Facebook Youtube
Pomniki książki Pomniki książki
  • ul. Kalwaryjska 3
    05-530 Góra Kalwaria
  • 22 727 35 28
    sp2@sp2.mgk.pl
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Biblioteka
  • 4 maja, 2020

Pomniki książki

Książka jest naszym najlepszym przyjacielem, a przynajmniej dla wielu z nas. Wydawałoby się, że ten zwykły przedmiot codziennego użytku trwa koło nas niezauważalnie. A jednak są na świecie artyści, którzy postanowili
oddać książce hołd.

Powstało wiele pomników książek. Obejrzyj 10 z nich:

 

1.Taki stos książek piętrzący się na kilkanaście
metrów w górę – to pewne wyzwanie nawet
dla najwytrwalszych czytelników.
Berliński pomnik „Walk of Ideas”.

 

2.Inny stos książek:    Nashville Public Library.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Rzeźba z brązu przed Biblioteką Publiczną im. Antoniego Czechowa w Taganrogu (Rosja) przedstawiająca młodą czytelniczkę zaglądającą do książki.
Na okładce książki widnieją odciski dłoni pozostawione przez uczniów miejscowej szkoły.

 

 

 

4.Książkę z cegieł dzieci  podtrzymują   w Charlotte     w Północnej Karolinie.

 

 

 

5.Każda ze 100 książek,
które tworząten pomnik,
jest formą  uczczenia 100-letniego istnienia
pewnej biblioteki w Ohio – Coshocton

 

 

 

6.Te kaczuszki wędrują ścieżkami Boston Common,
by uhonorować książkę Roberta McCloskeya „Make Way for Ducklings”
(„Zrób miejsce dla
kacząt”), której akcja toczy się właśnie tutaj.

 

 

 

 

7. Ten pomnik znajduje się na grobie 
Jamesa Whitcomba Rileya
i przedstawia dziecko czytające
zbiór jego poezji
.

 

 

 

8.Optymistycznie zakładamy, że to pomnik
upamiętniający pasjonatów czytania,
którzy wspinają się tylko po to, by sięgnąć po kolejną książkę.
Robią to w centrum Atlanty.

 

 

 

 

 

9.A ten zakręcony stos książek
znajduje się w Pekinie.

 

 

 

10.Ta potężna wieża z książek
nigdy tak naprawdę nie powstała
– to jedynie wizualizacja
projektu stworzona
przez artystę, Ancę Benera z Bukaresztu

.

 

 

 

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Świetlica
  • 4 maja, 2020

Międzynarodowy Dzień Strażaka

4 MAJA Międzynarodowy Dzień Strażaka

Kochani Uczniowie, dziś 4 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka.

Dla nas jest to dzień, w którym szczególnie możemy podziękować strażakom za ich odwagę i wytrwałość, ale także przypomnieć sobie jak duże znaczenie w naszym życiu ma ich praca. Podczas głównych uroczystości związanych z obchodami dnia strażaka, strażacy dostają nominację na wyższe stopnie oficerskie i aspiranckie ponadto otrzymują różne odznaczenia. Zwieńczeniem obchodów jest prezentacja sprzętu i umiejętności strażaków.

Dziś szczególnie dziękujemy strażakom za ich trud i narażanie życia oraz za pomoc i ratunek, pamiętając o tych, którzy ponieśli śmierć pomagając innym.

Zachęcamy Was do różnych aktywności związanych z tym dniem. Powodzenia!

Co robi strażak ? Na czym polega jego praca?

Na podstawie wiersza p. Olgi Adamowicz spróbujcie odpowiedzieć na te pytania.

 

„Ciężka praca strażaka”

Ciągle słychać ich w oddali, gdy wypadek, gdy się pali

I nie myśląc o tym wcale, pędzą szybko na sygnale,

By ratować ludzkie życie, walcząc też o swe przeżycie.

To Strażacy, każdy powie, że to są bohaterowie!

Swoje życie poświęcają, na ratunek przybywają.

Kiedy dojdzie do wypadku, katastrofy budowlanej,

To w tych miejscach nie zbraknie Ochotniczej Straży Pożarnej. Strażak mądry, wie co robić, zatem szybko reaguje, Ludzi z miejsca zagrożenia sprawnie i bezpiecznie ewakuuje . Czy to Poznań czy to Kraków, Święty Florian patronem Strażaków Czuwa nad nimi, nad ich ciężką pracą, dodaje otuchy gdy sobie nie radzą. Bo Strażakom nie zawsze wszystko wychodzi,

Nie są w stanie na przykład zatrzymać powodzi.

Ale są gdzie ich potrzeba, ludziom pomagają,

Robią wszystko co mogą, ile sił tylko mają.

Chwała im za to, bohaterom – Strażakom

Bo dzięki nim wszyscy dobrze wiemy,

Że na ich pomoc zawsze liczyć możemy.

Następnie:

Wykonaj ilustrację tematyczną do wiersza lub pokoloruj wybraną kolorowankę.

(załączniki)

Na zakończenie: Przypomnij sobie numery alarmowe.

