Prace do oceny wysyłamy do swoich nauczycielek:
Aleksandra Fedynicz – Komosa aleksandra.fedyniczkomosa@sp2gk.onmicrosoft.com
Barbara Lewandowska barbara.lewandowska@sp2gk.onmicrosoft.com
Data publikacji: 19 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 22 – 26 czerwca 2020 r.
Lekcja 14
Temat: Rewolucja francuska i okres napoleoński – podsumowanie rozdziału.
Cel: utrwalenie zdobytej wiedzy.
Opis lekcji: praca z testem
Przepisz temat, cel i opis lekcji.
Pora na utrwalenie zdobytej wiedzy! Przekonaj się, ile wiesz o rewolucji we Francji, Napoleonie, Legionach Polskich oraz Księstwie Warszawskim, podejmij wyzwanie i rozwiąż test, do którego link znajduje się poniżej. Test nie jest na ocenę, ale dzięki niemu możesz się sprawdzić. Powodzenia!
https://www.testportal.pl/test.html?t=SiTBVDZGYgpr
*wersja do wydruku: historia 6_22_czerwiec
Data publikacji: 12 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 15 – 19 czerwca 2020 r.
Lekcja 13
Temat: Księstwo Warszawskie str. 207 – 211.
Cel: dowiemy się, w jakich okolicznościach powstało i jak było zorganizowane Księstwo Warszawskie
Opis lekcji: praca z materiałem filmowym, tekstem przygotowanym przez nauczyciela, podręcznikiem, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
Zapisz w zeszycie temat, cel lekcji i numery stron z podręcznika.
Obejrzyj materiał filmowy, który jest opowieścią o dzisiejszej lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=7__dGIsNiTs
Zapoznaj się z tekstem z podręcznika – str. 207 – 208. Zwróć uwagę na to, jak doszło do powstania Księstwa Warszawskiego (gdzie i kiedy), kto nadał Księstwu konstytucję, jaki ustrój wprowadzała oraz kto został naczelnym dowódcą armii Księstwa.
Przejdź do str. 209. Przeczytaj tekst, szczególną uwagę poświęć fragmentowi opowiadającemu o wojnie polsko – austriackiej (jedna z bitew rozegrała się wtedy pod Górą Kalwarią) i powiększeniu ziem Księstwa. Spójrz na mapę (str. 209). Zobacz, jakie ziemie wchodziły w skład Księstwa Warszawskiego po pokoju w Tylży, a jakie zostały przyłączone po wojnie z Austrią.
O udziale Polaków w wojnach napoleońskich opowiada tekst na str. 209 (pierwszy akapit), oraz na str. 210. Przeczytaj go. Znajdź zdanie mówiące o tym, co stało się z Księstwem po ostatecznej klęsce Napoleona.
Zapisz w zeszycie notatkę: przepisz punkty 1 – 4 ze str. 211 („To już wiem”).
*wersja do wydruku: historia 6_15_czerwiec
Data publikacji: 7 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 8 – 12 czerwca 2020 r.
Lekcja 12
Temat: Legiony Polskie we Włoszech str. 203 – 206.
Cel: dowiemy się, gdzie i dlaczego powstały Legiony Polskie. Poznamy historię polskiego hymnu narodowego
Opis lekcji: praca z materiałem filmowym, tekstem przygotowanym przez nauczyciela, podręcznikiem, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
Obejrzyj materiał filmowy, który jest opowieścią o dzisiejszej lekcji, oglądaj je w podanej kolejności:
część pierwsza: https://www.youtube.com/watch?v=oJ87ogIl4ss,
część druga: https://www.youtube.com/watch?v=0jKwmieKj9M,
część trzecia: https://www.youtube.com/watch?v=d3ff-GztqJo.
Zwróć uwagę na nazwiska polskich dowódców, które pojawiają się w kolejnych odcinkach.
Z Legionami Polskimi związana jest najważniejsza polska pieśń – hymn. Obejrzyj materiał filmowy, który opowiada o historii naszego hymnu: https://www.youtube.com/watch?v=f7Sq1t6kue8. Spójrz na ilustrację na str. 205, na której został przedstawiony Józef Wybicki.
Dla utrwalenia swojej wiedzy przeczytaj tekst z podręcznika str. 203 – 206. Zwróć jeszcze raz uwagę na to, w jakim celu powstały Legiony i dlaczego walczyły u boku Francuzów.
Zapisz notatkę:
- Utrata przez Polskę niepodległości – emigracja wielu patriotów. Miejsce emigracji – Francja (walczyła z Austrią, Prusami).
- Walki Francji z zaborcami nadzieją dla Polaków. Dążenie Polaków do utworzenia własnego wojska.
- 1797 r. – Republika Lombardzka (Włochy; miejsce walk Francuzów dowodzonych przez generała Napoleona Bonapartego) – utworzenie Legionów Polskich. Na czele Legionów generał Jan Henryk Dąbrowski.
- Cel Legionów – walka u boku Francji z zaborcami, odzyskanie niepodległości.
- Legiony szkołą patriotyzmu i demokracji. Wolność i równość wszystkich żołnierzy.
- Walki legionistów:
– Włochy
– podpisanie pokoju przez Napoleona – wysłanie Legionów na wyspę San Domingo (Haiti) w celu tłumienia antyfrancuskiego powstania
- Józef Wybicki i „Pieśń Legionów Polskich we Włoszech”.
*wersja do wydruku: historia 6_8_czerwiec
Data publikacji: 31 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 1 – 5 czerwca 2020 r.
Lekcja 11
Temat: Napoleon w Europie str. 194 – 202, 212 – 213.
