Drodzy uczniowie,
wszystkie prace, które do tej pory zrobiliście i będziecie robić, możecie wysyłać do sprawdzenia na mojego maila: andrzej.kochanski@sp2gk.onmicrosoft.com
Tydzień obowiązywania 22- 25 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 13
Temat: Słuchamy muzyki współczesnej. Tworzenie biblioteki ulubionych utworów muzycznych.
Cel: Wyszukam oraz stworzę listę swoich ulubionych piosenek.
Dzisiaj ostatnia lekcja w tym roku szkolnym. Chcę, żeby ona kojarzyła Ci się z czymś bardzo przyjemnym. Każdy z nas może i powinien mieć swój gust muzyczny, który z biegiem lat może się zmieniać. Warto słuchać muzyki, wczuwać się w rytm, przekaz słowny, melodię, nastrój piosenek. Warto mieć swoje ulubione utwory i do nich często wracać. Warto stworzyć swoją bibliotekę ulubionych utworów i stale ją powiększać, poszerzać horyzonty, odkrywać nowe gatunki muzyczne, które w dzisiejszych czasach powstają bardzo licznie. Warto znaleźć muzykę, z którą się utożsamiasz, która wywołuje w tobie pozytywne emocje😊 Warto mieć w swojej bibliotece utworów piosenki na każdy nasz nastrój.
Zadanie na dziś:
– stwórz listę swoich ulubionych piosenek ( mogą być bardzo różne, na różny nastrój) i wysłuchaj przynajmniej dwóch piosenek z tej listy – takich, które pasują do Twojego dzisiejszego nastroju 😊 Życzę przyjemnych chwil z muzyką…
*do wydruku:muzyka, lekcja 13
Tydzień obowiązywania 15-19 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 12
Temat: Powtórzenie wiadomości na temat znaków chromatycznych.
Obejrzyj z uwagą filmik znajdujący się pod tym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=u8lK-4J5qJU – tu dokładnie jest wyczerpany temat znaków chromatycznych, a następnie rozwiąż rebusy
*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 12
Tydzień obowiązywania 08-10 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 11
Temat: Elementy dzieła muzycznego. Lekcja powtórzeniowa.
Cel i opis lekcji: Dowiem się, jak elementy muzyki wpływają na wykonanie utworu.
Na tej lekcji zapraszam Cię do obejrzenia filmiku, który przypomni Ci elementy muzyki- będziesz mógł/mogła usłyszeć, jak w praktyce każdy element zmienia, urozmaica wykonywaną muzykę.
Zadanie do wykonania:
Obejrzę film znajdujący się pod podanym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=SHWoQrLnstU
*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 11
Tydzień obowiązywania 01-05 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 10
Temat: Spotkajmy się na szlaku.
Cel i opis lekcji: Wykonam piosenkę „ Po drodze szukam przyjaciela” oraz piosenkę szanty „Gdzie ta keja?”
Przeczytaj tekst zamieszczony w podręczniku na stronie 167, a następnie….
Zadanie do wykonania:
Zaśpiewam piosenki ze stron 165 i 166 wzorując się na zamieszonych poniżej wykonaniach.
https://www.youtube.com/watch?v=K38TC_WMuNU
https://www.youtube.com/watch?v=wKPU-_QUTcA
*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 10
Tydzień obowiązywania 25-29 maja 2020r.
Numer lekcji: 9
Temat: Gra planszowa „Wędrujące tamburyny”.
Cel i opis lekcji: Utrwalimy wiedzę i umiejętności zdobyte w szóstej klasie.
Istotą tej lekcji- jednej z ostatnich podręcznikowych, jest przeanalizowanie zagadnień poruszanych w klasie szóstej. Dla was to możliwość sprawdzenia, na ile wiedza, którą powinniście zdobyć w tym roku szkolnym jest dla was prosta, a na ile wymaga od was powtórzenia. Chciałbym, żebyście dzisiaj przeczytali wszystkie polecenia i zadania ze stron 162-164 i sami sobie odpowiedzieli, czy to wszystko o czym czytacie jest w waszym zasięgu, czy to jest wam znane.
