Facebook Youtube
Plastyka klasa 4 Plastyka klasa 4
  • ul. Kalwaryjska 3
    05-530 Góra Kalwaria
  • 22 727 35 28
    sp2@sp2.mgk.pl
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 4, Lekcje zdalne
  • 18 marca, 2020

Plastyka klasa 4

Drodzy Uczniowie,

Witam serdecznie, poniżej będę zamieszczać materiały z plastyki.

Jeżeli będziecie mieć problemy z wykonaniem zadań jestem do Waszej dyspozycji. Pytania możecie zadawać drogą e-mail lub przez dziennik elektroniczny.

malgorzata.lewandowska@sp2gk.onmicrosoft.com

Zeszyt i wykonane przez Was prace plastyczne (zawsze podpisane Imieniem i Nazwiskiem oraz klasą – z przodu kartki, w jej prawym, dolnym rogu) składajcie w bezpiecznym miejscu (np. teczka) dbając o ich estetyczny wygląd.

Pracujcie systematycznie. Pozdrawiam.

Proszę o przesyłanie wszystkich prac plastycznych do oceny, tych wcześniej wykonywanych (od 16 marca) również.

 

Data publikacji: 22 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)

Lekcja 13.
Temat: Rysujemy KOMIKS – historyjkę obrazkową pt. Wakacyjna przygoda.
Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie komiksu,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku do zadania.

Wprowadzenie do zadania:
Definicje pracy uznawanej za komiks:
Pierwsza, rozpowszechniona głównie w USA uznaje za komiks sekwencyjną historię obrazkową, publikowaną co najmniej w dwóch odcinkach (dzięki czemu stanowi serię) z zastosowaniem kadrów oraz charakterystycznych dymków, zawierających wewnątrz tekst.

Druga, rozpowszechniona głównie w Europie za komiks uznaje opowiadanie, tworzące narrację za pomocą co najmniej dwóch kadrów z rysunkami (najczęstszą formą komiksu jest zbiór kadrów, zwany planszą). Kadry zazwyczaj zaopatrzone są w teksty narratora (po boku) i/lub wypowiedzi postaci (w dymkach). O zakwalifikowaniu danej narracji jako komiksu, decyduje m.in.: wkomponowanie tekstu w obraz, graficzne elementy upływu czasu (tzw. „rynna”), powiązanie semantyczne kadrów, ikoniczność znaków.

Zadania do wykonania:
Wykonaj: KOMIKS – historyjkę obrazkową pt. Wakacyjna przygoda.
W zeszycie przedmiotowym, na jednej całej stronie wykonaj komiks składający się z minimum dwóch odcinków (okienek).
Wymyśl postać lub postacie i zdarzenie w którym będą uczestniczyć, umieść je w określonej przestrzeni (miejscu), dodaj dymki z tekstem lub teksty narratora (po boku).
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Poniższy przykład ma jedynie zainspirować do działania.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Lekcja 13: Dokument


Data publikacji: 15 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)

Lekcja 12.
Temat: Sztuka antyczna. Starożytni Rzymianie.
Cel lekcji:
⦁ poznanie sztuki Starożytnego Rzymu (malarstwo, rzeźba, architektura) i zabytków tej sztuki,
⦁ poznanie ram czasowych sztuki starożytnego Rzymu,
⦁ poznanie różnorodnych form twórczości,
⦁ rozwijanie umiejętności odbioru wypowiedzi artystycznych,
⦁ samodzielne zdobywanie wiedzy na temat sztuki starożytnego Rzymu,
⦁ korzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań i pogłębiania wiedzy o sztuce.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 50 i 51. Proszę przeczytać i obejrzeć ilustracje.

Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj w zeszycie nagłówek:  Sztuka antyku. Sztuka Starożytnego Rzymu (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Rozwój sztuki starożytnego Rzymu, obejmuje okres od VI w. p.n.e. do końca IV w. n.e.
Starożytni Rzymianie tworzyli dzieła sztuki, które stały się wzorem dla artystów całego świata tworzących w kolejnych stuleciach, po dzień dzisiejszy.
Sztuka Starożytnego Rzymu rozwijała się w dziedzinach:
Malarstwo (malowidła na drewnie, ścianach oraz mozaiki),
Rzeźba (posągi ukazujące ludzi realistycznie),
Architektura (budowle użyteczności publicznej: świątynie, teatry, muzea, biblioteki, stadiony. Stosowano nowe rozwiązania architektoniczne: kopuła, łuk półkolisty, arkada, rotunda).
Zadanie plastyczne: Narysuj w zeszycie, pod notatką, maskę teatralną – podobną do prezentowanej w podręczniku na stronie 51. Pracę wykonaj kredkami w kolorach podobnych do użytych w rzymskiej mozaice ukazanej na ilustracji.
Praca dla chętnych:
Skorzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań
plastycznych i pogłębiania wiedzy o sztuce.
Poznaj zabytki Sztuki Starożytnego Rzymu korzystając z informacji zamieszczonych w Internecie.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
PRZYPOMINAM! Wasze zeszyty będą obowiązywać, a ich kontynuacja jest obowiązkowa w kolejnym roku nauki! Wpisujcie tematy na bieżąco!

Lekcja 12: Dokument


Data publikacji: 8 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (8 czerwca – 12 czerwca 2020 r.)

Lekcja 11.
Temat: ŻYCZENIA DLA TATY – projekt formy użytkowej.
Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie i ozdabianie ŻYCZEŃ DLA TATY,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku dzieci do ojca, utrwalenie daty święta ojca i ważnej roli ojca w życiu każdego człowieka.

Wprowadzenie do zadania:
Dzień Ojca – święto dla uczczenia trudu opieki nad rodziną i zasług wszystkich ojców, święto będące wyrazem szacunku i wdzięczności ojcom. W Polsce obchodzone jest corocznie 23 czerwca (od roku 1965).
Tradycyjnie w Polsce, w Dzień Ojca dzieci składają swoim ojcom życzenia i wręczają własnoręcznie wykonane laurki.
Obchody zapoczątkowane zostały w Stanach Zjednoczonych, gdzie po sukcesie Dnia Matki pojawiły się głosy, by ustanowić święta również dla pozostałych członków rodziny. Dzień Ojca wydawał się naturalnym dopełnieniem. Pierwsze obchody święta odbyły się 19 czerwca 1910 roku. Wydarzenie miało charakter lokalny. Dopiero prezydent Nixon w 1972 roku oficjalnie ustanowił Dzień Ojca. W różnych krajach jest obchodzone w różnych terminach.

Zadania do wykonania:
Wykonaj: ŻYCZENIA DLA TATY.
Z okazji Dnia Taty wykonaj pracę plastyczną z kolorowych papierów, kredek, kolorowych pisaków, .. której elementem będą ŻYCZENIA DLA TATY Twojego pomysłu. Wycinaj, rysuj, pisz – twórz kompozycję w której połączysz obraz z tekstem.
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Poniższy przykład ma jedynie zainspirować do działania.


