Facebook Youtube
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
  • ul. Kalwaryjska 3
    05-530 Góra Kalwaria
  • 22 727 35 28
    sp2@sp2.mgk.pl
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2025/2026
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Dzwonki
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2025/2026
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Dzwonki
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Natalia Szcześniak
  • 2020-2021, Aktualności, Bez kategorii
  • 19 listopada, 2020

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka w wykonaniu uczniów klasy 5b.

https://sp-2.pl/storage/2020/11/Prawa-dziecka.mp4.mp4
Czytaj więcej
  • Natalia Szcześniak
  • 2020-2021
  • 14 października, 2020

Dzień Edukacji Narodowej

 

https://sp-2.pl/storage/2020/10/VID_20201008_120925.mp4.mp4

 

 

Czytaj więcej
  • Natalia Szcześniak
  • 2020-2021
  • 12 października, 2020

Konkurs Piosenki Angielskiej Online

Serdecznie zapraszamy uczniów do udziału w Szkolnym Konkursie Piosenki Angielskiej Online. Konkurs przeznaczony jest dla klas I-III, IV-VI, VII – VIII.
Zmagania konkursowe odbywają się w dwóch kategoriach:
SOLIŚCI
DUETY I ZESPOŁY (od 2 do 5 osób)
Osoby chętne proszone są o przesłanie nagrania występu uczestnika w formacie MP4 na adres mailowy: magdalena.tabor@sp2gk.onmicrosoft.com lub przez czat w Teamsach do Magdaleny Tabor.

Ostateczny termin przesyłania nagrań mija 19.10.2020.

Czas trwania wykonywanej piosenki nie może przekraczać 3 minut. Nagranie musi być z obrazem (plik video), z widoczną datą występu. Pliki należy zatytułować imieniem, klasą i szkołą dziecka.

Osoby, które wygrają etap szkolny, będą reprezentować naszą szkołę na szczeblu gminnym w I Gminnym Konkursie Piosenki Angielskiej online w Szkole Podstawowej im. Kar. Stefana Wyszyńskiego w Dobieszu 26.10.2020.

Zachęcamy do udziału

Zespól Anglistów

Czytaj więcej
  • Natalia Szcześniak
  • 2020-2021, Aktualności
  • 30 września, 2020

X Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

Nawet tabliczka mnożenia ma swoje święto!!! I to już niedługo, bo 2 października. Z tej okazji zapraszamy uczniów naszej szkoły do wzięcia udziału w internetowym konkursie matematyczno – logicznym Arcymistrz Mnożenia. Zgłoszenia do konkursu przyjmują nauczyciele matematyki do piątku 2 października 2020 r.. Regulamin konkursu dostępny w pliku: regulamin-konkurs-mat-log-2020

Osoby chętne rejestrują się na stronie https://www.wmtday.org/pl/app/contest/register

Kod dostępu:

klasy 4 i młodsi: ARDO   Klasy 5 i  6 SANS    klasy 7  KTDC
Czytaj więcej
  • Natalia Szcześniak
  • 2020-2021, Aktualności
  • 1 września, 2020

Rocznica wybuchu II wojny światowej

81 lat temu atak niemiecki na Polskę rozpoczął II wojnę światową. Przez cały wrzesień i w pierwsze dni października trwała bohaterska obrona Ojczyzny. CZEŚĆ I CHWAŁA BOHATEROM!!!

Wspominamy również żołnierzy, którzy walczyli w walkach toczących się na terenie naszej Gminy. Jak co roku pamiętaliśmy o posprzątaniu żołnierskich mogił na cmentarzu w Górze Kalwarii. Groby zostały posprzątane przez nauczycielki: Iwonę Książek i Magdalenę Krajewską.

20200831 174049 scaled20200831 174049 scaled
20200831 174024 scaled20200831 174024 scaled
20200831 174000 scaled20200831 174000 scaled
Czytaj więcej
  • Natalia Szcześniak
  • 2019-2020, Aktualności
  • 22 maja, 2020

Dzień Patrona – Święto Szkoły!

W piątek  22 maja  obchodzimy Święto Szkoły. Wspominamy majowy dzień 1991 roku, kiedy nasza Szkoła otrzymała imię. Od tej pory naszym patronem  został książę Janusz I Starszy. Kim był ów książę, czym się zasłużył, że został patronem naszej Szkoły? Przecież w czasach, w których Janusz żył, Szkoły jeszcze nie było, nie istniała nawet Góra Kalwaria (chociaż była już wtedy wieś Góra). Tak, ale niedaleko wsi o nazwie Góra, w miejscowości – stolicy Mazowsza – Czersku stał potężny zamek. I to właśnie w nim rezydował (chociaż nie na stałe) książę Janusz, którego później nazywano Starszym, Starym, Mazowieckim, Warszawskim…

Przenieśmy się do wieku XIV i XV – do czasów, w których przyszło żyć księciu Januszowi. Nie znamy dokładnej daty jego urodzenia, ale najprawdopodobniej było to w 1346 roku. Królem  Polski był wtedy Kazimierz Wielki, lecz Janusz nie urodził się w Polsce, tylko na Mazowszu. Co za różnica? Duża, ponieważ Mazowsze było wtedy osobnym państwem. I jego władcą miał w przyszłości zostać nasz patron. Stało się to, gdy zmarł ojciec księcia Janusza Siemowit III. Janusz miał wtedy około 35 lat, jego panowanie trwało prawie 50 lat!

Nie tylko nie znamy dokładnej daty urodzenia naszego patrona, tak naprawdę nie wiemy nawet, jak wyglądał! Jedyny zaakceptowany przez księcia wizerunek został uwieczniony na jego pieczęci. No cóż, przyjrzyjcie się sami i oceńcie, czy można z niej odczytać rysy twarzy…

Jest jeszcze jeden wizerunek księcia Janusza uwieczniony w średniowiecznym rękopisie. Oto on:

Książę Janusz jest w towarzystwie książąt (od lewej): Bolesława II, Trojdena I, Kazimierza I, Siemowita III, i Bolesława IV (ostatni). Książę Janusz ma miejsce między własnym ojcem – Siemowitem III i wnukiem – Bolesławem IV, ale tak naprawdę wszyscy są do siebie uderzająco podobni…

Wróćmy jednak do panowania księcia – naszego patrona.

Nie na darmo wcześniej został wspomniany Kazimierz Wielki. To właśnie na dworze tego króla, władcy sąsiedniego państwa, wychowywał się młody Janusz. Było to zgodne z ówczesnymi zwyczajami. Przy królu Janusz  poznawał obyczaje rycerskie, uczestniczył w turniejach i ucztach, przysłuchiwał się uczonym dysputom ludzi nauki, których na dworze króla Kazimierza zawsze było pełno. Zapewne był dobrym obserwatorem i bacznie przyglądał się sposobowi rządzenia. Kiedy Janusz został władcą swojego państwa, uderza podobieństwo jego działań dla swojego państwa z działaniami Kazimierza dla Polski.

Przełom XIV i XV wieku to czas bardzo trudny dla Mazowsza. Rozbicie dzielnicowe, wojny domowe, ataki Krzyżaków… to wszystko sprawiało, że państwu potrzebny był mądry i dobry władca – gospodarz. I taki właśnie okazał się książę Janusz.

Przede wszystkim umacniał obronnie księstwo, aby zabezpieczyć je przed najazdami krzyżackimi. Był inicjatorem i fundatorem  wielkich przedsięwzięć architektonicznych – zamków, obronnych grodów, fortyfikacji. To dzięki niemu Warszawa została otoczona murami – szczególnie upodobał sobie to miasto i dlatego przeniósł do niej z Czerska swoją siedzibę. Z inicjatywy księcia Janusza rozbudowano zamki w Wyszogrodzie, Wiźnie, Ciechanowie, Liwie, Makowie, Różanie, Warszawie no i oczywiście w Czersku.

Aby ożywić handel zakładał nowe miasta, wiele istniejących osad podniósł do rangi miast nadając im prawa miejskie. W sumie dzięki Januszowi powstały na Mazowszu 24 nowe miasta. Dzięki temu zapewnił księstwu mazowieckiemu szybki rozwój gospodarczy.

Systematycznie podejmował inwestycje budowlane oraz energicznie je realizował i to właśnie wyróżniało księcia Janusza spośród wielu innych władców. Miał też prawdziwy talent w dobieraniu sobie doradców, otaczał się ludźmi wykształconymi i fachowcami kierując się nie urodzeniem czy protekcją, ale rzeczywistymi umiejętnościami.

Jego żoną była księżniczka litewska Anna Danuta – stryjeczna siostra późniejszego króla Polski Władysława Jagiełły. Nasz patron był więc dzięki żonie spowinowacony z królem.

W polityce zagranicznej utrzymywał bliskie kontakty z Polską i Litwą, co wzbudzało głęboką niechęć państwa krzyżackiego. Krzyżacy wyrazili ją dobitnie, gdy w 1393 roku w Złotoryi  książę został porwany przez krzyżackich komturów i wywieziony do Malborka, gdzie urzędował wówczas wielki mistrz krzyżacki Konrad von Jungingen. Zdecydowana interwencja króla Władysława Jagiełły spowodowała, że Janusz odzyskał wolność. Krzyżacy jednak jeszcze raz uprowadzili księcia wraz z małżonką i synami do państwa zakonnego. Było to na sześć lat przed bitwą pod Grunwaldem. Jagiełło po raz drugi zapewnił im wolność, ale Krzyżacy nękali wielokrotnie ziemie księcia Janusza. Dlatego książę zebrał rycerstwo i na czele swojej chorągwi stawił się 15 lipca pod Grunwaldem. Za męstwo w walce otrzymał potem od króla zamki krzyżackie w Olsztynie, Ostródzie i Nidzicy.

