Kontakt do nauczyciela:
Aleksandra Fedynicz-Komosa aleksandra.fedyniczkomosa@sp2gk.onmicrosoft.com
Data publikacji: 19 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 22 – 26 czerwca 2020 r.
Lekcja 13
Temat: Higiena okresu dojrzewania. Zajęcia dla chłopców.
Cel: dowiemy się, jakie zabiegi higieniczne są konieczne w czasie dojrzewania chłopców.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Te zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z higieną osobistą. Na dobry początek spróbuj zastanowić się, dlaczego należy o nią dbać?
W okresie dojrzewania pojawiają się u chłopców zmiany, które powodują, że częściej należy przestrzegać zasad higieny:
– owłosienie – pojawia się pod pachami a także wokół narządów płciowych
– przetłuszczające się włosy
– trądzik
– pot
– polucje
– mastka (wydzielina, która zbiera się pod napletkiem)
Dlaczego wymienione zmiany wymagają częstszych zabiegów higienicznych?
Weź udział w ankiecie i przekonaj się, jaka jest Twoja wiedza na ten temat?
https://www.testportal.pl/test.html?t=E86tYgxVELiY
*wersja do wydruku: wdż_4_22_czerwiec
Data publikacji: 12 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 15 – 19 czerwca 2020 r.
Lekcja 12
Temat: Higiena okresu dojrzewania. Zajęcia dla dziewczynek.
Cel: dowiemy się, jakie zabiegi higieniczne są konieczne w czasie dojrzewania dziewczynek.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Te zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z higieną osobistą. Na dobry początek spróbuj zastanowić się, dlaczego należy o nią dbać?
W okresie dojrzewania pojawiają się u dziewczynek zmiany, które powodują, że częściej należy przestrzegać zasad higieny:
– owłosienie – pojawia się pod pachami a także wokół narządów płciowych
– przetłuszczające się włosy
– trądzik
– pot
– miesiączka
Dlaczego wymienione zmiany wymagają częstszych zabiegów higienicznych?
Weź udział w ankiecie i przekonaj się, jaka jest Twoja wiedza na ten temat?
https://www.testportal.pl/test.html?t=E86tYgxVELiY
*wersja do wydruku: wdż_4_15_czerwiec
Data publikacji: 7 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 8 – 12 czerwca 2020 r.
Lekcja 11
Temat: Czas na zmiany. Zajęcia z chłopcami.
Cel: poznajemy zmiany, które zachodzą u chłopców w czasie dojrzewania.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Każdy chłopak, niezależnie od płci, kultury, narodowości czy wyznawanej religii przeżywa okres dojrzewania. Jest to okres przejściowy pomiędzy dzieciństwem a dorosłością, kiedy ciało chłopaka fizycznie zmienia się coraz bardziej. Dojrzewanie jest konieczne, aby chłopiec mógł w przyszłości zostać ojcem. Każdy ma swój biologiczny zegar wewnętrzny, ciało każdego chłopaka będzie wiedziało, że nadszedł odpowiedni moment, aby rozpoczął się okres dojrzewania. Ogólnie rzecz biorąc, chłopcy zaczynają dojrzewać nieco później niż dziewczynki. Okres dojrzewania trwa kilka lat i w tym czasie zachodzą wszystkie niezbędne zmiany, zarówno fizyczne, jak i emocjonalne. Warto je znać jeszcze przed ich wystąpieniem, aby wiedzieć, czego można się w tym czasie spodziewać.
Jakie czynniki powodują dojrzewanie?
Nowe związki chemiczne (hormony) są wytwarzane przez ciało i powodują zmiany – przemianę dziecka w dorosłą osobę.
Kiedy zaczyna się dojrzewać i jak długo to trwa?
Okres dojrzewania u chłopców zazwyczaj zaczyna się od dziesiątego do piętnastego roku życia.
Jak zmienia się ciało chłopców?
