?
- Dlaczego Kronos pożerał swoje dzieci?
- W jaki sposób Rea uratowała Zeusa?
- Kogo ocalił Zeus?
Jeśli nie pamiętacie wszystkich informacji, pracujcie z tekstem mitu (strony 202 – 204, szukajcie właściwych fragmentów i na ich podstawie formułujcie swoje odpowiedzi).
- Zastanówcie się, w jaki sposób Grecy wyobrażali sobie matki: Gaję i Reę, a w jaki ojców: Uranosa i Kronosa? Jakie cechy im przypisywano (jacy byli)?
- Teraz przeczytajcie bardzo uważnie „Nową wiadomość” ze str. 205.
- Pomyślcie, które z informacji zapisanych w definicji mitu pasują do utworu, który poznaliście? Czy dzięki tej definicji możemy udowodnić, że jest on mitem?
Zapiszcie swoje spostrzeżenia w zeszycie (1 – 2 zdania).
- Na zakończenie krótka refleksja (do przeczytania):
Dlaczego ludzie mieli potrzebę tworzenia mitów?
- Człowiek zawsze chciał czegoś więcej. Chciał ROZUMIEĆ otaczający go świat, chciał wiedzieć, jak w ogóle powstał ten świat, skąd się wzięli ludzie, dlaczego możemy obserwować różne zjawiska przyrodnicze. Chciał sobie też wytłumaczyć, skąd wzięły się rozmaite zwyczaje.
A dlaczego bohaterami mitów są bogowie?
- Ludzie zawsze mieli potrzebę wiary w istnienie sił/ istot wyższych, potężniejszych niż on sam, nieśmiertelnych, piękniejszych, których zadaniem jest wspieranie ludzi w ich codziennym życiu, patronowanie ich pracy, działalności.
Czy słowo mit ma inne znaczenia?
- Tak, podaje je słownik języka polskiego:
„1. niezgodna z prawdą opinia o kimś lub o czymś; wymysł, bajka, fantazja, mrzonka;
- fałszywa historia o jakimś człowieku lub wydarzeniu”
Zadanie rozszerzające wiedzę (dla chętnych):
Zadanie 7 ze strony 205 w podręczniku.
Powodzenia
*wersja do wydruku: Klasy 5 – temat 1 i 2
COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.
5a, 5b, 5f, 5g, 5h
Napisz opowiadanie na temat: „Tak się zaczęła przyjaźń”, którego bohaterami będą człowiek i zwierzę (min. 20 zdań).
*wersja do wydruku: j.polski_5_23_03
5c
UWAGA!
- Pamiętamy, aby uczyć się przez ten czas wiersza (wpis jest w pracach domowych).
- Pamiętamy o wykonaniu pracy domowej zadanej w środę – „pizza gramatyczna” – 8 kawałków, każdemu z nich odpowiada część mowy (rzeczownik, czasownik, liczebnik, przymiotnik, przysłówek, przyimek, spójnik, wykrzyknik), na każdym kawałku przyklejamy wycięte z gazet, gazetek reklamowych itp. minimum po 3 słowa do każdej części mowy, w przypadku niemożliwości znalezienia danego słowa w gazetach pop prostu je wpisujemy.
- W ramach trenowania poznanych części mowy w formie bardziej zabawowej w wyszukiwarkę wpisujemy: wordwall części mowy klasa 5. Na tej stronie ukaże się wiele ćwiczeń w postaci koła fortuny, połącz w pary itp. Zachęcam!
- NOTATKA DO ZESZYTU
LEKCJA
Temat: Po co zbierać muchomory?
Adam Mickiewicz “Pan Tadeusz” – fragment o grzybobraniu
Czytamy tekst – podręcznik s.167-168
Archaizm – wyraz, który wyszedł z użycia.
Wypisz z tekstu 4 archaizmy, wyjaśniając znaczenie. (skorzystaj z przypisów z nr 1, 2, 7, 13, 16, 17)
- …………………………………….
- …………………………………….
- …………………………………….
- ……………………………………
Przygotowania gości:
( w tym miejscu napisz, jak ubrali się goście na grzybobranie).
