Zapalmy światełko pamięci
Uczniowie klasy 7c i 7d wraz z opiekunami tuż przed wakacjami zadbali o porządki na grobach żołnierskich i nauczycielskich.
Zachęcamy do zapalenia światełka pamięci!
Uczniowie klasy 7c i 7d wraz z opiekunami tuż przed wakacjami zadbali o porządki na grobach żołnierskich i nauczycielskich.
Zachęcamy do zapalenia światełka pamięci!
Najpiękniejsze podróże, zaczynają się od pierwszych kroków po najbliższej okolicy- czyli: rajd pieszy do Czerska.
23 maja w ramach projektu edukacyjno- wychowawczego ,,Mój region- moja mała ojczyzna” wybraliśmy się na rajd pieszy do zamku w Czersku.
Trasa wycieczki wiodła od szkoły ul. Kalwaryjską, J. Piłsudskiego, św. Antoniego. Potem przeszliśmy pod wiaduktem na Wał Wiślany, ul. Ks Sikorskiego na teren kościoła parafialnego p.w. Przemienienia Pańskiego. Stąd do zamku.
Poznawaliśmy dziedzictwo przyrodnicze, historię i piękno zamku w Czersku. Wzięliśmy udział w konkursie wiedzy o zamku w Czersku. Integracja zespołu klasowego- udana!
,, Mój region – moja mała ojczyzna” – projekt edukacyjno-wychowawczy realizowany w klasach siódmych.
Cel aktywności projektowej uczniów:
Kształtowanie własnej tożsamości jako fundament postaw. Rozbudzanie zainteresowań geograficznych. Rozwijanie zdolności i uzdolnień.
Aktywność uczniów podzieliliśmy na sekcje, których kryterium stanowiły mocne strony, zainteresowania, zdolności i uzdolnienia uczestników.
Sekcja1. Socjolodzy regionalni.
Zadanie projektowe. Co to jest i po co nam tożsamość regionalna?
To już wiemy. Mapy myśli uczniów zawierają pojęcia składające się na Ich rozumienie tożsamości regionalnej: przodkowie, rodzina, ludzie, tradycja, język, pamięć, patriotyzm. Po co nam tożsamość? Kształtuje ona potrzebę przynależności, wizji własnej osoby i pomysł na jej dalsze losy. Sekcja 2. Geolodzy. Zadanie projektowe. Wykonanie rysunku przekroju geologicznego terenu Góry Kalwarii i jej okolic i zamieszczenie go na wystawie To już potrafimy.
Na geologię – tektonikę naszego miasta złożyły się procesy wewnętrzne kształtujące litosferę. Góra Kalwaria leży w pobliżu ciągu uskoków tektonicznych zwanych strefą TT pomiędzy platformą wschodnioeuropejską a strukturami Europy Zachodniej.
Nasze tereny budują także: iły warwowe, piaski zastoiskowe, glina zwałowa , piaski eoliczne, piaski madowe, mady, muły. To z kolei wiąże się z wpływem czynników zewnętrznych- lodowacenia środkowopolskiego i wód powierzchniowych.
Sekcja 3.
Analitycy- naukowcy. 1. Poprzez laboratorium geograficzne Jakub uczeń kl. 7b zbadał stan jakości powietrza w naszym mieście.
2. Ankiety. Anonimowymi ankietami objęto: 20 uczniów kl.5, 11 uczniów kl 6, 16 uczniów kl. 8.
Pozyskano wiedzę, czy wykazują oni świadomość ekologiczną w tym zakresie? Najważniejsze! Autorzy wykresów opracowujący dane z ankiet relacjonują ich wyniki.
1. Najbardziej odpowiedzialnymi za stan środowiska naturalnego- każdy z nas.
2. Czynnikiem najbardziej szkodzącym naszemu środowisku naturalnemu jest emisja spalin, niedostateczna selekcja i zbiórka odpadów, brak oczyszczalni ścieków.
3. Każdy z nas może mieć pozytywny wpływ na środowisko naturalne poprzez: segregowanie odpadów, oszczędzanie energii i wody, używanie opakowań ekologicznych.
4. Podczas segregowania śmieci największym utrudnieniem jest: brak czasu, wysokie opłaty za ich wywóz, brak pojemników w pobliżu domów. Rekomendacje Wzmacniać świadomość, motywację i popularyzować postawy proekologiczne społeczności naszej szkoły. Sekcja 4. Hydrolodzy. Zadanie projektowe. Jak przebiega praca rzeki Wisły w okolicach Góry Kalwarii? Okolice Góry Kalwarii to środkowy bieg Wisły. Rzeka kształtuje powierzchnię po której przepływa: eroduje brzegi lub transportuje i osadza materiał. W historii regionu odgrywała ważną rolę gospodarczą. Dzisiaj jest elementem dziedzictwa przyrodniczego.
Sekcja 5. Etnografowie. Zadanie projektowe.
Kultura Łużyca- nasza przeszłość. Mikroregion położony na zalewowej i częściowo nadzalewowej terasie Mezoregionu Doliny Środkowej Wisły. Łużyc obejmuje kulturę wsi położonych po obu stronach Wisły.
Warto wiedzieć. Odrębność zwyczajów zawdzięczamy stylowi życia i profesjom ich mieszkańców: Łużycoków, Polesoków, Oryli, Zawiślaków, Górniaków- Kamieniorzy. Sekcja 6. Ambasadorzy dziedzictwa kultury materialnej.
Zadania projektowe: Gazetka poświęcona zabytkom Góry Kalwarii i jej okolic (na korytarzu szkolnym)
Rajd pieszy do Czerska
Konkurs wiedzy o zamku w Czersku. Kalambury- Legendy o Górze Kalwarii i jej okolicach.
Podsumowanie
W rodzinnej miejscowości urodziliśmy się i wzrastamy. Jej instytucje wychowują nas do przyszłości. Ktoś może sobie pomyśleć, że to bardzo nudne mieszkać w jednym miejscu, codziennie chodzić tymi samymi ścieżkami, widywać te same twarze. Projekt w jakim uczestniczyli uczniowie klas siódmych dowodzi, że wielka monotonia to tylko złudzenie.
Drodzy Uczniowie!
Życzymy Wam roztańczonych i bezpiecznych wakacji!
Do zobaczenia we wrześniu!
Tymczasem zapraszamy Was na małą niespodziankę dostępną w linku poniżej 🙂
Szanowni Rodzice!
Zwolniły się dwa miejsca na półkolonie, osoby zainteresowane proszę o kontakt tel. 604-298-246 do dnia 22.06.2022 r. do godz.10.00.
Koszt półkolonii to 430zł.
Turnus trwa 2 tygodnie: 27.06-08.07.2022 r. w godz. 9.00-15.00.
Serdecznie zapraszamy!
Wycieczka do Sandomierza klasy 4c, 6b oraz przedstawicieli 6a 🙂
Przypominamy, że wpłat na półkolonie należy dokonać do 10.06.2022 r. na konto obiadowe:
26 8003 0003 2001 0003 3008 0008
z dopiskiem: PÓŁKOLONIE, IMIĘ I NAZWISKO UCZNIA, KLASA.
Ponadto w poniedziałek 13 czerwca 2022 r. o godz. 17.30 na pierwszym piętrze odbędzie się zebranie, podczas którego będzie można odebrać i zwrócić karty kolonijne (ostateczny termin).
A tak klasy starsze obchodziły Dzień Dziecka w naszej szkole – tańcząc popularną belgijkę 🙂