Facebook Youtube
Jak radzić sobie w sytuacjach stresowych? Jak radzić sobie w sytuacjach stresowych?
  • ul. Kalwaryjska 3
    05-530 Góra Kalwaria
  • 22 727 35 28
    sp2@sp2.mgk.pl
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Artykuły z ppp, Informacje dla rodziców
  • 22 marca, 2020

Jak radzić sobie w sytuacjach stresowych?

Przygotowałyśmy mini poradnik „Jak radzić sobie w sytuacjach stresowych?”

Może wykorzystają Państwo nasze propozycje?

Jolanta Mirosław – psycholog

Irena Maćkowiak – pedagog

    Zasada maratończyka – skupienie się na jednym kroku

Na przebycie trasy składa się wiele kroków.
Wysiłek należy skupiać na wykonaniu jednego tylko kroku.
Myślenie, ile przebiegło się, ile jeszcze jest do mety, pochłania energię.

W sytuacji trudnej dążyć warto do:

  • niewracania myślami do tej sytuacji,
  • unikania uogólnień typu „zawsze”, „nigdy”, „wszyscy”,
  • poszukania pozytywów.

Pamiętajmy, że mózg ludzki nie rozróżnia  wspomnień od rzeczywistości.

 

    Zasada kota – regenerowania sił

Kot, jak nie musi biec, to idzie.
Jak nie musi stać, to leży.
Jak nie musi leżeć i czuwać, to śpi.
Jak potrzeba  – działa.

To podpowiedź dla nas, aby wykorzystywać każdą sposobność do:

  • odpoczynku,
  • doładowania  energii,
  • „przespania się” z problemem,
  • zmiany aktywności.

Istotna  jest troska o prawidłowy sen – do godziny 24.00 organizm wydziela najwięcej hormonów wzrostu i najskuteczniej się regeneruje.

 

    Zasada oddychania przeponą 

Zacznij od położenia dłoni na brzuchu, a następnie powolnego, głębokiego oddechu przeponą.
Poczuj, jak oddech unosi się na brzuchu i pozwól mu później rozszerzyć się na klatkę piersiową.
Stamtąd, po prostu pozwól oddechowi unosić się z brzucha, rozszerzać na klatkę piersiową, aż osiągniesz pełną pojemność płuc.
Następnie postaraj się, by rozprężała się głównie klatka piersiowa.
Kontynuuj oddychanie z dolnej części klatki piersiowej, a następnie ponownie przeponą.

Korzyści:

  • odprężenie – spadek poziomu hormonu stresu,
  • lepsza koncentracja uwagi,
  • wzrost zdolności  do działania,
  • dotlenienie mózgu i mięśni,
  • obniżenie ciśnienia i tętna oddechu,
  • wolniejsze zużywanie węglowodanów.

Wskazówki do nauki takiego oddechu za https://zdrowie.wprost.pl/psychologia/

 

    Zasada Einsteina – odreagowania

Gdy masz problemy z koncentracją, nie potrafisz rozwiązać problemu:

  • graj na skrzypcach,
  • maluj,
  • tańcz,
  • poruszaj się,
  • włącz wysiłek fizyczny.

W ten sposób zmniejszysz poziom stresu.

 

    Zasada prawidłowego odżywiania się

„Śniadanie zjedz sam, obiad z przyjacielem, kolację oddaj bliźniemu”

 

    Zasada świętych  – koncentracja na „tu i teraz”

To, co teraz robię, jest najważniejsze.
Nie cofam się myślami w przeszłość ani nie wybiegam w przyszłość.

 

    Zasada komfortu psychicznego 

Dążenie do:

  • zrozumienia  siebie i innych,
  • wyrażania swoich potrzeb, uczuć wprost, w sposób nieraniący,
  • poszanowanie odmienności innych, przebaczenia sobie i innym,
  • brania odpowiedzialności za swoje działanie,
  • zgody na własne błędy i ograniczenia.

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Artykuły z ppp, Informacje dla rodziców
  • 22 marca, 2020

Propozycje ćwiczeń w domu z Integracji Sensorycznej

Szanowni Państwo, przygotowałam dla dzieci przykładowe ćwiczenia do pracy w domu z Integracji Sensorycznej.
Jeżeli będą Państwo mieli dodatkowe pytania, to bardzo proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny.