Cel: poznajemy epokę napoleońską
Opis lekcji: praca z materiałem filmowym, tekstem przygotowanym przez nauczyciela, podręcznikiem, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
- Obejrzyj materiał filmowy, który przybliży Ci postać Napoleona Bonaparte: https://www.youtube.com/watch?v=8aq_gRfmjgY
- Przeczytaj tekst na stronach: 194 – 195. Zwróć uwagę, w jaki sposób Napoleon przejął władzę we Francji oraz na czym polegała przeprowadzona przez niego reforma prawa. Przeczytaj też ciekawostkę na str. 196. Przyjrzyj się uważnie obrazowi „Koronacja Napoleona”, znajdź Napoleona i jego żonę oraz papieża.
- Napoleon dążył do podboju Europy. W tym celu stworzył potężną armię i toczył nieustanne bitwy z Wielką Brytanią, Austrią i Prusami. O wojnach Napoleona opowiada tekst na str. 196. Przeczytaj go, znajdź na mapie (str. 196) miejsca bitew: Austerlitz, Ulm, Jena, Auerstadt, Frydland.
- Po podporządkowaniu sobie zachodniej Europy (oprócz Wielkiej Brytanii), cesarz postanowił wyprawić się na Rosję, która była sojuszniczką Wielkiej Brytanii. W roku 1812 Napoleon ruszył do Rosji na czele Wielkiej Armii. Przeczytaj tekst ze str. 199 – 200, który opowiada o wojnie Napoleona z Rosją. Zwróć uwagę na to, dlaczego cesarz poniósł klęskę w wojnie z Rosją.
- Klęska Napoleona w Rosji sprawiła, że powstała nowa koalicja antyfrancuska, w której skład wchodziły: Prusy, Austria, Rosja, Wielka Brytania, Szwecja. Decydująca kilkudniowa bitwa stoczyła się pod Lipskiem. Była to „bitwa narodów”. Przeczytaj tekst na str. 201, znajdź na mapce Lipsk oraz wyspę Elbę, na którą Napoleon został zesłany.
- W 1815 roku Napoleon wrócił do Francji i na sto dni przejął władzę. Nie udało mu się jednak odbudować dawnej potęgi, w bitwie pod Waterloo (teren dzisiejszej Belgii) poniósł ostateczną klęskę. Napoleon został zesłany na Wyspę św. Heleny (Ocean Spokojny), gdzie zmarł kilka lat później.
- Zapisz notatkę: punkty 1, 2, 3 str. 198 („To już wiem”) oraz 1, 3 i 4 str. 202 („To już wiem”).
- Dla chętnych: przeczytaj tekst p.t. „Zagadka śmierci Napoleona” na str. 212 – 213. Zajrzyj też na stronę https://www.edukator.pl/napoleon-bonaparte,4732.html i przeczytaj kilka ciekawostek o cesarzu.
*wersja do wydruku: historia 6_1_czerwiec
Data publikacji: 24 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 25 – 29 maja 2020 r.
Lekcja 10
Temat: Rewolucja we Francji. Francja republiką str. 184 – 193.
Cel: dowiemy się, jakie wydarzenia miały miejsce we Francji w drugiej połowie XVIII wieku. Poznamy przyczyny i skutki wielkiej rewolucji francuskiej.
Opis lekcji: praca z materiałem filmowym, tekstem przygotowanym przez nauczyciela, podręcznikiem, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
Obejrzyj materiał filmowy, który dotyczy dzisiejszej lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=ed3ncsgZJ7U
Lekcja opowiada wydarzeniach, które miały miejsce we Francji: o wielkiej rewolucji francuskiej, która doprowadziła do zmiany ustroju. Francja z monarchii stała się republiką. Jakie były przyczyny tego wydarzenia?
Zacznijmy od tego, jak wyglądało społeczeństwo francuskie w XVIII wieku. Przyjrzyj się uważnie ilustracjom na str. 185. Przedstawiają one stany, na jakie dzieliło się społeczeństwo francuskie. Przeczytaj uważnie opisy tych ilustracji. Zwróć uwagę na to, jaki procent społeczeństwa stanowił stan pierwszy i drugi, a jaki stan trzeci oraz jakie prawa miał każdy z tych stanów.
Przeczytaj teraz tekst z podręcznika ze str. 184, uświadom sobie, w jakim celu Ludwik XVI zwołał Stany Generalne czyli przedstawicieli wszystkich trzech stanów.
Przejdź teraz na strony 186, 187 i 188, przeczytaj tekst, który opowiada o wydarzeniach, które miały miejsce podczas obrad stanów Generalnych: bunt przedstawicieli stanu trzeciego, ogłoszenie się przez nich Zgromadzeniem Narodowym, uznanie Zgromadzenia przez króla, zbieranie przez niego wojska, zdobycie i zburzenie Bastylii przez mieszkańców Paryża. Zwróć uwagę na to, jakie zasady wprowadzała Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela oraz konstytucja uchwalona we wrześniu 1791 roku.
Przyjrzyj się uważnie wykresowi umieszczonemu na str. 188, który przedstawia przyczyny i skutki rewolucji we Francji.
Konstytucja wprowadzała we Francji nowy ustrój – monarchię konstytucyjną. Jednak już rok po jej uchwaleniu Francja stała się republiką, a król został ścięty na gilotynie. Doprowadziły do tego wydarzenia, o których opowiada tekst na str. 190. Przeczytaj go.
Po ścięciu Ludwika XVI rządy przejęli jakobini, na ich czele stał Maksymilian Robespierre. Jest to czas wielkiego terroru. Przeczytaj tekst ze str. 191, który opowiada o tych czasach oraz tekst źródłowy „Dekret o podejrzanych”. Zwróć uwagę na to, kto mógł być uznany za wroga republiki.