Wręcz laurkę Tacie w dniu jego święta. To On będzie recenzentem Twojego dzieła.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Lekcja 11: Dokument


Data publikacji: 1 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)

Lekcja 10.
Temat: Sztuka antyczna. Starożytni Grecy.
Cel lekcji:
⦁ poznanie sztuki Starożytnej Grecji (malarstwo, rzeźba, architektura) i zabytków tej sztuki,
⦁ poznanie ram czasowych sztuki starożytnej Grecji,
⦁ poznanie różnorodnych form twórczości,
⦁ rozwijanie umiejętności odbioru wypowiedzi artystycznych,
⦁ samodzielne zdobywanie wiedzy na temat sztuki starożytnej Grecji,
⦁ korzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań i pogłębiania wiedzy o sztuce.

Temat znajduje się w podręczniku na stronie 50. Proszę przeczytać i obejrzeć ilustracje.

Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj w zeszycie nagłówek:  Sztuka antyku. Sztuka starożytnej Grecji (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Rozwój sztuki starożytnej Grecji, obejmuje okres od około XVII wieku p.n.e. do 476 roku n.e.
Starożytni Grecy tworzyli dzieła sztuki, które stały się wzorem dla artystów całego świata tworzących w kolejnych stuleciach, po dzień dzisiejszy.
Sztuka starożytnej Grecji rozwijała się w dziedzinach:
Malarstwo (malowidła na drewnie, ścianach i naczyniach: malarstwo wazowe),
Rzeźba (posągi ukazujące pięknych, proporcjonalnych, wysportowanych ludzi, bogów i bohaterów),
Architektura (budowle użyteczności publicznej: świątynie, teatry, muzea, biblioteki, stadiony – wznoszone z kamienia w formie prostokątnych gmachów otoczonych kolumnadą).

Zadanie plastyczne: Narysuj w zeszycie, pod notatką, wazę grecką – podobną do prezentowanej w podręczniku na stronie 50. Pracę wykonaj kredkami w kolorach: pomarańczowym i czarnym.

Praca dla chętnych:
Skorzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań
plastycznych i pogłębiania wiedzy o sztuce.
Poznaj zabytki Sztuki starożytnej Grecji korzystając z informacji zamieszczonych w Internecie.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
PRZYPOMINAM! Wasze zeszyty będą obowiązywać, a ich kontynuacja jest obowiązkowa w kolejnym roku nauki! Wpisujcie tematy na bieżąco!

Lekcja 10 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 25 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25 maja – 29 maja 2020 r.)

Lekcja 9.
Temat: Sztuka Egiptu. Płaskie plamy barwne w sztuce Egiptu.

Cel lekcji:
⦁ poznanie sztuki Egiptu (malarstwo, rzeźba, architektura) i zabytków tej sztuki,
⦁ poznanie ram czasowych sztuki starożytnego Egiptu,
⦁ poznanie różnorodnych form twórczości,
⦁ rozwijanie umiejętności odbioru wypowiedzi artystycznych,
⦁ samodzielne zdobywanie wiedzy na temat Sztuki starożytnego Egiptu,
⦁ korzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań i pogłębiania wiedzy o sztuce.

Temat znajduje się w podręczniku na stronie 24 i 25. Proszę przeczytać i obejrzeć ilustracje.
Zadania do wykonania:

Napisz/wykonaj w zeszycie nagłówek:  Sztuka Egiptu (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:

Rozwój sztuki starożytnego Egiptu, obejmuje okres od około 3100 do 323 roku p.n.e. Całą tę epokę cechowała jedność artystycznych form, ciągłość rozwoju oraz funkcja służebna wobec władców i religii. Sztuka Egiptu jest źródłem do poznania historii Egiptu.
Sztuka starożytnego Egiptu rozwijała się w dziedzinach:
Malarstwo (malowidła ścienne uzupełniane hieroglifami),
Rzeźba i relief (posągi i reliefy na ścianach ukazujące sceny z życia Egipcjan),
Architektura (grobowce – piramidy, świątynie).

Praca dla chętnych:
Skorzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań
plastycznych i pogłębiania wiedzy o sztuce.
Poznaj zabytki Sztuki starożytnego Egiptu korzystając z informacji zamieszczonych w Internecie.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
Wasze zeszyty będą obowiązywać, a ich kontynuacja jest obowiązkowa w kolejnym roku nauki! Wpisujcie tematy na bieżąco!

Lekcja 9 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 18 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (18 maja – 22 maja 2020 r.)

Lekcja 8.
Temat: KWIATY DLA MAMY – obraz w barwach czystych.
Cel lekcji:
⦁ przypomnienie zdobytej wiedzy o barwie,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ utrwalenie daty święta matki i ważnej roli matki w życiu każdego człowieka.

Temat: Barwa, znajduje się w podręczniku na stronie 26 – 28.

Wprowadzenie do zadania:
Dzień Matki – w Polsce święto to przypada na 26 maja. W tym dniu matki są zwykle obdarowywane laurkami, kwiatami oraz różnego rodzaju prezentami przez własne dzieci, rzadziej inne osoby. Święto to ma na celu okazanie matkom szacunku, miłości i podziękowania za trud włożony w wychowanie.
Zadania do wykonania:
Wykonaj obraz w barwach czystych. Złóż kartkę z bloku A4 poziomo na pół.
Z okazji Dnia Mamy namaluj obraz, na którym znajdą się kwiaty Twojego pomysłu w czystych, nasyconych (bardzo intensywnych, mocnych, wyrazistych) barwach. Nie pozostawiaj niedomalowanych miejsc na Twojej pracy i starannie ją wykonaj.
Wręcz pracę Mamie w dniu jej święta. Jej uśmiech będzie jedyną oceną Twojego dzieła.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Zamieszczam obrazy z kwiatami, które mogą być inspiracją w Twojej pracy.

Lekcja 8 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 11 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (11 maja – 15 maja 2020 r.)

Lekcja 7.
Temat: Zabytki małych ojczyzn.
Cel lekcji:
⦁ poznanie zabytków swojej ojczyzny,
⦁ samodzielne zdobywanie wiedzy na temat zabytków w swoim mieści i okolicy,

Temat znajduje się w podręczniku na stronie 58 i 59. Proszę przeczytać i obejrzeć ilustracje.
Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj w zeszycie nagłówek:  Zabytki małych ojczyzn (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Prawie w każdej polskiej miejscowości znajdują się różnorodne zabytki. Góra Kalwaria i jej okolica ma ich wiele ponieważ jej historia sięga XIII w..
Praca do wykonania:
Poznaj zabytki Góry Kalwarii i jej okolicy korzystając z informacji zamieszczonych w Internecie na oficjalnej stronie Góry Kalwarii: http://gorakalwaria.pl/cms/1300/zabytki
Wymień je w notatce zaczynając od najstarszych.
Nie przesyłamy prac na ocenę.

Lekcja 7 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 4 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (4 maja – 8 maja 2020 r.)

Lekcja 6.