Panowanie księcia Janusza było czasem dobrobytu dla Mazowsza. Przy okazji warto wiedzieć, że miał opinię człowieka przezornego i obrotnego, wyznającego zasadę, że nigdy nie należy pomijać nadarzającej się okazji.

Książę Janusz zmarł 8 grudnia 1429 roku w Czersku. Miał 83 lata (stąd przydomek), przeżył wszystkich swoich synów. Tron po Januszu odziedziczył jego wnuk Bolesław (Bolesław IV). Janusz I Starszy pochowany został w podziemiach Katedry św. Jana w Warszawie.

 

Opracowała Aleksandra Fedynicz – Komosa na podstawie:

Małgorzata Wilska, Książę Janusz I Starszy, Warszawa 1986.

https://historialomzy.pl/wszystkie-twarze-ks-janusza/

http://600.lomza.pl/2017/12/26/janusz-i-mazowiecki-ksiaze/

Czytaj więcej
  • Natalia Szcześniak
  • 2019-2020
  • 6 kwietnia, 2020

Kartka dla Medyka

Szanowni Państwo,

jako społeczność szkolna od wielu lat angażujemy się w różnego rodzaju akcje charytatywne, wspierając tych, którzy są w potrzebie. W tym wyjątkowym i trudnym dla nas czasie tak jak możemy, chcemy pomóc także im- pracownikom służby zdrowia, którzy każdego dnia zmagają się z epidemią. Z tego powodu serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w akcji „Kartka dla Medyka”, która polega stworzeniu kartki/rysunku z życzeniami i podziękowaniami dla pracowników służby zdrowia (technika dowolna, format nie większy niż A4). Celem akcji jest podziękowanie lekarzom i innym pracownikom służby zdrowia za ich trudną pracę oraz znak, że doceniamy ją, jesteśmy im wdzięczni . Prace przygotowujemy w dniach od 07.04.2020 r. (wtorek)-17.04.2020 r.(piątek). Informacje dotyczące przesyłania prac będą podane w późniejszym terminie.

Z góry serdecznie dziękujemy za udział w akcji,

Przewodniczący Samorządu Szkolnego i Szkolnego Koła PCK

Czytaj więcej
  • Natalia Szcześniak
  • Lekcje zdalne, Materiały dla oddziałów przedszkolnych
  • 29 marca, 2020

Język angielski – wychowanie przedszkolne

Kontakt do nauczycielek języka angielskiego:

Magdalena Tabor magdalena.tabor@sp2gk.onmicrosoft.com

Ewa Borowska ewa.borowska@sp2gk.onmicrosoft.com

Sylwia Rodziewicz sylwia.rodziewicz@sp2gk.onmicrosoft.com


Tydzień obowiązywania 22 czerwca – 26 czerwca


Lesson 14

Temat: Summer song – wakacyjna piosenka.

Hello children! How are you today?

Znowu nadchodzą wakacje i czas się do nich dobrze przygotować! Czy macie już swoje wakacyjne plany? Może spędzicie czas nad jeziorem, w górach lub nad morzem? 

Zad. 1 Posłuchajcie piosenki o lodach, słońcu i dobrej wakacyjnej zabawie.

summer time song

Poznasz w niej nowe słowa:

  • summertime – lato
  • a beach – plaża
  • a park – park
  • countryside – wieś
  • chocolate – czekolada
  • vanilla – wanilia
  • a strawberry – truskawka
  • an ice-cream – lody
  • Flip-flops – klapki
  • a bikini – kostium
  • shorts – krótkie spodenki
  • a hat – kapelusz

Poznasz też nowe zwroty:

  • Hello holidays – witajcie wakacje
  • Ice-cream is all I need – lody są wszystkim, czego mi trzeba
  • I’m ready to jump – jestem gotowy do skoku
  • The sun is up – słońce wschodzi
  • I’m happy – jestem szczęśliwy

Zad. 2 Narysuj swoje wymarzone wakacje lub pokoloruj wakacyjny rysunek:

wakacyjna kolorowanka

Have a great holiday!- wspaniałych wakacji 🙂

*wersja do wydruku: przedszkole lesson 14


Tydzień obowiązywania 15 czerwca – 19 czerwca


Lesson 13

Temat: Breakfast time – czas na śniadanie.

Hello children! How are you today?

Ostatnio nauczyliśmy się nazw owoców i warzyw. Pamiętacie? Dzisiaj nadal pozostaniemy przy jedzeniu. Czy wiecie jak nazywa się pierwszy posiłek w ciągu dnia? To jest śniadanie, czyli BREAKFAST. Dzisiaj posłuchamy BREAKFAST SONG, czyli piosenki śniadaniowej. Popatrzymy też co jedzą jej bohaterowie na śniadanie. Jesteście ciekawi? Posłuchajcie!

breakfast songZwroty z piosenki :

  • Everybody’s hungry, – wszyscy  są głodni,
  • It’s breakfast time, let’s go – czas na śniadanie, chodźmy
  • Something yummy, I know – Coś pysznego, ja wiem

Dania:

  • Pancakes – naleśniki
  • Bacon – bekon
  • Ham – szynka
  • toast – tosty
  • Berry jam – jagodowy dżem
  • Eggs – jajka
  • Waffles – gofry
  • Yogurt – jogurt
  • Sausages – kiełbaski
  • fruit salad – sałatka owocowa

Może będziecie mieć okazję jeść podobne śniadanie w najbliższych dniach, spróbuj nazwać produkty po angielsku. Powodzenia! 🙂

Have a nice week!

*wersja do wydruku: lesson 13


Tydzień obowiązywania 8 – 10 czerwca 2020 


Lesson 12

Temat: Fruits – owoce

Hello children? How are you today?

Zad. 1 Ostatnio poznaliśmy nazwy pysznych warzyw. Nie ma to jednak jak świeże i słodziutkie owoce. Dzisiaj poznamy kilka z nich. Posłuchajmy  razem piosenki „I EAT FRUITS” – jem owoce.

I eat fruits song

Nazwy owoców, które pojawią się w piosence:

  • APPLES – jabłka
  • PEARS – gruszki
  • CHERRIES – wiśnie
  • MANGOES – mango
  • GRAPES – winogrona
  • BERRIES – jagody

Dobrze też przypomnieć sobie dni tygodnia, które również występują w piosence:

  • Monday – poniedziałek
  • Tuesday – wtorek
  • Wednesday – środa
  • Thursday – czwartek
  • Friday – piątek
  • Saturday – sobota
  • Sunday – niedziela

Zad. 2 Jaki jest Twój ulubiony owoc? Może go narysujesz lub ulepisz z plasteliny?

Bye Bye! See you next week!

*wersja do wydruku : Lesson 12


Tydzień obowiązywania 01 czerwca – 05 czerwca


Lesson 11

Temat: Vegetables – warzywa.

Hello children! How are you today?

Zad. 1 Wiosna już w pełni więc coraz częściej możemy jeść pyszne zdrowe warzywa, które mają bardzo dużo witamin. Wybierzmy się dzisiaj do kuchni i popatrzmy jakie warzywa można tam znaleźć. Posłuchamy razem VEGETABLE SONG.

Pojawią się w niej:

  • A CARROT – marchewka
  • A CABBAGE – kapusta
  • A BROCCOLI – brokuły
  • A POTATO – ziemniak
  • A SPINACH – szpinak
  • A CELERY – seler
  • A GARLIC – czosnek
  • AN ONION – cebula
  • A LEEK – por

Let’s chop – pokrójmy

vegetable song

A Ty, jakie warzywa lubisz jeść najbardziej?

Zad. 2 Chętni mogą utrwalić nazwy warzyw odkrywając kolejne karty i mówiąc na głos nazwę przedstawioną na obrazku:

vegetables for you and me

Do zobaczenia!

Bye, bye… Have a happy children’s day this week!

*wersja do wydruku: Lesson 11


Tydzień obowiązywania 25 maja – 29 maja


Lesson 10

Temat: Days of the week – dni tygodnia.

Witajcie dzieci! Dzień dobry! Good morning! How are you?

Zad 1. Na wstępie posłuchamy piosenki która przypomni nam o zwrotach, które stosujemy na początku spotkania:

Good morning – dzień dobry

Hello – witaj

How are you? – Jak się masz?

I’m fine – mam się dobrze

Posłuchaj piosenki:

Good morning song

zad 2. A teraz przejdziemy do dni tygodnia:

Monday – poniedziałek

Tuesday – wtorek

Wednesday – środa

Thursday – czwartek

Friday – piątek

Saturday – sobota

Sunday – niedziela

Zaśpiewajmy piosenkę która pomoże nam zapamiętać dni tygodnia:

days of the week song

Good job! See you soon!

*wersja do wydruku: Lesson 10


Tydzień obowiązywania 18 maja – 22 maja


Lesson 9

Temat: Piosenka „ Brush your teeth up and down”

Na początku zajęć trochę się poruszamy. Pomoże nam w tym piosenka „ Body Boogie Dance”

Zad 1. Posłuchaj i przyłącz się!

Body Boogie Dance

Najważniejsze wyrażenia z piosenki :

Shake your head –  potrząsaj  głową

Shake your shoulders – potrząsaj ramionami

Shake your hands – potrząsaj rękoma

Shake your hips – kręć  biodrami

Shake your body –  kręć całym ciałem

Zad 2. Dzisiaj nauczymy się jeszcze jednej piosenki o myciu zębów. Wesołe stworki pokażą Ci jak dokładnie o nie dbać.

brush your teeth song

Słowniczek do piosenki:

Brush your teeth – szoruj zęby

Up and down – góra i dół

Round and round – w kółko

From left to right – od lewej do prawej

Well done! See you soon!

*wersja do wydruku:  Lesson 9


Tydzień obowiązywania 11 maja – 15 maja


Lesson 8

Temat: Piosenka “Brush your teeth and wash your face”.

Kochane dzieci zanim nauczymy się piosenki o myciu zębów trochę się poruszamy.

