Pierwszoklasiści – ruch i zabawa to podstawa 🙂
Każda aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na Wasz rozwój.
Pamiętajcie o bezpieczeństwie !
Wybierajcie tylko te ćwiczenia i zabawy, które bezpiecznie możecie wykonać w swoim domu.
Kontakt do trenerów:
Aleksandra Golon aleksandra.golon@sp2gk.onmicrosoft.com
Jacek Nowak jacek.nowak@sp2gk.onmicrosoft.com
Tydzień obowiązywania 22 – 25 czerwca 2020 r.
DZIEŃ DOBRY 🙂
Przed wręczeniem świadectw i nadchodzącymi wakacjami, pragnę namówić Was do obejrzenia kilku prezentacji dotyczących bezpieczeństwa przebywania nad wodą. Z pewnością wiele dzieci podczas wakacji, wypoczywać będzie nad wodą, czyli nad jeziorami, nad rzeką lub nad morzem. Nie ma nic bardziej przyjemnego, niż w słoneczny dzień zanurzyć się w chłodnej wodzie, zanurkować w niej albo po prostu popływać. Środowiska wodne otwartych akwenów są zupełnie inne niż te na pływalni. Pamiętajcie o podstawowych zasadach zachowania nad wodą. Cały czas musicie być pod opieką dorosłych. Korzystajcie tylko z plaży na której urzęduje ratownik. Obowiązkowo obejrzyjcie te krótkie filmy. Pamiętajcie, Wasze życie i zdrowie jest najważniejsze !!!
Link – https://www.youtube.com/
Link – https://www.youtube.com/watch?v=PbVO_pqrdQU
Link – https://www.youtube.com/watch?v=sX5qMARHYBk
PRZYJEMNYCH I BEZPIECZNYCH WAKACJI 🙂
*Wersja do wydruku Zadania domowe 22-25 czerwca
Tydzień obowiązywania 15 – 19 czerwca 2020 r.
Link – https://www.youtube.com/watch?v=LYQn5V2_otY
Tydzień obowiązywania 8 – 10 czerwca 2020 r.
DZIEŃ DOBRY 🙂
W tym tygodniu, pragnę polecić Wam ćwiczenia z piłką. Samodzielnie wybierzcie jedną z trzech prezentacji. Taką, która najbardziej Wam się spodoba. Nie wykluczone, że podejmiecie próbę wykonania dwóch a może nawet trzech filmowych zestawów. Ćwiczenia nie są skomplikowane. Wymagają trochę zwinności i manualnej zręczności.
Życzę Wam przyjemnej zabawy z piłkami 🙂
Ćwiczenia z piłką 7 min – https://www.youtube.com/watch?v=OFNJYSN0ZIU
Ćwiczenia z piłką 20 min – https://www.youtube.com/watch?v=CEyba0BvBUE
Zabawy z piłką 8 min – https://www.youtube.com/watch?v=umyjvulRVvw
*Wersja do wydruku Zadania domowe 08 -10.06
Tydzień obowiązywania 1 – 5 czerwca 2020 r.
W kolejnym tygodniu skaczemy na skakance.
Jeśli dziecko nie potrafi jeszcze skakać to przesyłam film ze wskazówkami jak skakać.
Link – https://www.youtube.com/watch?v=iWjLIKmkvNI
Chciałabym aby dziecko nauczyło się skakać obunóż, naprzemiennie, na prawej nodze, na lewej nodze, z nogami skrzyżowanymi. Każdym sposobem dziecko stara się wykonać 10 skoków. Jeśli opanuje to ćwiczenie może spróbować skakać na zmianę tj. jeden skok obunóż, jeden skok skrzyżnie lub jeden skok obunóż i jeden skok na jednej nodze.
Dla chętnych można spróbować skoków do tyłu oraz skoków ze skrzyżowaniem skakanki.
