Drodzy Uczniowie.
Pozdrawiamy Was serdecznie i pamiętamy o Was w modlitwie 🙂
Bożena Kołacz: bozena.kolacz@sp2gk.onmicrosoft.com
Zbigniew Wietocha: zbigniew.wietocha@sp2gk.onmicrosoft.com
Tydzień obowiązywania: 22 – 26 czerwca 2020
Katecheza 22
Temat: Objawienia Matki Bożej w Polsce (wybrane)
Cel: uczeń poznaje, objawienia Matki Bożej w Polsce.
1. Objawienia w Gietrzwałdzie Warmińskim
Już w XVI weku w miejscowym kościele czczono obraz Matki Bożej Królowej Niebios i Pani Aniołów. W 1877r.Maryja objawiła się 13-letniej Justynie Szafrańskiej i 12-letniej Basi Samubowskiej.
Najświętsza Maryja Panna Niepokalanie Poczęta – jak sama się przedstawiła, ukazywała się 63 razy w ciągu 3 miesięcy.
Polecała codzienną modlitwę różańcową i prosiła o wystawienie kapliczki z Jej figurką oraz murowanego krzyża. Przypominała jednocześnie, że najważniejsza jest Msza święta.
2. Objawienia na Wiktorówkach (Zakopane)
W tatrach Maryja objawiła się Marysi Murańskiej w 1860 r. Kilkunastoletnia pasterka, która wypasała swoje owce na Rusinowej Polanie w poszukiwaniu zaginionego stada, zeszła do lasu należącego do Wiktorówek. Tam spotkała Piękną Panią, która obiecała jej odnalezienie owiec i poprosiła o przekazanie dorosłym zachęty do nawrócenia i pokuty.
Jeden z pasterzy, któremu Marysia opowiedziała o spotkaniu z Panią przybił na świerku obrazek Matki Bożej. Niedługo potem w miejscu objawień wybudowano małą kapliczkę. Przez pół wieku modlili się w niej drwale i pasterze. Z czasem zaczęli przybywać do Królowej Tatr pielgrzymi z całej Polski i z innych krajów.
3. Objawienia na Siekierkach (Warszawa)
W maju 1943 r. na warszawskich Siekierkach Maryja po raz pierwszy ukazała się 7 letniej wówczas Władzi. Objawienia trwały do roku 1945, również w czasie powstania warszawskiego, a później powtórzyły się dwukrotnie 1949 r.
Maryja nie tylko wzywała do modlitwy, ale i sama jej uczyła. Podała małej Władzi tekst koronki i litanii, a nawet uczyła ją śpiewać pieśni ku Jej czci.
Maryja szczególnie mocno wzywała do ufności Bogu i zawierzenia się Jej matczynej opiece.
Maryja pozwoliła się poznać jako czuła Matka zatroskana o każde ze swoich dzieci.
Katecheza 23
Temat: Wakacje z Bogiem
Wakacje to czas odpoczynku od pracy i nauki. Potrzebujemy zebrać nowe siły na następny rok.
Wielu z nas gdzieś wyjedzie – pamiętajmy o Mszy św. i modlitwie – Pan Jezus na nas czeka.
Życzę Wam wspaniałych wakacji – Do zobaczenia 🙂
Wersja do wydruku: K22i23
*******************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 15 – 19 czerwca 2020
Katecheza 20
Temat: Jezus czyni cuda.
Cel: Utrwalenie wiadomości odnośnie wybranych ewangelicznych opisów cudów.
W Ewangelii są opisane cuda jakie Pan Jezus uczynił – oto niektóre z nich:
1.Cud w Kanie Galilejskiej – przemienienie wody w wino (J 2, 6 – 11)
Był to pierwszy z cudów, którego Jezus dokonał w Kanie .
Maryja i Jezus zostali zaproszeni na wesele, gdy zabrakło wina dla gości, Jezus kazał napełnić sługom siedem pustych naczyń przeznaczonych do wody i je napełnić. Następnie Jezus pomodlił się i kazał zanieść staroście weselnemu. Gdy starosta spróbował – woda cudownie zamieniła się w wino.
2.Obfity połów – (Łk 5, 4 – 9)
Podczas połowu ryb razem z uczniami, Jezus nakazał Szymonowi wypłynąć na głębię i zarzucić sieć i choć wcześniej przez wiele godzin nie złowili nic, po słowach Jezusa sieć była całkowicie wypełniona rybami.
3.Wskrzeszenie syna wdowy (Mk 7, 12 – 16)
W miejscowości Naim Jezus zobaczył wynoszone ciało młodzieńca i idącą za nim płaczącą matkę. Zlitował się nad nią Jezus, dotknął ciało chłopca, a ten ożył. I Jezus oddał go matce.
- Uciszenie burzy (Mt 8, 23 -26)
Jezus przebywał z uczniami na łodzi na jeziorze. Gdy zerwała się burza Jezus spał. Uczniowie budzili Go, krzycząc, że giną. On zarzucając im małą wiarę i nakazał wichurze i falom, by zamilkły i wszystko się uciszyło.
- Chodzenie po wodzie – (Mt 14, 22 – 39)
Jezus nakazał uczniom, by płynęli przodem, on zaś modlił się w tym czasie. Gdy skończył modlitwę dołączył do nich krocząc po jeziorze.