Iwona Korzeniewska – terapeuta SI, psycholog

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

1. Zawijanie w koc lub kołdrę i dociskanie wzdłuż całego ciała.

2. Zawijanie w koc i rozwijanie z turlaniem w obie strony – „naleśnik”

3. Skakanie na piłce z uszami

4. Skakanie przez gumę

5. Masowanie ciała gąbkami o różnej fakturze, nazywanie masowanych części ciała, pytanie „co jest wyżej? – kolano czy łokieć?”.

6. Szczotkowanie dłoni i przedramion różnymi pędzlami i szczotkami.

7. Stymulacja wibracjami – urządzeniem do masażu.

8. Grzebanie palcami w ryżu , grochu, makaronach (suchych).

9. Wybieranie z miski jednego spośród różnego rodzaju ziaren

10. Zabawy z rozpoznawaniem przy pomocy dotyku przedmiotów schowanych w pudełku lub w worku, określanie ich cech.

11. Ściskanie piłeczek rehabilitacyjnych.

12. Zgniatanie, darcie kawałków gazet.

13. Opukiwanie opuszków palców o stół.

14. Siłowanie się na ręce.

15. Podskoki na: trampolinie, materacu nadmuchiwanym, piłce. W czasie podskoku osoba dorosła powinna trzymać dziecko za ręce i podciągać w górę.

16. Pajace – podskoki, orzeł na piasku

17. „Taczki” z trzymanie za nogi na wysokości ud, na jajowatej piłce rehabilitacyjnej, naśladowanie chodu różnych zwierząt: żaba, kaczka, pies, słoń, rak, pająk, wąż – wszystkie w pozycji „kucającej”, albo na czworakach, albo w pozycji leżącej (wąż )

18. „Kołyski” na brzuchu i na plecach

19. Odbijanie stopami piłki w pozycji kołyski na plecach.

20. Turlanie z patrzeniem na ruchomy przedmiot

21. Kręcenie się na obrotowym krześle

22. Place zabaw dla dzieci – (teraz to jak ktoś ma na terenie domu  )

23. „Kącik ciszy” dla dzieci nerwowych, silnie pobudzonych – namiot, pudło kartonowe

24. Zabawy z piłkami i balonami (do balonów można wrzucić ziarna kawy, koraliki itp. – będą spadać wolniej niż piłki i łatwiej je złapać)

25. Zabawy „paluszkowe”

26. Chodzenie po murkach, krawężnikach konstruowanych wspólnie z dzieckiem w domu, torach przeszkód z krzeseł, koców, wałków, poduszek itp.

27. Pchanie i ciągnięcie różnych przedmiotów i mebli

28. „Wyciąganie” pościeli, ręczników, składanie koca

29. Gra w bilę

30. Rzucanie do celu

31. Ćwiczenia z ciężarkami

32. Przyjmowanie i utrzymywanie pozycji „bocian”, „jaskółka”, z otwartymi i zamkniętymi oczami.

33. Chodzenie po narysowanej linii: stopa za stopą, krzyżując nogi „jak modelka”, przodem, bokiem, do tyłu (dostawiając z tyłu stopę)

34. Podrzucanie i łapanie piłki z „utrudnieniami”: klaśnięciem, wielokrotnym klaśnięciem, przysiadem, obrotem ciała o 360 stopni.

 

Czytaj więcej
  • Aneta Bielska
  • 2019-2020, Aktualności, Artykuły z ppp
  • 21 marca, 2020

21 marca Światowy Dzień Zespołu Downa

„Łatwiej kochać dziecko ładne i zdolne

niż upośledzone i niezbyt urodziwe.

Downy jakby wiedzą o tym i szalenie podkładają się do kochania.

 Przymilają się, tulą, pragną głaskania, czułych słów,

same tych słodyczy innym nie skąpiąc.

Ich świat jest światem ludzi, nie rzeczy „    

                Anna Sobolewska

 

Tymczasem „owa inność”  osób z Zespołem Downa sprawia, że są kochane, wyjątkowe, jedyne, niepowtarzalne i po prostu niezwykłe. Co roku organizatorzy na całym świecie przygotowują wydarzenia mające na celu promowanie praw osób z Zespołem Downa do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do opieki zdrowotnej i rehabilitacji.