Link – https://www.youtube.com/watch?v=tns9f9u75pw
Poniżej filmy z różnymi sposobami skoków, sztuczki dla odważnych
Link – https://www.youtube.com/watch?v=1eg-_B-Q2sg
Bawcie się skakanką, może prześlecie filmik jaką sztuczkę opanowaliście ze skakanką. Macie na to caaaaaaaaały tydzień.
Powodzenia 🙂
Skakanka to także konkurencja olimpijska: https://www.youtube.com/watch?v=BhzFvRk2jhI
Starsze dziewczęta zamieniają skakanki na maczugi.
*Wersja do wydruku Tydzień obowiązywania 1-5 czerwca
Tydzień obowiązywania 25 – 29 maja 2020 r.
DZIEŃ DOBRY DZIECI, DZIEŃ DOBRY RODZICE PŁYWAKÓW 1 C 🙂
W ostatnim majowym tygodniu, spróbujcie wykonać razem z Hanią i Leonem, krótką, dynamiczną rozgrzewkę. Rozgrzewka przygotuje Wasze ciało do drugiej sesji zadania domowego, gimnastyki ogólnorozwojowej. Namawiamy Waszych rodziców do wspólnej zabawy z aktywnością ruchową w warunkach domowych. Przygotujcie dwie takie same butelki pełne wody, piłkę i karimatę. Nie zapomnijcie o wodzie do picia. Przyjemnej zabawy 🙂
Dynamiczna rozgrzewka 6 min
Link – https://www.youtube.com/watch?v=PAUmNKJNPsA
Gimnastyka ogólnorozwojowa 22 min
Link – https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds
*Wersja do wydruku Zadania domowe 25-29.05
Tydzień obowiązywania 18 – 22 maja 2020 r.
W tym tygodniu spróbujemy wykonać:
- kilka ćwiczeń akrobatycznych:
link – https://www.youtube.com/watch?v=h_i-e5X2S7U
link – https://www.youtube.com/watch?v=33y4KvinIKY - ćwiczenie równoważne
link – https://www.youtube.com/watch?v=K-0CzPyIDy0 - ćwiczenia zapobiegające wadom postawy
link – https://www.youtube.com/watch?v=hrk7sMV38ec&t=905s
*Wersja do wydruku Zajęcia sportowe 18 – 22 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania 11 – 15 maja 2020 r.
DZIEŃ DOBRY RODZICE I UCZNIOWIE KLASY PŁYWACKIEJ .
W tym tygodniu nauczymy się prawidłowej rozgrzewki i żonglowania. Rozgrzewka zgodnie z definicją, ma przygotować do wysiłku. Polega ona na wykonaniu serii prostych ćwiczeń fizycznych o rosnącej intensywności. Służy rozgrzaniu i rozciągnięciu mięśni przed np. treningiem sportowym. Jej celem jest zwiększenie wydolności organizmu oraz ochrona przed ewentualnymi kontuzjami. Pragnę zaproponować Wam kilkuminutową rozgrzewkę całego ciała, którą w warunkach domowych prezentuje Pani Kasia. Podczas rozgrzewki postarajcie się uważnie słuchać, jakie mięśnie aktualnie rozgrzewacie oraz jak najlepiej oglądane ćwiczenia wykonać. Z pewnością dacie sobie doskonale radę ponieważ ćwiczenia są Wam znane, proste i nie wymagające specjalnych umiejętności.
Prawidłowa rozgrzewka- https://www.youtube.com/watch?v=gfkmQVm03JY
W drugiej części zajęć, skoncentrujemy się na trenowaniu zręczności. Mianem zręczności manualnej lub małej motoryki określa się koordynację ruchową małych mięśni (przede wszystkim dłoni i palców) z oczami. Poziomy sprawności manualnej są bardzo złożone. Zadania te kontroluje układ nerwowy. Mała motoryka jest zaangażowana w bardziej precyzyjne ruchy wykonywane nadgarstkami, rękami, palcami i stopami. Obejmuje ona mniejsze czynności, na przykład chwytanie przedmiotów między kciuk a inne palce, pisanie, a nawet mruganie. Te dwie grupy działają razem, aby zapewnić pełną koordynację.
