Drodzy Uczniowie,
apelujemy do Was o spokojne czytanie zamieszczonych scenariuszy. Zapisujcie w zeszytach wyłącznie to, o co Was wyraźnie prosimy. Do swojego nauczyciela przesyłajcie rozwiązania tylko wskazanych zadań. Jeśli nie macie w domu podręcznika, możecie korzystać z dostępnego na stronie ebooki.nowaera.pl/
W przypadku pytań, wątpliwości możecie kontaktować się z nami przez dziennik elektroniczny oraz mailowo:
Dorota Jankowska – dorota.jankowska@sp2gk.onmicrosoft.com
22 – 25 czerwca
Lekcja 54
Temat: Interpunkcja w praktyce.
Cel: utrwalamy wiadomości o znakach interpunkcyjnych.
Materiały: zeszyt
Przebieg lekcji:
1. Zapoznaj się z poniższym wierszem i plakatem. Następnie wymień znaki interpunkcyjne, które powinieneś znać, określ funkcję każdego z nich:
2. Ułóż zdania, w których wykorzystasz każdy z wymienionych w wierszu znaków interpunkcyjnych.
Lekcja 55
Temat: Dużo śmiechu i zabawy – ćwiczenia fonacyjne w wykonaniu uczniów.
Cel: nauka poprzez zabawę.
Materiały: wskazane strony internetowe
Przebieg lekcji:
Przejrzyj zasoby. Poćwicz.
Na rozgrzewkę:
https://wordwall.net/pl/resource/1274179/%C4%87wiczenia-narzad%C3%B3w-mowy-i-fonacyjne
https://wordwall.net/pl/resource/1773180/%C4%87wiczenia-oddechowe
A teraz na serio:
https://wordwall.net/pl/resource/1039596/logopedia/po%c5%82%c4%85cz-rymuj%c4%85ce-si%c4%99-wyrazy
Lekcja 56 i 57
Temat: Siła wyobraźni.
Cele: potrafię streścić fabułę filmu i opowiedzieć o swoich wrażeniach.
Materiał: film Most do Terabithii
Przebieg lekcji:
Czy chcecie poznać potęgę wyobraźni i przenieść się do fantastycznej krainy? Czy chcecie przeżyć wspaniałą przygodę? Czy chcecie poznać siłę prawdziwiej przyjaźni, miłości, rodziny?
Proponujemy, abyście obejrzeli film, który dostarczy Wam niezapomnianych wrażeń i wzruszeń.
https://www.youtube.com/watch?v=9-1FiqcXREM
* wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 54, 55, 56, 57
15 – 19 czerwca
Lekcja 49
Temat: Jak odróżnić zdanie pojedyncze od złożonego?
Cel: poznajemy budowę zdania pojedynczego i złożonego.
Materiały: zeszyt, zeszyt ćwiczeń, e-podręcznik
Na dzisiejszej lekcji poznacie różnicę miedzy zdaniem pojedynczym i złożonym. Zapiszcie:
Zdanie pojedyncze to wypowiedzenie, które zawiera jedno orzeczenie.
Np. Zosia wybrała się z rodzicami na przejażdżkę rowerową. (jedno orzeczenie)
Wybrała się – orzeczenie
Zdanie złożone to wypowiedzenie, które ma więcej niż jedno orzeczenie.
Np. Niedawno mój pies zaginął, ale na szczęście odnalazł go Krzyś.(dwa orzeczenia).
zaginął – orzeczenie
odnalazł – orzeczenie.
Zdanie złożone składa się z dwóch lub więcej zdań pojedynczych, które nazywamy zdaniami składowymi. Zdania składowe zazwyczaj połączone są ze sobą za pomocą spójnika.
W ogrodzie zakwitły piwonie, więc zrobię z nich bukiet.
Więc – spójnik
Wykonaj ćwiczenia 1 – 6 w zeszycie ćwiczeń, str. 48 – 50.
Lekcja 50
Temat: Zdanie pojedyncze i złożone – ćwiczenia.
Cel: utrwalamy wiadomości o zdaniu pojedynczym i złożonym.
Materiały: zeszyt, e-podręcznik.
W ramach utrwalenia wiadomości o zdaniu pojedynczym i złożonym wykonaj ćwiczenia:
https://epodreczniki.pl/a/liczymy-orzeczenia-klucz-do-zdan-pojedynczych-i-zlozonych/D1CVTWY7e
Lekcja 51
Temat: Z wizytą w teatrze lalek.
Cel: Poznajemy wrocławski Teatr lalek, przypominamy podstawowe zasady funkcjonowania teatru.
Zapraszamy na wirtualną wycieczkę do teatru, w którym głównymi bohaterami są pacynki. Dziś z pewnością dowiecie się, czym różni się typowy teatr, w którym występują aktorzy, od teatru lalek.
Wejdźcie na stronę, obejrzyjcie film i wykonajcie ćwiczenia:
https://epodreczniki.pl/a/z-wizyta-w-teatrze-lalek/DerJVvUiZ
Lekcja 52
Temat: Czym różni się zdanie pojedyncze nierozwinięte od zdania pojedynczego rozwiniętego?
Cel: poznajemy cechy zdania pojedynczego nierozwiniętego i rozwiniętego.
Materiały: zeszyt, zeszyt ćwiczeń.
Zapiszcie:
Zdanie pojedyncze nierozwinięte zawiera tylko orzeczenie lub orzeczenie i podmiot.
Np. Pada.
Pada deszcz.
pada – orzeczenie
deszcz – podmiot
Zdanie pojedyncze rozwinięte – zbudowane jest z podmiotu, orzeczenia i wyrazów określających, czyli takich, które odnoszą się do podmiotu i orzeczenia.
Grupa podmiotu – to podmiot wraz z wyrazami określającymi podmiot.
Grupa orzeczenia – to orzeczenie wraz z wyrazami określającymi orzeczenie.
Np. Od rana pada ulewny, zimny deszcz.
od rana – określenie orzeczenia
ulewny, zimny – określenie podmiotu
A teraz wykonajcie ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: 2, 3, 4, 6 ze str. 51 – 52 w zeszycie ćwiczeń.
Lekcja 53
Temat: Pisownia wyrazów z „u” i „ó”.
Cel: utrwalamy zasady dotyczące pisowni wyrazów z „u” i „ó”.
Lekcja poświęcona jest przypomnieniu i utrwaleniu zasad dotyczących poprawności ortograficznej. Zobaczcie, jak uzasadnia pisownię niektórych wyrazów pan Jan Miodek, a następnie wykonajcie ćwiczenia.
https://epodreczniki.pl/a/proba-krolewskiej-corki/D1CGOe60k
Powodzenia!
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 49, 50, 51, 52, 53
8 – 10 czerwca
Lekcja 46
Temat: Jak rozpoznać podmiot i orzeczenie?
Cel: poznajemy główne części zdania – podmiot i orzeczenie.
Materiały: podręcznik, zeszyt, e-podręcznik
Przebieg lekcji:
- Na dzisiejszej lekcji poznacie dwie główne części zdania.
Jedną z nich jest orzeczenie. Orzeczenie to główna część zdania, bez niego zdanie nie może istnieć.
ORZECZENIE – to część zdania, która wskazuje na czynność lub stan. Jest ono najczęściej wyrażone czasownikiem w formie osobowej. Odpowiada na pytania: Co robi?, Co się z nim dzieje? W jakim jest stanie?
PODMIOT – to część zdania, która wskazuje na wykonawcę czynności. Najczęściej jest wyrażony rzeczownikiem w mianowniku.
Mama przyniosła ze sklepu zakupy.
Mama – podmiot
Przyniosła – orzeczenie
- Przeczytajcie nową wiadomość – str. 281.
Zapiszcie tę wiadomość w zeszycie.
- A teraz czas na ćwiczenia. Wykonajcie ćwiczenia: 1, 2, 4, 8.
https://epodreczniki.pl/a/na-scenie-podmiot-i-orzeczenie/DzCRvq6wK
Lekcja 47
Temat: Pragnienia a potrzeby. Roald Dahl: „Charlie i fabryka czekolady”.
Cele: poznajemy głównego bohatera powieści, oceniamy jego postępowanie, ustalamy czym jest potrzeba, a czym zachcianka.
Materiały: podręcznik, zeszyt.
- Zanim poznamy losy Charliego, napisz w 2 – 4 zdaniach, o jakim prezencie marzysz na urodziny?
