Facebook Youtube
Biologia klasa 6 Biologia klasa 6
  • ul. Kalwaryjska 3
    05-530 Góra Kalwaria
  • 22 727 35 28
    sp2@sp2.mgk.pl
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 6, Lekcje zdalne
  • 18 marca, 2020

Biologia klasa 6

Kontakt do nauczyciela: magdalena.krajewska@sp2gk.onmicrosoft.com


Drodzy Uczniowie klas szóstych, poniżej znajdziecie wskazówki dotyczące przesyłania wskazanych prac z biologii oraz materiał z przedmiotu na kolejny tydzień .

INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZESYŁANIA PRAC:

  1. Do sprawdzenia przesyłacie tylko te prace, które będą przeze mnie wskazane.
  2. Na odesłanie pracy macie tydzień od dnia, w którym odbywa się dana lekcja. Oznacza to, że jeżeli lekcja wypada w poniedziałek to pracę należy odesłać do kolejnego poniedziałku, jeżeli we wtorek to do kolejnego wtorku itd. 
  3. Jeżeli nie możecie odesłać pracy w danym terminie to koniecznie skontaktujcie się ze mną.

Tydzień obowiązywania  (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)

Lekcja 13

Temat: Podsumowanie zdobytych wiadomości na temat zwierząt. Stosowanie wiedzy w praktyce.

Cel: Utrwalam wiadomości dotyczące zwierząt kręgowych i bezkręgowych. Stosuję zdobytą wiedzę w praktyce.

Zadania do wykonania: Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie poniższe punkty.

  1. W świecie bezkręgowców.

https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-6-dzial-2-od-parzydelkowcow-do-pierscienic-puls-zycia

https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-6-dzial-3-stawonogi-i-mieczaki-puls-zycia

  1. W świecie kręgowców.

a) kręgowce zmiennocieplne

b) kręgowce stałocieplne

Materiały: źródła wiedzy biologicznej: np. atlas, zeszyt przedmiotowy, Internet.

Na zakończenie: Kochani pamiętajcie, aby utrwalać wiedzę w praktyce. Zachęcam Was do obserwacji przyrodniczych życząc Wam udanych, radosnych i przede wszystkim bezpiecznych wakacji!!! :):):)

*Wersja do wydruku: podsumowanie klasa 6


Tydzień obowiązywania  (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)

Kochani, na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie i utrwalimy najważniejsze pojęcia z działu I. Następnie wybierzemy się na wirtualną lekcję terenową, gdzie będziemy obserwować nie tylko różne gatunki zwierząt, ale także roślin. Powodzenia! 🙂

Lekcja 12

Temat:  Powtórzenie i utrwalenie wiadomości- wirtualna lekcja terenowa.

Cel: Utrwalam podstawowe wiadomości na temat świata zwierząt. Obserwuję różnorodność roślin i zwierząt.

Zadania do wykonania: Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie poniższe punkty. Następnie przejdźcie do utrwalenia wiadomości z działu I, a zakończenie wybierzcie się na wirtualną lekcję terenową 🙂

  1. Świat zwierząt.

https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-6-dzial-1-swiat-zwierzat-puls-zycia

  1. Wirtualna lekcja terenowa- wycieczka do lasu.

Materiały: źródła wiedzy biologicznej: np. podręcznik do biologii, zeszyt przedmiotowy, Internet.

*Wersja do wydruku: świat zwierząt- wirtualna lekcja terenowa


Tydzień obowiązywania  (8 czerwca – 12 czerwca 2020 r.)

Drodzy Uczniowie klas szóstych, dziś utrwalimy wiadomości dotyczące kręgowców stałocieplnych.

Lekcja 11

Temat:  Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z działu V.

Cel: Utrwalam wiadomości na temat kręgowców stałocieplnych.

Zadania do wykonania: Otwórzcie podręczniki na stronie 119, przeczytajcie informacje w ramkach „To najważniejsze!” (umieszczone są pod każdym tematem- dział V). Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie poniższe punkty.

  1. Kręgowce stałocieplne (przeczytajcie podsumowanie wiadomości- podręcznik str.143-144).
  2. Wiesz czy nie wiesz? (podręcznik str.145- odpowiedzi zapiszcie do zeszytu).

Materiały: podręcznik s.119-145

Na zakończenie: https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-6-dzial-5-kregowce-stalocieplne-puls-zycia

*Wersja do wydruku: powtórzenie wiadomości- dział V                  


Tydzień obowiązywania  (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)

Lekcja 10

Temat: Przegląd i znaczenie ssaków.

Cel: Zwracam uwagę na zróżnicowanie budowy zewnętrznej ssaków oraz znam ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.

Zadanie do wykonania: Otwórzcie podręczniki na str.136. Następnie zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie poniżą notatkę.

  1. Zróżnicowanie budowy ssaków (analiza podręcznik str. 136-139)
  2. Znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka (zapiszcie najważniejsze informacje- podręcznik str.140).

a) w przyrodzie

b) dla człowieka

Materiały: podręcznik s. 136-142

Na zakończenie: Utrwalcie wiadomości z trzech ostatnich lekcji.

Edukacja przez zabawę:

  1. https://wordwall.net/pl/resource/2222247/ptaki-ssaki-owady
  2. https://wordwall.net/pl/resource/2127420/biologia/ssaki

*Wersja do wydruku: ssaki cz.2


Tydzień obowiązywania  (25 maja – 29 maja 2020 r.)

Lekcja 9

Temat: Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem.

Cel: Znam charakterystyczne cechy budowy oraz podstawowe czynności życiowe ssaków.

Zadanie do wykonania: Otwórzcie podręczniki na str.131. Następnie zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie poniżą notatkę.

1. Miejsce występowania.

– żyją na wszystkich kontynentach

– zamieszkują prawie wszystkie typy środowisk

2. Charakterystyczne cechy budowy (analiza podręcznik str.132, można wykonać rysunek do zeszytu i podpisać elementy budowy).

3. Funkcje skóry u ssaków.

– wytwarza włosy, pazury, kopyta oraz rogi

– wydzielanie łoju (natłuszcza skórę i włosy)

– wydzielanie potu

– wydzielanie mleka (pierwszego pokarmu ssaków)

4. Rozmnażanie i rozwój ssaków.

– w większości są żyworodne

– zapłodnienie wewnętrzne

– ciąża (okres rozwoju ssaków od zapłodnienia do porodu)

Materiały: podręcznik s. 131-135

Na zakończenie: Utrwalcie wiadomości z trzech ostatnich lekcji.

*Wersja do wydruku: ssaki


Tydzień obowiązywania  (18 maja – 22 maja 2020 r.)

Kochani, na dzisiejszej lekcji przyjrzymy się bliżej gatunkom ptaków, sposobom ich ochrony oraz dowiemy się jakie jest ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka. Zapoznajcie się z tematem oraz celem lekcji i do dzieła! 🙂 Pamiętajcie o uważnym czytaniu poleceń.

Lekcja 8

Temat: Przegląd i znaczenie ptaków.

Cel: Poznaje gatunki ptaków. Wiem jakie jest ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka oraz znam sposoby ochrony ptaków.

Zadanie do wykonania: Otwórzcie podręczniki na str.125. Następnie zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie poniższą notatkę

1. Różnice w wyglądzie.

– różnice w budowie wynikają z przystosowania się ptaków do życia w określonych warunkach danego środowiska

– mogą różnić się wielkością, sylwetką, ubarwieniem, kształtem skrzydeł, masą ciała oraz budową dziobów i nóg

2. Różnorodność ptaków- poznajemy gatunki (korzystając z różnych źródeł wiedzy biologicznej przyjrzyjcie się różnym gatunkom ptaków, następnie wypiszcie do zeszytu 10 gatunków ptaków odlatujących na zimę i 10 ptaków zostających w kraju).

3. Znaczenie ptaków w przyrodzie i dla człowieka (zapiszcie najważniejsze informacje dotyczące znaczenia ptaków- podręcznik str.129)

a) w przyrodzie

b) dla człowieka

4. Zagrożenia i ochrona (analiza podręcznik str.130)

Materiały: podręcznik s. 125-130

Praca obowiązkowa: Wybraną techniką plastyczną przygotuj i podpisz najciekawszy dla Ciebie gatunek ptaka (praca na kartce w formacie A3 /A4 lub forma przestrzenna). Zwróć uwagę na jego dziób, pióra oraz inne charakterystyczne cechy budowy. Dodatkowo na drugiej kartce wykonaj krótki opis do pracy dotyczący miejsca występowania, charakterystycznych cech budowy oraz budowania gniazda wybranego przedstawiciela.

Film edukacyjny:

https://www.youtube.com/watch?v=6iIPyW59Sfk

Odgłosy ptaków:

https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA

Na zakończenie: Utrwalcie wiadomości.

*Wersja do wydruku: przegląd i znaczenie ptaków


Tydzień obowiązywania  (11 maja – 15 maja 2020 r.)

Kochani, rozpoczynamy przygodę z kręgowcami stałocieplnymi, dziś poznacie ptaki. Zapamiętajcie, że stałocieplność to zdolność do utrzymywania stałej temperatury ciała niezależnie od temperatury otoczenia.

Lekcja 7

Temat: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu.

Cel: Znam środowisko życia, charakterystyczne cechy budowy i podstawowe czynności życiowe ptaków.

Zadanie do wykonania: Otwórzcie podręczniki na str.119. Następnie zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie poniższą notatkę

1. Miejsce występowania.

– żyją na wszystkich kontynentach

– zamieszkują prawie wszystkie typy środowisk

2. Charakterystyczne cechy budowy. (Analiza podręcznik str. 120, proszę wykonać rysunek w zeszycie i podpisać elementy budowy sójki zwyczajnej).

