Kontakt do nauczyciela:
Aleksandra Fedynicz-Komosa aleksandra.fedyniczkomosa@sp2gk.onmicrosoft.com
Data publikacji: 19 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 22 – 26 czerwca 2020 r.
Lekcja 13
Temat: Moje dorastanie. Ankieta dla uczniów.
Cel: sprawdzamy zdobytą wiedzę
Na zakończenie zajęć w piątej klasie proponuję ankietę, która umożliwi Wam sprawdzenie, czego nauczyliście się podczas roku szkolnego. Oczywiście nie będzie to w żaden sposób oceniane. Przystąp do ankiety dostępnej pod podanym linkiem: https://www.testportal.pl/test.html?t=AN3Q4DA44nk5
Dziękuję za udział w zajęciach, do zobaczenia w przyszłym roku szkolnym!
*wersja do wydruku:
Data publikacji: 12 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 15 – 19 czerwca 2020 r.
Lekcja 12
Temat: Moje dorastanie. Zajęcia dla chłopców.
Cel: poznajemy czas dojrzewania
Opis lekcji: praca z platformą epodręczniki, tekstem przygotowanym przez nauczyciela
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Dzisiejsza lekcja poświęcona jest dojrzewaniu. Posłuchaj krótkiej audycji, która porusza ważne kwestie związane z dojrzewaniem u chłopców: https://www.mjakmama24.pl/nastolatek/dojrzewanie/dojrzewanie-u-chlopcow-kiedy-i-jak-zaczyna-sie-okres-pokwitania-u-chlopcow-aa-CppN-Z66U-gwCg.html
Odwiedź stronę: https://epodreczniki.pl/a/trudny-okres—dojrzewanie/DblupZKRY Przeczytaj tekst 1 i 3, obejrzyj materiał filmowy zamieszczony w tekście nr 3.
Pomyśl, które z wymienionych zdań są prawdziwe, a które fałszywe?
- Dojrzewanie rozpoczyna się około 10 – 13 roku życia.
- Dojrzewanie trwa 2 lata.
- Polucje zaczynają się zazwyczaj w okresie dojrzewania.
- Zdarza się, że chłopcom w czasie dojrzewania powiększają się piersi.
- W okresie dojrzewania należy częściej się myć.
- Chłopcy zaczynają dojrzewać wcześniej niż dziewczynki.
*wersja do wydruku: wdż_5_15_czerwiec
Data publikacji: 7 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 8 – 12 czerwca 2020 r.
Lekcja 11
Temat: Moje dorastanie. Zajęcia dla dziewczynek.
Cel: poznajemy czas dojrzewania
Opis lekcji: praca z platformą epodręczniki, tekstem przygotowanym przez nauczyciela
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Dzisiejsza lekcja poświęcona jest dojrzewaniu. Obejrzyj krótki materiał filmowy, który wprowadzi Cię do zajęć: http://scholaris.pl/resources/run/id/47901
Odwiedź stronę: https://epodreczniki.pl/a/trudny-okres—dojrzewanie/DblupZKRY Przeczytaj tekst 1 i 2, obejrzyj materiał filmowy zamieszczony w tekście nr 2.
Pomyśl, które z wymienionych zdań są prawdziwe, a które fałszywe?
- Dojrzewanie rozpoczyna się około 10 – 13 roku życia.
- Dojrzewanie trwa 2 lata.
- U dziewcząt jedna pierś może rosnąć szybciej.
- Wszystkie dziewczynki powinny dostać miesiączkę do 12 roku życia.
- W okresie dojrzewania należy częściej się myć.
- Częste zmiany nastrojów są charakterystyczne w okresie dojrzewania.
*wersja do wydruku: wdż_5_8_czerwiec
Data publikacji: 31 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 1 – 5 czerwca 2020 r.
Lekcja 10
Temat: Moje uczucia i emocje. Zajęcia dla chłopców.
Cel: Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia i emocje.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Uczucia i emocje towarzysza nam przez całe życie. Mają one ogromny wpływ na nasze myśli i zachowanie. Mogą nas motywować do działania, pomagają uniknąć niebezpieczeństwa, ale mogą też wzbudzać uprzedzenia w stosunku do innych, a nawet przyczynić się do różnych chorób.