Apostołowie byli świadkami działalności Jezusa, wiedzą, że słowo Jezusa zawsze się spełnia, że ma moc, bo jest słowem Boga. Cuda Jezusa umocniły wiarę apostołów i innych świadków.
Katecheza 21
Temat: Jezus uzdrawia.
Cel: Utrwalenie wiadomości odnośnie ewangelicznych opisów cudów Jezusa.
1. Uzdrowienie kobiety (Mt 9, 20 – 22)
Do Jezusa przyszła kobieta, która od 12 lat cierpiała na krwotok. Złapała frędzli płaszcza Nauczyciela, wierząc, że to przywróci jej zdrowie. Dzięki ufności Jezus uleczył ją.
2. Uzdrowienie głuchoniemego (Mt 7, 32 – 37)
Do Jezusa przyprowadzono człowieka, który nie słyszy i nie mówi. Wtedy Jezus włożył palce swoje do jego uszu i nakazał, by się otworzyły. Na słowa Jezusa otworzyły się jego uszy i język. Ten człowiek odzyskał słuch i głos.
- Uzdrowienie córki kobiety kananejskiej (Mt 15, 22 – 28)
Pewna kobieta wezwała Jezusa do swojej bardzo chorej córeczki. Jezus początkowo nie chciał jej uzdrowić, lecz gdy usłyszał i zobaczył wielką wiarę kobiety – uleczył jej córeczkę.
- Uzdrowienie 10 trędowatych (Łk 17, 11 – 19)
W drodze Jezus spotkał trędowatych, którzy prosili o ratunek. Zostali oczyszczeni i uzdrowieni słowem Jezusa, ale tylko jeden z nich przyszedł podziękować Jezusowi za uzdrowienie.
- Uzdrowienie paralityka (Mt 9, 2 – 8)
Do Jezusa przyniesiono paralityka – Syn Boży widząc wiarę przyjaciół, odpuścił mu grzechy i uzdrowił z choroby.
- Liczne uzdrowienia w domu Piotra (Mt 8, 14 -16)
Jezus w domu Piotra uleczył z gorączki matkę jego żony oraz wyrzucił złe duchy.
Jezus kocha ludzi i pragnie naszego szczęścia. Pan Jezus pragnie, żebyśmy z wiarą i miłością zwracali się do Niego. Bóg ma otwarte serce na każdego człowieka i czeka na nas.
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k20i21
*******************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 8 – 10 czerwca 2020
Katecheza 19
Temat: Św. Małgorzata – Maria Alacogue [czyt. Alakok]
Cel: Poznanie historii św. Małgorzaty i pierwszych piątków miesiąca
Pan Jezus wybrał św. Małgorzatę na apostołkę kultu Bożego Serca. Dzięki skromnej zakonnicy nabożeństwo to rozpowszechniło się na cały świat, a ludzkość poznała Prawdę o wielkim skarbcu Miłości, jakim jest Serce Zbawiciela.
Małgorzata urodziła się 22 lipca 1647 r. w burgundzkiej miejscowości Lauthecor, jako piąte dziecko Klaudiusza i Filiberty. Została ochrzczona 3 dni po urodzeniu.
Gdy miała 4 lata, dowiedziała się od rodziców, że w tabernakulum mieszka Pan Jezus, często nawiedzała kaplicę lub kościół by się modlić. Małgorzata czuła wielki głód Boda, któremu pragnęła
poświęcić swoje życie.
W wieku 24 lat wstąpiła do zakonu wizytek. 25 sierpnia 1671 r. przywdziała habit zakonny.
W czasie adoracji 27 grudnia 1673r., objawił jej się Pan Jezus, Przytulił ją do swojej piersi i powiedział: „ Moje Boże Serce płonie tak silną miłością ku ludziom….”
2 lipca 1674 r. siostra Małgorzata miała widzenie – ujrzała tron, a na nim Serce Jezusa, otoczone koroną cierniową – to są zniewagi ludzi uczynione Mu przez grzechy ludzkie.
16 czerwca 1675 r. – ukazał się jej Jezus i powiedział: „Żądam, żeby pierwszy piątek po oktawie Bożego Ciała było odtąd świętem na uczczenie Mojego Serca i nabożeństwo do Najświętszego Serca Jezusa Zbawiciela.
Tym wszystkim, którzy przez 9 z rzędu pierwszych piątków miesiąca przystąpią do Komunii św. użyczę łaski ostatecznej wytrwałości w dobrym i szczęśliwej śmierci.”
Siostra Małgorzata zmarła 17.X.1690 r. Ojciec święty Benedykt XV – 13 maja 1920 r. ogłosił Ją Świętą.
NIE PRZESYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k19
*********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 1 – 5 czerwca 2020
Katecheza 17
Temat: Święty o. Stanisław Papczyński – Święty z Góry Kalwarii
Cel: Zapoznanie z życiorysem św. Stanisława Papczyńskiego
Stanisław Papczyński urodził się 18. 05.1631r.w Podegrodziu. Był synem Tomasz Papki – kowala i Zofii. Ochrzczony został imieniem Jan, które później zmieni.
Od wczesnej młodości wyróżniał się wielkim nabożeństwem do Opatrzności Bożej, Męki Pańskiej, Najświętszego Sakramentu, Najświętszej Maryi Panny, był też gorącym orędownikiem modlitwy za dusze czyśćcowe.