Zadanie do wykonania: ( do zeszytu – nie na ocenę): spośród wszystkich pytań ze strony 164, wybierz trzy dowolne i udziel na nie pisemnej odpowiedzi.
Zadanie dla chętnych (termin – do następnej lekcji): jedno- dowolne polecenie/zadanie ze strony 162/163.
*do wydruku:muzyka kl. 6 lekcja 9
Tydzień obowiązywania 18-22 maja 2020r.
Numer lekcji: 8
Temat: Z muzyką w tle.
Cel i opis lekcji: Dowiem się, jaką funkcję pełni muzyka w filmie i reklamie.
Część z was miała już tę lekcję, ale nie wszystkie klasy, więc wracam do tego tematu. Myślę, że trudno by było wam wyobrazić sobie film, czy reklamę bez muzyki- muzyka nadaje koloru, stwarza odpowiedni nastrój poszczególnych scen, przedstawia emocje i przeżycia bohaterów. Pierwsze filmy nagrywane były bez dźwięków- nie było takich możliwości technicznych. Podczas filmów melodie były wykonywane na żywo na fortepianie lub organach przez muzyka nazywanego taperem- improwizował melodie starając się oddać nastrój odpowiedniej sceny. Dopiero pod koniec lat XX można było nagrać na jednej taśmie film i muzykę. Od tej pory kompozytorzy piszą utwory przeznaczone do konkretnego filmu- tzw. Muzyka filmowa. W reklamie muzyka ma za zadanie idealnie wpasować się w specyfikę produktu – twórcy reklam starannie dobierają muzykę do reklamy, żeby zapadała w pamięć- w reklamach można usłyszeć dzieła muzyki klasycznej i ludowej a także różnego rodzaju interpretacje znanych utworów popowych, czy rockowych. W latach sześćdziesiątych powstały również teledyski- filmy przedstawiające występy artystów, muzyków. Za pierwszy teledysk uważa się krótki film nakręcony w 1975 roku do piosenki Bohemian Rapsody (Queen).
Zadania do wykonania:
– Wysłuchaj po fragmencie kilku znanych utworów muzyki filmowej
https://www.youtube.com/watch?v=STUkbMPtDtk
https://www.youtube.com/watch?v=Cowy4-77uz4
https://www.youtube.com/watch?v=3gK_2XdjOdY
https://www.youtube.com/watch?v=ymMYzb2HBsg
https://www.youtube.com/watch?v=TGDXTZFleHQ
Zadanie na ocenę: termin: do następnej lekcji.
Odpowiedz na pytanie- kto należy do najsłynniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej? Odpowiedz na podstawie podręcznika.
Zadanie dla chętnych: napisz krótko, kim był Hans Zimmer oraz podaj tytuły kilku filmów, do których napisał muzykę.
*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 8
Tydzień obowiązywania 11-15 maja 2020r.
Numer lekcji: 7
Temat: Zaśpiewajmy, zagrajmy zatańczmy razem.
Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „ Tyle słońca w całym mieście”. Zagram na instrumencie fragment „ Belgijki”.
Zadania do wykonania:
- Zaśpiewaj piosenkę ” Tyle słońca w całym mieście” ( link poniżej), oraz przeczytaj informacje z podręcznika str. 157
https://www.youtube.com/watch?v=z54f5S3SZjI
- Obejrzyj jak tańczy się bardzo znany taniec ” Belgijkę”- zwróć uwagę na taneczny charakter muzyki
https://www.youtube.com/watch?v=xFAfNnsFumY
Zadanie do sprawdzenia: termin: do następnej lekcji.
Zagraj na instrumencie pierwszą linijkę Belgijki ( „t,Smidje”) str. 158 – nagraj filmik i wyślij na maila, lub przez folder zadania. Ułatwić Ci może filmik zamieszczony poniżej. Zwróć uwagę na znaki przy kluczu wiolinowym (dwa bemole)- oznaczają, że w tym utworze nie ma dźwięku „h” , tylko dźwięk „b”- patrz tabela chwytów str. 190
https://www.youtube.com/watch?v=n1rvWmkRNM0 ( 16 sekund)
*do wydruku:muzyka kl 6 lekcja 7
Tydzień obowiązywania 04-08 maja 2020r.
