Drodzy Uczniowie,
Witam serdecznie, poniżej będę zamieszczać materiały z plastyki.
Jeżeli będziecie mieć problemy z wykonaniem zadań jestem do Waszej dyspozycji. Pytania możecie zadawać drogą e-mail lub przez dziennik elektroniczny.
malgorzata.lewandowska@sp2gk.onmicrosoft.com
Zeszyt i wykonane przez Was prace plastyczne (zawsze podpisane Imieniem i Nazwiskiem oraz klasą – z przodu kartki, w jej prawym, dolnym rogu) składajcie w bezpiecznym miejscu (np. teczka) dbając o ich estetyczny wygląd.
Pracujcie systematycznie. Pozdrawiam.
Proszę o przesyłanie wszystkich prac plastycznych do oceny, tych wcześniej wykonywanych (od 16 marca) również.
Data publikacji: 22 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)
Lekcja 13.
Temat: Rysujemy KOMIKS – historyjkę obrazkową pt. Wakacyjna przygoda.
Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie komiksu,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku do zadania.
Wprowadzenie do zadania:
Definicje pracy uznawanej za komiks:
Pierwsza, rozpowszechniona głównie w USA uznaje za komiks sekwencyjną historię obrazkową, publikowaną co najmniej w dwóch odcinkach (dzięki czemu stanowi serię) z zastosowaniem kadrów oraz charakterystycznych dymków, zawierających wewnątrz tekst.
Druga, rozpowszechniona głównie w Europie za komiks uznaje opowiadanie, tworzące narrację za pomocą co najmniej dwóch kadrów z rysunkami (najczęstszą formą komiksu jest zbiór kadrów, zwany planszą). Kadry zazwyczaj zaopatrzone są w teksty narratora (po boku) i/lub wypowiedzi postaci (w dymkach). O zakwalifikowaniu danej narracji jako komiksu, decyduje m.in.: wkomponowanie tekstu w obraz, graficzne elementy upływu czasu (tzw. „rynna”), powiązanie semantyczne kadrów, ikoniczność znaków.
Rozbieżności interpretacji tego co jest komiksem, a co nim nie jest wynikają bezpośrednio z faktu, że nowoczesna forma komiksu jaką znamy obecnie wykształciła się w latach dwudziestych w USA. Rozpowszechniła się ona w XX wieku na całym świecie wraz ze wzrostem popularności amerykańskiej popkultury. Amerykanie uważają komiks za przejaw swojej rodzimej kultury narodowej i w tym duchu definiują zjawisko podczas kiedy Europejczycy szukają źródeł w znacznie dłuższej od amerykańskiej perspektywie europejskiej kultury i sztuki.
Zadania do wykonania:
Wykonaj: KOMIKS – historyjkę obrazkową pt. Wakacyjna przygoda.
W zeszycie przedmiotowym, na jednej całej stronie wykonaj komiks składający się z minimum dwóch odcinków (okienek).
Wymyśl postać lub postacie i zdarzenie w którym będą uczestniczyć, umieść je w określonej przestrzeni (miejscu), dodaj dymki z tekstem lub teksty narratora (po boku).
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Poniższy przykład ma jedynie zainspirować do działania.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
Lekcja 13: Dokument
Data publikacji: 15 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)
Lekcja 12.
Temat: Perspektywa umowna – nowoczesne eksperymenty.
Poznajemy perspektywę umowną – tak określamy eksperymenty twórców z przedstawianiem przestrzeni.
Temat znajduje się w podręczniku na stronach: 34 i 35, jest powiązany z poznanymi treściami na stronach: 20 – 33. Proszę go przeczytać i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Cel i opis lekcji:
⦁ Znamy rodzaje perspektyw,
⦁ Analizujemy obrazy pod kątem zastosowanej perspektywy,
⦁ Rozumiemy wagę i znaczenie perspektywy w twórczości artystycznej,
⦁ Pogłębia wrażliwość estetyczną poprzez kontakt z reprodukcjami dzieł sztuki,
⦁ Rozwija kreatywność dzięki działaniom twórczym.
Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek PERSPEKTYWA UMOWNA -nowoczesne eksperymenty (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Twórcy XX wieku odrzucili perspektywę zbieżną opartą na zasadach geometrii i zaczęli eksperymentować opierając się na własnej wyobraźni. Łączyli różne rodzaje perspektyw oraz widoki postaci i przedmiotów obserwowanych z kilku stron. Tworzyli również płaskie przedstawienia lub inspirowali się dziełami z czasów przed odkryciem perspektywy.
Ćwiczenie plastyczne:
Na całej kartce w zeszycie wykonaj Ćwiczenie 2 strona 35.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
PRZYPOMINAM! Wasze zeszyty będą obowiązywać, a ich kontynuacja jest obowiązkowa w kolejnym roku nauki! Wpisujcie tematy na bieżąco!
Lekcja 12: Dokument
Data publikacji: 8 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (8 czerwca – 12 czerwca 2020 r.)
Lekcja 11.
Temat: ŻYCZENIA DLA TATY – projekt formy użytkowej.
Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie i ozdabianie ŻYCZEŃ DLA TATY,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku dzieci do ojca, utrwalenie daty święta ojca i ważnej roli ojca w życiu każdego człowieka.
Wprowadzenie do zadania:
Dzień Ojca – święto dla uczczenia trudu opieki nad rodziną i zasług wszystkich ojców, święto będące wyrazem szacunku i wdzięczności ojcom. W Polsce obchodzone jest corocznie 23 czerwca (od roku 1965).
Tradycyjnie w Polsce, w Dzień Ojca dzieci składają swoim ojcom życzenia i wręczają własnoręcznie wykonane laurki.
Obchody zapoczątkowane zostały w Stanach Zjednoczonych, gdzie po sukcesie Dnia Matki pojawiły się głosy, by ustanowić święta również dla pozostałych członków rodziny. Dzień Ojca wydawał się naturalnym dopełnieniem. Pierwsze obchody święta odbyły się 19 czerwca 1910 roku. Wydarzenie miało charakter lokalny. Dopiero prezydent Nixon w 1972 roku oficjalnie ustanowił Dzień Ojca. W różnych krajach jest obchodzone w różnych terminach.
Zadania do wykonania:
Wykonaj: ŻYCZENIA DLA TATY.
Z okazji Dnia Taty wykonaj pracę plastyczną z kolorowych papierów, kredek, kolorowych pisaków, .. której elementem będą ŻYCZENIA DLA TATY Twojego pomysłu. Wycinaj, rysuj, pisz – twórz kompozycję w której połączysz obraz z tekstem.
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Poniższy przykład ma jedynie zainspirować do działania.
Wręcz laurkę Tacie w dniu jego święta. To On będzie recenzentem Twojego dzieła.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
Do pobrania: Lekcja 11
Data publikacji: 1 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)
Lekcja 10.
Temat: Sztuka użytkowa. Etapy tworzenia dzieł sztuki użytkowej.
Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych – Sztukę użytkową.
Temat znajduje się w podręczniku na stronach: 98 i 99, jest powiązany z poznanymi treściami na stronach: 94 – 97. Proszę go przeczytać i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Cel i opis lekcji:
⦁ Charakteryzujemy sztukę użytkową jako dziedzinę sztuki,
⦁ Poznajemy rodzaje sztuki użytkowej, jej główne dziedziny i etapy projektowania,
⦁ Poznajemy i określamy środki wyrazu decydujące o wyglądzie dzieł sztuki użytkowej (kształt, ergonomia, kolor, proporcje, materiał i faktura),
⦁ Rozumiemy wagę funkcjonalności obiektu,
⦁ Rozpoznajemy design jako forma twórczości (zastosowanie praktyczne, estetyka, funkcjonalność, ergonomia, rzemiosło artystyczne, design, wzornictwo przemysłowe).
Zadania do wykonania:
Zaprojektuj (w zeszycie) dowolny przedmioty codziennego użytku, z którego chciałbyś korzystać.
Narysuj i opisz projekt (jego zastosowanie, materiały z których ma być wykonany, ..).
Nie przesyłamy prac na ocenę.
PRZYPOMINAM! Wasze zeszyty będą obowiązywać, a ich kontynuacja jest obowiązkowa w kolejnym roku nauki! Wpisujcie tematy na bieżąco!