Czy dużo jest takich przedmiotów, które chciałbyś/chciałabyś dostać?
- Przeczytajcie fragment powieści, poznajcie Charliego, a dowiecie się, jaki prezent on otrzymał na urodziny (fragment ze str. 290 – 293).
- Sprawdźcie, czy dokładnie przeczytaliście fragment. Zapiszcie w zeszycie odpowiedzi na poniższe pytania:
Jaki prezent otrzymał główny bohater na urodziny?
Co Charlie zrobił z prezentem?
Czy chłopiec był rozczarowany otrzymanym prezentem? Uzasadnij.
Co sądzisz o takiej postawie bohatera?
- Z pewnością czytając fragment utworu zauważyliście, że sytuacja życiowa bohatera nie była łatwa. Świadczy o tym chociażby fakt, w jakich warunkach mieszkał chłopiec ze swoją rodziną, ilość osób mieszkających w domu, obawy rodziny w związku ze zbliżającą się zimą. Przyznacie, że postawa Charliego jest godna naśladowania. Dzieląc się czekoladą z innymi, pokazał swoje wspaniałe cechy.
NAPISZ, JAKI JEST CHARLIE?
Na podstawie sytuacji przedstawionych postaci przyznacie, że są rzeczy niezbędne do życia i takie, bez których da się żyć. Te niezbędne – to potrzeby, te bez których możemy się obejść – to zachcianki.
5. Spróbuj wyobrazić sobie, że jesteś głównym bohaterem i możesz poprosić Willy’ego Wonkę o 3 rzeczy (oczywiście oprócz zwiedzania fabryki). O co poprosisz?
?
?
?
Lekcja 48
Temat: Jak napisać ogłoszenie?
Cel: uczymy się pisać ogłoszenie.
Materiały: podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Napisz, w jakim celu pisze się ogłoszenia?
- Gdzie się je zamieszcza?
- Co, według Ciebie, powinno zawierać ?
- Teraz sprawdź, czy dobrze odpowiedziałeś – przeczytaj tekst ze strony 296 w podręczniku.
OGŁOSZENIE – to krótka forma wypowiedzi, która zawiera:
– nagłówek,
– informacje dotyczące konkretnej sprawy,
– dane kontaktowe.
Pamiętajmy, że ogłoszenie powinno być dość krótkie, ale zawierać istotne informacje. Musi być też czytelne i widoczne.
Jeżeli ogłoszenie dotyczy zguby, warto opisać wygląd poszukiwanej rzeczy, przypuszczalne miejsce zaginięcia (jeśli się domyślamy). Może być też dołączone zdjęcie – np. poszukiwanego zwierzaka.
Dla utrwalenia wykonajcie ćwiczenia:
https://epodreczniki.pl/a/smocza-jame-sprzedam/DvQFov1Yt
Ostatnie ćwiczenie wykonajcie w zeszycie. W ćwiczeniu 11 – wybierzcie tylko jeden element.
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 46, 47, 48
1 – 5 czerwca
Lekcja 41
Temat: Świadkowie przemocy.
Cel: Określamy problematykę utworu, wyjaśniamy symboliczne znaczenie tytułu.
Materiały: podręcznik, zeszyt
- Wyobraź sobie, że jesteś świadkiem sytuacji, kiedy kolega przezywa lub używa przemocy wobec innych. Napisz, co czujesz oraz co zrobisz w takiej sytuacji? (2 – 4 zdania).
Pewnie większość z was byłaby oburzona takim zachowaniem, przypuszczalnie w jakiś sposób zareagowalibyście na to.
- Przeczytaj tekst „Słup soli” – podręcznik, str. 260 – 263.
- Napisz, jakie były przyczyny złego postępowania Gustawa wobec innych? Możesz zrobić listę motywów takiego złego postępowania i dopisz jeszcze prawdopodobne przyczyny.
-?
-?
-?
- Teraz pomyśl o tym, co mogłoby się stać, gdyby koledzy nie pomogli Jackowi? Na szczęście wszystko dobrze się skończyło.
Nie od razu wszyscy byli gotowi przeciwstawić się przemocy. Często tak się dzieje, ponieważ boimy się reakcji dręczyciela albo tego, że też staniemy się ofiarą. Przybieramy wtedy postawę, którą nazwiemy „słup soli” – czyli bierności, zatrzymania, braku reakcji. Zapamiętaj i zapisz do zeszytu:
ZAWSZE możemy zrobić coś, żeby PRZECIWSTAWIĆ się PRZEMOCY.
Zaproponuj kilka takich działań, np.:
– zgłoszę dorosłemu
– ?
– ?
– ?
Lekcja 42 i 43
Temat: O pisowni nazw geograficznych.
Cel: Poznajemy zasady pisowni wielką literą.
Materiały: podręcznik, zeszyt
Na dzisiejszych lekcjach poznacie zasady pisowni wielką literą, zwłaszcza dotyczące nazw geograficznych. W tym celu przeniesiecie się myślami do ubiegłorocznych wakacji (a kolejne już niedługo!)
- Najpierw przeczytajcie zasady, które znajdują się w podręczniku na stronie 274.
Zapiszcie je w zeszycie. Możecie to zrobić w formie plakatu.
- A teraz sprawdźcie się, wykonując ćwiczenia z e-podręcznika.
https://epodreczniki.pl/a/wakacyjne-opowiesci/DoYbqOksk
- Podsumowaniem ćwiczeń niech będzie dyktando. Uzupełnijcie poniższy tekst. Podczas lekcji sprawdzimy je.
Klasa czwarta wybierała się na wycieczkę. Na godzinie wychowawczej mieli ustalić,
dokąd jadą. Ależ był harmider!
Najpierw Marta zaproponowała (W/w)__armię i (M/m)__azury. Stwierdziła, że chętnie
pozna jakichś (M/m)__azurów. Olek, który zawsze jej się sprzeciwia, stwierdził, że jemu
wystarczą (M/m)__azurki wielkanocne i że on woli (P/p)__omorze i (P/p)__omorzan.
Potem zaczęto się zastanawiać, które miasta chcą odwiedzić i jakich mieszkańców
poznać. Czy (T/t)__orunian w (T/t)__oruniu, czy (W/w)__rocławian we (W/w)__rocławiu.
Julka, która była rodowitą (W/w)__arszawianką, szybko zaproponowała wycieczkę do
(W/w)__arszawy. Powiedziała, że po drodze mogą zapoznać się z bardzo ciekawą kulturą
(M/m)__azowiecką. Według niej (M/m)__azowszanie to bardzo ważna grupa (P/p)__olaków.
Józek powiedział jej, że każda jest ważna, obojętnie czy są to (P/p)__omorzanie,
(W/w)__ielkopolanie, czy (M/m)__ałopolanie. Pani oczywiście przyznała mu rację
i stwierdziła, że cieszy się, że nie mogą jechać do (A/a)__fryki czy (A/a)__zji, albo chociaż do (S/s)__zwecji czy (F/f)__inlandii. Krzysiek spojrzał na nią jak na (M/m)__arsjankę.
Przecież miło byłoby poznać (S/s)__zwedów albo (F/f)__inów!
Lekcja 44
Temat: O pożytkach płynących z posiadania kota.
Cel: Poznajemy definicję antonimów, określamy doświadczenia bohatera i porównujemy je z własnymi.
Materiały: zeszyt, podręcznik
- Na początek napiszcie, co działa na ludzi uspakajająco i łagodząco?
Podajcie swoje propozycje:
–
–
–
–
- Przeczytajcie tekst o pewnym „praktycznym panu”, który na poprawę swego samopoczucia znalazł receptę – postanowił kupić kota. Tekst na str. 278 – 280.
- Napiszcie, co myślicie o zachowaniu „praktycznego pana”? Jak mógłby zmienić się bohater pod wpływem kota?
- Nasze emocje często są skrajnie przeciwne. Możemy być nerwowi albo spokojni, smutni albo zadowoleni.
Wyraz o przeciwnym znaczeniu do danego nazywamy ANTONIMEM
Np. radosny – smutny
nerwowy – spokojny
- Utwórzcie antonimy do podanych wyrazów:
ciemny – kolorowy – pracowity –
brudny – wysoki – uczynny –
- Na zakończenie napiszcie, co sądzicie o wpływie zwierząt na zachowanie ludzi?
Lekcja 45
Temat: Na zawsze razem.
Cel: Poznajemy komiks jako tekst kultury.