3. Budowa i rodzaje piór. (pod każdym podpunktem wykonajcie odpowiedni rysunek pióra, zapiszcie jego charakterystyczne cechy).

a) pióra puchowe

b) pióra pokrywowe

c) sterówki

d) lotki

4. Rozmnażanie i rozwój ptaków. (Przeczytaj podręcznik str.122)

5. Opieka nad potomstwem. (Przeczytaj podręcznik str.123)

Materiały: podręcznik s. 119-12

Wykonaj ćw. 1,2,3 i 4 str.124 (odpowiedzi zapiszcie do zeszytów).

Przypomnij sobie:

Na zakończenie: Utrwalcie wiadomości.

*Wersja do wydruku: ptaki


Tydzień obowiązywania  (4 maja – 8 maja 2020 r.)

Drodzy Uczniowie klas szóstych, na poprzedniej lekcji rozpoczęliśmy utrwalanie wiadomości z działu IV. Dziś kontynuujemy temat zwracając uwagę na najważniejsze pojęcia z tego działu. Na zakończenie sprawdzimy Waszą wiedzę. Powodzenia! 🙂

Lekcja 6

Temat: Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z działu IV.

Cel: Utrwalam i sprawdzam zdobyte wiadomości na temat kręgowców zmiennocieplnych.

Zadania do wykonania: Zapiszcie temat i cel lekcji, zapoznajcie się z punktami 1 i 2. Następnie otwórzcie podręczniki na str.83, przejrzyjcie jeszcze raz kolejne tematy z działu IV (zwróćcie uwagę na wiadomości w ramkach, ciekawostki i wszelkie rysunki). Na zakończenie wykonajcie test sprawdzający.

1. Podstawowe pojęcia z działu IV: kręgowce zmiennocieplne, skrzela, zwierzęta jajorodne, linia boczna, ikra, skrzek, stan odrętwienia zimowego, rozwój złożony, kijanka, zapłodnienie zewnętrzne, zapłodnienie wewnętrzne (przypomnijcie sobie znaczenie tych pojęć).

2. Kręgowce zmiennocieplne- podział i krótka charakterystyka.

a) kręgowce zmiennocieplne

Pamiętaj: to zwierzęta, które oprócz tego, że posiadają sztywny szkielet wewnętrzny (kręgowce) mają zdolność do przystosowania się do życia w określonych warunkach środowiska (zmiennocieplność).

b) ryby

Pamiętaj: żyją we wszystkich typach środowisk wodnych, oddychają za pomocą skrzeli, posiadają linię boczną, która dostarcza im informacji o szybkości i kierunku ruchów wody. Okres rozmnażania ryb nazywamy tarłem, ryby w większości są jajorodne (składają jaja- ikrę).

c) płazy

Pamiętaj: większość płazów jest zwierzętami dwuśrodowiskowymi (żyją na lądzie, czas rozrodu odbywa się w wodzie). Płazy potrafią oddychać zarówno w wodzie jak i na lądzie (larwy płazów oddychają za pomocą skrzeli, a większość dorosłych płazów prowadzi wymianę gazową przez skórę i płuca). Ich rozmnażanie i rozwój zawsze przebiega w wodzie, w większości są jajorodne, ich jaja nazywamy skrzekiem. Przechodzą rozwój złożony. Dzielimy je na ogoniaste, bezogonowe i beznogie.

d) gady

Pamiętaj: żyją na lądzie. Oddychają dzięki obecności płuc. W większości są jajorodne. Gady dzielimy je na krokodyle, węże, jaszczurki i żółwie.

Materiały: podręcznik s.83-116

Praca obowiązkowa na ocenę : Wykonam krzyżówkę tematyczną z działu IV. Krzyżówki w dwóch wersjach (uzupełnionej przez Was i pustej) możecie przesyłać do mnie na podany na górze adres.

Sprawdź swoje wiadomości: https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-6-dzial-4-kregowce-zmiennocieplne-puls-zycia

*Wersja do wydruku: powtórzenie i sprawdzenie wiadomości


Tydzień obowiązywania  (27 kwietnia – 30 kwietnia 2020 r.)

Drodzy Uczniowie klas szóstych, dziś utrwalimy wiadomości na temat kręgowców zmiennocieplnych. Pamiętajcie o uważnym czytaniu poleceń. Powodzenia! 🙂

Lekcja 5

Temat: Kręgowce zmiennocieplne- utrwalenie wiadomości z działu IV.

Cel: Utrwalam wiadomości na temat kręgowców zmiennocieplnych (ryb, płazów i gadów).

Zadania do wykonania: Otwórzcie podręczniki na stronie 83, przeczytajcie informacje w ramkach „To najważniejsze!” (umieszczone są pod każdym tematem- dział IV). Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie poniższe punkty.

  1. Kręgowce zmiennocieplne (przeczytajcie podsumowanie wiadomości- podręcznik str.112-114)
  2. Wiesz czy nie wiesz? (podręcznik str.115-116- odpowiedzi zapiszcie do zeszytu)

Materiały: podręcznik s.83-116

Praca dla chętnych: Wykonam prezentację multimedialną z działu IV. Na ostatnim slajdzie zapiszę źródła z których czerpałam/czerpałem wiedzę podczas wykonywania pracy.

Gotowe prace dla chętnych prześlijcie na mój adres mailowy 🙂

*Wersja do wydruku: powtórzenie wiadomości


Tydzień obowiązywania  (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)

Drodzy Uczniowie, dziś poszerzymy wiadomości dotyczące gadów. Otwórzcie podręczniki oraz zeszyty i do dzieła! Pamiętajcie także o regularnym utrwalaniu wiadomości 🙂

Lekcja 4

Temat: Przegląd i znaczenie gadów.

Cel: Znam podział, gatunki gadów żyjących w Polsce oraz znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka.

Zadania do wykonania: Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.

1. Różnorodność (podział) gadów.

a) jaszczurki

b) krokodyle

c) węże

d) żółwie

2. Gady żyjące w Polsce (Przeczytaj- podręcznik str. 108-109).

3. Znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka.

a) w przyrodzie

– odżywiają się różnymi gatunkami zwierząt kręgowych i bezkręgowych (dzięki temu regulują ich liczebność)

– są pokarmem dla części ptaków i ssaków

b) dla człowieka

– niektóre z nich np. krokodyle mogą stanowić zagrożenie dla ludzi

– zjadają zwierzęta, które są szkodnikami lasów i roślin uprawnych

– jad węży służy do produkcji leków i kosmetyków

– mięso niektórych gadów np. żółwi w niektórych krajach jest ważnym składnikiem pożywienia człowieka

– skóra gadów np. krokodyli, jest wykorzystywana do wyrobu różnych przedmiotów np. butów, torebek, pasków

Wykonaj: ćw. 1,2,3,4 s.111 (do zeszytu)

Na zakończenie: Utrwal wiadomości z dzisiejszej lekcji.

Materiały : podręcznik s. 107-111

Praca dla chętnych: 22 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Z tego powodu zachęcam Was do przygotowania plakatu wraz z rymowanką i ilustracją dotyczącą ekologii, dbania o środowisko. Następnie prześlijcie swoją pracę na mój adres mailowy.

*Wersja do wydruku: przegląd i znaczenie gadów


Tydzień obowiązywania (15 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)

Drodzy Uczniowie, w tym tygodniu kontynuujemy temat z lekcji 3, jeżeli nie uzupełniliście jeszcze notatki z tej lekcji, możecie zrobić to teraz 🙂 Na zakończenie utrwalcie wiadomości.

Powodzenia! 🙂

Edukacja przez zabawę:

  1. https://quizizz.com/join/game/U2FsdGVkX1%252BPAWyznJUvchVCnDhx3abjCCCv702zm2nhIJ4aw6ils%252BfXXgpXr%252FgJ

 


Tydzień obowiązywania (6 kwietnia – 8 kwietnia 2020 r.)

Kręgowce zmiennocieplne to takie, u których temperatura ciała zmienia się w zależności od temperatury środowiska. Poznaliśmy już ryby i płazy, a dziś…czas na gady.

Lekcja 3

Temat: Gady- kręgowce, które opanowały ląd.

Cel: Znam środowisko życia, podstawowe czynności życiowe oraz przystosowanie gadów do życia na lądzie.

Zadania do wykonania: Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.

GADY

1.Miejsce występowania.

– większość gadów swoje całe życie spędza na lądzie

– niewielka część gatunków gadów żyje w wodzie lub środowisku wodno-lądowym

– możemy je spotkać na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy

– większość gadów żyje w regionach o odpowiednio wysokiej temperaturze (w klimacie umiarkowanym jest ich niewiele).

2.Budowa i przystosowanie gadów do życia na lądzie (analiza podręcznik strona 104, wykonajcie rysunek w zeszycie i podpiszcie poszczególne elementy budowy jaszczurki).

3.Rozmnażanie i rozwój gadów (przeczytaj podręcznik str.105-106).

Materiały : podręcznik s. 103-106

Na zakończenie: Utrwal wiadomości z dzisiejszej lekcji.

*Wersja do wydruku: gady


Uwaga: Prace dodatkowe z 16.03.2020 r. możecie przesyłać do mnie na maila: magdalenakrajewskabiolog@gmail.com . Dziękuję za te, które do tej pory do mnie dotarły 🙂 

Tydzień obowiązywania (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)

Drodzy Uczniowie klas szóstych,

Dziś przyjrzymy się bliżej gatunkom płazów oraz ich znaczeniu w przyrodzie i dla człowieka.

Lekcja 2

Temat: Przegląd i znaczenie płazów.

Cel: Znam przykłady płazów żyjących w Polsce oraz wiem jakie jest ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.

Zadania do wykonania: Otwórzcie podręczniki na stronie 93 (utrwalcie wiadomości z poprzedniego tematu). Następnie zapiszcie w zeszycie temat i cel dzisiejszej lekcji oraz przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.

