Facebook Youtube
Informatyka klasa 5 Informatyka klasa 5
  • ul. Kalwaryjska 3
    05-530 Góra Kalwaria
  • 22 727 35 28
    sp2@sp2.mgk.pl
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 5, Lekcje zdalne
  • 18 marca, 2020

Informatyka klasa 5

Drodzy Uczniowie,

Witam serdecznie, poniżej będę zamieszczać materiały z informatyki.

Jeżeli będziecie mieć problemy z wykonaniem zadań jestem do Waszej dyspozycji. Pytania możecie zadawać drogą e-mail lub przez dziennik elektroniczny.

malgorzata.lewandowska@sp2gk.onmicrosoft.com

 

Podręcznik dostępnego bezpłatnie na stronie: https://dlaucznia.migra.pl/

 

Data publikacji: 22 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)  

Lekcja 13.
Temat: Programujemy historyjkę w języku Scratch.
Cel:
⦁ Uczymy się programować.
⦁ Zmieniamy tła.
⦁ Zmienianie i dodawanie postaci duszka.
⦁ Pozycjonujemy duszka korzystając z poleceń określających współrzędne miejsca.
⦁ Stosujemy powtarzanie poleceń.
Temat lekcji znajduje się w podręczniku na stronie 85, 86 i 87.
Program Scratch dostępny na stronie https://scratch.mit.edu
Program Scratch można pobrać z Internetu i używać go bezpłatnie. Można także korzystać z niego przez przeglądarkę internetową (bez instalowania).

Zadania do wykonania:
Otwórz stronę Programu Scratch klikając na podany link.
Wybierz przycisk: Rozpocznij tworzenie https://scratch.mit.edu/create
Jeśli strona nie wyświetla się w języku polskim – zmień wg. wskazówek zilustrowanych poniżej.
Wykonaj Ćwiczenia 8 ze strony 86.
Zmień pozycję duszka psa korzystając z poleceń określających współrzędne: x -187 ; y -101 ;
Zmień pozycję duszka ptaka korzystając z poleceń określających współrzędne: x -17 ; y 101 ;

Uruchom program. Jeśli nie działa poprawnie – zmieniaj i sprawdzaj poprzez kolejne wybory „Uruchom program”.
Nie musisz zapisywać pliku. Ćwiczysz. Nie wysyłasz do nauczyciela.
Zadania dla chętnych:
Ćwiczenia 9 ze strony 87.
Poniżej podpowiedź z dwoma kostiumami (jedna z wersji kostiumu zmodyfikowana).

To nie jest ćwiczenie na ocenę.

Lekcja 13: Dokument


Data publikacji: 15 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)

Lekcja 12.
Temat: Umieszczamy duszka w określonym miejscu sceny. Stosujemy powtarzanie poleceń.
Cel:
⦁ Uczymy się programować.
⦁ Pozycjonujemy duszka korzystając z poleceń określających współrzędne miejsca.
⦁ Stosujemy powtarzanie poleceń.
Temat lekcji znajduje się w podręczniku na stronie 83, 84 i 85.
Program Scratch dostępny na stronie https://scratch.mit.edu
Program Scratch można pobrać z Internetu i używać go bezpłatnie. Można także korzystać z niego przez przeglądarkę internetową (bez instalowania).

Zadania do wykonania:
Otwórz stronę Programu Scratch klikając na podany link.
Wybierz przycisk: Rozpocznij tworzenie https://scratch.mit.edu/create
Jeśli strona nie wyświetla się w języku polskim – zmień wg. wskazówek zilustrowanych poniżej.
Wykonaj Ćwiczenia 5 ze strony 84. Przed narysowaniem kwadratu zmień kolor i rozmiar pisaka oraz pozycję duszka korzystając z poleceń określających współrzędne: x -71, y 40.
Uruchom program. Jeśli nie działa poprawnie – zmieniaj i sprawdzaj poprzez kolejne wybory „Uruchom program”.
Nie musisz zapisywać pliku. Ćwiczysz. Nie wysyłasz do nauczyciela.
Zadania dla chętnych:
Ćwiczenia 6 i 7 ze strony 84 i 85.
To nie jest ćwiczenie na ocenę.

Lekcja 12: Dokument


Data publikacji: 8 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (8 czerwca – 10 czerwca 2020 r.)

Lekcja 11.
Temat: Programujemy w języku Scratch. Ćwiczenia.
Cel:
⦁ Poznajemy program Scratch.
⦁ Uczymy się programować.
Temat lekcji znajduje się w podręczniku na stronie 80, 81 i 82.
Program Scratch dostępny na stronie https://scratch.mit.edu
Program Scratch można pobrać z Internetu i używać go bezpłatnie. Można także korzystać z niego przez przeglądarkę internetową (bez instalowania).

Zadania do wykonania:
Otwórz stronę Programu Scratch klikając na podany link.
Wybierz przycisk: Rozpocznij tworzenie https://scratch.mit.edu/create
Jeśli strona nie wyświetla się w języku polskim – zmień wg. wskazówek zilustrowanych poniżej.

Wykonaj pierwszy punkt Ćwiczenia 2 ze strony 81.
Uruchom program. Jeśli nie działa poprawnie – zmieniaj i sprawdzaj poprzez kolejne wybory „Uruchom program”.
Możesz sam wybrać kolor i rozmiar pisaka – w tym pomoże podręcznik na stronie 82.
Nie zapisujesz pliku. Ćwiczysz. Nie wysyłasz do nauczyciela.
To nie jest ćwiczenie na ocenę.

Lekcja 11: Dokument


Data publikacji: 1 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)

Lekcja 10.
Temat: Programujemy w języku Scratch.
Cel:
⦁ Poznajemy program Scratch.
⦁ Uczymy się programować.

Temat lekcji znajduje się w podręczniku na stronie 80 i 81.
Program Scratch dostępny na stronie https://scratch.mit.edu
Program Scratch można pobrać z Internetu i używać go bezpłatnie. Można także korzystać z niego przez przeglądarkę internetową (bez instalowania).

Zadania do wykonania:
Otwórz stronę Programu Scratch klikając na podany link.
Wybierz przycisk: Rozpocznij tworzenie https://scratch.mit.edu/create

Przeczytaj uważnie informacje znajdujące się w podręczniku na stronie 80. Podczas czytania obserwuj okno programu.
Zamknij „x” plik pokazowy, który wyświetla się w oknie programu.
Jeśli strona nie wyświetla się w języku polskim – zmień wg. wskazówek zilustrowanych poniżej.
Wykonaj dwa pierwsze punkty Ćwiczenia 1 ze strony 81. Uruchom program.
Możesz sam wybrać kolor pisaka. Podpowiedź jak tego dokonać znajdziesz poniżej.

Nie zapisujesz pliku. Nie wysyłasz do nauczyciela.
To nie jest ćwiczenie na ocenę.

