Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
3 grudnia Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
3 grudnia Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
OTBK SI
Od 2012 roku Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej organizuje raz w roku, jesienią, projekt – Ogólnopolski Tydzień Bezpłatnych Konsultacji w zakresie integracji sensorycznej.
Każdy Rodzic zaniepokojony rozwojem sensoryczno-motorycznym (zmysłowo-ruchowym) swojego dziecka może wtedy skorzystać z bezpłatnej pomocy terapeuty integracji sensorycznej SI.
Konsultacje: 19-25 października
Zapisy odbywają się indywidualnie przez kontakt telefoniczny z terapeutą.
12.10.2020 00:30:42
Regionalna lista terapeutów biorących udział w Ogólnopolskim Tygodniu Bezpłatnych Konsultacji SI 2020
JÓZEFÓW
ul. Graniczna 10 – Agnieszka Świątek
tel. 733383883
OSTROŁĘKA – WOJCIECHOWICE
Fundacja PROMYK. Centrum Wspierania Rozwoju Dzieci, Młodzieży i Dorosłych ul. Kołobrzeska 7 Ostrołęka – Irena Olbryś
tel. 502 538 464
RADOM
Stowarzyszenie „Karuzela” ul. Starokrakowska 135 – Renata Nobis
tel. 604082676
Gabinet Terapii SI ul. Wiejska 58A pok. 23 – Tomasz Sobolewski
tel. 502368445
RADZYMIN
Centrum Terapii i Rozwoju Psycho-Ruchowego dzieci „Zmysłolandia ” ul . Strzelców Grodzieńskich 5, 05- 250 Radzymin – Ania Skibniewska
tel. 505 907 715
SIEDLCE
Szkoła podstawowa nr 7 Starowiejska 23 – Klaudyna Kłosek
tel. 514 505 237
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 6 w Siedlcach ul. Sienkiewicza 49 – Agnieszka Żydowicz-Chomicz
tel. 503518252
WARSZAWA – WOLA
„DAR-SI” GABINET TERAPEUTYCZNO-REHABILITACYJNY ERAZMA CIOŁKA 35 lok. 73 01-445 WARSZAWA – Hanna Chmura
tel. 503 569 460
Zachęcamy do skorzystania z darmowej oferty Stowarzyszenia Karuzela, która działa w bardzo szerokim spektrum, niosący pomoc i wsparcie małym🧒👶👦👧 i dużym 👫🤝
🔹Bezpłatny Punkt Konsultacyjny dla osób chorych psychicznie, z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin💞
🔹Konsultacje w zakresie wsparcia psychologicznego, pedagogicznego, socjalnego, zawodowego, rodzinnego ze specjalistami min. psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, fizjoterapeuta, osoby posiadające wiedzę i informacje na temat dostępnych na terenie województwa mazowieckiego różnych form pomocy dla osób chorych psychicznie👥
🔹Bezpłatny Punkt Konsultacyjny mieści się w Instytucie Rozwoju Dziecka w Radomiu przy ul. Starokrakowskiej 135🏨
🔹Zapisy pod numerem telefonu 510 832 823☎️
Zapraszam na webinar!
Zapraszamy na praktyczny Webinar o tym, jak skutecznie zachęcić dziecko do nauki, uczenia się, zdobywania nowej wiedzy!
5.11. (czwartek) – godz.19.00
DLA KOGO TEN WEBINAR❓
Dla rodziców,
Dla nauczycieli, wychowawców,
Dla studentów,
Dla każdego miłośnika psychologii rozwoju dziecka, który pragnie poznać nowe skuteczne metody wychowawcze!
W czym pomoże Ci to spotkanie:
✅ dowiesz się, jak wprowadzić dziecko w świat szkoły, ocen, prac domowych;
✅ pokażę ci, jak wspierać swoje dziecko w codziennej nauce, odrabianiu prac domowych, przygotowaniach do sprawdzianów;
✅ poznasz rozwiązania, które pomogą Ci rozwijać motywację wewnętrzną dziecka do nauki – „nie dlatego, że musi”, ale dlatego „że chce”;
✅ zapoznasz się ze z metodami, technikami, które pomogę Wam rozmawiać o ocenach, szkole, uwagach czy kartkówkach.
✅ opowiem ci jak wspierać decyzje edukacyjne dzieci, dotyczące np. wyboru liceum czy zajęć dodatkowych.
✅ i jak zawsze wspomnę o założeniach Pozytywnej Dyscypliny (PD) przedstawię jak skutecznie wdrażać metody i techniki PD.
