Facebook Youtube
Krótka historia książki Krótka historia książki
  • ul. Kalwaryjska 3
    05-530 Góra Kalwaria
  • 22 727 35 28
    sp2@sp2.mgk.pl
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Biblioteka
  • 13 czerwca, 2020

Krótka historia książki

Historia rozwoju książki jest bardzo długa i ciekawa.

Książki rozwijały się równolegle w różnych miejscach świata. Ludzie od dawien dawna dążyli do utrwalenia swoich pomysłów i przeszłych zdarzeń dla następnych pokoleń.

Historia książki tworzyła się etapami.  Prowadzi nas przez różne epoki i kraje.

Pierwszymi powierzchniami piśmienniczymi były skały, kora, skóry i kamień.

IV tys. lat p.n.e. w Mezopotamii powstały gliniane tabliczki.

Dużo egzemplarzy znaleziono także w Egipcie, Azji Mniejszej i Grecji. Służyły one do pisania listów, oficjalnych dokumentów ksiąg. Stosowano je do połowy I tysiąclecia p.n.e. Były one niestety niewygodne w codziennym użytku.

 

Dlatego szukano bardziej uniwersalnych form podłoża na którym można utrwalać tekst.

 

Starożytni Rzymianie i Grecy stosowali tabliczki woskowe.

 Najstarsze wynalezione tabliczki pochodzą z I wieku n.e.
W tabliczkach drewnianych drążono zagłębienie i wlewano
w nie roztopiony wosk.

 

 

Kolejnym materiałem służącym do utrwalania pisma był papirus.

Był to bardzo dobry  materiał, lekki i łatwy w użytkowaniu. Najstarsze zachowane zabytki na papirusie pochodzą z około 2400 p.n.e. Papirus to materiał roślinny wytwarzany z łodyg trzciny papirusowej

 

W Średniowieczu pojawił się pergamin. Był to materiał pisarski wytwarzany  ze skór zwierzęcych.

Papier został wynaleziony w Chinach około 105 r. n.e. Papier czerpany to materiał organiczny . Na początku próbowano z korą drzew, jedwabiem, a nawet sieciami rybackimi, aby w końcu zastosować włókna roślinne i lniane szmaty.

Zwój to najstarsza  forma książki. Wytwarzana była w starożytności od IV tysiąclecia p.n.e. Najstarszym znanym egzemplarzem jest grecki zwój. Początkowo zwoje wykonywane były ze skóry, następnie z papirusu, pergaminu i płótna. Zwój został wyparty przez kodeks. Nowa forma książki  – kodeks upowszechniła się  w IV i V wieku. W średniowieczu kodeks był jedyną stosowaną formą książki z kartami pergaminowymi , a potem papierowymi. Do dziś zachowały się wspaniałe, bogato zdobione egzemplarze. Najcenniejszym kodeksem w zbiorach polskich jest złoty kodeks – Ewangeliarz gnieźnieński.

 

Kolejnym przełomem w historii książki było wynalezienie druku przez Gutenberga.

Pierwszym wielkim dziełem drukarskim była Biblia.

 

 

Produkcja książki stała się znacznie tańsza i coraz więcej ludzi mogło sobie pozwolić na jej kupienie. Książka w niezmienionej formie trwała do XX wieku.

Okazało się, że książka aby zostać przeczytana nie musi mieć materialnej postaci. Książka ma wersję mówioną w postaci audiobooka. Pierwsze audiobooki nagrywane były na płytach gramofonowych. Popularność zyskały stosunkowo niedawno. Ich początki związane są z powstaniem Internetu i możliwością przesyłania plików.

Co sadzicie, jaki będzie następny etap w rozwoju książki ?

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Świetlica
  • 12 czerwca, 2020

Uczymy się aktywnie spędzać wolny czas

Kochani, przed Wami krótka przerwa od nauki, a już niebawem…WAKACJE, czyli czas odpoczynku i zabawy.

Z tego powodu przygotowaliśmy dla Was mały poradnik na temat spędzania czasu wolnego. Znajdziecie tu kilka ciekawych sposobów nie tylko na słoneczne, ale i te deszczowe dni. Zachęcamy do aktywnej zabawy!

Jak aktywnie spędzać wolny czas?

– zróbcie zdjęcia zwierzętom które spotykacie i zróbcie album,

– stwórzcie własny tor przeszkód i zróbcie zawody sportowe,

– możecie zorganizować konkurs na największą bańkę mydlaną,

– możecie stworzyć własny, wyjątkowy latawiec a później go puszczać na wietrze,

-wybierzcie się do pobliskiego lasu i poszukajcie śladów zwierząt,

– zróbcie sobie piknik, wszystkie przekąski postarajcie się sami przygotować,

– zorganizujcie konkurs na najpiękniejszy zamek z piasku.

Sposoby na deszczowe pogody:

– zróbcie zielnik z roślin które rosną w waszej okolicy,

– możecie wykorzystać niepotrzebne butelki plastikowe i pograć w kręgle,

– stwórzcie własną grę planszową, wymyślcie wszystkie zasady gry,

– zróbcie sesję zdjęciową ze śmiesznymi gadżetami,

– pobierzcie swoje odciski palców,

– zróbcie domową gazetę z wiadomościami z całego dnia,

– stwórzcie puzzle z Waszych rysunków,

– wieczorem, gdy chmury odsłonią niebo, poszukajcie gwiazdozbiorów.

 

 

 Mamy dla Was małą propozycję: 

Nagrajcie krótki filmik jak jeździcie na rowerze, deskorolce czy hulajnodze i wyślijcie do nauczyciela świetlicy – pokażcie nam jak fajnie spędzacie wolny czas. 😉

PAMIĘTAJCIE! Czas wolny powinien być czasem dającym odpoczynek i radość, ale oprócz tego musicie pamiętać, że najważniejsze jest to, żeby było BEZPIECZNIE. Zawsze stosujcie się do obowiązujących zasad bezpieczeństwa i pamiętajcie o wzmożonej higienie.

 

Konkurs na tekst i melodię do niżej podanej treści piosenki pt.,, Chcę iść do szkoły”.

 

Ref. Do szkoły, do szkoły, do szkoły,

co rano chcę iść do szkoły.

Nie po to by wkuwać wiersze,

ułamki i liczby pierwsze.

 

1. To baza na piesze wędrówki,

wycieczki, wyjazdy do kina.

Tu spotkasz kolegów, przyjaciół,

takich, że rzednie aż mina.

 

W ramach konkursu można:

  •  wymyślić melodię do powyższego tekstu, napisać nuty lub nagrać filmik z własnym śpiewem,
  •  ułożyć kolejną zwrotkę.

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Informacje dla rodziców
  • 8 czerwca, 2020

Ankieta Rady Europy dla rodziców i opiekunów

Rozbitek, odkrywca, a może żeglarz?
Dowiedz się, jakim typem opiekuna jesteś w cyfrowym świecie swojego dziecka.

Szanowni Państwo,
Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI) zaprasza do udziału w internetowej ankiecie przygotowanej przez Radę Europy.
Analiza wyników uzyskanych z ankiety ma wesprzeć Radę Europy w opracowaniu narzędzi i materiałów, które najlepiej odpowiedzą
na potrzeby rodziców i ich dzieci w zakresie edukacji na temat cyfrowego obywatelstwa.