Temat: Techniki mieszane. Fotokolaż. „W cyrku”, „Rodzinka”.
Cel lekcji:
⦁ poznanie techniki: fotokolaż,
⦁ komponowanie z różnych materiałów własnego fotokolażu na zadany temat.

Temat znajduje się w podręczniku na stronie 56. Proszę przeczytać i dokładnie przyjrzeć się zamieszczonej w podręczniku ilustracji.

Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj w zeszycie nagłówek:  FOTOKOLAŻ (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Fotokolaż to odmiana kolażu, technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów w której przeważają fotografie.

Praca do wykonania:
Ćwiczenie 1 lub Ćwiczenie 2 ze strony 56 Do wyboru!
Wykonaj pracę na kartce z bloku A4. Kompozycję rozmieść równomiernie na całej kartce. Najpierw ułóż przygotowane fragmenty fotografii, np. z gazet. Następnie przyklej i pomaluj farbą wolne miejsca. Nie zostawiaj widocznej kartki (pustych miejsc).
Pracę (jej zdjęcie) należy przesłać do oceny w terminie do 15 maja 2020.
Pamiętaj, artysta podpisuje swoje prace – nie zapomnij podpisać swojej. Powodzenia.

Lekcja 6 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 27 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (27 kwietnia – 30 kwietnia 2020 r.) 

Lekcja 5.
Temat: Techniki mieszane. Kolaż. „Na okiennym parapecie”.

Cel lekcji:
⦁ poznanie techniki: kolaż,
⦁ komponowanie z różnych materiałów własnego kolażu na zadany temat.

Temat znajduje się w podręczniku na stronie 54. Proszę przeczytać i dokładnie przyjrzeć się zamieszczonej w podręczniku ilustracji.

Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj w zeszycie nagłówek:  KOLAŻ (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany
w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:

Kolaż to technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów
i tworzyw (gazet, tkanin, fotografii, drobnych przedmiotów codziennego użytku itp.). Są one naklejane na płótno lub papier i łączone z tradycyjnymi technikami plastycznymi (np. farbą olejną, farbą akrylową, gwaszem).

Praca do wykonania
Wykonaj pracę na kartce z bloku A4, ukazującą parapet Twojego okna, na którym stoją różne przedmioty (może być też zwierzak). Kompozycję rozmieść równomiernie na całej kartce. Najpierw dobierz i ułóż to co chcesz pokazać, to co umieścisz na parapecie. Następnie przyklej i pomaluj farbą wolne miejsca. Pamiętaj, zachowaj odstęp od dolnej krawędzi kartki i nie zostawiaj widocznej kartki (pustych miejsc).
Pracę (jej zdjęcie) należy przesłać do oceny w terminie do 8 maja 2020.
Pamiętaj, artysta podpisuje swoje prace – nie zapomnij podpisać swojej. Powodzenia.

Poniższy przykład ma jedynie zainspirować do działania.

Lekcja 5 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 20 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 4.

Temat: Techniki mieszane. Malowanie i drapanie. Motyle.
Cel i opis lekcji:
Poznajemy:
⦁ czym są techniki mieszane,
⦁ rodzaje technik mieszanych,
Uczeń:
– potrafi przygotować kartkę poprzez dokładne nałożenie warstwy kredek świecowych a następnie pomalowanie powierzchni gęstą farbą w jednym – ciemnym kolorze,
– wydrapuje pracę rozmieszczając kształty na płaszczyźnie.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 53. Proszę przeczytać i dokładnie przyjrzeć się zamieszczonej w podręczniku ilustracji.

Praca do wykonania:
Wykonaj pracę ukazującą motyle. Kolorowe motyle różnej wielkości rozmieść równomiernie na całej kartce. Najpierw pokryj całą kartkę dokładnie kolorowymi kredkami świecowymi (to ma być tłusta warstwa). Następnie pomaluj gęstą farbą. Po wyschnięciu (najlepiej następnego dnia) ostrym narzędziem wydrapuj motele. (Jeśli nie posiadasz kredek świecowych możesz użyć świeczkę – pocierając po pokolorowanej zwykłymi kredkami kartce).
Pracę (jej zdjęcie) należy przesłać do oceny w terminie do 30 kwietnia 2020.
Pamiętaj, artysta podpisuje swoje prace – nie zapomnij podpisać swojej. Powodzenia.

Lekcja 4 do pobrania: Dokument


Data publikacji: 6 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (6 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 3.

Temat: Techniki mieszane. Farby wodne i pastele. Wielkanocna kompozycja.
Cel i opis lekcji:
Poznajemy:
⦁ czym są techniki mieszane,
⦁ rodzaje technik mieszanych,
Uczeń:
– rozumie znaczenie tradycji, wykazuje postawę szacunku dla tradycji i poglądów religijnych,
– potrafi wykonać proste ozdoby świąteczne,
– maluje pracę łącząc farby wodne i pastele.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 52. Proszę przeczytać i dokładnie przyjrzeć się zamieszczonej w podręczniku ilustracji.
Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj w zeszycie nagłówek:  TECHNIKI MIESZANE (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Techniki mieszane polegają na łączeniu:
⦁ różnych sposobów malowania,
⦁ technik malarskich z rysunkowymi,
⦁ kawałków różnych materiałów (np. gazety,..) z elementami rysowanymi i malowanymi.

Praca do wykonania:
Namaluj pracę ukazującą zajączka z kolorowymi pisankami. Najpierw pokryj kartkę farbami. Na wyschniętej powierzchni przedstaw zajączka i pisanki za pomocą pasteli olejnych. (Jeśli nie posiadasz pasteli wykonaj rysunki kredkami – najlepiej świecowymi).
Pamiętaj, artysta podpisuje swoje prace – nie zapomnij podpisać swojej. Powodzenia.

Lekcja 3 do pobrania: Lekcja 3


Data publikacji: 30 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 2.

Temat: Techniki malarskie: TECHNIKA AKWARELOWA.

Cel i opis lekcji:
Poznajemy:
rodzaje technik malarskich,
cechy techniki akwarelowej,
narzędzia i podłoża stosowane w technice akwarelowej
Uczeń:
– wymienia typowe narzędzia i podłoża wykorzystywane w technice akwarelowej,
– określa funkcję typowych narzędzi używanych w technice akwarelowej,
– maluje pracę w technice akwarelowej.

Temat znajduje się w podręczniku na stronie 41 i 42. Proszę przeczytać i dokładnie przyjrzeć się zamieszczonym w podręczniku ilustracją.

Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj nagłówek:  TECHNIKA AKWARELOWA (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Technika akwarelowa polega na nakładaniu na podłoże kolejnych warstw rozwodnionych farb. Najpierw są nanoszone plamy jaśniejsze, a po ich wyschnięciu, ciemniejsze.
Farbami akwarelowymi malujemy na grubym papierze, który szybko wchłania wodę. Rozcieńczone barwy (pigmenty) nie pokrywają całkowicie faktury (powierzchni) papieru, lecz pozostawiają ją dobrze widoczną. Z tego względu na efekt bardzo duży wpływ ma barwa i faktura samego papieru.