W tym roku 21 marca po raz kolejny obchodzimy  Światowy Dzień Zespołu Downa, który został ustanowiony       w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, a od 2012 roku patronat nad jego obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych. Jego pomysłodawcą był Stylianos E. Antonarakis –genetyk z uniwersytetu w Genewie. Inauguracja Światowego Dnia Zespołu Downa  miała miejsce w Singapurze 21 marca 2006 .

Data obchodów – 21 marca nie jest przypadkowa bowiem  jej amerykański zapis (3/21) symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego syndromu, dodatkowo dzień  ten patronuje także rozpoczynającej się wiośnie, a wraz z nią narodzinom ludzi niezwykłych,

Zespół Downa (trisomia 21)

Dziecko będzie miało skośne oczy, małe, nisko osadzone uszy,  krótką szyję, małe ręce i stopy, krępą budowę, wysoko sklepione podniebienie i duży język, wiotkie mięśnie, zbyt ruchome stawy, wadę serca, czasem nieusuwalną wadę tarczycy, słuchu, wzroku.

Zespół Downa inaczej określany trisomią chromosomu 21 jest chorobą genetyczną opisaną przez brytyjskiego lekarza Johna Langdona Downa, od nazwiska którego przypadłość ta została nazwana zespołem Downa. Zaburzenie to  powstaje na skutek obecności dodatkowego, nadprogramowego 21 chromosomu (trisomia 21 pary chromosomów). Jest to najczęstsza aberracja ludzkich chromosomów. Diagnozuje się go średnio u 1 na 700 noworodków, a jej  występowanie  jest niezależne od klimatu, rasy, kultury, warunków socjalnych.

  • Objawy osiowe Zespołu Downa: niepełnosprawność umysłowa, cechy dysmorficzne, mnogie wady układowe
  • Zaburzenia wzrostu, rozwoju i dojrzewania oraz zmiany strukturalne mózgu, które sprawiają        że Zespół Downa jest najczęstszą przyczyną genetycznie uwarunkowanej niepełnosprawności umysłowej          (u większości dzieci występuje lekka lub umiarkowana niepełnosprawność umysłowa).
  • U 45% dzieci z Zespołem Downa występuje wrodzona wada serca, która stwarza ryzyko wystąpienia nadciśnienia płucnego.
  • U dzieci z Zespołem Downa występuje hipotonia i wiotkość układu więzadłowo-stawowego połączona często z wadami strukturalnymi układu kostnego.
  • Dysfunkcje i wady postawy (płaskostopie koślawe kolana okrągłe plecy z wystającymi łopatkami płaska klatka piersiowa głowa wysunięta do przodu miednica pochylona ku przodowi ograniczona ruchomość i bóle szyi zaburzenia koordynacji ruchów kończyn)
  • U dzieci z Zespołem Downa często występują również wrodzone wady układu pokarmowego: (zaparcia, biegunki brak łaknienia zaburzenia wchłaniania ulewanie, trudności w połykaniu nadkwaśność soku żołądkowego niedrożność dwunastnicy )
  • U dzieci z Zespołem Downa występują wady wrodzone układu oddechowego ( wiotkość rusztowania chrzęstnego krtani) oraz nieprawidłowości w funkcjonowaniu szczęki i żuchwy)
  • Niemal powszechne są u dzieci z Zespołem Downa zaburzenia struktury i funkcji narządu wzroku (astygmatyzm, krótkowzroczność, nadwzroczność, zez, oczopląs)
  • Duża grupa dzieci z Zespołem Downa ma zdiagnozowany niedosłuch o charakterze przewodzeniowym.

Wyróżnia się 3 postacie Zespołu Downa:

  • TRISOMIA PROSTA (postać ta jest najczęstsza występuje w 90% przypadków Zespołu Downa ) – powstaje w trakcie wytwarzania się komórek jajowych, plemników polega na nieprawidłowym rozdzieleniu się chromosomów (w jądrze każdej komórki powstają trzy chromosomy 21 pary) występuje w komórkach rozrodczych zdrowych rodziców przypadkowo.
  • TRISOMIA TRANSLOKACYJNA ( dotyczy 6% wszystkich przypadków Zespołu Downa) powstaje w trakcie przeniesienia fragmentu 21 chromosomu na inny chromosom, translokacje mogą być uwarunkowane genetycznie (jedno z rodziców jest nosicielem translokacji, nie ma objawów choroby, ale produkuje gamety          z wadliwym materiałem genetycznym)
  • MOZAICYZM(występuje w 3% przypadków Zespołu Downa) w organizmie występują jednocześnie komórki prawidłowe i trisomiczne występuje w 3% przypadków Zespołu Downa