Pomoc

Lekcja 10 do pobrania: Dokument 


Data publikacji: 25 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25 maja – 29 maja 2020 r.)

Lekcja 9.
Temat: Wprowadzenie do programu Scratch.

Cel:
⦁ Poznajemy program Scratch.
⦁ Uczymy się programować.

Program Scratch dostępny na stronie https://scratch.mit.edu

Program Scratch można pobrać z Internetu i używać go bezpłatnie. Można także korzystać z niego przez przeglądarkę internetową (bez instalowania).

Zadania do wykonania:
Otwórz stronę Programu Scratch klikając na podany link.
Pod niebieskim pasem wprowadzającym do programu znajdziesz trzy niebieskie przyciski, wybierz: O Scretchu.
Obejrzyj filmik instruktażowy. Zapoznaj się z zamieszczonymi tam informacjami. Szczególnie polecam: Dowiedz się więcej o Scratch – Wskazówki.

Jeśli masz ochotę, możesz wykonać próby zmiany wyglądu duszka kota i wprowadzenia go w ruch na stronie https://scratch.mit.edu wybierając przycisk: Rozpocznij tworzenie https://scratch.mit.edu/create

To nie jest ćwiczenie na ocenę. NIE wykonujemy prac do sprawdzenia.

Lekcja 9 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 18 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (18 maja – 22 maja 2020 r.)

Lekcja 8.
Temat: Programujemy z akcją „Godzina Kodowania”

Cel: Uczymy się programować.

Materiał: Ćwiczenia dostępne na stronie Godziny Kodowania https://hourofcode.com/pl
Zadania do wykonania:
Otwórz stronę Minecraft Wodna podróż  klikając na podany niżej link.
Link do ćwiczenia. Wodna podróż: https://studio.code.org/s/aquatic/stage/1/puzzle/1
Wykonaj ćwiczenia. Pełny sukces osiągniemy wtedy, gdy kółeczka z zadaniami będą w pełni zamalowane zielonym kolorem.
Jeśli masz ochotę, możesz wykonać inne ćwiczenia znajdujące się na stronie: https://hourofcode.com/pl/learn

NIE wysyłamy prac do sprawdzenia. To nie jest ćwiczenie na ocenę.


Data publikacji: 11 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (11 maja – 15 maja 2020 r.)

Lekcja 7.
Temat: Poczta elektroniczna i adres e-mail.
Cel:
⦁ Potrafię wysyłać wiadomości z wykorzystaniem komputera i Internetu.
⦁ Znam zasady poprawnego pisania w edytorze tekstu.
⦁ Wiem jak działa poczta elektroniczna.

Dzień dobry,
Na dzisiejszej lekcji chciałabym, żebyśmy zrozumieli, jak działa poczta elektroniczna, poznali budowę adresu poczty elektronicznej, oraz dowiedzieli się w jaki sposób korzystamy ze stron na których założyliśmy pocztę i z programów pocztowych.
Temat dzisiejszej lekcji znajduje się w podręczniku na stronach: 54 do 58.

Zadania do wykonania:
Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.
Napiszcie notatkę w zeszycie:
Co jest niezbędne aby korzystać z poczty elektronicznej:
⦁ konto pocztowe i adres poczty elektronicznej,
⦁ adres e-mail odbiorcy,
⦁ TEN PUNKT DOPISUJE UCZEŃ wg. własnych przemyśleń…
Waszym zadanie jest dokładne (ze zrozumieniem) zapoznanie się z tematem w podręczniku.
NIE wysyłamy prac do sprawdzenia.

Lekcja 7 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 4 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (4 maja – 8 maja 2020 r.)

Lekcja 6.

Temat: Projekt krzyżówka – tekst i tabela.
Cel:
⦁ Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera.
⦁ Wstawiam i formatuję tabelę w dokumentach tekstowych, dodaję tekst i numerowanie.

Dzień dobry,
Na dzisiejszej lekcji chciałabym, żebyśmy utrwalili, wyćwiczyli zdobyte umiejętności – wstawianie i formatowanie tabel w dokumentach tekstowych, oraz pisanie tekstu wykorzystaniem numerowania w edytorze Word.

Zadania do wykonania:
Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.
Napiszcie notatkę w zeszycie:
Formatowanie tabeli w Word:
⦁ zmiana wyglądu komórek (cieniowanie, str.121)
⦁ pisanie tekstu z wykorzystaniem numerowania,
⦁ formatowanie czcionki (zmiana wielkości, pogrubienie i wyrównanie w komórkach tabeli: wyśrodkowanie)

Ćwiczenie do wykonania:
W edytorze Word wykonaj krzyżówkę, której hasłem będzie: LEKCJA. Wstaw wyśrodkowany tytuł KRZYŻÓWKA. Wstaw tabelę, która będzie składać się z sześciu wiersz (tyle jest liter w słowie LEKCJA) i z dziesięciu kolumn. W pierwszej kolumnie wpisz numery. W piątej kolumnie wpisz hasło LEKCJA. Wymyśl kolejne słowa krzyżówki, które ułożą hasło. Pod tabelą w formie listy numerowanej ułóż zagadki do słów w krzyżówce. Usuń niepotrzebne kolumny lub wstaw kolumny jeśli słowo będzie dłuższe. Zmień cieniowanie komórek. Zamieszczam plik z przykładem krzyżówki, której hasłem są dwa słowa NAUKA ZDALNA – posłuży Wam za wzór. Zapisz plik pod nazwą: krzyżówka Imię Nazwisko klasa.
Pracę należy przesłać do oceny w terminie do 15 maja 2020.

Przykład: wzór 

Lekcja 6 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 27 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (27 kwietnia – 30 kwietnia 2020 r.) 

Lekcja 5.
Temat: Tabele w dokumentach tekstowych. Formatujemy tabelę.

Cel:
⦁ Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
⦁ Wstawiam i formatuję tabele w dokumentach tekstowych, dodaję i usuwam kolumny lub wiersze tabeli.

Dzień dobry,
Na dzisiejszej lekcji chciałabym, żebyśmy utrwalili, wyćwiczyli zdobytą umiejętności – wstawianie i formatowanie tabel w dokumentach tekstowych, tworzonych w edytorze Word. Pomoże nam w tym podręcznik i znajdujące się w nim Ćwiczenia (strona: 120, 121, 122).