Po ukończeniu nauki wstąpił do zakonu pijarów z powodu maryjnego charakteru tego zgromadzenia. W 1656 r. złożył śluby zakonne, a 12 marca 1661r. Otrzymał święcenia kapłańskie z rąk biskupa Stanisława Tarnowskiego.
Pracował jako kaznodzieja, moderator bractwa Matki Bożej Łaskawej, prefekt w kolegium, był też cenionym spowiednikiem. 7 czerwca 1670 r. napisał do Stolicy
Apostolskiej o zwolnienie ze ślubów zakonnych. Stanisław Papczyński stał się kapłanem diecezjalnym.
Wkrótce za pozwoleniem biskupa poznańskiego Stefana Wierzbowskiego i za wiedzą nocjusza, przywdział biały habit zakonny przed cudownym obrazem Matki Bożej Niepokalanie Poczętej – tworząc pierwszy męski zakon klerycki na ziemi polskiej – zakon marianów.
- 10. 1673 r. zobowiązał zakonników do ścisłej reguły, poprzez przestrzegani milczenia, publicznego biczowania, zakaz posiadania pieniędzy i życie w klauzurze.
30.04.1677 r. założył drugi dom zakonny w Nowej Jerozolimie (Góra Kalwaria).
- 11.1677 r. marianie otrzymali kościół Wieczerzy Pańskiej.
Niebawem przebywający w Nowej Jerozolimie król Jan III Sobieski wystawił 2 czerwca 1679r. Dokument potwierdzający nadane wcześniej przywileje.
21 września 1699 r. zakon marianów uzyskał aprobatę od Stolicy Apostolskiej, po przyjęciu Reguły 10 Cnót Najświętszej Maryi Panny i agregacji do Zakonu Braci Mniejszych.
Ojciec Stanisław Papczyński zmarł 17 września 1701 r. – pochowany został pod podłogą kościoła Wieczerzy Pańskiej w Górze Kalwarii.
16 września 2007 r. o. Stanisław został ogłoszonym błogosławionym, a 5 czerwca 2016 został ogłoszony świętym.
NIE PRZESYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA.
Katecheza 18 (59 w podręczniku)
Temat: Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa
Cel: Ukazanie prawdy o obecności Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie.
Boże Ciało to uroczystość liturgiczna ku czci Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa, którą obchodzimy w pierwszy czwartek po niedzieli Trójcy Przenajświętszej. To czas kiedy biorąc udział w procesji, oddajemy cześć Panu Jezusowi obecnemu w Eucharystii niesionemu w monstrancji przez kapłana oraz publicznie wyrażamy swoją wiarę.
„A gdy oni jedli , Jezus wziął chleb i odmówiwszy błogosławieństwo, połamał i dał uczniom, mówiąc: <<Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje>>. Następnie wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie, dał im mówiąc: <<Pijcie z niego wszyscy, bo to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów>>”.
Tymi słowami w Wielki Czwartek Pan Jezus ustanowił sakrament Eucharystii. Z miłości do ludzi pozostał z nami w naszych świątyniach pod postacią chleba.
NIE PRZESYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA.
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k17i18
*********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 25 – 29 maja 2020
Katecheza 15 (52 w podręczniku)
Temat: Prymas Stefan Wyszyński – strażnik wiary narodu Polskiego
Cel: Wychowanie do troski o rozwój i obronę swojej wiary w Boga.
Oprócz biblijnych przykładów posłuszeństwa w wierze, Kościół stawia nam za wzór świętych, błogosławionych i Sług Bożych, różnych wieków chrześcijaństwa. Szczególnym przykładem jest Sługa Boży – Prymas Polski, Kardynał Stefan Wyszyński (1901 – 1981). Żył on i działał w niezwykle trudnych czasach – II wojny światowej i w okresie powojennym. Okres powojenny charakteryzował się walką ustroju komunistycznego z religią, Kościołem i narodem. Prymas Wyszyński – strażnik wiary narodu, poświęcił się całkowicie obronie religii i ładu moralnego w naszej Ojczyźnie, a nawet w Europie. Powierzył nasz kraj Matce Bożej i jego losy złożył Jej wstawiennictwu przez odnowienie Ślubów Jasnogórskich. Prymas w obronie wiary narodu nie cofnął się przed żadnym cierpieniem, był nawet gotów oddać życie w tej sprawie. Dzięki temu nasza Ojczyzna została uchroniona od ateizacji, a Kościół nie został usunięty z życia publicznego.
3 października Ojciec Święty Franciszek zatwierdził dekret otwierający drogę do beatyfikacji Prymasa Tysiąclecia. W styczniu 2019 roku komisja lekarzy w watykańskiej kongregacji zatwierdziła dokumentację dotyczącą cudu. Następnie dekret zaakceptowała komisja teologów oraz komisja księży kardynałów i biskupów.
Ksiądz kardynał Stefan Wyszyński zostanie ogłoszony błogosławionym 7 czerwca 2020 roku. Prymas Wyszyński to symbol, to znak Kościoła walczącego, nieugiętego, który powiedział w pewnym momencie komunizmowi „non possumus”. Jego zasługi są niezwykłe, dlatego nazywamy go Prymasem Tysiąclecia.
NIE PRZESYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA
Katecheza 16 (53 w podręczniku)
Temat: Św. Jan Paweł II – nauczyciel wiary
Cel: Ukazanie św. Jana Pawła II jako nauczyciela wiary
Krótki życiorys Karola Wojtyły.
Przyszły papież urodził się 18 maja 1920r., a pierwsze lata życia spędził w Wadowicach przy ulicy Kościelnej nr 7.