Wielu ludzi nie wie, że uczucia i emocje różnią się między sobą. Emocje są zawsze żywe, silnie odczuwalne, lecz trwają dosyć krótko. Emocje trudniej jest ukryć, są bardzo spontaniczne.
Uczucia są głębokie i bardziej trwałe, często skrywane i niedostępne dla innych. Umiejętność rozpoznawania, co czujesz w różnych sytuacjach, może Ci pomóc rozpoznać i zrozumieć, jak w podobnej sytuacji może czuć się inna osoba. Nazywamy to empatią. Dzięki empatii wiemy, jak należy postępować, żeby nie zrobić przykrości drugiej osobie.
Jak wyrażamy nasze emocje i uczucia? W różny sposób. W wirtualnym świecie często wyrażamy je za pomocą znaków i symboli – emotikonów. W życiu codziennym nasza twarz może określić, w jakim jesteśmy nastroju, jakie przeżywamy uczucia i emocje.
Przyjrzyj się uważnie ilustracji:
Czy potrafisz rozpoznać, które z emocji są pozytywne, a które negatywne?
Pomyśl, w jakich sytuacjach mogą nam towarzyszyć każde z tych emocji?
*wersja do wydruku: wdż_5_1_czerwiec
Data publikacji: 22 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 25 – 30 maja 2020 r.
Lekcja 9
Temat: Moje uczucia i emocje. Zajęcia dla dziewczynek.
Cel: Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia i emocje.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Uczucia i emocje towarzysza nam przez całe życie. Mają one ogromny wpływ na nasze myśli i zachowanie. Mogą nas motywować do działania, pomagają uniknąć niebezpieczeństwa, ale mogą też wzbudzać uprzedzenia w stosunku do innych, a nawet przyczynić się do różnych chorób.
Wielu ludzi nie wie, że uczucia i emocje różnią się między sobą. Emocje są zawsze żywe, silnie odczuwalne, lecz trwają dosyć krótko. Emocje trudniej jest ukryć, są bardzo spontaniczne.
Uczucia są głębokie i bardziej trwałe, często skrywane i niedostępne dla innych. Umiejętność rozpoznawania, co czujesz w różnych sytuacjach, może Ci pomóc rozpoznać i zrozumieć, jak w podobnej sytuacji może czuć się inna osoba. Nazywamy to empatią. Dzięki empatii wiemy, jak należy postępować, żeby nie zrobić przykrości drugiej osobie.
Jak wyrażamy nasze emocje i uczucia? W różny sposób. W wirtualnym świecie często wyrażamy je za pomocą znaków i symboli – emotikonów. W życiu codziennym nasza twarz może określić, w jakim jesteśmy nastroju, jakie przeżywamy uczucia i emocje.
Przyjrzyj się uważnie ilustracji:
Czy potrafisz rozpoznać, które z emocji są pozytywne, a które negatywne?
Pomyśl, w jakich sytuacjach mogą nam towarzyszyć każde z tych emocji?
*wersja do wydruku: wdż_5_25_maj
Data publikacji: 17 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 18 – 22 maja 2020 r.
Lekcja 8
Temat: Moje bezpieczeństwo. Zajęcia dla chłopców.
Cel: rozważamy zagadnienia związane z bezpieczeństwem.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Uważaj na siebie, zachowuj się bezpiecznie, dbaj o swoje bezpieczeństwo – zapewne często słyszysz takie przestrogi. O bezpieczeństwie słyszysz wszędzie – w domu, szkole…
Pomyśl, jakie niebezpieczne sytuacje mogą Cię spotkać poza domem, szczególnie na drodze lub w kontakcie z innymi? Jak ich uniknąć?
Żeby być bezpiecznym, czasem trzeba poprosić kogoś o pomoc. Zdarza się jednak, że dzieci boją się powiedzieć dorosłemu o jakimś zagrożeniu. „Skarżypyta”, „donosiciel” – z takimi wyzwiskami mogą się spotkać. Czy zapobieganie niebezpieczeństwu jest donoszeniem lub skarżeniem?
Przeczytaj uważnie poniższe zdania opisujące różne sytuacje i oceń, czy powinieneś powiedzieć o tym osobie dorosłej.
- Mój brat od kilku dni nie wychodzi z pokoju.
- W szkolnej stołówce dwóch chłopaków wyłudza od dzieci kanapki.
