Drodzy Uczniowie,
Witam serdecznie, poniżej będę zamieszczać materiały z informatyki.
Kontakt: Bożena Marchlińska: bozena.marchlinska@sp2gk.onmicrosoft.com
Lekcje przepisujcie do zeszytu zgodnie z numeracją podaną niżej. Jeżeli będziecie mieć problemy z wykonaniem zadań jestem do Waszej dyspozycji. Pytania możecie zadawać w aplikacji Teams, drogą e-mail lub przez dziennik elektroniczny.
WAŻNE! Do sprawdzenia będziecie przesyłać tylko wskazane przez nauczyciela zadania.
Na odesłanie zadań macie 2 dni robocze od dnia, w którym odbywa się dana lekcja. (Jeżeli lekcja wypada w wtorek to pracę należy odesłać do czwartku, jeśli w środę to do piątku, jeśli w czwartek to do poniedziałku).
Jeżeli nie możecie odesłać pracy w tym terminie, to koniecznie skontaktujcie się ze mną.
Jeśli nie macie podręcznika w domu, to możecie skorzystać z dostępnego bezpłatnie na stronie: https://dlaucznia.migra.pl/
Instrukcja: Jak przesłać plik w usłudze Microsoft Teams
- Przejdź do kanału Ogólne w przedmiocie Informatyka, a następnie wybierz pozycję Zadania.
- Wybierz kartę zadania (które masz wykonać), aby je otworzyć i wyświetlić jego szczegóły.
- Wybierz pozycję: Dodaj plik i prześlij plik.
- Jeśli zapisałeś plik w swoim komputerze, możesz go pobrać wybierając przycisk: Przekaż z tego urządzenia (lewy dolny róg okna).
- Jeśli korzystasz z Office 365 kliknij: Nowy plik (lewy górny róg okna) – Dokument programu Word – Wpisz nazwę zgodną z poleceniem – Kliknij Dołącz. Następnie możesz wykonać zadanie.
Data publikacji: 21.06.2020
Tydzień: 22.06.-26.06.2020
Lekcja 13
Temat: Bezpieczne wakacje w sieci. Wizerunek on-line w sieci.
Cel: Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu w czasie wakacji.
To już nasza ostatnia lekcja informatyki w tym roku szkolnym.
Bardzo różnił się przebieg tych ostatnich 12 lekcji od poprzednich. Wymagało to do Was większej samodzielności, obowiązkowości, a także wsparcia Waszych Rodziców. Mam nadzieję, że staraliście się jak najwięcej skorzystać z Lekcji zdalnych umieszczanych na stronie internetowej szkoły. Mnie też bardzo brakowało bezpośredniego kontaktu z Wami. Dziękuję Wam za Waszą współpracę.
Przed Wami wyczekiwane wakacje. Pamiętajcie proszę, że „wszystko, co udostępniamy w internecie, buduje nasz wizerunek. Latem, dobrze się bawiąc w gronie przyjaciół, rozluźniamy się i zapominamy na chwilę o zasadach bezpiecznego uczestnictwa w globalnej sieci. Jednak internet nie uznaje przerwy wakacyjnej – to, co do niego wrzucimy, zostaje tam na zawsze.”
Na naszej ostatniej lekcji przeczytajcie jeszcze o wizerunku on-line i przypomnijcie sobie zasady bezpieczeństwa dostępne na stronie:
https://akademia.nask.pl/pobierzp.php?nr=3&id=456
Życzę Wam udanych, radosnych wakacji i liczę na spotkanie z Wami we wrześniu. 🙂
Data publikacji: 12.06.2020
Tydzień: 15.06.-19.06.2020
Lekcja 12
Temat: Algorytmiczne rozwiązywanie problemów.
Cel: Wiem, co to jest algorytm i jak algorytmicznie rozwiązywać problemy.
Zadania do wykonania:
- Przepisz do zeszytu notatkę (Źródło: Teraz bajty str. 77)
Algorytm – uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej liczbie kroków.