Do pobrania: Lekcja 10
Data publikacji: 25 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25 maja – 29 maja 2020 r.)
Lekcja 9.
Temat: Sztuka użytkowa. Czym jest sztuka użytkowa?
Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych – Sztukę użytkową.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 94. Proszę go przeczytać do strony 97 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Cel i opis lekcji:
⦁ Charakteryzujemy sztukę użytkową jako dziedzinę sztuki,
⦁ Poznajemy rodzaje sztuki użytkowej, jej główne dziedziny i etapy projektowania,
⦁ Poznajemy i określamy środki wyrazu decydujące o wyglądzie dzieł sztuki użytkowej (kształt, ergonomia, kolor, proporcje, materiał i faktura),
⦁ Rozumiemy wagę funkcjonalności obiektu,
⦁ Rozpoznajemy design jako forma twórczości (zastosowanie praktyczne, estetyka, funkcjonalność, ergonomia, rzemiosło artystyczne, design, wzornictwo przemysłowe).
Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek SZTUKA UŻYTKOWA (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Przedmioty codziennego użytku wytwarzano od początku ludzkości, ale projektowanie rozumiane jako sztuka narodziło się we Włoszech w epoce renesansu, ok. XV-XVI w. Wówczas konstruowanie przedmiotu zaczęto poprzedzać rysunkiem projektowym.
Przez wieki sztuka użytkowa funkcjonowała jako rzemiosło artystyczne.
Odpowiedz pisemnie na pytania (wcześniej je przepisz):
1. Czym jest sztuką użytkowa?
2. Jakie są środki wyrazu sztuki użytkowej?
3. Jak rozwija się ta dziedzina współcześnie?
4. Jakie są etapy tworzenia dzieł sztuki użytkowej?
Nie przesyłamy prac na ocenę.
Wasze zeszyty będą obowiązywać, a ich kontynuacja jest obowiązkowa w kolejnym roku nauki! Wpisujcie tematy na bieżąco!
Do pobrania: Lekcja 9
Data publikacji: 18 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (18 maja – 22 maja 2020 r.)
Lekcja 8.
Temat: Laurka: KWIATY DLA MAMY – projekt formy użytkowej.
Cel lekcji:
⦁ Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie i ozdabianie laurki dla mamy,
⦁ doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza,
⦁ rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
⦁ kształtowanie sprawności manualnej,
⦁ kształtowanie właściwego stosunku dzieci do matki, utrwalenie daty święta matki i ważnej roli matki w życiu każdego człowieka.
Wprowadzenie do zadania:
Dzień Matki – w Polsce święto to przypada na 26 maja. W tym dniu matki są zwykle obdarowywane laurkami, kwiatami oraz różnego rodzaju prezentami przez własne dzieci, rzadziej inne osoby. Święto to ma na celu okazanie matkom szacunku, miłości i podziękowania za trud włożony w wychowanie.
Zadania do wykonania:
Wykonaj laurkę: KWIATY DLA MAMY.
Z okazji Dnia Mamy wykonaj z laurkę z kolorowych papierów, bibuły, krepiny, której elementem będą
kwiaty Twojego pomysłu. Wycinaj, zaginaj i sklejaj, konstruuj tak, żeby można ją było postawić.
Starannie wykonaj pracę.
Twórczo interpretuj zadanie.
Wręcz laurkę Mamie w dniu jej święta. Jej uśmiech będzie jedyną oceną Twojego dzieła.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
Poniższe przykłady mają jedynie zainspirować do działania.
Do pobrania: Lekcja 8
Data publikacji: 11 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (11 maja – 15 maja 2020 r.)
Lekcja 7.
Temat: Architektura mojego miasta, mojej okolicy.
Cel lekcji:
⦁ wiedza na temat dzieł architektury w Polsce,
⦁ wiedza na temat zabytków, instytucji kulturalnych oraz dzieł sztuki w najbliższym otoczeniu,
⦁ interpretacja i ocena otoczenia pod kątem wartości plastycznych,
⦁ korzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań plastycznych i pogłębiania wiedzy o sztuce,
⦁ pogłębianie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z reprodukcjami dzieł sztuki,
Szczegółowe cele wychowania:
⦁ samodzielne zdobywanie wiedzy na temat sztuki regionalnej i środowiskowej,
⦁ aktywny i świadomy odbiór dzieł sztuki,
⦁ rozwój wrażliwości estetycznej i emocjonalnej,
⦁ przyjmowanie pod wpływem sztuki właściwych postaw moralnych i społecznych.