Dzieci nie rodzą się cyfrowymi obywatelami, a rodzice nie zawsze mają czas i wystarczającą wiedzę, aby im towarzyszyć w aktywnościach online
i być ich przewodnikami na drodze do stawania się odpowiedzialnymi cyfrowymi obywatelami. Zwłaszcza teraz może to być szczególnie trudne,
gdy podczas pandemii COVID-19 dzieci spędzają więcej czasu online, a rodzice starają się godzić obowiązki związane ze swoją pracą i nauką dzieci.

Aby lepiej poznać potrzeby rodziców w zakresie edukacji medialnej dzieci Rada Europy przygotowała ankietę „Edukacja o Cyfrowym Obywatelstwie”,
która adresowana jest do rodziców i opiekunów dzieci w wieku do 18 r.ż. Badanie to zostało przygotowane nie tylko w celu poznania ich opinii na
temat Cyfrowego Obywatelstwa. Ankieta ta daje także możliwość refleksji nad tym, jak dobrze znamy aktywności online naszych dzieci, jakie
zasady (i czy w ogóle) ustalamy z dziećmi w zakresie korzystania z technologii cyfrowych, a także nad wyzwaniami, jakie stawia przed nami edukacja
naszych podopiecznych podczas pandemii COVID-19. Po przejściu przez wszystkie pytania w badaniu, uczestnik dowie się czy w cyfrowym świecie
swoich dzieci jest raczej typem „rozbitka”, „odkrywcy”, czy może „żeglarza”?

Ankieta prowadzona jest wśród rodziców i opiekunów w państwach europejskich. Przygotowana została w kilku wersjach językowych.
Adaptacja wersji polskiej została przygotowana przez Państwowy Instytut Badawczy NASK (koordynatora PCPSI) w porozumieniu z Radą Europy.

Ankietę można wypełniać do 18 czerwca br. Dane zbierane w tym badaniu są anonimowe i będą wykorzystywane wyłącznie do celów edukacyjnych.
Ankieta składa się z 22 pytań, a jej wypełnienie zajmie ok. 10-15 min.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety:

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 5, Lekcje zdalne
  • 7 czerwca, 2020

Muzyka klasa 5

Drodzy uczniowie,

wszystkie prace, które do tej pory zrobiliście i będziecie robić, możecie wysyłać do sprawdzenia na mojego maila: andrzej.kochanski@sp2gk.onmicrosoft.com

 

Tydzień obowiązywania 22- 25 czerwca 2020r.

Numer lekcji: 13
Temat: Słuchamy muzyki współczesnej. Tworzenie biblioteki ulubionych utworów muzycznych.

Cel: Wyszukam oraz stworzę listę swoich ulubionych piosenek.

Dzisiaj ostatnia lekcja w tym roku szkolnym. Chcę, żeby ona kojarzyła Ci się z czymś bardzo przyjemnym. Każdy z nas może i powinien mieć swój gust muzyczny, który z biegiem lat może się zmieniać. Warto słuchać muzyki, wczuwać się w rytm, przekaz słowny, melodię, nastrój piosenek. Warto mieć swoje ulubione utwory i do nich często wracać. Warto stworzyć swoją bibliotekę ulubionych utworów i stale ją powiększać, poszerzać horyzonty, odkrywać nowe gatunki muzyczne, które w dzisiejszych czasach powstają bardzo licznie. Warto znaleźć muzykę, z którą się utożsamiasz, która wywołuje w tobie pozytywne emocje😊 Warto mieć w swojej bibliotece utworów piosenki na każdy nasz nastrój.

 

Zadanie na dziś:

– stwórz listę swoich ulubionych piosenek ( mogą być bardzo różne, na różny nastrój) i wysłuchaj przynajmniej dwóch piosenek z tej listy – takich, które pasują do Twojego dzisiejszego nastroju 😊 Życzę przyjemnych chwil z muzyką…

*do wydruku:muzyka, lekcja 13

 

 

Tydzień obowiązywania 15-19 czerwca 2020r.

Numer lekcji: 12
Temat: Powtórzenie wiadomości na temat znaków chromatycznych.

 

Obejrzyj z uwagą filmik znajdujący się pod tym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=u8lK-4J5qJU – tu dokładnie jest wyczerpany temat znaków chromatycznych, a następnie rozwiąż rebusy

 

*do wydruku:muzyka kl 5 lekcja 12

Tydzień obowiązywania 08-10 czerwca 2020r.

Numer lekcji: 11
Temat: Agogika- rodzaje tempa w muzyce. Lekcja powtórzeniowa.
Cel i opis lekcji: Przypomnę sobie, co to jest agogika oraz jakie rodzaje tempa wyróżniamy.

Dzisiaj przypomnimy sobie informacje, które w tym roku szkolnym już przerabialiśmy, a mianowicie skupimy się na agogice. Przypomnę wam: agogika, to tempo oraz jego zmiany w muzyce. Wyróżniamy kilka włoskich określeń tempa, które przypomnicie sobie oglądając dwa poniższe filmiki.

Zadanie do wykonania:

Obejrzyj dwa filmiki dotyczące agogiki:

– https://www.youtube.com/watch?v=lx1fnC1Y3RA

– https://www.youtube.com/watch?v=YaBe5dxomLM

 

*do wydruku:muzyka kl 5 lekcja 11

 

 

Tydzień obowiązywania 01-05 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 10
Temat: Muzykujemy wakacyjnie.

Cel i opis lekcji: Wykonam piosenkę „Lato, lato, lato czeka”.

Dzisiaj podczas lekcji nauczysz się śpiewać piosenki wzorując się na oryginalnym wykonaniu. Wysłuchaj melodii kilka razy a następnie spróbuj ją powtórzyć. Zapoznaj się z zasadami obowiązującymi podczas śpiewu – załącznik 1.

Zadania do wykonania:

  1. Zaśpiewaj piosenkę „ Lato, lato, lato czeka” wzorując się nagraniem https://www.youtube.com/watch?v=k64OblkglEg (słowa podręcznik str. 155)

Załącznik 1.

*do wydruku:muzyka kl 5 lekcja 10

 

Tydzień obowiązywania 25-29 maja 2020r.
Numer lekcji: 9
Temat: Wakacje! Kontynuacja lekcji.

Cel i opis lekcji: Utrwalimy wiedzę i umiejętności zdobyte w piątej klasie.

Dzisiaj będziemy kontynuować lekcję poprzednią. Ostatnio waszym zadaniem było udzielenie odpowiedzi na pierwsze pięć pytań „ Konkursu muzycznego”. Odpowiedzi, które od was otrzymałem w większości były bardzo dobre. Dzisiaj przyszła pora na pozostałe pytania.

Zadanie do wykonania:

  1. Posłuchaj swojej ulubionej piosenki takiej, która Cię zrelaksuje i doda siły i motywacji do pracy 😊 Poświęć na to kilka pierwszych minut lekcji. Muzyka to coś więcej niż wiedza- muzyka może nas przenosić w inny wymiar.
  2. (na ocenę- termin do następnej lekcji): odpowiedz na pytania od 6 do 10 ze strony 154. Odpowiedzi znajdziesz w podręczniku. Postaraj się odpowiadać swoimi słowami- unikaj kopiowania gotowych odpowiedzi z Internetu.

*do wydruku: muzyka kl 5 lekcja 9

 

Tydzień obowiązywania 18-22 maja 2020r.
Numer lekcji: 8
Temat: Wakacje!

Cel i opis lekcji: Powtórzymy wiadomości zdobyte w klasie piątej.