Materiały: zeszyt, podręcznik, dostęp do strony internetowej
- Dziś poznacie historię komiksu. Najpierw obejrzyjcie kolejny odcinek „Kultury od kuchni”.
https://www.youtube.com/watch?v=OX3qmx7BSFg&list=PLKjKY86ZnTIlA9yT-WBWRmu8bRsdBAsA-&index=16&t=0s
- W podręczniku na str. 277 zamieszczono krótką historyjkę Calvina i Hobbesa. Zwróćcie uwagę na to, jakie było marzenie tygryska.
Komiks – cechy charakterystyczne:
– historyjka obrazkowa (często kolorowa),
– tekst mówiony zajmuje niewiele miejsca,
– tekst zapisany w „dymkach”,
– o wydarzeniach opowiada zwykle narrator,
– obrazki ułożone chronologicznie.
- Wzorując się na podstawowych wiadomościach o komiksie, narysujcie swoje marzenia, możecie je przedstawić innym bohaterom komiksu. Dobrej zabawy!
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 41, 42, 43, 44, 45
25 – 29 maja
Lekcja 36
Temat: Zabawa na łące. W. Bełza „Motyl”
Cel: Poznajemy utwór, określamy jego nastrój i środki poetyckie.
Materiały: podręcznik, zeszyt.
Wiosna to czas, kiedy więcej czasu spędzamy na świeżym powietrzu. Po zimie często jesteśmy spragnieni towarzystwa przyrody i chętnie spędzamy czas na łonie natury. Lubimy spacerować i podziwiać budzące się do życia rośliny i zwierzęta.
Przebieg lekcji:
- Na początek przeczytaj ze strony 253 utwór pt. „Motyl”.
- Odpowiedz na pytania:
Co się stanie z motylem, kiedy zostanie złapany?
Jakie uczucia wywołuje w was los motyla?
Co sądzisz o takim sposobie zabawy?
- A teraz wróć do wiersza, co powiesz o jego nastroju? Wydaje się, że jest pogodny, jednak nie do końca. Zwróć uwagę na ostatnie dwa wersy utworu. Co o nich sądzisz? Zapisz swoje refleksje w zeszycie.
- Czas na wypisanie środków poetyckich. Odszukaj je w wierszu i przepisz do zeszytu.
EPITET – (przypomnienie: epitet to określenie rzeczownika wyrażone najczęściej przymiotnikiem)
- wonnej łące,
RYMY- (wyrazy o identycznych lub podobnych końcówkach)
- ręku – wdzięku
Praca domowa
Napisz, do jakiej refleksji skłania nas utwór? Co powiedziałbyś/powiedziałabyś dzieciom, które bawiły się na łące?
Lekcja 37
Temat: Jak przygotować podziękowanie?
Cel: Uczymy się pisać podziękowanie
Materiały: podręcznik, zeszyt, kartka, kredki
Przebieg lekcji:
- W życiu mamy wiele okazji, by komuś podziękować. Dziękujemy za obiad, otwarcie drzwi, za prezent. W takich okazjach nie wręczamy raczej nikomu podziękowań, ale czasami bywają sytuacje, kiedy warto wyrazić pisemnie nasze podziękowania. Niedawno niektórzy z Was przygotowali podziękowania dla medyków za ich dzielną pracę w związku z pandemią.
- Warto nauczyć się pisać podziękowania, aby wyrazić w ten sposób grzeczność i docenianie czyjegoś działania.
- Przeczytaj teraz przykładowe podziękowania zamieszczone na stronie 255. Zwróć uwagę, jakie informacje powinny znaleźć się w podziękowaniu.
- Teraz spójrz, jak napisać podziękowanie, co powinno zawierać? – str. 254
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia 1 – 3 ze str. 103 w zeszycie ćwiczeń.
Praca domowa do odesłania w ciągu trzech dni roboczych. Napisz podziękowanie wybranej osobie za wyświadczenie przysługi. Pamiętaj o zachowaniu elementów podziękowania, estetyce i czytelnym piśmie.
Lekcja 38
Temat: Czy problemy mogą znikać same?
Cel: Poznajemy sposoby radzenia sobie z problemami, wyciągamy wnioski z zachowania bohaterów.
Materiały: podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Zanim przeczytacie tekst, odpowiedzcie na poniższe pytania w zeszycie:
Jak się zachowujesz, kiedy ktoś cię zdenerwuje?
Jak powinieneś postąpić?
Dlaczego często nie postępujemy tak, jak powinniśmy?
- Przeczytajcie opowiadanie „Mam prawo” – str. 256 – 259.
- A teraz przeanalizujmy zachowanie głównego bohatera – Kacpra.
Jaka była przyczyna złego humoru chłopca? Co postanowił zrobić?
Czy jego postępowanie rozwiązało problem?
Co poradzilibyście Kacprowi na jego złe samopoczucie?
- Jak widać – skreślanie, usuwanie innych z naszego otoczenia nie jest najlepszym sposobem na radzenie sobie ze złością.
Podajcie inne sposoby, jak sobie radzić ze złością:
- ?……
- ?…..
- ?….
- ?….
Janusz Korczak kiedyś powiedział:
„Wszyscy jesteśmy sobie potrzebni. Razem łatwiej, radośniej, mądrzej i bezpieczniej.”
Czy zgadzasz się ze słowami tego pedagoga? Jeśli tak, uzasadnij, że miał rację.
Lekcja 39 i 40
Temat: Zupełnie nowy świat – Internet.
Cel: Poznajemy pojęcia związane z Internetem, korzyści i zagrożenia wynikające z „przebywania” w sieci.
Materiały: zeszyt, dostęp do lekcji w e-podręczniku.
Z pewnością kilkutygodniowe zdalne nauczanie i korzystanie z komputera przekonuje Was, że w dzisiejszych czasach życie bez dostępu do Internetu i komputera staje się trudne.
Dziś też będziemy korzystać z dobrodziejstw techniki, ale może uda Wam się dostrzec też te negatywne strony „życia” w sieci.
Przebieg lekcji:
- Przeczytajcie tekst znajdujący się w e-podręczniku
https://epodreczniki.pl/a/zupelnie-nowy-swiat/D11hR0VWs
a następnie wykonajcie ćwiczenia.
- Zapiszcie jakie są korzyści z korzystania z Internetu, a jakie skutki negatywne. Możecie to zrobić w tabeli.
- Narysujcie w zeszycie plakat informacyjny, który będzie zawierał hasło:
„KORZYSTAJ Z SIECI Z GŁOWĄ”
Miłej zabawy! Jeśli ktoś z Was ma życzenie odesłać pracę do sprawdzenia, może to zrobić.
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 36, 37, 38, 39, 40
18 – 22 maja
Lekcja 31
Temat: Wśród przyjaciół.
Cel: analizujemy dzieło sztuki. Przedstawiamy własną wizję przyjaźni na obrazie.
Materiały: podręcznik, zeszyt, kredki
Przebieg lekcji:
- Rozpoczynamy nowy dział pt. „Co w życiu jest ważne?”. Przyznasz, że jedną z rzeczy, która jest wartością w życiu młodego człowieka, jest przyjaźń.
- Otwórz podręcznik na stronie 249 i spójrz, jak przedstawił ją pewien malarz – Cordula Ditz. Obraz nosi tytuł: „Czworo przyjaciół”.
- Na podstawie obrazu spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:
Jak opisałbyś/opisałabyś nastrój obrazu? (skorzystaj ze słownictwa w ćw.1)
Co przedstawia obraz na pierwszym planie, a co na drugim?
Czym zajmuje się dziewczynka na obrazie? Jak upływa jej dzień?
Jakie relacje łączą bohaterkę obrazu ze zwierzętami; dlaczego tak odpowiadasz?
Jaki związek istnieje między przedstawioną sytuacją na obrazie, a tytułem rozdziału?
- Napisz, co lub kto jest dla ciebie przyjacielem? Namaluj własną wizję przyjaźni w zeszycie lub na kartce.
Lekcja 32 i 33
Temat: O grzeczności na co dzień.
Cel: poznajemy zasady etykiety językowej, wiemy w jakich sytuacjach ją stosować.
Materiały: podręcznik, zeszyt, kredki
Przebieg lekcji:
- Ułóż wyrazy we właściwej w kolejności i rozszyfruj hasło, następnie zapisz je w zeszycie – na kolorowo i wielkimi literami:
do widzenia, proszę, słowa, magiczne, dziękuję, przepraszam, to
HASŁO: ?