  1. Płazy żyjące w Polsce (analiza podręcznik str. 98-100). Zapamiętajcie przykłady nazw gatunków płazów ogoniastych i bezogonowych (możecie też zapisać je w zeszycie). Pamiętajcie, że w Europie nie ma przedstawicieli płazów beznogich.
  2. Znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka

a) w przyrodzie

– często są pokarmem dla innych zwierząt (np. gadów, ptaków, ssaków)

– regulują liczebność drapieżników (zjadają drobne zwierzęta kręgowe i bezkręgowe)

– często zjadają owady, które nie są lubiane przez inne zwierzęta

b) dla człowieka

– żywią się zwierzętami, które niszczą rośliny uprawne (ślimaki, owady)

– są dobrym wskaźnikiem stanu czystości środowisk wodnych, ponieważ mają dużą wrażliwość na zanieczyszczenia

– stanowią pożywienie dla mieszkańców niektórych krajów (np. we Francji)

– z racji swojej działalności, a w niej zanieczyszczania środowiska (w tym także zbiorników wodnych) człowiek stanowi największe zagrożenie dla płazów

Materiały : podręcznik s. 93-102

Na zakończenie: Utrwal wiadomości dotyczące płazów z lekcji 1 i 2.

*Wersja do wydruku: znaczenie płazów


 

Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)

Drodzy Uczniowie klas szóstych,

podstawowe powtórki już za nami, a więc ruszamy dalej! Przypominam, że jesteśmy w świecie kręgowców. Ostatnio omówiliśmy ryby a dziś… płazy. Hmm…ciekawe czym nas zaskoczą? 

Pamiętajcie, że pracujemy powoli, we własnym tempie. Proszę, abyście czytali ze zrozumieniem dane treści lub polecenia. Nie zapomnijcie także o analizie wykresów i wszelkich rysunków (przypatrujcie się im uważnie).

Ważne: Osoby, które mają już poniższą notatkę w zeszycie nie przepisują jej, natomiast czytają i utrwalają dany temat.

W razie pytań czekam na Wasze wiadomości 🙂

Możecie kontaktować się ze mną przez dziennik elektroniczny lub mailowo: magdalenakrajewskabiolog@gmail.com

Powodzenia! 🙂

Lekcja 1

Temat: Płazy kręgowce wodno-lądowe.

Cel: Znam środowisko życia, podział, charakterystyczne cechy budowy oraz przystosowanie płazów do życia w wodzie i na lądzie.

Zadania do wykonania: Otwórzcie podręczniki na stronie 93. Następnie zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.

PŁAZY

  1. Miejsce występowania.

-w większości to zwierzęta dwuśrodowiskowe (żyją na lądzie, a na czas rozrodu przenoszą się do pobliskich zbiorników ze słodką wodą)

  1. Podział płazów.

a) płazy ogoniaste

– długie walcowate ciało

– dużą część ciała stanowi ogon

– tylne i przednie kończyny jednakowej długości

b) płazy bezogonowe

– ich ciało jest szerokie, krótkie i krępe

– nie mają ogona

– tylne kończyny zazwyczaj są dłuższe od przednich

c) płazy beznogie

– ich ciało jest długie, podzielone na segmenty

– nie mają kończyn

3. Budowa i przystosowanie płazów do życia w wodzie i na lądzie (analiza budowy- podręcznik s. 94)

Materiały : podręcznik s. 93-102

 

Edukacja przez zabawę:

https://wordwall.net/pl/resource/904792/biologia/p%c5%82azy

https://wordwall.net/pl/resource/979725/%C5%BCaby

*Wersja do wydruku: PŁAZY


 

PONIEDZIAŁEK (23.03.2020 r.)

Drodzy Uczniowie,

tym razem zachęcam Was do utrwalania podstawowych pojęć biologicznych (korzystajcie z różnych źródeł wiedzy). Spróbujcie sprawdzić z czym już dobrze sobie radzicie i nad czym powinniście jeszcze popracować. Pamiętajcie, że  każdy pracuje we własnym tempie, nie spieszcie się. 🙂

Poniżej kilka pojęć oraz linki do gier edukacyjnych, które nie tylko pomogą przy powtórkach, ale także pozytywnie wpłyną na Waszą koncentrację oraz będą dobrą alternatywą na spędzanie wolnego czasu.

Powodzenia! 🙂 

POJĘCIA:

  1. Czynności życiowe organizmów.
  2. Poziomy budowy organizmów.
  3. Etapy metody naukowej. Obserwacja i doświadczenie.
  4. Budowa komórki zwierzęcej, roślinnej, grzybowej i bakteryjnej.

Edukacja przez zabawę:

  1. https://quizizz.com/join/game/U2FsdGVkX19uN5%252FWSHB%252BT1FghrGhddP8m454%252FO78mcbFjJrSQGmZdL6u4WD0Wtzm
  2. https://wordwall.net/pl/resource/682316/biologia/fotosynteza-ahallmann
  3. https://wordwall.net/pl/resource/665777/biologia/biologia-dla-klas-5
  4. https://wordwall.net/pl/resource/549168/biologia/kom%C3%B3rka-organella

 

 

Zachęcam do utrwalania i poszerzania swojej wiedzy poprzez różne aktywności.

16 – 20 marca 2020 r. 

1. Link do filmu edukacyjnego: https://www.cda.pl/video/6408547d
2. Na podstawie dostępnych i sprawdzonych źródeł wiedzy biologicznej (np. książka,
film, Internet) wypisz i naucz się rozpoznawać 5 gatunków ryb żyjących w wodach
słodkich i 5 gatunków ryb żyjących w wodach słonych (dowolny wybór).
3. Wybraną techniką plastyczną przygotuj i podpisz najciekawszy dla Ciebie gatunek
ryby (praca na kartce w formacie A3/ A4 lub forma przestrzenna). Celem pracy jest
poszerzanie wiedzy na temat różnych gatunków ryb i utrwalanie elementów ich
budowy.

Edukacja przez zabawę:
1. https://wordwall.net/pl/resource/904674/biologia/budowa-zewn%c4%99trzna-ryb
2. https://wordwall.net/pl/resource/895065/biologia/przystosowania-ryb-do-%c5%bcycia-w-wodzie

 

Materiały do pobrania w wersji PDF: BIOLOGIA

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 6, Lekcje zdalne
  • 18 marca, 2020

Informatyka klasa 6

Drodzy Uczniowie,

Witam serdecznie, poniżej będę zamieszczać materiały z informatyki.

Kontakt: Bożena Marchlińska: bozena.marchlinska@sp2gk.onmicrosoft.com

Lekcje przepisujcie do zeszytu zgodnie z numeracją podaną niżej. Jeżeli będziecie mieć problemy z wykonaniem zadań jestem do Waszej dyspozycji.  Pytania możecie zadawać w aplikacji Teams, drogą e-mail lub przez dziennik elektroniczny.

WAŻNE! Do sprawdzenia będziecie przesyłać tylko wskazane przez nauczyciela zadania.

Na odesłanie zadań macie 2 dni robocze od dnia, w którym odbywa się dana lekcja. (Jeżeli lekcja wypada w wtorek to pracę należy odesłać do czwartku, jeśli w środę to do piątku, jeśli w czwartek to do poniedziałku).

Jeżeli nie możecie odesłać pracy w tym terminie, to koniecznie skontaktujcie się ze mną.

Jeśli nie macie podręcznika w domu, to możecie skorzystać z dostępnego bezpłatnie na stronie: https://dlaucznia.migra.pl/


Instrukcja: Jak przesłać plik w usłudze Microsoft Teams

  1. Przejdź do kanału Ogólne w przedmiocie Informatyka, a następnie wybierz pozycję Zadania.
  2. Wybierz kartę zadania (które masz wykonać), aby je otworzyć i wyświetlić jego szczegóły.
  3. Wybierz pozycję: Dodaj plik i prześlij plik.
    1. Jeśli zapisałeś plik w swoim komputerze, możesz go pobrać wybierając przycisk: Przekaż z tego urządzenia (lewy dolny róg okna).
    2. Jeśli korzystasz z Office 365 kliknij: Nowy plik (lewy górny róg okna) – Dokument programu Word – Wpisz nazwę zgodną z poleceniem – Kliknij Dołącz. Następnie możesz wykonać zadanie.

Data publikacji: 21.06.2020

Tydzień: 22.06.-26.06.2020

Lekcja 13

Temat: Bezpieczne wakacje w sieci. Wizerunek on-line w sieci.

Cel: Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu w czasie wakacji.

To już nasza ostatnia lekcja informatyki w tym roku szkolnym.

Bardzo różnił się przebieg tych ostatnich 12 lekcji od poprzednich. Wymagało to do Was większej samodzielności, obowiązkowości, a także wsparcia Waszych Rodziców.   Mam nadzieję, że staraliście się jak najwięcej skorzystać z Lekcji zdalnych umieszczanych  na stronie internetowej szkoły. Mnie też bardzo brakowało bezpośredniego kontaktu z Wami.  Dziękuję Wam za Waszą współpracę.

Przed Wami wyczekiwane wakacje. Pamiętajcie proszę, że „wszystko, co udostępniamy w internecie, buduje nasz wizerunek. Latem, dobrze się bawiąc w gronie przyjaciół, rozluźniamy się i zapominamy na chwilę o zasadach bezpiecznego uczestnictwa w globalnej sieci. Jednak internet nie uznaje przerwy wakacyjnej – to, co do niego wrzucimy, zostaje tam na zawsze.”

Na naszej ostatniej lekcji przeczytajcie jeszcze o wizerunku on-line i przypomnijcie sobie zasady bezpieczeństwa dostępne na stronie:

https://akademia.nask.pl/pobierzp.php?nr=3&id=456

Życzę Wam udanych, radosnych wakacji i liczę na spotkanie z Wami we wrześniu.  🙂


Data publikacji: 12.06.2020

Tydzień: 15.06.-19.06.2020

Lekcja 12

Temat: Algorytmiczne rozwiązywanie problemów.

Cel: Wiem, co to jest algorytm i jak algorytmicznie rozwiązywać problemy.

Zadania do wykonania:

  1. Przepisz do zeszytu notatkę (Źródło: Teraz bajty str. 77)

Algorytm – uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej liczbie kroków.