Poszczególne kroki:
- określamy problem i cel do jego osiągnięcia
- analizujemy sytuację problemową
- opracowujemy rozwiązanie, czyli algorytm
- zapisujemy rozwiązania, np. w postaci programu
- sprawdzamy rozwiązanie problemu dla przykładowych danych
- Przeczytaj przykładowe sposoby rozwiązywania problemów na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/od-problemu-do-algorytmu/DshFu4unY
Data publikacji: 08.06.2020
Tydzień: 08.06.-10.06.2020
Lekcja 11
Temat: Tworzymy gry.
Cel: Potrafię samodzielnie stworzyć grę.
Zadania do wykonania:
- Wykonaj ćwiczenia 4 i 5 str. 74 lub/i 6/74.
Data publikacji: 31.05.2020 r.
Tydzień: 01.06. – 05.06.2020 r.
Lekcja 10
Temat: Dodajemy drugi poziom gry.
Cel:
- Wiem, jak utworzyć i określić warunki przejścia na wyższy poziom gry.
Zadania do wykonania:
- Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
- Przeczytaj temat w podręczniku Str. 69-71.
- Wykonaj ćw. 14/70 15/71
Link do gry: https://scratch.mit.edu/projects/396434653/editor/
- Dla chętnych – proszę wysłać do nauczyciela wykonany projekt (link lub zapisany plik).
Data publikacji: 25.05.2020 r.
Tydzień: 15.05 – 29.05.2020 r.
Lekcja 9
Temat: Zliczamy punkty i określamy warunki zakończenia gry.
Cel:
- Wiem, jak zliczyć punkty w grze.
Zadania do wykonania:
- Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
- Przeczytaj temat w podręczniku Str. 67-69.
- Wykonaj ćw. 11/67 12/68 13/69
Link do gry: https://scratch.mit.edu/projects/396434653/editor/
- Nie przesyłamy wykonanych ćwiczeń – to nie jest ćwiczenie na ocenę. Na kolejnej lekcji będziemy dodawać drugi poziom gry.
Data publikacji: 18.05.2020 r.
Tydzień: 18.05 – 22.05.2020 r.
Lekcja 8
Temat: Tworzymy dwupoziomową grę dla dwóch graczy.
Cel:
- Wiem, jak utworzyć grę dla dwóch graczy.
Zadania do wykonania:
- Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
- Przeczytaj temat w podręczniku Str. 65-67.
- Wykonaj ćw. 8/65 ćw. 9/66 ćw. 10/67
Linki do projektu:
https://scratch.mit.edu/projects/396434653/
https://scratch.mit.edu/projects/396434653/editor/
- Nie przesyłamy wykonanych ćwiczeń – to nie jest ćwiczenie na ocenę.
Data publikacji: 10.05.2020 r.
Tydzień: 11.05 – 15.05.2020 r.
Lekcja 7
Temat: Stosujemy instrukcję warunkową.
Cel:
- Sprawdzenie wiedzy z lekcji 6 (kartkówka)
- Wiem, jak utworzyć program, w którym duszek będzie rysował różne figury zależnie od naciśnięcia wybranego klawisza.
Zadania do wykonania:
- Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
- Kartkówka jest dostępna pod linkiem.
Na wykonanie kartkówki masz czas do dnia poprzedzającego naszą kolejną lekcję. Jeśli będziesz miał problemy z otwarciem formularza, proszę o kontakt (dziennik, Teams).
- Przeczytaj temat w podręczniku Str. 63-64.
- Wykonaj ćw. 6 i ćw. 7 str. 64
- Nie przesyłamy wykonanych ćwiczeń – to nie jest ćwiczenie na ocenę.
Data publikacji: 03.05.2020 r.
Tydzień: 04.05 – 08.05.2020 r.
Lekcja 6
Temat: Stosujemy powtarzanie poleceń – rysujemy piramidę.
Cel: Powtórzę:
- w jaki sposób tworzymy programy w środowisku Scratch.
- W jaki sposób programujemy powtarzające się polecenia.
- Jak zmienić pozycję duszka na scenie.
Programy potrzebne do realizacji tematu:
- Scratch online (bezpłatnie) – po wejściu na stronę, kliknij menu Stwórz, aby przejść do programu https://scratch.mit.edu/
- Scratch offline (wersja 3.0, do pobrania bezpłatnie) https://scratch.mit.edu/download/
Zadania do wykonania:
- Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
- Utwórz w swoim komputerze folder o nazwie Scratch.
