Drodzy Uczniowie.
Pozdrawiamy Was serdecznie i pamiętamy o Was w modlitwie 🙂
Bożena Kołacz: bozena.kolacz@sp2gk.onmicrosoft.com
Zbigniew Wietocha: zbigniew.wietocha@sp2gk.onmicrosoft.com
Tydzień obowiązywania: 22 – 26 czerwca 2020
Katecheza 22
Temat: Objawienia Matki Bożej w Polsce (wybrane)
Cel: uczeń poznaje, objawienia Matki Bożej w Polsce.
- Objawienia w Gietrzwałdzie Warmińskim
Już w XVI weku w miejscowym kościele czczono obraz Matki Bożej Królowej Niebios i Pani Aniołów. W 1877r.Maryja objawiła się 13-letniej Justynie Szafrańskiej i 12-letniej Basi Samubowskiej.
Najświętsza Maryja Panna Niepokalanie Poczęta – jak sama się przedstawiła, ukazywała się 63 razy w ciągu 3 miesięcy.
Polecała codzienną modlitwę różańcową i prosiła o wystawienie kapliczki z Jej figurką oraz murowanego krzyża. Przypominała jednocześnie, że najważniejsza jest Msza święta.
2. Objawienia na Wiktorówkach (Zakopane)
W tatrach Maryja objawiła się Marysi Murańskiej w 1860 r. Kilkunastoletnia pasterka, która wypasała swoje owce na Rusinowej Polanie w poszukiwaniu zaginionego stada, zeszła do lasu należącego do Wiktorówek. Tam spotkała Piękną Panią, która obiecała jej odnalezienie owiec i poprosiła o przekazanie dorosłym zachęty do nawrócenia i pokuty.
Jeden z pasterzy, któremu Marysia opowiedziała o spotkaniu z Panią przybił na świerku obrazek Matki Bożej. Niedługo potem w miejscu objawień wybudowano małą kapliczkę. Przez pół wieku modlili się w niej drwale i pasterze. Z czasem zaczęli przybywać do Królowej Tatr pielgrzymi z całej Polski i z innych krajów.
3. Objawienia na Siekierkach (Warszawa)
W maju 1943 r. na warszawskich Siekierkach Maryja po raz pierwszy ukazała się 7 letniej wówczas Władzi. Objawienia trwały do roku 1945, również w czasie powstania warszawskiego, a później powtórzyły się dwukrotnie 1949 r.
Maryja nie tylko wzywała do modlitwy, ale i sama jej uczyła. Podała małej Władzi tekst koronki i litanii, a nawet uczyła ją śpiewać pieśni ku Jej czci.
Maryja szczególnie mocno wzywała do ufności Bogu i zawierzenia się Jej matczynej opiece.
Maryja pozwoliła się poznać jako czuła Matka zatroskana o każde ze swoich dzieci.
Katecheza 23
Temat: Wakacje z Bogiem
Wakacje to czas odpoczynku od pracy i nauki. Potrzebujemy zebrać nowe siły na następny rok.
Wielu z nas gdzieś wyjedzie – pamiętajmy o Mszy św. i modlitwie – Pan Jezus na nas czeka.
Życzę Wam wspaniałych wakacji – Do zobaczenia 🙂
Wersja do wydruku: K22i23
***************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 15 – 19 czerwca 2020
Katecheza 20
Temat: Chrzest uczestnictwem w Tajemnicy Paschalnej (str. 122-123)
Cel: Kształtowanie postawy wdzięczności za sakrament chrztu świętego
Ostatnio mówiliśmy, że Bóg nas bardzo kocha i chce byśmy doszli do Królestwa niebieskiego. Wie, że nie jest to łatwe, bo człowiek jest słaby i dlatego chce mu pomóc. Bóg zachowuje się jak dobry lekarz, ma najlepsze lekarstwo dla człowieka, bo leczy nie tylko ciało, ale i duszę. Nazywamy je sakramentami. Pierwszym z nich jest chrzest św., przez który zostajemy wyzwoleni z grzechu pierworodnego i rozpoczynamy nowe życie ucznia Jezusa. Ten sakrament włączył nas również w śmierć i zmartwychwstanie Jezusa, czyli w Tajemnicę Paschalną(przejście ze śmierci do życia). Od tego momentu mamy być światłem Jezusa, naśladować GO, a ON będzie nam w tym pomagał, aby nasza wiara wzrastała.
Zachęcam Was do pielęgnowania swojej wiary przez częstą spowiedź i przyjmowanie Jezusa w Komunii św., aby dać Jezusowi szansę obdarowywania wielkimi łaskami.