Żonglowanie- https://www.youtube.com/watch?v=1XuBd91a1O0
Życzę przyjemnej zabawy i mam nadzieję, niebawem do zobaczenia.
*Wersja do wydruku Zadania domowe 11-15.05
Tydzień obowiązywania 4 – 8 maja 2020 r.
Będziemy pracować nad koordynacją ruchową. Tym razem wykorzystamy „drabinkę koordynacyjną”. Trzeba ją sobie przygotować. Najlepiej narysować na podłodze kredą lub wykleić kolorową taśmą klejącą kwadraty o wymiarach 40 x 40 cm. W sumie powinno być ok 10-12 kwadratów (popatrz na filmie jak wygląda taka drabinka). Przesyłam także film na którym zobaczycie jak wykonać ćwiczenia. Jeśli jakieś ćwiczenie jest za trudne to omiń to ćwiczenie. Każde ćwiczenie należy wykonać w 3 prędkościach tj. pierwszy raz powoli aby zrozumieć ruch, drugi raz dynamicznie, trzeci raz w możliwie najszybszy sposób. Następnie przechodzimy do kolejnego ćwiczenia. Proszę o pomoc rodziców aby zatrzymywali film na każdym ćwiczeniu i ewentualnie zademonstrowali dziecku ćwiczenie jeśli dziecko samo nie może sobie poradzić. Zapraszam do ćwiczeń.
Link – https://www.youtube.com/watch?v=6JqZOGdoEwM
*Wersja do wydruku Zajęcia sportowe 4 – 8 maja
Tydzień obowiązywania 27 – 30 kwietnia 2020 r.
DZIEŃ DOBRY DRODZY RODZICE I UCZNIOWIE 1 KLASY PŁYWACKIEJ
- W tym tygodniu proponuję spróbować własnych sił w domowym crossficie. Zapraszam na wspólną zabawę z Dominiką oraz Mikołajem i Kaliną, dziećmi w waszym wieku. Jest to zestaw prostych ćwiczeń, wykonywanych w dość szybkim tempie. Jestem pewny, że dacie sobie doskonale radę. Przerwy między sekwencjami ćwiczeń są krótkie, ale możecie je samodzielnie wydłużać. Całość zadania potrwa około 30 minut. Nie musicie nadążać za trenerką. Ważne by ćwiczyć w miarę poprawnie. Po zakończeniu, Wasze tętno i oddech powinny być przyspieszone. Na koniec wykonacie kilka łatwych do zapamiętania ćwiczeń rozciągających, które zregenerują spięte mięśnie.
Przyjemnej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=gQZJch9e2Tk
- Po zaspokojeniu potrzeb ciała, czas na łamanie głowy. Proponuję przeznaczenie wolnego czasu na wspólne z rodzicami rozwiązywanie krzyżówki sportowej, związanej z pływaniem. Hasła do odgadnięcia nie są trudne. Wiele z nich już poznaliście, niektóre należy po prostu sobie przypomnieć. Dla ułatwienia, wszystkie odgadywane wyrazy składają się z ośmiu liter.
3. Ćwiczenia, które mają na celu zapobiegnie wadom postawy: https://www.youtube.com/watch?v
*Wersja do wydruku Zadania domowe 27-30.04
Tydzień obowiązywania 20 – 24 kwietnia 2020 r.
Zajęcia rozwijające koordynację ruchową. Niezwykle ważna cecha u pływaków, którzy wykonują skomplikowane ruchy wszystkimi kończynami w tym samym czasie i naprzemiennie.