- Przeczytaj tekst ze str. 250 – 251 „Nastolatki i bon ton”.
- O wyrazach proszę, dziękuję, przepraszam, do widzenia, dzień dobry mówi się w przenośni, że to słowa klucze. Czy wiesz, co to znaczy?
SŁOWO KLUCZ – słowo, dzięki któremu można dojść do sedna sprawy, dominujące słowo w tekście.
- Przyznasz, że to prawda, iż każde z tych słów jest w pewnym sensie kluczem do otwierania pozytywnych uczuć u innych.
Narysuj w zeszycie 5 kluczy do otwierania drzwi. Przy każdym zapisz jedno „słowo klucz”, np. przy pierwszym – dziękuję, przy drugim – proszę itd.
- Wybierz jeden klucz z magicznym słowem i utwórz rymowankę z użyciem tego słowa, np.
„Używam słowa przepraszam, dlatego innych do siebie zapraszam”.
- Przeczytaj wskazówki „Wśród ludzi” ze strony 252.
Praca domowa
Napisz krótką historyjkę z dialogiem, w której użyjesz „magicznego słowa” z lekcji.
Lekcja 34 i 35
Temat: Jeszcze o grzeczności – „Nie trzeba w lesie kląć”.
Cel: wiemy, czym jest taktowne zachowanie i gdzie należy być taktownym.
Materiały: zeszyt , dostęp do e-podręcznika.
- Na kolejnych dwóch lekcjach utrwalimy zasady dobrego zachowania z użyciem „magicznych słów”: dziękuję, przepraszam, proszę, dzień dobry, do widzenia. Pomogą nam utrwalić te słowa dwa utwory poetyckie zamieszczone w e-podręczniku. Podaję link do strony:
https://epodreczniki.pl/a/nie-trzeba-w-lesie-klac/D17IyxCPv
- Wykonaj ćwiczenia w ciągu dwóch lekcji.
- Praca domowa do odesłania w ciągu czterech dni roboczych, licząc od ostatniej lekcji: Napisz w imieniu przyrody list skierowany do ludzi, w którym pochwalisz kulturalne zachowanie ludzi wobec przyrody lub zganisz brak kultury człowieka na łonie natury.
Nadawcą mogą być np. drzewa, ryby, łąka, motyl itp. Adresatem ma być człowiek. Pamiętaj o zachowaniu wszystkich elementów listu.
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 31, 32, 33, 34, 35
11 – 15 maja
Lekcja 26
Temat: Szewczyk – baśniowy superbohater. O.Kolberg: „O szewczyku”.
Cel: poznajemy baśń i jej autora, wyciągamy wnioski z postępowania bohatera.
Materiały: zeszyt, podręcznik, wskazana strona internetowa
- Na dzisiejszej lekcji poznasz baśń o szewczyku, ale zanim ją przeczytasz, proszę, obejrzyj film o autorze baśni – Oskarze Kolbergu.
https://www.youtube.com/watch?v=H54RK5nYeRk.
- Na podstawie filmu napisz krótką notatkę w formie słoneczka o O. Kolbergu.
- Przeczytaj baśń ze str. 232-234 w podręczniku.
- Już wiesz, w jaki sposób szewczyk pomógł zwierzętom i jak one mu się odwdzięczyły. Uzupełnij tabelę (w zeszycie):
Zwierzęta
| Co szewczyk zrobił dla zwierząt? | Co zwierzęta zrobiły dla szewczyka?
|
mrówki
|
|
|
pszczoły |
| |
rybki
|
|
|
kaczki
|
|
|
- Uzupełnij tekst (w zeszycie):
Szewczyk nie mógł przejść obojętnie obok potrzebujących pomocy zwierząt, zatem był ………………. .
Bohater nie przestraszył się gróźb czarownicy, więc wykazał się ………………… .
Szewczyk zakochał się w księżniczce od pierwszego wejrzenia, co świadczy o tym, że był ……………………. .
Praca domowa: pol. 7 str. 234.
Lekcja 27 i 28
Temat: O niesłychanych decyzjach pewnego króla.
Cel: określamy rolę i zadania króla w państwie, poznajemy „Baśń o królu Dardanelu”, oceniamy decyzje bohatera.
Materiały: zeszyt, podręcznik, kredki
- Narysuj w zeszycie króla, zapisz, jakimi cechami powinien odznaczać się prawdziwy król (np. sprawiedliwy, mądry itd.)
KRÓL
- Odpowiedz pisemnie na pytania – jednym zdaniem (pytań nie przepisuj):
- a) Jakie są obowiązki i zajęcia władcy?
- b) Co jest najtrudniejsze w byciu władcą?
- c) Czym powinien kierować się władca w podejmowaniu decyzji?
- d) Jakie mogą być powody rezygnacji władcy ze stanowiska?
- Przeczytajcie baśń o królu Dardanelu – podręcznik, strony 235 – 237
- A teraz napisz jakimi cechami odznaczał się Dardanel? (Np. nowoczesny, pomysłowy itp.)
DARDANEL
5.Uzupełnij wypowiedź (zapisz w zeszycie):
Król Dardanel był dobrym/złym władcą, ponieważ …………………………. .
- Narysuj w zeszycie trasę wędrówki Dardanela po opuszczeniu zamku. Zaznacz zamek i inne miejsca, o których jest mowa w baśni.
- Baśń o królu Dardanelu jest utworem humorystycznym. Świadczą o tym wypowiedzi, sytuacje i zabawni bohaterowie. Wymień po jednym przykładzie z utworu.
Sytuacja –
Bohater –
Wypowiedź –
Praca domowa
Napisz opowiadanie o dalszych przygodach króla Dardanela, który opuścił swój zamek. Pracę prześlij nauczycielowi w ciągu czterech dni roboczych od daty realizacji lekcji.
Lekcja 29
Temat: Pisownia wyrazów z „ch” i „h”.
Cel: poznajemy zasady pisowni wyrazów z „ch” i „h”.
Materiały: zeszyt, podręcznik, zeszyt ćwiczeń
- Ułóż historyjkę z wykorzystaniem wyrazów:
chudy, ochota, chrupiąca, chałka, bochenek chleba, chwila, chmura, chusta
Użyj wszystkich słów.
- Do podanego wyrazu dopisz rymujące się z nim słowo zawierające „ch”, np.
poducha – plucha
kruche –
piach –
mucha –
- Przeczytaj nową wiadomość o pisowni „ch”- podręcznik, strona 239. Zapisz ją w zeszycie.
- A teraz o pisowni wyrazów z „h”.
Wybierz jeden z tematów:
- a) „Na hałaśliwej ulicy”
- b) „Hotel na Podhalu”
- c) „U hrabiny w ogrodzie”
- d) „Na lekcji historii”
Do wybranego tematu zapisz jak najwięcej pasujących wyrazów z „h” Możesz narysować ilustrację przedstawiającą wybrany przez ciebie temat.
- Przeczytaj nową wiadomość o pisowni wyrazów z „h”. Zapisz ją w zeszycie.
Lekcja 30
Temat: O długowłosej pannie uwięzionej w wieży.
Cel: powtarzamy wiadomości o baśniach.
Materiały: zeszyt, wskazana strona internetowa
Ostatnio poznaliście wiele baśni. Czas, aby powtórzyć wiadomości o tym gatunku literatury. Wykonajcie ćwiczenia z epodręcznika (oprócz 12), które pomogą Wam utrwalić najważniejsze informacje:
*Praca dla chętnych: polecenie 14 str. 248 z podręcznika szkolnego.
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 26, 27, 28, 29, 30
4 – 8 maja
Lekcja 21
Temat: Odkrywamy tajemnice złotej rybki.
Cel: charakteryzujemy bohaterów bajki, poznajemy morał.
Materiały: podręcznik, zeszyt, kredki
- Jeśli potrzebujesz, przypomnij sobie treść bajki „O rybaku i złotej rybce”.
- Wypisz do zeszytu głównych bohaterów i krótko ich scharakteryzuj, korzystając ze zgromadzonego słownictwa:
dobry, bojaźliwy, niecierpliwy, cierpliwa, niewdzięczna, kapryśna, nienasycona, nieśmiały, niepohamowana, poczciwa, uległa, nieustępliwa, mądra, zgodna, pokorna
Wykorzystaj tylko słownictwo, które pasuje do bohaterów. Zamiast zapisać nazwy bohaterów, możesz ich narysować.
