Udział rodziców w profilaktyce zaburzeń grafomotorycznych

Drodzy Rodzice. W obecnym roku szkolnym w ramach Szkolnego Systemu Pomocy rozpoczynamy w naszej szkole Program profilaktyki zaburzeń typu grafomotorycznego. Jego celem jest zapobieganie, usprawnianie i ułatwianie szeregu ważnych procesów, poznawczych i psychicznych niezbędnych dziecku w każdym jego okresie rozwoju i aktywności szkolnej.

Dom, rodzina – to najbardziej naturalne środowisko w którym wzrasta i rozwija się każdy z nas. Wykorzystajmy zatem rodzicielską łatwość kontaktu i możliwość rozwijania sprawności grafomotorycznej dziecka w domu. Jestem przekonana że równolegle – obok szkoły w domu – powinna mieć miejsce długofalowa praca nad kształtowaniem dziecięcych graficznych zdolności wykonywania różnych czynności ruchowych. Problem jest o tyle niecierpiący zwłoki, ze im wcześniejsza nasza interwencja grafomotoryczna – tym lepszy jej skutek. Dziecko będzie rysowało, pisało tak jak go do tego przygotujemy. Niektórych form zaburzeń grafomotorycznych utrwalonych nie da się odwrócić!

Zachęcam Państwa do współpracy w programie profilaktyki zaburzeń sfery grafomotorycznej w myśl sentencji Jana Legowicza: „Nauczmy dziecko robić użytek ze swych narządów, nieodkrytych uzdolnień”.

Poniżej załączam skrócone kompendium wiedzy o grafomotoryce, przyczynach brzydkiego rysowania, nieestetycznego pisma oraz domowe sposoby radzenia sobie z niechęcią dziecka do posługiwania się narzędziami pisarskimi.

Udział rodziców w profilaktyce zaburzeń grafomotorycznych – materiał przygotowany przez panią Bożenę Gromadzką – reedukatora Pobierz