Proponuję ćwiczenia koordynacji poprzez naśladowanie ruchów tanecznych. Poniżej kilka propozycji układów tanecznych, choć mogą Państwo włączyć dzieciom ich ulubioną piosenkę. Wyszukujemy w Google po haśle: „tytuł piosenki” oraz dodajemy „Just dance” lub „zumba dla dzieci”
- https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w
- https://www.youtube.com/watch?v=9fgA6TJ5VHY&list=RDoxRyUjCu9Gs&index=3
- https://www.youtube.com/watch?v=gCzgc_RelBA
- https://www.youtube.com/watch?v=QDvVvfS85B8
- https://www.youtube.com/watch?v=5J4OdXW3WQ4
- https://www.youtube.com/watch?v=f3XyYOLfTU4
- https://www.youtube.com/watch?v=66wCy2KwlCk
- https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8
Prześlijcie film jak tańczycie 🙂 A może znaleźliście inne fajne układy taneczne? Podzielcie się …
*Wersja do wydruku Zajęcia sportowe 20-24.04
Tydzień obowiązywania 15 – 17 kwietnia 2020 r.
Zagadki sportowe
- Jakie rodzaje skoków przerabialiśmy na piątkowych zajęciach z pływania? Podaj nazwy
- Jaki kształt geometryczny ma basen pływacki ? (kwadrat, koło, prostokąt, trójkąt)
- Czy podczas nurkowania należy zamykać oczy ?
- Dlaczego przed pływaniem w basenie, należy opłukać ciało pod natryskiem ?
- Do czego służy deska pływacka ?
- Co wolisz, skakać do wody, pływać czy nurkować ?
- Wymień 3 gatunki zwierząt, które Twoim zdaniem potrafią najlepiej pływać
- Czy pod wodą słychać jakiekolwiek dźwięki ?
- Wymień co najmniej 2 sportowe style pływackie
- Jak nazywa się jedyna polska złota medalistka olimpijska w pływaniu ?
Proste plecy – pozycja strzałki
- Stojąc tyłem, z przyklejonym łopatkami i całymi plecami do ściany, ramiona wyprostowane do góry za głową z dłonią na dłoni, wspinanie na stopach do góry w stronę sufitu w pozycji strzałki. Mierzymy maksymalną wysokość od podłogi do czubka palców.
Naśladowanie ruchów zwierząt
- W największym domowym pomieszczeniu, proszę podjąć próbę naśladowania ruchów następujących zwierząt:
- Foka
- Ślimak
- Wąż
- Kot
- Delfin
- Konik morski
- Żaba
- Leniwiec
Marsz w przysiadzie
- W pozycji przysiadu bez podparcia dłońmi o podłogę, 10 sekundowe marsze w określonych kierunkach po mieszkaniu 3x
Uginanie bioder
- W pozycji podporu przodem na wyprostowanych rękach (jak do pompki), powolne opuszczanie i unoszenie bioder w górę 10x
Leżenie przewrotne
- Leżąc na plecach, nogi złączone i wyprostowane a ramiona wzdłuż tułowia oparte o podłogę, powolne unoszenie prostych nóg do góry i za głowę, z dotknięciem czubkami palców do podłoża 10x
*Wersja do wydruku Zajęcia sportowe 15-17.04
Tydzień obowiązywania 6 – 8 kwietnia 2020 r.
Zabawy na najbliższy tydzień. Proponuję aby wybrać 2-3 zabawy, które są według Was najlepsze dla dziecka i z tych zabaw korzystać.
Wszystkie zabawy można przeprowadzić z dwójką czy trójką dzieci. W niektórych niezbędny jest udział rodzica, w niektórych wystarczy nadzór nad przebiegiem zabawy.
Sprzęt: 15-25 par skarpet (każda para zwinięta w kulkę), jedna poduszka
Zabawa nr. 1 GORĄCE KULE
Rodzic siedzi na kanapie/krześle z gorącymi kulami (ze skarpetkami), dziecko stoi w odległości ok. 2-3 m. Na umówiony sygnał rodzic rzuca gorącymi kulami w dziecko, a Te ucieka od kul aby nie zostać poparzonym. Dziecko porusza się na obszarze 1 m2, unika poparzenia poprzez podskok, unik, kucnięcie, podniesienie nogi itd. Rodzic celuje w różne części ciała kulami, z prędkością dostosowaną do umiejętności dziecka, tak by w przewadze dziecko miało szansę uciec od kuli (co piąta lub szósta kula powinna trafić dziecko). Kiedy wszystkie kule są wykorzystane zabawę wznawiamy, ale odległość dziecka do rodzica powinna zmniejszyć się. Najważniejsze żeby dziecko miało poczucie wygranej, czyli musi mieć szansę uciec od kuli.