Dzisiaj lekcja, w której dobiegamy do końca podręcznika, ale tą lekcję będziemy kontynuować jeszcze w przyszłym tygodniu. Dzisiaj postaramy się odświeżyć wiedzę z całej klasy piątej, biegając po wszystkich stronach podręcznika 😊

Zadanie do wykonania (na ocenę- termin do następnej lekcji)

– Odpowiedz na pierwsze pięć pytań z „ Muzycznego konkursu”. Odpowiedzi do pytań zapisz w zeszycie. Wszystkie informacje potrzebne do udzielenia odpowiedzi na te pytania znajdziesz w podręczniku – część informacji będzie u was w zeszycie (notatki z lekcji).

Powodzenia😊

*do wydruku:muzyka kl. 5 lekcja 8

 

 

 

Tydzień obowiązywania 11-15 maja 2020r.

Numer lekcji: 7
Temat: Przy ognisku, czyli o akompaniamencie.

Cel i opis lekcji: Poznam funkcje i rodzaje akompaniamentu.

Czym jest akompaniament i jakie są jego rodzaje? To dwa główne pytania, na które postaramy się znaleźć odpowiedź. Słowo „ akompaniować” znaczy towarzyszyć czyli wszystko to, co towarzyszy głównej melodii możemy nazwać akompaniamentem, np. klaskanie, gra na gitarze, pianinie, inne gestodźwięki, lub jeden długi dźwięk. Mamy różne rodzaje akompaniamentu- wszystko dokładnie opisane jest w waszych podręcznikach.

Zadania do wykonania

– przeczytaj z uwagą informacje ze strony 150 i 151 oraz słowniczek muzyczny ze str. 153.

– wykonaj akompaniament rytmiczny według wskazówek filmiku https://www.youtube.com/watch?v=XpieOqoqVjw

– zaśpiewaj piosenkę „Stokrotka”( słowa- podręcznik str. 149)  https://www.youtube.com/watch?v=WMbHZV0NPvA – jaki rodzaj akompaniamentu zastosowano w tym filmiku?

*do wydruku: muzyka kl 5 lekcja 7

 

 

Tydzień obowiązywania 04-08 maja 2020r.

Numer lekcji: 6
Temat: O rodzinie w rytmie rock and rolla.

Cel i opis lekcji: Poznam cechy oraz głównego przedstawiciela gatunku rock and rolla. Dowiem się, w jaki sposób muzyka towarzyszy nam każdego dnia.

Zadania do wykonania:

– zapoznaj się z informacjami z podręcznika na temat rock and rolla s. 145. Rock and roll to gatunek o bardzo charakterystycznej harmonii i powtarzającej się figurze basowej. Przykład muzyki rock and rolowej :

https://www.youtube.com/watch?v=xbYiGR0YAAk

https://www.youtube.com/watch?v=T1Ond-OwgU8 – Elvis Presley

Rock and roll to również taniec użytkowy: https://www.youtube.com/watch?v=sv7zw43cneM

– przeczytaj z uwagą informacje z podręcznika ze str. 147

 

Zadanie do sprawdzenia ( termin: do 15 maja):

Porozmawiaj z wybraną osobą z Twojej rodziny na temat muzyki. Zadaj podane pytania, a następnie zapisz odpowiedzi w zeszycie. Pracę wyślij do sprawdzenia

  1. Jaki rodzaj muzyki lubisz?
  2. Jakich zespołów słuchasz najchętniej?
  3. Czy potrafisz grać na jakimś instrumencie? Jeśli tak, to na jakim?
  4. Czy lubisz tańczyć? Jaki jest Twój ulubiony taniec? Dlaczego właśnie ten?

*do wydruku:muzyka kl.5 lekcja 6

 

 

 

Tydzień obowiązywania 27-30 kwietnia 2020r.

Numer lekcji: 5
Temat: Na majówkę.

Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „ Ja mam tylko jeden świat”.

Dzisiejsza muzyka zaprasza Cię do aktywności muzycznej, jaką jest śpiewanie. Majówka to czas kojarzący się z wędrówkami, wypadami rodzinnymi. Tegoroczna majówka pewnie będzie wyglądać nieco inaczej, ale zapraszam Cię do zaśpiewania piosenki o podróży.

Zadania do wykonania:

  1. Wysłuchaj piosenki „ Ja mam tylko jeden świat” a następnie spróbuj zaśpiewać ją razem z oryginalnym wykonaniem: https://www.youtube.com/watch?v=HDDgu3RVfA0

*do wydruku:muzyka kl 5 lekcja 5

 

Zadania rozszerzające ( dla chętnych):

  1. Zagraj na instrumencie dwie linijki „ Majówkowej poleczki” ze str. 143. Zwróć uwagę na to, że w całym utworze zamiast dźwięku „f” będziemy grali dźwięk „fis” ze względu na znak # przy kluczu wiolinowym

Tydzień obowiązywania 20-24 kwietnia 2020r.

Numer lekcji: 4
Temat: Muzyka i przyroda. Muzyka ilustracyjna i muzyka programowa.

Cel i opis lekcji: Wyjaśnię co to jest muzyka ilustracyjna i muzyka programowa oraz przedstawię przykłady takiej muzyki.

Drodzy uczniowie, dzisiejsza lekcja ma za zadanie uświadomić wam, że muzyką (nawet taką bez słów) można namalować pewne obrazy, tzn. w taki sposób ją skomponować, żeby słuchacz z łatwością mógł wyobrazić sobie obraz, który właśnie chciał przedstawić kompozytor.

Zadania do wykonania:

Notatka do zeszytu  ( można wkleić, lub przepisać):

Muzyka ilustracyjna- naśladuje dźwięki pochodzące z otaczającego nas świata, przede wszystkim odgłosy przyrody. Muzyka programowa- nawiązuje do literatury, malarstwa, wydarzeń historycznych lub zjawisk przyrody.

Do wysłuchania:

Przykład muzyki ilustracyjnej: https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY

Przykład muzyki programowej wraz z zamieszczonym opisem (programem): https://ninateka.pl/audio/louis-claude-daquin-kukulka

 

Praca dla chętnych: (termin: do 29 kwietnia)

Przygotuj komiks opowiadający historię nawiązującą do fragmentu utworu: „ Noc na łysej górze”  https://www.youtube.com/watch?v=Im258Ea5FJA

*do wydruku: muzyka, kl5 lekcja 4

 

 

Tydzień obowiązywania: 15- 17 kwietnia 2020r.

Drodzy uczniowie klas piątych,

w tym tygodniu ponownie zajmujemy się lekcją 3:”Warsztat muzyczny”, ponieważ nie wszystkie klasy miały możliwość ją zrealizować ze względu na przerwę świąteczną. Klasy, które przerabiały już ten temat mogą poszerzyć swoją wiedzę, uzupełniając pozostałe ćwiczenia z zamieszczonej w temacie karty pracy.

Powodzenia!

Data publikacji: 06.04.2020 r.

Tydzień obowiązywania (06.04.2020 – 10.04. 2020 r.)

Klasa 5

Numer lekcji: 3

Temat: Warsztat muzyczny.

Cel i opis lekcji: Sprawdzimy, co już wiemy.

Na tej lekcji wykonacie kilka zadań podsumowujących kilka ostatnich tematów, m.in. folklor naszych sąsiadów, instrumenty strunowe, czy młodość F. Chopina.