Policja 997

Straż Pożarna 998

Pogotowie Ratunkowe 999

Europejski Numer Alarmowy 112

Zajrzyjcie także:

https://www.youtube.com/watch?v=EoeHbcDItx0&fbclid=IwAR3jBlFTk0_cqyflzDZ mGjqHU4AS3PAFAhjLHxaf9ygMQ2MGNrmHPS4gyI4

 

https://www.straz.gov.pl/aktualnosci/Prewencja_Spoleczna_filmy?fbclid=IwAR12dyA jOFL_bNJsb5SSYEIeubpnXQpg4pj6Wd9EgS_oYrciAiCckddYBok

unnamedunnamed
unnamed 2unnamed 2
unnamed 1unnamed 1
Strażak Sam 42Strażak Sam 42
strazak kolorowanka do drukustrazak kolorowanka do druku
Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 4, Lekcje zdalne
  • 1 maja, 2020

Muzyka klasa 4

Drodzy uczniowie,

wszystkie prace, które do tej pory zrobiliście i będziecie robić, możecie wysyłać do sprawdzenia na mojego maila: andrzej.kochanski@sp2gk.onmicrosoft.com

Tydzień obowiązywania 15-19 czerwca 2020r.

Numer lekcji: 11
Temat: Powtórzenie wiadomości zdobytych w klasie czwartej
Cel i opis lekcji: Przypomnę sobie wybrane zagadnienia zdobyte w klasie czwartej.

 

Na tej lekcji przypomnimy sobie część zagadnień losowo wybranych z materiału, który przerobiliśmy w klasie czwartej. Podejmij wyzwanie i spróbuj odpowiedzieć na te pytania😊

Zadanie do wykonania:

  1. Narysuj w zeszycie klucz wiolinowy – zrób to dokładnie tak, jak na tym filmiku https://www.youtube.com/watch?v=ot0q9Q_cMG8
  2. Rozwiąż rebusy. Wyjaśnij otrzymane hasło.

  ba = tm

Hasło………………

         W=U +    S                     LIK

 

 

Hasło:…………………………….

 

  1. Odpowiedz z jaką cechą muzyki wiąże się dynamika? Podaj dwa przykłady oznaczeń dynamicznych w języku włoskim.

*do wydruku:muzyka kl 4 lekcja 11

 

 

 

Tydzień obowiązywania 01-05 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 10
Temat: Muzykujemy wakacyjnie.

Cel i opis lekcji: Wykonam piosenkę „Morskie opowieści”. Dowiem się, co to jest szanta.

Szanta, to piosenka opowiadająca o morzu i życiu żeglarzy na statku. Szanty są śpiewane przez marynarzy, dzięki czemu ich praca jest przyjemniejsza. W szantowe teksty często wplatają okrzyki dotyczące różnych żeglarskich czynności, np. zwijania żagla, lub podawania liny.

Zadania do wykonania:

  1. Zaśpiewaj piosenkę: „Morskie opowieści” ze słowami z książki str. 119. Jako podkład może Ci posłużyć ten link https://www.youtube.com/watch?v=UuS5fxhTkc8&t=28s

2. Wysłuchaj innego przykładu muzyki szanty: https://www.youtube.com/watch?v=0Rdg6GUv-wQ

*do wydruku: muzyka kl 4 lekcja 10

 

Tydzień obowiązywania 25-29 maja 2020r.

Numer lekcji: 9
Temat: Niech żyją wszystkie dzieci.

Cel i opis lekcji: Wykonam piosenkę „Kolorowe dzieci”. Poznam zabawy dzieci z różnych stron świata.

Dzisiejsza lekcja związana jest ściśle z Waszym świętem- Dniem dziecka 😊 – na pewno wszyscy czekacie z niecierpliwością na ten dzień. Z tej okazji na dzisiejszej muzyce będziemy robić same fajne rzeczy. Każdy z pewnością lubi się bawić i musicie wiedzieć, że wszystkie dzieci na całym świecie, bez względu na kolor skóry i miejsce zamieszkania mają swoje ulubione tańce, piosenki i zabawy. Na początku tej lekcji zachęcam Cię do nauczenia się piosenki „Kolorowe dzieci”

Zadania do wykonania: Zaśpiewaj piosenkę: „Kolorowe dzieci” wraz z oryginalnym wykonaniem. –  https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4 (tekst piosenki znajduje się w podręczniku na stronie 116)

Obejrzyj po fragmencie każdy z trzech filmików zamieszczonych poniżej. Są to różne zabawy dzieci- filmik nr 2 to zabawy afrykańskich dzieci- zachęcam do obejrzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=NrH8Q8bxLOY – pingwinek

https://www.youtube.com/watch?v=M4e3xurwRkM od minuty 7:30 ( zabawy dzieci z plemion afrykańskich)

https://www.youtube.com/watch?v=AcozWLwprUI

*do wydruku:muzyka kl 4 lekcja 9

Tydzień obowiązywania 18-22 maja 2020r.
Numer lekcji: 8
Temat: Dla Ciebie, mamo, dla Ciebie, tato.

Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „Dla Ciebie, mamo”.