Chłopcy bardzo intensywnie rosną, a ich ciało staje się bardziej muskularne. Powiększają się też narządy płciowe – penis i jądra. U niektórych chłopców pojawia się obrzęk pod sutkami, który wygląda tak, jakby chłopcu zaczęły rosnąć piersi. Wynika to z działania hormonów i nie należy się tym przejmować, ponieważ problem szybko minie.
Jak to jest ze wzrostem?
Nastolatki szybko rosną, a niektóre ich części ciała, zwłaszcza ręce i nogi, mogą rosnąć szybciej niż inne. To może sprawić, że czują się niezgrabnie. Kiedy przechodzi się przez okres dojrzewania, może się wydawać, że rękawy i nogawki spodni są coraz krótsze. Niektórzy rosną nawet 10 cm lub więcej w ciągu roku! Nie należy się jednak denerwować, bo to jest całkowicie normalne. Pod koniec okresu dojrzewania całe ciało ostatecznie się ukształtuje i będzie proporcjonalne. Ale wzrost nie jest jedyną rzeczą, która zmienia się w okresie dojrzewania.
Czy dostrzegasz u siebie jakieś oznaki dojrzewania?
Są jeszcze inne zmiany. Będziemy o nich mówić na następnych zajęciach.
*wersja do wydruku: wdż_4_8_czerwiec
Data publikacji: 31 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 1 – 5 czerwca 2020 r.
Lekcja 10
Temat: Czas na zmiany. Zajęcia z dziewczynkami.
Cel: poznajemy zmiany, które zachodzą u dziewczynek w czasie dojrzewania.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Każdy młody człowiek, niezależnie od płci, kultury, narodowości czy wyznawanej religii przeżywa okres dojrzewania. Jest to okres przejściowy pomiędzy dzieciństwem a dorosłością, kiedy ciało dziewcząt fizycznie zmienia się coraz bardziej. Dojrzewanie jest konieczne, aby dziewczynka mogła w przyszłości zostać matką. Każdy ma swój biologiczny zegar wewnętrzny, ciało każdej dziewczynki będzie wiedziało, że nadszedł odpowiedni moment, aby rozpoczął się okres dojrzewania. Dziewczynki z reguły zaczynają dojrzewać wcześniej niż chłopcy. Okres dojrzewania trwa kilka lat i w tym czasie zachodzą wszystkie niezbędne zmiany, zarówno fizyczne, jak i emocjonalne. Warto je znać jeszcze przed ich wystąpieniem, aby wiedzieć, czego można się w tym czasie spodziewać.
Jakie czynniki powodują dojrzewanie?
Nowe związki chemiczne (hormony) są wytwarzane przez ciało i powodują zmiany – przemianę dziecka w dorosłą osobę.
Kiedy zaczyna się dojrzewać i jak długo to trwa?
Okres dojrzewania u dziewcząt zazwyczaj zaczyna się od ósmego do trzynastego roku życia.
Jak zmienia się ciało dziewczynek?
W okresie dojrzewania dziewczynki szybko rosną. Ich ciało staje się bardziej krągłe i kobiece. Rozwijają się piersi i biodra. Gdy piersi zaczynają się powiększać, może temu towarzyszyć bolesność – jest to normalne. Podobnie zresztą jak przybieranie na wadze. Zwykle po roku – dwóch lat później występuje pierwsza miesiączka.
Jak to jest ze wzrostem?
Nastolatki szybko rosną, a niektóre ich części ciała, zwłaszcza ręce i nogi, mogą rosnąć szybciej niż inne. To może sprawić, że czują się niezgrabnie. Kiedy przechodzi się przez okres dojrzewania, może się wydawać, że rękawy i nogawki spodni są coraz krótsze. Niektórzy rosną nawet 10 cm lub więcej w ciągu roku! Nie należy się jednak denerwować, bo to jest całkowicie normalne. Pod koniec okresu dojrzewania całe ciało ostatecznie się ukształtuje i będzie proporcjonalne. Ale wzrost nie jest jedyną rzeczą, która zmienia się w okresie dojrzewania.
Czy dostrzegasz u siebie jakieś oznaki dojrzewania?