- Przeczytaj materiał w podręczniku informatyki Teraz bajty str. 61-63.
- Narysuj piramidę w programie Scratch wykonując ćwiczenia 1-5 str.62-63
- Zapisz plik pod nazwą piramida imię nazwisko w folderze Scratch.
- Nie przesyłamy pracy na ocenę.
- W następnym tygodniu będzie kartkówka z tego tematu.
*Instrukcja wykonania piramidy Pobierz.
Data publikacji: 26.04.2020 r.
Tydzień: 27.04 – 30.04.2020 r.
Lekcja 5
Temat: Programujemy z akcją „godzina kodowania”
Cel: Uczymy się programować.
W tym tygodniu chciałabym, żebyście poćwiczyli programowanie na stronie Godzina kodowania https://hourofcode.com/pl/.
Możecie wykonać ćwiczenia, które znajdują się pod linkami poniżej. Pełny sukces osiągniemy wtedy, gdy kółeczka z zadaniami będą w pełni zamalowane zielonym kolorem.
- Labirynt https://studio.code.org/hoc/1
- Artysta (Rysuj fajne obrazki i wzory z Artystą!) https://studio.code.org/s/artist/stage/1/puzzle/1
Zadanie na ocenę
- W tym tygodniu czekam na prace z ubiegłego tygodnia (Zastosowania komputerów).
- Osoby, które prace już przesłały, nie muszą nic wysyłać.
Data publikacji: 19.04.2020
Tydzień: 20.04.-24.04.2020
Lekcja 4
Temat: Zastosowania komputerów.
Cele:
- Poznanie przykładowych zastosowań komputerów i programów.
- Zrozumienie rozrywkowej i edukacyjnej funkcji gier komputerowych.
„Bez komputera coraz trudniej…” Komputer wyręcza człowieka w pracy, ale jeszcze nie zastępuje jego twórczej myśli. Do wykonania na komputerze określonych czynności niezbędne są odpowiednie programy komputerowe. Program multimedialny przekazuje informacje w postaci tekstu, dźwięku i obrazu, w tym ruchomego. Właściwe gry komputerowe to programy, które uczą i bawią. Należy unikać gier, które zawierają elementy przemocy i okrucieństwa.
Zadania do wykonania:
- Zapisz w zeszycie temat i cele lekcji.
- Przeczytaj treści tematu 11. (str. 111-119) w książce od informatyki Teraz bajty.
- Wykonaj pracę na ocenę.
- Po przeczytaniu tematu w książce wykonaj w edytorze tekstu tabelkę, do której wpisz 5 wybranych przez siebie dziedzin i uzupełnij przykłady różnych zastosowań komputera (hasła) według wzoru. Podaj po 2 przykłady.
- Plik zapisz pod nazwą: zastosowania_Imię_Nazwisko
- Prześlij plik do nauczyciela w usłudze Microsoft Teams lub drogą mejlową.
*Dla zainteresowanych: Pod tabelką opisz inne zastosowania komputerów niż przedstawione w temacie. Jeśli korzystasz z Internetu pamiętaj o podaniu źródeł.
Wzór tabelki
Zastosowania komputerów | ||
Lp. | Dziedzina/Zawód | Czynność |
1 | architekt |
|
2 | … |
*Wersja do wydruku Pobierz
Data publikacji: 03.04.2020
Tydzień: 06.04.-08.04.2020
Lekcja 3
Temat: Praca z aplikacjami komputerowymi. Projekt – kartka z życzeniami.
Cel: Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera, posługuję się aplikacjami komputerowymi.
Zadanie do wykonania
- Wykonaj kartkę świąteczną z okazji Wielkanocy.
- Pracę możesz wykonać w dowolnie wybranym programie (np. Paint, Word, Scratch lub innym).
- Zapisz pracę pod nazwą życzenia wielkanocne Imię i Nazwisko w swoim folderze i prześlij do nauczyciela (e-mail lub aplikacja Teams).
Data publikacji: 29.03.2020
Tydzień: 30.03.-03.04.