Numer lekcji: 6
Temat: Warsztat muzyczny.
Cel i opis lekcji: Sprawdzimy co już wiemy i umiemy.
Dzisiaj zajmiemy się podsumowaniem wiadomości z ostatnich kilku lekcji, czyli przypomnimy to co z tych tematów najistotniejsze.
Zadania do wykonania: z tej lekcji nie trzeba wysyłać mi żadnej pracy do sprawdzenia- na ocenę jest jedynie zadanie dla chętnych znajdujące się poniżej.
– przeczytaj z podręcznika podsumowanie: „To już wiemy” ze strony 152, a następnie rozwiąż rebusy (ćw.1/152)
– zapoznaj się z folderem na temat Vivaldiego ze str. 118
– odszukaj na poniższym splocie liter nazwy 6 form muzycznych, które stosował w swojej twórczości Jan Sebastian Bach. Zapisz odnalezione wyrazy w zeszycie.
K A N T A T A B S B R Y H O J R F L U O N F U G A D Y H E J S Z M N I L T I W E P A S J A O R A T O R I U M Y K S U I T A D H L O S F K G N M W M S Z A L B R Y M
Zadanie rozszerzające- to samo co w ubiegłym tygodniu ( dla chętnych): termin wydłużony do 15 maja.
- Wykonam na instrumencie jeden wybrany fragment utworu Vivaldiego ze str. 150.
Zwróć uwagę na znaki przy kluczu. W „ Wiośnie” znajduje się # przy kluczu wiolinowym podwyższający dźwięk f do fis, natomiast w „Jesieni” przy kluczu jest „b” (bemol) obniżający dźwięk „h” do „b” w całym utworze.
*do wydruku:muzyka kl.6 lekcja 6
Tydzień obowiązywania 27-30 kwietnia 2020r.
Numer lekcji: 5
Temat: Cztery pory roku z maestro Vivaldim
Cel i opis lekcji: Poznam życie i twórczość Antonio Vivaldiego. Poznam formę koncertu w muzyce.
Lekcja dzisiejsza ma za zadanie wprowadzić was w postać znakomitego kompozytora baroku – Antonio Vivaldiego. Ponadto jak już wiecie z lekcji o Chopinie, koncert ma też drugie znaczenie- jest to pewna forma muzyczna, utwór, w którym główny instrument gra w towarzystwie orkiestry symfonicznej.
Zadania do wykonania:
- Obejrzyj prezentację o Antonio Vivaldim
https://prezi.com/g-tcgo_gcfbf/antonio-vivaldi-zycie-i-tworczosc/
- Przeczytaj w podręczniku s.151 informacje dotyczące koncertu, jako formy muzycznej.
Zadania rozszerzające ( dla chętnych):
- Wykonam na instrumencie jeden wybrany fragment utworu Vivaldiego ze str. 150.
Zwróć uwagę na znaki przy kluczu. W „ Wiośnie” znajduje się # przy kluczu wiolinowym podwyższający dźwięk f do fis, natomiast w „Jesieni” przy kluczu jest „b” (bemol) obniżający dźwięk „h” do „b” w całym utworze.
*do wydruku:muzyka, kl 6 lekcja 5
Tydzień obowiązywania 20-24 kwietnia 2020r.
Numer lekcji: 4
Temat: Z dziejów muzyki- barok. Jan Sebastian Bach – kontynuacja lekcji.
Cel i opis lekcji: Poznam życie i twórczość Bacha.
Po poprzedniej lekcji na temat Bacha powinniście już wiedzieć, że Bach żył i tworzył w epoce baroku, w której dominowała polifonia. Polifonia to trudna muzyczna forma, w której kilka melodii się przeplata i ciężko wskazać, który głos gra główną melodię, dlatego ludziom w okresie baroku trudno było słuchać muzyki- ta forma muzyczna była muzycznie doskonała, ale dla zwykłego słuchacza skomplikowana. Mam nadzieję, że piosenka o Janie Sebastianie Bachu pozwoliła wam zapamiętać wiele faktów z życia Bacha, a uzupełniliście swoją wiedzę czytając treści z podręcznika. Jeśli nie, to trzeba to nadrobić.