Poszczególne kroki:

  • określamy problem i cel do jego osiągnięcia
  • analizujemy sytuację problemową
  • opracowujemy rozwiązanie, czyli algorytm
  • zapisujemy rozwiązania, np. w postaci programu
  • sprawdzamy rozwiązanie problemu dla przykładowych danych
  1. Przeczytaj przykładowe sposoby rozwiązywania problemów na stronie:

https://epodreczniki.pl/a/od-problemu-do-algorytmu/DshFu4unY


Data publikacji: 08.06.2020

Tydzień: 08.06.-10.06.2020

Lekcja 11

Temat: Tworzymy gry.

Cel: Potrafię samodzielnie stworzyć grę.

Zadania do wykonania:

  1. Wykonaj ćwiczenia 4 i 5 str. 74 lub/i 6/74.

Data publikacji: 31.05.2020 r.

Tydzień: 01.06. – 05.06.2020 r.

Lekcja 10

Temat: Dodajemy drugi poziom gry.

  Cel:

  1. Wiem, jak utworzyć i określić warunki przejścia na wyższy poziom gry.

Zadania do wykonania:

  1. Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
  2. Przeczytaj temat w podręczniku Str. 69-71.
  3. Wykonaj ćw. 14/70   15/71

Link do gry: https://scratch.mit.edu/projects/396434653/editor/

  1. Dla chętnych – proszę wysłać do nauczyciela wykonany projekt (link lub zapisany plik).

Data publikacji: 25.05.2020 r.

Tydzień: 15.05 – 29.05.2020 r.

Lekcja 9

Temat: Zliczamy punkty i określamy warunki zakończenia gry.

Cel:

  1. Wiem, jak zliczyć punkty w grze.

Zadania do wykonania:

  1. Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
  2. Przeczytaj temat w podręczniku Str. 67-69.
  3. Wykonaj ćw. 11/67 12/68 13/69

Link do gry: https://scratch.mit.edu/projects/396434653/editor/

  1. Nie przesyłamy wykonanych ćwiczeń – to nie jest ćwiczenie na ocenę. Na kolejnej lekcji będziemy dodawać drugi poziom gry.

Data publikacji: 18.05.2020 r.

Tydzień: 18.05 – 22.05.2020 r.

Lekcja 8

Temat: Tworzymy dwupoziomową grę dla dwóch graczy.

Cel:

  1. Wiem, jak utworzyć grę dla dwóch graczy.

Zadania do wykonania:

  1. Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
  2. Przeczytaj temat w podręczniku Str. 65-67.
  3. Wykonaj ćw. 8/65 ćw. 9/66 ćw. 10/67

Linki do projektu:

https://scratch.mit.edu/projects/396434653/

https://scratch.mit.edu/projects/396434653/editor/

  1. Nie przesyłamy wykonanych ćwiczeń – to nie jest ćwiczenie na ocenę.

Data publikacji: 10.05.2020 r.

Tydzień: 11.05 – 15.05.2020 r.

Lekcja 7

Temat: Stosujemy instrukcję warunkową.

Cel:

  1. Sprawdzenie wiedzy z lekcji 6 (kartkówka)
  2. Wiem, jak utworzyć program, w którym duszek będzie rysował różne figury zależnie od naciśnięcia wybranego klawisza.

Zadania do wykonania:

  1. Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
  2. Kartkówka jest dostępna pod linkiem.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=51DxHTXDP0K888w70M6LQy9JjP7P8jJBmkvbn8mMkj1UQjFNTzM0WU9IU0lSOEYzRFI3NjJYMFlKQy4u

Na wykonanie kartkówki masz czas do dnia poprzedzającego naszą kolejną lekcję. Jeśli będziesz miał problemy z otwarciem formularza, proszę o kontakt (dziennik, Teams).

  1. Przeczytaj temat w podręczniku Str. 63-64.
  2. Wykonaj ćw. 6 i ćw. 7 str. 64
  3. Nie przesyłamy wykonanych ćwiczeń – to nie jest ćwiczenie na ocenę.

 


Data publikacji: 03.05.2020 r.

Tydzień: 04.05 – 08.05.2020 r.

Lekcja 6

Temat: Stosujemy powtarzanie poleceń – rysujemy piramidę.

Cel: Powtórzę:

  • w jaki sposób tworzymy programy w środowisku Scratch.
  • W jaki sposób programujemy powtarzające się polecenia.
  • Jak zmienić pozycję duszka na scenie.

Programy potrzebne do realizacji tematu:

  • Scratch online (bezpłatnie) – po wejściu na stronę, kliknij menu Stwórz, aby przejść do programu https://scratch.mit.edu/
  • Scratch offline (wersja 3.0, do pobrania bezpłatnie) https://scratch.mit.edu/download/

Zadania do wykonania:

  1. Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
  2. Utwórz w swoim komputerze folder o nazwie Scratch.
  3. Przeczytaj materiał w podręczniku informatyki Teraz bajty str. 61-63.
  4. Narysuj piramidę w programie Scratch wykonując ćwiczenia 1-5 str.62-63
  5. Zapisz plik pod nazwą piramida imię nazwisko w folderze Scratch.
  6. Nie przesyłamy pracy na ocenę.
  7. W następnym tygodniu będzie kartkówka z tego tematu.

*Instrukcja wykonania piramidy Pobierz.


Data publikacji: 26.04.2020 r.

Tydzień: 27.04 – 30.04.2020 r.

Lekcja 5

Temat: Programujemy z akcją „godzina kodowania”

Cel: Uczymy się programować.

W tym tygodniu chciałabym, żebyście poćwiczyli programowanie na stronie  Godzina kodowania https://hourofcode.com/pl/.

Możecie wykonać ćwiczenia, które znajdują się pod linkami poniżej. Pełny sukces osiągniemy wtedy, gdy kółeczka z zadaniami będą w pełni zamalowane zielonym kolorem.

  1. Labirynt  https://studio.code.org/hoc/1
  2. Artysta (Rysuj fajne obrazki i wzory z Artystą!) https://studio.code.org/s/artist/stage/1/puzzle/1

Zadanie na ocenę

  • W tym tygodniu czekam na prace z ubiegłego tygodnia (Zastosowania komputerów).
  • Osoby, które prace już przesłały, nie muszą nic wysyłać.

Data publikacji: 19.04.2020

Tydzień: 20.04.-24.04.2020

Lekcja 4

Temat: Zastosowania komputerów.

Cele:

  • Poznanie przykładowych zastosowań komputerów i programów.
  • Zrozumienie rozrywkowej i edukacyjnej funkcji gier komputerowych.

„Bez komputera coraz trudniej…” Komputer wyręcza człowieka w pracy, ale jeszcze nie zastępuje jego twórczej myśli. Do wykonania na komputerze określonych czynności niezbędne są odpowiednie programy komputerowe. Program multimedialny przekazuje informacje w postaci tekstu, dźwięku i obrazu, w tym ruchomego. Właściwe gry komputerowe to programy, które uczą i bawią. Należy unikać gier, które zawierają elementy przemocy i okrucieństwa.

Zadania do wykonania:

  1. Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
  2. Przeczytaj treści tematu 11. (str. 111-119) w książce od informatyki Teraz bajty.
  3. Wykonaj pracę na ocenę.
  • Po przeczytaniu tematu w książce wykonaj w edytorze tekstu tabelkę, do której wpisz 5 wybranych przez siebie dziedzin i uzupełnij przykłady różnych zastosowań komputera (hasła) według wzoru. Podaj po 2 przykłady.
  • Plik zapisz pod nazwą: zastosowania_Imię_Nazwisko
  • Prześlij plik do nauczyciela w usłudze Microsoft Teams lub drogą mejlową.

*Dla zainteresowanych: Pod tabelką opisz inne zastosowania komputerów niż przedstawione w temacie. Jeśli korzystasz z Internetu pamiętaj o podaniu źródeł.

Wzór tabelki

Zastosowania komputerów

Lp.Dziedzina/ZawódCzynność
1architekt
  • Projektowanie domów i ich otocznia
  • Projektowanie mostów, tuneli
2…

*Wersja do wydruku Pobierz


Data publikacji: 03.04.2020

Tydzień: 06.04.-08.04.2020

Lekcja 3

Temat: Praca z aplikacjami komputerowymi. Projekt – kartka z życzeniami.

Cel:  Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera, posługuję się aplikacjami komputerowymi.

Zadanie do wykonania

  1. Wykonaj kartkę świąteczną z okazji Wielkanocy.
  2. Pracę możesz wykonać w dowolnie wybranym programie (np. Paint, Word, Scratch lub innym).
  3. Zapisz pracę pod nazwą życzenia wielkanocne Imię i Nazwisko w swoim folderze i prześlij do nauczyciela (e-mail lub aplikacja Teams).

Data publikacji: 29.03.2020

Tydzień: 30.03.-03.04.

Lekcja 2

Temat: Praca w chmurze cyfrowej.

Cel:  

  • Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
  • Poznam zalety pracy w chmurze.

Dzień dobry,

Na dzisiejszej lekcji chciałabym, żebyśmy zajęli się pojęciem: “Chmura cyfrowa” oraz wykonali jedno ćwiczenie w aplikacji Teams.

 Zadania do wykonania: 

  1. Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.
  2. Napiszcie notatkę w zeszycie:
Chmura cyfrowa – obszar w Internecie, w którym można przechowywać różnego rodzaju dokumenty komputerowe, np. obrazy (rysunki, zdjęcia), teksty, prezentacje multimedialne, pliki muzyczne, filmy. Pracę w chmurze cyfrowej zapewniają m. in. firmy:

  • Dropbox,
  • Microsoft – OneDrive
  • Google – Dysk Google

Dzięki aplikacji Microsoft Office 365 możemy korzystać z usługi OneDrive

  1. Przeczytaj, jakie zalety ma praca w chmurze cyfrowej.
  • Pracę w chmurze można wykorzystać do pracy zespołowej.
  • Dostęp do danych w chmurze można uzyskać w dowolnym miejscu na świecie i w dowolnym momencie.
  • Można korzystać z dokumentów pracując na każdym komputerze podłączonym do Internetu.
  • Można udostępniać swoje dokumenty innym osobom,

Ćwiczenie do wykonania

  1. Zaloguj się do aplikacji Microsoft Office 365.
  2. W aplikacji Teams otwórz Zespół Informatyka.
  3. W lekcji utworzonej w tym tygodniu napisz jedną zaletę lub wadę pracy w chmurze cyfrowej.