Wielki terror skończył się wraz z upadkiem rządów jakobinów, opowiada o tym podrozdział „Upadek rządów jakobinów” na str. 192. Przeczytaj go.
Zapisz notatkę:
- Społeczeństwo we Francji w XVIII wieku – podział na trzy stany:
a. stan pierwszy i drugi – duchowieństwo i szlachta (ok. 2%) – najwięcej praw
b. stan trzeci – mieszczanie i chłopi (ok. 98%) – najmniej praw, obowiązek płacenia podatków
2. Burżuazja – bogaci mieszczanie.
3. Kryzys we Francji – wojny, wydatki związane z Wersalem.
4. 1789 – zwołanie przez króla Ludwika XVIII Stanów Generalnych – przedstawicieli wszystkich trzech stanów (po raz pierwszy od prawie 200 lat). Cel – podwyższenie podatków.
5. Dążenie przedstawicieli stanu trzeciego do uzyskania praw, ogłoszenie się Zgromadzeniem Narodowym. Obrady w sali do gry w piłkę, uznanie Zgromadzenia przez króla. Konstytuanta w celu uchwalenia konstytucji.
6. Potajemne zbieranie przez króla wojska. Cel – rozpędzenie Konstytuanty.
7. Atak mieszkańców Paryża na Bastylię (twierdzę zamieniona w więzienie dla więźniów politycznych) Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Zamieszki w całej Francji.
8. Zgoda króla z ludem
a. Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela
b. Konstytucja – Francja monarchią konstytucyjną, trójpodział władzy
9. Wojna Francji z Austrią i Prusami, spiskowanie Ludwika XVI z innymi państwami w celu obalenia rewolucji. Próba ucieczki króla.
10. Egzekucja Ludwika XVI. Zniesienie monarchii, Francja republiką.
11. Przejęcie rządów przez jakobinów – czas terroru. Maksymilian Robespierre.
12. Obalenie rządów jakobinów
a. Nowa konstytucja
b. Powołanie rządu – dyrektoriatu (5 osób)
*wersja do wydruku: historia 6_25_maj
Data publikacji: 17 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 18 – 22 maja 2020 r.
Lekcja 9
Temat: Insurekcja kościuszkowska. III rozbiór Polski str. 174 – 179
Cel: poznajemy przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego
Opis lekcji: praca z materiałem filmowym, tekstem przygotowanym przez nauczyciela, podręcznikiem, mapą, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
Obejrzyj materiał filmowy, który dotyczy dzisiejszej lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=bbWnUn-1wpw
Przeczytaj opis zamieszczony poniżej, a następnie tekst z podręcznika str. 174 – 175, 177 – 178.
II rozbiór Polski oznaczał zbliżający się koniec naszego państwa tym bardziej, że faktyczną władzę sprawował ambasador rosyjski, a król został zepchnięty na margines. W tej sytuacji już rok po II rozbiorze grupa patriotów postanowiła walczyć o wolność Polski. W 1794 roku (rok do zapamiętania) wybuchło pierwsze polskie powstanie – insurekcja. Na czele powstańców stanął Tadeusz Kościuszko. 24 marca 1794 roku Tadeusz Kościuszko na rynku w Krakowie (Warszawa była opanowana przez Rosjan) złożył uroczystą przysięgę. Oprócz przysięgi walki do ostatniej kropli krwi, Kościuszko wezwał wszystkich Polaków do przyłączenia się do powstania. Walki stoczone m.in. pod Racławicami i Maciejowicami świadczyły o bohaterstwie i poświęceniu Polaków, na szczególną uwagę zasługują kosynierzy (czyli chłopi, którzy walczyli kosami i to właśnie oni przyczynili się do zwycięstwa pod Racławicami) i chłop Wojciech Bartos (później Bartosz Głowacki). Walki wybuchły także w Warszawie (na czele stanął szewc Jan Kiliński) oraz w Wilnie. Warszawa szybko została wyzwolona spod panowania Rosjan. Niestety na krótko. Wobec przeważającej siły wroga powstanie zakończyło się klęską. Rosjanie zajęli Warszawę mordując wcześniej wszystkich mieszkańców Pragi leżącej na prawym brzegu Wisły.
Spójrz teraz na mapę na stronie 178. W 1795 roku (rok do zapamiętania) Rosja, Prusy i Austria ponownie podzieliły między siebie resztę ziem Rzeczypospolitej. W wyniku III rozbioru Polska zniknęła z mapy Europy. Stanisław August Poniatowski został zmuszony do abdykacji (zrzeczenia się korony) i wywieziony do Petersburga, gdzie zmarł dwa lata później.
Zapisz notatkę:
- Rządy ambasadora Rosji – rosnący sprzeciw patriotów.
- 24 III 1794 – rynek w Krakowie. Przysięga Tadeusza Kościuszki – wybuch powstania –insurekcji. Tadeusz Kościuszko – naczelnik powstania.
- Uniwersał połaniecki – przyznanie chłopom wolności osobistej i gwarancji nieusuwalności z ziemi – próba zachęcenia chłopów do walki.
- Walki:
- Racławice – zwycięstwo powstańców, udział kosynierów (kosynierzy – chłopi uzbrojeni w kosy)
- powstanie w Warszawie – na czele staje szewc Jan Kiliński; zdobycie stolicy przez powstańców, wypędzenie wojsk rosyjskich
- powstanie w Wilnie
- powstanie w Wielkopolsce przeciwko Prusom – na czele powstania generał Jan Henryk Dąbrowski
- bitwa pod Maciejowicami – klęska powstańców, ranny Kościuszko dostaje się do niewoli
- rzeź Pragi – wymordowanie przez Rosjan wszystkich mieszkańców Pragi
- zdobycie Warszawy przez Rosjan, upadek powstania.