Zadania do wykonania:
Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.
Napiszcie notatkę w zeszycie:
Formatowanie tabeli w Word:
⦁ zmiana wyglądu komórek (cieniowanie i obramowanie, str.121)
⦁ scalanie komórek (łączenie sąsiadujących ze sobą komórek w jedną, str. 121)
⦁ usuwanie i dodawanie wiersza lub kolumny tabeli (str. 122)

Ćwiczenie do wykonania:
W edytorze Word wykonaj Ćwiczenia: 10 i 11 strona 121 i 122. Ćwiczenia 10 i 11 wykonujesz w pliku, który tworzyłeś w lekcji 4 i po wykonaniu zapisujesz pod zmienioną nazwą: tabela 2 Imię Nazwisko klasa. W trakcie pracy postępuj zgodnie ze wskazówkami umieszczonymi w podręczniku.
Pracę należy przesłać do oceny w terminie do 8 maja 2020.

Lekcja 5 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 20 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 4.

Temat: Tworzymy dokumenty tekstowe. Wstawiamy do tekstu tabelę.
Cel lekcji:
⦁ Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
⦁ Wstawiam tabele do dokumentów tekstowych.

Dzień dobry,
Na dzisiejszej lekcji chciałabym, żebyśmy zajęli się wstawianiem i formatowaniem tabel w dokumentach tekstowych tworzonych w edytorze Word. Pomoże nam w tym podręcznik (strona: 120, 121 i 122).

Zadania do wykonania:
Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.
Napiszcie notatkę:
TABELA porządkuje i przedstawia w przejrzysty sposób różne informacje. Składa się z KOMÓREK, które są ułożone w pionowe KOLUMNY i poziome WIERSZE. Do komórek tabeli możemy wpisywać tekst lub liczby oraz wstawiać obrazy.

Ćwiczenie do wykonania:
W edytorze Word wykonaj Ćwiczenie 9 strona 121. W trakcie pracy postępuj zgodnie ze wskazówkami umieszczonymi w Przykładzie 4 strona 120.
Po wykonaniu tabeli i wypełnieniu jej tekstem zajmij się formatowaniem.
⦁ Zacznij od tekstu: zmień wielkość na 24 pkt., pogrub nagłówki kolumn i nazwy państw, pozostały tekst pochyl, wyrównaj do środka tekst we wszystkich komórkach.
⦁ Zmień wygląd tabeli: wprowadź różne obramowania komórek, zmień kolory komórek (inny kolor dla komórek w wierszu nagłówka, inny dla kolejnych wierszy).

Pracę należy przesłać do oceny w terminie do 30 kwietnia 2020.

Lekcja 4 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 6 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania (6 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 3.

Temat: Praca w chmurze cyfrowej.

Cel:

  • Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
  • Poznam zalety pracy w chmurze.

Dzień dobry,

Na dzisiejszej lekcji chciałabym, żebyśmy zajęli się pojęciem: “Chmura cyfrowa” oraz wykonali jedno ćwiczenie w aplikacji Teams.

 Zadania do wykonania: 

  1. Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.
  2. Napiszcie notatkę w zeszycie:
Chmura cyfrowa – obszar w Internecie, w którym można przechowywać różnego rodzaju dokumenty komputerowe, np. obrazy (rysunki, zdjęcia), teksty, prezentacje multimedialne, pliki muzyczne, filmy. Pracę w chmurze cyfrowej zapewniają m. in. firmy:

  • Dropbox,
  • Microsoft – OneDrive
  • Google – Dysk Google

Dzięki aplikacji Microsoft Office 365 możemy korzystać z usługi OneDrive

  1. Przeczytaj, jakie zalety ma praca w chmurze cyfrowej.
  • Pracę w chmurze można wykorzystać do pracy zespołowej.
  • Dostęp do danych w chmurze można uzyskać w dowolnym miejscu na świecie i w dowolnym momencie.
  • Można korzystać z dokumentów pracując na każdym komputerze podłączonym do Internetu.
  • Można udostępniać swoje dokumenty innym osobom,

Ćwiczenie do wykonania

  1. Zaloguj się do aplikacji Microsoft Office 365.
  2. W aplikacji Teams otwórz Zespół Informatyka.
  3. W lekcji utworzonej w tym tygodniu napisz jedną zaletę lub wadę pracy w chmurze cyfrowej.

Dla zainteresowanych

Więcej informacji znajdziecie na stronie Chmura cyfrowa

Lekcja 3 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 30 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 2.

Temat: Praca z aplikacjami komputerowymi. Projekt – życzenia.

Cel:  Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera, posługuję się aplikacjami komputerowymi.
Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.

Na dzisiejszej lekcji połączymy wykonane pliki wstawiając do dokumentu tekstowego obraz z pliku, obramowanie i kolor strony.
Zadania do wykonania:
– Edytujcie/otwórzcie plik tekstowy, który zapisaliście pod nazwą życzenia Imię i Nazwisko w swoim folderze.
– Wstawcie obramowanie i kolor strony, korzystając ze wskazówek znajdujących się w podręczniku na stronach 114 i 115.
– Wstawcie do tekstu obraz z pliku (podręcznik strona 107) pisanka Imię i Nazwisko, który zapisaliście w swoim folderze i ustawcie go na środku dokumentu. Wybierzcie dla pisanki układ obrazu Przylegle i Edytujcie punkty zawijania (podręcznik strona 109, Sztuczka 1) aby tekst lepiej przylegał do obrazu.
Doprowadźcie do rozmieszczenia pracy na całej stronie zmieniając wielkość czcionki dla tekstu życzeń.
Pracę zapiszcie pod nową nazwą życzenia wielkanocne Imię i Nazwisko w swoim folderze.

Przykład

Lekcja 2 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 25 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (25-27 marca 2020 r.)  

Lekcja 1. 

Temat: Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Netykieta.

Cel i opis lekcji: 

  1. Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu.
  1. Przypomnienie zasad kulturalnej komunikacji przez Internet.

Drodzy uczniowie, przed nami ciekawe wyzwanie – nauka zdalna. W tym celu będziemy korzystać z urządzeń elektronicznych, czyli np. komputera, laptopa, telefonu oraz Internetu. Będziemy uczyć i komunikować się ze sobą przy pomocy Internetu. Dlatego chciałabym, żebyśmy przypomnieli sobie zasady, które możemy teraz zastosować w praktyce.

Zadania do wykonania: 

1) zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji,

2) napiszcie notatkę w zeszycie:

Netykieta: zwyczajowy zbiór zasad kulturalnego zachowania w Internecie. Jest to odpowiednik etykiety (czyli savoire-vivre’u czy „dobrego wychowania”).

3) przeczytajcie informacje umieszczone na niżej podanych stronach. Znajdują się tam zasady bezpiecznego i kulturalnego korzystania z Internetu.

Materiały: 

https://epodreczniki.pl/a/savoir-vivre-w-internecie/DmSKCbonG  

https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/porady/netykieta  

4) Napiszcie w zeszycie 5 wybranych zasad Netykiety.

*Wersja do wydruku Pobierz


Drodzy Uczniowie, zachęcam Was do ćwiczeń.

23 marca 2020 r.

Informatyka – Zadanie 3

19 marca 2020 r.