Dzisiaj zachęcam was do śpiewania. Piosenka, której będziemy się uczyć jest o tyle ważna, że opowiada o mamie. Wiemy wszyscy, że w Polsce 26 maja obchodzimy Dzień mamy- mama to niewątpliwie najważniejsza osoba w naszym życiu. To dzięki mamie żyjemy- to mama jest naszą pierwszą nauczycielką życia, a zarazem naszą przyjaciółką. Pamiętajmy w tym dniu, aby okazać jej wdzięczność i powiedzieć, jak dla nas jest ważna.

Zadania do wykonania:

– Zaśpiewam piosenkę „Dla Ciebie, mamo” – w podręczniku piosenka znajduje się na stronie 112. Zamieszczam też link z piosenką: https://www.youtube.com/watch?v=fd8AWOahPGA

Zadanie dla chętnych: „ Na złotą nutę” – str. 113 – jeśli wykonasz to zadanie, wyślij do mnie, a ja sprawdzę i ocenię

*do wydruku:muzyka kl.4 lekcja 8

 

Tydzień obowiązywania 11-15 maja 2020r.

Numer lekcji: 7
Temat: Warsztat muzyczny.

Cel i opis lekcji: Zagram na instrumencie fragment utworu Edwarda Griega „Poranek”.

Dzisiaj nauczymy się grać krótkiego fragmentu utworu „Poranek” E. Griega. W zadaniach umieszczam dwa filmiki, na których można bazować. Mimo tego, iż na obu filmikach grane są fragmenty na flecie, to na dzwonkach też bez problemu można się z nich nauczyć grać.

Zadania do wykonania- do sprawdzenia ( do 22 maja)

Zagram na instrumencie pierwsze 4 takty (pierwsza linijka nut) utworu „Poranek”- str.108 w podręczniku. Jako pomoc umieszczam dwa filmiki –

https://www.youtube.com/watch?v=B3iiXja8zbQ – 20 sekund

https://www.youtube.com/watch?v=mD_ExtJGY24 – 30 sekund

Nagraj filmik jak grasz a następnie wyślij do mnie na maila lub przez folder zadania w Teamsie. Termin do 22 maja. W razie pytań, niejasności, czy jakiejkolwiek wątpliwości jestem do waszej dyspozycji w godzinach naszych zajęć.

*do wydruku:muzyka kl.4 lekcja 7

 

 

Tydzień obowiązywania 04-08 maja 2020r.

Numer lekcji: 6
Temat: Majowe święta Polaków.

Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „ Polska flaga” oraz dowiem się, co oznacza kropka przy nucie.

Ponieważ ostatnio lekcja przepadła z racji Święta Pracy (1 maja), w tym tygodniu zajmiemy się tą samą lekcją 🙂

Drodzy uczniowie, na początku maja obchodzimy ( już obchodziliśmy) trzy ważne dla Polaków święta- 1 maja- Święto Pracy, 2 maja- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej a 3 maja- rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja w 1791 roku. Podczas tych ważnych uroczystości państwowych często towarzyszy nam hymn Polski „ Mazurek Dąbrowskiego”. My jednak dzisiaj nauczymy się piosenki o polskiej fladze.

Zadania do wykonania:

  1. Posłuchaj piosenki „Polska Flaga”, a następnie spróbuj ją zaśpiewać z oryginalnym wykonaniem. Słowa znajdują się w podręczniku na str. 104-105

https://www.youtube.com/watch?v=-WNmqfiHVO0&list=RD-WNmqfiHVO0&start_radio=1

 

  1. Zapoznaj się z planszą przedstawiającą znaczenie kropki przy nucie.kropka przy nucie

*do wydruku:muzyka kl 4 lekcja 6

 

 

Tydzień obowiązywania 27-30 kwietnia 2020r.

Numer lekcji: 5

Temat: Majowe święta Polaków.

Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „ Polska flaga” oraz dowiem się, co oznacza kropka przy nucie.

Drodzy uczniowie, na początku maja obchodzimy trzy ważne dla Polaków święta- 1 maja- Święto Pracy, 2 maja- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej a 3 maja- rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja w 1791 roku. Podczas tych ważnych uroczystości państwowych często towarzyszy nam hymn Polski „ Mazurek Dąbrowskiego”. My jednak dzisiaj nauczymy się piosenki o polskiej fladze.

Zadania do wykonania:

  1. Posłuchaj piosenki „Polska Flaga”, a następnie spróbuj ją zaśpiewać z oryginalnym wykonaniem. Słowa znajdują się w podręczniku na str. 104-105

https://www.youtube.com/watch?v=-WNmqfiHVO0&list=RD-WNmqfiHVO0&start_radio=1

2. Zapoznaj się z planszą przedstawiającą znaczenie kropki przy nucie.  –  plansza: kropka przy nucie

*do wydruku:muzyka kl 4 lekcja 5

 

 

 

Tydzień obowiązywania 20-24 kwietnia 2020r.

Numer lekcji: 4
Temat: Dzień Ziemi. Muzyka i ekologia.

Cel i opis lekcji: Wysłucham utworu Edwarda Griega i wypowiem się na temat moich odczuć podczas słuchania. Wysłucham „ Ekologicznego rapu”.