Katecheza 21
Temat: Jezus Chrystus naucza o Królestwie Bożym (str. 90-91)
Cel: Kształtowanie troski o rozwój Królestwa Bożego
Pan Jezus był wyjątkowym Nauczycielem, bo posłał GO sam Bóg z nieba. Często opowiadał o Swoim Ojcu i o Królestwie Bożym. Tą naukę ujmował w krótkich opowiadaniach, tzw. przypowieściach. Chciał, aby ta nauka była przystępna i zrozumiana dla wszystkich ludzi. Pragnął także i przede wszystkim otworzyć ludzkie serca na prawdę, którą głosił. Jezus np. porównał Królestwo Boże do skarbu, perły czy zaczynu chlebowego, którego rozwój i umocnienie dokonuje się w naszych sercach, gdy czynimy dobro.
Jezus wzywa nas do otwierania się na to Królestwo, bo to największy skarb dla nas. Zaprasza nas również do wysiłku duchowego (codzienna modlitwa, sakramenty św. – zwłaszcza Spowiedź i Komunia św.), aby nasze czyny przynosiły owoce.
Wersja do wydruku: Klasa 5 – k20i21
******************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 8 – 10 czerwca 2020
Katecheza 19
Temat: Uroczystość Bożego Ciała.
Cel: Zapoznanie z historią Bożego Ciała i zachęcenie do uczestnictwa we Mszy św. i procesji Bożego Ciała
Boże Ciało – Święto Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa to uroczystość ku czci Najświętszego Sakramentu. Jest to jedno z najbardziej uroczystych świąt katolickich. Bezpośredni związek z ustanowieniem tego święta miały objawienia zakonnicy Julianny Cornillon z Francji, która w 1209 r. miała widzenia jasnej tarczy księżyca z zarysowaną ciemną plamą. Widzenia te zostały zinterpretowane jako skutek braku wśród świąt kościelnych dnia poświęconego Najświętszego Sakramentu. Papież Urban IV w 1264 r. ustanowił to święto dla kościoła powszechnego. W Polsce po raz pierwszy obchodzono go w 1320 r. w Krakowie. Dopiero wiek XVI przyniósł tak bogate obchody z jakimi spotykamy się do dziś. W ty dniu uczestniczymy we Mszy św. , a potem w procesji, w której kapłan niesie Pana Jezusa w monstrancji(naczynie liturgiczne) do 4 ołtarzy na ulicach miast i wsi. Uczestnicy dają świadectwo swojej wiary w obecność Pana Jezusa pod postacią chleba. Zachęcam, Was dzieci, do wzięcia udziału w tym wielkim święcie, w którym miłosierny Bóg chce każdego pokrzepić i wzmocnić w trudach życia.
NIE PRZYSYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA
Wersja do wydruku: Klasa 5 – k19
*********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 1 – 5 czerwca 2020
Katecheza 17
Temat: Wiara darem i zadaniem uczniów Chrystusa (str.128-129).
Cel: Kształtowanie postawy odpowiedzialności za otrzymaną wiarę
Jezus potrzebował pomocników by wiara w odkupienie mogła trwać i dosięgać wszystkich ludzi. Do tego celu przygotował Apostołów, których dzisiaj zastępują biskupi, kapłani, zakonnicy czy katecheci. Ale Kościół to również ochrzczeni, których zadaniem jest dawać świadectwo wiary. Dar wiary otrzymaliśmy już w sakramencie chrztu, z którego właśnie płyną zadania do wykonania. Samo dobre życie jest już świadectwem tego, że Bóg jest i ma dla nas znaczenie. Oczywiście podstawowym warunkiem jest także wiara i słuchanie Jezusa, od którego w nagrodę otrzymamy niebo (szczęście wieczne). Nie możemy zapominać, że wiarę należy ,,pielęgnować” przez częstą spowiedź, komunię św., modlitwę (rozmowę z Bogiem każdego dnia).
Zachęcam do modlitwy o umocnienie swojej wiary.
NIE PRZESYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA
Katecheza 18
Temat: Nadzieja pomocą w przezwyciężaniu trudności (str.130-131)
Cel: Kształtowanie postawy chrześcijańskiej nadziei
Rozglądając się po świecie widzimy wiele zła. Bóg stworzył człowieka by był szczęśliwy i wolny. Dał mu wszystko to, co potrzebował do tego. Ale pierwszy człowiek popełnił grzech (tzw. pierworodny), zbuntował się, wybrał kogoś innego, nie Boga. Ten fakt zaważył na całej historii ludzkości, a jego skutki stały się katastrofalne. Pierwsi ludzie utracili przyjaźń z Bogiem, Raj, zdrowie, szczęście i życie wieczne (niebo).