Podczas chrztu otrzymał imię Karol – Józef. Szkołę podstawową ukończył w 1929r., a 1938 średnią i przeniósł się do Krakowa. Rozpoczął studia polonistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po wybuchu wojny w 1939 r., przerywa studia, a w latach 1940 – 1941 podjął pracę w kamieniołomach i zakładzie chemicznym.
Jesienią 1942r. wstępuje do Krakowskiego Seminarium Duchownego. W 1 listopada 1946r. otrzymuje święcenia kapłańskie z rąk biskupa Adama Sapiehy, a w następnych latach wyjeżdża do Rzymu na dalsze studia. W 1951 wraca do kraju i obejmuje pracę kapłańską i równolegle studiuje otrzymując tytuł doktora teologii moralnej.
Od 1951r. jest wykładowcą etyki społecznej w seminarium i pracuje na Uniwersytecie Lubelskim.
4 lipca 1958r. Karol Wojtyła zostaje biskupem, a 29 maja 1967 – kardynałem.
- X. 1978r. zostaje wybrany papieżem i przyjmuje imię Jan Paweł II.
Zmarł 2 kwietnia 2005r.
Ogłoszony Świętym został 27 kwietnia 2014r.
Święty Jan Paweł II był bardzo dobrym papieżem, nieustannie modlił się i dużo podróżował. Chciał wszystkim ludziom powiedzieć, że Bóg ich kocha. Wiernie służył Kościołowi i ludziom. Zawsze wypełniał wolę Boga i oddał swoje życie Matce Bożej.
NIE PRZESYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k15i16
*********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 18 – 22 maja 2020
Katecheza 13 (50 w podręczniku)
Temat: Św. Maksymilian Maria Kolbe – wzór ofiarnej postawy wobec bliźniego
Cel: Kształtowanie postawy miłości wobec bliźniego na wzór św. Maksymiliana Marii Kolbego
Maksymilian – Maria Kolbe, a właściwie Rajmund Kolbe, przyszedł na świat w Zduńskiej Woli koło Łodzi, 8 stycznia w 1894 r. Jego rodzicami byli Juliusz i Marianna. Był jednym z 3 rodzeństwa. Przełom jego życia miał miejsce w kościele parafialnym w Pabianicach w 1906 r. – oto w wieku 12 lat miał widzenie, bowiem ukazała się mu Matka Boża, która trzymała w rękach 2 korony: czerwoną – znak męczeństwa, biała – znak czystości.
Postanowił wstąpić do zakonu, uroczystą profesję złożył 11 listopada 1914 r. Przyjął imię Maria, a święcenia kapłańskie przyjął 28 kwietnia 1918 r. W roku 1922 pojawił się pierwszy numer pisma, które redagował, mianowicie „Rycerza Niepokalanej”.
W roku 1927 oznaczał dla Kolbego powstanie jego Niepokalanowa, czyli klasztoru, który prowadził. Później powstało radio – rozgłośnia Słowa Bożego. Podczas II wojny światowej 17 lutego 1941 r. został aresztowany przez gestapo i osadzony w Oświęcimiu. Tam wkrótce zginął – (2) heroicznie oddając życie za drugiego człowieka – dlatego jest on wzorem ofiarnej postawy wobec bliźniego. Miał 47 lat. Jego życiowym zawołaniem były słowa: „Tylko miłość jest twórcza”. (1) Miłość do bliźniego powinna przejawiać się w trosce o jego dobro.
Papież Jan Paweł II ogłosił go świętym 1982 r.
Polecamy obejrzeć dokument: https://www.youtube.com/watch?v=F6E1BQq8ttM
Zadanie do wykonania: Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 115), NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych: Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy, NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA.
Katecheza 14 (51 w podręczniku)
Temat: Ks. Jerzy Popiełuszko – w służbie Prawdzie
Cel: Kształtowanie postawy odpowiedzialności za życie w prawdzie.
Jerzy Popiełuszko przyszedł na świat 14 września 1947r., we wsi Okopy na Podlasiu, koło Suchowoli. Pochodził z rodziny chłopskiej.
Uczył się w Warszawskim Seminarium Duchownym. W międzyczasie zapadł na zdrowiu podczas służby wojskowej.
28.05.1972 r. został księdzem przyjmując święcenia kapłańskie z rąk Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Pracował w Duszpasterstwie Akademickim św. Anny, uczestniczył w formowaniu ochotniczej służby medycznej.
Wreszcie w roku 1980 rozpoczął pełnienie posługi w parafii św. Stanisława Kostki na warszawskim Żoliborzu. Tam też podejmował duszpasterstwo na rzecz ludzi pracy. Organizował między innymi Msze św. poświęcone strajkującym hutnikom. Aktywnie uczestniczył również w dziedzinie dokształcania ludzi pracy w zakresie prawa, historii, ekonomii czy literatury.
Natomiast pomoc charytatywną organizował wraz z nadejściem stanu wojennego. Głosił płomienne patriotyczne kazania. Organizował wyjazdy ludzi pracy do Częstochowy.
Jednocześnie Służby PRL-u zaczęły prześladować ks. Popiełuszkę – był też zastraszany.
Doszło do kilkunastu przesłuchań księdza. 13 października miał miejsce zamach na jego życie, a jego ciało odnaleziono w Wiśle. 3 listopada odbył się pogrzeb.