RYBKA –
RYBAK –
ŻONA RYBAKA –
- Z treści bajki dowiedziałeś/dowiedziałaś się, jak zakończył się utwór. Napisz w zeszycie, czy kara, która spotkała chciwą żonę rybaka, była słuszna i dlaczego (4 zdania).
- Każda bajka kończy się jakąś nauką – ta również. Czy wiesz jaką? Dokończ zdanie:
Bajka „O rybaku i złotej rybce” uczy nas, że………………………………..
- Takie pouczenie w bajce nazywamy MORAŁEM.
- Zapisz:
MORAŁ – pouczenie, przesłanie, nauka płynąca z bajki, zapisana zwykle na końcu utworu.
Praca domowa
Napisz w kilku zdaniach, dlaczego chciwość nie popłaca.
*Praca dla chętnych.
Wyobraź sobie, że jesteś rybakiem i złowiłeś złotą rybkę. O co byś ją poprosił, gdybyś mógł? Napisz pracę, stosując wprowadzenie i elementy dialogu (dialog zapisujemy po myślnikach, od nowej linijki).
Lekcja 22
Temat: Jak napisać opowiadanie? O sztuce pisania opowiadań.
Cel: poznajemy budowę opowiadania.
Materiały: podręcznik, zeszyt
- Na stronie 229 znajduje się informacja, jak zbudowane jest opowiadanie i co powinno zawierać. Przeczytajcie te informacje, a następnie przykładowe opowiadanie ze strony 230. Zwróćcie uwagę na to, że każde opowiadanie zbudowane jest ze WSTĘPU, ROZWINIĘCIA i ZAKOŃCZENIA.
Każdy element jest bardzo ważny. Nie można go pominąć.
- Przepiszcie do zeszytu:
Narrator – to osoba, która opowiada o wydarzeniach. Zazwyczaj jest uczestnikiem wydarzeń i opowiada w 1. osobie czasu przeszłego. Narrator może też opowiadać w 3. osobie czasu przeszłego i nie uczestniczyć w wydarzeniach.
Wstęp – zawiera informację o czasie, miejscu i bohaterach opowiadania. Zwykle jest krótki.
Rozwinięcie – to najdłuższa część opowiadania, przedstawia przebieg kolejnych wydarzeń, często zawiera dialogi bohaterów.
Zakończenie – jest zwykle krótkie i stanowi podsumowanie wydarzeń, czasami zawiera wnioski.
Ważne! Opowiadanie zawiera najczęściej tytuł, który zapisujemy na początku, w cudzysłowie. Dobrze, gdyby nie był on taki oczywisty, dlatego często wymyśla się go już po napisaniu całego opowiadania.
Aby opowiadanie było interesujące i dynamiczne, warto stosować czasowniki.
- Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: 1, 2, 3, 4 ze stron 125, 126.
Lekcja 23 i 24
Temat: Opowiedz mi swoje przygody.
Cel: uczymy się pisać opowiadanie.
Materiały: podręcznik, zeszyt
- Aby przygotować się do napisania opowiadania, wykonajcie ćwiczenia: 1, 3, 4, 5, 6 z epodręcznika:
https://epodreczniki.pl/a/opowiedz-mi-swoje-przygody/DqLQrNf93
Teraz z pewnością wiecie już więcej o budowie opowiadania.
Lekcja 25
Temat: Piszemy opowiadanie.
Cel: ćwiczymy umiejętności dotyczące pisania opowiadania
Materiały: podręcznik, zeszyt
- Wykonaj ćwiczenia 7, 8, 9, 11 zamieszczone w e-podręczniku:
https://epodreczniki.pl/a/opowiedz-mi-swoje-przygody/DqLQrNf93
Napisz opowiadanie pt. „Tajemnicze znalezisko”. Tę pracę wyślij nauczycielowi do sprawdzenia w ciągu 4 dni.
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 21, 22, 23, 24, 25
27 – 30 kwietnia
Lekcja 17
Temat: Wędrówka pełna przygód.
Cel: szukamy w utworze elementów i motywów baśni, poznajemy naukę płynącą z utworu.
Materiały: podręcznik, zeszyt, kredki
- Zanim przeczytacie baśń, uzupełnijcie wypowiedzi: W jakie zwierzę chcielibyście się przemienić, gdybyście mogli? – ………………………… . Gdybym był/ była …………….. mógłbym /mogłabym……………………………….
- Przeczytajcie baśń „Kryształowa kula” ze str. 214 – 217. Podczas czytania zwróćcie uwagę gdzie i kiedy dzieją się wydarzenia oraz kto w nich uczestniczy?
- A teraz pomóżcie dotrzeć głównemu bohaterowi do celu.
Narysujcie mapę z miejscami, które doprowadzą trzeciego syna do celu podróży. A oto miejsca: wielki las, wysoka góra, Zamek Złotego Słońca, strumyk u podnóża góry, chata rybaka nad morzem (możecie zrobić rysuneczki miejsc).
Drogę zaznaczcie strzałkami.
- W formie zdań rozkazujących zapiszcie wskazówki, które pomogą bohaterowi dotrzeć na miejsce. Skorzystajcie z polecenia 5 na str. 217, np.:
Podejdź do olbrzymów, odbierz im kapelusz!
?
?
?
- W utworze występują fantastyczne przedmioty, opiszcie ich właściwości, np.:
KAPELUSZ – po założeniu przenosi właściciela w wymyślone miejsce
?
?
- Jak myślicie, dzięki komu moc złego czarownika ustała? Jaka nauka płynie z tej baśni?
Praca domowa
Pol. 8 str. 217
Lekcja 18
Temat: Jaką funkcję pełni spójnik?
Cel: poznajemy spójniki i ich funkcję.
Materiały: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy
- Przyjrzyjcie się poniższym wyrazom, a następnie ułóżcie 5 zdań, w których zastosujecie po jednym z nich, np.: W ciągu dnia jest ciepło, ale nocą zdarzają się przymrozki.
i, ale, lub, aby, więc, bo, oraz, lecz, albo, żeby, dlatego, ponieważ
- Teraz zajrzyjcie do nowej wiadomości, która znajduje się na stronie 218 w podręczniku.
SPÓJNIK – to nieodmienna część mowy, której zadaniem jest łączyć wyrazy lub łączyć zdania.
Np. Kasia oraz Staś są najlepsi w koszykówce.
Mam duży ogród, więc jest w nim dużo pracy.
- Następnie wykonajcie ustnie ćwiczenia 1, 2 oraz 3 ze strony 218 w podręczniku.
Praca domowa
Ćwiczenie 9, 10 i 11 ze str. 39 w zeszycie ćwiczeń.
Lekcja 19
Temat: Przecinki i spójniki.
Cel: poznajemy zasady stosowania przecinka przed spójnikami.
Materiały: podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń
- Przeczytajcie rozmowę Pani Kropki i Pana Przecinka – podręcznik str. 219. Z tej rozmowy dowiadujemy się, przed którymi spójnikami zawsze stawiamy przecinek.
- STAWIAMY PRZECINEK PRZED:
że, aby, żeby, gdyż, bo, chociaż, zatem, ponieważ, jeżeli, jeśli, lecz, czyli, ale, więc, dlatego
NIE STAWIAMY PRZECINKA PRZED:
i oraz lub albo ani czy
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ten sam spójnik pojawi się w danym zdaniu po raz drugi i kolejny, wówczas przed kolejnymi postawimy przecinek, np.:
Nie lubię ani zupełnej ciszy, ani hałasu.
- Wykonajcie ustnie ćwiczenie 1 i 2 ze str. 220 w podręczniku.
Praca domowa
Ćw. 1, 2, 3, 4 ze str. 86 – 87 w zeszycie ćwiczeń.
Lekcja 20
Temat: Chciwość nie popłaca. A. Puszkin: „Bajka o rybaku i złotej rybce”.
Cel: poznajemy bajkę, rysujemy na jej podstawie komiks .
Materiały: podręcznik, zeszyt, kredki, kartka papieru A4
- Przeczytajcie bajkę ze str. 221 – 227 w podręczniku. Trudne słowa wyjaśnione są obok tekstu.
- Otwórzcie podręcznik na stronie 308 i przyjrzyjcie się, jak wygląda komiks. To obrazkowa historia z krótkimi tekstami będącymi wypowiedziami narratora lub bohaterów, umieszczonymi w dymkach.