Zad 1. Znacie piosenkę „ Freeze song”? To taka piosenka gdzie na słowo freeze zastygamy w bezruchu i nie ruszamy się w ogóle. Jak słyszymy słowo dance to tańczymy. Zobacz i posłuchaj:

freeze and dance song

w piosence występują czynności:

dance – tańczyć

freeze – zastygać w bezruchu

hop – podskakiwać na jednej nodze

skip – przeskakiwać z nogi na nogę

zad. 2 Teraz przejdziemy do piosenki o myciu zębów i twarzy. To są bardzo ważne czynności, dzięki którym dbamy o siebie. Może nauczysz się jej i będziesz śpiewał przy okazji wykonywania tych czynności? Posłuchaj:

brush your teeth and wash your face song

brush your teeth – szczotkuj zęby

wash your face – myj twarz

see you next time! Bye bye! 🙂

*wersja do wydruku: Lesson 8


Tydzień obowiązywania 4 maja – 8 maja


Lesson 7

Temat: Spring – wiosna.

Zad.1 Kochane dzieci. Pamiętacie jak uczyliśmy się piosenki o wiośnie ”Spring is here”. Wiośnie się wtedy nasza piosenka bardzo  spodobała i zagościła u nas już na dobre. Dzisiaj poznamy kolejne słownictwo związaną z tą porą roku. Obejrzyjcie prezentacje i uczcie się kolejnych zwiastunów wiosny i podziwiajcie jak piękna jest wiosna. Jeśli chcesz przewinąć obrazek przyciśnij strzałkę po prawej stronie.

spring presentation

Słowniczek do prezentacji:

A dragonfly – ważka

A spider – pająk

An ant – mrówka

A caterpillar – dżdżownica

A worm – robak

A snail – ślimak

A flower – kwiatek

A tree  drzewo

A bush – krzak

Grass- trawa

Sun – słońce

Sky – niebo

Zad 2. Zaśpiewaj piosenkę o wiośnie którą się już uczyliśmy:

spring song

Bye bye! 🙂

*wersja do wydruku: lesson 7


 

Tydzień obowiązywania 27 kwietnia – 30 kwietnia


Lesson 6

Subject : Piosenka “Old MacDonald had a farm”.

Zad 1. Drodzy uczniowie, na poprzedniej lekcji poznaliśmy nazwy zwierząt. Przypomnijmy je sobie:

a dog – pies

a cat – kot

a duck – kaczka

a cow – krowa

sheep – owca

a chicken – kurczak

a rooster – kogut

a pig – świnia

a goose – gęś

a turkey – indyk

a horse – koń

a donkey – osioł

a goat – koza

a rabbit – królik

zad 2. Dzisiaj posłuchamy piosenki o panu MacDonaldzie który na swojej farmie hodował mnóstwo zwierząt. Posłuchaj piosenki i postaraj się zapamiętać jakie zwierzęta wystąpiły:

Old MacDonald had a farm

Widzieliśmy 5 gatunków zwierząt: pigs, ducks, horses, sheep, cows.

Zad 3. Na pewno zauważyłeś że większość z nich wydaje inne odgłosy niż nasze zwierzęta żyjące w Polsce.

Posłuchaj jeszcze raz i spróbuj naśladować odgłosy zwierząt z piosenki.

zad 4. Dla chętnych dzieci chciałabym zaproponować grę memory. Jak przyciśniesz przycisk na dole – usłyszysz nazwę zwierzęcia i musisz dopasować do niej obrazek z górnego rzędu.

memory game

Good luck!  Powodzenia!

*wersja do wydruku: lesson 6 przedszkole


Tydzień obowiązywania 20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r. 


Lesson 5

Subject: Farm animals – zwierzęta na wsi.

Hello children!

Drodzy uczniowie dzisiaj nauczymy się nazywać po angielsku zwierzątka, które żyją na wsi.

Zad 1. Zapraszam was do obejrzenia krótkiego filmiku gdzie czeka nas spacer wśród wiejskich zwierzątek:

farm animals film

Nazwy zwierząt, które widzieliśmy :

a dog – pies

a cat – kot

a duck – kaczka

a cow – krowa

sheep – owca

a chicken – kurczak

a rooster – kogut

a pig – świnia

a goose – gęś

a turkey – indyk

a horse – koń

a donkey – osioł

a goat – koza

a rabbit – królik

zad 2. Narysuj wybrane zwierzę, które żyje na wsi, pokoloruj je i powiedz po angielsku jak je nazywamy. Możesz też skorzystać z gotowego wzoru pieska albo kotka.

Bye bye.

* wersja do wydruku: lekcja 5

 


Czas obowiązywania 15.04 – 17.04 2020 r 


Lesson 4

Subject: Piosenka „I’m so happy”

Hello children!

Dzisiaj nauczymy się piosenki, która wprowadzi nas w doskonały nastrój oraz sprawi że nie będziemy mogli przestać tańczyć i śpiewać z wesołą kurką. Zobaczcie sami: I’m so happy

Słowniczek do piosenki:

  • I’m so happy: jestem bardzo szczęśliwy/szczęśliwa
  • Sing with me – śpiewaj ze mną
  • Clap your hands – klaszcz dłońmi
  • Stomp your feet– tup nogami
  • Swing your arms– machaj rękoma tam i z powrotem
  • Dance – tańcz
  • Jump – skacz
  • Touch the sky – dotknij nieba
  • Touch the ground – dotknij podłogi
  • Shake your hips – potrząsaj biodrami

Jeśli masz ochotę narysuj siebie jak jesteś szczęśliwy/szczęśliwa i powiedz na głos „I’m so happy” 🙂

*wersja do wydruku: Angielski dla grup przedszkolnych 15-17.04


Czas obowiązywania: 6.04 – 8.04

Angielski dla grup przedszkolnych                                                                          06.-08.04  

Lesson 3

Subject: Easter bunny song – piosenka o wielkanocnym zajączku

Kochani najmłodsi uczniowie. Wielkimi krokami zbliżają się do nas Święta Wielkanocne. Z tej okazji nauczymy się wesołej piosenki o zajączku, którą znajdziecie otwierając link poniżej: 

Easter bunny song

A teraz kilka słów do zapamiętania: 

  • Easter Bunny – Zajączek Wielkanocny 
  • Hop – kicać, skakać 
  • Wiggle a nose – kręcić nosem 
  • Flop ears – machać uszami ( zajączki tak potrafią) 
  • Shake a tail – potrząsać ogonkiem

Na koniec zapraszam Was do pokolorowania obrazka z Easter Bunny: 

*wersja do druku przedszkole lekcja 3


Lesson 2

Subject: Spring song – piosenka o wiośnie.

Hello children!
Jak zapewne już wiecie przyszła do nas Pani Wiosna. Może zaśpiewamy dla niej piosenkę? Pani Wiosna bardzo się ucieszy.

spring song

W piosence występują zwiastuny wiosny. Najważniejsze to:
• A blue bird – niebieski ptaszek dokładnie drozd północnoamerykański
• A bee – pszczoła
• A ladybug – biedronka
• A butterfly – motyl
• A frog – żaba
• A mosquito – komar

Jeśli masz ochotę to pokoloruj ladybug czyli biedronkę.

 

*plik do druku: przedszkole lekcja 2

Czytaj więcej
  • Natalia Szcześniak
  • Lekcje dla klas 6, Lekcje zdalne
  • 27 marca, 2020

Wychowanie do życia w rodzinie klasa 6

Kontakt do nauczyciela:

Aleksandra Fedynicz-Komosa aleksandra.fedyniczkomosa@sp2gk.onmicrosoft.com


Data publikacji:  19 czerwca 2020 r.

Tydzień obowiązywania:  22 – 26 czerwca 2020 r.

Lekcja 13

Temat: Moja intymność

Cel: zrozumiemy, na czym polega intymność człowieka, nauczymy się szanować prawo drugiego do intymności

Opis lekcji: praca z materiałem przygotowanym przez nauczyciela, praca własna

Pamiętajcie, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie macie zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musicie czytać wszystkiego od razu. Zadania do wykonania to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musicie pokazywać mi, że zostały wykonane.

Przeczytajcie poniższy tekst (źródło: https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/granice-naszej-prywatnosci/)

Każdy z nas potrzebuje przestrzeni prywatności. Czasem dopuszczamy do niej najbliższe nam osoby. Nawet one jednak nie powinny w naszym odczuciu przekraczać pewnych granic.

Wszyscy trochę inaczej wytyczamy podziały między tym, co osobiste, a tym, do czego mogą mieć dostęp inni. Mimo to członkowie danej kultury podobnie ujmują sferę prywatności. To, co dla współczesnych Europejczyków wydaje się niedopuszczalne, w innych czasach i miejscach byłoby uznawane za całkiem normalne. Np. w wielu prymitywnych plemionach przy porodach obecne były wszystkie kobiety należące do plemienia. Dzisiejsze kobiety nigdy nie zgodziłyby się na to, aby obce osoby oglądały narodziny ich dzieci. Nawet wspomnienie okresu PRL-u świadczy o zmianach w postrzeganiu prywatności. Ówczesne problemy mieszkaniowe sprawiały, że często rodzice i dzieci mieszkali w jednym pokoju. Taka sytuacja wymuszała zgodę na ograniczenia sfery intymności. Prywatność jest zatem płynną kategorią. Zmienia się w zależności od czasów i miejsc, w jakich żyjemy. Zależy też od osobistego podejścia, na które wpływa m.in. wychowanie czy środowisko, w którym żyjemy.

Współcześnie, w dobie mediów społecznościowych, nasz stosunek do prywatności również się zmienia. Niektórzy nie mają oporów przed zamieszczaniem na portalach społecznościowych zdjęć z bardzo osobistych momentów życia. Natomiast przez innych może to być uznane za bardzo niestosowne. Dla jednych publikacja informacji o śmierci kogoś bliskiego, a nawet utworzenie wydarzenia związanego z pogrzebem, nie jest niczym dziwnym ani niestosownym. Inni nie chcą nawet podawać swojej daty urodzin.

Kierowanie się wyłącznie własnym wyczuciem granic prywatności może czasem sprawić, że inni poczują się urażeni. Często dysponujemy zdjęciami z wakacji albo imprez, na których są nasi znajomi. Udostępnianie takich fotografii może zostać odebrane jako naruszenie ich prywatności. Zwłaszcza, jeśli np. pojawiają się na nich w samych kostiumach kąpielowych. Polskie prawo reguluje wiele kwestii dotyczących wykorzystywania wizerunków innych osób, jednak bardzo często przepisy nie są respektowane. Co więcej, wielu codziennych problemów nie jesteśmy jednak w stanie rozwiązać tylko na podstawie przepisów.

Warto zatem, żebyście zastanowili się, czym prywatność jest dla was, a czym dla waszych znajomych.

Spróbujcie zastanowić się nad postawionymi niżej kwestiami:

  • Czego możemy dowiedzieć się o innych, przeglądając ich profile w mediach społecznościowych?
  • Czy osoby zamieszczające te informacje rzeczywiście chciałyby, abyśmy wiedzieli o nich tak dużo?
  • Czy wszystkie informacje powinny być dostępne dla dowolnego użytkownika serwisu?
  • Które z tych informacji mają charakter prywatny?
  • Czy sami chcielibyśmy udostępniać tak dużo informacji na swój temat?
  • Które informacje powinniśmy szczególnie chronić?
  • Do czego informacje te mogą być przydatne osobom postronnym?
  • Czy informacje o innych osobach zdobywamy tylko w internecie? Jakie inne źródła można wymienić?

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania postawione w ankiecie. Zastanówcie się nad tym, czy szanujecie swoją i czyjąś intymność.

 

1.   Czy akceptujesz monitorowanie za pomocą systemu kamer miejsc       publicznych w twoim mieście?

tak



nie wiem



nie

2.   Czy rozmawiasz w miejscach publicznych, np. w autobusie, z kolegą       lub koleżanką o problemach twojej rodziny lub znajomych, podając przy tym imiona i nazwiska tych osób?

tak



nie wiem



nie

3.   Czy zgadasz się na wykorzystywanie twoich danych i zamieszczanych       przez siebie informacji (treści, zdjęć) na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, przez firmy będące ich właścicielami?

tak



nie wiem



nie

4.   Czy akceptujesz publikowanie przez kolegów i koleżanki bez twojej       wiedzy w internecie (blogi, portale społecznościowe) zdjęć, na których się znajdujesz?          

tak



nie wiem



nie

5.   Czy udostępniasz wszystkim swoje dane osobowe (adres, imię
i nazwisko) w portalach społecznościowych, np. na Facebooku?


tak



nie wiem



nie

6.   Czy podajesz znajomym numery telefonów twoich koleżanek lub kolegów?

tak



nie wiem



nie

7.   Czy udostępniasz w mediach społecznościowych, np. na Facebooku,        informacje o stanie zdrowia znanej ci osoby, która od dłuższego czasu choruje?

tak



nie wiem



nie

8.   Czy podajesz w mediach społecznościowych, np. na Facebooku, informacje na temat swoich związków?

tak



nie wiem



nie

9.   Czy podajesz innym znajomym datę urodzin swojego dobrego kolegi lub koleżanki?

tak



nie wiem



nie

10. Czy zgadasz się na to, aby policjant mógł przeszukać twój plecak lub torbę?

tak



nie wiem



nie

*wersja do wydruku: wdż_6_22_czerwiec


Data publikacji:  12 czerwca 2020 r.

Tydzień obowiązywania:  15 – 19 czerwca 2020 r.

Lekcja 12

Temat: Higiena okresu dojrzewania. Zajęcia dla chłopców.

Cel:  poznajemy zasady higieny w czasie dojrzewania

Opis lekcji: praca z materiałem filmowym  oraz tekstem przygotowanym przez nauczyciela.

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dzisiejsze zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z dbaniem o swoje ciało w okresie dojrzewania.  Czy jest to ważne? Dlaczego?

Obejrzyj materiał filmowy związany z tematem zajęć: https://www.youtube.com/watch?v=3HjgI02oAPQ&t=236s

Zastanów się, które z niżej wymienionych zdań są prawdziwe, a które fałszywe:

  • Dezodoranty całkowicie zatrzymują pocenie się.
  • Wyciskanie pryszczy pomaga je zlikwidować.
  • Płyn do płukania ust jest lepszy w codziennej higienie niż mycie zębów.
  • Kąpać się należy tylko wtedy, gdy czujemy się nieświeżo.
  • Utrzymanie czystości pomaga w zachowaniu zdrowia.

DBAJ O SIEBIE!

*wersja do wydruku: wdż_6_15_czerwiec


Data publikacji:  7 czerwca 2020 r.

Tydzień obowiązywania:  8 – 12 czerwca 2020 r.

Lekcja 11

Temat: Higiena okresu dojrzewania. Zajęcia dla dziewczynek.

Cel:  poznajemy zasady higieny w czasie dojrzewania

Opis lekcji: praca z materiałem filmowym  oraz tekstem przygotowanym przez nauczyciela.

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dzisiejsze zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z dbaniem o swoje ciało. Obejrzyj materiał filmowy, który wprowadzi Cię do lekcji. https://www.youtube.com/watch?v=3HjgI02oAPQ

Zastanów się, o jakich problemach związanych z okresem dojrzewania opowiada prowadząca? Jakie zabiegi higieniczne są przedstawione w tym materiale?

Czy i u Ciebie występują te problemy? Jak sobie z nimi radzisz?

Zastanów się, które z niżej wymienionych zdań są prawdziwe, a które fałszywe:

  • Dezodoranty całkowicie zatrzymują pocenie się.
  • Wyciskanie pryszczy pomaga je zlikwidować.
  • Płyn do płukania ust jest lepszy w codziennej higienie niż mycie zębów.
  • Kąpać się należy tylko wtedy, gdy czujemy się nieświeżo.
  • Utrzymanie czystości pomaga w zachowaniu zdrowia.

Czas na zabawę: https://www.youtube.com/watch?v=qc_r1R22yS8

Obejrzyj więcej filmów – znajdź tematy, które zainteresują Cię najbardziej! https://www.youtube.com/channel/UCdlpTil11H6dU4NEQh1n5Zw

*wersja do wydruku: wdż_6_8_czerwiec


Data publikacji:  31 maja 2020 r.

Tydzień obowiązywania:  1 –5 czerwca 2020 r.

Lekcja 10

Temat: Moje ciało. Zajęcia dla chłopców.

Cel:  Dowiemy się, jakie zmiany zachodzą u chłopców w czasie dojrzewania.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dojrzewanie to czas w życiu człowieka, w którym ciało dziecka zmienia się w ciało osoby dorosłej. Zmiany te są zupełnie naturalne, mimo to niektóre z nich mogą być dla chłopców prawdziwym źródłem niepokoju.

Kiedy ciało chłopaka zaczyna produkować więcej męskiego hormonu zwanego testosteronem, pojawiają się u niego polucje – mokre sny. Ta zmiana ma dla chłopców duże znaczenie. To znak, że chłopiec dorasta i jego ciało przygotowuje się do tego, żeby w przyszłości mógł zostać ojcem. Nasienie zawiera plemniki. Mogą one zapłodnić komórkę jajową kobiety i rozpocząć proces ciąży, który zakończy się narodzinami dziecka. Chociaż niektórzy chłopcy mogą czuć zakłopotanie, gdy mają polucje, to jednak nie mają żadnego na to wpływu. Może pocieszające będzie, że prawie wszyscy chłopcy w okresie dojrzewania mają polucje.

Czas dojrzewania jest czasem odkrywania siebie, Może być trudny, ponieważ nastolatek nie jest przygotowany do odpowiednich zachowań, zwłaszcza, że otoczenie przepełnione jest seksualna presją. Być może znalazłeś się w przedstawionych niżej sytuacjach:

  • Presja, by śmiać się z żartów seksualnych, mimo że się tego wstydzisz.
  • Przekazywanie w telewizji, nawet w przypadkowych programach (reklamy, filmy, teledyski) informacji o podtekście seksualnym, a Ty nie masz ochoty tego oglądać.
  • Wulgarne zachowania wobec dziewczyn – zaczepki, gesty, poklepywania. Przyłączyć się do tego, co robią inni, czy też nie?
  • Łatwa dostępność nieodpowiednich stron o treściach pornograficznych w cyberprzestrzeni.

I tu pojawiają się ważne pytania:

  • Jak ustanowić granice?
  • Jak rozwijać zdrowy szacunek dla własnego ciała, własnej seksualności i płciowości innych?
  • Jak mówić „NIE”, gdy doświadczamy presji?

To bardzo ważne kwestie, nad którymi warto głęboko się zastanowić. Odpowiedzi na postawione tu pytania mogą mieć wpływ na całe Twoje życie!

*wersja do wydruku: wdż_6_1_czerwiec


Data publikacji:  22 maja 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 25 –30 maja 2020 r.

Lekcja 9

Temat: Moje ciało. Zajęcia dla dziewczynek.

Cel:  Dowiemy się, jakie zmiany zachodzą u dziewcząt w czasie dojrzewania.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dojrzewanie to czas w życiu człowieka, w którym ciało dziecka zmienia się w ciało osoby dorosłej. Zmiany te są zupełnie naturalne, mimo to niektóre z nich mogą być dla dziewczynek prawdziwym źródłem niepokoju.