(2) Nawoływał do czynienia dobra powołując się na słowa św. Pawła: „Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj”.
(1) Ks. Jerzy Popiełuszko został ogłoszony błogosławionym ponieważ głosił i bronił prawdy o Bogu i godności człowieka za co zapłacił najwyższą cenę. Został beatyfikowany przez Papieża Benedykta XVI 6 czerwca 2010 r. w Warszawie.
Polecamy obejrzeć: https://www.youtube.com/watch?v=IhP8qCQVjk8
Zadanie do wykonania: Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 117), NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych: Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy, NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA.
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k13i14
**********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 11 – 15 maja 2020
Katecheza 11
Temat: Męczennicy szczególnymi świadkami wiary
Cel: Ukazanie istoty chrześcijańskiego świadectwa wiary
Pierwsze tysiąclecie chrześcijaństwa to czas wielkich prześladowań Kościoła i czas narodzin wielkiej liczby męczenników. XX wiek, a zwłaszcza II wojna światowa, to także czas wielkiego męczeństwa polskich wyznawców Chrystusa, których Ojciec Święty Jan Paweł II ogłosił błogosławionymi, a miało to miejsce w Warszawie 13 czerwca 1999 roku. Wśród 108 osób byli: biskupi, księża diecezjalni i zakonni, klerycy, siostry zakonne i wierni świeccy. Z dumą należy podkreślić, że wśród tych osób znajduje ówczesny się Proboszcz naszej parafii – bł. Ks. Zygmunt Sajna.
(1) Świadectwo wiary polega na życiu zgodnym z zasadami Ewangelii i wierności Chrystusowi. A owi (2) męczennicy są szczególnymi świadkami wiary gdyż oddali swe życie bez reszty za wiarę w Chrystusa.
Zadanie do wykonania: Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 111), NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych: Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy, NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA.
Katecheza 12
Temat: Św. Stanisław Kostka – patron dzieci i młodzieży
Cel: Kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoja świętość na wzór św. Stanisława Kostki
Kościół stawia nam wielu świętych jako wzory do naśladowania. Takich wzorów potrzebują zwłaszcza ludzie młodzi. Gdy czcimy świętych, to podziwiamy działanie Boga w ich życiu. (1) Bóg każdego człowieka powołał do świętości. Święci zaś to ci, którzy w pełni skorzystali z owoców odkupienia. Wśród nich jest św. Stanisław Kostka, który zmarł w wieku 18 lat. Dobrze wykorzystał powierzony mu przez Boga czas na realizację swojego życiowego hasła: „Do wyższych rzeczy jestem stworzony”. Św. (2) Stanisław Kostka kierował się w życiu wiarą i miłością względem Boga i bliźnich, był pracowity i ambitny. (3) Jego atrybutami są: anioł podający mu Komunię Świętą, Dziecię Jezus na ręku, krzyż, kij pielgrzyma, lilia, Madonna i różaniec.
Zachęcam Cię do zapoznania się z historią życia św. Stanisława Kostki z podręcznika.
Zadanie do wykonania: Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 113), NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych: Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA.
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k11i12
**********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 4 – 8 maja 2020
Katecheza 9 (w podręczniku 46)
Temat: Święty Szczepan – pierwszy męczennik Kościoła
Cel: Ukazanie przykładu mężnego wyznawania wiary w Chrystusa
(1) Męczennik to osoba, która cierpiała lub oddała życie za wiarę w Jezusa Chrystusa. Jedną z takich osób, o których możemy przeczytać w Piśmie Świętym był święty Szczepan. Nie wiadomo skąd pochodził ani gdzie się urodził. Jego imię wskazuje nam na to, że był Grekiem, który nawrócił się na chrześcijaństwo. (2) Szczepan był jednym z siedmiu diakonów wybranych przez Apostołów dla posługi ubogim. Naraził się on starszyźnie żydowskiej gorliwością głoszenia Ewangelii, służbą ubogim i działaniem znaków i cudów. Oskarżono go fałszywie i ukamienowano w roku 36. (3) Kościół wspomina świętego Szczepana 26 grudnia. Na obrazach jest on przedstawiany w scenie kamienowania, a także jako młody diakon. Jego atrybutami są: gałąź palmowa, księga Ewangelii, kamienie.
Zadanie do wykonania (obowiązkowe): Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 107) i fotografię swojej pracy prześlij na e-mail do kontaktu.
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych (nieobowiązkowe): Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy i fotografię również wyślij.
Katecheza 10 (w podręczniku 47)
Temat: Św. Stanisław ze Szczepanowa – patron chrześcijańskiego ładu moralnego
Cel: Ukazanie chrześcijańskiej postawy wierności Bogu.
Moralność jest działaniem człowieka zgodnego z jego powinnością, określane jako moralnie dobre lub moralnie złe. (1) Moralność chrześcijańska polega na życiu zgodnym z Ewangelią. Miłość zaś przybliża nas do Boga i ludzi oraz wiedzie do doskonałości.