Zabawa nr 2. OBROŃ TWIERDZĘ
Kilka ćwiczeń wstępnych do zabawy: ustawienie jak poprzednio. Rodzic rzuca kule do dziecka, a Te musi odbić kule odpowiednią częścią ciała np. 6 rzutów odbija prawą ręką, 6 rzutów lewą ręką,6 rzutów głową, 6 rzutów prawą nogą, 6 rzutów lewą nogą, 6 rzutów brzuchem. Rodzic wydaje komendę: „Odbijasz teraz prawą ręką”
Przebieg zabawy: rodzic rzuca kule atakując mur twierdzy, a dziecko musi bronić twierdzy odpierając atak (odbija kule dowolną częścią ciała, tak by żadna nie wpadła za dziecko), rodzic rzuca w różne części ciała z taką szybkością aby dziecko miało szansę odbić kulę, pamiętamy zasadę, że dziecko ma być zwycięzcą. W kolejnej rundzie można utrudnić zadanie i przekazać dziecku, aby bronił tylko tułowiem i głową.
Zabawa nr 3. WYSPA SKARBÓW
Tym razem dziecko posiada wszystkie kule (skarby), a rodzic jest piratem które chce mu zabrać skarby. Przekaż dziecku informację że może: leżeć na skarbach, chować pod bluzką, schować w kącie skarby itd. Rodzic „siłuje się ” z dzieckiem żeby wyrwać te skarby. Rodzic może kłaść się na dziecko, ciągnąć je po podłodze, przepychać się barkami. Nie biegamy po mieszkaniu, to zabawa na siłowanie. Rodzic może zabrać dziecku kilka piłek, natomiast większość piłek dziecko musi mieć szansę obronić. Budujemy zwycięzcę w dziecku.
Zabawa nr 4. ATAKUJ KORONAWIRUSA
Rodzic siedzi na kanapie/krześle i trzyma w ręku poduszkę (korona wirusa). Dziecko jest lekarzem, które atakuje korona wirusa. Atak polega na tym aby trafiać kulami w poduszkę. Poduszka jest ruchoma tj. rodzic powoli przesuwa poduszką w górę i dół, prawo i lewo, we wszystkie płaszczyzny. Prędkość poduszki oraz odległość dziecka od poduszki dostosowujemy do umiejętności dziecka, tak by miał szansę trafić w poduszkę. Na koniec zabawy możesz krzyknąć „korona wirus zniszczony”.
Na koniec kilka ćwiczeń zręcznościowych:
– próba żonglerki dwoma i trzema kulami
– podrzut kuli i złapanie, pomiędzy rzutem i chwytem dziecko wykonuje różne ćwiczenia tj. klaśnięcie, obrót wokół własnej osi, klaśnięcie pod kolanem, klaśnięcie za plecami, przysiad i powstań, leżenie i powstań, klaśnięcie lewą ręką w prawą stopę i odwrotnie, inne
– dziecko odnosi każdą parę skarpet na miejsce w określony sposób: kula na głowę i przejście do szafki tak by nie spadła, kula między kolana i skoki obunóż, kula między stopy i skoki obunóż tyłem, na czworakach i kula w zębach(jak piesek), pająk i kula na brzuchu, dwie kule pod dwie stopy i przesuwa kule po podłodze tak by kule nie oderwały się od stóp, zając z kulą między stopami, kula na głowie i chód tyłem, kula na głowie i chód z zamkniętymi oczami, inne sposoby według Państwa uznania.