Grzech i zło stały się naszym codziennym udziałem, doświadczamy ich konsekwencji. Bóg nie pozostawił jednak ludzi bez nadziei. Dał nam Jezusa, który naprawił to zło (ale nasza skłonność do złego pozostała), zostawił nam sakramenty, które przezwyciężają te skłonności. Jest dla nas największą nadzieją, pomaga nam przezwyciężać trudności. Wszystko zależy od nas, czy nie stracimy nadziei i MU zaufamy, a szczególnie w chwilach próby.
Zachęcam do codziennej, dziękczynnej modlitwy za obecność Boga w naszym życiu.
NIE PRZESYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA
Wersja do wydruku: Klasa 5 – k17i18
**********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 25 – 29 maja 2020
Katecheza 15
Temat: Wniebowstąpienie Jezusa.
Cel: Z dzisiejszej katechezy dowiesz się jaką nadzieję niesie tajemnica wniebowstąpienia Jezusa.
Pierwsze przyjście Jezusa na świat było bardzo dawno-ponad 2000 lat temu. Żył, mieszkał, wychowywał się tak jak każdy z nas w rodzinie. Wypełnił swoje powołanie: powiedział ludziom o miłości Ojca, oddał za na życie. Aż przyszedł czas wstąpienia do nieba. Zanim to się stało, pożegnał się ze swoimi uczniami. Zabrał ich na Górę Oliwną, pobłogosławił ich do misji ewangelizowania, obiecał moc Ducha Świętego i uniósł się osłonięty obłokiem. Odtąd przebywa na stałe ze swoim Ojcem w niebie, gdzie przygotował miejsce dla każdego z nas.
Oczekujemy teraz powtórnego przyjścia Jezusa w chwale, na sąd Ostateczny i mamy nadzieję ,że zabierze nas do nieba. Trwajmy w tej nadziei i módlmy się o łaskę dobrego życia, abyśmy tam wszyscy się spotkali.
Zadanie do wykonania: Postaraj się pójść do spowiedzi i Komunii św.
NIE PRZESYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA.
Katecheza 16
Temat: Zesłanie Ducha Świętego.
Cel: Poznanie prawdy o Duchu Świętym.
Po wniebowstąpieniu Pana Jezusa apostołowie wrócili z Góry Oliwnej i razem z Maryją oczekiwali w Jerozolimie na obiecanego Ducha Świętego. Bali się jednak złych ludzi, którzy ukrzyżowali Jezusa.10 dnia po wniebowstąpieniu, w uroczystość Pięćdziesiątnicy(żydowskie święto),obietnica się wypełniła. To wydarzenie było punktem zwrotnym dla nich, gdyż ich wiara została ożywiona i napełniona łaską odwagi do głoszenia Dobrej Nowiny(Ewangelii) wszystkim narodom.
Duch Święty jest darem również dla całego Kościoła, a także dla nas. Od chwili chrztu zawsze jest z nami. Pragnie do nas mówić i oświecać nasze życie. Zachęcam do codziennej modlitwy(nawet swoimi słowami),zapraszania do codziennych wydarzeń, proszenia o pomoc w utrapieniach.
NIE PRZESYŁAMY NIC DO SPRAWDZENIA.
Wersja do wydruku: Klasa 5 – k15i16
**********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 18 – 22 maja 2020
Katecheza 13 (52 w podręczniku)
Temat: Krzyż mocą w życiu chrześcijanina (str.120-121)
Cel: Ukazanie wartości i znaczenia śmierci Chrystusa na Krzyżu
Ostatnio mówiliśmy, że Jezus jest Panem życia i śmierci. Odkupił grzechy ludzkości i otworzył bramę do nieba. Dokonał tego na krzyżu, składając w ofierze samego siebie. (2) Chrystus jest Pośrednikiem Nowego Przymierza i daje każdemu szansę osiągnięcia nieba.
Zachęcam do ucałowania krzyża lub uklęknięcia przy nim, aby podziękować Jezusowi za JEGO poświęcenie się. (1) Ten krzyż jest znakiem naszej wiary, przynależności do Jezusa i mocą w trudach życia.
Zadanie do wykonania: Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 121), NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych: Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy, NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA.
Katecheza 14
Temat: Maryja – naszą Matką i Królową Polski.
Cel: zapoznanie z historią ogłoszenia Matki Bożej – Królową Polski,
14 sierpnia 1608 r. mieszkający w Neapolu włoski misjonarz – ojciec Juliusz Mancinelii z zakonu jezuitów – miał objawienie Matki Bożej. To sama Maryja poprosiła, żeby Ją obwołać Królową Polski -Maryja mówi: „Dlaczego nie nazywasz mnie Królową Polski? Ja to królestwo bardzo umiłowałam i wielkie rzeczy dla niego zamierzam, ponieważ osobliwą miłością do Mnie płoną Jego synowie. Jestem Matką tego narodu, który jest mi bardzo drogi.”
Ojciec Juliusz przekazał słowa Maryi kościołowi w Polsce, gdzie wywołały potężny odzew. W Wielkopolsce – Rokitnie zawisł obraz Matki Bożej z polskim orłem na piersi.
W 1642 r. zakon paulinów na Jasnej Górze – zaczęli nazywać Maryję – Królową Polski, Patronką naszą, Królową Jasnogórską.
1 kwietnia w 1656 r. król Jan Kazimierz w lwowskiej katedrze uroczyście uznał Matkę Bożą za Królową Polski i złożył śluby zawierzenia Maryi całego narodu polskiego. Ślubowanie Jana Kazimierza nie jest jedynym aktem tego typu w dziejach narodu.
Król Michał Korybut Wiśniowiecki w grudniu 1669 r. złożył na Jasnej Górze votum – (podziękowanie) w postaci złotego serca z diamentem. Ślubował wówczas; „ tak będę rządził, że i tron mój Tobie samej oddam i będę Cię uważał za Panią….”
W lipcu 1920 r. podczas wojny polsko – bolszewickiej, zebrali się biskupi polscy – i ponowili wybór Maryi na Królową Polski.
Prymas Polski – kardynał Stefan Wyszyński ponowił śluby na Jasnej Górze 26 sierpnia 1956 r. – oddając cały naród pod opiekę Maryi.
Maryja jest naszą Matką i Królową Narodu Polskiego, kocha nas i opiekuje się nami. Widzi nasze potrzeby i modli się do Pana Boga, wstawiając się za nami.
W maju szczególnie czcimy Maryję. To nasza Matka i Królowa. Ona kocha nas i opiekuje się nami. Widzi nasze potrzeby i modli się do Pana Boga, wstawiając się za nami. Obraz Królowej Polski znajduje się na Jasnej Górze w Częstochowie.
W maju również odmawiamy albo śpiewamy Litanię Loretańską do Najświętszej Maryi Panny. Ludzie gromadzą się na nabożeństwach majowych w kościele, a nawet wokół przydrożnych kaplic.
Wersja do wydruku: Kalsa 5 – k13i14
**********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 11 – 15 maja 2020
Katecheza 11
Temat: Jezus ucisza burzę na jeziorze (49 w podręczniku)
Cel: Kształtowanie postawy zaufania i wiary wobec Boga oraz wdzięczności za Jego miłosierdzie
Gdy Pan Jezus przebywał na ziemi, uczestniczył w życiu codziennym ludzi. Np. pływał z nimi po jeziorze, a gdy rozszalała się burza, wyciszył ją. (1) W ten sposób okazał, że jest gotów pomóc w trudnościach oraz objawił swoją Boską moc, pogłębił wiarę uczniów i okazał swoje miłosierdzie.
(2) Pan Jezus chce, abyśmy Mu ufali i zawierzali Jego miłosierdziu. W ten sposób zapraszamy Go do swojego życia i pozwalamy na obdarowywanie nas łaskami potrzebnymi do stawiania czoła trudom, a tym samym do zamykania drogi szatanowi.
Zadanie do wykonania: Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 115), NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych: Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy, NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA.
Katecheza 12
Temat: Jezus Panem życia(50 w podręczniku).
Cel: Ukazanie prawdy, że Jezus jest Panem życia
Jezus przebywając na ziemi dokonywał różnych cudów, np. wskrzeszał zmarłych, (1) czyli przywracał im życie (np. wskrzesił Łazarza). Pokazał w ten sposób, że jest Panem życia oraz zapowiedział swoje i nasze zmartwychwstanie. Oto Jego słowa: (3) ,,Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem. Kto we Mnie wierzy, Choćby umarł, żyć będzie’’. Te ważne słowa zapraszają nas również do pogłębiania wiary. (2) Wskrzeszenie od zmartwychwstania różni się tym, że wskrzeszanym można być przez Jezusa, a zmartwychwstania (samoistnego ożywienia) dokonał tylko Jezus.
Tak jak Łazarz, my również kiedyś umrzemy, lecz w dniu Sądu Ostatecznego zmartwychwstaniemy. To jest dobra nowina dla nas, która pomaga nam nie bać się śmierci, bo Jezus ją zwyciężył.
Zadanie do wykonania: Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 117), NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych: Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy, NIE PRZESYŁAMY PRACY DO SPRAWDZENIA.
Wersja do wydruku: Klasa 5 – k11i12
*********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania 4 – 8 maja 2020
Katecheza 9 (w podręczniku 47)
Temat: Jezus uzdrawia i odpuszcza grzechy
Cel: Kształtowanie postawy wiary w moc i działanie Jezusa
Pan Jezus gdy spotykał cierpiących ludzi, zawsze miał dla nich litość i pochylał się nad ich niedolą. Pomógł np. sparaliżowanemu człowiekowi, (1) najpierw uzdrowił jego duszę z grzechów, a potem ciało. Świadkowie tego zdarzenia byli zdumieni, kiedy (2) Jezus objawił swoją moc i miłość wobec potrzebujących. Dzisiaj też (3) Pan Jezus uzdrawia naszą duszę i ciało w sakramentach pokuty i namaszczenia chorych.
Zadanie do wykonania (obowiązkowe): Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 111) i fotografię swojej pracy prześlij na e-mail do kontaktu.
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych (nieobowiązkowe): Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy i fotografię również wyślij.
Katecheza 10 (w podręczniku 48)
Temat: Eucharystia pokarmem dla ludzi
Cel: Kształtowanie postawy wdzięczności za dar Eucharystii
Fragment Ewangelii św. Jana (J6,1-14) pokazuje nam cud Jezusa, który rozmnożył chleb i nakarmił kilkutysięczny tłum. (1) To wydarzenie było zapowiedzią Eucharystii. (2) Jezus obiecał zbawienie tym, którzy będą przyjmować Jego Ciało. Dlatego czujcie się zaproszeni na Ucztę Eucharystyczną, zwłaszcza na niedzielnej Mszy św.
Zadanie do wykonania (obowiązkowe): Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 113) i fotografię swojej pracy prześlij na e-mail do kontaktu.
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych (nieobowiązkowe): Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy i fotografię również wyślij.
Wersja do wydruku: Klasa 5 – k9i10
**********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 27 – 30 kwietnia 2020
Katecheza 7
Temat: Święta Faustyna orędowniczka Bożego Miłosierdzia
Cel: Zapoznanie z życiorysem św. siostry Faustyny Kowalskiej i genezą święta Bożego Miłosierdzia.
Helena Kowalska – siostra Faustyna (imię zakonne), urodziła się 25 sierpnia 1905 r., w Głogowcu. Pochodziła z ubogiej, rolniczej rodziny. Była 3 dzieckiem z dziesięciorga rodzeństwa. Do szkoły chodziła tylko 3 lata. Mając 16 lat zaczęła pracować w mieście jako służąca, by zarobić na własne utrzymanie i pomoc rodzicom.
W 1925 r. po czterech latach pracy, wstąpiła do zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w Warszawie. Pełniła obowiązki kucharki, ogrodniczki i furtianki.
W tym czasie wielokrotnie objawił jej się Pan Jezus przekazując orędzie miłosierdzia, które Faustyna spisała w swoim „Dzienniczku”.
W ostatnich latach życia s. Faustyna bardzo cierpiała – chorowała przewlekle na gruźlicę płuc – zmarła 5 października 1938 r., w wieku 33 lat.
18 kwietnia 1993 roku została beatyfikowana, czyli błogosławiona, a 30 kwietnia 2000 r. papież Jan Paweł II – ogłosił ją Świętą.
2 Niedziela Wielkanocna – zgodnie z prośbą Pana Jezusa – została w całym Kościele ogłoszona Świętem Bożego Miłosierdzia
Największym darem jaki otrzymała było orędzie Bożego Miłosierdzia przekazane jej przez Jezusa dla całego świata, jak również przekazana została modlitwa – koronka do Miłosierdzia Bożego, która ma uśmierzać gniew Boży.
Istotą orędzia jest manifestacja miłości Boga, która domaga się od człowieka ufności i wyznania grzechów.
Św. Faustyna otrzymała dar osobistego prowadzenia do świętości przez Jezusa i Maryję.
W tym tygodniu Waszym obowiązkiem jest zapoznanie się z treścią katechezy 🙂
Katecheza 8
Temat: Obraz Miłosierdzia Bożego.
Cel: zapoznanie się z historią powstania obrazu Miłosierdzia Bożego.
Pochodzenie obrazu wiąże się z wizją jaką siostra Faustyna miała w Płocku 22 lutego 1931 roku, w czasie której Pan Jezus wyraził życzenie, by namalować taki obraz i w podpisie umieścić słowa: „ Jezu, ufam Tobie”.
Obraz przedstawia Chrystusa zmartwychwstałego, który na rękach i stopach nosi ślady ukrzyżowania. Z Serca wychodzą dwa promienie: czerwony i biały.
