Facebook Youtube
Trudne sytuacje a codzienność- jak sobie radzić? Trudne sytuacje a codzienność- jak sobie radzić?
  • ul. Kalwaryjska 3
    05-530 Góra Kalwaria
  • 22 727 35 28
    sp2@sp2.mgk.pl
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Dyrekcja
    • Patron
    • Hymn szkoły
    • Historia
    • Dokumenty do pobrania
    • Kalendarium
      • Kalendarz roku szkolnego 2024/2025
      • Kalendarz roku szkolnego 2023/2024
      • Kalendarz roku szkolnego 2022/2023
      • Kalendarz roku szkolnego 2021/2022
      • Kalendarz roku szkolnego 2020/2021
      • Kalendarz roku szkolnego 2019/2020
      • Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
      • Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
      • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017
    • Archiwum
      • Archiwum 2023-2024
      • Archiwum 2022-2023
      • Archiwum 2021-2022
      • Archiwum 2020-2021
      • Archiwum 2019-2020
      • Archiwum 2018-2019
      • Archiwum 2017-2018
      • Archiwum 2016-2017
      • Archiwum 2015-2016
      • Archiwum 2014-2015
      • Archiwum 2013-2014
      • Archiwum 2012-2013
    • RODO
  • Nauczyciele
    • Nauczyciele szkoły
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
      • Dokumenty do pobrania
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Terapeuta pedagogiczny
      • Artykuły
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszej szkole
    • Biblioteka szkolna
      • Biblioteka – aktualności
      • Godziny pracy biblioteki
      • Katalog on-line
    • Świetlica
    • Informacje dla nauczycieli
    • Materiały dla nauczycieli
  • Uczniowie
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Lekcje zdalne
      • Lekcje zdalne 2020/21
        • Informacje
        • Oddziały przedszkolne
      • Lekcje zdalne 2019/20
        • Lekcje dla klas 1-3
        • Lekcje dla klas 4
        • Lekcje dla klas 5
        • Lekcje dla klas 6
        • Oddziały przedszkolne
    • Wydarzenia w klasach
      • Oddziały przedszkolne
      • Klasy 1-3
      • Klasy 4-8
    • Wydarzenia sportowe
      • Sport 2022-2023
      • Sport 2020-2021
      • Sport 2019-2020
      • Sport 2018-2019
      • Sport 2017-2018
      • Sport 2016-2017
      • Sport 2015-2016
      • Sport 2014-2015
      • Sport 2013-2014
      • Sport 2012-2013
      • Sport 2011-2012
    • Samorząd Szkolny
    • Szkolny Klub Wolontariusza
    • Doradztwo zawodowe
    • Plany lekcji
    • Zajęcia dodatkowe
    • Konkursy
    • Podręczniki
    • Ciekawostki
      • Cudze chwalicie …
  • Rodzice
    • Zapisy do szkoły i przedszkola
    • Rada rodziców
      • Aktualności Rady Rodziców
      • Skład Rady Rodziców
      • Dokumenty Rady Rodziców
    • Grupa zadań OPP
    • Informacje dla rodziców
    • Materiały dla rodziców
    • Obiady
    • Gdzie szukać pomocy?
    • Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
  • Kontakt
  • Office 365
  • E-dziennik
  • eduVULCAN
  • Aneta Bielska
  • 2019-2020, Artykuły z ppp, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
  • 4 maja, 2020

Trudne sytuacje a codzienność- jak sobie radzić?

Z powodu pandemii która opanowała świat wszyscy znaleźliśmy się w nowej – czasem trudnej sytuacji. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z artykułem jak radzić sobie w trudnych sytuacjach oraz plakatem wskazującym rozwiązania niektórych trudnych i konfliktowych sytuacji.