- Łukasz nie odrobił pracy domowej.
- Maciek nie ćwiczył na WF-ie.
- Janek umawia się na bójkę się z Robertem.
- Ktoś wysyła mi filmiki z nieodpowiednimi treściami.
Zastanów się nad zdaniami, przy których uznałeś, że opisana sytuacja wymaga poinformowania osoby dorosłej. Dlaczego?
Czym w takim razie różni się skarżenie i donosicielstwo od dbania o bezpieczeństwo? Być może na to pytanie będziesz musiał sobie odpowiadać przez całe swoje życie. I przez całe swoje życie będziesz musiał dbać o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale także innych. Oby zawsze się udawało!
*wersja do wydruku: wdż_5_18_maj (pdf.io)
Data publikacji: 8 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 11 – 15 maja 2020 r.
Lekcja 7
Temat: Moje bezpieczeństwo. Zajęcia dla dziewczynek.
Cel: rozważamy zagadnienia związane z bezpieczeństwem.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Uważaj na siebie, zachowuj się bezpiecznie, dbaj o swoje bezpieczeństwo – zapewne często słyszysz takie przestrogi. O bezpieczeństwie słyszysz wszędzie – w domu, szkole…
Pomyśl, jakie niebezpieczne sytuacje mogą Cię spotkać poza domem, szczególnie na drodze lub w kontakcie z innymi? Jak ich uniknąć?
Żeby być bezpiecznym, czasem trzeba poprosić kogoś o pomoc. Zdarza się jednak, że dzieci boją się powiedzieć dorosłemu o jakimś zagrożeniu. „Skarżypyta”, „donosicielka” – z takimi wyzwiskami mogą się spotkać. Czy zapobieganie niebezpieczeństwu jest donoszeniem lub skarżeniem?
Przeczytaj uważnie poniższe zdania opisujące różne sytuacje i oceń, czy powinnaś powiedzieć o tym osobie dorosłej.
- Moja siostra od kilku dni nie wychodzi z pokoju.
- W szkolnej stołówce dwóch chłopaków wyłudza od dzieci kanapki.
- Ania nie odrobiła pracy domowej.
- Zuzia nie ćwiczyła na WF-ie.
- Kasia pokłóciła się z Beatą.
- Ktoś wysyła mi filmiki z nieodpowiednimi treściami.
Zastanów się nad zdaniami, przy których uznałaś, że opisana sytuacja wymaga poinformowania osoby dorosłej. Dlaczego?
Czym w takim razie różni się skarżenie i donosicielstwo od dbania o bezpieczeństwo? Być może na to pytanie będziesz musiała sobie odpowiadać przez całe swoje życie. I przez całe swoje życie będziesz musiała dbać o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale także innych. Oby zawsze się udawało!
*wersja do wydruku: wdż_5_11_maj (pdf.io)
Data publikacji: 30 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 4 – 8 maja 2020 r.
Lekcja 6
Temat: Moje prawa. Zajęcia dla chłopców
Cel: Poznajemy prawa człowieka
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane. Od dzisiaj zaczynamy cykl zajęć dzielonych – raz dziewczynki, raz chłopcy. Dzisiaj o prawach.
Każdy człowiek ma obowiązek szanować innych, czyli nie może robić ludziom niczego, co byłoby niezgodne z prawem. Dlatego zarówno dzieci, jak i dorośli mają swoje prawa. Prawa dziecka zostały zebrane w „Konwencji i Prawach Dziecka”, podpisały ją 193 kraje na świecie.
Przyjrzyj się uważnie ilustracji i określ, o jakich prawach jest tutaj mowa:
Pomyśl i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: kto może pomóc dziecku, jeśli znajdzie się w sytuacjach niebezpiecznych?
*wersja do wydruku: wdż_5_4_maj
Data publikacji: 24 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 27 – 30 kwietnia 2020 r.
Lekcja 5
Temat: Moje prawa. Zajęcia dla dziewczynek
Cel: Poznajemy prawa człowieka
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane. Od dzisiaj zaczynamy cykl zajęć dzielonych – raz dziewczynki, raz chłopcy. Dzisiaj o prawach.