Są jeszcze inne zmiany. Będziemy o nich mówić na następnych zajęciach.
*wersja do wydruku: wdż_4_1_czerwiec (2)
Data publikacji: 22 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 25 – 30 maja 2020 r.
Lekcja 9
Temat: Uwaga! Niebezpieczeństwo! Zajęcia z chłopcami.
Cel: uczymy się dbać o swoje bezpieczeństwo.
Opis lekcji: oglądanie materiałów filmowych poświęconych zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem, praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Ostatnia lekcja poświęcona była Internetowi, między innymi zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem w Sieci. Dzisiaj natomiast poświęcimy zajęcia tematyce związanej z różnymi niebezpiecznymi sytuacjami, jak sobie radzić w takich sytuacjach, a przede wszystkim – jak ich unikać.
Na początek wysłuchaj dwóch piosenek, do których linki umieszczone są poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=wsK3iV_PbG8
https://www.youtube.com/watch?v=g1hb2iXPaoo
O jakich niebezpiecznych sytuacjach śpiewa Mała Orkiestra Dni Naszych? Jak im zapobiegać?
Obejrzyj filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=6r-fdr_CcPM
https://www.youtube.com/watch?v=YZOw6JvT5Ug&t=155s
Jakie sytuacje zostały w nich przedstawione?
Zastanów się nad tym, co robisz, jak się zachowujesz i gdzie bywasz w ciągu dnia. Czy spotykają Cię sytuacje niebezpieczne? Czy radzisz sobie z nimi? W jaki sposób?
Jak myślisz, czy odpowiedzi na te pytania są ważne? Dlaczego?
Oczywiście, nie chodzi o to, żebyś odpowiadał pisemnie – to nie jest praca domowa, którą mogłabym sprawdzić i ocenić. Te pytania powinny towarzyszyć Ci przez całe Twoje życie. To ono je sprawdzi i oceni.
*wersja do wydruku: wdż_4_25_maj
Data publikacji: 17 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 18 – 22 maja 2020 r.
Lekcja 8
Temat: Uwaga! Niebezpieczeństwo! Zajęcia z dziewczynkami.
Cel: uczymy się dbać o swoje bezpieczeństwo.
Opis lekcji: oglądanie materiałów filmowych poświęconych zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem, praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna.
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Ostatnia lekcja poświęcona była Internetowi, między innymi zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem w Sieci. Dzisiaj natomiast poświęcimy zajęcia tematyce związanej z różnymi niebezpiecznymi sytuacjami, jak sobie radzić w takich sytuacjach, a przede wszystkim – jak ich unikać.
Na początek wysłuchaj dwóch piosenek, do których linki umieszczone są poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=wsK3iV_PbG8
https://www.youtube.com/watch?v=g1hb2iXPaoo
O jakich niebezpiecznych sytuacjach śpiewa Mała Orkiestra Dni Naszych? Jak im zapobiegać?
Obejrzyj filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=6r-fdr_CcPM
https://www.youtube.com/watch?v=YZOw6JvT5Ug&t=155s
Jakie sytuacje zostały w nich przedstawione?
Zastanów się nad tym, co robisz, jak się zachowujesz i gdzie bywasz w ciągu dnia. Czy spotykają Cię sytuacje niebezpieczne? Czy radzisz sobie z nimi? W jaki sposób?
Jak myślisz, czy odpowiedzi na te pytania są ważne? Dlaczego?
Oczywiście, nie chodzi o to, żebyś odpowiadała pisemnie – to nie jest praca domowa, którą mogłabym sprawdzić i ocenić. Te pytania powinny towarzyszyć Ci przez całe Twoje życie. To ono je sprawdzi i oceni.
*wersja do wydruku: wdż_4_18_maj (pdf.io) (2)
Data publikacji: 8 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 11 – 15 maja 2020 r.