Praca do wykonania na kartce z bloku A4: Namalujcie kwitnące drzewo techniką akwarelową. Drodzy Uczniowie, wykonaliście już jedno dzieło na ten temat, teraz posłuży Wam do wykonania kolejnego. Możecie się na nim wzorować. Akwarela jest jedną z najtrudniejszych technik malarskich, gdyż nie daje prawie żadnej możliwości dokonywania poprawek i retuszy – plamy barwne są tu wodniste, przezroczyste, nie kryją.
Starajcie się, żeby kolory na Waszej pracy były czyste, a nakładane barwne plamy rozwodnione. (Jeśli nie masz farb akwarelowych postaraj się namalować pracę bardzo rozwodnioną farbą plakatową.)
Pamiętaj, artysta podpisuje swoje prace – nie zapomnij podpisać swojej. Powodzenia.

Lekcja 2 do pobrania: Lekcja 2


Data publikacji: 25 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (25-27 marca 2020 r.)

Lekcja 1.

Temat: Techniki malarskie.

Cel i opis lekcji:
Poznajemy techniki malarskie, sposoby wykonania dzieła malarskiego.
Temat znajduje się w poręczniku na stronie 40. Proszę go przeczytać do strony 45 i dokładnie przyjrzeć się zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na nowej stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni stony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:

Technika to sposób wykonania dzieła, w tym przypadku malarskiego. Nazwa techniki zwykle pochodzi od rodzaju zastosowanej farby, np.: plakatowe, akwarelowe, olejne, temperowe, akrylowe, gwasze, pastele.. Do technik malarskich zaliczamy freski, mozaiki.
Wybierając farbę musimy do niej dobrać odpowiednie narzędzia pracy oraz podłoże na którym pracę wykonamy.

Praca do wykonania na kartce z bloku A4: Na lekcjach plastyki w klasie 4 malowaliśmy farbami plakatowymi. Technika plakatowa jest prezentowana w podręczniku na stronie 43. Namalujcie kwitnące drzewo techniką plakatową. Starajcie się, żeby kolory na Waszej pracy były czyste, a nakładana farba gęsta. Powodzenia.

Lekcja 1 do pobrania: Dokument


COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.

Drodzy Uczniowie,

podpisujcie i przechowujcie wykonane przez siebie prace, dbajcie o nie, żeby nie uległy uszkodzeniu i zgnieceniu. Jeśli po czasie, patrzycie na nie krytycznie – nie wyrzucajcie, poprawcie lub wykonajcie nową wersję zachowując poprzednią.

Przejrzyjcie swój zeszyt do plastyki, może trzeba go uzupełnić lub dopracować.

* wersja do wydruku: plastyka_4_23_03

Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.

Namalowałeś/łaś na kartce A4 swoją ulubioną zabawkę dbając
o kompozycję pracy.

Wykonaj rysunek na kartce A4 ukazujący swoją ulubioną zabawkę, będący naśladownictwem wcześniej namalowanej pracy na ten sam temat. Rysowane powierzchnie kształtów wyróżnij, stosując odmienne linie i punkty. Przypomnienie/inspiracja w podręczniku na stronie 14.

Pamiętaj, artysta podpisuje swoje prace – nie zapomnij podpisać swojej.

*wersja do druku plastyka_4_19_03

W wolnym czasie odwiedzajcie wirtualne galerie z Google Arts & Culture

Rozpocznijcie przygodę ze sztuką z Tate Kids

16 – 20 marca 2020 r.

Zadanie
Namaluj na kartce A4 swoją ulubioną zabawkę.
Pamiętaj, jest ona tematem Twojej pracy, musi zatem być odpowiednio duża i w całości zmieścić się na pracy.

*Materiały do pobrania w wersji do wydruku:

plastyka_4

 

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 4, Lekcje zdalne
  • 13 marca, 2020

Przyroda

Kontakt do nauczyciela

Elżbieta Pośnik: elzbieta.posnik@sp2gk.onmicrosoft.com


Drodzy Uczniowie klas czwartych, poniżej znajdziecie wskazówki dotyczące przesyłania wskazanych prac z przyrody oraz materiał z przedmiotu na kolejny tydzień.

INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZESYŁANIA PRAC:

  1. Do sprawdzenia przesyłacie tylko te prace, które będą przeze mnie wskazane.
  2. Na odesłanie pracy macie tydzień od dnia, w którym odbywa się dana lekcja. Oznacza to, że jeżeli lekcja wypada w poniedziałek to pracę należy odesłać do kolejnego poniedziałku, jeśli w czwartek to do kolejnego czwartku. 
  3. Jeżeli nie możecie odesłać pracy w danym terminie to koniecznie skontaktujcie się ze mną.

Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)

Lekcja 23

Temat : Jak się orientować w terenie ?

Cel : utrwalę kierunki geograficzne, nauczę się orientować plan lub mapę za pomocą kompasu oraz za pomocą obiektów w terenie.

Zadania do wykonania

  • Na początku lekcji przypomnimy sobie kierunki geograficzne. W tym celu obejrzyjcie film :

https://www.youtube.com/watch?v=X5Z1Nt5tF5U  

  • Zapoznajcie się z wiadomościami zawartymi w e-podręczniku na s. 30 , 31, 32.

https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Tajemnice-przyrody-4-podrecznik_2/#p=10

  • Aby dowiedzieć się, jak zorientować mapę za pomocą kompasu oraz za pomocą obiektów w okolicy obejrzyjcie film edukacyjny : https://www.youtube.com/watch?v=Pc3mCMVYFQQ 
  • Napiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji.
  • W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 2 s.21 oraz ćw. 3 s.22.

Materiały : zeszyt, zeszyt ćwiczeń, e-podręcznik, filmy edukacyjne.

Lekcja 24

Temat : Jak czytamy plany i mapy – utrwalenie wiadomości. Planujemy bezpieczne wakacje.

Cel : utrwalę umiejętność czytania planów i map, poznam zasady bezpiecznego wypoczynku podczas wakacji.

Zadania do wykonania

  • Na podstawie zdobytych już wiadomości w zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 4 s.19 oraz ćw. 1 s.20.
  • Napiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji.
  • Poznajcie krajobrazy Polski. W tym celu obejrzyjcie film „ Wędrówki z mapą – krajobrazy Polski.”

https://www.youtube.com/watch?v=fTAKRwHG09I

  • Zbliżają się wakacje, pamiętajmy o zasadach bezpiecznego spędzania wakacji letnich.

https://bezpiecznewakacje.pl/

Materiały : zeszyt, zeszyt ćwiczeń, film edukacyjny, strona internetowa.

*Wersja do wydruku: lekcja 23 i lekcja 24


Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)

Lekcja 21

Temat : Co to jest plan ?

Cel : dowiem się co to jest plan i skala, nauczę się rysować plan przedmiotu w skali.

Zadania do  wykonania

  • Przeczytajcie uważnie wiadomości z podręcznika na s. 128-131.