- A teraz zadanie: narysujcie komiks na podstawie bajki o rybaku i złotej rybce. Może to być fragment bajki, jeśli ktoś chce, może przedstawić całość. Wypowiedzi bohaterów nie przepisujcie, ułóżcie własne – piszcie czytelnie tekst w dymkach (dla ułatwienia proponuję kartkę A4, którą można później wkleić do zeszytu).
Wyślij nauczycielowi pracę do sprawdzenia – w ciągu 4 dni.
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 17, 18, 19, 20
20 – 24 kwietnia
Lekcja 12
Temat: „Nie pomoże dobra wróżka…”
Cel i opis lekcji: potrafimy dostrzec różnice między tekstem narracyjnym (baśnią), a dramatycznym, poznajemy pojęcia dialog, monolog.
Materiały: podręcznik, zeszyt, kredki
- Znacie już baśń o Kopciuszku, dlatego na początku lekcji proszę, abyście zaprojektowali w zeszycie pantofelki Kopciuszka. Narysujcie je (chłopcy mogą zaprojektować buty księcia).
A teraz uzupełnijcie tekst, podając trzy pozytywne cechy charakteru:
Chciałabym/Chciałbym, aby moje pantofelki/buty nosiła osoba, która jest…………. , ……………… i ………………… .
- Teraz przeczytajcie tekst W. Chotomskiej: „Kopciuszek” str. 207 – 208.
- Pewnie dostrzegliście różnicę między tekstem baśni, a tekstem W. Chotomskiej. Wypiszmy te różnice.
BAŚŃ
– tekst pisany prozą (ciągiem),
– o wydarzeniach opowiada narrator,
– występuje wiele opisów bohaterów, miejsc, postaci.
DRAMAT
– tekst pisany z podziałem na role,
– o wydarzeniach dowiadujemy się od samych bohaterów (występują dialogi, monologi),
– występuje dodatkowy tekst, który jest wskazówką, jak wystawić sztukę.
- Teraz przeczytajcie, czym jest dialog, a czym monolog – str. 208.
Zapiszcie:
DIALOG – rozmowa co najmniej dwóch osób.
MONOLOG – dłuższa wypowiedź jednej osoby skierowana do siebie lub odbiorcy (widza, słuchacza).
Mam nadzieję, że spodobał się Wam tekst.
Praca domowa: pol. 2 str. 208
*Praca dla chętnych: pol. 7 str. 208
Lekcja 13 i 14
Temat: Jak napisać zaproszenie?
Cel i opis lekcji: uczymy się redagować zaproszenie.
Materiały: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt, kartka, kredki
- Dziś nauczymy się pisać zaproszenie, ale zanim dowiemy się, co powinno zawierać, pomyślcie, z jakiej okazji wręcza się zaproszenia?
Oto propozycje okazji, kiedy wręcza się zaproszenia (podaj jeszcze inne okoliczności):
– ślub (wesele)
– urodziny
– sylwester
-?
-?
- Jeśli macie możliwość obejrzeć w domu jakieś zaproszenie, zróbcie to.
- Na stronie 209 znajdują się informacje na temat zaproszenia. Przeczytajcie je.
- Teraz zapiszmy, jakie elementy powinno zawierać zaproszenie.
ELEMENTY ZAPROSZENIA
– zwrot grzecznościowy skierowany do osoby, którą zapraszamy,
– cel zaproszenia,
– data uroczystości,
– miejsce spotkania,
– czas (godzina),
– inne ważne informacje,
– podpis osoby zapraszającej.
Pamiętajmy, aby zaproszenie było estetyczne, a zwroty grzecznościowe zapisane wielką literą np. Szanowni Państwo, Droga Zosiu, Koleżanki i Koledzy. Ważne jest też, aby sformułowania skierowane do adresata były dostosowane do okoliczności. Inaczej zwrócimy się do kolegi, zapraszając go na urodziny, a inaczej do osoby dorosłej, która pełni jakąś funkcję społeczną (Dyrektor, Burmistrz, Nauczyciele).
- A teraz przeczytajcie przykładowe zaproszenie na str. 209.
- Dla powtórzenia: każde zaproszenie powinno zawierać takie informacje:
KOGO? NA CO? KIEDY? GDZIE? O KTÓREJ GODZINIE? KTO ZAPRASZA?
7. Czas na ćwiczenia. Proszę, wykonajcie ćwiczenia ze str. 101 i 102 w ćwiczeniach.
Praca domowa – prześlij ją do sprawdzenia (plik word bądź zdjęcie lub skan pracy) w ciągu 3 dni licząc od tej lekcji:
Napisz zaproszenie w imieniu całej klasy, skierowane do wybranej osoby (osób), na przedstawienie „Kopciuszek”, które odbędzie się na sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 2 w Górze Kalwarii, ( godzina i data do wyboru ). Zaproszenie może być ozdobione.
Lekcja 15
Temat: Jaką funkcję pełni przyimek?
Cel i opis lekcji: poznajemy przyimek i wyrażenie przyimkowe.
Materiały: podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.
- Aby łatwiej Wam było zrozumieć, czym jest przyimek, narysujcie w zeszycie stół. Na nim narysujcie wazon, pod nim dywan, obok stołu krzesło, a nad stołem lampę.
Jeśli się udało Wam to zadanie, to świetnie!
- A teraz popatrzcie na swój rysunek. Zobaczcie, gdzie umieszczone są przedmioty względem stołu:
lampa nad stołem, krzesło obok stołu, dywan pod stołem, wazon na stole.
Podkreślone krótkie wyrazy – nad, obok, pod, na – to przykłady przyimków.
- A teraz otwórzcie podręcznik na str. 211. Przeczytajcie nową wiadomość i przepiszcie ją do zeszytu.
Przyimek – nieodmienna część mowy, która łączy się z innym wyrazem i wskazuje najczęściej na „miejsce w przestrzeni” lub czas. Np. o piątej, po południu, w kawiarni, przy stoliku.
Przykłady przyimków: przy, obok, na ,w, do , między, pod, nad ,po, o.
- Przyimek, który znajduje się przy rzeczowniku tworzy z nim tzw. wyrażenie przyimkowe:
PRZYIMEK + RZECZOWNIK = WYRAŻENIE PRZYIMKOWE (zapiszcie)
Praca domowa
Ćw. 1, 2, 3, 4 str. 35 i 36 w zeszycie ćwiczeń.
Lekcja 16
Temat: Kogo można spotkać w baśniowej krainie?
Cel i opis lekcji: Przypominamy tytuły znanych baśni, poznajemy cechy gatunkowe baśni.
Materiały: podręcznik, zeszyt, kredki
- Na stronie 212 przedstawiono ilustracje do kilku znanych baśni. Czy odgadniecie tytuły tych baśni? Spróbujcie. Na dole strony 212 przedstawiono krótkie informacje o najsłynniejszych autorach baśni. Przeczytajcie je. Czy słyszeliście kiedyś o tych pisarzach?
- Proszę połączcie teraz tytuły baśni z ich autorami.
„Brzydkie kaczątko” H.Ch. Andersen
„Jaś i Małgosia”
„Tomcio Paluszek”
„Dzikie łabędzie”
„Kot w butach” Ch.Perrault
„Królewna śnieżka”
„Calineczka”
„Roszpunka”
„Nowe szaty cesarza” W i J. Grimm
„Dzielny ołowiany żołnierzyk”
- Każda baśń nie byłaby baśnią, gdyby nie zawierała elementów fantastycznych i magicznych. Dopiszcie obok wymienionych przedmiotów tytuły utworów, w których ten element występuje np.
siedmiomilowe buty – „Kot w butach”
latający dywan –
czarodziejska lampa –
czapka niewidka –
kryształowa kula –
mówiące lustro –
różdżka czarodziejska –
- Przypomnijmy sobie, czym jest baśń. To utwór o niezwykłych, fantastycznych bohaterach, w którym wydarzenia rozgrywają się w bliżej nieokreślonym czasie i miejscu. Bohaterowie baśni często są też niezwykli. To księżniczki, smoki, wróżki czarownice, skrzaty. W baśniach występują także magiczne przedmioty, których użycie często decyduje o pokonaniu zła. W baśniach zazwyczaj dobro zwycięża nad złem.
Praca domowa
Przygotuj plakat przedstawiający bohatera baśni. Na plakacie powinny też znaleźć się: tytuł baśni, imię i nazwisko autora, hasło zachęcające do przeczytania baśni. Powodzenia.