Lekcja 7
Temat: Wirtualny świat. Zajęcia z chłopcami
Cel: poznajemy korzyści i zagrożenia korzystania z Internetu
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Jedni nazywają go złodziejem czasu, inni oknem na świat. Rzecz jasna – mowa o Internecie. Codziennie miliony ludzi na całym świecie spędzają w nim zbyt dużo czasu. Szczególnie dotyczy to nastolatków.
Czy korzystasz z Internetu? Do czego go wykorzystujesz?
Zastanów się nad korzyściami, jakich dostarcza nam Internet.
Internet niekoniecznie musi przynosić korzyści. Niesie też ze sobą zagrożenia. Jak ich uniknąć? Obejrzyj materiały poświęcone temu zagadnieniu:
Chroń swoją prywatność: https://www.youtube.com/watch?v=-1rkVflmsKA
Mów, jeśli coś jest nie tak: https://www.youtube.com/watch?v=imLz4TTZ3iw
Korzystaj z umiarem z Internetu: https://www.youtube.com/watch?v=vZA1Ik78sbk
Nie ufaj osobom poznanym w Sieci: https://www.youtube.com/watch?v=jXPJgcbc1zQ
O czym należy pamiętać, gdy korzysta się z Internetu? Obejrzyj materiały filmowe:
Najważniejsze zasady netykiety: https://www.youtube.com/watch?v=cXqQJ84ofN8
Szanuj innych w sieci: https://www.youtube.com/watch?v=OSb4xcjeF0s
Odwiedź stronę https://sieciaki.pl/ i poznaj bezpieczny Internet!
*wersja do wydruku: wdż_4_11_maj (pdf.io)
Data publikacji: 30 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 4 –8 maja 2020 r.
Lekcja 6
Temat: Wirtualny świat. Zajęcia z dziewczynkami
Cel: poznajemy korzyści i zagrożenia korzystania z Internetu
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Jedni nazywają go złodziejem czasu, inni oknem na świat. Rzecz jasna – mowa o Internecie. Codziennie miliony ludzi na całym świecie spędzają w nim zbyt dużo czasu. Szczególnie dotyczy to nastolatków.
Czy korzystasz z Internetu? Do czego go wykorzystujesz?
Zastanów się nad korzyściami, jakich dostarcza nam Internet.
Internet niekoniecznie musi przynosić korzyści. Niesie też ze sobą zagrożenia. Jak ich uniknąć? Obejrzyj materiały poświęcone temu zagadnieniu:
Chroń swoją prywatność: https://www.youtube.com/watch?v=-1rkVflmsKA
Mów, jeśli coś jest nie tak: https://www.youtube.com/watch?v=imLz4TTZ3iw
Korzystaj z umiarem z Internetu: https://www.youtube.com/watch?v=vZA1Ik78sbk
Nie ufaj osobom poznanym w Sieci: https://www.youtube.com/watch?v=jXPJgcbc1zQ
O czym należy pamiętać, gdy korzysta się z Internetu? Obejrzyj materiały filmowe:
Najważniejsze zasady netykiety: https://www.youtube.com/watch?v=cXqQJ84ofN8
Szanuj innych w sieci: https://www.youtube.com/watch?v=OSb4xcjeF0s
Odwiedź stronę https://sieciaki.pl/ i poznaj bezpieczny Internet!
*wersja do wydruku: wdż_4_4_maj
Data publikacji: 24 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 27 –30 kwietnia 2020 r.
Lekcja 5
Temat: Złota reguła.
Cel: poznajemy zasady życia w społeczeństwie
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
„Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany” tylko miłe traktowanie ludzi. Zapewne chcesz być sprawiedliwe oceniany/oceniana w szkole, ale zastanów się, czy i Ty zawsze traktujesz sprawiedliwie koleżanki i kolegów? Prawdopodobnie zależy Ci na tym, by Twoi znajomi byli wobec Ciebie koleżeńscy nie chcesz, aby Cię kiedykolwiek zdradzili. Pomyśl, czy Ty zawsze postępujesz szlachetnie w stosunku do nich? Zapewne chcesz być osobą traktowaną życzliwie, a czy Ty jesteś osobą życzliwą? Pewnie chcesz, żeby ludzie byli szczerzy w kontaktach z Tobą. A Ty? Czy zdarza się, że ich oszukujesz?. Każdy lubi, aby inni go podziwiali, Ty na pewno też. A kogo Ty ostatnio doceniłeś/doceniłaś?