- 1795 – III rozbiór Polski. Udział biorą Prusy, Rosja i Austria. Rzeczpospolita znika z mapy Europy.
- Abdykacja Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Obejrzyj materiał filmowy o rozbiorach Rzeczypospolitej: https://www.youtube.com/watch?v=ZBx40SBSvoU
Praca obowiązkowa do sprawdzenia: wykonaj w zeszycie polecenia: 1, 3 i 6 ze strony 182. Przepisz do zeszytu polecenia i zapisz odpowiedzi (staraj się pisać czytelnie). Zrób zdjęcie wykonanej pracy (zwróć uwagę, by było wyraźne) i wyślij na adres swojej nauczycielki: barbara.lewandowska@sp2gk.onmicrosoft.com lub aleksandra.fedyniczkomosa@sp2gk.onmicrosoft.pl.
Czas wykonania pracy: do 30 maja.
*wersja do wydruku: historia 6_18_maj (pdf.io) (1)
Data publikacji: 8 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 11 – 15 maja 2020 r.
Lekcja 8
Temat: Wojna w obronie Konstytucji. II rozbiór Polski. str. 171 – 173
Cel: poznajemy okoliczności II rozbioru Polski
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca z materiałem filmowym, podręcznikiem, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
Obejrzyj materiał filmowy, który wprowadzi Cię do dzisiejszej lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=w1Tr_-lmo2E Znajdź Targowicę na mapie (str. 172).
Przeczytaj tekst z podręcznika str. 171 oraz opis zamieszczony poniżej:
Po uchwaleniu Konstytucji 3 Maja przeciwnicy reform udali się do Katarzyny II, by prosić ją o pomoc w obaleniu Konstytucji. W Targowicy (miejscowość na Ukrainie) zawiązali oni konfederację przeciw Konstytucji. Prosili o pomoc Katarzynę II. Co ciekawe, akt konfederacji spisany był w Petersburgu, w Targowicy tylko go ogłoszono. Na czele konfederacji stanęło trzech magnatów: Szczęsny Potocki, Franciszek Ksawery Branicki, Seweryn Rzewuski. Stali się później symbolem zdrady narodowej.
Katarzyna II oczywiście udzieliła wsparcia i wysłała swoje wojska. Rozpoczęła się wojna w obronie Konstytucji. W czasie walk patrioci wykazywali się olbrzymią odwagą i wolą walki. Chcąc ich uczcić, Stanisław August Poniatowski ustanowił order Virtuti Militari (Męstwu Żołnierskiemu), który do dzisiaj jest najwyższym odznaczeniem wojskowym. W książce na stronie 171 masz pierwotny wygląd orderu. Dzisiaj wygląda on tak:
Niestety wojna zakończyła się klęską Rzeczypospolitej. Karą za próbę unowocześnienia państwa był kolejny rozbiór ziem, w którym uczestniczyły dwa państwa: Rosja i Prusy. Było to w 1793 roku (data do zapamiętania).
Przeczytaj tekst na stronie 172, przyjrzyj się mapie i oceń, które państwo zabrało podczas II rozbioru najwięcej ziem.
Zapisz notatkę:
- Targowica – konfederacja przeciw Konstytucji 3 Maja. Konfederaci wzywają na pomoc Katarzynę II. Symbol zdrady narodowej.
- Wojna w obronie Konstytucji. Armią Rzeczpospolitej dowodził bratanek króla Książę Józef Poniatowski
a. Początkowe zwycięstwa wojsk Rzeczpospolitej: bitwy pod Zieleńcami, Dubienką
b. Ustanowienie orderu Virtuti Militari
3. Przystąpienie króla targowiczan. Unieważnienie Konstytucji 3 Maja.
4. 1793 rok – II rozbiór Polski
a. Rosja – wschodnia część Rzeczypospolitej, Ukraina, Podole
b. Prusy – Gdańsk, Wielkopolska, część Mazowsza
5. Sejm rozbiorowy w Grodnie. Sejm niemy – milczące zatwierdzenie rozbioru Polski. Grodno obstawione rosyjskimi wojskami
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, odwiedź stronę dostępną pod linkiem: https://epodreczniki.pl/a/konfederacja-targowicka/D9VPPNEa6
*wersja do wydruku: historia 6_11_maj (pdf.io)
Data publikacji: 30 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 4 – 8 maja 2020 r.
Lekcja 7
Temat: Uchwalenie Konstytucji 3 maja str. 169 – 170
Cel: poznamy okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 maja, dowiemy się, jakie reformy wprowadzała Konstytucja
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca z materiałem filmowym, podręcznikiem, zapisanie notatki.
Już wiesz, że Rzeczpospolita chyliła się ku upadkowi. Po pierwszym rozbiorze Polski stało się oczywiste, że konieczne jest przeprowadzenie reform, by zapobiec całkowitej klęsce państwa polskiego. Taką próbę ratowania państwa podjęto na Sejmie Wielkim – Czteroletnim, który zakończył się uchwaleniem nowoczesnej konstytucji. Była to pierwsza taka konstytucja w Europie, a druga na świecie. Wprowadzała poważne zmiany w Rzeczpospolitej.