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Grzyby opisane w utworze: (w tym miejscy wypisz wszystkie wymienione w utworze rodzaje grzybów)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Pożytki z grzybów niejadalnych:
(w tym miejscu wypisz 3 pożytki z takich grzybów, korzystaj ze strony 168)
- ………………………………………………
- ……………………………………………….
- ………………………………………………
Środki stylistyczne:
EPITETY (Wypisz epitety do następujących gatunków grzybów, przypomnij sobie, czym jest epitet, była to jedna z pierwszych lekcji ze mną jeśli nie pamiętasz, potrzebne informacje znajdziesz na końcu podręcznika )
Borowik -…………………………….
Rydz – ……………………………….
Surojadki – ………………………….
Bielaki – …………………………………
Purchawka -…………………………….
PORÓWNANIA (Wypisz PORÓWNANIA do następujących gatunków grzybów, przypomnij sobie, czym jest i jak jest zbudowane porównanie, była to jedna z pierwszych lekcji ze mną, jeśli nie pamiętasz, potrzebne informacje znajdziesz na końcu podręcznika)
Purchawka ………………………………………..
Bielaki…………………………………………….
Koźlak…………………………………………….
Lejki……………………………………………….
Surojadki………………………………………….
Kto zbierał muchomory? ………………………………………………………………….
Dlaczego? ……………………………………………………………………………………(aby odpowiedzieć na to pytanie, zerknij na ramkę na stronie 169)
ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE:
W dostępnych źródłach odszukaj trzy związki frazeologiczne z wyrazem „grzyb”, zapisz je w zeszycie oraz objaśnij ich znaczenie.
W ramach przećwiczenia wiedzy z tego fragmentu ćwiczenie w formie zabawowej podaję link do quizu, kopiujemy go, wklejamy (jeżeli nie jest aktywny) i klikamy ĆWICZ , do wykonania 7 pytań.
https://quizizz.com/admin/quiz/5c683e71813726001bb47c88/grzybobranie-pan-tadeusz
*wersja do wydruku: j.polski_5c_23_03
5d
Proponuję garść ćwiczeń utrwalających pisownię wyrazów z „ó” i „u”, które znajdują się tu:
https://epodreczniki.pl/a/nie-przelewaj-z-pustego-w-prozne-czyli-o-o-i-u/DfPMgzfev
Pierwsza czynność mówi o pracy w grupach… oczywiście nie podzielicie się na grupy. W tym zadaniu chodzi zresztą o przypomnienie zasad ortograficznych z zakresu pisowni „ó” i „u” wyrazach – zatem każdy zmierzy się z nimi sam, jestem pewna, że dacie radę J Pamiętajcie, że mamy je w naszych podręcznikach (materiał ze stron: 140 – 143).
Jeśli z jakichś względów nie możecie wykonać ćwiczeń on-line, wczytajcie się w zadania z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, uzupełnijcie te, które pozostały puste. To też będzie dobra powtórka.
*wersja do wydruku: j.polski_5d_23_03
Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.
5 a, b, f, g, h
5c
UWAGA!
- Pamiętamy, aby uczyć się przez ten czas wiersza (wpis jest w pracach domowych).
- Pamiętamy o wykonaniu pracy domowej zadanej w środę – „pizza gramatyczna” – 8 kawałków, każdemu z nich odpowiada część mowy (rzeczownik, czasownik, liczebnik, przymiotnik, przysłówek, przyimek, spójnik, wykrzyknik), na każdym kawałku przyklejamy wycięte z gazet, gazetek reklamowych itp. minimum po 3 słowa do każdej części mowy, w przypadku niemożliwości znalezienia danego słowa w gazetach pop prostu je wpisujemy.
- W ramach trenowania poznanych części mowy w formie bardziej zabawowej w wyszukiwarkę wpisujemy: wordwall części mowy klasa 5. Na tej stronie ukaże się wiele ćwiczeń w postaci koła fortuny, połącz w pary itp. Zachęcam!