 

Zadania do wykonania:

  1. Wykonaj trzy dowolne ćwiczenia z zamieszczonej poniżej karty pracy. Niech podręcznik będzie twoją pomocą. Ćwiczenia te nie będą oceniane, jednak gdyby ktoś chciałby je wysłać do sprawdzenia, to oczywiście może to zrobić.

Materiały: karta pracy: karta-pracy-warsztat-muzyczny-lekcja-25

*wersja do wydruku: Muzyka, kl.5 lekcja 3

 

 

Data publikacji: 30 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (30.03.20204 – 04.04. 2020 r.)

Klasa 5

Numer lekcji: 2

Temat: Śpiewajmy razem- chór. Rodzaje chórów.

Cel i opis lekcji: Wymienię wykonawców muzyki wokalnej.

Na dzisiejszej lekcji poznasz szereg pojęć związanych ze śpiewem. Poznasz również różne rodzaje chórów i zespołów wokalnych. No właśnie: co to właściwie jest chór, a co to jest zespół wokalny?

Notatka do zeszytu ( przepisz lub wydrukuj i wklej)

Chór to duży zespół wokalny. Osoby wchodzące w skład chóru śpiewają muzykę wielogłosową. Mogą wykonywać ją na wiele sposobów, na przykład unisono (kiedy przynajmniej dwie osoby wykonują tę samą melodię) lub na różne głosy, z towarzyszeniem muzyki granej na instrumencie lub bez akompaniamentu, czyli a cappella. Chóry, podobnie jak głosy wokalne, dzielą się na żeńskie, męskie i dziecięce. Mogą występować również chóry mieszane.

 

Zadania do wykonania:

  1. Zapoznaj się z treścią z podręcznika str. 126-131. A następnie zapisz notatkę do zeszytu, znajdującą się powyżej. Jeśli chcesz możesz wysłuchać przykładów muzycznych zawartych w folderach: „ posłuchajmy”
  2. Obejrzyj prezentację multimedialną.

Materiały: – głosy

Praca do sprawdzenia przez nauczyciela: rozwiąż krzyżówkę, a następnie wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.

 

  1. Grupa śpiewających lub grających artystów.
  2. Włoskie określenie oznaczające wykonywanie tej samej melodii przez co najmniej dwie osoby.
  3. Pojedynczy wykonawca muzyki.
  4. Najniższy głos męski.
  5. Najwyższy głos męski.
  6. Najwyższy głos kobiecy.
  7. Inaczej: piosenkarz.
  8. Najniższy głos kobiecy.

zrób zdjęcie uzupełnionej krzyżówki i wyślij ją do mnie na maila: andrzejkochanskisp2@gmail.com

*do wydruku: muzyka lekcja 2 kl.5

 

 

 

Data publikacji: 25 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)

Klasa 5

Numer lekcji: 1

Temat: Muzyka źródeł.

Cel: Poznam instrumenty prehistoryczne. Dowiem się, jakie funkcje pełniła muzyka w
dawnych czasach. Zaśpiewam afrykańską piosenkę.

Zadania do wykonania:
1. Przeczytaj uważnie wiadomości oraz obejrzyj ilustracje z podręcznika str. 120-121.
Zwróć uwagę na to:
– do czego ludzie kiedyś wykorzystywali muzykę i instrumenty,
– z czego wykonywano dawne instrumenty.

2. Obejrzyj podany film: https://www.youtube.com/watch?v=dCzbM2JkBtg
Co najwyraźniej słychać w muzyce z filmu: melodię, czy rytm?

3. Otwórz podręcznik na stronie 122, tam znajdziesz nuty i słowa do afrykańskiej piosenki: „Bele mama”.

Słowa są banalne: „ Bele mama bele mama e….” Poniżej macie również
podane odpowiednie gesty i kroki, które należy wykonać śpiewając tę piosenkę☺. Poniżej
przesyłam link z wykonaniem tej piosenki – wystarczy śpiewać i pokazywać to , co na
filmie. Do dzieła☺
https://www.youtube.com/watch?v=k-JD_rbhsqM

4. Obejrzyj po fragmencie taniec i muzykę aborygenów:
https://www.youtube.com/watch?v=jJ8_tBwBE_A

Materiały:
https://www.youtube.com/watch?v=dCzbM2JkBtg
https://www.youtube.com/watch?v=k-JD_rbhsqM
https://www.youtube.com/watch?v=jJ8_tBwBE_A
https://www.youtube.com/watch?v=cNoOxbJnS_s
https://www.youtube.com/watch?v=J7bcfipaUpA

Praca domowa: Brak

Zadanie rozszerzające: ( tylko dla chętnych) Do obejrzenia/ wysłuchania
https://www.youtube.com/watch?v=cNoOxbJnS_s
https://www.youtube.com/watch?v=J7bcfipaUpA

muzyka lekcja 1


COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.

Praca na temat:  Instrumenty strunowe (ponownie)

Zadanie 1.

Narysuj wymyślony przez siebie instrument strunowy. Następnie nadaj mu nazwę i określ, do której grupy instrumentów należy.

Zadanie 2.

Wstaw literę P obok zdań prawdziwych, a literę F- przy zdaniach fałszywych

– Każdy instrument smyczkowy ma 7 strun.

– Banjo należy do instrumentów strunowych szarpanych.

-Kontrabas to najmniejszy instrument smyczkowy.

– Na harfie gra się z wykorzystaniem pałeczek.

– Fortepian należy do grupy instrumentów uderzanych.

– Cymbały to instrument strunowy, na którym gra się za pomocą palcetek.

W wolnej chwili…

Obejrzyj instrumenty korzystając ze stron:

https://sites.google.com/site/instrumentymuzyczne123/

http://www.instrumenty.edu.pl/

https://www.youtube.com/watch?v=7PU-F10jPOQ&list=RD7PU-F10jPOQ&start_radio=1&t=25

*wersja do wydruku: muzyka_5_23_03

 

Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.

Temat: Instrumenty strunowe

  1. Wysłuchaj uważnie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=zXWQX4bea08
  2. Wypisz instrumenty, o których mowa w piosence.
  3. Do każdego instrumentu dopisz, do jakiej grupy instrumentów strunowych należy ( szarpane, smyczkowe, uderzane).

*materiały do wydruku muzyka_4_19_03

Poniedziałek, 16.03.2020r.

Temat: „Młodość Fryderyka Chopina”

Wysłuchaj trzech dowolnie wybranych utworów Fryderyka Chopina.

  1. Napisz tytuły tych utworów.
  2. Napisz jaki nastrój ma każdy z nich (po kilka określeń, np.: spokojny, wesoły, smutny, szybki, skłaniający do zadumy, dynamiczny, tajemniczy itp.)

Możesz skorzystać z zasobów: Muzykoteka Szkolna

*Materiały w wersji do wydruku muzyka_5

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • Lekcje dla klas 6, Lekcje zdalne
  • 7 czerwca, 2020

Muzyka klasa 6

Drodzy uczniowie,

wszystkie prace, które do tej pory zrobiliście i będziecie robić, możecie wysyłać do sprawdzenia na mojego maila: andrzej.kochanski@sp2gk.onmicrosoft.com

 

Tydzień obowiązywania 22- 25 czerwca 2020r.

Numer lekcji: 13
Temat: Słuchamy muzyki współczesnej. Tworzenie biblioteki ulubionych utworów muzycznych.