*Wersja do wydruku Zabawy 06-08.04.2020
Tydzień obowiązywania 30 marca – 3 kwietnia 2020 r.
Zabawy:
- Rodzic chowa fant (mała zabawka, piłeczka itp) gdzieś w mieszkaniu, a dziecko szuka do skutku. Inna wersja: rodzic chowa 20 sztuk małych fantów (np. orzech włoski) i w wyznaczonym czasie dziecko stara się znaleźć jak najwięcej.2. Tor przeszkód: wykorzystujemy krzesła, stół, kanapę, poduszki, linę i inne (tor powinien obejmować skoki, wspinanie, czołganie, równowagę)
Aby utrudnić zadanie można zawiązać oczy szalikiem.3. Swobodny taniec przy ulubionej muzyce.4. Zabawy z balonem – odbijaj prawą ręką, lewą, nogą, głową, kolanem – jak najwięcej razy.5. Rzut do celu – na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.
*Wersja do wydruku Zabawy 30.03. – 03.04. 2020
Tydzień obowiązywania 25 – 27 marca 2020 r.
Aktywność ruchowa jest niezbędnym elementem rozwoju dziecka. Na etapie edukacji wczesnoszkolnej każda forma aktywności jest akceptowalna i pożądana (biegi, skoki, zabawy z rodzeństwem, spacery, zabawa na placu zabaw, skoki na trampolinie itd). Należy zapewnić dziecku codziennie minimum 45 minut aktywności ruchowej. Zadania ruchowe, które poniżej proponujemy prosimy dostosować do warunków lokalowych. Niezwykle ważny jest nadzór rodzica w trakcie tych ćwiczeń, aby przebiegły one w sposób bezpieczny. Proszę wybierać te ćwiczenia i zabawy, które mogą Państwo bezpiecznie wykorzystać w swoich domach/ogrodach.
Powodzenia!
Ćwiczenia
Imitacja napędowych ruchów pływackich
- W pozycji stojącej, w pochyleniu tułowia do przodu, swobodne jednoczesne krążenia prostych ramion do przodu (pływanie delfinem). Wzrok skierowany na podłogę 20x
- W takiej samej pozycji krążenia prostych ramion naprzemienne do przodu (pływanie kraulem) 20x
- W pozycji stojącej na baczność, w lekkim rozkroku, powolne naprzemienne krążenia prostych ramion do tyłu z ocieraniem rąk o uszy. Głowa nieruchoma, wzrok skierowany do przodu 30x
- Leżąc na plecach z rękami na bok, pionowa praca nóg do kraula. Kolana wyprostowane a stopy zgięte podeszwowo w dół (obciągnięte) 3 x 30x
Nauka wydechu do wody
- Należy przygotować zbiornik wodny imitujący basen pływacki (wanna, miska, duże wiadro).
Napełnić pojemnik wodą o temperaturze ok 30 stopni Celsjusza. Przygotować się do nauki wydechu, założyć czepek i okularki pływackie. Po nabraniu powietrza do płuc, zanurzyć głowę do linii uszu w wodzie i wykonywać swobodne wydechy do wody:
– samym nosem 10x
– samymi ustami 10x
– nosem i ustami 10x
– z wypowiadaniem pod wodą nazw np. różnych zwierząt, imion krewnych
Czas trwania wydechu aż do całkowitego opróżnienia powietrza z płuc (5-8 sek)
Skoczność, stabilizacja tułowia
- Z udziałem rodzeństwa albo rodzica. Pierwszy wykonuje podpór przodem (jak do pompki). Drugi w tym czasie raz przechodzi pod piersiami pierwszego a drugi raz przeskakuje nad jego plecami. Po wykonaniu kilku powtórzeń (6 x) zmiana na pozycjach.