Dla zainteresowanych

Więcej informacji znajdziecie na stronie Chmura cyfrowa

*Wersja do wydruku Pobierz


Data publikacji: 25 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (25-27 marca 2020 r.)  

Lekcja 1

Temat: Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Netykieta.  

Cel i opis lekcji:  

  1. Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu.  
  1. Przypomnienie zasad kulturalnej komunikacji przez Internet.   

Drodzy uczniowie, przed nami ciekawe wyzwanie – nauka zdalna. W tym celu będziemy korzystać z urządzeń elektronicznych, czyli np. komputera, laptopa, telefonu oraz Internetu. Będziemy uczyć i komunikować się ze sobą przy pomocy Internetu. Dlatego chciałabym, żebyśmy przypomnieli sobie zasady, które możemy teraz zastosować w praktyce.   

 Zadania do wykonania:  

1) zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji, 

2) napiszcie notatkę w zeszycie: 

Netykieta: zwyczajowy zbiór zasad kulturalnego zachowania w Internecie. Jest to odpowiednik etykiety (czyli savoire-vivre’u czy „dobrego wychowania”). 

3) przeczytajcie informacje umieszczone na niżej podanych stronach. Znajdują się tam zasady bezpiecznego i kulturalnego korzystania z Internetu.  

 Materiały:  

https://epodreczniki.pl/a/savoir-vivre-w-internecie/DmSKCbonG  

https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/porady/netykieta  

4) Napiszcie w zeszycie 5 wybranych zasad Netykiety. 

*Wersja do wydruku Pobierz


Data publikacji: 23 marca 2020 r.  

Zachęcam do wykonywania ćwiczeń z poprzedniego tygodnia.


16 – 20 marca 2020 r.

  1. Logomocja

Na informatyce korzystamy z programu Logomocja. Poniżej odnośnik do strony zawierającej wersję demonstracyjną programu, w której można wykonywać ćwiczenia, jedynie nie można zapisywać swojej pracy. Jeśli chcielibyście, żebym zobaczyła Wasze prace  to możecie wykonać zrzut ekranu, polecenia zapisać w dokumencie tekstowym i rozwiązania przesłać w postaci załącznika na pocztę.

Oficjalna strona z wersją demonstracyjną programu – Zobacz

Lekcja 1 – Pobierz
Lekcja 2 – Pobierz

 

2. Prezentacja w Programie PowerPoint

Uczyliśmy się robić prezentacje. Zachęcam do zrobienia prezentacji na wybrany temat i przesłanie jej na moją pocztę. Jeśli nie macie pomysłu, to zamieszczam tematy z podręcznika:

  • Zamki w Polsce
  • Kwiaty
  • Stroje ludowe
  • Zdrowe odżywianie
Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 6, Lekcje zdalne
  • 18 marca, 2020

Technika klasa 6

Kontakt do nauczyciela

Elżbieta Moczydłowska: elzbieta.moczydlowska@sp2gk.onmicrosoft.com


Data publikacji: 19.06.2020 r.

22.06 – 25.06.2020 r.

Lekcja 12

Temat: Bezpieczeństwo w sieci i w realu.
Cel: Przypomnienie zasad bezpiecznego wypoczynku i korzystania z internetu.

Materiały:
https://czasdzieci.pl/ro_artykuly/id,749192b.html

Dyskusja, wymiana spostrzeżeń, mapa myśli.


Data publikacji: 14.06.2020 r.

15.06 – 19.06.2020 r.

Lekcja 11
Temat: Przyroda jest wieczna, jeśli jest bezpieczna. Środowisko ponad wszystko.
Cel: Rozbudzanie świadomości ekologicznej.

Materiały: nie potrzebne, jedynie dostęp do internetu i własne pomysły.

Zadania do wykonania:
1. Przypomnieć sobie co oznacza słowo EKOLOGIA – uproszczoną definicję zapisać w zeszycie.
2. Wypisać w punktach czynniki środowiska naturalnego.
3. Wybrać jeden ze sloganów zamieszczonych w temacie lekcji, a następnie postarać się go wyjaśnić podając przykłady.


Data publikacji: 07.06.2020 r.

08.06 – 10.06.2020 r.

Lekcja 10

Temat: Dokumentacja techniczna cd.
Cel: powtórzenie cd.

Materiały: zeszyt, podręcznik
Zadania:
Przypomnieć sobie i zapisać w zeszycie etapy wykonywania rysunków technicznych.


Data publikacji: 31.05.2020 r.

01.06 – 05.06.2020 r.

Lekcja 9

Temat: Dokumentacja techniczna.
Cel: Powtórzenie wiadomości o rysunkach technicznych.

Materiał: podręcznik, przybory do kreślenia, zeszyt
Zadania do wykonania:
Pisemnie w zeszycie odpowiedzieć na pytania:
1. Co to jest rysunek złożeniowy, jakie ma cechy?
2. Do czego służy rysunek wykonawczy?
3. W jakim celu wykonuje się rysunek w rzutach prostokątnych?
4. W jakim celu wykonuje się rysunki techniczne w perspektywie?

Odpowiedzi nie przesyłać do oceny.


Data publikacji: 23.05.2020 r.

25.05 – 29.05.2020 r.

Lekcja 8

Temat: Świat wokół nas.
Cel: Utrwalanie i uporządkowanie wiedzy z techniki z klas IV-VI.

Odpowiedzieć pisemnie w zeszycie:
1. Wypisz znane ci zawody związane z budownictwem.
2. Wyjaśnij czym zajmuje się geodeta, dekarz, hydraulik.
3. Jakie znasz rodzaje zabudowy mieszkalnej?
4. Jakie instalacje muszą być w domu?
5. Z jakich części składa się instalacja elektryczna?
Pracy nie przesyłać do oceny

 


 Data publikacji: 17.05.2020 r.

18.05 – 22.05.2020 r.

Lekcja 7

Temat: Powtórzenie wiadomości z rozdziału III.
Cel: Uporządkowanie i utrwalenie wiadomości.

MATERIAŁY: podręcznik rozdział III
Zadania do wykonania:
1. Przeczytać treści zawarte w rozdziale III.
2. Postarać się zapamiętać symbole elektroniczne (dioda, tranzystor, cewka, kondensator, rezystor)
3. Zastanowić się, jakie zagrożenia cywilizacyjne spowodowane są dynamicznym postępem technicznym poza zanieczyszczeniem środowiska , terroryzmem i wojnami.
Z tej lekcji NIC NIE PRZESYŁACIE do oceny.


Data publikacji: 10.05.2020 r.

11.05 – 15.05.2020 r.

Lekcja 6

Temat: Nowoczesny świat techniki.

Cel: Dowiaduję się, jaki wpływ na rozwój cywilizacji miały osiągnięcia techniczne (pozytywne i negatywne).

Materiały: podręcznik rozdział III ABC współczesnej techniki, internet

Zadania do wykonania:

Pisemnie w zeszycie odpowiedzieć na pytania:

  1. Które z osiągnięć technicznych, wynalazków, odkryć Twoim zdaniem miało duży wpływ na rozwój cywilizacji? Wyjaśnij, dlaczego tak uważasz (kilka zdań).
  2. Jakie korzyści i negatywne skutki dla ludzkości mają osiągnięcia techniczne (wystarczy wypisać bez omawiania)?
  3. Odpowiedzi należy przesłać do oceny do 29 maja na adres podany do kontaktu z nauczycielem na stronie szkoły.

Data publikacji: 03.05.2020 r.

04.05 – 08.05.2020 r.

Lekcja 5

Temat: Nowoczesny świat elektroniki cd.
Cel: wyszukiwanie informacji w różnych źródłach.

Materiały: strony www, czasopisma, programy edukacyjne w TV

Co należy zrobić:

Przygotować plan prezentacji wybranego przedmiotu. Prezentacja powinna obejmować poniższe dane: razem około 8-12 slajdów:

  1. nazwa przedmiotu
  2. kraj pochodzenia lub nazwisko konstruktora
  3. przeznaczenie przedmiotu
  4. wykaz elementów elektronicznych w tym przedmiocie (lub ich zespół)
  5. w jakim celu zostały zainstalowane – krótki opis
  6. zdjęcia przedmiotu
  7. ciekawostki
  8. podsumowanie

Tej części pracy NIE przesyłacie do oceny.


Data publikacji: 26.04.2020 r.

27.04 – 30.04.2020 r.

Lekcja 4

Temat: Nowoczesny świat elektroniki.

Cel: dowiaduję się w jakich urządzeniach wykorzystywana jest elektronika i w jakim celu.

Materiały: wystarczy dostęp do internetu i telewizji (np. program Galileo, itp.)

  1. Wyszukać w dostępnych źródłach ciekawych przedmiotów, z których zostały wykorzystane elementy elektroniczne, wypisać kilka z nich do zeszytu.
  2. Wybrać jedno z urządzeń i zebrać informacje na jego temat (np. przeznaczenie, działanie, kto projektował itp.)
  3. Zaplanować prezentacje przedmiotu.
  4. Pracy z tej lekcji nie trzeba przesyłać, będzie ona podstawą do kolejnych tematów, a w efekcie końcowym do opublikowania dla klas VI prezentacji wybranego przedmiotu.

Data publikacji: 17.04.2020 r.
20.04 – 24.04.2020 r.

Lekcja 3
Temat: Ocena własnych możliwości.

Cel: rozpoznaję swoje predyspozycje pod kątem wyboru przyszłego zawodu.