Bądźmy razem, wspierajmy się ! – specjaliści.

https://www.google.com/amp/s/www.kobieta.pl/artykul/amp/jak-sobie-radzic-z-trudnym-dzieckiem

 

Sposoby-codziennych-rozwiazan-plansza-2

Czytaj więcej
  • Aneta Bielska
  • 2019-2020, Artykuły z ppp, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
  • 4 maja, 2020

Depresja nastolatków

Dorastanie to naturalny etap rozwoju, jednak bywa on trudny zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Przesyłamy Państwu prezentacje na temat depresji u nastolatków. Zachęcamy do zapoznania się z tematem – specjaliści.

https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/depresja-u-dzieci-i-mlodziezy-co-powinno-nas-niepokoic-kiedy-reagowac-

Broszura-Depresja-Nastolatków

 

Czytaj więcej
  • Aneta Bielska
  • 2019-2020, Aktualności, Artykuły z ppp
  • 27 kwietnia, 2020

Logopedia

Logopeda p. Iwona Książek zaprasza do skorzystania z materiałów.

Teatr „Itakzagramy” przygotował dla dzieci (klasy 0-3) na czas epidemii ciekawe propozycje . W środy zapraszają na gimnastykę buzi i języka, ćwiczenia prowadzi aktorka i logopeda.

Poniższe linki:

https://www.youtube.com/c/teatritakzagramy,

https://www.youtube.com/watch?v=Qoh9GyG32jY,

https://www.youtube.com/watch?v=eT47xZaVDU,

https://www.youtube.com/watch?v=MmHEgRnriYU.

Pozdrawiamy cieplutko.

Czytaj więcej
  • Aneta Bielska
  • Aktualności, Artykuły z ppp, Informacje dla rodziców
  • 6 kwietnia, 2020

Materiały dodatkowe do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Drodzy Państwo w okresie Świąt Wielkanocnych zachęcamy do skorzystania z dodatkowych ćwiczeń i zadań dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Czytaj więcej
  • Aneta Bielska
  • 2019-2020, Aktualności
  • 2 kwietnia, 2020

2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Szanowni rodzice, drodzy uczniowie…

 

Możemy wyjść z założenia, że zanim skończycie czytać ten tekst, na świecie urodzi się około 250 dzieci. Dwoje z nich prawdopodobnie będzie miało zdiagnozowane całościowe zaburzenia rozwojowe, w tym także autyzm.
Jednak ani dzisiaj ani pewnie jutro nie sposób będzie wskazać skutecznego lekarstwa na autyzm. Dlatego też czujemy się w obowiązku, aby przyłączyć się, a Państwa wraz z dziećmi zachęcić do tego, by zrobić wszystko, żeby osobom z autyzmem żyło się lepiej.
Jak pokazała akcja pt. „Autyzm – całe moje życie”, świadomość społeczna w kwestii autyzmu w Polsce niestety jest bardzo niska. Reakcje na odmienne zachowanie osób z autyzmem bywają okrutne i krzywdzące. Dziecko z autyzmem jest zazwyczaj oceniane jako źle wychowane, niegrzeczne, wręcz rozwydrzone, zaś osoba dorosła z autyzmem postrzegana jest jako „dziwak” lub „psychol”.
Stąd też powstają inicjatywy, które mają propagować wiedzę w kwestii autyzmu.
Jedną z nich jest Światowy Dzień Wiedzy na Temat  Autyzmu, który przypada na 2 kwietnia.
W tym dniu symbolem solidarności z osobami z autyzmem będzie kolor niebieski. Włączmy się zatem w globalną akcję „Zaświeć się na niebiesko”.