Na podstawie klinicznych obserwacji wyodrębniono 2 odmiany Zespołu Downa:

  1. TYP TARCZYCOWY (związany z niedoczynnością tarczycy) :  niski wzrost nadwaga krępa, niezgrabna, grubokoścista sylwetka krótkie, niezgrabne kończyny pogrubiała, twarda, pożółkła skóra słomiane włosy gruby, szeroki, długi język szorstki, ochrypły głos
  2. TYP PRZYSADKOWY : niski wzrost niższa masa ciała smukła, drobnokoścista sylwetka smukłe kończyny cienkie, rzadkie włosy skłonność do łysienia plackowatego szorstki, wysoki, przenikliwy głos

Cechy dysmorficzne charakterystyczne dla wszystkich rodzajów Zespołu Downa:

  • skośne (tzw. mongoloidalne) ustawienie oczodołów
  • małe gałki oczne
  • krótkie, wąskie, skośne szpary powiekowe, fałd nakątny
  • dysmorfia twarzowo-czaszkowa (niedorozwój części twarzowej, małoczaszkowie, płaska potylica)

Dodatkowo dzieci z Zespołem Downa rodzą się z niedojrzałym układem odpornościowym, co zwiększa ich podatność na zakażenia wirusowe, grzybicze i  częste infekcje bakteryjne dróg oddechowych, a ponadto znajdują się w grupie szczególnie wysokiego ryzyka zachorowania na Chorobę Alzheimera.

TO BARDZO WAŻNE

  • pewna grupa osób z Zespołem Downa jest w stanie osiągnąć większość tych samych umiejętności, co osoby zdrowe, ale zajmuje im to więcej czasu.
  • Zespół Downa jest nieuleczalny, często konieczne jest stosowanie zabiegów niwelujących objawy choroby, a oprócz tego stosuje się terapie podnoszące jakość życia chorych.
  • Kompleksowe leczenie dzieci jest wtedy efektywne, gdy istnieje ścisła współpraca rodziców dziecka z lekarzem i rehabilitantem, terapeutą mowy, pedagogiem oraz psychologiem.
  • Najczęściej dobrze rozwinięte są zachowania i umiejętności społeczne, ale jednocześnie często możliwe jest występowanie zaburzeń zachowania, które mogą prowadzić do wycofania społecznego, nieposłuszeństwa.
  • Poziom dojrzałości społecznej, jaki mogą osiągnąć osoby z Zespołem Downa, zależy od wieku, w którym rozpoczęły terapię pedagogiczną oraz od czasu jej trwania i intensywności.
  • Rozmawiamy otwarcie o zespole Downa i związanych z nim konkretnych problemach.
  • Zespół Downa to naturalna zmienność biologiczna człowieka, której nikt nie jest winny. Nikt z nas nie jest w stanie przewidzieć czy jego dziecko urodzi się z zespołem Downa
  • Takie osoby żyją na co dzień obok nas i mają takie same prawa jak wszyscy. Prawo do szacunku, miłości, edukacji, do życia w przestrzeni społecznej. Oni też chcą realizować swoje marzenia. Nie ma różnic !!!Nie oceniaj!!!!
  • Kochajmy, bo nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo ludzie Ci potrafią zadziwiać.

Na podstawie:

  1. M. Choińska, A. Mazur, M. Mysłek-Prucnal, L. Sadowska „Diagnostyka i terapia dzieci z Zespołem Downa w świetle badań własnych i przeglądu literatury przedmiotu” Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego Rzeszów 2009
  2. A. Sobolewska „Nikt jeszcze nie wynalazł lekarstwa na zespół Downa”

 

„Zespół Downa – zrozum i daj im żyć.”

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Informacje dla rodziców
  • 19 marca, 2020

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?

Drodzy Rodzice,

Wraz ze wzrostem liczby zachorowań w Polsce częściej rozmawiamy w domach na temat koronawirusa. Dzieci nie chodzą do szkoły, musiały zostać w domu. Rodzice też często pracują zdalnie lub nie mogą pójść do pracy. W związku z tym dzieci mogą martwić się o siebie, swoją rodzinę, koleżanki, kolegów, w szczególności kiedy ktoś bliski, znajomy choruje.