Zadania do wykonania:
- Wysłucham jednego z najbardziej znanych dzieł Bacha: „ Toccata i fuga d-moll” https://www.youtube.com/watch?v=ho9rZjlsyYY
- Odpowiedz w zeszycie na dwa pytania: a) Na jakich instrumentach potrafił grać Jan Sebastian Bach? b)Wymień dwóch innych wielkich twórców epoki baroku?
Odpowiedzi na te dwa pytania prześlij do sprawdzenia – termin- do 29 kwietnia
Zadania rozszerzające ( dla chętnych):
- Wysłuchaj i spróbuj zaśpiewać piosenkę Zbigniewa Wodeckiego „ Zacznij od Bacha”
https://www.youtube.com/watch?v=rDQHzGpwQNk
*do wydruku:muzyka, kl 6, lekcja 4
Tydzień obowiązywania: 15- 17 kwietnia 2020r.
Drodzy uczniowie,
w tym tygodniu ponownie zajmujemy się lekcją 3, ponieważ nie wszystkie klasy miały możliwość ją zrealizować ze względu na przerwę świąteczną. Chciałbym, żeby klasy, które przerabiały już ten temat, zrealizowały zadania zamieszczone pod hasłem „ J.S. Bach- c.d.”, natomiast klasy, które nie przerabiały tego tematu, żeby wykonały zadania z lekcji nr 3 oraz zadanie umieszczone pod hasłem „ J.S. Bach- c.d.”
J.S. Bach c.d.- zadanie do wykonania
- Przeczytaj wiadomości o życiu i twórczości Bacha zamieszczone w podręczniku str.144-147
Data publikacji: 06.04.2020 r.
Tydzień obowiązywania (06.04.2020 – 10.04. 2020 r.)
Klasa 6
Numer lekcji: 3
Temat: Z dziejów muzyki- barok. Jan Sebastian Bach.
Cel i opis lekcji: Poznam życie i twórczość Jana Sebastiana Bacha.
Wiadomości na temat Jana Sebastiana Bacha będziemy zdobywać na dwóch lekcjach. Dzisiejsza lekcja- bardziej multimedialna. Musicie wiedzieć, że Jan Sebastian Bach jest uznawany za jednego z najwybitniejszych muzyków wszech czasów, jego twórczość towarzyszy bardzo wielu muzykom w drodze do osiągnięcia technicznej doskonałości. Dzisiaj będziecie mogli z filmiku, oraz piosenki poznać wybrane fakty z życia Bacha, natomiast na przyszłej lekcji uporządkujemy te informacje.
Zadania do wykonania:
- Obejrzyj filmik- https://www.youtube.com/watch?v=L3xEnzQs58U , a następnie zaśpiewaj piosenkę „Jan Sebastian Bach”. https://www.youtube.com/watch?v=p_kHrUdNaTc – zwróć uwagę na tekst piosenki.
Zadania do sprawdzenia przez nauczyciela: brak
Zadania rozszerzające ( dla chętnych): Zagraj melodię „Piękna gama” s. 144 na dowolnym instrumencie melodycznym. Swoje wykonanie nagraj i wyślij do mnie do sprawdzenia
*wersja do wydruku: Muzyka, kl.6 lekcja 3
Data publikacji: 30 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (30.03.20204 – 04.04. 2020 r.)
Klasa 6
Numer lekcji: 2
Temat: Powietrzna muzyka. Instrumenty dęte w muzyce zespołowej.
Cel i opis lekcji: Poznam różne zespoły muzyczne z udziałem instrumentów dętych.
Na dzisiejszej lekcji będziecie mięli możliwość nauczenia się śpiewać zabawnej piosenki. Poznacie również różne rodzaje zespołów wykorzystujących instrumenty dęte.