„Zaświeć się na niebiesko”
To wydarzenie inaugurujące Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu. Polega na iluminacji obiektów architektonicznych na znak solidarności z osobami z autyzmem i ich rodzinami. 2 kwietnia, a więc dokładnie w Dniu Świadomości Autyzmu, budynki i inne obiekty na całym świecie przybierają niebieskie barwy, a łączy je wspólny cel – okazanie jedności, otwartości, akceptacji i zwykłej ludzkiej otuchy osobom ze spektrum autyzmu. W akcji uczestniczą zarówno instytucje publiczne, placówki edukacyjne, jak i budynki komercyjne.
W Polsce niebieskie iluminacje organizowane są od 2011 roku.
„Coroczne obchody Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu mają (…) zwrócić uwagę na niedopuszczalną dyskryminację, nadużycia i izolację, jakich doświadczają ludzie dotknięci autyzmem, a wraz z nimi ich najbliżsi. Jak podkreśla Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych, osoby z autyzmem są równe wobec prawa i przysługują im wszystkie prawa człowieka i podstawowe wolności. (…) Pomóżmy im zrealizować swój potencjał i sprawmy, by mogli oni korzystać z istniejących możliwości oraz cieszyć się dobrobytem – jest to ich prawo przyrodzone” – podkreśla w swoim przesłaniu były Sekretarz Generalny ONZ, Ban Ki-Moon.
Autyzm na całym świecie dotyka coraz większej grupy ludzi. Statystki w niektórych krajach są alarmujące.
W Stanach Zjednoczonych szacuje się, że 1 dziecko na 110 ma autyzm. Jest to sześciokrotny wzrost w ciągu ostatnich dwudziestu lat. „W Europie żyje 5 milionów osób z autyzmem, dla których każda zmiana społecznej świadomości ma fundamentalne znaczenie”.
Autyzm jest tajemniczym zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowa praca mózgu.
Osoby z autyzmem mają problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. W odmienny sposób odbierają wrażenia zmysłowe. Nam trudno jest wyobrazić sobie, że sól jest kwaśna, śnieg parzy, a delikatne głaskanie powoduje silny ból. Ale tak właśnie może wyglądać świat osoby z autyzmem. I nie jest to ani gorsze, ani lepsze postrzeganie świata. Jest po prostu inne i zasługuje na nasze zrozumienie.

„W Polsce także coraz więcej dzieci, młodzieży i dorosłych ma diagnozę zaburzeń spektrum autyzmu. Oni również na co dzień bardzo często spotykają się z brakiem akceptacji, negatywnymi komentarzami, odrzuceniem. To ważne, żebyśmy w tym dniu pokazali, że jesteśmy otwarci na osoby z autyzmem. Niech poczują się wyjątkowo, wiedząc, że te niebieskie akcenty są specjalnie dla nich” – podkreśla Joanna Grochowska, Wiceprezes Fundacji SYNAPSIS.
2 kwietnia kolor niebieski da osobom z autyzmem i ich rodzinom nadzieję na lepsze życie.
Każdy z Nas może wyrazić swoją solidarność. Najprostszym sposobem jest dodanie tego dnia niebieskiego koloru do ubrania czy też propagowanie logo akcji w Internecie (np. na Facebooku). Można także wesprzeć finansowo organizacje działające na rzecz osób z autyzmem np. przekazując im 1% podatku.

Niech w ten jeden dzień w roku będzie nam niebiesko, aby każdy kolejny stał się łatwiejszy dla osób z autyzmem.

 

Opracowały:
Ewa Dzwonkowska – nauczyciel wspomagający,
Dobkowska Agnieszka – nauczyciel wspomagający,
Lichocka Katarzyna – nauczyciel wspomagający,
Obuchowicz Marta – terapeuta pedagogiczny.

Czytaj więcej
  • Aneta Bielska
  • 2019-2020, Aktualności
  • 1 kwietnia, 2020

1 kwietnia Prima aprilis

Prima aprilis, dzień żartów – obyczaj obchodzony pierwszego dnia kwietnia w wielu krajach świata. Polega on na robieniu żartów, celowym wprowadzaniu w błąd, nabierania kogoś, konkurowaniu w próbach sprawienia, by inni uwierzyli w coś nieprawdziwego. Tego dnia w wielu mediach pojawiają się różne żartobliwe informacje.

Zwyczaj robienia sobie żartów 1 kwietnia jest bardzo stary – prima aprilis obchodzono już w średniowieczu, a genezy tego święta badacze doszukują się aż w starożytnym Rzymie.

W tym roku 1 kwietnia przypada w środę. Najłatwiej wszystkich nabrać z samego rana, gdy jeszcze nie wszyscy spojrzeli w kalendarz i zdążyli wyczulic  się na dowcipy.

Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na żarty. Podane propozycje są zabawne i bezpieczne.

https://www.google.com/amp/s/miastodzieci.pl/czytelnia/prima-aprilis-uwazaj-bo-sie-pomylisz/amp/

Do dzieła! 🙂

 

 

Czytaj więcej
  • Aneta Bielska
  • 2019-2020, Aktualności, Artykuły z ppp
  • 21 marca, 2020

21 marca Światowy Dzień Zespołu Downa

„Łatwiej kochać dziecko ładne i zdolne

niż upośledzone i niezbyt urodziwe.

Downy jakby wiedzą o tym i szalenie podkładają się do kochania.

 Przymilają się, tulą, pragną głaskania, czułych słów,

same tych słodyczy innym nie skąpiąc.

Ich świat jest światem ludzi, nie rzeczy „    

                Anna Sobolewska

 

Tymczasem „owa inność”  osób z Zespołem Downa sprawia, że są kochane, wyjątkowe, jedyne, niepowtarzalne i po prostu niezwykłe. Co roku organizatorzy na całym świecie przygotowują wydarzenia mające na celu promowanie praw osób z Zespołem Downa do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do opieki zdrowotnej i rehabilitacji.

W tym roku 21 marca po raz kolejny obchodzimy  Światowy Dzień Zespołu Downa, który został ustanowiony       w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, a od 2012 roku patronat nad jego obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych. Jego pomysłodawcą był Stylianos E. Antonarakis –genetyk z uniwersytetu w Genewie. Inauguracja Światowego Dnia Zespołu Downa  miała miejsce w Singapurze 21 marca 2006 .

Data obchodów – 21 marca nie jest przypadkowa bowiem  jej amerykański zapis (3/21) symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego syndromu, dodatkowo dzień  ten patronuje także rozpoczynającej się wiośnie, a wraz z nią narodzinom ludzi niezwykłych,

Zespół Downa (trisomia 21)

Dziecko będzie miało skośne oczy, małe, nisko osadzone uszy,  krótką szyję, małe ręce i stopy, krępą budowę, wysoko sklepione podniebienie i duży język, wiotkie mięśnie, zbyt ruchome stawy, wadę serca, czasem nieusuwalną wadę tarczycy, słuchu, wzroku.

Zespół Downa inaczej określany trisomią chromosomu 21 jest chorobą genetyczną opisaną przez brytyjskiego lekarza Johna Langdona Downa, od nazwiska którego przypadłość ta została nazwana zespołem Downa. Zaburzenie to  powstaje na skutek obecności dodatkowego, nadprogramowego 21 chromosomu (trisomia 21 pary chromosomów). Jest to najczęstsza aberracja ludzkich chromosomów. Diagnozuje się go średnio u 1 na 700 noworodków, a jej  występowanie  jest niezależne od klimatu, rasy, kultury, warunków socjalnych.

  • Objawy osiowe Zespołu Downa: niepełnosprawność umysłowa, cechy dysmorficzne, mnogie wady układowe
  • Zaburzenia wzrostu, rozwoju i dojrzewania oraz zmiany strukturalne mózgu, które sprawiają        że Zespół Downa jest najczęstszą przyczyną genetycznie uwarunkowanej niepełnosprawności umysłowej          (u większości dzieci występuje lekka lub umiarkowana niepełnosprawność umysłowa).
  • U 45% dzieci z Zespołem Downa występuje wrodzona wada serca, która stwarza ryzyko wystąpienia nadciśnienia płucnego.
  • U dzieci z Zespołem Downa występuje hipotonia i wiotkość układu więzadłowo-stawowego połączona często z wadami strukturalnymi układu kostnego.
  • Dysfunkcje i wady postawy (płaskostopie koślawe kolana okrągłe plecy z wystającymi łopatkami płaska klatka piersiowa głowa wysunięta do przodu miednica pochylona ku przodowi ograniczona ruchomość i bóle szyi zaburzenia koordynacji ruchów kończyn)
  • U dzieci z Zespołem Downa często występują również wrodzone wady układu pokarmowego: (zaparcia, biegunki brak łaknienia zaburzenia wchłaniania ulewanie, trudności w połykaniu nadkwaśność soku żołądkowego niedrożność dwunastnicy )
  • U dzieci z Zespołem Downa występują wady wrodzone układu oddechowego ( wiotkość rusztowania chrzęstnego krtani) oraz nieprawidłowości w funkcjonowaniu szczęki i żuchwy)
  • Niemal powszechne są u dzieci z Zespołem Downa zaburzenia struktury i funkcji narządu wzroku (astygmatyzm, krótkowzroczność, nadwzroczność, zez, oczopląs)
  • Duża grupa dzieci z Zespołem Downa ma zdiagnozowany niedosłuch o charakterze przewodzeniowym.

Wyróżnia się 3 postacie Zespołu Downa:

  • TRISOMIA PROSTA (postać ta jest najczęstsza występuje w 90% przypadków Zespołu Downa ) – powstaje w trakcie wytwarzania się komórek jajowych, plemników polega na nieprawidłowym rozdzieleniu się chromosomów (w jądrze każdej komórki powstają trzy chromosomy 21 pary) występuje w komórkach rozrodczych zdrowych rodziców przypadkowo.
  • TRISOMIA TRANSLOKACYJNA ( dotyczy 6% wszystkich przypadków Zespołu Downa) powstaje w trakcie przeniesienia fragmentu 21 chromosomu na inny chromosom, translokacje mogą być uwarunkowane genetycznie (jedno z rodziców jest nosicielem translokacji, nie ma objawów choroby, ale produkuje gamety          z wadliwym materiałem genetycznym)
  • MOZAICYZM(występuje w 3% przypadków Zespołu Downa) w organizmie występują jednocześnie komórki prawidłowe i trisomiczne występuje w 3% przypadków Zespołu Downa

Na podstawie klinicznych obserwacji wyodrębniono 2 odmiany Zespołu Downa:

  1. TYP TARCZYCOWY (związany z niedoczynnością tarczycy) :  niski wzrost nadwaga krępa, niezgrabna, grubokoścista sylwetka krótkie, niezgrabne kończyny pogrubiała, twarda, pożółkła skóra słomiane włosy gruby, szeroki, długi język szorstki, ochrypły głos
  2. TYP PRZYSADKOWY : niski wzrost niższa masa ciała smukła, drobnokoścista sylwetka smukłe kończyny cienkie, rzadkie włosy skłonność do łysienia plackowatego szorstki, wysoki, przenikliwy głos

Cechy dysmorficzne charakterystyczne dla wszystkich rodzajów Zespołu Downa:

  • skośne (tzw. mongoloidalne) ustawienie oczodołów
  • małe gałki oczne
  • krótkie, wąskie, skośne szpary powiekowe, fałd nakątny
  • dysmorfia twarzowo-czaszkowa (niedorozwój części twarzowej, małoczaszkowie, płaska potylica)

Dodatkowo dzieci z Zespołem Downa rodzą się z niedojrzałym układem odpornościowym, co zwiększa ich podatność na zakażenia wirusowe, grzybicze i  częste infekcje bakteryjne dróg oddechowych, a ponadto znajdują się w grupie szczególnie wysokiego ryzyka zachorowania na Chorobę Alzheimera.