Drodzy uczniowie, 22 kwietnia przypada w Polsce Dzień Ziemi. Z tego tytułu warto poruszyć kwestię ekologii nawet na takim przedmiocie, jak muzyka. Poprzez muzykę można przekazywać rozmaite treści, uświadamiać innych, pouczać, ostrzegać, informować. I tak powstało już wiele piosenek zachęcających do dbania o naturę i czystość środowiska.

Zadania do wykonania:

  1. Wysłuchaj piosenki: „Ekologiczny rap” https://www.youtube.com/watch?v=oGMfs4QZwwo
  2. Wysłuchaj utworu Edwarda Griega: „ Poranek” i przedstaw uczucia jakie w was wzbudza ten utwór za pomocą ilustracji. Możesz ją wykonać dowolną techniką. Zdjęcie Twojej pracy wyślij do sprawdzenia. Termin wysłania pracy do 30 kwietnia. https://www.youtube.com/watch?v=ECG26fw1i_c

*do wydruku: muzyka, kl4, lekcja 4

 

Tydzień obowiązywania: 15- 17 kwietnia 2020r.

Drodzy uczniowie klas czwartych,

w tym tygodniu zajmujemy się lekcją 3: ” Warsztat muzyczny”, opublikowaną w ubiegłym tygodniu, ponieważ nie zrealizowaliśmy tego tematu ze względu na przerwę świąteczną.

Powodzenia!

 

 

Data publikacji: 06.04.2020 r.

Tydzień obowiązywania (06.04.2020 – 10.04. 2020 r.)

Klasa 4

Numer lekcji: 3

Temat: Warsztat muzyczny.

Cel i opis lekcji: Wykonam ćwiczenia rytmiczne.

Na tej lekcji wykonamy podane ćwiczenia rytmiczne za pomocą sylab (tataizacji), używając sylaby „ ta” oraz wykorzystując gestodźwięki.

 

Zadania do wykonania:

  1. Na stronie 103 w podręczniku macie podane sześć różnych taktów z różnymi rytmami. W załączniku znajdują się rytmy (również sześć). Spróbuj dopasować rytm zagrany przeze mnie do rytmu, który widzisz w podręczniku a następnie wykonaj go za pomocą sylab „ta ta” . A ostatnim zadaniem jest dołączenie klaskania podczas wykonywania każdego rytmu.
https://sp-2.pl/storage/2020/03/ćwiczenie-rytmy-.mp3

 

Zadania do sprawdzenia przez nauczyciela: do każdego rytmu dopisz słowa tak, żeby ich rytmika pokrywała się z rytmem z nagrania, np. do pierwszego przykładu pasowałby tekst: „cześć, jak się masz”

*wersja do wydruku: Muzyka, kl.4 lekcja 3

 

 

Data publikacji: 30 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (30.03.20204 – 04.04. 2020 r.)

Klasa 4

Numer lekcji: 2

Temat: Wielkanoc. Tradycje wielkanocne: zwyczaje i obrzędy.

Cel i opis lekcji: Zaśpiewam „Wielkanocną piosenkę”. Wymienię obyczaje wielkanocne.

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, z jakimi obyczajami można się spotkać w różnych regionach naszego kraju podczas  Wielkanocy. Poznasz również wielką formę muzyczną- oratorium. Ostatnim punktem lekcji jest zaśpiewanie piosenki- myślę, że dla Ciebie będzie to czysta przyjemność.

Na wstępie chciałbym zapoznać Cię z pojęciem oratorium. Otóż jest to bardzo potężna forma wokalno- instrumentalna, która składa się wielu części. Oratorium wykonywane jest przez śpiewaków, solistów, chór i orkiestrę. Pieśni te opowiadają o wydarzeniach religijnych

Zadania do wykonania:

  1. Wysłuchaj fragmentu utworu „ Alleluja” z oratorium Mesjasz. Z jakimi świętami kojarzy Ci się zwrot: „Alleluja”?

https://www.youtube.com/watch?v=rMDRopXHfaY

  1. Przeczytaj uważnie tekst z podręcznika ze strony 99. A następnie wysłuchaj i zaśpiewaj piosenkę, której tekst znajduje się w podręczniku na str. 100-101.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=9pCJGz1jOzk

Materiały:

 

Zadania rozszerzające: ( dla uczniów chętnych): Na złotą nutę- str.99 – jeśli zdecydujesz się wykonać to zadanie, to zrób zdjęcie swojej pracy i wyślij ją do mnie na maila: andrzejkochanskisp2@gmail.com

*wersja do wydruku:muzyka lekcja 2

 

 

 

 

Data publikacji: 25 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)

 

Klasa 4

Numer lekcji: 1

Temat: Muzyczne powitanie wiosny.

Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę: „Wszystko kwitnie wkoło” oraz zaimprowizuję taniec
do tej piosenki.
Głównym punktem dzisiejszej lekcji jest piosenka: „Wszystko kwitnie wkoło”, którą najpierw
wysłuchacie, oraz nauczycie się jej śpiewać, a następnie wykonacie taniec do tej piosenki.
Jednym słowem inspirujemy się dziś oraz wykorzystujemy muzycznie temat wiosny.