Przebieg lekcji:
Obejrzyj materiał filmowy dotyczący uchwalenia Konstytucji 3 maja: https://www.youtube.com/watch?v=-GBAolHelHs
Przeczytaj uważnie tekst ze str. 169 i 170. Zwróć uwagę na tekst z ramki „Ciekawostka”, który wyjaśnia, dlaczego sejmu, który zebrał się w celu uchwalenia reform nie można było zerwać za pomocą liberum veto.
Obejrzyj materiał filmowy o Konstytucji: https://www.zamek-krolewski.pl/edukacja/3maj-po-krolewsku/_nocache
Przyjrzyj się obrazowi Jana Matejki „Konstytucja 3 maja” na str. 170. Obejrzyj materiał filmowy o obrazie: https://www.youtube.com/watch?v=_EjUJZPd2tk
Zapisz notatkę:
- Wojna Rosji z Turcją – okazja do przeprowadzenia reform w Rzeczpospolitej.
- 1788 – początek obrad sejmu walnego. Sejm Wielki – Czteroletni. Marszałek Sejmu – Stanisław Małachowski.
- Zawiązanie konfederacji – nie obowiązuje zasada liberum veto.
- Stanisław Małachowski, Ignacy Potocki, Hugo Kołłątaj – opracowanie projektu reform. Król – zwolennik reform.
- 3 maja 1791 (data do zapamiętania) – uchwalenie Konstytucji.
- Reformy Konstytucji:
– zniesienie liberum veto – odtąd decyzje podejmowane będą większością głosów
– zniesienie wolnej elekcji – od tej pory tron Rzeczypospolitej będzie dziedziczny
– trójpodział władzy: władza ustawodawcza sprawowana przez dwuizbowy sejm (izba poselska i izba senatorska), władza wykonawcza sprawowana przez króla i rząd zwany Strażą Praw, władza sądownicza sprawowana przez niezawisłe sądy
– chłopi objęci opieką prawną
- Pozostałe reformy Sejmu Wielkiego:
– zwiększenie liczby wojska
– mieszczanie mogli zdobywać stopnie oficerskie w wojsku i sprawować urzędy
Jeśli chcesz, zobacz pełen tekst Konstytucji: https://www.zamek-krolewski.pl/__data/assets/pdf_file/0007/82375/KONSTYTUCJA-3-MAJA.pdf
*wersja do wydruku: historia-6_4_maj
Data publikacji: 26 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 27 – 30 kwietnia 2020 r.
Lekcja 6
Temat: Pierwszy rozbiór Polski str. 158 – 162
Cel: poznamy okoliczności elekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego; dowiemy się, jak doszło do pierwszego rozbioru Polski.
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca z podręcznikiem, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
- Przepisz temat i cel lekcji oraz numery stron. Opisu nie przepisuj.
- Wysłuchaj piosenki o Stanisławie Auguście Poniatowskim: https://www.youtube.com/watch?v=LkvfX-5UD4A i przeczytaj poniższy tekst.
Stanisław August Poniatowski został królem Rzeczpospolitej dzięki poparciu carycy Rosji Katarzyny II. Caryca liczyła na to, że nowy król zawdzięczający jej swoją pozycję, całkowicie podporządkuje swoje państwo Rosji. Tymczasem król okazał się zwolennikiem reform, a na początku panowania zdołał wprowadzić pewne zmiany. Przeprowadził reformę finansów, król założył także Szkołę Rycerską – szkołę przeznaczona dla młodych szlachciców, która miała wykształcić ich na gorących patriotów. Król dążył też do ograniczenia przywilejów szlachty, przede wszystkim zniesienia liberum veto tak, by decyzje na sejmie uchwalane były większością głosów. Te działania zaniepokoiły carycę Rosji. Na kolejnym sejmie – pod naciskiem Rosji i rosyjskiego ambasadora przebywającego na stałe w Warszawie szlachta uchwaliła tzw. prawa kardynalne. Zagwarantowano w nich wolną elekcję, liberum veto, prawo wypowiadania posłuszeństwa królowi.
Działania króla dążącego do ograniczenia praw szlachty a także ingerencja Rosji w sprawy Rzeczpospolitej, spowodowały niezadowolenie części szlachty, która w niewielkiej miejscowości Bar (na Podolu) zawiązała konfederację. Wywiązała się wojna trwająca 4 lata. Ta sytuacja stała się pretekstem dla Rosji, Prus i Austrii do wmieszania się w sprawy Rzeczpospolitej. Pod pozorem zaprowadzania porządku w 1772 roku (data do zapamiętania) państwa te dokonały podziału części ziem Polski. Podział ten ilustruje mapka zamieszczona poniżej oraz na stronie 160 w podręczniku.
Rok później w Warszawie zebrał się sejm, na którym posłowie i senatorowie wyrazili zgodę na rozbiór.
3. Przepisz notatkę (punkty 1 – 8):
- Ostatnia wolna elekcja – wybór Stanisława Poniatowskiego (jako król – Stanisław August Poniatowski) dzięki poparciu carycy Katarzyny II.
- Dążenie króla do wzmocnienia pozycji państwa.
- Niezadowolenie Rosji, Prus i Austrii.
- Prawa kardynalne zagwarantowane dla szlachty: wolna elekcja, liberum veto, prawo do konfederacji.
- Bar – miejscowość na Podolu – konfederacja.
- Wojna
- 1772 – pierwszy rozbiór Polski:
– Prusy – zajęcie Pomorza Gdańskiego (bez Gdańska) i Warmii
– Austria – Małopolska i część Podola (od tej pory tereny te nazywane były Galicją)
– Rosja – północno – wschodnia część Rzeczypospolitej
- Warszawa – sejm rozbiorowy. Szlachta wyraża zgodę na rozbiór Polski. Sprzeciw niewielkiej grupy posłów z Tadeuszem Rejtanem na czele.