To wszystko, o czym teraz czytasz nie wymaga wielkiego wysiłku. Wystarczy tylko zrozumieć, że gdyby każdy traktował innych tak, jak sam chciałby być traktowany, to nasze życie byłoby o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze. I to jest właśnie ZŁOTA REGUŁA, o której powinniśmy pamiętać.
Istnieją takie słowa jak „szacunek”, „odpowiedzialność” i „uczciwość”. Te słowa określają nasze najważniejsze życiowe wartości. O nich powinniśmy pamiętać.
Zastanów się, w jaki sposób możesz okazywać szacunek innym:
w domu,
w szkole,
w środowisku, w którym żyjesz
Pamiętaj! Nasze słowa mogą ranić. Wypowiedziane głośno zostają zapamiętane, dlatego powinniśmy zawsze starać się używać dobrych słów i zwracać się z szacunkiem do innych osób. Bezmyślne i złe słowo bardzo boli.
*wersja do wydruku: wdż_4_27_04
Data publikacji: 19 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 20 –24 kwietnia 2020 r.
Lekcja 4
Temat: Czy wiesz, co jesz?
Cel: poznajemy zasady dobrego odżywiania
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Wiek, w jakim jesteś obecnie, to czas gwałtownego wzrostu. Ten czas wiąże się ze zwiększonymi potrzebami żywieniowymi. Nastolatki potrzebują dużo jedzenia, by rosnąć, budować kości i mięśnie, chronić się przed infekcjami i zachować zdrowie. Jeśli jedzenie jest urozmaicone, to zapotrzebowanie na minerały i witaminy będzie zaspokojone. Nastolatki zbyt często jedzą hamburgery, pizzę, frytki i słodycze. Dużo też piją napojów gazowanych z dużą zawartością cukru. Lepiej jeść takie potrawy rzadko, od czasu do czasu i w małych ilościach, a częściej spożywać pożywne przekąski typu: herbatniki, mleko, owoce, bułki, kanapki. Zamiast napojów gazowanych pić wodę. Pomocą w dobrym sposobie odżywiania się jest piramida żywieniowa:
*wersja do wydruku: wdż_4_20_04
Data publikacji: 14 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 15 – 17 kwietnia 2020 r.
Lekcja 3
Temat: Zdrowy styl życia cz.2
Cel: utrwalamy zasady zdrowego stylu życia
Opis lekcji: analiza materiału graficznego
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Przyjrzyj się ilustracji i pomyśl, czy Twój styl życia należy do zdrowych? Jeśli nie – co trzeba zmienić?
*wersja do wydruku: wdż_4_15_04
Data publikacji: 3 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 6 – 8 kwietnia 2020 r.
Lekcja 2
Temat: Zdrowy styl życia
Cel: poznajemy zasady zdrowego stylu życia
Opis lekcji: praca z tekstem i materiałem graficznym
Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.
Życie dostarcza każdemu wiele zadań – wśród nich nie można zapominać o zdrowym stylu życia. Warto je prowadzić, aby utrzymać dobry stan zdrowia i dobre samopoczucie. Przyjrzyj się ilustracji i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: na czym polega zdrowy styl życia?
Pomyśl:
- Jak często jesz owoce i warzywa?
- Jakie formy wypoczynku zwykle wybierasz?
- Jak często jesz słodycze?
- Ile razy w ciągu tygodnia ćwiczysz?
- Jakie są Twoje ulubione zajęcia sportowe?
- Ile razy dziennie jesz posiłki?
- Jak często jesz żywność typu Fast food
- Jakie masz sposoby na rozładowanie stresu?
- Ile godzin dziennie śpisz?
- Jakie zdrowe przekąski wybierasz?
- Czy zawsze ubierasz się stosownie do panujących warunków atmosferycznych?