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 12, 13, 14, 15, 16
15 – 17 kwietnia
Lekcja 10
Temat: Ruszamy w podróż do baśniowej krainy.
Cel: Uczymy się interpretować plastyczne dzieło sztuki.
Materiały: Podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
Na stronie 199 w podręczniku znajduje się wprowadzenie do nowego rozdziału: „Baśniowe krainy”. Rozpoczyna się on, jak zwykle, dziełem plastycznym nawiązującym do tytułu działu.
Przyjrzyjcie się reprodukcji obrazu: „Podróż do nieznanej krainy” T. Sętowskiego. Przeczytajcie krótki opis na marginesie.
Spójrzcie teraz ponownie na obraz i napiszcie w zeszycie, co na obrazie najbardziej przykuło Waszą uwagę i dlaczego? (3 – 4 zdania).
A teraz popatrzcie na pierwszy plan obrazu. Znajdują się na nim uniesione w powietrzu, „podróżujące” różnorodne przedmioty, zgodnie z tytułem dzieła przenoszą się one do nieznanej krainy.
Odpowiedzcie na pytanie, jaki związek dostrzegacie między obrazem, a tytułem rozdziału?
Lekcja 11
Temat: Dobroć nagrodzona. Ch. Perrault: „Kopciuszek”
Cel: Poznajemy baśń, określamy emocje związane z utworem.
Materiały: Podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
Przeczytajcie, proszę, baśń „Kopciuszek” – str. 200-205. U dołu stron znajdują się wyjaśnienia trudnych słów, zapoznajcie się z nimi.
A teraz czas na określenie cech głównych bohaterów. Wypiszcie do zeszytu bohaterów i określcie krótko ich cechy charakteru. Wybierzcie z podanych lub napiszcie własne (dobra, zazdrosna, pracowita, złośliwa, pomocna, próżna)
MACOCHA-?
SIOSTRY-?
KOPCIUSZEK-?
MATKA CHRZESTNA-?
Zapisz w zeszycie wniosek:
W baśniach, obok bohatera pozytywnego, występuje bohater …………… . Bohater pozytywny to postać, która ma same ……………………, zaś u bohatera negatywnego widzimy same …………………
Podsumowując, w baśniach bohaterowie ukazani są na zasadzie przeciwieństwa, czyli kontrastu.
Praca domowa
Narysuj w zeszycie główne postacie, a następnie nazwij uczucia, jakie w Tobie wzbudzają. Dodatkowo możesz je zaznaczyć emotikonem.
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 10 i 11
6 – 8 kwietnia
Lekcja 8
Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy – powtórzenie wiadomości.
Cel i opis lekcji: utrwalenie wiadomości o łącznej i rozdzielnej pisowni „nie” z różnymi częściami mowy. Podczas tej lekcji przypomnimy sobie zasady pisowni „nie” z innymi wyrazami oraz przećwiczymy ich stosowanie.
Materiały: podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
1. W podręczniku na stronie 168 znajduje się informacja, z którymi częściami mowy cząstkę „nie” piszemy łącznie, a z którymi oddzielnie. Proszę, przypomnij sobie tę wiadomość.
2. W języku polskim istnieje wiele mądrych przysłów. Niektóre z nich mogą sprawić kłopot w pisowni. Uzupełnij przysłowia cząstką „nie” w poprawnej formie – łącznie lub rozdzielnie – i zapisz je w zeszycie.
Gdyby kózka (nie)skakała, to by nóżki (nie)złamała.
Powiedziały jaskółki, że (nie)dobre są spółki.
(Nie)taki diabeł straszny, jak go malują.
Co za dużo,to (nie)zdrowo.
Gdzie kucharek sześć, tam (nie)ma co jeść.
(Nie)chwal dnia przed zachodem słońca.
Bez pracy (nie)ma kołaczy.
Co ma wisieć, (nie)utonie.
Darowanemu koniowi w zęby się (nie)zagląda.
Dzieci i ryby głosu (nie)mają.
3. Pewnie świetnie poradziłeś/ poradziłaś sobie z tym zadaniem. Jeśli jesteś mistrzem ortografii, to poradzisz sobie również z tymi wyrazami. Zapisz w zeszycie poprawną formę:
(nie)trudno, (nie)drogi, (nie)śmieszne, (nie)potrzeba, (nie)raz, (nie)całkiem, (nie)sztuka, (nie)sposób, (nie)łatwo
Jeśli masz wątpliwości, zajrzyj do słownika ortograficznego on-line Wielki słownik ortograficzny PWN.
Lekcja 9
Temat: Wielkanoc w domu Miziołka.
Cel: utrwalamy wiadomości o zwyczajach i tradycjach wielkanocnych. Podczas tej lekcji przeczytamy fragment „Dynastii Miziołków”, w którym zostały opisane zwyczaje wielkanocne.
Materiały: podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Na stronie 335 i 336 w podręczniku znajduje się fragment lektury „Dynastia Miziołków”. Przeczytaj go uważnie.
- Następnie zapisz w zeszycie zwyczaje wielkanocne, o których jest mowa w tym fragmencie.
ZWYCZAJE WIELKANOCNE W DOMU MIZIOŁKA
– malowanie pisanek
– ?
– ?
– ?
*wersja do wydruku: Klasy 4 – tematy 8, 9
30 marca – 3 kwietnia
Lekcja 3
Temat: Niezwykłe spotkanie.
Cel i opis lekcji: ćwiczę umiejętność opowiadania, odróżniam elementy fantastyczne od realistycznych. Tworzę pytania.
Materiały i pomoce: podręcznik, tekst legendy, zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Zanim przeczytasz tekst, przypomnij sobie poznane już legendy. Jedną z nich jest „Legenda o złotej kaczce”. Jeśli masz możliwość ją sobie przypomnieć, proszę, opowiedz ją bliskiej osobie.
- A teraz otwórz podręcznik na str.184 i przeczytaj „Kilka słów o książce”, a następnie tekst „Klątwa dziewiątych urodzin”. Podczas czytania zwróć uwagę na to, kiedy i gdzie rozgrywają się wydarzenia oraz kto w nich bierze udział.
- Pewnie zauważyłeś/łaś różnicę między legendą, a przeczytanym przed chwilą utworem.
Występują w nim elementy współczesne i nawiązujące do legendy. Z rozmów bohaterów wynika, że przez wieki zmieniano pierwotny tekst legendy.
Dokładano informacje, które nazwalibyśmy plotką.
Zapisz w zeszycie:
Plotka = niesprawdzona lub kłamliwa wiadomość, zwykle powodująca utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy.
Czy plotkowanie jest szkodliwe? Pewnie stwierdzisz, że tak. Napisz, do czego może doprowadzić? (3 przykłady)
Np. skłóci przyjaciół
-?
-?
-?
Praca do sprawdzenia – prześlij ją nauczycielowi
Wybierz jedną legendarną postać i zadaj jej 10 pytań (weź pod uwagę to, co cię interesuje). Napisz krótki wstęp, w którym wyjaśnisz, do kogo kierujesz pytania.
*Praca dla chętnych. Czy dobrze jest być popularnym? (napisz max.10 zdań)
Lekcja 4
Temat: Teatralne czary.
Cel i opis lekcji: określam temat wiersza, rolę teatru i elementów w nim występujących.
Materiały i pomoce: podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Zapisz w zeszycie swoje skojarzenia ze słowem „teatr”:
Przykład: – rekwizyty
-?
-?
-?
- Przeczytaj teraz wiersz „Po co jest teatr” ze str. 187 w podręczniku (jeśli potrzeba, przeczytaj jeszcze raz). Z pewnością domyślasz się, że opisano tu teatr, a właściwie rekwizyty, które coś oznaczają. Wypisz do zeszytu rekwizyty (przedmioty), o których mowa w wierszu, następnie określ rolę, jaką pełnią w teatrze.
DRABINA – schody
MISKA – ?
MIECZ – ?
GARNKI – ?
- Co o teatrze sądzi podmiot liryczny? (patrz zwrotka 2). A co Ty myślisz o teatrze? Zapisz w zeszycie swoje przemyślenia (3 – 4 zdania).
- Na zakończenie wykonaj zadanie 6 ze strony 187.
*Praca dla chętnych
Jakie przedstawienie obejrzałeś ostatnio w teatrze? Opisz w kilku zdaniach, jakie wrażenie wywarło ono na Tobie (10 zdań).
Lekcja 5
Temat: Ludzie teatru.