Każdy człowiek ma obowiązek szanować innych, czyli nie może robić ludziom niczego, co byłoby niezgodne z prawem. Dlatego zarówno dzieci, jak i dorośli mają swoje prawa. Prawa dziecka zostały zebrane w „Konwencji i Prawach Dziecka”, podpisały ją 193 kraje na świecie.
Przyjrzyj się uważnie ilustracji i określ, o jakich prawach jest tutaj mowa:
Pomyśl i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: kto może pomóc dziecku, jeśli znajdzie się w sytuacjach niebezpiecznych?
*wersja do wydruku: wdż_5_27_04-skonwertowany
Data publikacji: 19 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 20 – 24 kwietnia 2020 r.
Lekcja 4
Temat: Mój dzień
Cel: Poznajemy zasady organizacji dnia.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Dzisiejszy temat poświęcony jest rozkładowi Twojego dnia.
- Jaki jest Twój typowy dzień?
- O której wstajesz?
- Co robisz po lekcjach?
- Jak spędzasz swój wolny czas?
- O której godzinie kładziesz się spać?
To bardzo ważne pytania, ale jeszcze ważniejsze będą Twoje odpowiedzi, ponieważ pomogą określić, czy potrzebne będzie wprowadzenie jakichś zmian w Twoim planie dnia. Może powiesz: a co tu można zmienić? Przecież wszystkie dni są podobne do siebie. Wstaję rano, mam lekcje, potem… Codziennie to samo. No tak, pozornie wszystkie dni są do siebie podobne. Ale tylko pozornie. Pomyśl, czy powinieneś coś zmienić w Twoim dniu?
Przeczytaj uważnie zdania i określ, czy są prawdziwe czy fałszywe:
- Nie jest ważne, o której kładziesz się spać. Istotne, aby spać około 8 godzin.
- Nastolatki rosną, a więc mogą jeść kiedy chcą i ile chcą.
- Ostatni posiłek powinno się zjeść na 2 lub 3 godziny przed snem.
- Drugie śniadanie w szkole jest niezbędne dla każdego nastolatka.
- Bałagan w pokoju powinno się sprzątać, kiedy ma się na to ochotę.
- Wystarczy zjeść porządne śniadanie, a potem tylko obiad i kolację.
- W wolne dni nastolatek może posiedzieć przy komputerze i przed telewizorem, ile chce. W końcu to wolny dzień.
- Należy spędzać przynajmniej jedną godzinę dziennie na uprawianiu aktywności fizycznej.
- Po powrocie ze szkoły należy od razu zabrać się za odrabianie lekcji.
- Jeśli się lubi, można odrabiać lekcje późnym wieczorem.
- Nie jest ważne, gdzie i kiedy odrabia się lekcje.
- Nastolatek powinien codziennie mieć około 2 – 3 godziny czasu wolnego na wypoczynek i własne zainteresowania.
*wersja do wydruku: wdż_5_20_04
Data publikacji: 14 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 15 – 17 kwietnia 2020 r.
Lekcja 3
Temat: Moja szkoła
Cel: poznajemy cel chodzenia do szkoły
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Na poprzednich zajęciach rozważaliśmy, jakie są plusy chodzenia do szkoły. Teraz zastanów się, co najbardziej lubisz w swojej szkole. A może jest coś, co wymaga zmiany? Pomyśl o tym.
*wersja do wydruku: wdż_5_15_04
Data publikacji: 3 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 6 – 8 kwietnia 2020 r.
Lekcja 2
Temat: Moja szkoła
Cel: poznajemy cel chodzenia do szkoły
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Dzisiejszy temat jest aktualny jak nigdy dotąd, nie uważacie? Pewnie wiele razy zastanawialiście się, dlaczego trzeba chodzić do szkoły? Klasówki, zadania, wypracowania, ćwiczenia – nie zawsze te ulubione… Po co to wszystko? No cóż, być może w obecnej sytuacji, bardzo chcielibyście do niej wrócić? Tak to już jest, że najbardziej docenia się coś, jeśli tego brakuje…
Pomyśl:
- Dlaczego warto chodzić do szkoły?
- Jakie są jej plusy?
- Z jakich zajęć osiągasz sukcesy?
- Jakie zajęcia są dla Ciebie największym wyzwaniem?
- W jakich warunkach najlepiej jest Ci się uczyć?
- Czy masz swoje ulubione miejsce do odrabiania lekcji?