Stabilizacja tułowia
- W klęku prostym obunóż, dłonie na podłodze a nogi równolegle do ramion, naprzemianstronne (najpierw lewa, potem prawa )unoszenie wyprostowanych rąk do przodu z chwilowym (5 sek) utrzymaniem w/w pozycji w bezruchu 10x
Siła
- Taczki z udziałem rodzica lub starszego rodzeństwa. Swobodne maszerowanie po mieszkaniu w pozycji taczki do wyznaczanych na bieżąco strategicznych miejsc (kuchnia, przedpokój, garaż, itd.)
Szybkość, zręczność
- Rozdzieranie gazety na kawałki. W ramach rywalizacji, kto potrafi podrzeć dłońmi jednakową gazetę (2 strony) na więcej pojedynczych kawałków. Czas zadania to np. 20 sekund. Po wykonaniu liczymy podarte cząstki gazety.
Gibkość (proste plecy)
- Siedząc na podłodze po turecku, przenoszenie sprzed piersi za plecy linki, sznurka, skakanki o prostych łokciach nad głową 20x (długość linki ok 80cm)
Zabawy
Uważaj na rekiny
Materiały – małe karteczki, długopis, taśma klejąca
Przygotowanie – rodzic pisze na każdej kartce jedną literę z hasła: „W czasie epidemii należy zostać w domu” (ewentualnie inne hasło, które sami Państwo wymyślicie). Czyli mamy 32 karteczki (tyle jest liter w haśle). Kartki przyklejamy w całym mieszkaniu w trudno dostępnych miejscach, ale widocznych dla dziecka.
Przebieg zabawy – zadaniem dziecka jest zdobycie wszystkich kartek, w taki sposób żeby nie dotykać podłogi. Podłoga to ocean w którym pływają rekiny. Może poruszać się wykorzystując meble (krzesła, sofę, i inne na które Państwo pozwolą), może poruszać się wykorzystując także dwie poduszki tj. na jednej stoi, a drugą przekłada do przodu, przeskakuje na drugą i przekłada pierwszą poduszkę do przodu, i tak dalej. Może też w ten sam sposób wykorzystać 2 krzesła. Kartki powinny być umieszczone wysoko. Jeśli dziecko przez przypadek dotknie podłogi musi wykonać 10 pajacyków.
Kiedy zdobędzie wszystkie kartki układa je na stole i próbuje ułożyć hasło. Oczywiście będzie to niemożliwe. Wtedy prosi Państwo o pomoc. Wybiera jedną literę np. „e” i pyta Was na którym miejscu stoi litera „e”. Państwo odpowiedzą „na 7 miejscu”, ale dopiero po wykonaniu przez dziecko zadania ruchowego. Poniżej 32 zadania, tyle ile jest liter. Dziecko zapisuje cyfrę „7” przy literce „e”. Tak postępuje z kolejnymi literami, aż ułoży hasło.
Zadania ruchowe: 10 przysiadów/10 wyskoków/10 pompek/skok na prawej nodze od ściany do ściany/ skok na lewej nodze od ściany do ściany/skoki obunóż od ściany do ściany/pająk przodem od ściany do ściany/pająk tyłem od ściany do ściany/wejście na krzesło i zeskok 10 razy/naprzemienne klaśnięcia pod prawym kolanem i lewym kolanem 10 razy/stanie na rękach na sofie przy ścianie/przewrót w przód/10 brzuszków/bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan 20 sek/bieg w miejscu z uderzaniem piętami o pośladki 20 sek/poduszka na podłodze i przeskoki nad poduszką na boki 10 razy/poduszka na podłodze i przeskoki nad poduszką w przód i w tył 10 razy/wchodzenie na krzesło raz prawą nogą i zejście prawą, wejście lewą i zejście lewą 10 razy/stanie na prawej nodze z zamkniętymi oczami 15 sek/stanie na lewej nodze z zamkniętymi oczami 15 sek/ przejście po krawędzi dywanu z zamkniętymi oczami, stopkami/podrzut poduszki i 3 klaśnięcia dłońmi/podrzut poduszką i obrót wokół własnego ciała/przejście tzw foczką (w leżeniu przodek, nogi bezwładnie, przejście na rękach) od ściany do ściany/usiądź na poduszce, podnieś nogi i ręce nad ziemię i wytrzymaj 20 sek/leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach, unosimy pupę do sufitu i przekładamy poduszkę wokół bioder 10 razy/