Zadania do wykonania:
1. Wysłuchaj dwukrotnie piosenki: „Wszystko kwitnie wkoło” od początku do 1:40 s.
(https://www.youtube.com/watch?v=2sWlGLABn68) – tekst i nuty do piosenki
znajdują się w waszych podręcznikach na stronie 96.
2. Teraz już spróbuj zaśpiewać ten sam fragment razem z oryginalnym wykonaniemjeśli nie zapamiętałeś/aś melodii, nie zniechęcaj się- próbuj do skutku.
Jestem przekonany, że świetnie Ci poszło☺
3. Następnie ten sam fragment włącz raz jeszcze i wymyśl do niego taniec- ruszaj
rękami i nogami w rytm muzyki- po prostu tańcz☺, spróbuj poczuć ten wesoły nastrój
piosenki i ciesz się wiosną, wyrażając to w Twoim tańcu…
4. Teraz przez chwilę zastanów się, z jakimi odgłosami kojarzy Ci się wiosna, a
następnie wysłuchaj jednej minuty utworu: „ Symfonia dziecięca” Leopolda Mozarta
(https://www.youtube.com/watch?v=72DMLagfx5I)
5. Odpowiedz pisemnie na pytania: Jaki nastrój kompozycja? Jakie wiosenne odgłosy
usłyszałeś/aś w tym utworze?

Materiały:
https://www.youtube.com/watch?v=2sWlGLABn68
https://www.youtube.com/watch?v=72DMLagfx5I
Podręcznik, str. 96

Praca domowa: Brak

Zadania rozszerzające: ( dla uczniów chętnych) Odszukaj w Internecie informacje dotyczące
utworów muzycznych o tematyce wiosennej. Podaj tytuły tych dzieł oraz nazwiska ich
twórców.

muzyka lekcja 1


COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.

Praca dotyczy tematu: Instrumenty perkusyjne: podział  i brzmienie.

Z pewnością pamiętasz, że instrumenty perkusyjne dzielimy na dwie grupy:

– melodyczne, np.: ksylofon, dzwonki (cymbałki), czelesta..

– niemelodyczne, np.: grzechotki, bębny, trójkąt, tamburyn, bongosy…

Zadanie: Z przedmiotów codziennego użytku ( butelki, groch, ryż, balon, karton itp.) wykonaj dowolny instrument perkusyjny. Możesz wymyślić swój własny instrument, którego jeszcze nie ma. Pamiętaj, pomysłowość jest bardzo ważna, ale również wygląd i estetyka mają znaczenie.

W wolnej chwili…

Obejrzyj też film, którego bohaterami są instrumenty perkusyjne:

https://youtu.be/H235paj_4PE

https://www.youtube.com/watch?v=hrlypdHkXnM

Dowiedz się więcej!

https://sites.google.com/site/instrumentymuzyczne123/

*wersja do wydruku: muzyka_4_23_03

 

Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.

Temat: Dzieciństwo Fryderyka Chopina

Zadania do wykonania:

  1. Wysłuchaj Poloneza g-moll Fryderyka Chopina:

https://www.youtube.com/watch?v=HMvB1pGufQ8

  1. Opisz nastrój tego utworu. Możesz wykorzystać podane wyrazy:

dostojny, skoczny, wesoły, uroczysty, żartobliwy,

smutny, majestatyczny, poważny, radosny

*materiały do wydruku muzyka_4_19_03

 

Poniedziałek, 16.03.2020r.

Klasa 4

Temat: „Ludowa zabawa”

Wypisz zwyczaje i obrzędy ludowe zachowywane na Mazowszu. Skorzystaj z dostępnych własnych źródeł oraz Internetu.

Przydatne linki:

http://wiano.eu/article/821 , http://www.mazowieckiszlaktradycji.com/artykuly/o-mazowszu/?K=History

https://warszawa.onet.pl/10-dawnych-zwyczajow-swiatecznych-z-mazowsza-o-ktorych-nie-wiedziales/wnymsh

*Materiały w wersji do wydruku muzyka_4

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Świetlica
  • 30 kwietnia, 2020

Święta majowe

Kochani Uczniowie, przed nami bardzo istotne święta majowe, które są szczególnie ważne w historii Polski.

Zachęcamy Was do przypomnienia sobie najważniejszych informacji i dat związanych z 1, 2 i 3 maja. Następnie przejdźcie do aktywności. Powodzenia!

Ważne daty:

1 MAJA Święto Pracy – Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy

2 MAJA Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za Granicą

3 MAJA Święto Narodowe Trzeciego Maja, Uchwalenie Konstytucji 3 maja (3 maja 1791 r.)

Zajrzyjcie także:

https://www.youtube.com/watch?v=GgEjqszlMfE

https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM

 

Czas na aktywność!

Przeczytaj wiersz Stanisława Aleksandrzaka pt. „Rocznica” i Wandy Grodzieńskiej pt.

„Radosny dzień”, następnie wybierz jeden z nich i przygotuj do niego ilustrację.