  1. Zastanowić się jaki zawód w przyszłości chciałbym (chciałabym) wykonywać – zapisać go w zeszycie.
  2. Zastanowić się nad swoimi mocnymi i słabymi cechami (umiejętności, cechy charakteru, upodobania itp.), a następnie wypisać mocne i słabe strony w dwóch kolumnach: pozytywne i negatywne.
  3. Pomyśleć czy wypisane cechy mogą mieć wpływ na wykonywanie wymarzonego zawodu i w jaki sposób mogą wpływać (wyłącznie pomyśleć, nic nie trzeba zapisywać w tym punkcie).
  4. Praca do przesłania: kula świetlna (zdjęcia pracy i uzupełniony harmonogram ) do 24 kwietnia przez dziennik lub Teams.

Data publikacji: 03.04.2020 r.

06.04 – 08.04.2020 r.

Lekcja 2

Temat: Harmonogram pracy.
Cel: Uczymy się planować pracę i czas jej wykonania.

Materiały: Tabela przygotowana przez nauczyciela ( przerysować do zeszytu i uzupełnić).

Przykładowa tabela – harmonogram dla klas VI

Lp.CzynnośćMateriały i narzędziaPrzewidywany czas wykonania (min.)Rzeczywisty czas  wykonania (min.)
1.Przygotowanie miejsca pracyZabezpieczenie stołu, przygotowanie materiałów i narzędzi1010
2.Narysowanie elementów na papierzeOłówek, linijka, gumka, cyrkiel1217
3.……i tak dalej …

 


Data publikacji: 29.03.2020 r.

30.03 – 03.04.2020 r.

Lekcja 1
Temat: Dekoracyjna lampka w słoiku lub kula świetlna.

Cele lekcji:
1. planowanie etapów pracy,
2. organizacja miejsca pracy i przestrzeganie zasad bhp,
3. dobór właściwych materiałów i narzędzi,

Materiały: podręcznik do techniki

Praca zaplanowana jest na dwa tygodnie.

1. tydzień –
a/ przeczytać instrukcję zaproponowaną w podręczniku
b/ wybrać pracę do wykonania ( lub zaprojektować własną)
c/ zapisać w formie tabelki jakie materiały i narzędzia będą potrzebne, jaki jest planowany czas wykonania zadania.
Kolejne instrukcje w następnym tygodniu.

Notatka w zaszycie:

  • Zapisać temat, cele

*Materiał do pobrania w wersji do wydruku Lekcja 1


23-24 marca 2020 r.

Przez kolejne 2 dni zachęcam do wykonywania następujących ćwiczeń:

Dokończyć wykonywany w ubiegłym tygodniu projekt wg wzoru:

zadanie 1:
* zapis obliczeń według podanego w poleceniu wzoru ( stany początkowe i końcowe urządzeń pomiarowych itd)
* zdjęcie lub film ukazujący działanie obwodu elektrycznego
* propozycje oszczędzania wody i prądu w warunkach domowych

zadanie 2:
*zdjęcie lub skan przedstawiające plan Waszego pokoju wykonany w skali 1:25 ( kolorowy) legenda znajdujących się tam sprzętów i urządzeń

zdanie 3:
* w formie pisemnej w punktach udzielić odpowiedzi na pytania zawarte w poleceniu oraz krótkie uzasadnienie dlaczego takie zawody zostały przez Was wybrane.


18-20 marca 2020 r.

Projekt edukacyjny indywidualny na wybrany temat:

1. Obliczyć zużycie prądu, wody zimnej i ciepłej w domu ucznia w okresie od 17 marca do 23 marca (zapisać stany początkowe i końcowe odpowiednich mierników), dokonać stosownych obliczeń. Zaproponować, w jaki sposób można oszczędzać zużycie energii i wody. Zbudować makietę wybranego obwodu elektrycznego na podstawie informacji w podręczniku do klasy VI

2. Narysować plan swojego pokoju w skali 1: 25, rysunek pokolorować, przygotować się do opowiadania o swoim rysunku.

3. Zgromadzić informacje na temat dwóch wybranych zawodów związanych z budownictwem w celu zaprezentowania w klasie
Informacje powinny zawierać odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jaką szkołę należy ukończyć, aby wykonywać dany zawód?
  • Ile lat może trwać nauka?
  • Jakie przedmioty nauczania są kluczowe?
  • Jakie umiejętności i predyspozycje są konieczne do wykonywania zawodu?

Po powrocie do szkoły uczniowie będą prezentowali przygotowane prace.

 

*Materiały do pobrania w wersji do wydruku Technika klasy IV, V, VI

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 6, Lekcje zdalne
  • 18 marca, 2020

Plastyka klasa 6

Drodzy Uczniowie,

Witam serdecznie, poniżej będę zamieszczać materiały z plastyki.

Jeżeli będziecie mieć problemy z wykonaniem zadań jestem do Waszej dyspozycji. Pytania możecie zadawać drogą e-mail lub przez dziennik elektroniczny.

malgorzata.lewandowska@sp2gk.onmicrosoft.com

Zeszyt i wykonane przez Was prace plastyczne (zawsze podpisane Imieniem i Nazwiskiem oraz klasą – z przodu kartki, w jej prawym, dolnym rogu) składajcie w bezpiecznym miejscu (np. teczka) dbając o ich estetyczny wygląd.

Pracujcie systematycznie. Pozdrawiam.

Proszę o przesyłanie wszystkich prac plastycznych do oceny, tych wcześniej wykonywanych (od 16 marca) również.

Data publikacji: 22 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)

Lekcja 13.
Temat: Rysujemy KOMIKS – historyjkę obrazkową pt. Wakacyjna przygoda.
Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie komiksu,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku do zadania.

Wprowadzenie do zadania:
Definicje pracy uznawanej za komiks:
Pierwsza, rozpowszechniona głównie w USA uznaje za komiks sekwencyjną historię obrazkową, publikowaną co najmniej w dwóch odcinkach (dzięki czemu stanowi serię) z zastosowaniem kadrów oraz charakterystycznych dymków, zawierających wewnątrz tekst.

Druga, rozpowszechniona głównie w Europie za komiks uznaje opowiadanie, tworzące narrację za pomocą co najmniej dwóch kadrów z rysunkami (najczęstszą formą komiksu jest zbiór kadrów, zwany planszą). Kadry zazwyczaj zaopatrzone są w teksty narratora (po boku) i/lub wypowiedzi postaci (w dymkach). O zakwalifikowaniu danej narracji jako komiksu, decyduje m.in.: wkomponowanie tekstu w obraz, graficzne elementy upływu czasu (tzw. „rynna”), powiązanie semantyczne kadrów, ikoniczność znaków.

Rozbieżności interpretacji tego co jest komiksem, a co nim nie jest wynikają bezpośrednio z faktu, że nowoczesna forma komiksu jaką znamy obecnie wykształciła się w latach dwudziestych w USA. Rozpowszechniła się ona w XX wieku na całym świecie wraz ze wzrostem popularności amerykańskiej popkultury. Amerykanie uważają komiks za przejaw swojej rodzimej kultury narodowej i w tym duchu definiują zjawisko podczas kiedy Europejczycy szukają źródeł w znacznie dłuższej od amerykańskiej perspektywie europejskiej kultury i sztuki.
Zadania do wykonania:

Wykonaj: KOMIKS – historyjkę obrazkową pt. Wakacyjna przygoda.
W zeszycie przedmiotowym, na jednej całej stronie wykonaj komiks składający się z minimum dwóch odcinków (okienek).
Wymyśl postać lub postacie i zdarzenie w którym będą uczestniczyć, umieść je w określonej przestrzeni (miejscu), dodaj dymki z tekstem lub teksty narratora (po boku).
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Poniższy przykład ma jedynie zainspirować do działania.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Lekcja 13: Dokument


Data publikacji: 15 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)

Lekcja 12.
Temat: Perspektywa umowna – nowoczesne eksperymenty.
Poznajemy perspektywę umowną – tak określamy eksperymenty twórców z przedstawianiem przestrzeni.
Temat znajduje się w podręczniku na stronach: 34 i 35, jest powiązany z poznanymi treściami na stronach: 20 – 33. Proszę go przeczytać i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Cel i opis lekcji:
⦁ Znamy rodzaje perspektyw,
⦁ Analizujemy obrazy pod kątem zastosowanej perspektywy,
⦁ Rozumiemy wagę i znaczenie perspektywy w twórczości artystycznej,
⦁ Pogłębia wrażliwość estetyczną poprzez kontakt z reprodukcjami dzieł sztuki,
⦁ Rozwija kreatywność dzięki działaniom twórczym.

Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek PERSPEKTYWA UMOWNA -nowoczesne eksperymenty (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Twórcy XX wieku odrzucili perspektywę zbieżną opartą na zasadach geometrii i zaczęli eksperymentować opierając się na własnej wyobraźni. Łączyli różne rodzaje perspektyw oraz widoki postaci i przedmiotów obserwowanych z kilku stron. Tworzyli również płaskie przedstawienia lub inspirowali się dziełami z czasów przed odkryciem perspektywy.
Ćwiczenie plastyczne:
Na całej kartce w zeszycie wykonaj Ćwiczenie 2 strona 35.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
PRZYPOMINAM! Wasze zeszyty będą obowiązywać, a ich kontynuacja jest obowiązkowa w kolejnym roku nauki! Wpisujcie tematy na bieżąco!

Lekcja 12: Dokument


Data publikacji: 8 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (8 czerwca – 12 czerwca 2020 r.)

Lekcja 11.
Temat: ŻYCZENIA DLA TATY – projekt formy użytkowej.
Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie i ozdabianie ŻYCZEŃ DLA TATY,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku dzieci do ojca, utrwalenie daty święta ojca i ważnej roli ojca w życiu każdego człowieka.