Powódź
Przebieg zabawy: kiedy gra muzyka (z radia, z telefonu) dziecko spaceruje po mieszkaniu, kiedy muzyka przestanie grać wołają Państwo: „łożko” albo „krzesło” albo „stół” itd. Dziecko ma 3 sekundy żeby dotrzeć w wyznaczone miejsce. Jeśli nie uda się dziecko musi wykonać wybrane zadanie ruchowe np. przejść pod krzesłem
Musztra
Rodzic wydaje rozkazy dziecku. Dziecko ma zawiązane oczy. Rozkazy uczą dziecka orientacji w przestrzeni: „3 kroki prosto”, „5 kroków w lewo”, „2 kroki w tył”, „5 kroków w prawo”. Po kilku komendach zatrzymujemy zabawę i dziecko musi zgadnąć w którym miejscu się znajduje np. „przede mną jest stół” albo „po mojej prawej stronie jest okno”. Aby utrudnić zabawę można przeprowadzić dziecko po łóżku („zrób jeden krok w górę”)
*wersja do wydruku
19 marca 2020 r.
Zręczność (woreczki z ryżem lub kaszą)
- Stojąc unoszenie palcami stóp woreczków do góry lewą i prawą nogą 10x
- Jak wyżej z ramionami w górze 10x
- Leżąc tyłem (na plecach), chwytanie palcami stóp woreczków i: przenoszenie na boki, unoszenie prostymi nogami w górę, krążenie w powietrzu, chwytanie dłońmi woreczka uniesioną prostą lewą a potem prawą nogą, scyzoryki z chwytaniem woreczków dłońmi
Siła (karimata, koc, dywan)
- Leżąc tyłem brzuszki z dłońmi na ugiętych kolanach (stopy pod szafą lub trzymane przez partnera). Po każdym brzuszku głośne oznajmianie kolejnej litery polskiego alfabetu (A, B, C ..) 24x
Skoczność
- Na podłodze, dywanie swobodne przeskakiwanie przez wałek tapczanu, poduszkę: z jednej nogi na drugą, obunóż jak wróbelki, na jednej nodze, obunóż tyłem i bokiem, z przysiadu podpartego, z przysiadu z klaśnięciem dłoni w powietrzu po 5x
- Stojąc na podłodze, z półprzysiadu maksymalny wyskok w górę np. do ręki partnera, lampy, itp. 5x
- Wyskoki startowe (pływackie) maksymalnie w górę na sygnał partnera (klaśnięcie w dłonie, gwizdek) 5x
Wytrzymałość
- Poprawne pajacyki (gdy stopy szeroko – ręce w górze) przez 1 minutę bez przerwy 2x
Moc
- Skok w dal z miejsca. Z półprzysiadu obunóż (stopy obok siebie), maksymalny skok w dal z miejsca do przodu. Można zmierzyć odległość 3x
Gibkość (proste plecy)
- Siedząc na podłodze, przenoszenie sprzed piersi za plecy linki, sznurka, skakanki o prostych łokciach nad głową 20x (długość linki 80cm)
Koncentracja uwagi
- Powiedz litera po literce własne imię i nazwisko od końca
Orientacja przestrzenna
- Narysuj na kartce A4 obrazek: domek na środku, po lewej stronie domu dwa drzewa, buda dla psa po prawej stronie domu, trzy chmurki nad domkiem, zza chmurki wychodzi słoneczko, na dachu komin, przy domu schody, przed domem sportowe auto, na drzwiach domu małe okienko, pod samochodem czerwona piłka, obok budy siedzi kot.
*wersja do wydruku Zajęcia domowe 19-03