 

Stanisław Aleksandrzak

„Rocznica”

Trzeci Maja radością wiosenną

wszystkich ludzi dziś w Polsce powitał,

Sztandarami biało-czerwonymi

umaiła się Rzeczpospolita.

Umaiły się też pierwszym kwieciem

łąki, pola i w ogrodach drzewa,

Maj się pieśnią zwycięskiej wiosny

zgodnym chórem z ludzi rozśpiewał.

Rozpłynęła się już pieśń radosna

głośnym echem po ojczystym kraju

– Witaj, witaj, Majowa Rocznico,

pamiętny Trzeci Maju.


Wanda Grodzieńska

 

Radosny dzień

Takiego maja,

ślicznego maja

nie było jeszcze!

Umył się rano

rosą poranną,

srebrzystym deszczem.

Potem się otarł

przędzą ze złota

w tęczę wplecioną,

włosów promienie

związał misternie

wstążką czerwoną.

Po słońca smużkach

na lekkich nóżkach

zbiegł z piosnką do nas,

fiołki, sasanki,

kaczeńców wianki

przyniósł w ramionach.

Zieleń i błękit,

trele piosenki

rozsypał szczodrze …

Jakże z tym majem,

prześlicznym majem

było nam dobrze!

Kolorowanki:

151 konstytucja polska swieto rp ksiazka151 konstytucja polska swieto rp ksiazka
e2b211d3c9f58a64a59ca781c6f10f06e2b211d3c9f58a64a59ca781c6f10f06
f8f1a43110325ab6eea0887a6351a77df8f1a43110325ab6eea0887a6351a77d
150 polska godlo orzel swieto 3 maja konstytucja150 polska godlo orzel swieto 3 maja konstytucja

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Biblioteka
  • 30 kwietnia, 2020

Święto Konstytucji

Konstytucja 3 Maja

 

       Witaj majowa jutrzenko,
Świeć naszej polskiej krainie,
Uczcimy ciebie piosenką,
Która w całej Polsce słynie.

Witaj maj, trzeci maj,
Dla Polaków błogi raj.

Nierząd braci naszych cisnął,
Gnuśność w ręku króla spała,
A wtem trzeci maj zabłysnął –
I cała Polska powstała.

Witaj maj, trzeci maj,
Dla Polaków błogi kraj.

W piersiach rozpacz uwięziona
W listopadzie wstrząsła serce,
Wstaje Polska z grobów łona,
Pierzchają dumni morderce.

Błysnął znów trzeci maj
I już wolny błogi kraj.

 

W dniu 3 maja 1791 r. Sejm Czteroletni po burzliwej debacie uchwalił „ustawę rządową”, która przeszła do historii jako Konstytucja 3 Maja. Była drugą na świecie i pierwszą w Europie ustawą regulującą organizację władz państwowych, prawa i obowiązki obywateli.

 

 

Celem uchwalenie Konstytucji miało być ratowanie Rzeczypospolitej, która chyliła się ku upadkowi.

Konstytucja ustanowiła trójpodział władzy.

Władzę ustawodawczą miał stanowić dwuizbowy parlament, składający się z Sejmu – 204 posłów
spośród szlachty i 24 plenipotentów miast – oraz Senatu (złożonego z biskupów, wojewodów, kasztelanów i ministrów pod przewodnictwem króla), o ograniczonej roli.

Władzę wykonawczą miał sprawować król i odpowiedzialny przed Sejmem rząd (Strażą Praw),
który tworzył prymas oraz ministrowie.

Władzę sądowniczą powierzano niezależnym trybunałom

Konstytucja znosiła liberum veto, wprowadzając głosowania większościowe.

Wprowadzała tron dziedziczny, likwidując wolną elekcję.

„Ustawa Rządowa (…) była przedmiotem podziwu światłych środowisk europejskich
jako druga ustawa tego rodzaju na świecie po konstytucji Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, uchwalonej w roku 1787.
Mimo jej unicestwienia pozostawiła ważne przesłanie dla Polaków na przyszłość,
jak osiągać bez przemocy porozumienie w podstawowych dla dobra publicznego sprawach” –
pisze prof. Piotr Ugniewski w artykule „Jak uchwalono Konstytucję 3 Maja”. (PAP)

Wprowadzenie Konstytucji w życie zostało zaprzepaszczone  za sprawą zawiązanej przez obóz magnacki konfederacji targowickiej i kolejne rozbiory Rzeczypospolitej.

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Biblioteka
  • 28 kwietnia, 2020

Bajkoterapia

Biblioteka szkolna proponuje najmłodszym cykl bajek terapeutycznych.

Biblioterapia jest szczególnie ważna w obecnej dobie, gdy dzieci nie rozumieją  specyfiki otaczającego świata.