Jeżeli oddaliście już podręczniki do biblioteki, skorzystajcie z e- podręcznika s. 23 – 26.

https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Tajemnice-przyrody-4-podrecznik_2/#p=10

  • Aby lepiej zrozumieć co to jest skala obejrzyjcie filmy :

– „ Skala – wprowadzenie”.

https://www.youtube.com/watch?v=u77UY0LQb4U

– „ Rodzaje skali”.

https://www.youtube.com/watch?v=2HSryPZ6U_E

  • W zeszytach napiszcie temat, cel lekcji oraz przepiszcie podane niżej punkty.
  1. Plan to obraz widzianego z góry przedmiotu, pomieszczenia lub niewielkiego obszaru, narysowany na płaskiej powierzchni w pomniejszeniu, czyli skali.
  2. Skala informuje ile razy zostały pomniejszone rzeczywiste wymiary obiektów i odległości.
  3. Rodzaje skali :

– liczbowa

– mianowana

– podziałka liniowa

  • W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw.1,2 s. 15.
  • W zeszytach narysujcie plan biurka ( lub stołu ) w wybranym przez siebie pomniejszeniu (skali). Pamiętajcie o zapisaniu skali obok planu.

Materiały : zeszyt, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, filmy edukacyjne, miarka, linijka, ołówek.

Lekcja 22

Temat : Czytamy plan miasta i mapę turystyczną.

Cel : dowiem się co to jest mapa oraz poznam jej elementy.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie uważnie wiadomości z podręcznika s.132 – 134.

Jeżeli oddaliście już podręczniki do biblioteki, skorzystajcie z e- podręcznika s. 27 – 29.

https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Tajemnice-przyrody-4-podrecznik_2/#p=10

  • Napiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz przepiszcie punkty zamieszczone poniżej.
  1. Mapa jest obrazem widzianego z góry dużego obszaru lub całej Ziemi przedstawionym na płaskiej powierzchni, w pomniejszeniu.
  2. Elementy planu i mapy :

– tytuł,

– informacja o skali,

– legenda.

  1. Legenda – to zestawienie wszystkich użytych na mapie znaków

wraz z ich wyjaśnieniem.

  • W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 1,2 s.17 oraz ćw. 3s.18.

Materiały :zeszyt, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, film edukacyjny.

Dowiedz się więcej

https://www.youtube.com/watch?v=LvxPdnza3bo

*Wersja do wydruku: lekcja 21 i lekcja 22


Tydzień obowiązywania (8 czerwca – 12 czerwca 2020 r.)

Lekcja 20

Temat : Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie – podsumowanie działu 7.

Cel : utrwalę i uzupełnię wiadomości z działu 7.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie „ Podsumowanie działu 7” s. 202, 203, 204 w podręczniku.
  • Zapiszcie w zeszytach temat oraz cel lekcji.
  • Obejrzyjcie filmy :

– Warunki życia w wodzie.

https://www.youtube.com/watch?v=uRQ_H1mS9IA

– Środowiska życia organizmów. Warunki życia na lądzie.

https://www.youtube.com/watch?v=twtmYN6uflc  

  • Na podstawie przeczytanego tekstu, wiadomości zdobytych w czasie ostatnich lekcji oraz obejrzanych filmów w zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw.1 s.120, ćw. 2,3 s.121 oraz ćw.4 s. 122.

Materiały : zeszyt, podręcznik, zeszyt ćwiczeń.

Powodzenia !

*Wersja do wydruku: lekcja 20


Tydzień obowiązywania (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)

Lekcja 18

Temat : Poznajemy rośliny zbożowe.

Cel : poznam nazwy roślin zbożowych oraz ich wykorzystanie.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie wiadomości z podręcznika s. 198 i 199.
  • Napiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji i przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.

1. Rośliny zbożowe

– pszenica (mąka),

– żyto (mąka),

– jęczmień (kasza, płatki),

– owies (kasza, płatki),

– kukurydza (mąka, kasza, płatki).

2. Zboża ozime – zboża wysiewane jesienią.

3. Zboża jare – zboża wysiewane wiosną.

  • W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 1, 2 s.118.
  • Sprawdźcie, czy potraficie rozpoznawać zboża. Rozwiążcie quiz :

http://testwiedzy.pl/game/end/29200.html

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, quiz.

Lekcja 19

Temat : Na polu uprawnym.

Cel : poznam rośliny uprawiane na polach oraz ich wykorzystanie.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie wiadomości zamieszczone w podręczniku na s.200 oraz 201.
  • Obejrzyjcie film :

https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4

  • Napiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz przepiszcie punkty zamieszczone poniżej.
  1. Rośliny warzywne : ziemniaki, buraki, marchew, pietruszka, kapusta, cebula.
  2. Rośliny oleiste : rzepak, słonecznik, len.
  • Na podstawie wiadomości z lekcji wykonajcie polecenia.
  1. Wymień nazwy trzech zwierząt nazywanych szkodnikami upraw.
  2. Wymień nazwy trzech zwierząt odżywiających się szkodnikami upraw.
  • W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 3, 4 s.119.

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, film edukacyjny.

*Wersja do wydruku: lekcja 18 i lekcja 19


Tydzień obowiązywania (25 maja – 29 maja 2020 r.)

Lekcja 16

Temat: Poznajemy drzewa liściaste.

Cel : poznam charakterystyczne drzewa liściaste występujące w Polsce.

Zadania do wykonania

  • Zapoznajcie się z wiadomościami zamieszczonymi w podręczniku na s.190 i 191. Zwróćcie uwagę na kształt liści oraz owoce poszczególnych drzew.
  • Przeczytajcie informację „ Dowiedz się więcej” zamieszczoną w podręczniku na s.192.
  • Napiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji.

Wyjaśnijcie w zeszycie co to są bory, grądy, łęgi i buczyny.

  • W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw.1 s.113 oraz 5 s.115.
  • A teraz czas na sprawdzenie wiadomości. Rozpoznaj drzewa po liściach.

Rozwiąż quiz :

https://buzz.gazeta.pl/buzz/13,156947,5581,wybralismy-9-typowo-polskich-drzew-wiesz-na-ktorym-z-nich.html?result=1

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, quiz.

Lekcja 17

Temat: Na łące.

Cel : poznam rośliny i zwierzęta żyjące na łące oraz znaczenie łąk dla człowieka.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie wiadomości zamieszczone w podręczniku na s.193 – 197.
  • Zapoznajcie się z prezentacją „Łąka jako środowisko życia organizmów”.

https://www.youtube.com/watch?v=aoBIN5s3CU0

  • Zapiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji, a następnie wypiszcie po 5 nazw organizmów roślinnych i zwierzęcych występujących na łące.
  • W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 2 s.116.
  • PRACA DOMOWA DO PRZESŁANIA DO 4 CZERWCA: Napiszcie w zeszycie pracę na temat „Jakie znaczenie mają łąki dla człowieka ?”