Wprowadzenie do zadania:
Dzień Ojca – święto dla uczczenia trudu opieki nad rodziną i zasług wszystkich ojców, święto będące wyrazem szacunku i wdzięczności ojcom. W Polsce obchodzone jest corocznie 23 czerwca (od roku 1965).
Tradycyjnie w Polsce, w Dzień Ojca dzieci składają swoim ojcom życzenia i wręczają własnoręcznie wykonane laurki.
Obchody zapoczątkowane zostały w Stanach Zjednoczonych, gdzie po sukcesie Dnia Matki pojawiły się głosy, by ustanowić święta również dla pozostałych członków rodziny. Dzień Ojca wydawał się naturalnym dopełnieniem. Pierwsze obchody święta odbyły się 19 czerwca 1910 roku. Wydarzenie miało charakter lokalny. Dopiero prezydent Nixon w 1972 roku oficjalnie ustanowił Dzień Ojca. W różnych krajach jest obchodzone w różnych terminach.
Zadania do wykonania:
Wykonaj: ŻYCZENIA DLA TATY.
Z okazji Dnia Taty wykonaj pracę plastyczną z kolorowych papierów, kredek, kolorowych pisaków, .. której elementem będą ŻYCZENIA DLA TATY Twojego pomysłu. Wycinaj, rysuj, pisz – twórz kompozycję w której połączysz obraz z tekstem.
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Poniższy przykład ma jedynie zainspirować do działania.


Wręcz laurkę Tacie w dniu jego święta. To On będzie recenzentem Twojego dzieła.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Do pobrania: Lekcja 11


Data publikacji: 1 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)

Lekcja 10.
Temat: Sztuka użytkowa. Etapy tworzenia dzieł sztuki użytkowej.

Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych – Sztukę użytkową.
Temat znajduje się w podręczniku na stronach: 98 i 99, jest powiązany z poznanymi treściami na stronach: 94 – 97. Proszę go przeczytać i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.

Cel i opis lekcji:
⦁ Charakteryzujemy sztukę użytkową jako dziedzinę sztuki,
⦁ Poznajemy rodzaje sztuki użytkowej, jej główne dziedziny i etapy projektowania,
⦁ Poznajemy i określamy środki wyrazu decydujące o wyglądzie dzieł sztuki użytkowej (kształt, ergonomia, kolor, proporcje, materiał i faktura),
⦁ Rozumiemy wagę funkcjonalności obiektu,
⦁ Rozpoznajemy design jako forma twórczości (zastosowanie praktyczne, estetyka, funkcjonalność, ergonomia, rzemiosło artystyczne, design, wzornictwo przemysłowe).

Zadania do wykonania:
Zaprojektuj (w zeszycie) dowolny przedmioty codziennego użytku, z którego chciałbyś korzystać.
Narysuj i opisz projekt (jego zastosowanie, materiały z których ma być wykonany, ..).
Nie przesyłamy prac na ocenę.
PRZYPOMINAM! Wasze zeszyty będą obowiązywać, a ich kontynuacja jest obowiązkowa w kolejnym roku nauki! Wpisujcie tematy na bieżąco!

Do pobrania: Lekcja 10


Data publikacji: 25 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25 maja – 29 maja 2020 r.)

Lekcja 9.
Temat: Sztuka użytkowa. Czym jest sztuka użytkowa?

Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych – Sztukę użytkową.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 94. Proszę go przeczytać do strony 97 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.

Cel i opis lekcji:
⦁ Charakteryzujemy sztukę użytkową jako dziedzinę sztuki,
⦁ Poznajemy rodzaje sztuki użytkowej, jej główne dziedziny i etapy projektowania,
⦁ Poznajemy i określamy środki wyrazu decydujące o wyglądzie dzieł sztuki użytkowej (kształt, ergonomia, kolor, proporcje, materiał i faktura),
⦁ Rozumiemy wagę funkcjonalności obiektu,
⦁ Rozpoznajemy design jako forma twórczości (zastosowanie praktyczne, estetyka, funkcjonalność, ergonomia, rzemiosło artystyczne, design, wzornictwo przemysłowe).

Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek SZTUKA UŻYTKOWA (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Przedmioty codziennego użytku wytwarzano od początku ludzkości, ale projektowanie rozumiane jako sztuka narodziło się we Włoszech w epoce renesansu, ok. XV-XVI w. Wówczas konstruowanie przedmiotu zaczęto poprzedzać rysunkiem projektowym.
Przez wieki sztuka użytkowa funkcjonowała jako rzemiosło artystyczne.
Odpowiedz pisemnie na pytania (wcześniej je przepisz):
1. Czym jest sztuką użytkowa?
2. Jakie są środki wyrazu sztuki użytkowej?
3. Jak rozwija się ta dziedzina współcześnie?
4. Jakie są etapy tworzenia dzieł sztuki użytkowej?
Nie przesyłamy prac na ocenę.
Wasze zeszyty będą obowiązywać, a ich kontynuacja jest obowiązkowa w kolejnym roku nauki! Wpisujcie tematy na bieżąco!

Do pobrania: Lekcja 9


Data publikacji: 18 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (18 maja – 22 maja 2020 r.)

Lekcja 8.
Temat: Laurka: KWIATY DLA MAMY – projekt formy użytkowej.

Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie i ozdabianie laurki dla mamy,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku dzieci do matki, utrwalenie daty święta matki i ważnej roli matki w życiu każdego człowieka.

Wprowadzenie do zadania:
Dzień Matki – w Polsce święto to przypada na 26 maja. W tym dniu matki są zwykle obdarowywane laurkami, kwiatami oraz różnego rodzaju prezentami przez własne dzieci, rzadziej inne osoby. Święto to ma na celu okazanie matkom szacunku, miłości i podziękowania za trud włożony w wychowanie.

Zadania do wykonania:
Wykonaj laurkę: KWIATY DLA MAMY.
Z okazji Dnia Mamy wykonaj z laurkę z kolorowych papierów, bibuły, krepiny, której elementem będą
kwiaty Twojego pomysłu. Wycinaj, zaginaj i sklejaj, konstruuj tak, żeby można ją było postawić.
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Wręcz laurkę Mamie w dniu jej święta. Jej uśmiech będzie jedyną oceną Twojego dzieła.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Poniższe przykłady mają jedynie zainspirować do działania.

Do pobrania: Lekcja 8


Data publikacji: 11 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (11 maja – 15 maja 2020 r.)

Lekcja 7.
Temat: Architektura mojego miasta, mojej okolicy.

Cel lekcji:
⦁ wiedza na temat dzieł architektury w Polsce,
⦁ wiedza na temat zabytków, instytucji kulturalnych oraz dzieł sztuki w najbliższym otoczeniu,
⦁ interpretacja i ocena otoczenia pod kątem wartości plastycznych,
⦁ korzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań plastycznych i pogłębiania wiedzy o sztuce,
⦁ pogłębianie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z reprodukcjami dzieł sztuki,
Szczegółowe cele wychowania:
⦁ samodzielne zdobywanie wiedzy na temat sztuki regionalnej i środowiskowej,
⦁ aktywny i świadomy odbiór dzieł sztuki,
⦁ rozwój wrażliwości estetycznej i emocjonalnej,
⦁ przyjmowanie pod wpływem sztuki właściwych postaw moralnych i społecznych.

Zadania do wykonania:
W większości miast w Polsce zachowały się budowle zabytkowe. Dowiedz się, jakie ciekawe historyczne budowle znajdują się niedaleko Twojego miejsca zamieszkania, w Twoim mieście.
Zachęcam do poznania i zgłębienia tego zadania z wykorzystaniem informacji zamieszczonych w Internecie na oficjalnej stronie Góry Kalwarii: http://gorakalwaria.pl/cms/1300/zabytki
Zadania:
Zapisz temat/ nagłówek w zeszycie: (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) napisz notatkę:
Wypisz w punktach wszystkie zabytkowe budowle Góry Kalwarii oraz krótką notatkę dotyczącą czasu powstania, stylu, architekta, itp. Przy sporządzaniu notatki jako wzór posłuży Ci podręcznik, str. 108 i 109.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Do pobrania: Lekcja 7


Data publikacji: 4 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (4 maja – 8 maja 2020 r.)

Lekcja 6.

Temat: Architektura – dawna i nowoczesna.

Cel lekcji:
⦁ znajomość etapów rozwoju architektury,
⦁ znajomość rodzajów budowli,
⦁ pogłębianie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z reprodukcjami dzieł sztuki,

Zadania do wykonania:
Zapoznaj się dokładnie z częścią tematu zatytułowaną „Ikony sztuki – architektura” (str. 91, 92 i 93 podręcznika).

Zapisz temat/ nagłówek w zeszycie. Przepisz notatkę.
Notatka:
Już od młodszej epoki kamiennej ludzie wznosili pierwsze domy i osady. Nasi przodkowie początkowo budowali proste chaty ze skór zwierzęcych czy drewna, potem, w starożytności z kamienia. Dzisiaj potrafimy wznosić ogromne wieżowce i przedziwne zagadkowe obiekty w coraz to nowszych, lepszych technologiach.
Wspominając ważniejsze etapy rozwoju ludzkości w dziedzinie architektury wymienić należy:
Starożytną Grecję
Starożytny Rzym
Średniowiecze z dwoma zasadniczymi stylami: romańskim i gotyckim
Styl renesansowy
Styl barokowy
Klasycyzm, który był już ostatnim ze stylów architektonicznych.
Od wieku XIX powracano do różnych stylów, lecz nie stworzono odrębnego nowego stylu. Dzisiaj budowane są ogromne wieżowce i drapacze chmur w coraz to doskonalszych, nowszych technologiach.

Dla zainteresowanych: Czytaj więcej w załączniku i wyszukaj w sieci informacje i zdjęcia budowli.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Dla zainteresowanych: załącznik

Do pobrania: Lekcja 6


Data publikacji: 27 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (27 kwietnia – 30 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 5.

Temat: Nowy styl w architekturze.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 87. Proszę go przeczytać do strony 90 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.

Cel lekcji:
⦁ znajomość rodzajów budowli,
⦁ określanie funkcji i zadań budowli oraz różnicowanie form architektonicznych w zależności od funkcji,
⦁ analiza wskazanego dzieła architektury z pomocą opisu i pytań,
⦁ pogłębianie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z reprodukcjami dzieł sztuki,
⦁ rozwijanie kreatywności dzięki działaniom twórczym,
⦁ kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
⦁ wykonanie projektu wymyślonej budowli.