 

Pollandia:
https://www.bibpedskawina.pl/attachments/article/250/Pollandia.pdf

 

O tym jak Kornelka z krainy Pollandii pokochała książki:
https://www.bibpedskawina.pl/attachments/article/251/Kornelka.pdf

 

O tym, jak Marcelek z krainy Pollandii obronił dom przed koronastworkami:
https://www.bibpedskawina.pl/attachments/article/252/Marcel.pdf

 

O Maksie i jego cioci Kwarantannie:
https://www.bibpedskawina.pl/attachments/article/254/CiociaKwarantanna.pdf

 

O Wielkiej orkiestrze Antykoronawirusowej Pomocy:
https://www.bibpedskawina.pl/attachments/article/257/Pollandia5.pdf

 

O krainie Pollandi, która uniknęła śmieciowej epidemii:
https://www.bibpedskawina.pl/attachments/article/266/Pollandia7.pdf

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Informacje dla nauczycieli
  • 27 kwietnia, 2020

Słowo do Nauczycieli

Dla każdego czas pandemii jest konfrontacją ze swoimi możliwościami, zasobami psychicznymi, hierarchią wartości i nową rzeczywistością zawodową. Praca weszła do domu wielu grupom społecznym. Także nauczycielom.

Trudno oddzielić czas wykonywania obowiązków od czasu odpoczynku, niektórym znaleźć intymną przestrzeń w swoim mieszkaniu czy domu, by móc prowadzić zajęcia. Zamazały się granice pomiędzy pracą a życiem osobistym, rodzinnym.  Przyszło zaadaptować się do nowej sytuacji i drogą prób i błędów znaleźć najlepszą drogę do tego, by w czasie zdalnego nauczania nadal być dobrym nauczycielem, znaleźć drogę do ucznia, nie zapominając o jego rodzicu, złoty środek na przekazywanie wiedzy i kontaktowanie się z uczniami, właściwą ilość przekazywanej wiedzy i jednocześnie pamiętać
o podstawie programowej. Czy tyle informacji wystarczy, czy nie za dużo, czy nie za mało… A w tym wszystkim łagodzić napięcie dzieci, pomimo przeżywanych własnych niepokojów, niepewności czy lęku. Uspokajać dzieci, które są Waszymi uczniami, ale też mierzyć się z tym, co przeżywają Wasze dzieci
i Wasi członkowie rodzin w tej sytuacji zamieszania, izolacji, zagrożenia ekonomicznego rodziny,
lęku przed śmiercią, utratą zdrowia. A czasem pozostać z niepokojem o ucznia… bo trudno się z nim skontaktować. I jeszcze zmaganie się z lękiem o to, czy ktoś nie posądzi nauczyciela o lenistwo,
więc trzeba udowodnić swoją użyteczność, umiejętność elastyczności i szybkiego przestawienia się
z nauczania tradycyjnego na on-line. I w tym wszystkim łatwo zagubić zdrowy rozsądek, dystans.

Z rozmów z nauczycielami wiemy, że teraz tej pracy jest więcej, przygotowania zajęć zajmują jeszcze więcej czasu, także ocenianie prac uczniów. A dyskusje w mediach o wynagrodzeniu nauczycieli mogą budzić kolejne lęki, poczucie niesprawiedliwości lub zniechęcenie.

Co może zrobić nauczyciel? Zadbać o swoją kondycję psychiczną /rodzic w samolocie zakłada maskę tlenową najpierw sobie, by móc ratować dziecko/, mówić o tym, że jest trudno jeśli jest trudno /rozmowa obniża napięcie/, wymieniać doświadczenia z innymi nauczycielami /wzajemne wsparcie/, zachować życzliwość wobec siebie i innych /pomaganie podnosi poziom szczęścia/.

 

Jolanta Mirosław

Irena Maćkowiak

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Biblioteka
  • 24 kwietnia, 2020

Warto wiedzieć…

Patronami roku 2020 są:

 

Święty Jan Paweł II (1920-2005), w 100. rocznicę urodzin

W dniu 18 maja 2020 r. wypada stulecie urodzin Karola Wojtyły, Ojca Świętego Jana Pawła II, „naszego wielkiego rodaka zasłużonego w walce o wyzwolenie Polski spod jarzma komunizmu” – głosi uchwała Sejmu. ”
Jego zdecydowane upominanie się o prawo naszej ojczyzny do wolności wśród narodów Europy, Jego praktyczna obrona praw naszego narodu uczyniły Ojca Świętego najważniejszym z ojców niepodległości Polski.
W czasie pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski w 1979 r. rozpoczął się proces, który zaowocował powstaniem Solidarności, wyzwoleniem narodu spod panowania komunizmu i odbudową jedności Europy. „

 

Bitwa Warszawska (1920), w 100. rocznicę bitwy

 

„Bohaterskie Wojsko Polskie na czele
z Marszałkiem Józefem Piłsudskim, wspieranym m.in. przez szefa sztabu generalnego – generała Tadeusza Jordan-Rozwadowskiego, obroniło niepodległość Polski. Zwycięstwo przekreśliło też plany rozszerzenia rewolucji bolszewickiej na Europę Zachodnią”
– z treści Uchwały Sejmu

 

 