Załóżcie folder w swoim komputerze i wszystkie pliki ćwiczeniowe zapisujcie w tym folderze.

Informatyka – zadanie 2

16 marca 2020 r.

Informatyka – zadanie 1

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 5, Lekcje zdalne
  • 18 marca, 2020

Technika klasa 5

Kontakt do nauczyciela

Elżbieta Moczydłowska: elzbieta.moczydlowska@sp2gk.onmicrosoft.com


Data publikacji: 19.06.2020 r.

22.06 – 25.06.2020 r.

Lekcja 12

Temat: Zadbajmy o swoje bezpieczeństwo.
Cel: Przypominamy zasady bezpiecznego wypoczynku.

Materiały:
https://czasdzieci.pl/ro_artykuly/id,749192b.html
Rozmowa kierowana


Data publikacji: 14.06.2020 r.

15.06 – 19.06.2020 r.

Lekcja 11

Temat: Środowisko naturalne człowieka, ekologia i ochrona środowiska.
Cel: Utrwalamy pojęcia: ekologia, środowisko naturalne, dowiadujemy się jak chronić otaczające nas środowisko.

Materiały: dostęp do internetu, zeszyt, kredki, ołówek

Zadania do wykonania:
1. Korzystając z różnych źródeł informacji zapisać w zeszycie uproszczone definicje pojęć: ekologia, środowisko naturalne.
2. W zeszycie na całej jednej stronie zaprojektować kolorowy plakat zachęcający do ochrony środowiska.


Data publikacji: 07.06.2020 r.

08.06 – 10.06.2020 r.

Lekcja 10

Temat: Rysunek techniczny cd.
Cel: ćwiczenia rysunkowe.
Materiały: przybory do kreślenia, biła kartka z bloku A 4

Zadania do wykonania:
Na kartce A 4 wykreślić:
1. Okręgi o wspólnym środku i promieniach: 20, mm, 30 mm oraz 50 mm
2. Kąty o rozwartościach: 50 stopni, 75 stopni i 115 stopni
Pracy nie przesyłać do sprawdzenia.


Data publikacji: 31.05.2020 r.

01.06 – 05.06.2020 r.

Lekcja 9

Temat: Mój pierwszy rysunek techniczny.
Cel: Utrwalanie zasad wykonywania rysunków technicznych.

Materiały: kartka z bloku technicznego (biała ) z narysowaną ramką i tabliczką rysunkową – wzór str. 61, przybory kreślarskie

Zadania do wykonania:
1. W tabelce pismem technicznym (litery wielkie, wysokość liter 10 mm) wpisać konieczne informacje, podziałka 1:1, Ekierka itd.
2. Narysować ekierkę o dwóch identycznych ramionach przy kącie prostym.
3. Rysunek zwymiarować według wzoru ze str. 61.

Prace do oceny przesyłają tylko ci uczniowie, którzy chcą.


Data publikacji: 23.05.2020 r.

25.05 – 29.05.2020 r.

Lekcja 8

Temat: Co już wiemy o rysunku technicznym?
Cel: Uporządkowanie i utrwalenie najważniejszych wiadomości o rysunku technicznym.

Materiały: podręcznik, przybory do kreślenia, kartka z bloku technicznego

Zadania do wykonania:

1. Przeczytać treści ze strony 48-56.
2. W zeszycie wykonać ćwiczenie 5 i 7 ze strony 50 wykorzystując przybory do kreślenia.
3. Na białej kartce z bloku technicznego narysować ramkę (oddaloną od każdej krawędzi kartki o 5 mm) oraz tabliczkę informacyjną według wzoru ze strony 61 w podręczniku (nie wpisywać informacji podanych w tabliczce rysunkowej i nie przerysowywać ekierki, kartka ma mieć ramkę i pustą tabliczkę !)

Tych prac nie trzeba przesyłać do oceny. Przygotowana kartka z bloku będzie potrzebna na następny tydzień.


Data publikacji: 17.05.2020 r.

18.05 – 22.05.2020 r.

Lekcja 7

Temat: Utrwalanie wiadomości z rozdziału III.  ABC zdrowego żywienia.
Cel: Uporządkowanie i powtórzenie wiadomości.

MATERIAŁY: podręcznik rozdział III
Zadania do wykonania:
1. Przeczytać wiadomości z III rozdziału.
2. Postarać się odpowiedzieć ustnie na pytania w ćwiczeniach: 1 s.64, 5.s 67, 4 s.69, 7 s.70, 3 s.73
Odpowiedzi nie musicie zapisywać, NIE PRZESYŁACIE ich do oceny.


Data publikacji: 10.05.2020 r.

11.05 – 15.05.2020 r.

Lekcja 6

Temat: Podstawowe metody konserwacji żywności.

Cel: Dowiaduję się, jakimi metodami można dłużej przechowywać żywność.

Materiały: podręcznik str. 72-73

Zadania:

  1. Przeczytać tekst ze str. 72-73.
  2. Do zeszytu przerysować schemat- metody konserwacji . W każdej z grup (chemiczne, biologiczne, fizyczne) wypisać sposoby (bez opisów tych sposobów, wyłącznie nazwy).
  3. Pisemnie w zeszycie odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego aktywność fizyczna (ruch) jest ważna dla człowieka w każdym wieku (można tylko wymienić zalety ruchu bez opisywania).

OPRACOWANEJ LEKCJI NIE PRZYSYŁACIE DO OCENY.


Data publikacji: 03.05.2020 r.

04.05 – 08.05.2020 r.

Lekcja 5

Temat: Jak przygotować zdrowy posiłek.

Cel: Poznaję terminy: żywność przetworzona i nieprzetworzona oraz metody termiczne przygotowania produktów do spożycia.

Materiały : podręcznik str. 71-73, internet

Co należy zrobić:

  1. W zeszycie pisemnie odpowiedzieć na pytanie: Co to jest żywność przetworzona i nieprzetworzona – podać po jednym przykładzie.
  2. Ćwiczenie 2 str. 72 według poniższego schematu:
    suszenie – odparowanie wody – np. grzyby
    gotowanie -…………………….. – np. ………….
  3. Zrobione ćwiczenia przesłać do oceny do 12 maja.

Data publikacji: 26.04.2020 r.

27.04 – 30.04.2020 r.

Lekcja 4

Temat: Zdrowie na talerzu.

Cel: Uczę się przygotowywać zdrowe posiłki.

Materiały: podręcznik

  1. Zapoznać się z treściami ze stron 64-67 w podręczniku.
  2. Włączy w przygotowanie dowolnego posiłku w domu (zrobić jego zdjęcie po zakończeniu pracy.)
  3. W zeszycie wypisać zdrowe produkty, które w nim wystąpiły.
  4. Zdjęcie posiłku i wykaz zdrowych produktów przesłać do oceny do 8 maja.