Lekcja 2
Temat: Praca w chmurze cyfrowej.
Cel:
- Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
- Poznam zalety pracy w chmurze.
Dzień dobry,
Na dzisiejszej lekcji chciałabym, żebyśmy zajęli się pojęciem: “Chmura cyfrowa” oraz wykonali jedno ćwiczenie w aplikacji Teams.
Zadania do wykonania:
- Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.
- Napiszcie notatkę w zeszycie:
Chmura cyfrowa – obszar w Internecie, w którym można przechowywać różnego rodzaju dokumenty komputerowe, np. obrazy (rysunki, zdjęcia), teksty, prezentacje multimedialne, pliki muzyczne, filmy. Pracę w chmurze cyfrowej zapewniają m. in. firmy:
|
Dzięki aplikacji Microsoft Office 365 możemy korzystać z usługi OneDrive
- Przeczytaj, jakie zalety ma praca w chmurze cyfrowej.
- Pracę w chmurze można wykorzystać do pracy zespołowej.
- Dostęp do danych w chmurze można uzyskać w dowolnym miejscu na świecie i w dowolnym momencie.
- Można korzystać z dokumentów pracując na każdym komputerze podłączonym do Internetu.
- Można udostępniać swoje dokumenty innym osobom,
Ćwiczenie do wykonania
- Zaloguj się do aplikacji Microsoft Office 365.
- W aplikacji Teams otwórz Zespół Informatyka.
- W lekcji utworzonej w tym tygodniu napisz jedną zaletę lub wadę pracy w chmurze cyfrowej.
Dla zainteresowanych
Więcej informacji znajdziecie na stronie Chmura cyfrowa
*Wersja do wydruku Pobierz
Data publikacji: 25 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25-27 marca 2020 r.)
Lekcja 1
Temat: Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Netykieta.
Cel i opis lekcji:
- Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu.
- Przypomnienie zasad kulturalnej komunikacji przez Internet.
Drodzy uczniowie, przed nami ciekawe wyzwanie – nauka zdalna. W tym celu będziemy korzystać z urządzeń elektronicznych, czyli np. komputera, laptopa, telefonu oraz Internetu. Będziemy uczyć i komunikować się ze sobą przy pomocy Internetu. Dlatego chciałabym, żebyśmy przypomnieli sobie zasady, które możemy teraz zastosować w praktyce.
Zadania do wykonania:
1) zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji,
2) napiszcie notatkę w zeszycie:
Netykieta: zwyczajowy zbiór zasad kulturalnego zachowania w Internecie. Jest to odpowiednik etykiety (czyli savoire-vivre’u czy „dobrego wychowania”).
3) przeczytajcie informacje umieszczone na niżej podanych stronach. Znajdują się tam zasady bezpiecznego i kulturalnego korzystania z Internetu.
Materiały:
https://epodreczniki.pl/a/savoir-vivre-w-internecie/DmSKCbonG
https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/porady/netykieta
4) Napiszcie w zeszycie 5 wybranych zasad Netykiety.
*Wersja do wydruku Pobierz
Data publikacji: 23 marca 2020 r.
Zachęcam do wykonywania ćwiczeń z poprzedniego tygodnia.
16 – 20 marca 2020 r.
- Logomocja
Na informatyce korzystamy z programu Logomocja. Poniżej odnośnik do strony zawierającej wersję demonstracyjną programu, w której można wykonywać ćwiczenia, jedynie nie można zapisywać swojej pracy. Jeśli chcielibyście, żebym zobaczyła Wasze prace to możecie wykonać zrzut ekranu, polecenia zapisać w dokumencie tekstowym i rozwiązania przesłać w postaci załącznika na pocztę.
Oficjalna strona z wersją demonstracyjną programu – Zobacz
Lekcja 1 – Pobierz
Lekcja 2 – Pobierz
2. Prezentacja w Programie PowerPoint
Uczyliśmy się robić prezentacje. Zachęcam do zrobienia prezentacji na wybrany temat i przesłanie jej na moją pocztę. Jeśli nie macie pomysłu, to zamieszczam tematy z podręcznika:
- Zamki w Polsce
- Kwiaty
- Stroje ludowe
- Zdrowe odżywianie