Leopold Tyrmand (1920-1985), w 100. rocznicę urodzin i 35. rocznicę śmierci

Leopold Tyrmand to polski pisarz i publicysta, za życia uważany
w Polsce za dość kontrowersyjnego i niechętnie wydawany.
Był popularyzatorem jazzu. Publikował na łamach „Przekroju”, „Expressu Wieczornego”, „Tygodnika Powszechnego”, „Rzeczpospolitej”, „Dziś i Jutro” oraz „Ruchu Muzycznego”. Specjalizował się w recenzjach muzycznych, teatralnych i sportowych.
W tym czasie ukazał się pierwszy zbiór jego opowiadań wojennych, „Hotel Ansgar”.
Sławę przyniosła mu natomiast powieść sensacyjna o powojennej Warszawie, „Zły”, będąca kryminałem. Nieco później powstały monografia „U brzegów jazzu” oraz zbiór opowiadań „Gorzki smak czekolady Lucullus”. Z uwagi na bezkompromisowość Tyrmanda, po 1958 roku dotknęły go represje, a cenzura zatrzymywała jego kolejne powieści.

 

     Roman Ingarden (1893-1970), w 50. rocznicę śmierci

Polski filozof, profesor Uniwersytetu Lwowskiego, po wojnie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Opublikował łącznie 224 prace, pisał głównie po polsku i niemiecku. Wiele jego dzieł doczekało się tłumaczeń na języki obce. Dokonał kilku przekładów na język polski (m.in. Krytyki czystego rozumu Immanuela Kanta).

Pozostawił bogatą spuściznę rękopiśmienną.

 

Hetman Stanisław Żółkiewski (1547-1620), w 400. rocznicę śmierci

Jeden z najwybitniejszych wodzów w dziejach oręża polskiego. „Stanisław Żółkiewski brał udział we wszystkich wojnach toczonych przez Rzeczpospolitą w drugiej połowie XVI wieku i początkach XVII wieku. Najpierw walczył u boku doświadczonego wodza
i kanclerza Jana Zamoyskiego, uczestniczył  w wyprawach przeciw Habsburgom i Moskwie, na Mołdawię i Wołoszczyznę, później zwyciężał, dowodząc samodzielnie w wielu kampaniach przeciwko Rosji, Szwecji, Kozakom, Turcji i Tatarom” – z uchwały Sejmu. Żółkiewski „pełnił szereg najważniejszych urzędów
I Rzeczypospolitej: był sekretarzem królewskim, hetmanem polnym koronnym, kasztelanem lwowskim, wojewodą kijowskim, a w końcu hetmanem wielkim koronnym i kanclerzem wielkim koronnym”.

 

 

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Informacje dla rodziców
  • 24 kwietnia, 2020

Przedłużenie nauki zdalnej

Informujemy, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 kwietnia 2020 r. kształcenie na odległość zostaje przedłużone do  24 maja 2020 r.

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności
  • 24 kwietnia, 2020

Podsumowanie akcji „Kartka dla Medyka”

Szanowni Państwo, Kochani Uczniowie,

przed świętami dołączyliśmy do wirtualnej akcji „Kartka dla Medyka” polegającej na przygotowaniu prac mających na celu podziękowanie za ciężką pracę- lekarzom oraz innym pracownikom służby zdrowia. Mimo naszego kontaktu na odległość jak zawsze mogliśmy liczyć na Wasze wsparcie i zaangażowanie. Aby wszystkie prace, które otrzymaliśmy mogły znaleźć się w jednym miejscu przygotowaliśmy z nich kolaże. Trudno opisać słowami jak wiele pozytywnych emocji wywołują Wasze rysunki i wycinanki. Zobaczcie sami!

Dziś my dziękujemy Wam za udział w akcji, aktywność i tak wspaniałe prace!

Nie można sobie wyobrazić lepszego podziękowania niż tego płynącego prosto z serca, a takie jest właśnie Wasze słowo DZIĘKUJĘ 🙂

Linki do prac prześlemy do pobliskich ośrodków zdrowia, szpitali oraz do DPS🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytaj więcej

Ostatnie wpisy

  • Tata Też Czyta 2025 – nowa odsłona kampanii proczytelniczej dla ojców 12 maja 2025
  • Zapisy na półkolonie 2025 12 maja 2025
  • JADŁOSPIS 12.05.2025R. – 16.05.2025R. 9 maja 2025
  • Półkolonie 2025 6 maja 2025
  • JADŁOSPIS 28.04.2025R. – 30.04.2025R. 25 kwietnia 2025
  • Lista kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów przedszkolnych w roku szkolnym 2025/26 23 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 22.04.2025R. – 25.04.2025R. 18 kwietnia 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W MAJU 2025 18 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 14.04.25R. – 18.04.25R. 11 kwietnia 2025
  • Sukces na arenie międzynarodowej 7 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 07.04.2025R. – 11.04.2025R. 4 kwietnia 2025
  • Udział w Dniu Kariery Zawodowej 3 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 31.03.2025R. – 04.04.2025R. 28 marca 2025
  • Szkolenie dla rodziców 24 marca 2025
  • JADŁOSPIS 24.03.2025R. – 28.03.2025R. 21 marca 2025

Nawigacja po wpisach

« 1 … 43 44 45 … 58 »

© 2019 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Księcia Janusza

Unia Europejska BIP
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Dostepność

Dostepność

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • SzarośćSzarość
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Resetuj Resetuj