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, prezentacja

Dla chętnych : Ćw. 1 s.116 oraz ćw. 3 s.117.

*Wersja do wydruku: lekcja 16 i lekcja 17


Tydzień obowiązywania (18 maja – 22 maja 2020 r.)

Lekcja 14

Temat : Jakie organizmy spotykamy w lesie ?

Cel : poznam podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w poszczególnych warstwach lasu oraz pospolite grzyby jadalne i trujące.

Zadania do wykonania

  • Napiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz poniższe punkty.
  1. Rośliny i zwierzęta żyjące w poszczególnych warstwach lasu.
  2. Grzyby jadalne ( np. borowik szlachetny, podgrzybek brunatny).
  3. Grzyby trujące ( np. muchomor sromotnikowy, muchomor wiosenny).
  4. Zasady zachowania w lesie.
  • Przeczytajcie wiadomości z podręcznika s.182, 183, 185 oraz 186.
  • Poznajcie grzyby jadalne i trujące – zapoznajcie się z prezentacją :

https://slideplayer.pl/slide/10903998/  

  • Wykonajcie w zeszytach ćwiczeń ćw. 4 s. 111 oraz ćw. 6 s. 112.
  • Wykonajcie w zeszytach poniższe ćwiczenie

Ćwiczenie:

Przyporządkuj podane przykłady zwierząt do odpowiednich warstw lasu: ściółka, runo, podszyt, korony drzew:

dżdżownica …………………………….

dzięcioł …………………………………

żmija ……………………………………

wilk …………………………………….

kuna …………………………………….

wiewiórka ………………………………

żuk…………………………………………

ślimak…………………………………..

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, prezentacja

Lekcja 15

Temat: Poznajemy drzewa iglaste.

Cel : poznam charakterystyczne drzewa iglaste oraz rodzaje lasów.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie wiadomości w podręczniku s.187, 188, 189, 192.
  • Zapoznajcie się z prezentacją dotyczącą rodzajów lasów w Polsce

 https://www.slideserve.com/roy/rodzaje-las-w-w-polsce

  • Napiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz poniższą notatkę.

Rodzaje lasów w zależności od rosnących w nich drzew :

– lasy iglaste,

– lasy liściaste,

– lasy mieszane.

  • Następnie napiszcie w zeszycie nazwy drzew iglastych.
  • W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 2 s.114 oraz ćw. 4 s. 115.

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, prezentacja

*Wersja do wydruku: lekcja 14 i lekcja 15


Tydzień obowiązywania (11 maja – 15 maja 2020 r.)

Lekcja 12

Temat : Warunki życia na lądzie.

Cel : poznam czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia.

Zadania do wykonania:

  • Zapoznajcie się z prezentacją „ Warunki życia na lądzie”.

https://www.youtube.com/watch?v=twtmYN6uflc  

  • Przeczytajcie wiadomości z podręcznika s.177 – 180.
  • Zapiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz poniższą notatkę.
  • Warunki życia na lądzie :

– ograniczony dostęp do wody,

– duże zmiany temperatury,

– silne oddziaływanie wiatru,

– duża ilość światła i tlenu.

  • W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćwiczenie 1,2 s. 108.
  • Praca domowa do przesłania do 19.05.2020 r.

Na podstawie wiadomości z dzisiejszej lekcji napiszcie w zeszycie w jaki sposób rośliny i zwierzęta radzą sobie ze zbyt niską lub zbyt wysoką temperaturą.

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.

Lekcja 13

Temat : Poznajemy budowę lasu i panujące w nim warunki.

Cel : poznam nazwy warstw lasu oraz warunki tam panujące.

Zadania do wykonania

  • Zapoznajcie się z prezentacją „Warstwy lasu”.

https://www.youtube.com/watch?v=RC7oxv8Ndj0 

  • Przeczytajcie wiadomości zawarte w podręczniku na s.181, 182 i 184.
  • Przepiszcie do zeszytu temat, cel lekcji oraz poniższą notatkę.

Warstwy lasu :

– ściółka,

– runo leśne,

– podszyt,

– korony drzew.

  • W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćwiczenie 1,2 s. 110 oraz ćwiczenie 3 s. 111.

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.

*Wersja do wydruku: lekcja 12 i lekcja 13


Tydzień obowiązywania (4 maja – 8 maja 2020 r.)

W tym tygodniu poznamy warunki życia w jeziorze. Zapraszam do nowej aktywności przyrodniczej.

Lekcja 10

Temat : Poznajemy warunki życia w jeziorze – strefa przybrzeżna.

Cel : poznam strefy życia w jeziorze oraz organizmy zamieszkujące strefę przybrzeżną.

Zadania do wykonania

  • Zapoznajcie się z wiadomościami zamieszczonymi w podręczniku na s.171,172,173. (Zapamiętajcie – najgłębsze jezioro w Polsce to Hańcza. Jego głębokość szacuje się na 106-113 m. )
  • Zapiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji, a następnie przepiszcie poniższą notatkę.

1.W dużych i głębokich jeziorach wyróżniamy następujące strefy życia :

– strefę przybrzeżną,

– otwartej toni,

– wód głębokich.

2.Cechy strefy przybrzeżnej :

– światło słoneczne dociera aż do dna,

-woda jest dobrze natleniona i stale zaopatrywana w sole mineralne spływające wraz z wodami deszczowymi,

-duże zmiany temperatury w ciągu dnia oraz całego roku,

-występuje tu najwięcej roślin i zwierząt.

  • Na podstawie zdobytych wiadomości napiszcie w zeszycie jakie grupy roślin oraz jakie zwierzęta żyją w strefie przybrzeżnej jeziora.
  • W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 3 s.106.

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.

Lekcja 11

Temat : Poznajemy warunki życia w jeziorze – strefa otwartej toni i wód głębokich.

Cel : poznam warunki życia w strefie otwartej toni i wód głębokich.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie wiadomości w podręczniku na s.173 oraz s.176, a następnie przyjrzyjcie się ilustracji zamieszczonej w podręczniku na s.174 i s.175.
  • Zapiszcie z zeszycie temat i cel lekcji, a następnie przepiszcie poniższą notatkę.
  1. Strefa otwartej toni

– sięga do głębokości, do której docierają promienie słoneczne,

– wraz z głębokością zmniejsza się ilość światła oraz zawartość tlenu i

spada temperatura wody,

– organizmy – plankton, nieliczne ryby np. okoń, sandacz, rośliny

pływające.

  1. Strefa wód głębokich

– obejmuje obszar dna jeziora, do którego nie dociera światło słoneczne,

– tlenu rozpuszczonego w wodzie jest bardzo mało,

– brak roślin, zwierzęta żywią się opadającymi szczątkami roślin lub mniejszymi zwierzętami,

– w tej strefie żyją rureczniki, małże, niektóre ryby np. leszcz, sieja.

  • W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 1 s.105 oraz ćw. 4 s.107.

Ćw. 4 s.107 prześlijcie do nauczyciela przyrody  do 14.05.2020 r.

Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.