Bardzo poruszającym i różnie ocenianym wydarzeniem z dziejów Polski jest sprawa dotycząca tzw. zatargu czy też konfliktu pomiędzy biskupem krakowskim – św. Stanisławem ze Szczepanowa a królem Bolesławem zwanym Śmiałym albo Szczodrym. Kiedy panował w Polsce zamęt z tego powodu jego rycerze dezerterowali i potajemnie wracali do swoich domów. Król mścił się na nich i ich rodzinach. Wówczas biskup Stanisław zagroził królowi wygnaniem z kraju i rzucił na niego klątwę. Bolesław nasłał na biskupa oprawców, ale ostatecznie sam go zabił. Wydarzyło się to 11 kwietnia 1079 roku w Krakowie, w kościele św. Michała na Skałce. Postawa biskupa Stanisława była jednoznaczna i bezkompromisowa. Zapłacił za to swoim życiem. Dlatego (2) św. Stanisław ze Szczepanowa jest patronem chrześcijańskiego ładu moralnego gdyż stanął w obronie najwyższych wartości jakimi są poszanowanie życia i nienaruszalność ludzkiej godności.
Zadanie do wykonania (obowiązkowe): Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedz na pytania z fioletowego pola (str. 109) i fotografię swojej pracy prześlij na e-mail do kontaktu.
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych (nieobowiązkowe): Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy i fotografię również wyślij.
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k9i10
**********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 27 – 30 kwietnia 2020
Katecheza 7
Temat: Święta Faustyna orędowniczka Bożego Miłosierdzia
Cel: Zapoznanie z życiorysem św. siostry Faustyny Kowalskiej i genezą święta Bożego Miłosierdzia.
Helena Kowalska – siostra Faustyna (imię zakonne), urodziła się 25 sierpnia 1905 r., w Głogowcu. Pochodziła z ubogiej, rolniczej rodziny. Była 3 dzieckiem z dziesięciorga rodzeństwa. Do szkoły chodziła tylko 3 lata. Mając 16 lat zaczęła pracować w mieście jako służąca, by zarobić na własne utrzymanie i pomoc rodzicom.
W 1925 r. po czterech latach pracy, wstąpiła do zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w Warszawie. Pełniła obowiązki kucharki, ogrodniczki i furtianki.
W tym czasie wielokrotnie objawił jej się Pan Jezus przekazując orędzie miłosierdzia, które Faustyna spisała w swoim „Dzienniczku”.
W ostatnich latach życia s. Faustyna bardzo cierpiała – chorowała przewlekle na gruźlicę płuc – zmarła 5 października 1938 r., w wieku 33 lat.
18 kwietnia 1993 roku została beatyfikowana, czyli błogosławiona, a 30 kwietnia 2000 r. papież Jan Paweł II – ogłosił ją Świętą.
2 Niedziela Wielkanocna – zgodnie z prośbą Pana Jezusa – została w całym Kościele ogłoszona Świętem Bożego Miłosierdzia
Największym darem jaki otrzymała było orędzie Bożego Miłosierdzia przekazane jej przez Jezusa dla całego świata, jak również przekazana została modlitwa – koronka do Miłosierdzia Bożego, która ma uśmierzać gniew Boży.
Istotą orędzia jest manifestacja miłości Boga, która domaga się od człowieka ufności i wyznania grzechów.
Św. Faustyna otrzymała dar osobistego prowadzenia do świętości przez Jezusa i Maryję.
W tym tygodniu Waszym obowiązkiem jest zapoznanie się z treścią katechezy 🙂
Katecheza 8
Temat: Obraz Miłosierdzia Bożego.
Cel: zapoznanie się z historią powstania obrazu Miłosierdzia Bożego.
Pochodzenie obrazu wiąże się z wizją jaką siostra Faustyna miała w Płocku 22 lutego 1931 roku, w czasie której Pan Jezus wyraził życzenie, by namalować taki obraz i w podpisie umieścić słowa: „ Jezu, ufam Tobie”.
Obraz przedstawia Chrystusa zmartwychwstałego, który na rękach i stopach nosi ślady ukrzyżowania. Z Serca wychodzą dwa promienie: czerwony i biały.
Pan Jezus, zapytany o ich znaczenie, wyjaśnił:
– biały promień oznacza wodę, która usprawiedliwia dusze,
– czerwony promień oznacza krew, która jest życiem dusz.
Te dwa promienie wyszły, z wnętrzności miłosierdzia Mojego wówczas, kiedy konające Serce Moje zostało włócznią otwarte na krzyżu.
Szczęśliwy, kto w ich cieniu żyć będzie – mówi Jezus – bo nie dosięgnie go sprawiedliwa ręka Boża.
Obraz – powiedział Pan Jezus – ma przypominać żądania Mojego Miłosierdzia, bo nawet wiara najsilniejsza nic nie pomoże bez uczynków. Podaję ludziom naczynie – powiedział Jezus do s. Faustyny – z którym mają przychodzić po łaski do źródła miłosierdzia; tym naczyniem jest obraz z podpisem: Jezu, ufam Tobie.
Obraz Miłosierdzia Bożego należy do najbardziej znanych i czczonych w Kościele na całym świecie. Pan Jezus powiedział: „ przez Obraz udzielę wiele łask duszom, obiecuję, że dusza, która czcić będzie ten obraz, nie zginie. Obiecuję także, już tu na ziemi, zwycięstwo nad nieprzyjaciółmi, a szczególnie w godzinę śmierci.
Obraz namalował malarz z Wilna Eugeniusz Kazimirowski w 1934 roku.