*wersja do wydruku: wdż_5_6_04
Data publikacji: 30 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 30 marca – 3 kwietnia 2020 r.
Lekcja 1
Temat: Moja dieta
Cel i opis lekcji: poznajemy tajniki zdrowego odżywiania
Witaj na lekcji wychowania do życia w rodzinie. To szczególne zajęcia. Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie może wydać Ci się obszerny, ale nie przejmuj się tym. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Są zadania domowe, ale myślę, że są dosyć ciekawe, spójrz tylko i oceń. Tak przy okazji, pamiętaj, że z tego przedmiotu nie ma ocen. Będę starała się ograniczać do minimum ten „mini wykład”, ale nie zawsze się da. Kontynuujemy temat o odżywianiu.
Dobre odżywianie jest niezwykle istotne dla każdego, a szczególnie dla dzieci i nastolatków. Zdrowa, zrównoważona dieta zapewnia wystarczającą ilość kalorii i składników odżywczych niezbędnych dla prawidłowego wzrostu i dobrego zdrowia. Niestety, wielu polskich nastolatków nie dba o to i często odżywia się fast foodami . Młodzi ludzie zbyt często piją gazowane napoje i jedzą wysokokaloryczne przekąski np. chipsy. Przy takim odżywianiu organizm nie może funkcjonować prawidłowo, ponieważ fast foody są słabym paliwem dla ciała. Prawie zawsze zawierają dużo niezdrowych tłuszczów, mają dużą zawartość soli i cukrów, zawierają mało błonnika, mają niską zawartość składników odżywczych, takich jak wapń i żelazo, podawane są w dużych porcjach = dostarczają więcej kalorii.
Zdrowe odżywianie nie oznacza jednak, że musisz być maniakiem zdrowej żywności – dobra dieta pozwala na zjadanie od czasu do czasu ulubionego jedzenia typu fast food. J
Zmiana nawyków żywieniowych nie wymaga wielkiego wysiłku. Wystarczy tylko wprowadzić kilka prostych zmian, a będzie to ogromna różnica dla Twojego zdrowia. Poczujesz się lepiej, będziesz mieć wpływ na swoją wagę, a nawet… zaoszczędzisz pieniądze. Oto kilka podstawowych zasad:
- Ogranicz słodkie gazowane napoje. Pij czystą wodę, a jeśli lubisz, dodaj plasterek cytryny, limonki lub pomarańczy.
- Pamiętaj, aby w domu zawsze były owoce i zjedz PRZYNAJMNIEJ jeden owoc dziennie, a najlepiej do każdego posiłku.
- Obowiązkowo jedz śniadanie. Jest to energia na cały dzień.
- Pamiętaj o codziennej porcji mleka, a jeśli go nie lubisz, wybierz jogurt, kefir, biały ser, twarożek…
- Nie zapominaj o obiedzie i kolacji.
- Zacznij działać w kuchni i twórz nowe, zdrowe posiłki.
- Ogranicz używanie tłuszczów, stosuj je tylko do smażenia, a już poprawisz skład posiłku.
- Zmniejsz wielkość posiłków – lepiej mniej a więcej (regularnie, np. co 3 godziny).
- Jeśli chcesz dodać soli, staraj się, by była to niewielka ilość.
- Wybieraj pełnoziarniste bułki, płatki śniadaniowe, musli, chleb razowy.
Trudne? Może na początku, organizm bardzo szybko się przyzwyczaja!
Zadania do wykonania i materiały:
Obejrzyj dowolny program kulinarny (jest ich naprawdę bardzo dużo, nie wspominając o osobnym kanale…). Zwróć uwagę, jakich składników używają kucharze i w jakich proporcjach.
Zadanie do wykonania:
Przygotuj samodzielnie dowolną sałatkę – owocową, warzywną itd. Możesz skorzystać z przepisu mamy, babci lub… wymyśl swoją. Zapamiętaj swój przepis, podzielisz nim, kiedy będziemy mogli skontaktować się bezpośrednio.
Oczywiście nie sprawdzę i nie ocenię tego zadania, zrobią to za mnie ci, których poczęstujesz przygotowaną przez siebie potrawą.
Jeśli chcesz ze mną o tym porozmawiać, zapraszam! Plan zajęć z wdż już masz.
*wersja do wydruku: wdż_5_30_03