Zadania do wykonania:
W większości miast w Polsce zachowały się budowle zabytkowe. Dowiedz się, jakie ciekawe historyczne budowle znajdują się niedaleko Twojego miejsca zamieszkania, w Twoim mieście.
Zachęcam do poznania i zgłębienia tego zadania z wykorzystaniem informacji zamieszczonych w Internecie na oficjalnej stronie Góry Kalwarii: http://gorakalwaria.pl/cms/1300/zabytki
Zadania:
Zapisz temat/ nagłówek w zeszycie: (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) napisz notatkę:
Wypisz w punktach wszystkie zabytkowe budowle Góry Kalwarii oraz krótką notatkę dotyczącą czasu powstania, stylu, architekta, itp. Przy sporządzaniu notatki jako wzór posłuży Ci podręcznik, str. 108 i 109.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
Do pobrania: Lekcja 7
Data publikacji: 4 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania (4 maja – 8 maja 2020 r.)
Lekcja 6.
Temat: Architektura – dawna i nowoczesna.
Cel lekcji:
⦁ znajomość etapów rozwoju architektury,
⦁ znajomość rodzajów budowli,
⦁ pogłębianie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z reprodukcjami dzieł sztuki,
Zadania do wykonania:
Zapoznaj się dokładnie z częścią tematu zatytułowaną „Ikony sztuki – architektura” (str. 91, 92 i 93 podręcznika).
Zapisz temat/ nagłówek w zeszycie. Przepisz notatkę.
Notatka:
Już od młodszej epoki kamiennej ludzie wznosili pierwsze domy i osady. Nasi przodkowie początkowo budowali proste chaty ze skór zwierzęcych czy drewna, potem, w starożytności z kamienia. Dzisiaj potrafimy wznosić ogromne wieżowce i przedziwne zagadkowe obiekty w coraz to nowszych, lepszych technologiach.
Wspominając ważniejsze etapy rozwoju ludzkości w dziedzinie architektury wymienić należy:
Starożytną Grecję
Starożytny Rzym
Średniowiecze z dwoma zasadniczymi stylami: romańskim i gotyckim
Styl renesansowy
Styl barokowy
Klasycyzm, który był już ostatnim ze stylów architektonicznych.
Od wieku XIX powracano do różnych stylów, lecz nie stworzono odrębnego nowego stylu. Dzisiaj budowane są ogromne wieżowce i drapacze chmur w coraz to doskonalszych, nowszych technologiach.
Dla zainteresowanych: Czytaj więcej w załączniku i wyszukaj w sieci informacje i zdjęcia budowli.
Nie przesyłamy prac na ocenę.
Dla zainteresowanych: załącznik
Do pobrania: Lekcja 6
Data publikacji: 27 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (27 kwietnia – 30 kwietnia 2020 r.)
Lekcja 5.
Temat: Nowy styl w architekturze.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 87. Proszę go przeczytać do strony 90 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Cel lekcji:
⦁ znajomość rodzajów budowli,
⦁ określanie funkcji i zadań budowli oraz różnicowanie form architektonicznych w zależności od funkcji,
⦁ analiza wskazanego dzieła architektury z pomocą opisu i pytań,
⦁ pogłębianie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z reprodukcjami dzieł sztuki,
⦁ rozwijanie kreatywności dzięki działaniom twórczym,
⦁ kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
⦁ wykonanie projektu wymyślonej budowli.
Zadania do wykonania:
Zapoznaj się dokładnie z częścią tematu zatytułowaną „Dzieła sztuki pod lupą” (str. 88 i 89 podręcznika). Odczytaj kolejne informacje o budowli projektu Thoma Moyne’a. Przeanalizuj poszczególne elementy dzieła. Odpowiedz sobie na pytania zamieszczone pod tekstem (NIE PISEMNIE!).
Zadanie/ćwiczenie plastyczne:
Wykonaj Ćwiczenie 1 ze str. 90 podręcznika. Wielkość kartki na której wykonasz pracę – dowolna.