4. Przeczytaj tekst z podręcznika – str. 158 – 161
Praca obowiązkowa do sprawdzenia: napisz w zeszycie krótką notatkę o Tadeuszu Rejtanie. Zrób zdjęcie pracy (staraj się pisać starannie i zadbaj o to, by zdjęcie było wyraźne). Wyślij pracę na adres mailowy swojej nauczycielki. Termin wykonania pracy: do 8 maja.
*wersja do wydruku: historia 6_27_04
Data publikacji: 19 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 20 – 24 kwietnia 2020 r.
Lekcja 5
Temat: Polska w czasach Sasów str. 152 – 157
Cel: poznajemy sytuację Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVIII wieku
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca z podręcznikiem, zapisanie notatki.
- Przepisz temat i cel lekcji oraz numery stron. Opisu nie przepisuj.
- Przyjrzyj się uważnie portretom na stronie 152 i 154.
Przedstawiają one polskich królów – bohaterów dzisiejszej lekcji: Augusta II Mocnego, Augusta III Sasa i Stanisława Leszczyńskiego. Zaczyna się epoka, która nazywana jest czasami Saskimi – August II i jego syn August III pochodzili z dynastii Wettinów – dynastii panującej w Saksonii. Znajdź Saksonię na mapie na stronie 153.
Niestety czasy panowania tych królów to czasy bardzo trudne dla naszego państwa. Zostaliśmy wplątani w wojnę północną, która przyniesie nam olbrzymie zniszczenia. W dodatku doszło do wojny najpierw między Augustem II Mocnym a Stanisławem Leszczyńskim o koronę Rzeczpospolitej, a potem między Stanisławem Leszczyńskim a Augustem III Sasem o to, kto ma panować w Rzeczypospolitej. Doprowadzi ona do tego, że będzie jednocześnie dwóch królów: August II i Stanisław Leszczyński, a potem Stanisław Leszczyński i August III. Szlachta podzieliła się na zwolenników Sasów i zwolenników Leszczyńkiego, często będzie też zmieniała swoje poparcie to dla jednego, to dla drugiego. Stąd pochodzi nawet przysłowie „Od Sasa do Lasa”. Jest jeszcze jedno przysłowie związane z panowaniem tych królów: „Za króla Sasa jedz, pij i popuszczaj pasa”. Opisuje ono sytuację, w której szlachcice nie interesowali się sprawami Rzeczypospolitej, spędzali czas na ucztach i zabawach. Nie chcieli dopuścić do żadnych reform, nieustannie zrywali sejmy. Byli przekonani, że dopóki Rzeczpospolita jest słaba, żadne państwo jej nie zagraża. Myślisz, że mieli rację?
Coraz większy wpływ na sprawy Rzeczpospolitej mieli władcy sąsiadujących z nami państw, czyli Rosja, Prusy i Austria. To też nie sprzyjało rozwojowi kraju, wręcz przeciwnie, ponieważ nasi sąsiedzi nie chcieli wzmocnienia naszego państwa.
Warto jednak pamiętać, że żyli wtedy ludzie, którzy dostrzegali potrzebę zmian w kraju. Zalicza się do nich ksiądz Stanisław Konarski, który głosił potrzebę reform i kształcenia szlachty. Dlatego założył nawet szkołę dla szlachciców Collegium Nobilium. O zmiany w kraju apelował także Stanisław Leszczyński.
- Przeczytaj uważnie tekst z podręcznika str. 152 – 157.
- Przepisz do zeszytu punkt 1, 2, 3, 4 ze str. 157 z podsumowania „To już wiem”. Będzie to Twoja notatka z tej lekcji.
*wersja do wydruku: historia-6_20_04
Data publikacji: 14 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 15 – 17 kwietnia 2020 r.
Lekcja 4
Temat: W walce o wolność str. 143 – 147
Cel lekcji: utrwalamy wiadomości o Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej
Opis lekcji: praca z materiałem filmowym
- Zacznij od przepisania tematu i celu lekcji. Opisu nie przepisuj.
- Obejrzyj wybrany przez siebie materiał:
https://www.youtube.com/watch?v=69GLVZlXVwE – wersja dłuższa
https://www.youtube.com/watch?v=MgewKc_-bHw – wersja krótsza
- Zapisz w zeszycie trzy zdania dotyczące powstania USA. Każde zdanie zacznij od słów: dowiedziałem się, że … (oczywiście dziewczynki rozpoczynają zdania słowami: dowiedziałam się, że …).
*wersja do wydruku: historia_6_15_04
Data publikacji: 3 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 6 – 8 kwietnia 2020 r.
Lekcja 3
Temat: Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej str. 143 – 147
Cel lekcji: dowiemy się, jakie były przyczyny rewolucji amerykańskiej. Poznamy Polaków, którzy przyczynili się do powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
Opis lekcji: praca z tekstem z podręcznika, zapisanie notatki, materiały dodatkowe/ciekawostki
I. Zacznij od przepisania tematu i celu lekcji. Opisu nie przepisuj.
II. Przeczytaj uważnie tekst z podręcznika, przyjrzyj się uważnie mapce na str. 146 i znajdź miasta wymienione w tekście.
III. Przepisz notatkę:
- 13 stanów – kolonii brytyjskich na wschodnich wybrzeżach Ameryki Północnej.