Cel: Wyszukam oraz stworzę listę swoich ulubionych piosenek.

Dzisiaj ostatnia lekcja w tym roku szkolnym. Chcę, żeby ona kojarzyła Ci się z czymś bardzo przyjemnym. Każdy z nas może i powinien mieć swój gust muzyczny, który z biegiem lat może się zmieniać. Warto słuchać muzyki, wczuwać się w rytm, przekaz słowny, melodię, nastrój piosenek. Warto mieć swoje ulubione utwory i do nich często wracać. Warto stworzyć swoją bibliotekę ulubionych utworów i stale ją powiększać, poszerzać horyzonty, odkrywać nowe gatunki muzyczne, które w dzisiejszych czasach powstają bardzo licznie. Warto znaleźć muzykę, z którą się utożsamiasz, która wywołuje w tobie pozytywne emocje😊 Warto mieć w swojej bibliotece utworów piosenki na każdy nasz nastrój.

 

Zadanie na dziś:

– stwórz listę swoich ulubionych piosenek ( mogą być bardzo różne, na różny nastrój) i wysłuchaj przynajmniej dwóch piosenek z tej listy – takich, które pasują do Twojego dzisiejszego nastroju 😊 Życzę przyjemnych chwil z muzyką…

*do wydruku:muzyka, lekcja 13

 

 

Tydzień obowiązywania 15-19 czerwca 2020r.

Numer lekcji: 12
Temat: Powtórzenie wiadomości na temat znaków chromatycznych.

 

Obejrzyj z uwagą filmik znajdujący się pod tym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=u8lK-4J5qJU – tu dokładnie jest wyczerpany temat znaków chromatycznych, a następnie rozwiąż rebusy

*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 12

 

Tydzień obowiązywania 08-10 czerwca 2020r.

Numer lekcji: 11
Temat: Elementy dzieła muzycznego. Lekcja powtórzeniowa.

Cel i opis lekcji: Dowiem się, jak elementy muzyki wpływają na wykonanie utworu.

Na tej lekcji zapraszam Cię do obejrzenia filmiku, który przypomni Ci elementy muzyki- będziesz mógł/mogła usłyszeć, jak w praktyce każdy element zmienia, urozmaica wykonywaną muzykę.

Zadanie do wykonania:

Obejrzę film znajdujący się pod podanym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=SHWoQrLnstU

 

*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 11

 

 

Tydzień obowiązywania 01-05 czerwca 2020r.

Numer lekcji: 10
Temat: Spotkajmy się na szlaku.

Cel i opis lekcji: Wykonam piosenkę „ Po drodze szukam przyjaciela” oraz piosenkę szanty „Gdzie ta keja?”

Przeczytaj tekst zamieszczony w podręczniku na stronie 167, a następnie….

Zadanie do wykonania:

Zaśpiewam piosenki ze stron 165 i 166 wzorując się na zamieszonych poniżej wykonaniach.

https://www.youtube.com/watch?v=K38TC_WMuNU

https://www.youtube.com/watch?v=wKPU-_QUTcA

*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 10

 

Tydzień obowiązywania 25-29 maja 2020r.
Numer lekcji: 9
Temat: Gra planszowa „Wędrujące tamburyny”.

Cel i opis lekcji: Utrwalimy wiedzę i umiejętności zdobyte w szóstej klasie.

Istotą tej lekcji- jednej z ostatnich podręcznikowych, jest przeanalizowanie zagadnień poruszanych w klasie szóstej. Dla was to możliwość sprawdzenia, na ile wiedza, którą powinniście zdobyć w tym roku szkolnym jest dla was prosta, a na ile wymaga od was powtórzenia. Chciałbym, żebyście dzisiaj przeczytali wszystkie polecenia i zadania ze stron 162-164 i sami sobie odpowiedzieli, czy to wszystko o czym czytacie jest w waszym zasięgu, czy to jest wam znane.

Zadanie do wykonania: ( do zeszytu – nie na ocenę): spośród wszystkich pytań ze strony 164, wybierz trzy dowolne i udziel na nie pisemnej odpowiedzi.

Zadanie dla chętnych (termin – do następnej lekcji): jedno- dowolne polecenie/zadanie ze strony 162/163.

*do wydruku:muzyka kl. 6 lekcja 9

 

Tydzień obowiązywania 18-22 maja 2020r.
Numer lekcji: 8
Temat: Z muzyką w tle.

Cel i opis lekcji: Dowiem się, jaką funkcję pełni muzyka w filmie i reklamie.

Część z was miała już tę lekcję, ale nie wszystkie klasy, więc wracam do tego tematu. Myślę, że trudno by było wam wyobrazić sobie film, czy reklamę bez muzyki- muzyka nadaje koloru, stwarza odpowiedni nastrój poszczególnych scen, przedstawia emocje i przeżycia bohaterów. Pierwsze filmy nagrywane były bez dźwięków- nie było takich możliwości technicznych. Podczas filmów melodie były wykonywane na żywo na fortepianie lub organach przez muzyka nazywanego taperem- improwizował melodie starając się oddać nastrój odpowiedniej sceny. Dopiero pod koniec lat XX można było nagrać na jednej taśmie film i muzykę. Od tej pory kompozytorzy piszą utwory przeznaczone do konkretnego filmu- tzw. Muzyka filmowa. W reklamie muzyka ma za zadanie idealnie wpasować się w specyfikę produktu – twórcy reklam starannie dobierają muzykę do reklamy, żeby zapadała w pamięć- w reklamach można usłyszeć dzieła muzyki klasycznej i ludowej a także różnego rodzaju interpretacje znanych utworów popowych, czy rockowych. W latach sześćdziesiątych powstały również teledyski- filmy przedstawiające występy artystów, muzyków. Za pierwszy teledysk uważa się krótki film nakręcony w 1975 roku do piosenki Bohemian Rapsody (Queen).

Zadania do wykonania:

– Wysłuchaj po fragmencie kilku znanych utworów muzyki filmowej

https://www.youtube.com/watch?v=STUkbMPtDtk

https://www.youtube.com/watch?v=Cowy4-77uz4

https://www.youtube.com/watch?v=3gK_2XdjOdY

https://www.youtube.com/watch?v=ymMYzb2HBsg

https://www.youtube.com/watch?v=TGDXTZFleHQ

Zadanie na ocenę: termin: do następnej lekcji.

Odpowiedz na pytanie- kto należy do najsłynniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej? Odpowiedz na podstawie podręcznika.

Zadanie dla chętnych: napisz krótko, kim był Hans Zimmer oraz podaj tytuły kilku filmów, do których napisał muzykę.

*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 8

Tydzień obowiązywania 11-15 maja 2020r.

Numer lekcji: 7
Temat: Zaśpiewajmy, zagrajmy zatańczmy razem.

Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „ Tyle słońca w całym mieście”. Zagram na instrumencie fragment „ Belgijki”.

Zadania do wykonania:

  • Zaśpiewaj piosenkę ” Tyle słońca w całym mieście” ( link poniżej), oraz przeczytaj informacje z podręcznika str. 157

https://www.youtube.com/watch?v=z54f5S3SZjI

  • Obejrzyj jak tańczy się bardzo znany taniec ” Belgijkę”- zwróć uwagę na taneczny charakter muzyki

https://www.youtube.com/watch?v=xFAfNnsFumY

Zadanie do sprawdzenia: termin: do następnej lekcji.