Aby lepiej poznać warunki życia w jeziorze zachęcam do obejrzenia filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=kW0v7yvcLZA    

*Wersja do wydruku: lekcja 10 i lekcja 11


Tydzień obowiązywania – (27 kwietnia – 30 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 8

Temat : Z biegiem rzeki – górny bieg.

Cel : Poznam elementy rzeki oraz cechy jej górnego biegu.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie z podręcznika wiadomości na temat górnego biegu rzeki s. 166,167,168.
  • Otwórzcie zeszyty, przepiszcie temat oraz cel lekcji, a następnie wykonajcie rysunek przedstawiony w podręczniku na dole s.166.
  • Przepiszcie do zeszytu poniższą notatkę.

Cechy górnego biegu rzeki :

– duża szybkość płynącej wody,

– wąskie koryto,

– kamieniste dno.

  • Wypiszcie w zeszycie rośliny i zwierzęta, jakie występują w górnym biegu rzeki.

Materiały: Podręcznik, zeszyt, kredki

Dowiedz się więcej: https://epodreczniki.pl/a/nad-brzegiem-rzeki/DWLiG7nYG 

 

Lekcja 9

Temat : Z biegiem rzeki – bieg środkowy i dolny.

Cel : Poznam cechy środkowego i dolnego biegu rzeki.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie wiadomości z podręcznika s.168,169,170.
  • Napiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz poniższą notatkę

1.Cechy środkowego biegu rzeki

– średnia szybkość płynącej wody,

– szersze koryto i bardziej kręte niż w biegu górnym,

– dno pokryte piaskiem i żwirem,

– ryby : brzana, świnka, okoń.

2.Cechy dolnego biegu rzeki :

– woda płynie wolno,

– koryto szerokie,

– dno pokryte piaskiem i mułem,

– ryby : leszcz, karp, płoć, szczupak.

Wykonajcie w zeszycie poniższe ćwiczenie i obowiązkowo prześlijcie je do mnie do 07.05.2020 r.

 Uzupełnij tabelę informacjami na temat wybranego przez siebie biegu rzeki.

 

Bieg rzeki: …………………………….. Kraina: ……………………………………….

Szerokość koryta 
Szybkość płynącej wody 
Siła płynącej wody 
Pokrycie dna
Przykłady zwierząt i ich przystosowań do warunków życia w tym odcinku rzeki 

 

Materiały: Podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, karta pracy

Dla chętnych: Ćwiczenie 1 s.103

Dowiedz się więcej:

https://epodreczniki.pl/a/z-biegiem-rzeki/Da0CgtEy1

*Wersja do wydruku: lekcja 8 i lekcja 9


 

Tydzień obowiązywania – (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)

Drodzy Uczniowie, zaczynamy przygodę z nowym rozdziałem. Będziemy odkrywać tajemnice życia w wodzie i na lądzie. Powodzenia !

Lekcja 6

Temat : Poznajemy warunki życia w wodzie.

Cel : Poznam czynniki warunkujące życie w wodzie.

Zadania do wykonania:

  • Przeczytajcie tekst z podręcznika s. 163 – 165.
  • Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji, a następnie przepiszcie poniższe punkty.

1. Cechy środowiska wodnego :

– duży opór wody,

– ograniczona ilość tlenu i światła,

– niewielkie wahania temperatury.

2. Plankton – organizmy unoszone przez wodę, które nie potrafią przeciwstawić się jej ruchom. Należą do nich drobne rośliny (np. toczek, skrętnica) i zwierzęta (np. rozwielitki, oczliki).

3.Większość zwierząt wodnych oddycha całą powierzchnią ciała lub za pomocą skrzeli.

  • Wyjaśnijcie w zeszycie dzięki czemu zwierzęta wodne mogą przetrwać zimę.
  • Wykonajcie w zeszycie ćwiczeń ćw. 3 s.102.

Materiały: Podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.

Dla chętnych:

22 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Wszyscy powinniśmy troszczyć się o naszą planetę. Zachęcam do wykonania plakatu „ Chrońmy naszą planetę Ziemię”. Następnie zróbcie zdjęcie swojej pracy i prześlijcie na adres mailowy nauczyciela przyrody ( do 27 kwietnia ).

Dowiedz się więcej:

http://www.aquawiadomosci.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=282

 

Lekcja 7

Temat : Poznajemy przystosowania ryb do życia w wodzie.

Cel : Poznam formy przystosowania ryb do życia w wodzie.

Zadania do wykonania:

  • Obejrzyjcie prezentację multimedialną

https://prezi.com/vd2apg-2jawf/przystosowanie-ryb-do-zycia-w-wodzie/

  • Przeczytajcie tekst z podręcznika s. 162.
  • Napiszcie w zeszycie temat i cel lekcji, a następnie na podstawie zdobytych wiadomości wypiszcie cechy, które umożliwiają rybom życie w wodzie. Zróbcie zdjęcie swojej pracy w zeszycie i OBOWIĄZKOWO PRZEŚLIJCIE na adres mailowy nauczyciela przyrody. ( do 30 kwietnia )
  • W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 1,2 s.101.

Materiały: Podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.

Dla chętnych: Ćw. 4 s.102

*Wersja do wydruku: lekcja 6 i lekcja 7


Tydzień obowiązywania – (15 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)

Drodzy Uczniowie klas czwartych, na dzisiejszej lekcji utrwalimy wiadomości na temat krajobrazu najbliższej okolicy.

Lekcja 5

Temat : Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy – podsumowanie działu 6.

Cel i opis lekcji : Utrwalę i uzupełnię wiadomości z działu 6.

Zadania do wykonania

  • Otwórzcie podręczniki i przeczytajcie wiadomości podsumowujące na s. 159 oraz 160.
  • Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.
  • Rozwiążcie zadania utrwalające w zeszycie ćwiczeń – ćw. 1, 2 s. 98 oraz ćw. 3, 4 s. 99. (W razie wątpliwości skorzystajcie z podręcznika).

Materiały: podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń

Praca dla chętnych: Ćw. 6 s. 100

*Wersja do wydruku: lekcja 5


Tydzień obowiązywania – (6 kwietnia – 8 kwietnia 2020 r.)

Lekcja 4

Temat : Poznajemy polskie parki narodowe.

Cel i opis lekcji : Poznam nazwy i położenie parków narodowych w Polsce, nauczę się korzystać z mapy.

Zadania do wykonania:

  • Na początku zapoznajcie się z filmem, na którym poznacie polskie parki narodowe:

https://www.kampinoski-pn.gov.pl/aktualnosci/wydarzenia/841-filmy-o-polskich-parkach-narodowych

  • Na podstawie mapki zamieszczonej w podręczniku na s. 157 zapiszcie w zeszycie nazwy parków narodowych w Polsce.
  • Napiszcie w zeszycie, w jaki sposób należy zachowywać się na obszarach chronionych?
  • W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 4 s. 97

Materiały – podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń

Praca dla chętnych:

Na kartce A4 opisz według podanych punktów dowolnie wybrany park narodowy. Wykorzystaj różne źródła informacji.