- Przyczyny niezadowolenia kolonistów:
a. podwyższenie przez rząd brytyjski podatków, które musieli płacić Amerykanie
b. zakaz rozwoju przemysłu w koloniach (mieszkańcy musieli kupować to, co wyprodukowali Brytyjczycy)
c. podwyższenie cła na sprowadzane towary
d. nakaz kupowania towarów przywożonych wyłącznie na brytyjskich statkach
e. brak przedstawicieli stanów w brytyjskim parlamencie
3. Boston – wyrzucenie do oceanu ładunku herbaty przywiezionej na angielskich statkach – „bostońskie picie herbaty”.
4. Ogłoszenie przez mieszkańców Deklaracji Niepodległości: wypowiedzenie posłuszeństwa Brytyjczykom, ogłoszenie powstania nowego państwa – Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
5. Wojna Amerykanów z Anglikami
a. George Waszyngton na czele armii amerykańskiej
b. Bitwy m.in.: Saratoga, Yorktown
c. Pokój – powstanie nowego państwa: Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
6. Polacy w walce o niepodległość USA:
a. Tadeusz Kościuszko
b. Kazimierz Pułaski
7. Ustrój USA – określony przez konstytucję: trójpodział władzy. Władza prawodawcza, wykonawcza, sądownicza.
IV. Możesz też obejrzeć:
https://www.youtube.com/watch?v=dNMkMHDYDjM
George Washington po angielsku:
https://www.youtube.com/watch?v=oeff14XdS9k&list=PLu2xst_eS6dp8H7H0YEZiF2rGN2qrn7M9
13 kolonii po angielsku:
https://www.youtube.com/watch?v=vd0fMpAIs1s
*wersja do wydruku: historia_6_6_04-skonwertowany
Data publikacji: 30 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 30 marca – 3 kwietnia 2020 r.
Adres mailowy nauczyciela, na który należy przesyłać prace: b.lewa@wp.pl – Barbara Lewandowska, olafek15@wp.pl – Aleksandra Fedynicz – Komosa. W tym tygodniu zadanie do sprawdzenia tylko dla chętnych!
Lekcja 2
Temat: Nowe potęgi europejskie str. 138 – 142
Cel lekcji: dowiemy się, jakie zmiany zachodziły w państwach sąsiadujących z Rzeczpospolitą w XVIII wieku.
Opis lekcji: praca z podręcznikiem oraz tekstem podanym przez nauczyciela, zapisanie notatki, praca z mapą.
Zadania do wykonania i materiały:
Zadanie 1
Przepisz do zeszytu temat lekcji (wraz z numerem lekcji), numery stron z podręcznika oraz cel lekcji. Przeczytaj podany niżej tekst (ale możesz od razu przejść do zadania 2).
Już wiesz, że wiek XVIII to epoka, którą nazywamy oświeceniem. Jest to „wiek rozumu”, ale także czas narodzin nowego modelu państwa tzw. absolutyzmu oświeconego. Polegał on na tym, że władca sprawuje władzę nieograniczoną czyli absolutną, ale przyznaje swoim poddanym pewne swobody, gdyż rządzenie to działanie dla ich dobra.
Jednocześnie XVIII wiek to czas narodzin nowych potęg w Europie. Wiesz już, że taka potęgą stała się Francja, w której panował Ludwik XIV. Ale pojawiły się nowe potęgi i to bardzo blisko Rzeczypospolitej. Były to: Austria (monarchia Habsburgów), Prusy i Rosja. W tych państwach władcy zaczęli przeprowadzać reformy (zmiany), które bardzo unowocześniły te kraje. Przede wszystkim były to reformy obejmujące gospodarkę, wojskowość ale także szkolnictwo. Wybitni władcy tego okresu to: Fryderyk II Wielki – król Prus (tak, tak! Dawne Prusy Książęce stały się królestwem), cesarzowa Maria Teresa i jej syn cesarz Józef II – władcy z austriackiej dynastii Habsburgów (stąd całe to wielkie państwo – Królestwo Czeskie, Królestwo Węgierskie znajdujące się pod panowaniem tej dynastii będziemy nazywać Austrią) oraz Piotr I Wielki – car Rosji oraz Katarzyna II Wielka – caryca Rosji.
Zadanie 2
Po przeczytaniu tekstu przepisz poniższą notatkę:
- Absolutyzm oświecony – nowa forma sprawowania rządów
– nieograniczona władza panującego
– reformy
– władca – „sługa ludu”
- Reformy w Rosji, Prusach i monarchii Habsburgów – Austrii:
– rozwój gospodarczy
– reformy wojskowe – zwiększenie liczby armii, unowocześnienie uzbrojenia
– reformy szkolnictwa – unowocześnienie programów nauczania, powszechny obowiązek szkolny
– powiększanie terytorium
- Władcy absolutni:
– Rosja – car Piotr I Wielki, caryca Katarzyna Wielka
– Prusy – król Fryderyk II Wielki
– Monarchia Habsburgów – Austria – cesarzowa Maria Teresa, cesarz Józef II
Zadanie 3
Przeczytaj uważnie tekst z podręcznika, str. 138 – 142
Zadanie 4
Przyjrzyj się mapie zamieszczonej poniżej i znajdź Prusy, Rosję i monarchię Habsburgów (Austrię)
Zadanie rozszerzające do sprawdzenia dla chętnych:
Na podstawie dostępnych źródeł podaj, który władca zyskał przydomek „król kapral”. Wyjaśnij, skąd wzięło się to określenie.
Napisz odpowiedź w zeszycie, zrób zdjęcie lub scan, nazwij plik, tzn. w nazwie wpisz swoje imię i nazwisko – pozwoli nam to na sprawniejsze ocenianie prac i wyślij mailem do swojego nauczyciela historii (adresy podane na górze). Masz czas do końca tygodnia:
Jeśli chcesz, dowiedz się więcej!
https://historia.na6.pl/pruski_absolutyzm_oswiecony
https://historia.na6.pl/abslutyzm_oswiecony_w_rosji
https://historia.na6.pl/absolutyzm_w_austrii
*wersja do wydruku: historia_6_30_03
Data publikacji: 25 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 25 – 27 marca 2020r.