Pracę (jej zdjęcie) należy przesłać do oceny w terminie do 8 maja 2020.
Powodzenia 🙂
Do pobrania: Lekcja 5
Data publikacji: 20 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)
Lekcja 4.
Temat: Urbanistyka. Czym jest urbanistyka?
Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych – architekturę i jej dział – urbanistykę.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 84. Proszę go przeczytać do strony 90 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Cel i opis lekcji:
⦁ znajomość rodzajów budowli,
⦁ określanie funkcji i zadań budowli oraz różnicowanie form architektonicznych w zależności od funkcji,
⦁ umiejętność projektowania, planowania
⦁ kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek URBANISTYKA (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Urbanistyka zajmuje się planowaniem przestrzennym miast i osiedli, organizacją naszego życia poprzez układ ulic, parków, mostów oraz innych elementów zapewniających właściwą komunikację i komfort w przestrzeni miejskiej.
Odpowiedz pisemnie na pytanie (wcześniej je przepisz): Jakie są rodzaje architektury?
Zadanie/ćwiczenie plastyczne:
Zaprojektuj na kartce z bloku A3 (narysuj i pomaluj) pracę „WYSPA – TU CHCĘ MIESZKAĆ”, na której umieścisz różne rodzaje budowli, spełniających różne zadania, czyli mających różne funkcje. Pamiętaj o szkicu, rozplanowaniu elementów (budowli) na kartce w odpowiednich proporcjach i wielkościach. W narysowanej przestrzeni mają znajdować się ludzie, drzewa, kwiaty, zwierzęta.
Pracę (jej zdjęcie) należy przesłać do oceny w terminie do 30 kwietnia 2020.
Powodzenia 🙂
Do pobrania: Lekcja 4
Data publikacji: 6 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania (6 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)
Lekcja 3.
Temat: Architektura. Czym jest architektura?
Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 82. Proszę go przeczytać do strony 86 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Cel i opis lekcji:
⦁ Charakteryzujemy architekturę jako dziedzinę sztuki,
⦁ Poznajemy rodzaje architektury,
⦁ Określamy funkcję budowli oraz różnicowanie form architektonicznych w zależności od funkcji.
Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na nowej stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek ARCHITEKTURA (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Architektura jest dziedziną sztuki, w której dziełami są różnorodne obiekty budowlane, projektowane z uwzględnieniem ich przeznaczenia.
Architektura to sztuka projektowania i wznoszenia budowli. Terminem tym określa się projektowanie wyglądu budowli, wewnętrzne zaplanowanie przestrzeni, wybór zewnętrznych i wewnętrznych materiałów konstrukcyjnych, projektowanie oraz dobór sztucznych i naturalnych systemów oświetleniowych, jak również instalacji mechanicznych, elektrycznych i kanalizacyjnych. Styl architektoniczny może wyrastać z ewolucji technik i stylów właściwych danej kulturze w danym okresie.
Odpowiedz pisemnie na pytanie (wcześniej je przepisz): Jakie są środki wyrazu w architekturze?
Zadania rozszerzające: (tylko dla chętnych)
– wyszukaj w Internecie architekturę -oglądaj jak najwięcej różnych budowli.
Powodzenia 🙂
Do pobrania: Lekcja 3
Data publikacji: 30 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)
Lekcja 2.
Temat: Dzieło sztuki w trzech wymiarach. Posąg – rzeźba dekoracyjna do wnętrza.
Cel i opis lekcji:
⦁ Charakteryzujemy rzeźbę jako dziedzinę sztuki,
⦁ Wymieniamy materiały i narzędzia wykorzystywane w rzeźbiarstwie,
⦁ Komponujemy formy przestrzenne -wykonujemy pracę plastyczną, korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 72. Proszę go przeczytać do strony 80 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Zadania do wykonania:
Wykonaj małą rzeźbę o złożonej formie i zróżnicowanej fakturze – Ćwiczenie 4, strona 80.
Zanim zaczniesz,
zastanów się: z ilu stron możemy oglądać rzeźbę?, ile wymiarów ma rzeźba?, z czego może być zrobiona rzeźba?, co to jest faktura w rzeźbie?