W tym tygodniu Waszym obowiązkiem jest zapoznanie się z treścią katechezy 🙂
Wersja do wydruku: K7i8 – Święta siostra Faustyna Kowalska i obraz Bożego Miłosierdzia
***********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 20 – 24 kwietnia 2020
Katecheza 5 (44 w podręczniku)
Temat: Kultura chrześcijańska w Europie i Polsce
Cel: Ukazanie przejawów chrześcijańskiego dziedzictwa Europy i Polski
Kultura chrześcijańska to całokształt duchowego i materialnego dorobku ludzkości wynikający z zasad nauczania Jezusa Chrystusa, który wzywa do miłości Boga i bliźniego oraz do dawania świadectwa wiary w codziennym życiu.
Człowiek jest istota twórczą i rozwijającą się, co potwierdza Jezus w swoim nauczaniu mówiąc, by naśladować Boga w Jego doskonałości i rozwijać swoje talenty.
(1) Sercem kultury chrześcijańskiej jest Chrystus i Jego nauka.
Chrześcijaństwo wywarło wielki wpływ na rozwój kultury Europy. (2) Przejawem tego były licznie wznoszone kościoły i niezwykle potężny rozwój sztuki: malarstwa, rzeźby, architektury, muzyki i literatury. Najważniejszą rolę w rozwoju oświaty odegrał Kościół.
(2 c.d.) Dla Polski przełomem był chrzest, który umocnił jej pozycję w Europie i włączył ją w zasięg zachodnich wpływów kulturowych. Dzięki chrześcijaństwu rozwijało się w Polsce budownictwo sakralne i użytkowe.
Zadanie do wykonania (obowiązkowe): Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 101) i fotografię swojej pracy prześlij na email do kontaktu.
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych (nieobowiązkowe): Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy i fotografię również wyślij.
Katecheza 6 (45 w podręczniku)
Temat: Powszechne powołanie do świętości
Cel: Kształtowanie postawy odpowiedzialności za realizowanie powołania do świętości
(1) Powołanie to wezwanie człowieka przez Boga do określonego sposobu życia, do wypełniania wyznaczonych mu zadań stosownych do jego uzdolnień.
Świętość to doskonałość w zjednoczeniu z Bogiem.
Wszyscy w Kościele są powołani do świętości, ponieważ posiadają zdolność do miłowania Boga. (2) Istotą świętości jest miłość do Boga i drugiego człowieka. Bóg wszystkich powołuje do świętości. Matką Teresa z Kalkuty potwierdziła bardzo wyraźnie, mówiąc że „świętość nie jest przywilejem dla wybranych, ale obowiązkiem wszystkich”.
Zadanie do wykonania (obowiązkowe): Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 105) i fotografię swojej pracy prześlij na email do kontaktu.
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych (nieobowiązkowe): Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy i fotografię również wyślij.
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k5i6
************************************************************************************************************
Krótkie rozszerzenie ostatniego tematu
Wielkanocne tradycje i zwyczaje ludowe.
Wielki Czwartek – w tym dniu w czasie Mszy św. księża obmywają stopy 12 mężczyzn na pamiątkę Ostatniej Wieczerzy.
Według tradycji ludowej – chłopcy wyganiali Wielki Post, hałasując kołatkami (dzwony kościelne milczały, aż do Niedzieli Wielkanocnej). Dzieci robiły dobre uczynki.
Wielki Piątek – to dzień wyciszenia.
W kościele nie ma Mszy św. (to jedyny taki dzień w roku), natomiast wierni gromadzą się przy grobie Jezusa: czuwają i modlą się.
Dawniej piątkowe modlitwy były bardziej widowiskowe. Pojawiały się procesje grzeszników odzianych w worki żałobne, którzy kładli się krzyżem w kościele na podłodze i przepraszali za grzechy.
Wielka Sobota – to Wigilia Wielkanocy. Podczas nabożeństwa, w tym dniu święci się ogień, wodę i ciernie. Ogień symbolicznie spala to, co stare, a woda daje życie.
Dawniej wodą skrapiano dom, by rok był spokojny. Podsycano ogień i wrzucano do niego leszczyny. Popiół rozrzucano w dniu pierwszej orki, co miało zapewnić szczęście i dostatek.
Niedziela Wielkanocna – świętujemy.
Wstajemy bardzo wcześnie by pójść na Mszę św. zwaną rezurekcją. Niedziela to najważniejsze święto chrześcijańskie, nazywane dawniej Paschą.
Według tradycji stół świąteczny powinien być przykryty białym obrusem i udekorowany liśćmi bukszpanu – a na środku stołu stawiamy figurkę baranka.
Poniedziałek Wielkanocny – (lany poniedziałek, śmigus – dyngus) – to czas radości i zabawy. W tym dniu polewamy się wodą.
Dawniej śmigus oznaczał tradycyjne smaganie wierzbowymi gałązkami dziewcząt po gołych łydkach – oczywiście w formie zabawy.
Dyngus – to inaczej wykup. Chłopcy chodzili od domu do domu i w zamian za życzenia i śpiew domagali się wykupu w postaci pisanek, słodyczy, pieniędzy.
Dawniej chodzono po wsi z kogutem – symbolem sił witalnych i urodzaju.
W Wielkanocny Poniedziałek święci się pola. Gospodarze wyruszają w procesji na pola święcą je palmami nasączonymi wodą.
Święta Wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno.