Zagraj na instrumencie pierwszą linijkę Belgijki ( „t,Smidje”) str. 158 – nagraj filmik i wyślij na maila, lub przez folder zadania. Ułatwić Ci może filmik zamieszczony poniżej. Zwróć uwagę na znaki przy kluczu wiolinowym (dwa bemole)-  oznaczają, że w tym utworze nie ma dźwięku „h” , tylko dźwięk „b”- patrz tabela chwytów str. 190

https://www.youtube.com/watch?v=n1rvWmkRNM0 ( 16 sekund)

*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 7

 

 

Tydzień obowiązywania 04-08 maja 2020r.
Numer lekcji: 6
Temat: Warsztat muzyczny.

Cel i opis lekcji: Sprawdzimy co już wiemy i umiemy.

Dzisiaj zajmiemy się podsumowaniem wiadomości z ostatnich kilku lekcji, czyli przypomnimy to co z tych tematów najistotniejsze.

Zadania do wykonania: z tej lekcji nie trzeba wysyłać mi żadnej pracy do sprawdzenia- na ocenę jest jedynie zadanie dla chętnych znajdujące się poniżej.

– przeczytaj z podręcznika podsumowanie: „To już wiemy” ze strony 152, a następnie rozwiąż rebusy (ćw.1/152)

– zapoznaj się z folderem na temat Vivaldiego ze str. 118

– odszukaj na poniższym splocie liter nazwy 6 form muzycznych, które stosował w swojej twórczości Jan Sebastian Bach. Zapisz odnalezione wyrazy w zeszycie.

K A N T A T A B S B R Y H O J R F L U O N F U G A D Y H E J S Z M N I L T I W E P A S J A O R A T O R I U M Y K S U I T A D H L O S F K G N M W M S Z A L B R Y M

 

Zadanie rozszerzające- to samo co w ubiegłym tygodniu ( dla chętnych): termin wydłużony do 15 maja.

  1. Wykonam na instrumencie jeden wybrany fragment utworu Vivaldiego ze str. 150.

Zwróć uwagę na znaki przy kluczu. W „ Wiośnie” znajduje się # przy kluczu wiolinowym podwyższający dźwięk f do fis, natomiast w „Jesieni” przy kluczu jest „b” (bemol) obniżający dźwięk „h” do „b” w całym utworze.

*do wydruku:muzyka kl.6 lekcja 6

 

 

Tydzień obowiązywania 27-30 kwietnia 2020r.

Numer lekcji: 5
Temat: Cztery pory roku z maestro Vivaldim

Cel i opis lekcji: Poznam życie i twórczość Antonio Vivaldiego. Poznam formę koncertu w muzyce.

Lekcja dzisiejsza ma za zadanie wprowadzić was w postać znakomitego kompozytora baroku – Antonio Vivaldiego. Ponadto jak już wiecie z lekcji o Chopinie, koncert ma też drugie znaczenie- jest to pewna forma muzyczna, utwór, w którym główny instrument gra w towarzystwie orkiestry symfonicznej.

Zadania do wykonania:

  1. Obejrzyj prezentację o Antonio Vivaldim

https://prezi.com/g-tcgo_gcfbf/antonio-vivaldi-zycie-i-tworczosc/

  1. Przeczytaj w podręczniku s.151 informacje dotyczące koncertu, jako formy muzycznej.

 

Zadania rozszerzające ( dla chętnych):

  1. Wykonam na instrumencie jeden wybrany fragment utworu Vivaldiego ze str. 150.

Zwróć uwagę na znaki przy kluczu. W „ Wiośnie” znajduje się # przy kluczu wiolinowym podwyższający dźwięk f do fis, natomiast w „Jesieni” przy kluczu jest „b” (bemol) obniżający dźwięk „h” do „b” w całym utworze.

*do wydruku:muzyka, kl 6 lekcja 5

 

Tydzień obowiązywania 20-24 kwietnia 2020r.

Numer lekcji: 4
Temat: Z dziejów muzyki- barok. Jan Sebastian Bach – kontynuacja lekcji.

Cel i opis lekcji: Poznam życie i twórczość Bacha.

Po poprzedniej lekcji na temat Bacha powinniście już wiedzieć, że Bach żył i tworzył w epoce baroku, w której dominowała polifonia. Polifonia to trudna muzyczna forma, w której kilka melodii się przeplata i ciężko wskazać, który głos gra główną melodię, dlatego ludziom w okresie baroku trudno było słuchać muzyki- ta forma muzyczna była muzycznie doskonała, ale dla zwykłego słuchacza skomplikowana. Mam nadzieję, że piosenka o Janie Sebastianie Bachu pozwoliła wam zapamiętać wiele faktów z życia Bacha, a uzupełniliście swoją wiedzę czytając treści z podręcznika. Jeśli nie, to trzeba to nadrobić.

Zadania do wykonania:

  1. Wysłucham jednego z najbardziej znanych dzieł Bacha: „ Toccata i fuga d-moll” https://www.youtube.com/watch?v=ho9rZjlsyYY
  2. Odpowiedz w zeszycie na dwa pytania: a) Na jakich instrumentach potrafił grać Jan Sebastian Bach? b)Wymień dwóch innych wielkich twórców epoki baroku?

Odpowiedzi na te dwa pytania prześlij do sprawdzenia – termin- do 29 kwietnia

Zadania rozszerzające ( dla chętnych):

  1. Wysłuchaj i spróbuj zaśpiewać piosenkę Zbigniewa Wodeckiego „ Zacznij od Bacha”

https://www.youtube.com/watch?v=rDQHzGpwQNk

*do wydruku:muzyka, kl 6, lekcja 4

 

 

Tydzień obowiązywania: 15- 17 kwietnia 2020r.

Drodzy uczniowie,

w tym tygodniu ponownie zajmujemy się lekcją 3, ponieważ nie wszystkie klasy miały możliwość ją zrealizować ze względu na przerwę świąteczną. Chciałbym, żeby klasy, które przerabiały już ten temat, zrealizowały zadania zamieszczone pod hasłem „ J.S. Bach- c.d.”, natomiast klasy, które nie przerabiały tego tematu, żeby wykonały zadania z lekcji nr 3 oraz zadanie umieszczone pod hasłem „ J.S. Bach- c.d.”

 

J.S. Bach c.d.- zadanie do wykonania

  1. Przeczytaj wiadomości o życiu i twórczości Bacha zamieszczone w podręczniku str.144-147

 

Data publikacji: 06.04.2020 r.

Tydzień obowiązywania (06.04.2020 – 10.04. 2020 r.)

Klasa 6

Numer lekcji: 3

Temat: Z dziejów muzyki- barok. Jan Sebastian Bach.

Cel i opis lekcji: Poznam życie i twórczość Jana Sebastiana Bacha.

Wiadomości na temat Jana Sebastiana Bacha będziemy zdobywać na dwóch lekcjach. Dzisiejsza lekcja- bardziej multimedialna. Musicie wiedzieć, że Jan Sebastian Bach jest uznawany za jednego z najwybitniejszych muzyków wszech czasów, jego twórczość towarzyszy bardzo wielu muzykom w drodze do osiągnięcia technicznej doskonałości. Dzisiaj będziecie mogli z filmiku, oraz piosenki poznać wybrane fakty z życia Bacha, natomiast na przyszłej lekcji uporządkujemy te informacje.