Data publikacji: 17.04.2020 r.

20.04 – 24.04.2020 r.

Lekcja 3
Temat: Zasady wykonywania rysunków technicznych.
Cel:

  1. poznaję główne cechy rysunków technicznych,
  2. potrafię wykonać prosty rysunek.

Materiały: podręcznik, zeszyt, przybory do kreślenia

  1. Zapoznać się z tekstem na stronie 55.
  2. Zrobić w zeszycie ćwiczenie 4.2 str.55 oraz 6 str. 56 (wyłącznie w skali 2:1) (Nie trzeba przesyłać wykonanej pracy.)
  3. Zapoznać się z tabelką rysunkową ze str.56.
  4. Praca do przesłania: zaległe prace – z dowolnego surowca (zdjęcie, plan pracy, wykaz materiałów i narzędzi) oraz pismo techniczne (litery wielkie) – należy przesłać do nauczyciela przez dziennik lub Teams do 24 kwietnia.

Data publikacji: 03.04.2020 r.

06.04 – 08.04.2020 r.

Lekcja 2

Temat: Elementy rysunku technicznego.
Cel: Poznajemy najważniejsze elementy rysunku technicznego.

Materiały: podręcznik strona 53-54 (tylko te dwie strony)

    1. Zapisać wymiary z zapamiętać podstawową wielkość arkusza rysunkowego A 4.
    2. Przerysować do zeszytu tabelkę ze strony 54.

Data publikacji: 29.03.2020 r.
30.03 – 03.04.2020 r.

Lekcja 1
Temat: Pismo techniczne
Cel:
1. dowiaduję się, do czego służy pismo techniczne,
2. potrafię odwzorować poszczególne litery (wielkie) i cyfry.

Materiały: podręcznik strona 52
Notatka w zeszycie:

  • temat, cel
  • proszę wykonać ćwiczenie 4 str. 52 w zeszycie (w kratkę) lub na papierze milimetrowym. Liter nie trzeba pogrubiać jak to jest we wzorze, wystarczy napisać zatemperowanym ołówkiem.
  • *Materiał do pobrania w wersji do wydruk

23-24 marca 2020 r.

Przez kolejne 2 dni zachęcam do wykonywania następujących ćwiczeń:

* Dokończyć pracę i zrobić zdjęcie wykonanej pracy.

16 – 20 marca 2020 r.

Temat: Utrwalanie wiadomości o surowcach

W oparciu o podręcznik, propozycje z Internetu, fachową literaturę (np. „Nastolatki robią ozdoby”), wykonać dowolną pracę techniczną z użyciem wybranego materiału. Do wykonanego dzieła należy dołączyć krótki plan pracy oraz spis potrzebnych materiałów i narzędzi.
Uczniowie będą prezentowali swoje prace na pierwszych zajęciach po powrocie do szkoły.

*Materiały do pobrania w wersji do wydruku Technika klasy IV, V, VI

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 5, Lekcje zdalne
  • 18 marca, 2020

Plastyka klasa 5

Drodzy Uczniowie,

Witam serdecznie, poniżej będziemy zamieszczać materiały z plastyki.

Jeżeli będziecie mieć problemy z wykonaniem zadań jesteśmy do Waszej dyspozycji. Pytania możecie zadawać na Teams, drogą e-mail lub przez dziennik elektroniczny.

5a  do zofia.oldakowska@sp2gk.onmicrosoft.com

5b, 5d, 5h do malgorzata.mroz@sp2gk.onmicrosoft.com

5c, 5f, 5g, do malgorzata.lewandowska@sp2gk.onmicrosoft.com

Zeszyt i wykonane przez Was prace plastyczne (zawsze podpisane Imieniem i Nazwiskiem oraz klasą – z przodu kartki, w jej prawym, dolnym rogu) składajcie w bezpiecznym miejscu (np. teczka) dbając o ich estetyczny wygląd.

Proszę o przesyłanie wszystkich prac plastycznych do oceny, tych wcześniej wykonywanych (od 16 marca) również.

Pracujcie systematycznie. Pozdrawiamy.

Data publikacji: 22 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)

Lekcja 13.
Temat: Rysujemy KOMIKS – historyjkę obrazkową pt. Wakacyjna przygoda.
Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie komiksu,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku do zadania.

Wprowadzenie do zadania:
Definicje pracy uznawanej za komiks:
Pierwsza, rozpowszechniona głównie w USA uznaje za komiks sekwencyjną historię obrazkową, publikowaną co najmniej w dwóch odcinkach (dzięki czemu stanowi serię) z zastosowaniem kadrów oraz charakterystycznych dymków, zawierających wewnątrz tekst.

Druga, rozpowszechniona głównie w Europie za komiks uznaje opowiadanie, tworzące narrację za pomocą co najmniej dwóch kadrów z rysunkami (najczęstszą formą komiksu jest zbiór kadrów, zwany planszą). Kadry zazwyczaj zaopatrzone są w teksty narratora (po boku) i/lub wypowiedzi postaci (w dymkach). O zakwalifikowaniu danej narracji jako komiksu, decyduje m.in.: wkomponowanie tekstu w obraz, graficzne elementy upływu czasu (tzw. „rynna”), powiązanie semantyczne kadrów, ikoniczność znaków.

Rozbieżności interpretacji tego co jest komiksem, a co nim nie jest wynikają bezpośrednio z faktu, że nowoczesna forma komiksu jaką znamy obecnie wykształciła się w latach dwudziestych w USA. Rozpowszechniła się ona w XX wieku na całym świecie wraz ze wzrostem popularności amerykańskiej popkultury. Amerykanie uważają komiks za przejaw swojej rodzimej kultury narodowej i w tym duchu definiują zjawisko podczas kiedy Europejczycy szukają źródeł w znacznie dłuższej od amerykańskiej perspektywie europejskiej kultury i sztuki.

Zadania do wykonania:

Wykonaj: KOMIKS – historyjkę obrazkową pt. Wakacyjna przygoda.
W zeszycie przedmiotowym, na jednej całej stronie wykonaj komiks składający się z minimum dwóch odcinków (okienek).
Wymyśl postać lub postacie i zdarzenie w którym będą uczestniczyć, umieść je w określonej przestrzeni (miejscu), dodaj dymki z tekstem lub teksty narratora (po boku).
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Poniższy przykład ma jedynie zainspirować do działania.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Lekcja 13: Dokument


Data publikacji: 15 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)

Lekcja 12.
Temat: Klasycyzm. Kompozycja statyczna w sztuce klasycyzmu.
Cele:
Uczeń:
• wyjaśnia terminy: klasycyzm,
• określa ramy czasowe sztuki klasycyzmu,
• wymienia cechy wytworów sztuki klasycyzmu,
• podaje przykłady dzieł sztuki klasycyzmu,
• określa, gdzie można obejrzeć zbiory sztuki klasycystycznej,
• rozwija wrażliwość plastyczną i estetyczną oraz ćwiczy kreatywne działanie.

Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, na str. 58 i 59. Przeczytaj (również opisy przy ilustracjach) i dokładnie obejrzyj ilustracje.

Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie temat, cel lekcji i notatkę.
Notatka:
Klasycyzm – kierunek w kulturze europejskiej, którego trwanie datuje się od połowy XVIII wieku do początku XIX wieku. Klasycyzm (z łac. classicus „doskonały, pierwszorzędny, wzorowy, wyuczony”) – styl odwołujący się do kultury starożytnych Rzymian i Greków, głównie do antyku.

Odpowiedz pisemnie na pytania:
Jakie są cechy charakterystyczne sztuki klasycystycznej?
Jakie dzieła powstawały w sztuce klasycystycznej?
Podaj przekład klasycystycznego obiektu muzealnego w Polsce.

Zadanie plastyczne:
W zeszycie, pod notatką, narysuj i podpisz Pałac Na Wyspie, klasycystyczny pałac w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Praca dla chętnych:
Skorzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań
plastycznych i pogłębiania wiedzy o sztuce.
Poznaj zabytki Sztuki klasycystycznej korzystając z informacji zamieszczonych w Internecie.

NIE przesyłacie prac na ocenę.

Do pobrania: Lekcja 12


Data publikacji: 8 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (8 czerwca – 12 czerwca 2020 r.)

Lekcja 11.
Temat: ŻYCZENIA DLA TATY – projekt formy użytkowej.
Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie i ozdabianie ŻYCZEŃ DLA TATY,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku dzieci do ojca, utrwalenie daty święta ojca i ważnej roli ojca w życiu każdego człowieka.

Wprowadzenie do zadania:
Dzień Ojca – święto dla uczczenia trudu opieki nad rodziną i zasług wszystkich ojców, święto będące wyrazem szacunku i wdzięczności ojcom. W Polsce obchodzone jest corocznie 23 czerwca (od roku 1965).
Tradycyjnie w Polsce, w Dzień Ojca dzieci składają swoim ojcom życzenia i wręczają własnoręcznie wykonane laurki.
Obchody zapoczątkowane zostały w Stanach Zjednoczonych, gdzie po sukcesie Dnia Matki pojawiły się głosy, by ustanowić święta również dla pozostałych członków rodziny. Dzień Ojca wydawał się naturalnym dopełnieniem. Pierwsze obchody święta odbyły się 19 czerwca 1910 roku. Wydarzenie miało charakter lokalny. Dopiero prezydent Nixon w 1972 roku oficjalnie ustanowił Dzień Ojca. W różnych krajach jest obchodzone w różnych terminach.

Zadania do wykonania:
Wykonaj ŻYCZENIA DLA TATY.
Z okazji Dnia Taty wykonaj pracę plastyczną z kolorowych papierów, kredek, kolorowych pisaków, .. której elementem będą ŻYCZENIA DLA TATY Twojego pomysłu. Wycinaj, rysuj, pisz – twórz kompozycję w której połączysz obraz z tekstem.
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Poniższy przykład ma jedynie zainspirować do działania.

Wręcz laurkę Tacie w dniu jego święta. To On będzie recenzentem Twojego dzieła.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Do pobrania: Lekcja 11


Data publikacji: 1 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)

Lekcja 10.
Temat: Sztuka baroku.
Cele:
Uczeń:
• wyjaśnia terminy: barok,
• określa ramy czasowe sztuki baroku,
• wymienia cechy wytworów sztuki baroku,
• podaje przykłady dzieł sztuki baroku,
• określa, gdzie można obejrzeć zbiory sztuki barokowej,
• rozwija wrażliwość plastyczną i estetyczną oraz ćwiczy kreatywne działanie.

Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, na str. 56 i 57. Przeczytaj (również opisy przy ilustracjach) i dokładnie obejrzyj ilustracje.

Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie temat, cel lekcji i notatkę.
Notatka:
Barok – główny kierunek w kulturze europejskiej, którego trwanie datuje się od końca XVI wieku do I poł. XVIII wieku. Jego nazwa pochodzi prawdopodobnie z portugalskiego: barroco – „perła o nieregularnym kształcie”, z wł. – dziwność, nietypowość.

Odpowiedz pisemnie na pytania:
Jakie są cechy charakterystyczne sztuki barokowej?
Jakie dzieła powstawały w sztuce baroku?
Podaj przekład barokowego obiektu muzealnego w Polsce.

Zadanie plastyczne:
W zeszycie, pod notatką, narysuj swoje inicjały, stylizując litery na styl barokowy.
Wysokość liter 10 cm.

Praca dla chętnych:
Skorzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań
plastycznych i pogłębiania wiedzy o sztuce.
Poznaj zabytki Sztuki barokowej korzystając z informacji zamieszczonych w Internecie.

NIE przesyłacie prac na ocenę.

Do pobrania: Lekcja 10


Data publikacji: 25 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25 maja – 29 maja 2020 r.)

Lekcja 9.
Temat: Proporcje form w sztuce renesansu.

Cele:
Uczeń:
• wyjaśnia terminy: renesans, odrodzenie, proporcje,
• określa ramy czasowe sztuki renesansowej,
• wymienia cechy wytworów sztuki odrodzenia,
• podaje przykłady dzieł sztuki renesansu,
• określa, gdzie można obejrzeć zbiory sztuki renesansowej,
• tworzy w określonej technice plastycznej pracę inspirowaną sztuką odrodzenia,
• utrwala wiadomości na temat kształtu jako elementu abecadła plastycznego,
• dostrzega elementy abecadła plastycznego w dziełach sztuki renesansowej,
• rozwija wrażliwość plastyczną i estetyczną oraz ćwiczy kreatywne działanie.

Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, na str. 38, 42 i 43. Przeczytaj (również opisy przy ilustracjach) i dokładnie obejrzyj ilustracje.

Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie temat, cel lekcji i notatkę.

Notatka: przepisz pytanie i napisz odpowiedź.
Czym są proporcje w sztuce oraz o jakich dziełach można powiedzieć, że są proporcjonalne?
(definicję proporcji podano w słowniczku na końcu podręcznika oraz w tekście „Proporcje i kontrasty form” ze s. 38 (pierwszy akapit)).

Zapoznaj się z reprodukcjami na s. 42. Wymień (nie pisemnie) zastosowane w nich kształty i bryły.