Rodzice, członkowie rodziny, pracownicy szkoły i inni zaufani dorośli mogą odgrywać ważną rolę w pomaganiu dzieciom w zrozumieniu tego, co słyszą, w sposób uczciwy, dokładny i minimalizujący lęk dzieci.

Przygotowaliśmy dla Państwa kilka ważnych informacji o tym, jak rozmawiać z dzieckiem w obecnej sytuacji.

  • Każde dziecko jest inne i inaczej może reagować na dziejące się zmiany i zasłyszane informacje, dlatego ważne jest, aby przyglądać się swojemu dziecku, jak reaguje emocjonalnie na zastaną sytuację (np. unika tematu czy jest nim zainteresowane).
  • Przyjrzymy się także własnej postawie, ona wpływa na dziecko, które jest chłonnym odbiorcą rodzicielskich emocji.
  • Do rozmowy z dzieckiem przygotujmy się, zdobądźmy podstawową wiedzę,  którą chcielibyśmy przekazać dziecku. Ważne jest, żeby pochodziła ona z rzetelnych źródeł np. oficjalnych stron rządowych.
  • Podczas rozmowy z dzieckiem zachowajmy spokój i pewność siebie. Pamiętajmy, że dzieci są dobrymi obserwatorami, zareagują zarówno na to, co mówimy i jak to mówimy. Bez naszego udziału będą same interpretować to, co usłyszą z telewizji i podczas naszych rozmów z innymi.
  • Dziecko może oczekiwać od nas kilkakrotnego powtarzania informacji, dopytywać. Pozwólmy mu wypowiadać się swobodnie na ten temat, wtedy możemy dowiedzieć się, co przeżywa dziecko i jaki ma obraz tej sytuacji, jaka wiedza do niego dotarła.
  • Warto dzieciom przypomnieć, że jeżeli czegoś nie rozumieją, mają pytania, to zawsze jesteście blisko i chętnie z nimi porozmawiacie.
  • Nie bójmy się powiedzieć, że czegoś nie wiemy, jeśli tak rzeczywiście jest.
  • Rozmowę spróbujmy przeprowadzić spokojnie, rzeczowo. Może zrobić to ten z rodziców, który jest bardziej opanowany.
  • Wspólnie z dzieckiem poszukajmy sposobów na radzenie sobie z trudnymi emocjami.
  • Dzieciom w wieku przedszkolnym i szkolnym trzeba wytłumaczyć, dlaczego nie mogą się spotykać z koleżankami i kolegami, dlaczego zamknięte są przedszkola i szkoły.  Jest to dla nich nowa sytuacja i trudna do zrozumienia. Dobrze im wytłumaczyć, że wszystkie te działania mają na celu chronić dzieci, bliskich  i personel szkoły
  • Istotnym jest, żeby dzieci miały świadomość, że wrócą z powrotem do szkoły, do kolegów i koleżanek, do znanej im codzienności, że ten czas minie i jest czasem przejściowym.

Zachęcamy do zajrzenia na strony:

https://tvn24.pl/najnowsze/koronawirus-w-polsce-jak-rozmawiac-o-koronawirusie-z-dziecmi-4351311

https://polskatimes.pl/koronawirus-w-polsce-jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-koronawirusie-porady-psychologa-z-uniwersytetu-swps/ar/c1-14855071

https://parenting.pl/koronawirus-zamkniete-szkoly-i-przedszkola-jak-rozmawiac-o-tym-z-dziecmi

Śledźcie też Państwo naszą stronę, na której sukcesywnie będziemy umieszczać porady i artykuły, które pomogą Państwu w rozmowach z dziećmi, w radzeniu sobie ze stresem.

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Informacje dla rodziców
  • 19 marca, 2020

Nauczanie zdalne – u kogo szukać informacji?

Szanowni Państwo, uruchomiliśmy w naszej szkole zdalne nauczania.

W razie pytań dotyczących sposobu realizacji przez nas zdalnego nauczania bardzo prosimy o kontakt z panią wicedyrektor Moniką Kasprzak – tel. 530 864 981, e-mail m.kasprzak_sp2@op.pl

 

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Artykuły z ppp, Lekcje zdalne
  • 17 marca, 2020

Materiały do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Szanowni Państwo, w naszej szkole jest duża grupa dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nie zapominamy o nich.

Nasi pedagodzy specjalni na pewno już skontaktowali się z Rodzicami (albo wkrótce skontaktują) przez dziennik elektroniczny. Wspólnie ustalicie formy pomocy i pracy z dziećmi.