Pan Jezus, zapytany o ich znaczenie, wyjaśnił:
– biały promień oznacza wodę, która usprawiedliwia dusze,
– czerwony promień oznacza krew, która jest życiem dusz.
Te dwa promienie wyszły, z wnętrzności miłosierdzia Mojego wówczas, kiedy konające Serce Moje zostało włócznią otwarte na krzyżu.
Szczęśliwy, kto w ich cieniu żyć będzie – mówi Jezus – bo nie dosięgnie go sprawiedliwa ręka Boża.
Obraz – powiedział Pan Jezus – ma przypominać żądania Mojego Miłosierdzia, bo nawet wiara najsilniejsza nic nie pomoże bez uczynków. Podaję ludziom naczynie – powiedział Jezus do s. Faustyny – z którym mają przychodzić po łaski do źródła miłosierdzia; tym naczyniem jest obraz z podpisem: Jezu, ufam Tobie.
Obraz Miłosierdzia Bożego należy do najbardziej znanych i czczonych w Kościele na całym świecie. Pan Jezus powiedział: „ przez Obraz udzielę wiele łask duszom, obiecuję, że dusza, która czcić będzie ten obraz, nie zginie. Obiecuję także, już tu na ziemi, zwycięstwo nad nieprzyjaciółmi, a szczególnie w godzinę śmierci.
Obraz namalował malarz z Wilna Eugeniusz Kazimirowski w 1934 roku.
W tym tygodniu Waszym obowiązkiem jest zapoznanie się z treścią katechezy 🙂
Wersja do wydruku: K7i8 – Święta siostra Faustyna Kowalska i obraz Bożego Miłosierdzia
***********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania: 20 – 24 kwietnia 2020
Katecheza 5 (55 w podręczniku)
Temat: Chrystofanie umocnieniem wiary Kościoła.
Cel: Uczeń dowie się co to jest chrystofania oraz dlaczego Pan Jezus po swoim zmartwychwstaniu ukazywał się Apostołom?
Ostatnio przeżywaliśmy Zmartwychwstanie Jezusa, które jest wielka tajemnicą Boga. Tą tajemnicę przekazali nam Apostołowie, wybrani przez Jezusa posłańcy. Trudna to była dla nich misja. Ale Jezus zadbał o to, pomógł im. Najpierw (1) ukazywał im się po zmartwychwstaniu (chrystofania), (2) by stali się wiernymi świadkami największego i najważniejszego wydarzenia w historii ludzkości. Potem zesłał na nich moc Ducha Świętego, która dodała im odwagi, męstwa i wytrwałości w ewangelizowaniu i niesieniu ludziom Jezusa. Dzisiaj to dzieło kontynuują kapłani. (3) My spotykamy się z Panem Jezusem Zmartwychwstałym w kościele przyjmując sakramenty, modląc się i słuchając/czytając Słowo Boże.
Zadanie do wykonania (obowiązkowe): Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 127) i fotografię swojej pracy prześlij na email do kontaktu.
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych (nieobowiązkowe): Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy i fotografię również wyślij.
Katecheza 6 (46 w podręczniku)
Temat: Idea Królestwa Bożego i jego prawo – przypowieść o chwaście i sieci.
Cel: Uczeń dowie się co Pan Jezus mówi o Królestwie Bożym w przypowieści o chwaście i sieci, kto jest wezwany do Królestwa Bożego oraz co należy czynić, aby osiągnąć świętość.
Pan Jezus zostawiał swoich następców do głoszenia Jego nauki oraz przygotowania ludzi do powtórnego Jego przyjścia na ziemię. (1) Idea Królestwa Bożego i Jego prawa są ukazane jako sąd ostateczny, na którym dobrzy ludzie zostaną oddzieleni od złych i otrzymają nagrodę życia wiecznego w niebie. Tą prawdę ukazują przypowieści o chwaście i sieci. (2) Każdy człowiek jest wezwany do Królestwa każdego człowieka. Jezus umarł za grzechy wszystkich ludzi i pragnie nieba(świętości) dla każdego. Być świętym (kochać Boga i ludzi) jest bardzo trudno, ale z pomocą łaski Bożej można to osiągnąć. (3) Aby osiągnąć świętość (kochać Boga i ludzi) powinniśmy regularnie korzystać z sakramentu spowiedzi i Komunii Św., czytać Słowo Boże.
Zadanie do wykonania (obowiązkowe): Zapisz w zeszycie temat, a pod nim odpowiedzi na pytania z fioletowego pola (str. 107) i fotografię swojej pracy prześlij na email do kontaktu.
Nie przepisuj treści pytań, tylko same ponumerowane odpowiedzi. Pomocą niech będzie dla Ciebie powyższy pogrubiony tekst 🙂
Zadanie dla Chętnych (nieobowiązkowe): Rozwiąż ćwiczenia z bieżącej katechezy i fotografię również wyślij.
Wersja do wydruku: Klasa 5 – k5i6
************************************************************************************************************
Krótkie rozszerzenie ostatniego tematu
Wielkanocne tradycje i zwyczaje ludowe.
Wielki Czwartek – w tym dniu w czasie Mszy św. księża obmywają stopy 12 mężczyzn na pamiątkę Ostatniej Wieczerzy.
Według tradycji ludowej – chłopcy wyganiali Wielki Post, hałasując kołatkami (dzwony kościelne milczały, aż do Niedzieli Wielkanocnej). Dzieci robiły dobre uczynki.
Wielki Piątek – to dzień wyciszenia.
W kościele nie ma Mszy św. (to jedyny taki dzień w roku), natomiast wierni gromadzą się przy grobie Jezusa: czuwają i modlą się.
Dawniej piątkowe modlitwy były bardziej widowiskowe. Pojawiały się procesje grzeszników odzianych w worki żałobne, którzy kładli się krzyżem w kościele na podłodze i przepraszali za grzechy.
Wielka Sobota – to Wigilia Wielkanocy. Podczas nabożeństwa, w tym dniu święci się ogień, wodę i ciernie. Ogień symbolicznie spala to, co stare, a woda daje życie.
Dawniej wodą skrapiano dom, by rok był spokojny. Podsycano ogień i wrzucano do niego leszczyny. Popiół rozrzucano w dniu pierwszej orki, co miało zapewnić szczęście i dostatek.
Niedziela Wielkanocna – świętujemy.
Wstajemy bardzo wcześnie by pójść na Mszę św. zwaną rezurekcją. Niedziela to najważniejsze święto chrześcijańskie, nazywane dawniej Paschą.
Według tradycji stół świąteczny powinien być przykryty białym obrusem i udekorowany liśćmi bukszpanu – a na środku stołu stawiamy figurkę baranka.
Poniedziałek Wielkanocny – (lany poniedziałek, śmigus – dyngus) – to czas radości i zabawy. W tym dniu polewamy się wodą.
Dawniej śmigus oznaczał tradycyjne smaganie wierzbowymi gałązkami dziewcząt po gołych łydkach – oczywiście w formie zabawy.
Dyngus – to inaczej wykup. Chłopcy chodzili od domu do domu i w zamian za życzenia i śpiew domagali się wykupu w postaci pisanek, słodyczy, pieniędzy.
Dawniej chodzono po wsi z kogutem – symbolem sił witalnych i urodzaju.
W Wielkanocny Poniedziałek święci się pola. Gospodarze wyruszają w procesji na pola święcą je palmami nasączonymi wodą.
Święta Wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno.
Wersja do wydruku: Wielkanocne tradycje i zwyczaje ludowe
Czas obowiązywania 6-8 kwietnia oraz 15-17 kwietnia 2020r. (dla klas, które nie przerabiały jeszcze poniższego tematu)
Dla klas, które już poniższy temat przerobiły powyżej jest zamieszczone krótkie rozszerzenie na temat tradycji związanych z Wielkanocą
Katecheza 4
Temat: Zmartwychwstanie podstawą i źródłem chrześcijańskiego życia.
Cel: Kształtowanie postawy wdzięczności za dzieło odkupienia i zmartwychwstania
Z dzisiejszej katechezy dowiesz się:
-Co to jest zmartwychwstanie?
-Czym jest zmartwychwstanie Jezusa dla chrześcijanina?
Ofiara Jezusa na krzyżu była bardzo potrzebna, pokonała diabla i śmierć, otworzyła niebo (zamknięte przez grzech pierworodny). Ten etap misji Jezusa skończył się, przyszedł następny: (1) zmartwychwstanie – czyli powstanie z martwych, ponowne ożywienie. Zmartwychwstanie jest wielką tajemnicą Boga ale również prezentem dla nas. Zapowiada, że my też zmartwychwstaniemy i dlatego śmierci nie powinniśmy się bać. (2) Jest ono dla nas źródłem i zapowiedzią naszego zmartwychwstania.
Zadanie: Przeczytaj fragment Pisma Świętego z żółtego pola Łk.24,1-10
Odpowiedz na pytania z filetowego pola i zapisz w zeszycie (s.125)
Wersja do wydruku: Klasa 5 – k4
***********************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)
Katecheza 2
Temat: Pan Jezus uczy o rozwoju Królestwa Bożego – przypowieść o ziarnku gorczycy.
Cel: Z dzisiejszej katechezy dowiesz się: Co Pan Jezus mówi o Królestwie Bożym i do czego je porównuje oraz jak my możemy przyczynić się do jego rozwoju.
Jezus przyszedł na ziemię, aby powiedzieć nam, że Bóg jest Miłością, kocha człowieka bezgranicznie i daje szansę poprawy każdemu do końca jego dni życia. Jest to nauka o Królestwie Bożym, a dla jej zrozumienia posługiwał się przypowieściami.
Dzisiaj poznamy jedną: O ziarenku gorczycy (przeczytaj ją teraz Mt13,31-32,)
(1) W tej przypowieści Jezus mówi, że wszyscy ludzie są powołani do Królestwa Bożego.
Na chrzcie otrzymaliśmy ,, ziarenko wiary’’, a Bóg daje łaskę, aby ta wiara wzrastała.
Jezus zaprasza nas, abyśmy przyczyniali się (2) do rozwoju tego Królestwa poprzez częstą spowiedź, Komunię św., codzienną modlitwę, dobre uczynki.
Zadanie: Odpowiedz na pytania z filetowego pola (str.105) w podręczniku i zapisz je w zeszycie.
Katecheza 3
Temat: Chrystus wzorem posłuszeństwa wobec Boga.
Cel: Z dzisiejszej katechezy dowiesz się :
-Co uczynił Jezus dla ludzi umierając na krzyżu
-Co jest wyrazem Jego miłości do człowieka
Już niedługo będziemy przeżywać wielkie święto, Wielkanoc=Zmartwychwstanie Jezusa. Ale wcześniej zatrzymamy się na wydarzeniu JEGO męki i śmierci.
Wydano na Jezusa niesprawiedliwy wyrok śmierci przez ukrzyżowanie. Ta forma kary była przeznaczona dla największych przestępców. Jezus z pokorą przyjął to upokorzenie. Czy to było konieczne. Tak, taka była wola Boga Ojca. Grzech Adama i Ewy zerwał przyjaźń człowieka z Bogiem(zaistniał „dług”każdego człowieka wobec Boga). Tylko Ofiara z życia Jezusa(Syna Bożego) mogła ten dług spłacić (wyratować z pułapki diabła).
(1) Jezus wypełniając wolę Boga Ojca, pojednał nas z NIM. (2) Umierając na krzyżu odkupił nasze grzechy i otworzył nam niebo. (3) Fakt, że Jezus oddał za nas swoje życie jest Jego największym wyrazem miłości.
Zadanie:
Przeczytaj fragment Pisma św. Łk.23,33-46 (str. 118-119 podr.)
Odpowiedz na pytania z fioletowego pola, str.119 i zapisz je w zeszycie.
Wersja do wydruku: Klasa 5 – k2i3
************************************************************************************************************
Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)
Katecheza Nr 1
Temat: Kazanie na Górze – Osiem błogosławieństw.
Cel: Zapoznanie z treścią ośmiu błogosławieństw; budzenie w uczniach postawy słuchania i wypełniania w życiu słowa Bożego.
Dzisiaj dowiemy się ,że Jezus pragnął dla nas szczęścia, po to właśnie przyszedł na ziemię. Tą naukę przekazał w Kazaniu na Górze, a ujął ją w ośmiu błogosławieństwach. Pouczył w nich, że nawet trudności przeżywane z Jezusem prowadzą do świętości i pogłębienia wiary.
Jezus jest Autorem owych 8 błogosławieństw, w których zachęca nas do ufności i zawierzenia Bożej Opatrzności. Ten kto wypełnia naukę Jezusa nie tylko jest człowiekiem błogosławionym – szczęśliwym, ale również dostępuje spełnienia obietnicy życia z Jezusem w zjednoczeniu już tu na ziemi i później w Niebie.
Zadanie do wykonania:
Zapisz w zeszycie odpowiedzi na pytania z fioletowego pola ze strony 103.
Poproś w modlitwie Jezusa o wytrwałość i cierpliwość w trudach.
Wersja do wydruku: Jest tutaj 🙂
************************************************************************************************************
Poniedziałek 23.03.2020
Pan Jezus aby wysłużyć nam zbawienie przeszedł przez bardzo ciężką mękę. Jeną z jej części była droga z Jerozolimy na Golgotę…
Zachęcam Cię do obejrzenia krótkiego rozważania Drogi Krzyżowej przedstawionego w formie sztuki malowania piaskiem.
Jeśli masz chęć narysuj dowolną stację Drogi Krzyżowej.
Jezus jest naszym Zbawicielem i ma dla życia każdego wspaniały Plan
Zapraszam do obejrzenia 🙂