  1. Położenie geograficzne.
  2. Gatunki chronione.
  3. Pomniki przyrody.
  4. Osobliwości przyrody.

Wykonane dodatkowe prace włóżcie do przygotowanej specjalnie w tym celu teczki lub koszulki. Sprawdzę je po powrocie do szkoły.

*Wersja do wydruku: lekcja 4


Data publikacji – 30.03.2020 r.

Tydzień obowiązywania – (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)

Drodzy Uczniowie,

zachęcam Was do nowej aktywności przyrodniczej.

Lekcja 2

Temat : Krajobraz wczoraj i dziś.

Cel : Przypomnę sobie pojęcie krajobraz oraz nauczę się dostrzegać, jakie zmiany zaszły w krajobrazie najbliższej okolicy.

Opis – na tej lekcji dowiecie się w jaki sposób człowiek od wieków przekształca krajobraz.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie tekst z podręcznika s.151 – 154.
  • Zapiszcie w zeszytach temat, cel lekcji oraz przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.
  1. Największe zmiany w krajobrazie zaszły od czasu, gdy nastąpił gwałtowny rozwój przemysłu.
  2. Źródła informacji o tym, jak wyglądała okolica w przeszłości, to między innymi opowieści dziadków i rodziców oraz stare fotografie, pocztówki, plany i mapy.
  3. Nazwy miejscowości pochodzą miedzy innymi od: położenia geograficznego, nazwiska założyciela, zawodu uprawianego niegdyś przez mieszkańców lub dni targowych w tygodniu.
  4. Na obszarach zniszczonych przez człowieka możliwa jest rekultywacja, czyli odnowienie elementów krajobrazu.
  • W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 1, 2 s.94.

Materiały : podręcznik, zeszyt ćwiczeń

Praca domowa (do sprawdzenia)

Napisz w zeszycie, zrób zdjęcie ( wyraźne ) i wyślij mailem do nauczyciela na adres elzbieta.posnik@onet.pl

Podaj dwa przykłady zmian w krajobrazie najbliższej okolicy. Jaki mają one wpływ na wygląd twojej okolicy ?

Dowiedz się więcej

 http://joannawieczorek.pl/wp-content/uploads/2020/03/Krajobraz-wczoraj-i-dzi%C5%9B_a-2.pdf

Lekcja 3

Temat : Obszary i obiekty chronione.

Cel : Poznam formy ochrony przyrody w Polsce.

Opis lekcji – lekcja dotyczy ochrony obszarów cennych przyrodniczo, dowiecie się, jakie są obiekty i obszary chronione w Polsce.

Zadania do wykonania

  • Przeczytajcie tekst z podręcznika s.155 – 158.
  • Przepiszcie do zeszytu temat i cel lekcji oraz poniższą notatkę.

Rodzaje obszarów i obiektów chronionych :

– parki narodowe,

– rezerwaty przyrody,

– parki krajobrazowe,

– pomniki przyrody.

  • Na podstawie przeczytanego w podręczniku tekstu wyjaśnijcie w zeszycie, na czym polegają całkowita i czynna ochrona danego obszaru.
  • W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 1 s. 96.

Materiały : podręcznik, zeszyt ćwiczeń

Dowiedz się więcej

https://epodreczniki.pl/a/formy-ochrony-przyrody-w-polsce/DPjHm6d1y

Powodzenia !

*Wersja do wydruku: lekcja 2 i lekcja 3


Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)

Witam Was, drodzy Uczniowie klas czwartych i zapraszam do wykonania zadań.

 

Lekcja 1

Temat : Wody słodkie i wody słone.

Cel : Znam rodzaje wód występujących na kuli ziemskiej.

Zadania do wykonania

  • Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.

Wody pokrywające ziemię dzielimy na :

  1. Wody słone – wody mórz i oceanów

– zawierają duża ilość rozpuszczonych soli,

– pokrywają przeważającą część powierzchni Ziemi,

– uchodzą do nich rzeki.

  1. Wody słodkie

– większość jest w stanie stałym w postaci lodowców,

– znaczna część znajduje się pod ziemią,

– niewielka część wód słodkich znajduje się na lądach w postaci wód powierzchniowych, które dzielą się na :

  1. Wody stojące – woda w zbiorniku nie przemieszcza się

– jeziora

– bagna

– stawy

  1. Wody płynące – woda zmienia swoje położenie

– rzeki

– strumienie

– potoki

– kanały śródlądowe.

  • Wykonajcie w zeszycie ćwiczeń ćw. 1,3 s. 92 oraz ćw. 4 s. 93.

Materiały : podręcznik s. 147-150

http://epodreczniki.pl/a/wody-na-ziemi/D6N5CaGf8

*Wersja do wydruku: wersja do wydruku

Powodzenia !

 


 

16 – 25 marca 2020 r.

Drodzy Uczniowie klas IV, zachęcam Was do wykonania projektu edukacyjnego.

Przygotujcie pracę w formie plakatu lub albumu na jeden z zaproponowanych tematów:

1. Zasady zdrowego stylu życia.
2. Krajobraz okolic mojego miejsca zamieszkania.
3. Najciekawsze formy terenu (w Polsce, w Europie, na świecie).

W wykonaniu zadania pomocne  mogą być strony:

http://opz.gdansk.pl/zztd.pdf

http://zdrowie.pop.pl/10-zasad-zdrowego-stylu-zycia

https://www.szwendamsie.pl/blog/ciekawostki/15-najbardziej-niezwyklych-formacji-skalnych-swiata

http://scholaris.pl/zasoby/57287

Czytaj więcej

Ostatnie wpisy

  • JADŁOSPIS 26.05.2025R. – 30.05.2025R. 23 maja 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W CZERWCU 2025 20 maja 2025
  • JADŁOSPIS 19.05.2025R – 23.05.2025R. 16 maja 2025
  • Tata Też Czyta 2025 – nowa odsłona kampanii proczytelniczej dla ojców 12 maja 2025
  • Zapisy na półkolonie 2025 12 maja 2025
  • JADŁOSPIS 12.05.2025R. – 16.05.2025R. 9 maja 2025
  • Półkolonie 2025 6 maja 2025
  • JADŁOSPIS 28.04.2025R. – 30.04.2025R. 25 kwietnia 2025
  • Lista kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów przedszkolnych w roku szkolnym 2025/26 23 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 22.04.2025R. – 25.04.2025R. 18 kwietnia 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W MAJU 2025 18 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 14.04.25R. – 18.04.25R. 11 kwietnia 2025
  • Sukces na arenie międzynarodowej 7 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 07.04.2025R. – 11.04.2025R. 4 kwietnia 2025
  • Udział w Dniu Kariery Zawodowej 3 kwietnia 2025

Nawigacja po wpisach

« 1 2

© 2019 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Księcia Janusza

Unia Europejska BIP
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Dostepność

Dostepność

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • SzarośćSzarość
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Resetuj Resetuj