Na stronie MEN dostępne są materiały do pracy z dziećmi z różnymi niepełnosprawnościami. Zachęcamy do wykorzystywania ich w domu do własnej pracy z dziećmi.

Materiały ćwiczeniowe

 

 

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Informacje dla rodziców
  • 17 marca, 2020

Wsparcie Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności
  • 16 marca, 2020

Apel Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego do Rodziców

Warszawa 13 marca 2020 r.

APEL DO RODZICÓW/OPIEKUNÓW PRAWNYCH

w związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych

w dniach 12 – 25 marca 2020 r.

W związku z nasileniem zachorowań na COVID-19 decyzją Ministra Edukacji Narodowej od 12 do 25 marca 2020 r. zawieszone zostały zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych (publicznych i niepublicznych). Działanie to ma na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się zakażenia koronawirusem. W związku z powyższym oraz sygnałami zgłaszanymi do stacji sanitarno-epidemiologicznych o sytuacjach niewłaściwego zachowania Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny apeluje, o:

  • dopilnowanie, aby ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne, dzieci i młodzież w tym okresie pozostały w domu, nie przemieszczały się, ograniczyły przebywanie w miejscach publicznych, gdzie mogą być duże skupiska ludzi (komunikacja publiczna, centra handlowe, kluby, itp.),
  • zwrócenie uwagi na możliwość organizowania przez uczniów spotkań towarzyskich (tzw. „koronaparty”, „domówek” itp.) i zakazanie swoim dzieciom spędzania czasu wolnego w takiej formie,
  • przestrzeganie zasad higieny osobistej (w tym higieny kaszlu i kichania oraz czystości rąk), a także systematycznego sprzątania i czystości pomieszczeń gospodarstwa domowego,
  • stosowanie się do zaleceń Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego,
  • śledzenie na bieżąco komunikatów Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej o sytuacji epidemiologicznej w kraju.
Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności, Lekcje zdalne
  • 16 marca, 2020

Ciekawe programy telewizyjne

Od poniedziałku, 16 marca br. TVP, TVP ABC oraz TVP Kultura rozpoczynają emisję specjalnych pasm edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.

Szczegółowy program na stronie MEN: https://www.gov.pl/web/edukacja/pasma-edukacyjne

Czytaj więcej
  • Jolanta Skolimowska
  • 2019-2020, Aktualności
  • 13 marca, 2020

Informacja Kuratorium Oświaty

Szanowni Państwo, prosimy o zapoznanie się z pismami Mazowieckiego Kuratora Oświaty skierowanych do rodziców/prawnych opiekunów i uczniów.

Pismo MKO do rodziców i opiekunów

Pismo MKO do uczniów

oraz z informacjami Ministerstwa Edukacji Narodowej zamieszczonymi na stronie:

https://www.gov.pl/web/edukacja

 

Czytaj więcej

Ostatnie wpisy

  • JADŁOSPIS 09.06.2025R. – 13.06.2025R. 8 czerwca 2025
  • JADŁOSPIS 26.05.2025R. – 30.05.2025R. 23 maja 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W CZERWCU 2025 20 maja 2025
  • JADŁOSPIS 19.05.2025R – 23.05.2025R. 16 maja 2025
  • Tata Też Czyta 2025 – nowa odsłona kampanii proczytelniczej dla ojców 12 maja 2025
  • Zapisy na półkolonie 2025 12 maja 2025
  • JADŁOSPIS 12.05.2025R. – 16.05.2025R. 9 maja 2025
  • Półkolonie 2025 6 maja 2025
  • JADŁOSPIS 28.04.2025R. – 30.04.2025R. 25 kwietnia 2025
  • Lista kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów przedszkolnych w roku szkolnym 2025/26 23 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 22.04.2025R. – 25.04.2025R. 18 kwietnia 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W MAJU 2025 18 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 14.04.25R. – 18.04.25R. 11 kwietnia 2025
  • Sukces na arenie międzynarodowej 7 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 07.04.2025R. – 11.04.2025R. 4 kwietnia 2025

Nawigacja po wpisach

« 1 … 12 13 14 … 24 »

© 2019 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Księcia Janusza

Unia Europejska BIP
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Dostepność

Dostepność

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • SzarośćSzarość
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Resetuj Resetuj