Podpisz pracę: na karteczce, którą ustawisz obok swojego dzieła, napisz tytuł pracy i swoje dane (np. „Smętek”, autor: Imię Nazwisko, klasa).
Wykonaj 2 zdjęcia swojej pracy z dwóch przeciwnych stron.
Zadania rozszerzające: (tylko dla chętnych)
Udokumentuj swoje dzieło w zeszycie przedmiotowym. Wykonaj szkic/szkice z wielu ujęć (różne strony rzeźby), napisz: co lub kogo przedstawia, wymień użyte materiały i opisz sposób tworzenia.
Powodzenia 🙂
Do pobrania: Lekcja 2
Data publikacji: 25 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25-27 marca 2020 r.)
Lekcja 1.
Temat: Rzeźba. Czym jest rzeźba?
Cel i opis lekcji:
Poznajemy jedną z dziedzin sztuk plastycznych.
Temat znajduje się w podręczniku na stronie 72. Proszę go przeczytać do strony 77 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracją.
Zadania do wykonania:
Napisz/wykonaj na nowej stronie zeszytu przedmiotowego nagłówek (ozdobny, pomysłowy, dobrze zakomponowany w przestrzeni strony), pod nagłówkiem (po niewielkim odstępie) przepisz notatkę:
Rzeźba to dziedzina sztuk plastycznych, w której dzieła są formami trójwymiarowymi – można je oglądać z wielu stron, obejść dookoła.
Najważniejsze środki wyrazu rzeźby to:
⦁ bryła,
⦁ kompozycja,
⦁ tworzywo,
⦁ faktura,
⦁ proporcje i skala,
⦁ barwa.
Współczesna rzeźba jest bardziej różnorodna niż przed wiekami. Artyści obecnie poszukują nowych środków wyrazu, tworzyw oraz technik ich obróbki. Nie dążą do tego, aby ich prace były piękne – eksperymentują.
Rodzaje rzeźby – realistyczna i abstrakcyjna.
Zadanie rozszerzające: (tylko dla chętnych)
– wyszukaj w Internecie rzeźby -oglądaj jak najwięcej różnych rzeźb.
Do pobrania: Lekcja 1
COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.
Drodzy Uczniowie,
Pozostaniemy przy malarstwie i tematyce rodzajowej.
Na kartce A3 wykonajcie pracę w dowolnie wybranej dwuwymiarowej (płaskiej) technice: malarstwo, rysunek, kolaż (kolaż – technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (gazet, tkanin, fotografii, itp.), które są naklejane na papier i łączone z tradycyjnymi technikami plastycznymi (np. farbą i kredkami).
Tematyka rodzajowa, temat: Życie rodzinne – w moim domu.
* wersja do wydruku: plastyka_6_23_03
Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.
Pozostaniemy przy malarstwie, dziedzinie sztuk plastycznych, w której efektem pracy malarza jest obraz.
Głównymi środkami wyrazu malarstwa są barwa i kształt.
Do rodzajów malarstwa zaliczamy: rodzajowe, historyczne, mitologiczne, religijne, pejzażowe, marynistyczne, batalistyczne, alegoryczne, fantastyczne, martwą naturę, portret, akt.
Poniżej zamieszczam obraz artysty Henri Matisse’a . Proszę o dokładne obejrzenie tego dzieła. Patrząc, odpowiedz na pytania (nie pisemnie :-)), zastanów się:
- Jakie rodzaje kompozycji tu widzisz (kompozycje: otwarta, zamknięta, rytmiczna, symetryczna, statyczna, dynamiczna);
- Co możesz powiedzieć o gamie barwnej tego obrazu (gamy barwne: zimna, ciepła, szeroka, wąska);
- Jaki rodzaj malarstwa, ze względu na tematykę prezentuje poniższy obraz?
*wersja do druku plastyka_6_19_03
W wolnym czasie odwiedzajcie wirtualne galerie z Google Arts & Culture
Rozpocznijcie przygodę ze sztuką z Tate Kids
16-20 marca 2020 r.
Zadanie
Namaluj na kartce A4 lub A3 (format do wyboru) Autoportret.
Inspiracją mogą być portrety umieszczonej na str. 49. Twojego podręcznika do plastyki.
*Materiały do pobrania w wersji do wydruku: