Podziękowania i Gratulacje
Podziękowanie dla Wszystkich, którzy wzięli udział w Przygodzie Kolorowej Skarpety.
Gratulacje dla kl. 2b oraz Pań Doroty Uścińskiej i Anety Bielskiej za ukończenie IV moduł Międzynarodowej Innowacji Pedagogicznej Emocja.
Podziękowanie dla Wszystkich, którzy wzięli udział w Przygodzie Kolorowej Skarpety.
Gratulacje dla kl. 2b oraz Pań Doroty Uścińskiej i Anety Bielskiej za ukończenie IV moduł Międzynarodowej Innowacji Pedagogicznej Emocja.
2 kwietnia ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
https://drive.google.com/file/d/1BF2jALdAh2CvcUpjWS7vo-aEtLYOtcZ6/view?usp=sharin
Istnieje wiele sposobów funkcjonowania w świecie.
Autyzm jest jednym ze sposobów myślenia i bycia.1
Dziś 2 kwietnia obchodzimy ustanowiony z inicjatywy ONZ Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.2 Coroczne wydarzenie ma na celu propagowanie wiedzy na temat tego zaburzenia. Przybliżenie czym jest autyzm, w jaki sposób funkcjonują dzieci i dorośli z autyzmem w codziennym życiu i grupach społecznych. Porusza kwestię niedopuszczalnej dyskryminacji, nadużyć i izolacji 3 wymierzonej w ludzi dotkniętych autyzmem i ich rodziny.
W tym szczególnym dniu zachęcamy na znak akceptacji i poszanowania odmienności do wzięcia udziału w akcji „Zaświeć się na niebiesko”. Wystarczy jeden niebieski element stroju, zaakcentowanie logo akcji w mediach społecznościowych, aby wyrazić swoją solidarność. W Dniu Świadomości Autyzmu od 2011 roku w Polsce organizowane są iluminacje 4 – oświetlenie niebieskimi barwami obiektów architektonicznych, aby dostrzec, okazać otwartość i wsparcie osobom ze spektrum autyzmu.
Autyzm na całym świecie dotyka coraz większej grupy ludzi. W Polsce szacuje się, iż dotyczy ponad 30 tysięcy osób.5
A czym jest autyzm? Autyzm określony jest, jako całościowe zaburzenie rozwojowe, które ingeruje od wewnątrz w osobowość człowieka. 6 Wokół tego schorzenia na przestrzeni lat pojawiło się wiele mitów, które zostały zebrane i omówione w formie tabeli. 7
15 wybranych faktów i mitów na temat autyzmu
Tabela 1. Wybrane fakty i mity na temat autyzmu
Mity | Fakty |
Osoby z autyzmem nie patrzą w oczy. | Część osób z autyzmem nawiązuje dobry kontakt wzrokowy. |
Autyzm dotyczy tylko dzieci. | Autyzm to zaburzenie dotyczące osób w różnym wieku. |
Wszystkie dzieci z autyzmem zachowują się tak samo. | Każdy z nas jest inny więc nie ma również dwóch takich samych osób z autyzmem. Obraz choroby może się bardzo znacząco różnić. |
Osoby z autyzmem są agresywne | Tylko u części osób mogą pojawiać się agresywne zachowania. |
Osoby z autyzmem nie mówią.
| Wiele osób z autyzmem mówi, lecz bardzo często używany przez nie język jest „inny”, nie zawsze służy komunikacji oraz chęci dzielenia się wspólną uwagą. |
Osoby z autyzmem nie kontaktują się z innymi ludźmi, unikają ludzi, izolują się fizycznie, siedzą w kącie, patrzą niewidzącym wzrokiem. | Wiele osób dąży do kontaktów z innym, nawet zaczepia ludzi, mówi do nich, ciągnie za ręce, nakłania do jakiejś czynności, ale najczęściej na własnych warunkach. |
Dzieci z autyzmem są spokojne, pogrążone w swoim świecie. | Nie zawsze. Autyzm często wiąże się z nadruchliwością, niepokojem emocjonalnym i ruchowym, pobudzeniem. |
Osoby z autyzmem stwarzają sobie swój przyjazny dla nich świat autystyczny, w którym są szczęśliwe izolując się od naszego” złego świata”. | Postawa wycofująca u osób z autyzmem wynika z odgradzania się od nadmiaru bodźców a nie z chęci ucieczki do „ lepszego świata”. Autyzm nie jest wyborem. |
Autyzm jest nieuleczalny. | Wczesna interwencja terapeutyczna może sprawić, że dziecko pokona ograniczenia wynikające z zaburzenia. Nie oznacza to jednak, że każdy przypadek autyzmu można „wyleczyć”. Oznacza jednak, że w każdym przypadku terapia może znacznie poprawić stan dziecka. |
Dzieci z autyzmem nie rozumieją co się do nich mówi. | Rodzice zgłaszają często, że dzieci zatrzymują w pamięci słowa i zdania, trafnie rozumiejąc ich sens, choć nie okazują tego w sposób adekwatny, zrozumiały powszechnie. |
Dzieci a autyzmem w ogóle nie są zainteresowane innym dziećmi, nie bawią się razem. | Często dzieci są zainteresowane zabawą, ale przeważnie stoją nieco z boku, próbują włączać się do zabawy, która polega przeważnie na wspólnym bieganiu, aktywności fizycznej. Nie są jednak gotowe podjąć bez przygotowania zabawy symbolicznej (w udawanie). |
Osoby z autyzmem nie mają żadnych zainteresowań. | Wręcz przeciwnie- zainteresowania potrafią być wręcz obsesyjne (np. mapy, liczenie, dinozaury itd.) Mogą przemijać a na ich miejsce pojawiają się inne, równie intensywne. |
Osoby z autyzmem są smutne. | Często są to ludzie „wiecznie uśmiechnięci” i radośni, okazujący w ten sposób przynależność do świata społecznego. Jest to forma zdobywania przez nich akceptacji. |
Mowa osób z autyzmem jest monotonna, pozbawiona prawidłowej intonacji, przypomina skandowanie. | Mowa może być nieprawidłowa pod względem melodyki, ale nie dotyczy to wszystkich. |
Osoby z autyzmem nie lubią nowych miejsc, zmian, niespodzianek, muszą mieć stałe rytuały. | W rozwoju dzieci z autyzmem występuje często upodobanie do niezmienności, lecz nie jest to kryterium niezbędne. Z biegiem czasu wiele dzieci dobrze akceptuje zmiany, potrafi się adaptować do nowych warunków. |
źródło : Fundacja PROMITIS, (2017), Fakty i mity na temat autyzmu [w:] http://autyzm.org.pl/blog/fakty-mity-temat-autyzmu/ (dostęp 22.03.2021)
Błędnie może wydawać się, iż osoby dotknięte tym zaburzeniem żyją we własnym, hermetycznym świecie. W rzeczywistości funkcjonują w społeczeństwie i w odmienny sposób odbierają zmysłami otaczający je świat.
Wyróżniane są trzy główne sfery 8, w których osoby z autyzmem przejawiają trudności :
– Wyobraźnia
Nieumiejętność posługiwania się wyobraźnią sprawia, iż u osób z tą dysfunkcją pojawiają się kłopoty związane ze spontanicznym odgrywaniem ról i nadawaniem znaczeń przedmiotom. Schowanie lub wprowadzenie nowych nazw na dotychczasowe znane rzeczy wprowadza dezorganizację, przyczynia się do wywołania lęku, niezrozumienia i cierpienia. Dzieci z autyzmem bawią się w specyficzny, ustalony przez nie sposób.
– Język i komunikacja
W wielu przypadkach osób z autyzmem występują problemy z mową (niewyraźna mowa, brak mowy, echolalie, dźwiękonaśladownictwo). Trudności w rozumieniu definicji, niejednoznaczności, symboliki pojęć i całych zdań. W języku ojczystym występuje wiele zjawisk, czy pojęć, zwłaszcza abstrakcyjnych, których nie można w dokładny sposób zdefiniować. 9 Dane słowo występuje w różnych kontekstach. Jeden przedmiot może występować w różnych fakturach i kształtach, co wprowadza dezorganizację. Dochodzące do osób z autyzmem informacje z zewnątrz są bardzo wolno przetwarzane i odkodowane. W ich głowach przez cały czas trwa gonitwa myśli, poszukiwanie związków pomiędzy komunikatami, aby je zrozumieć.
– Emocje i uczucia
W relacjach międzyludzkich osoby z autyzmem nie potrafią rozpoznawać oznak konkretnych uczuć, pomimo, iż je odczuwają. Doświadczając na przykład smutku przejawiają trudności z wyartykułowaniem emocji. A nawet jeśli przedstawią swój stan uczynią to w sposób nietypowy, niezrozumiały dla innych ludzi. Nieumiejętność radzenia sobie z odczuciami może być przejawiana jest przez osoby z autyzmem, jako agresja (w stosunku do opiekunów, przedmiotów, otoczenia) i autoagresja (agresywne zachowania skierowane na siebie, zadawanie sobie bólu). Niepożądane działania mogą mieć wiele różnych przyczyn. Wśród nich wyróżniane są : niezrozumienie przez osoby z autyzmem zmian, jakie zaszły w ich otoczeniu, szczegóły, z którymi człowiek cierpiący na autyzm wiązał jakoś ze swoim poczuciem bezpieczeństwa, występująca stresująca sytuacja. 10
Autyzm ma wiele twarzy, a każdy przypadek jest inny i na swój sposób wyjątkowy.
Co chciałaby powiedzieć Ci osoba cierpiąca na autyzm? 11
Gdybym mógł zaprosić Ciebie do mojego świata, chciałbym, abyś wiedział(a), że :
Gdzie osoby z autyzmem i ich rodziny mogą uzyskać wsparcie?
Organizacje, fundacje i stowarzyszenia :
– Krajowe Towarzystwo Autyzmu,
– Fundacja SYNAPSIS,
– Fundacja PROMITIS,
– Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym,
– The International Assosation Autism Europe,
– World Autism Organization,
– British National Autistic Society
Zespół Nauczycieli Wspomagających
_______________________________________________________________
Serdeczne gratulacje dla klasy 2b oraz Pań Anety Bielskiej i Doroty Uścińskiej, za ukończenie 4 modułu Międzynarodowej Innowacji Pedagogicznej „Empatia”.
Zespół nauczycieli wspomagających zaprasza wszystkich chętnych uczniów do udziału w akcji „Niebieski … znaczy więcej niż kolor”.
Na znak Waszej solidarności zachęcamy do wykonania pracy plastycznej.
Ważne informacje:
Każdy uczeń w podziękowaniu za udział w akcji otrzyma uwagę pochwalną do dziennika oraz ocenę celującą z plastyki.
WSZYSCY JESTEŚMY RÓŻNI, ALE TACY SAMI !!!
Osoby z Zespołem Downa mają jeden chromosom więcej, który zmienia wszystko.
Zespół Downa – dawniej nazywany mongolizmem – to zespół wad wrodzonych spowodowany obecnością dodatkowego materiału genetycznego cZespół Downa jest chorobą nieuleczalną – dostępne są jednak terapie umożliwiające niwelowanie niektórych objawów.
Ponadto, bardzo ważna jest odpowiednia rehabilitacja oraz regularne kontrole lekarskie (pediatryczna, otorynolaryngologiczna czy okulistyczna) ze względu na podwyższone ryzyko wystąpienia u tych dzieci również wielu innych schorzeń.
Objawy występujące w przebiegu Zespołu Downa Zespół Downa może cechować się obecnością wielu różnych wad – zarówno tych niewpływających na jakość życia, jak i wad poważnych, wymagających specjalistycznego leczenia.
WŚRÓD CECH CHARAKTERYSTYCZNYCH WYMIENIA SIĘ:
upośledzenie umysłowe (niepełnosprawność intelektualna od stopnia lekkiego do umiarkowanego), osłabioną odporność immunologiczną, przedwczesne starzenie się organizmu (średnia długość życia pacjentów szacowana jest na 49 lat), obniżone napięcie mięśniowe, niższy niż średnia w populacji wzrost, wąskie podniebienie, wystający język, anomalie uzębienia, opuszczone kąciki ust, skośne, szeroko rozstawione oczy, oczopląs, zez, krótkowzroczność, plamki Brushfielda na tęczówce, zmarszczkę nakątną, krótkie i szerokie dłonie, bruzdę poprzeczną na dłoni, zniekształcone i nisko osadzone małżowiny uszne, zaburzenia słuchu, zapadnięty grzbiet nosa, płaskostopie, wrodzone wady serca, wady przewodu pokarmowego, układu kostno-stawowego i układu moczowo-płciowego,
Wszyscy w takim samym stopniu tworzymy kolorową mozaikę świata
Weź udział w skarpetkowym wyzwaniu, które gloryfikuje ludzką wyjątkowość !!!
https://www.facebook.com/657693410941637/posts/4065575393486738/
Przez lata osoby z zespołem Downa były postrzegane jako niezdolne do szczęśliwego, pełnego sukcesów życia. Na szczęście coraz więcej słyszymy o utalentowanych i zdeterminowanych postaciach, które nie zważając na swoje obciążenie genetyczne i opinie innych, podbijają świat.
Aktorstwo, modeling czy świat polityki – tych niezwykłych osób z zespołem Downa zachwyca swoim pozytywnym podejściem do życia i przekonuje, że niemożliwe nie istnieje.
Piotr Swend, polski aktor
Jamie Brewer, aktorka i modelka
Isabella “Belita” Springmuhl – projektantka mody
Kate Grant udowadnia, że niemożliwe nie istnieje. Pochodząca z Irlandii Północnej 19 -latka wygrała międzynarodowy konkurs piękności Teen Ultimate Beauty of the World w Portadown.
Niezwykły program “Down the road. Zespół w trasie”, w którym 6 młodych osób wyruszyło w niezwykłą podróż pod 6 krajach razem z Przemkiem Kossakowskim.
„
Zachęcamy do obejrzenia niezwykłego filmu o 3 latku z Zespołem Downa „Rycerz Stefan”.
Klasa 2 b w lutym realizowała kolejny już – trzeci moduł innowacji pedagogicznej Emocja pod tytułem „Moc słów”.
Celem modułu było:
– rozwijanie funkcjonowania społecznego poprzez rozwój kompetencjik omunikacyjnych,
-uwrażliwienie na potrzeby innych.
– nauka poszanowania dla odmienności, otwartość i empatia.
Gratulujemy całej klasie 2b oraz p. Anecie Bielskiej i Dorocie Uścińskiej ukończenia modułu.
Brawo 👏
23 ego lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją wrogiem,
którego tak ciężko zdiagnozować i zauważyć –
jednak można z nim wygrać, nie jest niepokonany!
NASTOLETNIA DEPRESJA
Czy wiesz że:
• według Światowej Organizacji Zdrowia depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie i jedną z głównych przyczyn samobójstw,
• 350 mln ludzi na świecie choruje na depresję,
• w Polsce na depresję choruje ok 1,5 mln pacjentów – to prawie tyle osób ile mieszka w Warszawie,
• depresja jest najczęściej diagnozowana u osób w przedziale wiekowym 20-40 lat,
• na depresję choruje 2x więcej kobiet niż mężczyzn,
• coraz częściej mamy do czynienia z depresją u dzieci i młodzieży: na kliniczną depresję cierpi 1% dzieci przedszkolnych powyżej 2-, 3-go roku życia, 2% w grupie dzieci 6-12 lat oraz do 20% w grupie młodzieńczej.
„Depresja może dotknąć każdego. Bez względu na wiek, wyniki w nauce, popularność czy liczbę znajomych na Facebooku. Gorszy dzień może zdarzyć się każdemu. Jeśli jednak tych dni jest coraz więcej może to być objaw choroby, która wymaga pomocy specjalisty” (www.forumprzeciwdepresji.pl).
Objawy depresji w okresie dzieciństwa i młodości są często niedojrzałe, niecharakterystyczne, przypominają przejawy innych stanów i zaburzeń, a ich rozpoznanie wymaga niekiedy znacznego wysiłku. Diagnoza depresji u dziecka może być trudna, ze względu na podobieństwo objawów zarówno do zachowań i emocji towarzyszących okresowi dojrzewania, jak i innych zaburzeń takich, jak ADHD czy zaburzeń odżywiania. Obecnie wiadomo już, że zarówno dzieci spokojne, wycofane, jak i drażliwe, kierowane do specjalistów w związku ze „złym zachowaniem”, mogą cierpieć z powodu depresji.
U jednych i u drugich mogą wystąpić zaburzenia, których następstwem są liczne negatywne skutki:
• pogorszenie przystosowania społecznego (brak kontaktu z rówieśnikami),
• trudności w nauce,
• niekiedy zwiększone ryzyko samobójstwa (u młodszych dzieci z depresją myśli samobójcze rzadziej przeradzają się w konkretne plany i próby ich realizacji, natomiast u młodzieży ryzyko podjęcia próby samobójczej jest bardzo duże),
• zwiększone ryzyko depresji w przyszłości.
OBJAWY – podobnie jak u dorosłych, objawami depresji u dzieci są:
– smutek,
– ograniczenie lub rezygnacja z zainteresowań i aktywności, które dotychczas sprawiały radość (anhedonia),
– zmiany w zakresie aktywności psychoruchowej – spowolnienie lub pobudzenie,
– poczucie braku nadziei i sensu życia,
– niskie poczucie własnej wartości,
– nadmierne poczucie winy,
– poczucie bezradności,
– nawracające myśli o śmierci i samobójstwie,
– spadek energii,
– nadmierna męczliwość,
– zaburzenia koncentracji uwagi,
– wzrost lub spadek apetytu,
– zmiana wzorca snu (utrzymujące się przez pewien czas wyraźne trudności z zasypianiem lub wczesne wybudzanie).
W okresie dojrzewania liczba przypadków zaburzeń depresyjnych wyraźnie wzrasta osiągając poziom porównywalny z zachorowalnością u dorosłych. Dla depresji w tej grupie wiekowej charakterystyczny jest nastrój rozdrażnienia oraz złość. Często pojawia się wycofanie społeczne, zmiany apetytu (zmniejszenie lub zwiększenie), wahania rytmu dobowego, utrata zainteresowania zajęciami, które wcześniej sprawiały przyjemność, jak sport czy spotkania z rówieśnikami.
https://www.youtube.com/watch?v=rhcCR1swvi4
PRZYCZYNY depresji u dzieci i młodzieży – przyczyną wystąpienia postaci klinicznej depresji nie jest jakiś pojedynczy czynnik biologiczny czy jedno zewnętrzne zdarzenie. Z pewnością należy brać pod uwagę procesy biochemiczne zachodzące w mózgu, czynniki genetyczne czy wpływ środowiska zewnętrznego.
Na rozwój depresji może mieć wpływ również:
– nadużywanie alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych przez członków rodziny,
– przemoc w rodzinie,
– przewlekła choroba któregoś z rodziców, innego członka rodziny lub samego dziecka,
– utrata ukochanej bliskiej osoby spowodowana śmiercią lub np. rozwodem rodziców,
– sytuacje psychicznego, fizycznego lub seksualnego wykorzystywania przez opiekunów,
– przewlekły konflikt małżeński rodziców,
– zaniedbanie,
– brak zainteresowania,
– wrogość i emocjonalne odrzucenie, nadmierne kontrolowanie przez rodziców,
– obarczanie dziecka zbyt dużą, przerastającą jego możliwości odpowiedzialnością,
– trudna sytuacja materialna oraz społeczna izolacja rodziny.
CO POWINNO ZANIEPOKOIĆ RODZICA/NAUCZYCIELA – przede wszystkim nagła zmiana zachowania dziecka oraz:
• drażliwość, chwiejność nastroju, impulsywność, pobudzenie psychoruchowe,
• obniżony nastrój, apatia, niechęć do aktywności, które wcześniej sprawiały radość,
• wycofanie z relacji z rówieśnikami i rodziną, brak energii, bezczynność,
• pogorszenie zdolności intelektualnych: problemy z koncentracją, pamięcią, gorsze stopnie w szkole,
• zmiana apetytu – jego brak, chudnięcie lub przeciwnie – objadanie się,
• zbyt mało lub zbyt dużo snu, nocna aktywność, niechęć do wstawania rano,
• skargi na nudę, poczucie beznadziejności,
• zaniechanie dbałości o wygląd,
• krytycyzm wobec siebie, nadwrażliwość z powodu odrzucenia, poczucie winy,
• nasilone skargi na dolegliwości fizyczne – bóle głowy, brzucha,
• autoagresja, samokaleczanie się, odurzanie się (alkohol, leki, narkotyki),
• zainteresowanie tematyką śmierci i samobójstw.
Reaguj natychmiast jeśli dziecko mówi wprost o chęci odebrania sobie życia lub deklaruje, że lepiej byłoby gdyby nie żyło!
LECZENIE depresji u dzieci i młodzieży, podobnie jak w przypadku dorosłych, jest zwykle połączeniem psychoterapii z farmakologią. Zwykle praca psychoterapeutyczna z dzieckiem to za mało, często koniecznością staje się wsparcie psychologiczne dla rodziców. Problemów emocjonalnych dziecka nie da się rozpatrywać w oderwaniu od całości funkcjonowania rodziny. Często problemy emocjonalne dziecka stanowią ogromne źródło frustracji rodziców – podważają ich poczucie kompetencji, przypominają o własnych trudnościach emocjonalnych, z którymi sobie nie radzą. W tej sytuacji dziecko otrzymuje od dorosłego kolejną dawkę poczucia winy. Pojawiają się wtedy myśli „zawiodłem rodziców”, „mają przeze mnie dodatkowe kłopoty”, „jestem ciężarem, moje problemy nie są ważne.”
Gdzie szukać pomocy?
Dobrze skierować swoje pierwsze kroki do lekarza pediatry, pod którego opieką znajduje się dziecko. Lekarz przeprowadzi rozpoznanie problemu i wskaże dalszą ścieżkę postępowania: skieruje do lekarza specjalisty lub wskaże potrzebę psychoterapii.
Ważne numery ogólnokrajowe:
Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży tel. 116 111, codziennie od 12:00 do 02:00;
Antydepresyjny Telefon tel. 22 594 91 00 (środa i czwartek 17.00-19.00);
ITAKA – antydepresyjny telefon zaufania, tel. 22 484 88 01 (poniedziałek i czwartek od 17.00 do 20.00);
Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym tel. 116 123 (poniedziałek – piątek od godz. 14.00-22.00);
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, tel. 800 12 12 12 (poniedziałek – piątek od 8.15 do 20.00);
Bezpieczeństwo w internecie, tel. 800 100 100, (poniedziałek – piątek od 12:00 do 15:00)
Telefoniczna pierwsza pomoc psychologiczna, tel. 22 425 98 48 (poniedziałek – piątek od 17:00 do 20:00/sobota od 15:00 do 17:00.
ZAPRASZAMY na otwarte bezpłatne webinaria:
Serdecznie gratulujemy
klasie 2b, rodzicom oraz Paniom
Dorocie Uścińskiej i Anecie Bielskiej-
realizacji 2 modułu
Międzynarodowej Innowacji Pedagogicznej EMOCJA
IMG 20201229 152305
Klasa 2b z Paniami Anetą Bielską i Dorotą Uścińską- Meldują wykonanie zadania! Kolejny moduł innowacji pedagogicznej pod tytułem emocja dotyczący WYOBRAŹNI został zrealizowany.
On-line można się również świetnie bawić – wszystko zależy od naszej FANTAZJI
❄️🎀🎈😉 👋
Dziękujemy za pomoc w realizacji RODZICOM naszych pociech 😘💕
Ps. więcej klipów na stronie fb naszej szkoły
Kampania powstała na zlecenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Celem kampanii realizowanej w ramach Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020 jest podniesienie świadomości społeczeństwa i uwrażliwienie go na zjawisko przemocy w rodzinie, szczególnie w okresie epidemii wywołanej przez COVID-19 oraz dotarcie do szerokiego grona polskiego społeczeństwa, jak również wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży zagrożonych lub dotkniętych przemocą w rodzinie.
W ramach Kampanii jej wykonawca (Agencja Reklamowa RADNA Sp. z o.o.) przygotował, między innymi, krótkie animowane formy filmowe dedykowane uczniom szkół podstawowych z uwzględnieniem grup wiekowych uczniów klas I-III i IV-VIII, które służyć będą realizacji założonych celów kampanii.
animacja kl I-III https://www.youtube.com/watch?v=JBmN3E_9sCg&feature=youtu.be
animacja kl IV-VIII https://www.youtube.com/watch?v=B8VBHc7cW1M&feature=youtu.be