- NOTATKA DO ZESZYTU:
LEKCJA
Temat: Ortografii się nie damy – przypomnienie zasad pisowni „rz” i „ż”.
W postaci tabelki wykonaj notatkę dotyczącą zasad pisowni – strona 193 i 195
Do przećwiczenia dla chętnych:
https://www.dyktanda.net/ortografia-03.php
https://www.ortograf.pl/dyktando/dyktando-klasa-v-z-rz-i-z
UWAGA!! Tego, co jest napisane czcionką pochyłą (kursywą), nie wpisujemy do zeszytu.
Całą resztę wpisujemy do zeszytu, wykonując polecenia.
Dobrze by było, aby notatka była kolorowa, opatrzona może rysunkami pasującymi do tematu. Pamiętaj, że wtedy łatwiej jest się uczyć.
*wersja do wydruku j.polski_5c_19_03
5d
Moi Drodzy,
zanim rozpoczęliśmy pracę z lekturą pt. „Ania z Zielonego Wzgórza”, mieliśmy lekcję dotyczącą legendy o Wandzie. Abyście nie zapomnieli, czym jest legenda, zachęcam Was do prześledzenia materiałów dotyczących tego gatunku literackiego. Obejrzycie m. in. film prezentujący „Legendę o Złotej Kaczce”, na przykładzie której nauczyciel omówi cechy legendy. Ponadto zademonstruje, jak odróżnić legendę od baśni. Zapraszam Was także do wykonania ćwiczeń multimedialnych. Poprawność wykonanych zadań sprawdzicie poprzez kliknięcie znaku √, który znajduje się przy każdym zadaniu. Ważne, żebyście pracowali z materiałem we właściwej kolejności, która wyświetli Wam się na początku pracy.
Link do materiału:
https://epodreczniki.pl/b/legenda/P7Lu4KjBb
Po zakończeniu pracy z materiałem warto poszperać w zasobach internetowych w poszukiwaniu legend dotyczących naszego regionu lub miejscowości, w której mieszkacie.
*wersja do wydruku j.polski_5d_19_03
Poniedziałek, 16.03.2020r.
Zadania na dzisiaj, jutro i środę (następne już w czwartek). Wybierz swoją klasę i wykonaj zadania!
Klasa 5a, 5b, 5d, 5f, 5g, 5h
Napisz opowiadanie na temat: „Moja wymarzona szkoła” (min. 20 zdań).
Klasa 5c
UWAGA!
- Pamiętamy, aby uczyć się przez ten czas wiersza (wpis jest w pracach domowych).
- Pamiętamy o wykonaniu pracy domowej zadanej w środę – „pizza gramatyczna” – 8 kawałków, każdemu z nich odpowiada część mowy (rzeczownik, czasownik, liczebnik, przymiotnik, przysłówek, przyimek, spójnik, wykrzyknik), na każdym kawałku przyklejamy wycięte z gazet, gazetek reklamowych itp. minimum po 3 słowa do każdej części mowy, w przypadku niemożliwości znalezienia danego słowa w gazetach pop prostu je wpisujemy.
- W ramach trenowania poznanych części mowy w formie bardziej zabawowej w wyszukiwarkę wpisujemy: wordwall części mowy klasa 5. Na tej stronie ukaże się wiele ćwiczeń w postaci koła fortuny, połącz w pary itp. Zachęcam!
- NOTATKA DO ZESZYTU:
LEKCJA
Temat: Przysłowia są mądrością narodów.
Przeczytaj tekst ze strony 186.
Wpisz do zeszytu definicję przysłowia ze strony 186.
Wykonaj w zeszycie polecenie nr 3 i 4.
Zapisz w zeszycie 7 znanych ci przysłów, jedno z nich przedstaw w formie rysunku.
UWAGA!! Tego, co jest napisane czcionką pochyłą (kursywą), nie wpisujemy do zeszytu.
Całą resztę wpisujemy do zeszytu, wykonując polecenia.
Dobrze by było, aby notatka była kolorowa, opatrzona może rysunkami pasującymi do tematu. Pamiętaj, że wtedy łatwiej jest się uczyć.