Cel i opis lekcji: określam elementy spektaklu, omawiam środki wyrazu wykorzystywane w przedstawieniu.
Materiały i pomoce: podręcznik, zeszyt, dostęp do Internetu w celu obejrzenia filmu.
Przebieg lekcji:
- Dziś omówimy, co jest potrzebne, aby powstało przedstawienie. Powiemy o ludziach teatru i o tym, co czyni teatr, sztukę czymś niepowtarzalnym i wspaniałym.
Co trzeba zrobić, żeby przygotować spektakl? Zapisz w zeszycie swoje pomysły.
Przykład: -wybrać aktorów
– przygotować rekwizyty
– ?
– ?
– ?
- A teraz proponuję obejrzeć film „Kultura od kuchni”-teatr. Znajdziesz go tu:
https://www.youtube.com/watch?v=TEw4zHVg_u8
To ten sam cykl, który opowiadał o powstaniu książki.
Pewnie zauważyłeś/łaś, że nad sztuką pracuje wiele osób.
- Następnie przeczytaj tekst „Ludzie teatru” ze str.188.
Po lekturze zapisz w zeszycie nazwy zawodów związanych z powstawaniem sztuki oraz wyjaśnij krótko, czym zajmują się poszczególne osoby.
*Praca dla chętnych
Napisz kilka zasad, które obowiązują widza w teatrze.
Lekcja 6
Temat: Bazyliszek w teatrze.
Cel i opis lekcji: przypominam legendę o Bazyliszku, opisuję legendarnego stwora.
Materiały i pomoce: podręcznik, zeszyt, dostęp do Internetu w celu przypomnienia legendy oraz obejrzenia ilustracji Bazyliszka.
Przebieg lekcji:
- Na początku przypomnij sobie legendę „O warszawskim Bazyliszku” (np. Artur Oppman: „Legendy warszawskie -Bazyliszek”).
- Teraz obejrzyj na stronie internetowej różne przedstawienia Bazyliszka:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Basilisk
- Na podstawie wybranej fotografii opisz w kilku zdaniach cechy charakterystyczne Bazyliszka – tak, jak opisywaliśmy w klasie postać. Zwróć uwagę na wielkość, ubarwienie ciała, oczy, cechy szczególne. Możesz go narysować.
- Przeczytaj uważne utwór W. Chotomskiej: „Legenda o warszawskim Bazyliszku” – znajdziesz go na stronie 191 w podręczniku. Zwróć uwagę na objaśnienia pod tekstem.
- Powtórzmy treść – w tym celu przeczytaj poniższy plan wydarzeń:
1. Rozmowa handlarek o Bazyliszku.
2. Postanowienie Magdy.
3. Wizyta dziewczyny w lochu.
4. Przebudzenie smoka.
5. Plan Magdy wobec potwora.
6. Przechytrzenie mieszkańca jamy.
7. Odzyskanie ukochanego.
Był to plan ramowy.
Lekcja 7
Temat: Przygotowujemy inscenizację Bazyliszka.
Cel i opis lekcji: dostrzegam różnicę między legendą a sztuką teatralną, poznaję pojęcie dramatu.
Materiały i pomoce: podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
- Tekst W. Chotomskiej, który poznaliśmy na poprzedniej lekcji, jest przykładem sztuki do wystawienia w teatrze. Taki tekst nazywa się DRAMATEM.
- Przeczytaj definicję ze str.194 i przepisz ją do zeszytu.
- Zwróć uwagę na to, czym różni się przeczytany tekst od legendy, którą pamiętasz.
Cechy przeczytanego utworu: (przeczytaj, nie przepisuj)
– to tekst pisany z podziałem na role,
– w utworze występują inne postacie niż w legendzie,
– w nawiasach umieszczono dodatkowy tekst,
– zapisano informacje o miejscu wydarzeń i o rekwizytach,
– inne zakończenie,
– nie ma narratora (osoby opowiadającej).
- Na zakończenie narysuj, jak mogłaby wyglądać postać, którą chciałbyś/ chciałabyś zagrać w tej sztuce.
*Praca dla chętnych
Przećwicz wybraną rolę ze sztuki.
*wersja do wydruku Klasy 4 – tematy 3, 4, 5, 6, 7
25 – 27 marca
Lekcja 1
Temat: Fantazja czarnoksiężnika z Krakowa. J. Adamczewski: „O Mistrzu Twardowskim”.
Cel: Przypominamy, czym jest legenda, określamy elementy realistyczne i fantastyczne w utworze.
- Przypomnijcie sobie znane z literatury i filmu postacie, które używały magii. O co poprosilibyście, gdybyście je spotkali? (Zapiszcie w zeszycie przykłady tych osób i własne propozycje próśb skierowanych do nich).
- A teraz otwórzcie książki na stronie 176 i przeczytajcie tekst „O Mistrzu Twardowskim”. Podczas czytania zastanówcie się, które postacie, miejsca i wydarzenia mogą być realistyczne, a które fantastyczne.
- Wypiszcie je:
REALISTYCZNE
Postacie –
Miejsca-
Wydarzenia-
FANTASTYCZNE
Postacie-
Miejsca-
Wydarzenia-
- Na stronie 167 znajduje się definicja legendy, przypomnijcie ją sobie, a następnie spróbujcie odpowiedzieć na polecenie 4 str.177 w podręczniku.
Powodzenia!
Lekcja 2
Temat: Co się zdarzyło w karczmie Rzym? A. Mickiewicz: „Pani Twardowska”.
Cel: Określamy cechy bohatera utworu, wskazujemy różnice między poznaną legendą a utworem poetyckim.
- Przypomnijcie sobie ostatnio poznaną legendę o Panu Twardowskim. A teraz przeczytajcie wiersz A. Mickiewicza: „Pani Twardowska”.
- Zajrzyjcie do przypisów, tam są wyjaśnione trudne słowa, których w wierszu jest bardzo dużo.( Jeśli potrzeba, przeczytajcie go jeszcze raz, a może z podziałem na role z kimś w domu).
- Czym był cyrograf podpisany przez Twardowskiego? Do czego go zobowiązywał? Odpowiedz na to pytanie, a następnie uzupełnij wiadomości na podstawie wiersza:
PAN TWARDOWSKI W WIERSZU
KIM BYŁ?
GDZIE SPOTKAŁ DIABŁA?
JAK GO PRZECHYTRZYŁ?
JAKIE CECHY POSIADA TWARDOWSKI?
- A teraz wymieńmy, czym różni się legenda „O Panu Twardowskim” od wiersza A. Mickiewicza?
LEGENDA
- Utwór pisany prozą(tekst ciągły).
- O wydarzeniach opowiada narrator.
- Utwór opowiada o powstaniu takich miejsc jak: kopalnia srebra pod Olkuszem, Pieskowa Skała, Maczuga Herkulesa.
- Twardowski skierował inne życzenia wobec diabła.
- To Twardowski ucieka przed „złym” na księżyc.
WIERSZ
- Utwór stroficzny (strofy = zwrotki)
- O wydarzeniach opowiada podmiot liryczny (zawsze w wierszu!)
- Diabeł przychodzi, aby „rozliczyć” się z Twardowskim.
- Twardowski stawia inne warunki.
- To diabeł ucieka.
Jeśli dostrzegliście inne różnice, dopiszcie.
Powodzenia!
*wersja do wydruku: Klasa 4a i 4b – temat 1 i 2
COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23_03_2020r.
Narysuj historyjkę obrazkową pt, ,, Niespodziewany gość”, w dymkach zapisz wypowiedzi bohaterów używając wyrazów z ,, nie „. (praca na kartce A4 lub większej)
*wersja do wydruku: j.polski_4_23_03
Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.
- Obejrzyj materiały poświęcone częściom mowy:
https://www.youtube.com/watch?v=tYoLDlyCc9Q
https://www.youtube.com/watch?v=onUk2wDSye0
- Wykonaj plakat o poznanych częściach mowy: rzeczowniku, czasowniku, przymiotniku, przysłówku. Wszystkie części mowy umieść na plakacie, dopasuj odpowiednie pytania, napisz, co określa dana część mowy i przez co się odmienia.
*wesja do wydruku j.polski_4_19_03
Poniedziałek, 16.03.2020r.
Zadania na dzisiaj, jutro i środę (następne już w czwartek).
Klasa 4a, 4b
Napisz własną legendę o powstaniu zjawiska, miasta lub miejsca (do wyboru).