GDZIE❓
Webinar będzie w formie LIVE na fb, NIE POTRZEBA zapisów 🙂
➡ Wydarzenie odbędzie się na fanpage, aby jak najwięcej osób mogło skorzystać :-). Link poniżej.
https://www.facebook.com/skutecznenauczanie/
Uczeń z dysleksją… przez otoczenie często uważany za mało zdolnego i leniwego. W rzeczywistości jest bardzo inteligentny, błyskotliwy i elokwentny, ale niestety nie potrafi poprawnie pisać, czytać ani literować…
Dysleksji często towarzyszy zaburzona dynamika procesów psychicznych, co przejawia się nadmierną pobudliwością lub zahamowaniem emocjonalnym.
Nadmierna pobudliwość dziecka niesie ze sobą trudności w koncentracji uwagi, pośpiech i niedokładność, kłótliwość oraz częste konflikty i wybuchy gniewu. Nadpobudliwe dziecko z dysleksją wymaga bardzo spokojnego i konsekwentnego postępowania oraz regularnego trybu życia – należy mu zapewnić stały plan dnia (lekcje odrabiane o stałej porze) oraz ustalony system wymagań.
Dziecko zahamowane jest nieśmiałe i mało aktywne, przejawia postawy lękowe i jest bardzo wrażliwe na oceny osób z otoczenia, nie włącza się do grupy i wycofuje się z podejmowanych zadań. Dziecko dyslektyczne zahamowane emocjonalnie należy stopniowo aktywizować (poczynając od sytuacji gwarantujących powodzenie). Bardzo ważne jest to, aby nie uzależniać dziecka od siebie, ponieważ będzie to przyczyną coraz większej bierności i bezradności dziecka.
Dziecko z dysleksją potrzebuje więcej czasu na naukę i musi włożyć więcej wysiłku, by dorównać poziomem pozostałym uczniom. Kiedy trud dziecka włożony w wykonanie zadania spotyka się z negatywną oceną, wówczas w dziecku rodzi się poczucie niepewności i niesprawiedliwości. Regularne powtarzanie się takiej sytuacji prowadzi do narastającego lęku oraz strachu przed oczekiwaniami dorosłych i swojej małej sprawności.
Pierwsze niepowodzenia szkolne, poczucie porażki, kompromitacji przed kolegami, którzy znacznie łatwiej opanowują materiał dydaktyczny, zdenerwowanie, obojętność, a nawet rozpacz – to emocje, które nieustannie towarzyszą uczniom z dysleksją.
Bez pochwał i zewnętrznej motywacji dzieci mogą stracić ochotę do nauki. Rodzice i nauczyciele odgrywają nieocenioną rolę w motywowaniu dziecka do wysiłku i mogą w pozytywny sposób wpłynąć na jego samoocenę. A to właśnie pozytywna samoocena jest podstawą radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz ogólnego zadowolenia z życia.
Rodzicu, pamiętaj aby:
• Nie dramatyzować gdy pojawią się kłopoty.
• Zachować spokój i panować nad emocjami w irytujących sytuacjach.
• Skoncentrować się na mocnych stronach dziecka, nie na jego słabościach.
• Budować atmosferę zaufania i dialog z dzieckiem.
• Słuchać dziecka, gdy chce Ci coś powiedzieć.
• Każdego dnia znaleźć czas tylko dla dziecka – ważna jest jakość a nie ilość czasu, który poświęcisz dziecku.
• Nie przeciążać dziecka nadmiarem ćwiczeń lecz dostosowywać wysiłek do możliwości dziecka.
• Nie wyręczać dziecka lecz zachęcać je do samodzielnego wykonania pracy.
• Nie wyśmiewać i nie lekceważyć problemów dziecka.
• Nie karać i nie straszyć lecz nagradzać za wykonaną pracę oraz nawet najmniejsze efekty.
Trudności w uczeniu się kształtują w dziecku specyficzny rodzaj samoświadomości. Bardzo często dziecko tłumaczy swoje niepowodzenia własnymi ograniczeniami, natomiast sukces traktuje jako dzieło przypadku.
Rodzicu! Motywuj swoje dziecko dobrym słowem. Postaraj się, aby Twoje uczące się dziecko jak najczęściej słyszało od Ciebie:
• podziwiam twój wysiłek,
• jestem z ciebie dumna,
• świetnie sobie z tym poradziłeś,
• cieszy mnie twoja wytrwałość,
• podoba mi się twój pomysł,
• cieszą mnie twoje postępy,
• doceniam to, jak bardzo się starasz,
• masz prawo do błędów,
• małymi kroczkami dojdziesz do celu,
• dzisiaj udało ci się zrobić tyle, jutro możesz osiągnąć więcej,
• jestem zawsze z tobą, możesz liczyć na moją pomoc.
Budowanie pewności siebie u dziecka z dysleksją powinno opierać się na rozwijaniu jego pasji i ukrytych talentów. Niezmiernie istotną kwestią w wychowaniu dziecka jest wychwycenie jego zainteresowań i mocnych stron, a rolą rodziców jest organizacja czasu wolnego dziecka z uwzględnieniem jego zdolności.
Niezmiernie nam miło poinformować Państwa, iż klasa 2b wraz z Paniami Anetą Bielską i Dorotą Uścińską-zrealizowała pierwszy moduł Innowacji Pedagogicznej EmocJa „Kreatywność” uzyskując tym samym dostęp do kolejnej części projektu.
Dysleksja rozwojowa kojarzona jest głównie z trudnościami w uczeniu się w zakresie języka polskiego. Jednak w rzeczywistości dzieci dyslektyczne doświadczają niepowodzeń szkolnych również w nauce innych przedmiotów. Trudności pojawiają się na każdym obszarze, gdzie treści oparte są na symbolach i dźwiękach oraz na orientacji w czasie i przestrzeni.
Na lekcjach matematyki uczeń może napotkać następujące trudności:
•mylenie cyfr podobnych graficznie,
•trudności w nauce tabliczki mnożenia,
•trudności z obliczeniami pamięciowymi,
•trudności w rozumieniu i rozwiązywaniu zadań tekstowych,
•pomyłki w zadaniach matematycznych,
•błędne przepisywanie słupków,
•niezamierzona zmiana kolejności cyfr w liczbach (np. 56 zamiast 65),
•błędne zapisywanie znaków nierówności (< zamiast >)
•zmiana kierunku w rysunkach geometrycznych,
•mylenie pojęć określających położenie geometryczne (równoległy, prostopadły),
•słabe rozumienie pojęć geometrycznych: bryła, kąt, obwód, wysokość,
•trudności w zapamiętaniu nazw figur geometrycznych.
Na lekcjach przyrody i geografii dysleksja może być przyczyną następujących trudności:
•trudności z orientacją na mapie
•trudności z zapamiętaniem nazw geograficznych,
•trudności w określaniu stron świata,
•trudności w obliczaniu stref czasowych,
•trudności w obliczaniu kąta padania słońca,
•trudności z odczytaniem współrzędnych geograficznych.
Trudności ucznia z dysleksją na lekcjach historii to przede wszystkim:
•trudności z zapamiętaniem nazw i nazwisk,
•zła orientacja w czasie (chronologia, daty),
•trudności z orientacją na mapach historycznych, wykresach,
Na lekcjach chemii uczeń z dysleksją napotka następujące trudności:
•trudności z rysowaniem wzorów strukturalnych,
•problemy z zapisywaniem jednostek,
•nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych.
Na lekcjach przyrody i geografii dysleksja może być przyczyną następujących trudności:
•problemy z zapamiętaniem wzorów fizycznych,
•błędne określanie kierunków oddziaływań,
•błędy w rysunkach i schematach.
Na lekcjach biologii mogą pojawić się następujące trudności:
•trudności z opanowaniem terminologii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie),problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków,
•trudności z zapisem i zapamiętaniem łańcuchów reakcji biochemicznych,
•trudności z opanowaniem systematyki (hierarchiczny układ informacji).
Podczas uczenie się języków obcych pojawiają się następujące trudności:
•trudności z poprawnym pisaniem pomimo dobrych wypowiedzi ustnych,
•trudności z zapamiętywanie słówek,
•
trudności z odróżnianiem podobnych wyrazów,
•szczególne trudności w pisaniu ze słuchu wynikające z kłopotów z dokonaniem prawidłowej analizy dźwiękowej dyktowanych wyrazów,
•trudności z wyodrębnieniem wyrazów ze zdań,
•zmiana kolejności wyrazów w zdaniu;
Na lekcjach wychowania fizycznego trudności wynikające z dysleksji, to:
•błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń spowodowane słabą orientacją w schemacie ciała i przestrzeni,
•kłopoty z rozróżnianiem kierunków prawo-lewo, góra-dół, niezdarność i wolniejsze tempo wykonywania ćwiczeń – trudności z łapaniem piłki, trafianiem do celu, itp.
Trudności dzieci dyslektycznych na lekcjach plastyki i techniki:
•kłopoty z majsterkowaniem, lepieniem, wycinaniem, szyciem, kreśleniem, malowaniem,
•trudności w robótkach ręcznych,
•trudności w rysunku technicznym.
Na lekcjach muzyki uczeń z dysleksją będzie się borykać z trudnościami w czytaniu i pisaniu nut (podobnie jak w czytaniu i pisaniu słów).
Liczne niepowodzenia szkolne wynikające z trudności w przyswojeniu treści w zakresie różnych przedmiotów, są przyczyną zaburzeń emocjonalnych uczniów z dysleksją… o czym będziecie mogli Państwo przeczytać w jutrzejszym artykule.
Źródło: Ortografitti.pl
Dziecko z dysleksją potrzebuje systematycznej pracy również poza szkołą, czyli w domu.
Przede wszystkim nie należy podchodzić nerwowo do trudności dziecka ani porównywać do innych dzieci. Każdy człowiek ma różne predyspozycje – jedni będą mieli zdolności matematyczne, językowe, a inni muzyczne czy sportowe. Trzeba o tym pamiętać.
Jak wspomóc czytanie?
1. Wspólne czytanie – może to być nawet 15min dziennie. Jedną z propozycji jest czytanie w parach, czyli rodzic czyta jedno zdanie bądź część tekstu, a następnie dziecko bądź czytanie wspólne na głos jednocześnie. Najważniejsza jest systematyczność czytania, aby wyrobić nawyk.
2. Rozmowa o przeczytanym tekście – może to być forma zadawania pytań bądź streszczenie przeczytanego tekstu.
Jak wspomóc pisanie i ortografię?
1. Zabawy na komputerze – niech dziecko robi plakaty, dodaje obramowania, zmienia i eksperymentuje z czcionką.
2. Szybkie referaty pisemne – niech dziecko robi listę zakupów, plakaty o interesujących dziecko tematach np. piłce nożnej, zaprojektuję grę planszową i zapisze reguły.
3. Układanie klocków, puzzli, a także układanie wzorów np. z patyczków bądź figur geometrycznych. Szukanie brakujących elementów na obrazkach bądź różnic pomiędzy obrazkami.
4. Rozwiązywanie labiryntów, plątanek.
5. Gry ortograficzne i pamięciowe w wersji klasycznej lub elektronicznej.
6. Gra w węża słownego – jedna osoba podaje wyraz, a każdy z graczy na zmianę wymienia następny zaczynający się ostatnią głoską poprzedniego wyrazu.
7. Szukanie słów mało używanych np. szezlong i po sprawdzeniu znaczenia używanie ich do krótkich historyjek
8. Układanie wyrazów z pomieszanych sylab np. bek – chle, pa-na-ka
9. Głoskowanie długich wyrazów, aby dziecko mogło je połączyć w całość np. e-n-c-y-k-l-o-p-e-d-i-a
10. Ćwiczenie pisania wyrazów z trudnościami ortograficznymi każdego dnia po 10 min. Przyniesie to więcej korzyści niż pisanie jednorazowo przez 30 min.
Jak wspomóc liczenie?
1. Trenowanie orientacji w schemacie ciała (także kierunków prawo-lewo), przestrzeni (nad, obok, w, pod) i czasie (rano, po południu, wczoraj, w maju etc.)
2. Gry matematyczne i karty
3. Dla młodszych dzieci ćwiczenie pisania cyfr i prostych obliczeń na tacy z kaszą
4. Powtarzanie tabliczki mnożenia i niezbędnych wzorów matematycznych w formie zabawy.
Źródła:
1. „Pomóż dziecku z…Dysleksją ‘’ G. Squires, S.McKeown
2. „ Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym’’ M. Badowska
Coraz częściej słyszy się o istotnym wpływie pracy mózgu na proces efektywnego uczenia się dzieci i młodzieży, dlatego warto wiedzieć czego potrzebuje mózg dziecka. Główna część mózgu składa się z prawej i lewej półkuli, które mają podobną budowę i powiązane są wiązką neuronów. Każda półkula odpowiada na określone funkcje i kontroluje przeciwną stronę ciała. Prawa półkula mózgowa kontroluje ruchy lewej strony ciała, a lewa półkula ruchy prawej strony. Funkcje obu półkul wzajemnie się uzupełniają. Każda półkula mózgowa rozwija się i przetwarza informację w specyficzny dla siebie sposób. Jedna półkula dominuje nad drugą, co powoduje specjalizację pewnych funkcji. Jedna z teorii, dotycząca pracy mózgu u osób z dysleksją, wskazuje na brak dominacji jednej półkuli nad drugą.
Zadbaj o mózg swojego dziecka!
W zdrowym ciele zdrowy duch… Sen! Tlen! Woda! Ruch!
Ruch ma korzystny wpływ nie tylko na mięśnie, kości, płuca i serce Twojego dziecka, ale wzmacnia również jego mózg! Ruch niweluje napięcia emocjonalne oraz dotlenia mózg aktywizując jego możliwości umysłowe.
Tlen jest niezbędny do uczenia się tak samo, jak konieczny jest do życia. Mózg dziecka zużywa aż 20% tlenu pobieranego przez ciało, dlatego postarajmy się, aby nasze dzieci jak najczęściej oddychały czystym powietrzem.
Sen to nie tylko czas intensywnej regeneracji, ale również intensywnego rozwoju mózgu dziecka. Zapotrzebowanie na sen zmienia się wraz wiekiem. Dzieci w wieku szkolnym (6-12 lat) powinny spać 9-12 godzin na dobę.
Woda stanowi około 90% mózgu! Aby mózg Twojego dziecka pracował prawidłowo należy dostarczyć mu odpowiednią ilość wody. Twoje dziecko powinno wypić codziennie ok. 20 ml wody na 1 kg wagi ciała, a w okresach stresu nawet potrójną ilość wody.
Sprawdź jak uczy się Twoje dziecko
Żeby ułatwić dziecku przyswajanie wiedzy, obserwuj je uważnie i wspólnie z nim zastanów się, jaki jest jego styl uczenia się. Możecie odpowiedzieć na pytania z poniższej tabelki. Pomoże Wam to ustalić, jak najszybciej opanowywać treści szkolne.
1. Czy lubisz czytać różne teksty, nie tylko literackie? Tak Nie2.
2. Czy opowiadając o czymś, często gestykulujesz? Tak Nie
3. Czy lepiej rozumiesz instrukcje, które ktoś Ci powiedział, niż te przeczytane samodzielnie? Tak Nie
4.Czy lepiej Ci się myśli, gdy możesz się poruszać? Tak Nie
5.Czy wolisz rozmawiać z kimś, będąc obok, niż przez telefon? Tak Nie
6. Czy lepiej zapamiętujesz, gdy coś Ci jest pokazane, a potem sam/ sama możesz spróbować? Tak Nie
7. Czy lepiej zapamiętujesz, jeśli masz coś napisane? Tak Nie
8. Czy szybciej się uczysz, gdy coś słyszysz, niż kiedy coś widzisz? Tak Nie
9. Czy lubisz słuchać, jak inne osoby opowiadają różne historie? Tak Nie
Klucz do testu
Styl słuchowy ‒ pytanie 3, 8, 9
Styl wzrokowy ‒ pytanie 1, 5, 7
Styl ruchowy ‒ pytanie 2, 4, 6
Za każdą odpowiedź TAK przyznajcie 1 punkt i podlicz sumę dla danego stylu według klucza. Im więcej punktów w danym stylu, tym silniejszy jest kanał przyswajania wiadomości. Może być tak, że Twoje dziecko uczy się wszystkimi trzema stylami.
Jeśli Twoje dziecko jest słuchowcem, pomóż mu sugerując następujące strategie przyswajania wiedzy:
powtarzanie na głos informacje do nauczenia się
rymowanie i rapowanie gdzie tylko się da
opowiadanie drugiej osobie treści do zapamiętania
czytanie notatek i treści w różnym stylu, niczym aktor w teatrze
słuchanie piosenek i audiobooków przekazujących wiedzę z danego zakresu
Jeśli Twoje dziecko jest wzrokowcem, pomóż mu sugerując następujące strategie przyswajania wiedzy:
stosowanie w notatkach pisaków i naklejek do zaznaczania ważnych treści
rozwieszanie fiszek ze słówkami do nauczenia się w różnych miejscach
samodzielne tworzenie map myśli, tabelek i schematów
oglądanie filmów przekazujących wiedzę z danego zakresu
układanie krzyżówek i rebusów ze słówkami do zapamiętania
Jeśli Twoje dziecko jest ruchowcem, pomóż mu sugerując następujące strategie przyswajania wiedzy:
spacerowanie po pokoju w czasie nauki
uczenie się w różnych pozycjach
prezentowanie tematu z gestykulacją, elementami pantomimy
odgrywanie scenek dotyczących treści do nauczenia
robienie wycinanek lub modeli
„wydeptywanie” na podłodze kształtów do nauczenia się
(mapy, daty, szlaki handlowe)
Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji z tej okazji zapraszamy na cykl artykułów poświęconych tematyce dysleksji. Będą one zamieszczane w ciągu tego tygodnia na stronie szkoły i fb.