 

Zadania do wykonania:

  1. Obejrzyj filmik- https://www.youtube.com/watch?v=L3xEnzQs58U , a następnie zaśpiewaj piosenkę „Jan Sebastian Bach”. https://www.youtube.com/watch?v=p_kHrUdNaTc – zwróć uwagę na tekst piosenki.

Zadania do sprawdzenia przez nauczyciela: brak

Zadania rozszerzające ( dla chętnych): Zagraj melodię „Piękna gama” s. 144 na dowolnym instrumencie melodycznym. Swoje wykonanie nagraj i wyślij do mnie do sprawdzenia

*wersja do wydruku: Muzyka, kl.6 lekcja 3

 

 

Data publikacji: 30 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (30.03.20204 – 04.04. 2020 r.)

Klasa 6

Numer lekcji: 2

Temat: Powietrzna muzyka. Instrumenty dęte w muzyce zespołowej.

Cel i opis lekcji: Poznam różne zespoły muzyczne z udziałem instrumentów dętych.

Na dzisiejszej lekcji będziecie mięli możliwość nauczenia się śpiewać zabawnej piosenki. Poznacie również różne rodzaje zespołów wykorzystujących instrumenty dęte.

Zadania do wykonania:

  1. Wysłuchaj piosenki „ Orkiestry dęte” ucząc się jej śpiewać- tekst str. 136

https://www.youtube.com/watch?v=aif3lcGvcr4

  1. Zapoznaj się z treścią z podręcznika str. 139-141 oraz przypomnij wiadomości ze strony 130

 

Materiały:

 

Praca do sprawdzenia przez nauczyciela: Jakie instrumenty mogą wchodzić w skład orkiestry dętej? Jaką muzykę zazwyczaj gra tego rodzaju orkiestra? Jak się nazywa dyrygent orkiestry dętej podczas parad?

zrób zdjęcie odpowiedzi na te pytania i wyślij je do mnie na maila: andrzejkochanskisp2@gmail.com

Zadania rozszerzające: ( dla uczniów chętnych):

Jaki instrument gra główną melodię w utworze znajdującym się w linku poniżej. Opisz nastrój dzieła.

https://www.youtube.com/watch?v=2WJhax7Jmxs

 

*do wydruku:muzyka lekcja 2 kl.6

 

 

Data publikacji: 25 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)

Klasa 6

Numer lekcji: 1

Temat: Instrumenty dęte.

Cel: Poznam przykłady instrumentów dętych, ich podział ze względu na budowę oraz brzmienie wybranych instrumentów.

Zadania do wykonania:

1. Obejrzyj filmiki, znajdujące się w linkach poniżej, jednocześnie śledząc treści na temat wybranego instrumentu z podręcznika str. 120- 128.

https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw – dęte blaszane i drewniane

organy – https://www.youtube.com/watch?v=VEdKSlkgdkQ

akordeon- https://www.youtube.com/watch?v=I80QMvMkr28

2. Zapisz do zeszytu następującą notatkę:

Instrumenty dęte dzielimy na trzy grupy: blaszane, drewniane oraz miechowe. Do blaszanych zaliczamy m.in. trąbkę, puzon, waltornie i tubę. Przykładami instrumentów dętych drewnianych są: flet, flet poprzeczny, klarnet, saksofon ( ze względu na podobieństwo do klarnetu oraz na drewniany stroik, przez który wydobywa się dźwięk), obój, fagot. Do grupy instrumentów dętych miechowych zaliczamy organy, akordeon, harmonijkę ustną.

Materiały: https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw   https://www.youtube.com/watch?v=VEdKSlkgdkQ https://www.youtube.com/watch?v=I80QMvMkr28

Podręcznik str. 120- 135

Praca domowa: Brak

Zadania rozszerzające: (tylko dla chętnych)

– opracuj na dowolnym instrumencie melodycznym ( flet, dzwonki, gitara, pianino, keyboard) jeden wybrany przez Ciebie utwór z podręcznika ze stron 133-135

– wyszukaj w Internecie inne – mniej znane przykłady instrumentów dętych.

muzyka lekcja 1


COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.

Wysłuchaj dwóch nagrań i napisz o swoich odczuciach przy słuchaniu utworów wielkiego mistrza fortepianu w tak nietypowym podejściu do muzyki Fryderyka Chopina

Nietypowo-  https://www.youtube.com/watch?v=x_f6EBJEEJg  ,

Oryginał –  https://www.youtube.com/watch?v=rOc-lj_MKC8

Nietypowo   https://www.youtube.com/watch?v=ULUAxyQWeTY

Oryginał- https://www.youtube.com/watch?v=-eQYJ82SuHQ

*wersja do wydruku: muzyka_6_23_03

 

Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.

Materiał filmowy utrwalający wiedzę o Fryderyku Chopinie

https://www.youtube.com/watch?v=myD-LXvDJ6I

Zadanie: Obejrzyj krótki film dotyczący Fryderyka Chopina (pierwszy link), a następnie otwórz test:

http://www.wychmuz.pl/download/test/Test%20kl%204-6%20SP20103.pdf

i odpowiedz na dowolne 25 pytań. Odpowiedzi napisz na kartce, podając za pomocą cyfry, na które pytanie z testu odpowiadasz. Być może to właśnie Ty jesteś tą ambitną osobą  i  chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat Chopina i rozwiążesz cały test (to byłoby coś …).

W przerwie- dla relaksu, muzyka Chopina na wesoło: https://www.youtube.com/watch?v=X7Hs8thbL-0

*materiały do wydruku muzyka_6_19_03

 

Poniedziałek, 16.03.2020r.

Temat: „Kujawiak z oberkiem. Etnografia.”

  1. Sporządź rebus, którego hasło brzmi: „Kapela to ludowy zespół instrumentalny”.
  2. Obejrzyj krótki film wzbogacający wiedzę na temat życia i twórczości Oskara Kolberga.

Adres filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=H54RK5nYeRk

*Materiały w wersji do wydruku muzyka_6

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Biblioteka
  • 5 czerwca, 2020

Przydałaby się zakładka!

Drodzy uczniowie zwracamy się do Was z propozycją
wykonania swojej autorskiej zakładki.

Czytanie staje się o wiele przyjemniejsze, jeśli  ma się odpowiednią zakładkę. Jakąś kolorową, optymistyczną, wywołującą uśmiech.

Wykonana samodzielnie zakładka to również wyjątkowy i niepowtarzalny prezent dla bliskich.
Przecież czytają i mali, i duzi. Będzie ona wspaniałym upominkiem, zwłaszcza dla kogoś, kto lubi czytać.

Wkrótce będziemy obchodzić Dzień Ojca. Może zrobicie własnoręcznie zakładkę do książki w kształcie serca ze zdjęciami całej rodziny?

A może, nawiązując do akcji – „Cała Polska czyta o zwierzętach”, umieśćcie na niej postacie zwierząt.

Samodzielnie przemyślany i wykonany z myślą o Tacie prezent  na pewno mu się spodoba.

Możliwości są ograniczone tylko Waszą wyobraźnią i kreatywnością.

Drodzy Rodzice, wspólne robienie zakładek to świetny pomysł na pracę  z dziećmi.
Może dzięki temu zachęcimy je do czytania?

A co sądzicie o tych zakładkach ?

         

Zostały one wykonane przez uczniów z naszej szkoły w ubiegłych latach.

Do dzieła!