Dziewczyny często rozmawiają o miesiączce. Pierwsza miesiączka jest widocznym sygnałem, że dziewczyna dojrzewa i jej ciało przygotowuje się do tego, by mogła mieć w przyszłości dziecko. Miesiączka trwa zwykle od 3 do 7 dni. W tym czasie dziewczyna, podobnie jak każda kobieta, doświadcza krwawienia miesiączkowego. Są to tkanki – bardzo mocno ukrwione, które odrywają się od ścianek macicy i wypływają przez pochwę. Miesiączka powtarza się co dwadzieścia kilka dni. Ten czas określa się jako cykl miesięczny. Początkowo cykle miesięczne są nieregularne, z czasem jednak stają się bardziej systematyczne.

Często dziewczyny są zdenerwowane, gdy dostaną pierwszą miesiączkę. To zupełnie normalne, ale jednocześnie może być dumna – to znak, że stała się już kobietą, jest zdrowa i jej dojrzewanie odbywa się w taki sposób, jak powinno.

Czas dojrzewania jest czasem odkrywania siebie, Może być trudny, ponieważ nastolatek nie jest przygotowany do odpowiednich zachowań, zwłaszcza, że otoczenie przepełnione jest seksualna presją. Być może znalazłaś się w przedstawionych niżej sytuacjach:

  • Presja, by śmiać się z żartów seksualnych, mimo że się tego wstydzisz.
  • Przekazywanie w telewizji, nawet w przypadkowych programach (reklamy, filmy, teledyski) informacji o podtekście seksualnym, a Ty nie masz ochoty tego oglądać.
  • Wulgarne zachowania ze strony chłopców – zaczepki, gesty, poklepywania. Nie wiesz, czy cieszyć się, że jest to objaw zainteresowania, czy obrazić.
  • Łatwa dostępność nieodpowiednich stron o treściach pornograficznych w cyberprzestrzeni.

I tu pojawiają się ważne pytania:

  • Jak ustanowić granice?
  • Jak rozwijać zdrowy szacunek dla własnego ciała, własnej seksualności i płciowości innych?
  • Jak mówić „NIE”, gdy doświadczamy presji?

To bardzo ważne kwestie, nad którymi warto głęboko się zastanowić. Odpowiedzi na postawione tu pytania mogą mieć wpływ na całe Twoje życie!

*wersja do wydruku: wdż_6_25_05


Data publikacji:  17 maja 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 18 –22 maja 2020 r.

Lekcja 8

Temat: Moje dojrzewanie. Zajęcia dla chłopców.

Cel:  Dowiemy się, jakie zmiany zachodzą u chłopców w czasie dojrzewania.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca z materiałem filmowym.

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dojrzewanie to jeden z najbardziej zagadkowych okresów w Twoim życiu. To czas, w którym jesteś lub wkrótce się znajdziesz. Będzie to zarówno ekscytujące, jak i czasami przygnębiające. Dlaczego? Ponieważ szalejące hormony będą zmieniać Twoje ciało i umysł, powodując szereg nowych dolegliwości fizycznych i emocjonalnych. Nie możesz tego czasu zatrzymać, nie masz też na to żadnego wpływu. Twoje ciało będzie samo wiedziało,  kiedy zmiany powinny następować i kiedy się zakończą. Wszystko dlatego, że każdy człowiek ma swój własny zegar biologiczny. I każdy człowiek przechodzi czas dojrzewania.

Pomyśl, co możesz robić teraz lub co będziesz mogła robić w niedalekiej przyszłości, a co było zabronione, niedostępne dla Ciebie jeszcze nie tak dawno, na przykład 3 – 4 lata temu. To będą te dobre strony dojrzewania.

Wszystko się zmienia. Spróbuj przypomnieć sobie niektóre z rzeczy, które interesowały Cię, kiedy byłeś w wieku przedszkolnym:

– ulubiona zabawka

– ulubione święto

– największe problemy

– ulubione gry

– ulubiona forma spędzania wolnego czasu

– najlepsi koledzy, najlepsze koleżanki

A jak jest teraz?

W okresie dojrzewania następują zmiany fizyczne i psychiczne. Czy potrafisz wymienić kilka zmian fizycznych i kilka psychicznych? Jak myślisz, których jest więcej – psychicznych czy fizycznych?

Obejrzyj filmik i ciesz się swoim czasem dojrzewania!

https://www.youtube.com/watch?v=YavEH9CdoXM

*wersja do wydruku: wdż_6_18_05 (pdf.io)


Data publikacji:  8 maja 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 11 –15 maja 2020 r.

Lekcja 6

Temat: Moje dojrzewanie. Zajęcia dla dziewczynek

Cel:  Dowiemy się, jakie zmiany zachodzą u dziewczynek w czasie dojrzewania.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dojrzewanie to jeden z najbardziej zagadkowych okresów w Twoim życiu. To czas, w którym jesteś lub wkrótce się znajdziesz. Będzie to zarówno ekscytujące, jak i czasami przygnębiające. Dlaczego? Ponieważ szalejące hormony będą zmieniać Twoje ciało i umysł, powodując szereg nowych dolegliwości fizycznych i emocjonalnych. Nie możesz tego czasu zatrzymać, nie masz też na to żadnego wpływu. Twoje ciało będzie samo wiedziało,  kiedy zmiany powinny następować i kiedy się zakończą. Wszystko dlatego, że każdy człowiek ma swój własny zegar biologiczny. I każdy człowiek przechodzi czas dojrzewania.

Pomyśl, co możesz robić teraz lub co będziesz mogła robić w niedalekiej przyszłości, a co było zabronione, niedostępne dla Ciebie jeszcze nie tak dawno, na przykład 3 – 4 lata temu. To będą te dobre strony dojrzewania.

Wszystko się zmienia. Spróbuj przypomnieć sobie niektóre z rzeczy, które interesowały Cię, kiedy byłaś w wieku przedszkolnym:

– ulubiona zabawka

– ulubione święto

– największe problemy

– ulubione gry

– ulubiona forma spędzania wolnego czasu

– najlepsze koleżanki / koledzy

A jak jest teraz?

W okresie dojrzewania następują zmiany fizyczne i psychiczne. Czy potrafisz wymienić kilka zmian fizycznych i kilka psychicznych? Jak myślisz, których jest więcej – psychicznych czy fizycznych?

Obejrzyj filmik i ciesz się swoim czasem dojrzewania!

https://www.youtube.com/watch?v=YavEH9CdoXM

*wersja do wydruku: wdż_6_11_05 (pdf.io)


Data publikacji:  30 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 4 – 8 maja 2020 r.

Lekcja 5

Temat: Moje pierwsze dni życia cz. 2

Cel:  Poznajemy etapy rozwoju płodowego człowieka.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Niewiele jeszcze wiemy o życiu psychicznym płodu, ale wiadomo na pewno, że jego życie powiązane jest ściśle z życiem matki. Jej stan fizyczny i psychiczny ma ogromny wpływ na rozwijający się płód. Pomyśl o najważniejszych wskazówkach dla kobiety w ciąży. Które z nich powinny dotyczyć pozostałych członków rodziny?

Bardzo ważne jest, aby dziecko miało jak najlepsze warunki rozwoju, dlatego jest kilka istotnych czynników mających wpływ na małe dziecko. Spośród wymienionych poniżej określ, które z nich mają wpływ pozytywny, a które negatywny:

Papierosy palone w otoczeniu dziecka, mleko, spacery, głośna muzyka, stres, miłość, soki warzywne, cierpliwość, spokój, kłótnie, warzywa, hałas, spokojna muzyka, słońce, słodycze, telewizja, świeże powietrze.

*wersja do wydruku: wdż_6_4_maj


Data publikacji:  24 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 27 – 30 kwietnia 2020 r.

Lekcja 5

Temat: Moje pierwsze dni życia cz. 2

Cel:  Poznajemy etapy rozwoju płodowego człowieka.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Niewiele jeszcze wiemy o życiu psychicznym płodu, ale wiadomo na pewno, że jego życie powiązane jest ściśle z życiem matki. Jej stan fizyczny i psychiczny ma ogromny wpływ na rozwijający się płód. Pomyśl o najważniejszych wskazówkach dla kobiety w ciąży. Które z nich powinny dotyczyć pozostałych członków rodziny?

Bardzo ważne jest, aby dziecko miało jak najlepsze warunki rozwoju, dlatego jest kilka istotnych czynników mających wpływ na małe dziecko. Spośród wymienionych poniżej określ, które z nich mają wpływ pozytywny, a które negatywny:

Papierosy palone w otoczeniu dziecka, mleko, spacery, głośna muzyka, stres, miłość, soki warzywne, cierpliwość, spokój, kłótnie, warzywa, hałas, spokojna muzyka, słońce, słodycze, telewizja, świeże powietrze.

*wersja do wydruku: wdż_6_27_04-skonwertowany


Data publikacji: 19 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 20 –24 kwietnia 2020 r.

Lekcja 4

Temat: Moje pierwsze dni życia

Cel:  Poznajemy etapy rozwoju płodowego człowieka.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dzisiaj o Twoich pierwszych dniach życia…

Twoje życie rozpoczęło się na kilka miesięcy przed Twoim urodzeniem. Momentem, które rozpoczyna życie każdego człowieka jest połączenie komórki jajowej z plemnikiem. Nazywamy to zapłodnieniem. Od tej chwili zapłodniona komórka jajowa posiada gotowy „program” swojego rozwoju. Już od tej chwili wiadomo, jaka będzie płeć dziecka, kolor oczu i włosów, cechy charakteru, a nawet zdolności. Przez około 40 tygodni dziecko będzie rozwijało się według ściśle określonego planu. Obejrzyj film opowiadający o tym najbardziej dynamicznym etapie życia człowieka:

https://www.youtube.com/watch?v=vxXHiz3RTsA

Porozmawiaj ze swoimi bliskimi o czasie Twojego rozwoju: jaki/jaka byłeś/byłaś, kiedy się urodziłeś/urodziłaś, co lubiłeś/lubiłaś itp. A może masz zdjęcia USG – oczywiście przedstawiające Ciebie? Czego dowiedziałeś/dowiedziałaś się o sobie?

*wersja do wydruku: wdż_6_20_04


Data publikacji: 14 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 15 – 17 kwietnia 2020 r.

Lekcja 3

Temat: Mój styl życia cz.2

Cel: analizujemy swój styl życia oraz zdrowy styl życia

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, analiza materiału graficznego

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Na poprzednich zajęciach poruszaliśmy kwestie związane ze stylem życia. Spójrz jeszcze raz na materiał graficzny i pomyśl, czy Twój styl życia jest jednocześnie zdrowym stylem? Jeśli nie, co należałoby zmienić?

*wersja do wydruku: wdż_6_6_04


 

Data publikacji: 3 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 6 – 8 kwietnia 2020 r.

Lekcja 2

Temat: Mój styl życia

Cel: określamy swój styl życia oraz zdrowy styl życia

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, analiza materiału graficznego

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

  1. Zastanów się, co określamy naszym stylem życia. Oto kilka propozycji:

– to, co jest najważniejsze dla danej osoby

– to, czemu poświęcamy najwięcej czasu

– to, co się lubi robić

– towarzystwo, w którym lubimy przebywać

Masz jeszcze jakieś pomysły?

  1. A teraz spróbuj określić swój styl życia:

– co jest dla Ciebie najważniejsze?

– czemu poświęcasz najwięcej czasu? Jakim zajęciom?

– co lubisz robić?

– z kim lubisz przebywać?

  1. Bardzo dużo mówi o zdrowym stylu życia. Przyjrzyj się zamieszczonemu niżej obrazkowi i spróbuj określić elementy zdrowego stylu życia? Czy Twój styl życia jest zdrowy?

Widzimy się na zajęciach!

*wersja do wydruku: wdż_6_6_04


 

Data publikacji: 30 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 30 marca – 3 kwietnia 2020 r.

Lekcja 1

Temat: Moje decyzje

Cel i opis lekcji: będziemy się uczyć, jak podejmować odpowiedzialne decyzje.

Witaj na lekcji wychowania do życia w rodzinie. To szczególne zajęcia. Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie może wydać Ci się obszerny, ale nie przejmuj się tym. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Są zadania domowe, ale myślę, że są dosyć ciekawe, spójrz tylko i oceń. Tak przy okazji, pamiętaj, że z tego przedmiotu nie ma ocen.  Będę starała się ograniczać do minimum ten „mini wykład”, ale nie zawsze się da.  Dzisiaj temat o dokonywaniu wyborów.

Każdy z nas musi często podejmować różne decyzje. Czasem nie są one bardzo ważne, na przykład możesz zdecydować się na lody waniliowe zamiast czekoladowych. I ta decyzja nie będzie miała wielkiego wpływu na całe Twoje życie.

Często jednak stajemy przed poważnymi wyborami, na przykład musimy wybierać między dobrem a złem i wcale nie jest nam łatwo dokonać wyboru. Wprawdzie „mylić się jest rzeczą ludzką”, ale z popełnianych błędów powinniśmy wyciągać wnioski na przyszłość. Podejmowanie odpowiedzialnych decyzji jest dla każdego bardzo ważne, ponieważ często dokonany przez nas wybór może znacząco wpłynąć na nasze życie. Czasami zdarza się, że ktoś namawia nas do podjęcia niewłaściwej decyzji i bardzo nas do tego przekonuje. Ważne jest, by nie poddawać się presji osoby lub grupy i powiedzieć „NIE”.

Jak dokonywać wyborów? Kilka prostych zasad:

Krok 1: nazwij problem / określ, w jakiej sprawie masz dokonać wyboru

Krok 2: określ wszelkie możliwe wyjścia

Krok 3: zastanów się nad konsekwencjami każdego z nich

Krok 4: na podstawie konsekwencji rozważ, które z wyjść przyniesie Ci więcej korzyści

Krok 5: dokonaj wyboru

Może wydaje Ci się to zbyt skomplikowane, dlatego wyjaśnię to na przykładzie:

Problem: zbliżająca się lekcja historii i możliwa kartkówka (oczywiście to tylko przykład, wszelka zbieżność jest przypadkowa)

Krok 2: dwa wyjścia: nauczę się lub nie nauczę się

Krok 3:

Jeśli się nauczę to: dostanę dobrą ocenę, rodzice będą ze mnie zadowoleni, nauczyciel też będzie ze mnie zadowolony, miło jest dostawać dobre oceny, nie muszę iść na poprawę, będę mieć mniej czasu na grę, bo muszę się nauczyć itd.

Jeśli się nie nauczę to: dostanę złą ocenę, rodzice nie będą dumni, może nawet dostanę karę, muszę iść na poprawę itd.

Krok 4: więcej korzyści przyniesie mi wyjście nr 1

Krok 5: nauczę się

Pewnie sobie myślisz: ojejku, jakie to długie! I tak ze wszystkim muszę się zastanawiać?

No niestety tak, a jeśli decyzja naprawdę jest trudna i niezwykle ważna, to czasem trzeba i dwa lub trzy razy pomyśleć o wszelkich możliwych konsekwencjach… No cóż, życie…

Zadanie do wykonania:

Zwróć uwagę na decyzje, jakie podejmujesz w ciągu dnia. Rozważ, które z nich wpływają na Twoje życie w dużym, a które w małym stopniu. Postaraj się pomyśleć, zanim podejmiesz ważną decyzję. To zadanie jest nie tylko na ten jeden tydzień, ale na całe życie…

To właśnie życie sprawdzi i oceni, czy Twoja decyzja była słuszna. Ja tego nie zrobię J Trzymam kciuki za to, żeby Twoje decyzje zawsze były przemyślane! I słuszne.

Jeśli chcesz ze mną o tym porozmawiać, zapraszam! Plan zajęć z wdż już masz.

*wersja do wydruku: wdż_6_30_03

Czytaj więcej
  • Natalia Szcześniak
  • Lekcje dla klas 5, Lekcje zdalne
  • 27 marca, 2020

Wychowanie do życia w rodzinie klasa 5

Kontakt do nauczyciela:

Aleksandra Fedynicz-Komosa aleksandra.fedyniczkomosa@sp2gk.onmicrosoft.com

 


Data publikacji: 19 czerwca 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 22 – 26 czerwca 2020 r.

Lekcja 13

Temat: Moje dorastanie. Ankieta dla uczniów.

Cel: sprawdzamy zdobytą wiedzę

Na zakończenie zajęć w piątej klasie proponuję ankietę, która umożliwi Wam sprawdzenie, czego nauczyliście się podczas roku szkolnego. Oczywiście nie będzie to w żaden sposób oceniane. Przystąp do ankiety dostępnej pod podanym linkiem:  https://www.testportal.pl/test.html?t=AN3Q4DA44nk5

Dziękuję za udział w zajęciach, do zobaczenia w przyszłym roku szkolnym!

*wersja do wydruku:


 

Data publikacji: 12 czerwca 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 15 – 19 czerwca 2020 r.

Lekcja 12

Temat: Moje dorastanie. Zajęcia dla chłopców.

Cel: poznajemy czas dojrzewania

Opis lekcji: praca z platformą epodręczniki, tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dzisiejsza lekcja poświęcona jest dojrzewaniu. Posłuchaj krótkiej audycji, która porusza ważne kwestie związane z dojrzewaniem u chłopców: https://www.mjakmama24.pl/nastolatek/dojrzewanie/dojrzewanie-u-chlopcow-kiedy-i-jak-zaczyna-sie-okres-pokwitania-u-chlopcow-aa-CppN-Z66U-gwCg.html

Odwiedź stronę: https://epodreczniki.pl/a/trudny-okres—dojrzewanie/DblupZKRY Przeczytaj tekst 1 i 3, obejrzyj materiał filmowy zamieszczony w tekście nr 3.

Pomyśl, które z wymienionych zdań są prawdziwe, a które fałszywe?

  • Dojrzewanie rozpoczyna się około 10 – 13 roku życia.
  • Dojrzewanie trwa 2 lata.
  • Polucje zaczynają się zazwyczaj w okresie dojrzewania.
  • Zdarza się, że chłopcom w czasie dojrzewania powiększają się piersi.
  • W okresie dojrzewania należy częściej się myć.
  • Chłopcy zaczynają dojrzewać wcześniej niż dziewczynki.

*wersja do wydruku: wdż_5_15_czerwiec


Data publikacji: 7 maja 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 8 – 12 czerwca 2020 r.

Lekcja 11

Temat: Moje dorastanie. Zajęcia dla dziewczynek.

Cel: poznajemy czas dojrzewania

Opis lekcji: praca z platformą epodręczniki, tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dzisiejsza lekcja poświęcona jest dojrzewaniu. Obejrzyj krótki materiał filmowy, który wprowadzi Cię do zajęć: http://scholaris.pl/resources/run/id/47901

Odwiedź stronę: https://epodreczniki.pl/a/trudny-okres—dojrzewanie/DblupZKRY Przeczytaj tekst 1 i 2, obejrzyj materiał filmowy zamieszczony w tekście nr 2.

Pomyśl, które z wymienionych zdań są prawdziwe, a które fałszywe?

  • Dojrzewanie rozpoczyna się około 10 – 13 roku życia.
  • Dojrzewanie trwa 2 lata.
  • U dziewcząt jedna pierś może rosnąć szybciej.
  • Wszystkie dziewczynki powinny dostać miesiączkę do 12 roku życia.
  • W okresie dojrzewania należy częściej się myć.
  • Częste zmiany nastrojów są charakterystyczne w okresie dojrzewania.

*wersja do wydruku: wdż_5_8_czerwiec


Data publikacji: 31  maja 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 1 – 5 czerwca 2020 r.

Lekcja 10

Temat: Moje uczucia i emocje. Zajęcia dla chłopców.

Cel: Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia i emocje.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Uczucia i emocje towarzysza nam przez całe życie. Mają one ogromny wpływ na nasze myśli i zachowanie. Mogą nas motywować do działania, pomagają uniknąć niebezpieczeństwa, ale mogą też wzbudzać uprzedzenia w stosunku do innych, a nawet przyczynić się do różnych chorób.

Wielu ludzi nie wie, że uczucia i emocje różnią się między sobą. Emocje są zawsze żywe, silnie odczuwalne, lecz trwają dosyć krótko. Emocje trudniej jest ukryć, są bardzo spontaniczne.

Uczucia są głębokie i bardziej trwałe, często skrywane i niedostępne dla innych. Umiejętność rozpoznawania, co czujesz w różnych sytuacjach, może Ci pomóc rozpoznać i zrozumieć, jak w podobnej sytuacji może czuć się inna osoba. Nazywamy to empatią. Dzięki empatii wiemy, jak należy postępować, żeby nie zrobić przykrości drugiej osobie.

Jak wyrażamy nasze emocje i uczucia? W różny sposób. W wirtualnym świecie często wyrażamy je za pomocą znaków i symboli – emotikonów. W życiu codziennym nasza twarz może określić, w jakim jesteśmy nastroju, jakie przeżywamy uczucia i emocje.

Przyjrzyj się uważnie ilustracji:

Czy potrafisz rozpoznać, które z emocji są pozytywne, a które negatywne?

Pomyśl, w jakich sytuacjach mogą nam towarzyszyć każde z tych emocji?

*wersja do wydruku: wdż_5_1_czerwiec


Data publikacji:  22 maja 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 25 – 30 maja 2020 r.

Lekcja 9

Temat: Moje uczucia i emocje. Zajęcia dla dziewczynek.

Cel: Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia i emocje.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Uczucia i emocje towarzysza nam przez całe życie. Mają one ogromny wpływ na nasze myśli i zachowanie. Mogą nas motywować do działania, pomagają uniknąć niebezpieczeństwa, ale mogą też wzbudzać uprzedzenia w stosunku do innych, a nawet przyczynić się do różnych chorób.

Wielu ludzi nie wie, że uczucia i emocje różnią się między sobą. Emocje są zawsze żywe, silnie odczuwalne, lecz trwają dosyć krótko. Emocje trudniej jest ukryć, są bardzo spontaniczne.

Uczucia są głębokie i bardziej trwałe, często skrywane i niedostępne dla innych. Umiejętność rozpoznawania, co czujesz w różnych sytuacjach, może Ci pomóc rozpoznać i zrozumieć, jak w podobnej sytuacji może czuć się inna osoba. Nazywamy to empatią. Dzięki empatii wiemy, jak należy postępować, żeby nie zrobić przykrości drugiej osobie.

Jak wyrażamy nasze emocje i uczucia? W różny sposób. W wirtualnym świecie często wyrażamy je za pomocą znaków i symboli – emotikonów. W życiu codziennym nasza twarz może określić, w jakim jesteśmy nastroju, jakie przeżywamy uczucia i emocje.

Przyjrzyj się uważnie ilustracji:

Czy potrafisz rozpoznać, które z emocji są pozytywne, a które negatywne?

Pomyśl, w jakich sytuacjach mogą nam towarzyszyć każde z tych emocji?

*wersja do wydruku: wdż_5_25_maj


Data publikacji: 17 maja 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 18 – 22 maja 2020 r.

Lekcja 8

Temat: Moje bezpieczeństwo. Zajęcia dla chłopców.

Cel: rozważamy zagadnienia związane z bezpieczeństwem.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Uważaj na siebie, zachowuj się bezpiecznie, dbaj o swoje bezpieczeństwo – zapewne często słyszysz takie przestrogi. O bezpieczeństwie słyszysz wszędzie – w domu, szkole…

Pomyśl, jakie niebezpieczne sytuacje mogą Cię spotkać poza domem, szczególnie na drodze lub w kontakcie z innymi? Jak ich uniknąć?

Żeby być bezpiecznym, czasem trzeba poprosić kogoś o pomoc. Zdarza się jednak, że dzieci boją się powiedzieć dorosłemu o jakimś zagrożeniu. „Skarżypyta”, „donosiciel” – z takimi wyzwiskami mogą się spotkać. Czy zapobieganie niebezpieczeństwu jest donoszeniem lub skarżeniem?

Przeczytaj uważnie poniższe zdania opisujące różne sytuacje i oceń, czy powinieneś powiedzieć o tym osobie dorosłej.

  1. Mój brat od kilku dni nie wychodzi z pokoju.
  2. W szkolnej stołówce dwóch chłopaków wyłudza od dzieci kanapki.
  3. Łukasz nie odrobił pracy domowej.
  4. Maciek nie ćwiczył na WF-ie.
  5. Janek umawia się na bójkę się z Robertem.
  6. Ktoś wysyła mi filmiki z nieodpowiednimi treściami.

Zastanów się nad zdaniami, przy których uznałeś, że opisana sytuacja wymaga poinformowania osoby dorosłej. Dlaczego?

Czym w takim razie różni się skarżenie i donosicielstwo od dbania o bezpieczeństwo? Być może na to pytanie będziesz musiał sobie odpowiadać przez całe swoje życie. I przez całe swoje życie będziesz musiał dbać o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale także innych. Oby zawsze się udawało!

*wersja do wydruku: wdż_5_18_maj (pdf.io)


Data publikacji: 8 maja 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 11 – 15 maja 2020 r.

Lekcja 7

Temat: Moje bezpieczeństwo. Zajęcia dla dziewczynek.

Cel: rozważamy zagadnienia związane z bezpieczeństwem.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela.

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Uważaj na siebie, zachowuj się bezpiecznie, dbaj o swoje bezpieczeństwo – zapewne często słyszysz takie przestrogi. O bezpieczeństwie słyszysz wszędzie – w domu, szkole…

Pomyśl, jakie niebezpieczne sytuacje mogą Cię spotkać poza domem, szczególnie na drodze lub w kontakcie z innymi? Jak ich uniknąć?

Żeby być bezpiecznym, czasem trzeba poprosić kogoś o pomoc. Zdarza się jednak, że dzieci boją się powiedzieć dorosłemu o jakimś zagrożeniu. „Skarżypyta”, „donosicielka” – z takimi wyzwiskami mogą się spotkać. Czy zapobieganie niebezpieczeństwu jest donoszeniem lub skarżeniem?

Przeczytaj uważnie poniższe zdania opisujące różne sytuacje i oceń, czy powinnaś powiedzieć o tym osobie dorosłej.

  1. Moja siostra od kilku dni nie wychodzi z pokoju.
  2. W szkolnej stołówce dwóch chłopaków wyłudza od dzieci kanapki.
  3. Ania nie odrobiła pracy domowej.
  4. Zuzia nie ćwiczyła na WF-ie.
  5. Kasia pokłóciła się z Beatą.
  6. Ktoś wysyła mi filmiki z nieodpowiednimi treściami.

Zastanów się nad zdaniami, przy których uznałaś, że opisana sytuacja wymaga poinformowania osoby dorosłej. Dlaczego?

Czym w takim razie różni się skarżenie i donosicielstwo od dbania o bezpieczeństwo? Być może na to pytanie będziesz musiała sobie odpowiadać przez całe swoje życie. I przez całe swoje życie będziesz musiała dbać o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale także innych. Oby zawsze się udawało!

BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM!

*wersja do wydruku: wdż_5_11_maj (pdf.io)


Data publikacji: 30 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 4 – 8 maja 2020 r.

Lekcja 6

Temat: Moje prawa. Zajęcia dla chłopców

Cel: Poznajemy prawa człowieka

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane. Od dzisiaj zaczynamy cykl zajęć dzielonych – raz dziewczynki, raz chłopcy. Dzisiaj o prawach.

Każdy człowiek ma obowiązek szanować innych, czyli nie może robić ludziom niczego, co byłoby niezgodne z prawem. Dlatego zarówno dzieci, jak i dorośli mają swoje prawa. Prawa dziecka zostały zebrane w „Konwencji i Prawach Dziecka”, podpisały ją 193 kraje na świecie.

Przyjrzyj się uważnie ilustracji i określ, o jakich prawach jest tutaj mowa:

Pomyśl i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: kto może pomóc dziecku, jeśli znajdzie się w sytuacjach niebezpiecznych?

*wersja do wydruku: wdż_5_4_maj


 

Data publikacji: 24 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 27 – 30 kwietnia 2020 r.

Lekcja 5

Temat: Moje prawa. Zajęcia dla dziewczynek

Cel: Poznajemy prawa człowieka

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane. Od dzisiaj zaczynamy cykl zajęć dzielonych – raz dziewczynki, raz chłopcy. Dzisiaj o prawach.

Każdy człowiek ma obowiązek szanować innych, czyli nie może robić ludziom niczego, co byłoby niezgodne z prawem. Dlatego zarówno dzieci, jak i dorośli mają swoje prawa. Prawa dziecka zostały zebrane w „Konwencji i Prawach Dziecka”, podpisały ją 193 kraje na świecie.

Przyjrzyj się uważnie ilustracji i określ, o jakich prawach jest tutaj mowa:

Pomyśl i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: kto może pomóc dziecku, jeśli znajdzie się w sytuacjach niebezpiecznych?

*wersja do wydruku: wdż_5_27_04-skonwertowany


Data publikacji: 19 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 20 – 24 kwietnia 2020 r.

Lekcja 4

Temat: Mój dzień

Cel: Poznajemy zasady organizacji dnia.

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dzisiejszy temat poświęcony jest rozkładowi Twojego dnia.

  • Jaki jest Twój typowy dzień?
  • O której wstajesz?
  • Co robisz po lekcjach?
  • Jak spędzasz swój wolny czas?
  • O której godzinie kładziesz się spać?

To bardzo ważne pytania, ale jeszcze ważniejsze będą Twoje odpowiedzi, ponieważ pomogą określić, czy potrzebne będzie wprowadzenie jakichś zmian w Twoim planie dnia. Może powiesz: a co tu można zmienić? Przecież wszystkie dni są podobne do siebie. Wstaję rano, mam lekcje, potem… Codziennie to samo. No tak, pozornie wszystkie dni są do siebie podobne. Ale tylko pozornie. Pomyśl, czy powinieneś coś zmienić w Twoim dniu?

Przeczytaj uważnie zdania i określ, czy są prawdziwe czy fałszywe:

  1. Nie jest ważne, o której kładziesz się spać. Istotne, aby spać około 8 godzin.
  2. Nastolatki rosną, a więc mogą jeść kiedy chcą i ile chcą.
  3. Ostatni posiłek powinno się zjeść na 2 lub 3 godziny przed snem.
  4. Drugie śniadanie w szkole jest niezbędne dla każdego nastolatka.
  5. Bałagan w pokoju powinno się sprzątać, kiedy ma się na to ochotę.
  6. Wystarczy zjeść porządne śniadanie, a potem tylko obiad i kolację.
  7. W wolne dni nastolatek może posiedzieć przy komputerze i przed telewizorem, ile chce. W końcu to wolny dzień.
  8. Należy spędzać przynajmniej jedną godzinę dziennie na uprawianiu aktywności fizycznej.
  9. Po powrocie ze szkoły należy od razu zabrać się za odrabianie lekcji.
  10. Jeśli się lubi, można odrabiać lekcje późnym wieczorem.
  11. Nie jest ważne, gdzie i kiedy odrabia się lekcje.
  12. Nastolatek powinien codziennie mieć około 2 – 3 godziny czasu wolnego na wypoczynek i własne zainteresowania.

*wersja do wydruku: wdż_5_20_04


Data publikacji: 14 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 15 – 17 kwietnia 2020 r.

Lekcja 3

Temat: Moja szkoła

Cel: poznajemy cel chodzenia do szkoły

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Na poprzednich zajęciach rozważaliśmy, jakie są plusy chodzenia do szkoły. Teraz zastanów się, co najbardziej lubisz w swojej szkole. A może jest coś, co wymaga zmiany? Pomyśl o tym.

*wersja do wydruku: wdż_5_15_04  


 

Data publikacji: 3 kwietnia 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 6 – 8 kwietnia 2020 r.

Lekcja 2

Temat: Moja szkoła

Cel: poznajemy cel chodzenia do szkoły

Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela

Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Zadania domowe to po prostu zadania dotyczące codziennego życia, nie musisz pokazywać mi, że zostały wykonane.

Dzisiejszy temat jest aktualny jak nigdy dotąd, nie uważacie? Pewnie wiele razy zastanawialiście się, dlaczego trzeba chodzić do szkoły? Klasówki, zadania, wypracowania, ćwiczenia – nie zawsze te ulubione… Po co to wszystko? No cóż, być może w obecnej sytuacji, bardzo chcielibyście do niej wrócić? Tak to już jest, że najbardziej docenia się coś, jeśli tego brakuje…

Pomyśl:

  1. Dlaczego warto chodzić do szkoły?
  2. Jakie są jej plusy?
  3. Z jakich zajęć osiągasz sukcesy?
  4. Jakie zajęcia są dla Ciebie największym wyzwaniem?
  5. W jakich warunkach najlepiej jest Ci się uczyć?
  6. Czy masz swoje ulubione miejsce do odrabiania lekcji?

*wersja do wydruku: wdż_5_6_04


 

Data publikacji: 30 marca 2020 r.

Tydzień obowiązywania: 30 marca – 3 kwietnia 2020 r.

Lekcja 1

Temat: Moja dieta

Cel i opis lekcji: poznajemy tajniki zdrowego odżywiania

Witaj na lekcji wychowania do życia w rodzinie. To szczególne zajęcia. Pamiętaj, że nic z tej lekcji nie jest do zanotowania, bo przecież nie ma zeszytu przedmiotowego. Nie ma też podręcznika, stąd materiał pisany przeze mnie może wydać Ci się obszerny, ale nie przejmuj się tym. Nie musisz czytać wszystkiego od razu. A może jednak wyda Ci się ciekawy? Są zadania domowe, ale myślę, że są dosyć ciekawe, spójrz tylko i oceń. Tak przy okazji, pamiętaj, że z tego przedmiotu nie ma ocen.  Będę starała się ograniczać do minimum ten „mini wykład”, ale nie zawsze się da.  Kontynuujemy temat o odżywianiu.

Dobre odżywianie jest niezwykle istotne dla każdego, a szczególnie dla dzieci i nastolatków. Zdrowa, zrównoważona dieta zapewnia wystarczającą ilość kalorii i składników odżywczych niezbędnych dla prawidłowego wzrostu i dobrego zdrowia. Niestety, wielu polskich nastolatków nie dba o to i często odżywia się fast foodami . Młodzi ludzie zbyt często piją gazowane napoje i jedzą wysokokaloryczne przekąski np. chipsy. Przy takim odżywianiu organizm nie może funkcjonować prawidłowo, ponieważ fast foody są słabym paliwem dla ciała. Prawie zawsze zawierają dużo niezdrowych tłuszczów, mają dużą zawartość soli i cukrów, zawierają mało błonnika, mają niską zawartość składników odżywczych, takich jak wapń i żelazo, podawane są w dużych porcjach = dostarczają więcej kalorii.

Zdrowe odżywianie nie oznacza jednak, że musisz być maniakiem zdrowej żywności – dobra dieta pozwala na zjadanie od czasu do czasu ulubionego jedzenia typu fast food. J

Zmiana nawyków żywieniowych nie wymaga wielkiego wysiłku. Wystarczy tylko wprowadzić kilka prostych zmian, a będzie to ogromna różnica dla Twojego zdrowia. Poczujesz się lepiej, będziesz mieć wpływ na swoją wagę, a nawet… zaoszczędzisz pieniądze. Oto kilka podstawowych zasad:

  1. Ogranicz słodkie gazowane napoje. Pij czystą wodę, a jeśli lubisz, dodaj plasterek cytryny, limonki lub pomarańczy.
  2. Pamiętaj, aby w domu zawsze były owoce i zjedz PRZYNAJMNIEJ jeden owoc dziennie, a najlepiej do każdego posiłku.
  3. Obowiązkowo jedz śniadanie. Jest to energia na cały dzień.
  4. Pamiętaj o codziennej porcji mleka, a jeśli go nie lubisz, wybierz jogurt, kefir, biały ser, twarożek…
  5. Nie zapominaj o obiedzie i kolacji.
  6. Zacznij działać w kuchni i twórz nowe, zdrowe posiłki.
  7. Ogranicz używanie tłuszczów, stosuj je tylko do smażenia, a już poprawisz skład posiłku.
  8. Zmniejsz wielkość posiłków – lepiej mniej a więcej (regularnie, np. co 3 godziny).
  9. Jeśli chcesz dodać soli, staraj się, by była to niewielka ilość.
  10. Wybieraj pełnoziarniste bułki, płatki śniadaniowe, musli, chleb razowy.

Trudne? Może na początku, organizm bardzo szybko się przyzwyczaja!

Zadania do wykonania i materiały:

Obejrzyj dowolny program kulinarny (jest ich naprawdę bardzo dużo, nie wspominając o osobnym kanale…). Zwróć uwagę, jakich składników używają kucharze i  w jakich proporcjach.

Zadanie do wykonania:

Przygotuj samodzielnie dowolną sałatkę – owocową, warzywną itd. Możesz skorzystać z przepisu mamy, babci lub… wymyśl swoją. Zapamiętaj swój przepis, podzielisz nim, kiedy będziemy mogli skontaktować się bezpośrednio.

Oczywiście nie sprawdzę i nie ocenię tego zadania, zrobią to za mnie ci, których poczęstujesz przygotowaną przez siebie potrawą.

Jeśli chcesz ze mną o tym porozmawiać, zapraszam! Plan zajęć z wdż już masz.

*wersja do wydruku: wdż_5_30_03

Czytaj więcej

Ostatnie wpisy

  • Trening zastępowania agresji – cykl zajęć 4 września 2025
  • Oddaj swój głos na bezpieczeństwo! 2 września 2025
  • JADŁOSPIS 01.09.2025R. – 05.09.2025R. 31 sierpnia 2025
  • Wykaz podręczników do religii w roku szkolnym 2025/2026 26 sierpnia 2025
  • Zebranie rodziców oddziałów przedszkolnych 22 sierpnia 2025
  • Rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026 22 sierpnia 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI WE WRZEŚNIU 2025 20 sierpnia 2025
  • Wyprawka szkolna pierwszoklasistów 11 sierpnia 2025
  • Wyprawka przedszkolaka w roku szkolnym 2025/26 11 sierpnia 2025
  • Piknik rodzinny „Na Dworze Księcia Janusza” 25 czerwca 2025
  • Zakończenie roku szkolnego 2024/2025 23 czerwca 2025
  • JADŁOSPIS 23.06.2025R. – 27.06.2025R. 22 czerwca 2025
  • JADŁOSPIS 16.06.2025R. 20.06.2025R. 13 czerwca 2025
  • JADŁOSPIS 09.06.2025R. – 13.06.2025R. 8 czerwca 2025
  • JADŁOSPIS 26.05.2025R. – 30.05.2025R. 23 maja 2025

Stronicowanie wpisów

« 1 … 19 20 21 22 »

© 2019 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Księcia Janusza

Unia Europejska BIP
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Dostepność

Dostepność

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • SzarośćSzarość
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Resetuj Resetuj