- Czy utrzymujesz higienę osobistą?
Jeśli wydaje Ci się, że nie do końca prowadzisz zdrowy styl życia, pamiętaj: MOŻESZ TO ZMIENIĆ!
*wersja do wydruku: wdż_4_6_04
Data publikacji: 30 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 30 marca – 3 kwietnia 2020 r.
Lekcja 1
Temat: Tacy sami
Cel i opis lekcji: uczymy się tolerancji wobec osób z niepełnosprawnościami
Witaj na lekcji wychowania do życia w rodzinie. To szczególne zajęcia. Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie może wydać Ci się obszerny, ale nie przejmuj się tym. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Są zadania domowe, ale myślę, że są dosyć ciekawe, spójrz tylko i oceń. Tak przy okazji, pamiętaj, że z tego przedmiotu nie ma ocen. Będę starała się ograniczać do minimum ten „mini wykład”, ale nie zawsze się da. Dziś „porozmawiamy” o niepełnosprawności.
Każdy człowiek jest inny i każdy jest wyjątkowy. Niektórzy są jednak wyjątkowi w specjalny sposób, który stawia przed nimi trudniejsze wyzwania. Czy znasz Leo Messiego? Któż by go nie znał! Wiesz, że gdy był dzieckiem, zdiagnozowano u niego Zespół Aspergera? Problemy z nawiązywaniem znajomości, trudności w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych, nadmierna ambicja, chęć ciągłego wygrywania – to tylko niektóre objawy Zespołu Aspergera. A dziś Messi to jeden z najsłynniejszych piłkarzy na świecie. Ta niepełnosprawność nie przeszkodziła mu, swoją pozycję zawdzięcza ciężkiej pracy i wytrwałości.
Zadania do wykonania i materiały:
Znasz historię Jasia Meli? Jeśli nie – obejrzyj film „Mój biegun”. Najlepiej zrób to w gronie rodzinnym. Fascynująca jest też historia Bartka Ostałowskiego – driftera, który… Żeby dowiedzieć się, co miało być na końcu poprzedniego zdania, obejrzyj film:
https://www.youtube.com/watch?v=KPlzvYbEBxM
Obejrzałeś? Co czujesz?
Niepełnosprawność to taki stan, który sprawia, że, na przykład, chodzenie, mówienie, słuchanie, widzenie lub myślenie, jest trudniejsze dla niektórych osób. Ale czy to znaczy, że ludzie dotknięci niepełnosprawnością są gorsi? Jak myślisz?
Czasem nie wiemy, jak zachować się wobec osób niepełnosprawnych. Obejrzyj krótkie i bardzo ciekawe filmiki na ten temat:
https://www.youtube.com/watch?v=NbyeqyFGTm0 – savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami
https://www.youtube.com/watch?v=4Y01f08_syw – niepełnosprawność wzrokowa
https://www.youtube.com/watch?v=je0RXUkQ7HA – niepełnosprawność słuchowa
https://www.youtube.com/watch?v=RUbAzv_SeRc – niepełnosprawność ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=N1sTKBOs78A – niepełnosprawność intelektualna
Na dzisiaj to tyle. Wrócimy do tematu, kiedy będziemy mogli kontaktować się ze sobą bezpośrednio.
Zadanie do wykonania:
Pomyśl, czy masz w swoim otoczeniu osobę z niepełnosprawnością? W jaki sposób możesz okazać tej osobie akceptację? Jak możesz jej pomóc, gdy tego potrzebuje? A może jest inaczej i wcale nie okazujesz akceptacji? Zastanów się nad tym. Potraktuj to jako zadanie domowe nie na ten tydzień, ale na całe życie…
Oczywiście ja jej nie sprawdzę i nie ocenię, zrobią to za mnie ludzie, z którymi się spotykasz teraz i z którymi będziesz się spotykać przez całe życie
Jeśli chcesz ze mną o tym porozmawiać, zapraszam! Plan zajęć z wdż już masz.
*wersja do wydruku: wdż_4_30_03