Zadania do wykonania:
Zapoznaj się dokładnie z częścią tematu zatytułowaną „Dzieła sztuki pod lupą” (str. 88 i 89 podręcznika). Odczytaj kolejne informacje o budowli projektu Thoma Moyne’a. Przeanalizuj poszczególne elementy dzieła. Odpowiedz sobie na pytania zamieszczone pod tekstem (NIE PISEMNIE!).

Zadanie/ćwiczenie plastyczne:
Wykonaj Ćwiczenie 1 ze str. 90 podręcznika. Wielkość kartki na której wykonasz pracę – dowolna.
Pracę (jej zdjęcie) należy przesłać do oceny w terminie do 8 maja 2020.
Powodzenia 🙂

Do pobrania: Lekcja 5


Data publikacji: 20 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 4.

Temat: Urbanistyka. Czym jest urbanistyka?

Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych – architekturę i jej dział – urbanistykę.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 84. Proszę go przeczytać do strony 90 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Cel i opis lekcji:
⦁ znajomość rodzajów budowli,
⦁ określanie funkcji i zadań budowli oraz różnicowanie form architektonicznych w zależności od funkcji,
⦁ umiejętność projektowania, planowania
⦁ kształtowanie wyobraźni przestrzennej,

Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek URBANISTYKA (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Urbanistyka zajmuje się planowaniem przestrzennym miast i osiedli, organizacją naszego życia poprzez układ ulic, parków, mostów oraz innych elementów zapewniających właściwą komunikację i komfort w przestrzeni miejskiej.
Odpowiedz pisemnie na pytanie (wcześniej je przepisz): Jakie są rodzaje architektury?

Zadanie/ćwiczenie plastyczne:
Zaprojektuj na kartce z bloku A3 (narysuj i pomaluj) pracę  „WYSPA – TU CHCĘ MIESZKAĆ”, na której umieścisz różne rodzaje budowli, spełniających różne zadania, czyli mających różne funkcje. Pamiętaj o szkicu, rozplanowaniu elementów (budowli) na kartce w odpowiednich proporcjach i wielkościach. W narysowanej przestrzeni mają znajdować się ludzie, drzewa, kwiaty, zwierzęta.
Pracę (jej zdjęcie) należy przesłać do oceny w terminie do 30 kwietnia 2020.
Powodzenia 🙂

Do pobrania: Lekcja 4


Data publikacji: 6 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (6 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 3.

Temat: Architektura. Czym jest architektura?

Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 82. Proszę go przeczytać do strony 86 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Cel i opis lekcji:
⦁ Charakteryzujemy architekturę jako dziedzinę sztuki,
⦁ Poznajemy rodzaje architektury,
⦁ Określamy funkcję budowli oraz różnicowanie form architektonicznych w zależności od funkcji.

Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na nowej stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek ARCHITEKTURA (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Architektura jest dziedziną sztuki, w której dziełami są różnorodne obiekty budowlane, projektowane z uwzględnieniem ich przeznaczenia.
Architektura to sztuka projektowania i wznoszenia budowli. Terminem tym określa się projektowanie wyglądu budowli, wewnętrzne zaplanowanie przestrzeni, wybór zewnętrznych i wewnętrznych materiałów konstrukcyjnych, projektowanie oraz dobór sztucznych i naturalnych systemów oświetleniowych, jak również instalacji mechanicznych, elektrycznych i kanalizacyjnych. Styl architektoniczny może wyrastać z ewolucji technik i stylów właściwych danej kulturze w danym okresie.

Odpowiedz pisemnie na pytanie (wcześniej je przepisz): Jakie są środki wyrazu w architekturze?

Zadania rozszerzające: (tylko dla chętnych)
– wyszukaj w Internecie architekturę -oglądaj jak najwięcej różnych budowli.
Powodzenia 🙂

Do pobrania: Lekcja 3


Data publikacji: 30 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 2.

Temat: Dzieło sztuki w trzech wymiarach. Posąg – rzeźba dekoracyjna do wnętrza.

Cel i opis lekcji:
⦁ Charakteryzujemy rzeźbę jako dziedzinę sztuki,
⦁ Wymieniamy materiały i narzędzia wykorzystywane w rzeźbiarstwie,
⦁ Komponujemy formy przestrzenne -wykonujemy pracę plastyczną, korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.

Temat znajduje się w podręczniku na stronie 72. Proszę go przeczytać do strony 80 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.

Zadania do wykonania:
Wykonaj małą rzeźbę o złożonej formie i zróżnicowanej fakturze – Ćwiczenie 4, strona 80.
Zanim zaczniesz,
zastanów się: z ilu stron możemy oglądać rzeźbę?, ile wymiarów ma rzeźba?, z czego może być zrobiona rzeźba?, co to jest faktura w rzeźbie?
Podpisz pracę: na karteczce, którą ustawisz obok swojego dzieła, napisz tytuł pracy i swoje dane (np. „Smętek”, autor: Imię Nazwisko, klasa).
Wykonaj 2 zdjęcia swojej pracy z dwóch przeciwnych stron.

Zadania rozszerzające: (tylko dla chętnych)
Udokumentuj swoje dzieło w zeszycie przedmiotowym. Wykonaj szkic/szkice z wielu ujęć (różne strony rzeźby), napisz: co lub kogo przedstawia, wymień użyte materiały i opisz sposób tworzenia.
Powodzenia 🙂

Do pobrania:  Lekcja 2


Data publikacji: 25 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (25-27 marca 2020 r.)

Lekcja 1.

Temat: Rzeźba. Czym jest rzeźba?

Cel i opis lekcji:

Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych.

Temat znajduje się w podręczniku na stronie 72. Proszę go przeczytać do strony 77 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na nowej stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:

Rzeźba to dziedzina sztuk plastycznych, w której dzieła są formami trójwymiarowymi – można je oglądać z wielu stron, obejść dookoła.
Najważniejsze środki wyrazu rzeźby to:
⦁ bryła,
⦁ kompozycja,
⦁ tworzywo,
⦁ faktura,
⦁ proporcje i skala,
⦁ barwa.

Współczesna rzeźba jest bardziej różnorodna niż przed wiekami. Artyści obecnie poszukują nowych środków wyrazu, tworzyw oraz technik ich obróbki. Nie dążą do tego, aby ich prace były piękne – eksperymentują.
Rodzaje rzeźby – realistyczna i abstrakcyjna.

Zadanie rozszerzające: (tylko dla chętnych)
– wyszukaj w Internecie rzeźby -oglądaj jak najwięcej różnych rzeźb.

Do pobrania: Lekcja 1


COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.

Drodzy Uczniowie,

Pozostaniemy przy malarstwie i tematyce rodzajowej.

Na kartce A3 wykonajcie pracę w dowolnie wybranej dwuwymiarowej (płaskiej) technice: malarstwo, rysunek, kolaż (kolaż – technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (gazet, tkanin, fotografii, itp.), które są naklejane na papier i łączone z tradycyjnymi technikami plastycznymi (np. farbą i kredkami).

Tematyka rodzajowa, temat: Życie rodzinne – w moim domu.

* wersja do wydruku: plastyka_6_23_03

Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.

Pozostaniemy przy malarstwie, dziedzinie sztuk plastycznych, w której efektem pracy malarza jest obraz.

Głównymi środkami wyrazu malarstwa są barwa i kształt.

Do rodzajów malarstwa zaliczamy: rodzajowe, historyczne, mitologiczne, religijne, pejzażowe, marynistyczne, batalistyczne, alegoryczne, fantastyczne, martwą naturę, portret, akt.

Poniżej zamieszczam obraz artysty Henri Matisse’a . Proszę o dokładne obejrzenie tego dzieła. Patrząc, odpowiedz na pytania (nie pisemnie :-)), zastanów się:

  1. Jakie rodzaje kompozycji tu widzisz (kompozycje: otwarta, zamknięta, rytmiczna, symetryczna, statyczna, dynamiczna);
  2. Co możesz powiedzieć o gamie barwnej tego obrazu (gamy barwne: zimna, ciepła, szeroka, wąska);
  3. Jaki rodzaj malarstwa, ze względu na tematykę prezentuje poniższy obraz?

*wersja do druku plastyka_6_19_03

W wolnym czasie odwiedzajcie wirtualne galerie z Google Arts & Culture

Rozpocznijcie przygodę ze sztuką z Tate Kids

16-20 marca 2020 r.

Zadanie
Namaluj na kartce A4 lub A3 (format do wyboru) Autoportret.
Inspiracją mogą być portrety umieszczonej na str. 49. Twojego podręcznika do plastyki.

*Materiały do pobrania w wersji do wydruku:

plastyka_6

 

Czytaj więcej

Ostatnie wpisy

  • Półkolonie 2025 6 maja 2025
  • JADŁOSPIS 28.04.2025R. – 30.04.2025R. 25 kwietnia 2025
  • Lista kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów przedszkolnych w roku szkolnym 2025/26 23 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 22.04.2025R. – 25.04.2025R. 18 kwietnia 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W MAJU 2025 18 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 14.04.25R. – 18.04.25R. 11 kwietnia 2025
  • Sukces na arenie międzynarodowej 7 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 07.04.2025R. – 11.04.2025R. 4 kwietnia 2025
  • Udział w Dniu Kariery Zawodowej 3 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 31.03.2025R. – 04.04.2025R. 28 marca 2025
  • Szkolenie dla rodziców 24 marca 2025
  • JADŁOSPIS 24.03.2025R. – 28.03.2025R. 21 marca 2025
  • Szkoła Pełna Talentów 3 21 marca 2025
  • Opłata za posiłki w kwietniu 2025 20 marca 2025
  • DOTYCZY OPŁAT ZA POSIŁKI 20 marca 2025

Nawigacja po wpisach

« 1 2

© 2019 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Księcia Janusza

Unia Europejska BIP
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Dostepność

Dostepność

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • SzarośćSzarość
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Resetuj Resetuj