Kochani Uczniowie klas szóstych! Zaczynamy nową przygodę z historią. Dla niektórych będzie to nowa lekcja, dla innych utrwalenie. Wkrótce jednak wszystko się wyrówna. Nie poddawajcie się i podejmijcie wyzwanie. Lekcje przepisujcie do zeszytu zgodnie z numeracją podaną niżej (można jakoś sobie oznaczyć, że są to szczególne warunki pracy – np. pisać innym kolorem). Przepisujecie z lekcji wszystko, oprócz tego, co jest boltowane i umieszczone kursywą (pogrubione i pochyłym drukiem). Pamiętajcie, żeby rozkładać sobie zadania do wykonania – nie wszystko na raz!!!
Lekcja 1
Temat: Oświecenie w Europie str. 132 – 137
Cel: Poznajemy idee epoki oświecenia
Przeczytaj tekst z podręcznika – str. 132 – 137. Następnie przepisz notatkę:
1.Epoki
– starożytność
– średniowiecze
– czasy nowożytne:
– renesans
– barok
– oświecenie
2. Oświecenie – wiek rozumu
3. Filozofowie oświecenia: Monteskiusz, Rousseau, Locke
4. Rozwój nauki: matematyka, astronomia, fizyka, medycyna, chemia, biologia
5. Wynalazki, np.: termometr, balon, maszyna parowa
6. Styl architektoniczny – klasycyzm
7. Teoria trójpodziału władzy według Monteskiusza:
a. władza ustawodawcza (prawodawcza) – ustanawia prawo
b. władza wykonawcza – czuwa nas wykonywaniem prawa
c. władza sądownicza – zajmuje się sądzeniem, sprawują ją niezależne sądy (niezależne – niezawisłe)
Praca do sprawdzenia – napisz w zeszycie, zrób zdjęcie pracy (wyraźne!) i wyślij mailem do swojego nauczyciela historii na adres: b.lewa4@gmail.com (Barbara Lewandowska) lub olafek15@wp.pl (Aleksandra Fedynicz – Komosa)
Narysuj i opisz dowolne dwa wynalazki XVIII wieku. (możesz skorzystać z podręcznika lub zasobów internetowych)
Dowiedz się więcej o teorii trójpodziału władzy!
https://www.youtube.com/watch?v=EoEoaCh_05I
*wersja do wydruku: historia_6_25_03
COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.
MONARCHIA CZY REPUBLIKA?
Z pewnością taki dylemat mieli mieszkańcy Anglii w drugiej połowie XVII wieku.
- Scharakteryzuj oba te sposoby sprawowania władzy – wyjaśnij, na czym polega monarchia, a na czym republika.
- Na koniec… zdecyduj, w jakim państwie chciałbyś żyć – w monarchii czy republice? Uzasadnij odpowiedź.
Pracę wykonaj w edytorze tekstu i prześlij na adres: olafek15@wp.pl. PAMIĘTAJ: unikaj metody „kopiuj – wklej”!
https://tuptuptup.org.pl/wp-content/uploads/2017/04/demokracja_www_11.10.pdf
https://eszkola.pl/wos/monarchia-4709.html
https://eszkola.pl/wos/republika-4719.html
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/republika;3967233.html
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/monarchia;3942920.html
*materiały do wydruku: historia_6_23_03
Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.
Oto bohaterowie dzisiejszego zadania: Karol I Stuart i Oliver Cromwell. Odpowiedz na pytania związane z tymi postaciami. Odpowiedzi udzielaj na kartce (nie dotyczy testu).
- Dlaczego król Karol I Stuart popadł w konflikt z parlamentem?
- Wymień najważniejsze dokonania Olivera Cromwella.
- Podaj główne cechy monarchii parlamentarnej w Anglii.
- Rozwiąż test dostępny na stronie: https://www.testportal.pl/exam/LoadQuestion.html
- Ustal, jaka dynastia panuje obecnie na Wyspach Brytyjskich. Określ, od kiedy jej przedstawiciele zasiadają na angielskim tronie.
Przydatne linki:
https://www.youtube.com/watch?v=avxEv_WEVLE
https://historia.org.pl/2009/12/09/rewolucja-angielska/
https://www.edukator.pl/rewolucja-angielska-w-xvii-w,1112.html
*materiały do wydruku historia_6_czwartek
Poniedziałek, 16.03.2020r.
Oto portret króla Francji Ludwika XIV.
Przygotuj prezentację multimedialną poświęconą królowi. Uwzględnij nie tylko ciekawostki o jego życiu, ale także jego dokonania. Nie zapomnij o królewskiej siedzibie – Wersalu.
Prezentacja powinna zawierać przynajmniej 5 slajdów (oprócz strony tytułowej i zakończenia).
Mile widziane efekty specjalne 🙂
Prezentację można dostarczyć nagraną na pendrive lub przesłać na adres mailowy: olafek15@wp.pl
Przydatne linki:
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Ludwik-XIV;3934340.html
https://ciekawostkihistoryczne.pl/leksykon/ludwik-xiv-1638-1715/
https://historia.org.pl/2016/03/15/10-faktow-o-ludwiku-xiv/
https://www.national-geographic.pl/traveler/wszystko-co-trzeba-wiedziec-o-wersalu
*Materiały w wersji do wydruku historia_6