Zadanie plastyczne:

Uczniowie, wykonujecie ćwiczenie plastyczne ze s. 42 – projektujecie budynek, wzorując się na stylu renesansowym. W pracy stosujecie technikę kolażu (na kartka z bloku A4).
Ze skserowanych bądź wydrukowanych zdjęć renesansowych zabytków wycinacie elementy w kształcie figur geometrycznych, a następnie tworzycie z nich układ, który będzie stanowił formę obiektu. Jeśli nie macie skserowanych bądź wydrukowanych zdjęć -wykonajcie pracę z kolorowych gazet i z papieru kolorowego.
Projektowany przez Was budynek ma się w całości mieścić na kartce. Powodzenia.
Przesyłacie prace na ocenę do 5 czerwca 2020 r.

Do pobrania: Lekcja 9


Data publikacji: 18 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (18 maja – 22 maja 2020 r.)

Lekcja 8.
Temat: Laurka: KWIATY DLA MAMY – projekt formy użytkowej.

Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie i ozdabianie laurki dla mamy,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku dzieci do matki, utrwalenie daty święta matki i ważnej roli matki w życiu każdego człowieka.

Wprowadzenie do zadania:
Dzień Matki – w Polsce święto to przypada na 26 maja. W tym dniu matki są zwykle obdarowywane laurkami, kwiatami oraz różnego rodzaju prezentami przez własne dzieci, rzadziej inne osoby. Święto to ma na celu okazanie matkom szacunku, miłości i podziękowania za trud włożony w wychowanie.

Zadania do wykonania:
Wykonaj laurkę: KWIATY DLA MAMY.
Z okazji Dnia Mamy wykonaj z laurkę z kolorowych papierów, bibuły, krepiny, której elementem będą
kwiaty Twojego pomysłu. Wycinaj, zaginaj i sklejaj, konstruuj tak, żeby można ją było postawić.
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Wręcz laurkę Mamie w dniu jej święta. Jej uśmiech będzie jedyną oceną Twojego dzieła.

Nie przesyłamy prac na ocenę.

Zamieszczony przykład ma jedynie zainspirować do działania.

Do pobrania: Lekcja 8


Data publikacji: 11 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (11 maja – 15 maja 2020 r.)

Lekcja 7.
Temat: Sztuka renesansu.
Cel lekcji:
⦁ wiedza na temat: stylów w sztuce, oraz wybitnych dzieł architektury i sztuk plastycznych w Polsce i na świecie,
⦁ wiedza na temat zabytków, oraz dzieł sztuki w Polsce i w Europie,
⦁ korzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań plastycznych i pogłębiania wiedzy o sztuce.

Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, na str. 42 i 43. Przeczytaj (również opisy przy ilustracjach) i dokładnie obejrzyj ilustracje.

Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie temat, cel lekcji i notatkę.
Notatka:
Styl renesansowy
Epoka w kulturze i sztuce, która nastąpiła po średniowieczu zwana renesansem lub odrodzeniem, trwała około 250 lat do końca XVI wieku i powstała we Włoszech. Budowle tej epoki wzorowane były na budowlach antyku, odznaczających się doskonałą równowagą i harmonią wszystkich elementów.
Budowano pałace, podmiejskie rezydencje, budynki użyteczności publicznej.
Budynki cechuje zwartość planu, prostota, czytelność i harmonia bryły wyraźnie opartej na ziemi (budynki przestają sprawiać wrażenie odrywania się i wznoszenia ku górze). To związanie budowli z ziemią podkreśla kompozycja, w której przeważają linie poziome. Na wzór antyku wznoszono budowle centralne, jednak nie tylko na planie koła, lecz również kwadratu i krzyża równoramiennego. Materiałem budowniczym w tamtym okresie była cegła. Przykładami budowli renesansowej jest zamek na Wawelu, Bazylika św. Piotra w Rzymie.
Zadanie:
Przepisz i odpowiedz na pytania:
1. Jaka była tematyka malarstwa renesansu?
2. Jaka była tematyka rzeźb renesansowych?
3. Wymień najwspanialszych artystów renesansu.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Do pobrania: Lekcja 7


Data publikacji: 4 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (4 maja – 8 maja 2020 r.)

Lekcja 6.

Temat: Rzeźby wiszące, ruchome – mobile.

Cel lekcji:
Utrwalam
– terminy: kształt, forma, bryła,
– typ brył: zamknięte i otwarte,
– formy przestrzenne w sztuce współczesnej.
Tworzymy pracę plastyczną z zastosowaniem różnych kształtów, form, brył – korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.

Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, na str. 35 i 36. Już go poznaliście.

Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie temat, cel lekcji i notatkę.

Notatka: Mobile to ruchome rzeźby, składające się z wielu elementów, poruszające się pod wpływem ruchu powietrza (składają się z kilku prętów np.: patyczków, rurek, do których przymocowuje się kształty, przedmioty). Obiekty wiszące równoważą się nawzajem, tak że pręty pozostają mniej lub bardziej poziomo.

Zadanie/ćwiczenie plastyczne:
Wykonaj zmodyfikowane Ćwiczenie 1 ze strony 36 Twojego podręcznika. Wymyśl kształty i starannie wykonaj, np, z papieru, bibuły. Przygotuj cienkie patyczki lub rurki do napoju, nitkę, sznureczek lub żyłkę. Połącz elementy. Twórczo interpretuj zadanie.
Pracę (jej zdjęcie) należy przesłać do oceny w terminie do 15 maja 2020

Poniższe przykłady mają jedynie zainspirować do działania.

Do pobrania: Lekcja 6


Data publikacji: 27 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (27 kwietnia – 30 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 5.
Temat: BRYŁA, kształt, forma.

Cel lekcji:
Poznajemy:
– terminy: kształt, forma i BRYŁA
– typ brył: zamknięte i otwarte,
– formy przestrzenne w sztuce współczesnej.

Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, na str. 35 i 36. Przeczytaj i przyjrzyj się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.

Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie temat i cel lekcji.
Przepisz notatkę:
Bryła to forma, która zajmuje określoną ilość miejsca w otoczeniu i można ją oglądać z każdej strony. Bryły – formy trójwymiarowe – mają trzy wymiary: wysokość, szerokość i głębokość. Wśród dzieł rzeźbiarskich wyróżnia się bryły zamknięte i otwarte.

ZADANIE (pisemnie w zeszycie):
Wyjaśnij, które bryły nazywamy zamkniętymi a które otwartymi (pomoc znajdziesz w podręczniku na stronie 35 w opisie ilustracji ukazujących rzeźby).
Wyjaśnij, jaka jest różnica między formą płaską a przestrzenną.
Powodzenia 🙂

Do pobrania: Lekcja 5


Data publikacji: 20 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 4.

Temat: Kształt, forma. Ozdobny lampion.

Cel i opis lekcji:
Poznajemy:
– terminy: kształt, forma,
– rodzaje form: naturalne i sztuczne,
– funkcje form sztucznych: użytkowa i estetyczna,
Tworzymy pracę plastyczną z zastosowaniem różnych kształtów, form – korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.

Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, na str. 33. Przeczytaj i przyjrzyj się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.

Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie temat i cel lekcji.
Przepisz notatkę:
Kształt, inaczej forma to zewnętrzny wygląd obiektów.
Rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje form:
– formy naturalne powstałe w wyniku procesów zachodzących w przyrodzie,
– formy sztuczne tworzone przez człowieka.

Zadanie/ćwiczenie plastyczne:
Wykonaj Ćwiczenie ze strony 33 Twojego podręcznika. Wymyśl, naszkicuj, zgromadź formy naturalne, stwórz elementy plastyczne i wykonaj lampion z zastosowaniem wybranych i przygotowanych przez siebie materiałów. Twórczo interpretuj zadanie. Po wykonaniu, podpisz pracę.
Pracę (jej zdjęcie) należy przesłać do oceny w terminie do 30 kwietnia 2020.

Do pobrania Lekcja 4: Dokument


Data publikacji: 6 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (6 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 3.

Temat: Kompozycja statyczna.
Cel i opis lekcji:
Poznajemy:
– terminy: kompozycja statyczna, kompozycja dynamiczna,
– cechy kompozycji statycznej i dynamicznej,
– sposoby tworzenia oraz funkcje w dziele plastycznym kompozycji statycznej i dynamicznej.
Wskazujemy różnice między kompozycją statyczną i dynamiczną,
Tworzy kompozycję statyczną za pomocą poznanych środków wyrazu, korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.

Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era. Przeczytaj i przyjrzyj się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.

Zadania do wykonania:
Wykonaj na kartce A4 kompozycję statyczną z zastosowaniem wybranej przez siebie techniki plastycznej. Twórczo interpretuj zadanie.
Po wykonaniu, podpisz pracę i przechowaj w bezpiecznym miejscu do oceny.

Do pobrania Lekcja 3: Dokument


Data publikacji: 30 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 2.

Temat:  Kompozycja statyczna i dynamiczna. Wichura.

Cel i opis lekcji:
Poznajemy
– terminy: kompozycja statyczna, kompozycja dynamiczna,
– cechy kompozycji statycznej i dynamicznej,
– sposoby tworzenia oraz funkcje w dziele plastycznym kompozycji statycznej i dynamicznej.
Wskazujemy różnice między kompozycją statyczną i dynamiczną,
Tworzy kompozycję dynamiczną za pomocą poznanych środków wyrazu, korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.

Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era. Przeczytaj i przyjrzyj się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.

Zadania do wykonania:
Wykonaj na kartce A4 kompozycję dynamiczną z zastosowaniem wybranej przez siebie techniki plastycznej, pt. Wichura.
Twórczo interpretuj zadanie.
Po wykonaniu, podpisz pracę i przechowaj w bezpiecznym miejscu do oceny.

Lekcja 2: Dokument


Data publikacji: 25 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (25-27 marca 2020 r.)

Lekcja 1.

Temat:  Wielkanocna kompozycja rytmiczna. Rytm w kompozycji plastycznej.

Cel i opis lekcji:
Poznajemy i stosujemy w praktyce zasady kompozycji rytmicznej. Rozróżniamy cechy i rodzaje kompozycji w sztukach plastycznych. Podejmujemy działania twórcze, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era. Przeczytaj i przyjrzyj się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Zadania do wykonania:
Wykonaj pracę na kartce A4, przy użyciu narzędzi: kredki, pisaki, papier kolorowy – o tematyce wielkanocnej. Twórz z wyobraźni układy na płaszczyźnie z zastosowaniem kompozycji rytmicznej.
Twórczo interpretuj zadanie. Poniższe przykłady mają jedynie zainspirować do działania.

Po wykonaniu podpisz pracę i przechowaj w bezpiecznym miejscu do oceny.

Lekcja 1: Dokument do pobrania


COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.

Drodzy Piątoklasiści,

Namalujcie na kartce A4 lub A3 (format do wyboru) pracę o wiośnie, pokażcie pierwsze kwiaty, kolory traw, pąki lub kwiaty na drzewach, ptaki (może bociany), itp. Kompozycja pracy – otwarta.

Pamiętajcie, zawsze podpisujcie swoje prace.

* wersja do wydruku: plastyka_5_23_03

 

Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.

Narysowaliście ornament architektoniczny w kształcie rozwiniętej róży, tzw. rozetę.
Wiecie, że w architekturze gotyku rozetą nazywa się okrągłe okno wypełnione witrażem i ornamentem maswerkowym, umieszczone nad głównym portalem kościoła.

Odpowiedzcie (nie pisemnie :-)), zastanówcie się, pooglądajcie przykłady np, w Internecie (fasady kościołów z epoki romańskiej i gotyckiej):

Czy w architekturze romańskiej również występowało okrągłe okno umieszczone nad głównym portalem kościoła?

*wersja do druku plastyka_5_19_03

W wolnym czasie odwiedzajcie wirtualne galerie z Google Arts & Culture

Rozpocznijcie przygodę ze sztuką z Tate Kids

 

16 – 20 marca 2020 r.

Zadanie
Narysuj i pokoloruj na kartce A4 – ornament architektoniczny w kształcie rozwiniętej róży, tzw. rozetę.
W architekturze gotyku rozetą nazywa się okrągłe okno wypełnione witrażem i ornamentem maswerkowym, umieszczone nad głównym portalem kościoła.

*Materiały do pobrania w wersji do wydruku:

plastyka_5

 

Czytaj więcej

Ostatnie wpisy

  • JADŁOSPIS 26.05.2025R. – 30.05.2025R. 23 maja 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W CZERWCU 2025 20 maja 2025
  • JADŁOSPIS 19.05.2025R – 23.05.2025R. 16 maja 2025
  • Tata Też Czyta 2025 – nowa odsłona kampanii proczytelniczej dla ojców 12 maja 2025
  • Zapisy na półkolonie 2025 12 maja 2025
  • JADŁOSPIS 12.05.2025R. – 16.05.2025R. 9 maja 2025
  • Półkolonie 2025 6 maja 2025
  • JADŁOSPIS 28.04.2025R. – 30.04.2025R. 25 kwietnia 2025
  • Lista kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów przedszkolnych w roku szkolnym 2025/26 23 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 22.04.2025R. – 25.04.2025R. 18 kwietnia 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W MAJU 2025 18 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 14.04.25R. – 18.04.25R. 11 kwietnia 2025
  • Sukces na arenie międzynarodowej 7 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 07.04.2025R. – 11.04.2025R. 4 kwietnia 2025
  • Udział w Dniu Kariery Zawodowej 3 kwietnia 2025

Nawigacja po wpisach

« 1 2

© 2019 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Księcia Janusza

Unia Europejska BIP
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Dostepność

Dostepność

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • SzarośćSzarość
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Resetuj Resetuj