Wersja do wydruku: Wielkanocne tradycje i zwyczaje ludowe
Czas obowiązywania 6-8 kwietnia oraz 15-17 kwietnia 2020r. (dla klas, które nie przerabiały jeszcze poniższego tematu)
Dla klas, które już poniższy temat przerobiły powyżej jest zamieszczone krótkie rozszerzenie na temat tradycji związanych z Wielkanocą
Katecheza 4
Temat: Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego (str. 132-133)
Cel: Przedstawienie prawdy o Zmartwychwstaniu Pana Jezusa
Zmartwychwstanie Pana Jezusa jest największym wydarzeniem w całej historii zbawienia człowieka.
Zmartwychwstanie wspominamy w czasie Mszy św., a szczególnie w każdą niedzielę. (1) Przez ten fakt Chrystus pokonał śmierć, grzech i ojca kłamstwa – Szatana i otworzył nam bramy nieba. Wielkanoc zaś jest najważniejszym świętem dla chrześcijan – katolików, kiedy celebrujemy podstawową prawdę naszej wiary.
(2) Zmartwychwstanie Chrystusa jest dla nas nadzieją i zapowiedzią naszego zmartwychwstania. Dlatego śmierć nie jest końcem wszystkiego, lecz początkiem nowego życia.
Zadanie: Przeczytaj fragment Pisma Świętego z żółtego pola (str.132)
Odpowiedz na pytania z fioletowego pola i zapisz w zeszycie.
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k4
***********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)
Katecheza 2
Temat: Moja diecezja i jej parafie
Cel: Zapoznanie z podstawami administracyjnej struktury Kościoła
(1) Podstawowa formą Kościoła jest diecezja, na czele której stoi biskup diecezjalny. Ma też biskupów pomocniczych. Biskupi są następcami Apostołów, nauczycielami Bożej prawdy, szafarzami sakramentów i pasterzami. Biskupi prowadzą powierzone im wspólnoty diecezjalne w łączności z Głową Kościoła – papieżem.
(1) Parafia to wspólnota wiernych, którą kieruje ksiądz proboszcz. Jest on odpowiedzialny za uświęcenie i zbawienie jej członków. Czyni to przez duszpasterstwo, modlitwę, sprawowanie sakramentów świętych.
(2) Wszystkie diecezje i parafie łączy jedna wiara, nauka i te same sakramenty.
Aby pogłębić wiedzę możesz przeczytać tekst ze strony 97 na niebieskich polach
Zadanie: Odpowiedz na pytania z fioletowego pola (str. 97 – podręcznik) i zapisz je w zeszycie.
Katecheza 3
Temat: Miłość Ojczyzny obowiązkiem chrześcijanina
Cel: Kształtowanie postawy odpowiedzialności i miłości wobec Ojczyzny
(1) Ojczyzna to kraj naszego pochodzenia, urodzenia, miejsce, z którym jesteśmy głęboko związani. (2) Każdy chrześcijanin jest zobowiązany kochać swoją Ojczyznę po miłości Boga i rodziców. Jezus swą miłość do Ojczyzny wyrażał przede wszystkim przez troskę o człowieka, szerzenie wśród ludzi miłości Boga i bliźniego. Prawdziwa miłość Ojczyzny ma prowadzić do szacunku dla innych narodów, zgody, wymiany wartości, którymi ludzie mogą się wzajemnie ubogacać.
Miłość Ojczyzny wiąże się z odpowiedzialnością za wypełnianie swoich obowiązków i troską o dziedzictwo narodowe.
Aby pogłębić wiedzę możesz przeczytać tekst ze strony 99 na niebieskich polach.
Odpowiedz na pytania z fioletowego pola (str. 99 – podręcznik) i zapisz je w zeszycie.
Wersja do wydruku: Klasa 6 – k2i3
***********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)
Katecheza Nr 1
Temat: Sanktuaria Maryjne w Polsce
Cel: Z dzisiejszej katechezy dowiesz się:
Czym jest Sanktuarium oraz jakie są najważniejsze sanktuaria Maryjne w Polsce.
Sanktuarium to miejsce, w którym ujawniła się Boża moc poprzez cuda i łaski, do którego pielgrzymują wierni.
W zdecydowanej większości sanktuaria w Polsce są miejscami czci oddawanej Matce Bożej. Jest ich ponad 500 w naszym kraju. Do najważniejszych i najliczniej odwiedzanych zaliczamy sanktuaria w: Częstochowie, Licheniu, Gietrzwałdzie, Niepokalanowie, Kalwarii Zebrzydowskiej. Na świecie zaś to te, które możemy odwiedzić w: Lourdes (Francja), Fatimie (Portugalia) czy Guadalupe (Meksyk).
Maryja jest Matką samego Boga i dlatego oddajemy Jej szczególną cześć. Jest również Matką nas wszystkich, bardzo nas kocha i modli się za nami. Jest tą, która najkrótszą drogą prowadzi do swego Syna.
Zapoznaj się ze słowami św. Jana Pawła II, które wypowiedział w Kalwarii Zebrzydowskiej 19 sierpnia 2002 roku (str. 95)
Zadanie do wykonania:
Opowiedz pisemnie w zeszycie na pytania z fioletowego pola ze strony 95 w podręczniku.
Wersja do wydruku: Jest tutaj 🙂
************************************************************************************************************
Poniedziałek 23.03.2020
Tak jak pokarm i napój daje życie ciału, tak duszy życie daje modlitwa.
Modlitwa pozwala nam na prowadzenie dialogu z Bogiem i budowania z Nim relacji.
Zachęcam do obejrzenia dwóch krótkich filmików na temat modlitwy…
…i jeszcze króciutko o modlitwie „Ojcze Nasz”