Jeśli chcielibyście pochwalić się swoimi pracami, prześlijcie je do umieszczenia na stronie szkoły
(anna.nowak.@sp2gk.onmicrosoft.com)
Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Biblioteka
  • 3 czerwca, 2020

Lekcja biblioteczna

W ramach lekcji bibliotecznej przypominamy podstawowe informacje na temat książki.

 KSIĄŻKA – dokument piśmienniczy myśli ludzkiej, raczej obszerny, w postaci publikacji wielostronicowej o określonej liczbie stron, o charakterze trwałym. Słowo o bardzo wielu pokrewnych znaczeniach. Dzisiejsza postać książki wywodzi się od kodeksu, czyli kartek połączonych grzbietem, które wraz z upowszechnieniem pergaminu zastąpiły poprzednią formę dokumentu piśmienniczego, czyli zwój.

Budowa książki

ELEMENTY BUDOWY KSIĄŻKI: obwoluta, okładka, grzbiet książki, kapitałka, blok książki, wyklejki, karta przedtytułowa, karta tytułowa, spis treści.

 

– OBWOLUTA (od łac. obvolvere, okrywać) – papierowa okładka zakładana na właściwą okładkę książki, posiadająca zagięte brzegi (skrzydełka) zachodzące na wewnętrzne strony okładzin okładki, stosowana w oprawie twardej, czyli posiadającej grzbiet i sztywne okładziny. Chroni oprawę książki
lub jej okładkę. Reklamuje książkę, przyciąga wzrok.

 

– OKŁADKA zewnętrzne karty książki, między którymi mieszczą się stronice, czyli karty połączone grzbietem.

 

– GRZBIET KSIĄŻKI łączy zewnętrzne karty okładki, między którymi znajdują się stronice książki.

 

– KAPITAŁKA występuje w postaci tasiemki z wyraźnie pogrubionym jednym z brzegów.
Jest naklejana na oba końce grzbietu. Służy do wzmocnienia oprawy stanowiąc jednocześnie element ozdobny. Kapitałka jest wyrabiana z najczęściej z jedwabiu. Niegdyś kapitałka była również pleciona lub szyta bezpośrednio na wkładzie.

 

– BLOK (TRZON) KSIĄŻKI część główna zawierająca karty z tekstem ciągłym lub podzielonym
na rozdziały oraz części.

 

– WYKLEJKA to podwójny arkusz papieru łączący w książkach z twardą oprawą wkład z okładką. Książka ma zawsze dwie wyklejki – przednią i tylną (w książkach z oprawą miękką bloki kart wklejane są bezpośrednio do okładki, bez wykorzystania wyklejek).Stanowi ozdobę, gdy jest kolorowa.

 

– KARTA PRZEDTYTUŁOWA karta tuż za wyklejką – może zawierać tytuł książki oraz imię
i nazwisko autora.

 

– KARTA TYTUŁOWA zawiera podstawowe informacje o książce, imię i nazwisko autora,  tytuł, imiona i nazwiska współautorów (tłumacza, ilustratora itp.), adres wydawniczy (nazwę wydawnictwa, miejsce i rok wydania).

– SPIS TREŚCI to zestawienie tytułów różnego szczebla, ujęte w postaci oddzielnego wykazu, najczęściej na osobnej stronie na końcu książki, pełniące rolę podstawowego przewodnika
po zawartości dokumentu – podaje numerację stron.

 

A teraz sprawdź, czy dobrze rozpoznajesz poszczególne elementy budowy książki? https://learningapps.org/view703767 

 

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności
  • 1 czerwca, 2020

Życzenia z okazji Dnia Dziecka

„Kiedy się śmieje dziecko, śmieje się cały świat”
Janusz Korczak

Kochani Uczniowie, dziś, 1 czerwca, obchodzimy „Dzień Dziecka”, czyli święto wszystkich dzieci!
Z tej okazji pragniemy złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia zdrowia, szczęścia, miłości, przyjaźni, sukcesów w nauce oraz dużo, dużo radości. Niech uśmiech nigdy nie znika z Waszych twarzy, a każdy dzień będzie dla Was nie tylko okazją do poszerzania swojej wiedzy, ale także wielkim krokiem do spełnienia i realizacji marzeń.

„Marzenie jest życzeniem wypowiedzianym przez serce.”
Kopciuszek

Dzień Dziecka w naszej szkole jest czasem świętowania i radości, dlatego tak jak co roku, tak i dziś, mimo odległości, która nas dzieli, chcemy obchodzić go razem z Wami.
Z tego powodu przygotowaliśmy dla Was małą niespodziankę. Zobaczcie sami!

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Biblioteka
  • 28 maja, 2020

XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom

XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom

30 maja – 7 czerwca 2020r.

Hasłem tegorocznej akcji przeprowadzanej przez Fundację „ABC XXI-
Cała Polska czyta dzieciom” jest

  „Cała Polska czyta o zwierzętach”

Zachęcamy wszystkich do czytania dzieciom lub wspólnie z nimi.

Wybierzcie książki, które mówią o zwierzętach, czasami  prezentując świat widziany ich oczami.

 

 

A może prześlecie zdjęcia przedstawiające Was przy lekturze?

Zrobimy z nich album lub książeczkę.

 

 

Zdjęcia prosimy wysyłać na adres anna.nowak@sp2gk.onmicrosoft.com
do  15 czerwca

Czytanie dziecku to jeden z największych

podarunków jakie możemy mu ofiarować.

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Informacje dla rodziców
  • 28 maja, 2020

Terminy konsultacji i zasady ich organizacji

Szanowni Państwo, od  1 czerwca 2020 r. umożliwiamy uczniom klas 4-6 konsultacje z nauczycielami. Prosimy o zapoznanie się z obowiązującymi procedurami i terminami konsultacji.

Zasady organizowania konsultacji

Terminy konsultacji

Czytaj więcej

Ostatnie wpisy

  • Piknik rodzinny „Na Dworze Księcia Janusza” 25 czerwca 2025
  • Zakończenie roku szkolnego 2024/2025 23 czerwca 2025
  • JADŁOSPIS 23.06.2025R. – 27.06.2025R. 22 czerwca 2025
  • OPŁATA ZA ŻYWIENIE W OKRESIE DYŻURU WAKACYJNEGO – PRZEDSZKOLE 18 czerwca 2025
  • JADŁOSPIS 16.06.2025R. 20.06.2025R. 13 czerwca 2025
  • JADŁOSPIS 09.06.2025R. – 13.06.2025R. 8 czerwca 2025
  • JADŁOSPIS 26.05.2025R. – 30.05.2025R. 23 maja 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W CZERWCU 2025 20 maja 2025
  • JADŁOSPIS 19.05.2025R – 23.05.2025R. 16 maja 2025
  • Tata Też Czyta 2025 – nowa odsłona kampanii proczytelniczej dla ojców 12 maja 2025
  • Zapisy na półkolonie 2025 12 maja 2025
  • JADŁOSPIS 12.05.2025R. – 16.05.2025R. 9 maja 2025
  • Półkolonie 2025 6 maja 2025
  • JADŁOSPIS 28.04.2025R. – 30.04.2025R. 25 kwietnia 2025
  • Lista kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów przedszkolnych w roku szkolnym 2025/26 23 kwietnia 2025

Nawigacja po wpisach

« 1 … 40 41 42 … 58 »

© 2019 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Księcia Janusza

Unia Europejska BIP
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Dostepność

Dostepność

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • SzarośćSzarość
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Resetuj Resetuj