Zadania do wykonania:
- Wysłuchaj piosenki „ Orkiestry dęte” ucząc się jej śpiewać- tekst str. 136
https://www.youtube.com/watch?v=aif3lcGvcr4
- Zapoznaj się z treścią z podręcznika str. 139-141 oraz przypomnij wiadomości ze strony 130
Materiały:
Praca do sprawdzenia przez nauczyciela: Jakie instrumenty mogą wchodzić w skład orkiestry dętej? Jaką muzykę zazwyczaj gra tego rodzaju orkiestra? Jak się nazywa dyrygent orkiestry dętej podczas parad?
zrób zdjęcie odpowiedzi na te pytania i wyślij je do mnie na maila: andrzejkochanskisp2@gmail.com
Zadania rozszerzające: ( dla uczniów chętnych):
Jaki instrument gra główną melodię w utworze znajdującym się w linku poniżej. Opisz nastrój dzieła.
https://www.youtube.com/watch?v=2WJhax7Jmxs
*do wydruku:muzyka lekcja 2 kl.6
Data publikacji: 25 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)
Klasa 6
Numer lekcji: 1
Temat: Instrumenty dęte.
Cel: Poznam przykłady instrumentów dętych, ich podział ze względu na budowę oraz brzmienie wybranych instrumentów.
Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj filmiki, znajdujące się w linkach poniżej, jednocześnie śledząc treści na temat wybranego instrumentu z podręcznika str. 120- 128.
https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw – dęte blaszane i drewniane
organy – https://www.youtube.com/watch?v=VEdKSlkgdkQ
akordeon- https://www.youtube.com/watch?v=I80QMvMkr28
2. Zapisz do zeszytu następującą notatkę:
Instrumenty dęte dzielimy na trzy grupy: blaszane, drewniane oraz miechowe. Do blaszanych zaliczamy m.in. trąbkę, puzon, waltornie i tubę. Przykładami instrumentów dętych drewnianych są: flet, flet poprzeczny, klarnet, saksofon ( ze względu na podobieństwo do klarnetu oraz na drewniany stroik, przez który wydobywa się dźwięk), obój, fagot. Do grupy instrumentów dętych miechowych zaliczamy organy, akordeon, harmonijkę ustną.
Materiały: https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw https://www.youtube.com/watch?v=VEdKSlkgdkQ https://www.youtube.com/watch?v=I80QMvMkr28
Podręcznik str. 120- 135
Praca domowa: Brak
Zadania rozszerzające: (tylko dla chętnych)
– opracuj na dowolnym instrumencie melodycznym ( flet, dzwonki, gitara, pianino, keyboard) jeden wybrany przez Ciebie utwór z podręcznika ze stron 133-135
– wyszukaj w Internecie inne – mniej znane przykłady instrumentów dętych.
COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.
Wysłuchaj dwóch nagrań i napisz o swoich odczuciach przy słuchaniu utworów wielkiego mistrza fortepianu w tak nietypowym podejściu do muzyki Fryderyka Chopina
Nietypowo- https://www.youtube.com/watch?v=x_f6EBJEEJg ,
Oryginał – https://www.youtube.com/watch?v=rOc-lj_MKC8
Nietypowo https://www.youtube.com/watch?v=ULUAxyQWeTY
Oryginał- https://www.youtube.com/watch?v=-eQYJ82SuHQ
*wersja do wydruku: muzyka_6_23_03
Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.
Materiał filmowy utrwalający wiedzę o Fryderyku Chopinie
https://www.youtube.com/watch?v=myD-LXvDJ6I
Zadanie: Obejrzyj krótki film dotyczący Fryderyka Chopina (pierwszy link), a następnie otwórz test:
http://www.wychmuz.pl/download/test/Test%20kl%204-6%20SP20103.pdf
i odpowiedz na dowolne 25 pytań. Odpowiedzi napisz na kartce, podając za pomocą cyfry, na które pytanie z testu odpowiadasz. Być może to właśnie Ty jesteś tą ambitną osobą i chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat Chopina i rozwiążesz cały test (to byłoby coś …).
W przerwie- dla relaksu, muzyka Chopina na wesoło: https://www.youtube.com/watch?v=X7Hs8thbL-0
*materiały do wydruku muzyka_6_19_03
Poniedziałek, 16.03.2020r.
Temat: „Kujawiak z oberkiem. Etnografia.”
- Sporządź rebus, którego hasło brzmi: „Kapela to ludowy zespół instrumentalny”.
- Obejrzyj krótki film wzbogacający wiedzę na temat życia i twórczości Oskara Kolberga.
Adres filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=H54RK5nYeRk
*Materiały w wersji do wydruku muzyka_6