TO BARDZO WAŻNE

  • pewna grupa osób z Zespołem Downa jest w stanie osiągnąć większość tych samych umiejętności, co osoby zdrowe, ale zajmuje im to więcej czasu.
  • Zespół Downa jest nieuleczalny, często konieczne jest stosowanie zabiegów niwelujących objawy choroby, a oprócz tego stosuje się terapie podnoszące jakość życia chorych.
  • Kompleksowe leczenie dzieci jest wtedy efektywne, gdy istnieje ścisła współpraca rodziców dziecka z lekarzem i rehabilitantem, terapeutą mowy, pedagogiem oraz psychologiem.
  • Najczęściej dobrze rozwinięte są zachowania i umiejętności społeczne, ale jednocześnie często możliwe jest występowanie zaburzeń zachowania, które mogą prowadzić do wycofania społecznego, nieposłuszeństwa.
  • Poziom dojrzałości społecznej, jaki mogą osiągnąć osoby z Zespołem Downa, zależy od wieku, w którym rozpoczęły terapię pedagogiczną oraz od czasu jej trwania i intensywności.
  • Rozmawiamy otwarcie o zespole Downa i związanych z nim konkretnych problemach.
  • Zespół Downa to naturalna zmienność biologiczna człowieka, której nikt nie jest winny. Nikt z nas nie jest w stanie przewidzieć czy jego dziecko urodzi się z zespołem Downa
  • Takie osoby żyją na co dzień obok nas i mają takie same prawa jak wszyscy. Prawo do szacunku, miłości, edukacji, do życia w przestrzeni społecznej. Oni też chcą realizować swoje marzenia. Nie ma różnic !!!Nie oceniaj!!!!
  • Kochajmy, bo nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo ludzie Ci potrafią zadziwiać.

Na podstawie:

  1. M. Choińska, A. Mazur, M. Mysłek-Prucnal, L. Sadowska „Diagnostyka i terapia dzieci z Zespołem Downa w świetle badań własnych i przeglądu literatury przedmiotu” Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego Rzeszów 2009
  2. A. Sobolewska „Nikt jeszcze nie wynalazł lekarstwa na zespół Downa”

 

„Zespół Downa – zrozum i daj im żyć.”

 

Czytaj więcej
  • Aneta Bielska
  • Klasy 1-3
  • 24 lutego, 2020

Zdrowe i smaczne kanapki

Zdrowa kanapka powinna być stałym elementem zdrowej diety. W końcu kanapki często jemy na śniadanie czy na kolację. Kanapkę bierzemy także do szkoły. Dlatego warto zadbać, by znalazły się w niej wartościowe produkty.
Z czego powinna się składać zdrowa kanapka dowiedzieli się uczniowie klasy 1b i wypróbowali pomysły na zdrowe kanapki w trakcie zajęć wykorzystując: warzywa, tłuszcze, produkty mleczne, produkty pełnoziarniste, produkty białkowe odzwierzęce, wędliny i wyroby mięsne.

IMG 20200207 094959 1024×768 rotatedIMG 20200207 094959 1024×768 rotated
IMG 20200207 094953 1024×768 rotatedIMG 20200207 094953 1024×768 rotated
IMG 20200207 094926 1024×768 rotatedIMG 20200207 094926 1024×768 rotated
IMG 20200207 094911 1024×768 rotatedIMG 20200207 094911 1024×768 rotated
IMG 20200207 094901 1024×768 rotatedIMG 20200207 094901 1024×768 rotated
IMG 20200207 094855 1024×768 rotatedIMG 20200207 094855 1024×768 rotated
IMG 20200207 094844 1024×768 rotatedIMG 20200207 094844 1024×768 rotated
IMG 20200207 094834 1024×768 rotatedIMG 20200207 094834 1024×768 rotated
IMG 20200207 094827 1024×768 rotatedIMG 20200207 094827 1024×768 rotated
IMG 20200207 094822 1024×768 rotatedIMG 20200207 094822 1024×768 rotated
IMG 20200207 094817 1024×768 rotatedIMG 20200207 094817 1024×768 rotated
IMG 20200207 094812 1024×768 rotatedIMG 20200207 094812 1024×768 rotated
IMG 20200207 094807 1024×768 rotatedIMG 20200207 094807 1024×768 rotated
IMG 20200207 094752 1024×768 rotatedIMG 20200207 094752 1024×768 rotated
Czytaj więcej
  • Aneta Bielska
  • 2019-2020, Zajęcia dodatkowe
  • 27 stycznia, 2020

Terapia Ręki

Terapia ręki to zajęcia specjalistyczne udzielane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Celem terapii jest usprawnienie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Ćwiczenia skonstruowane są w taki sposób, aby dziecko mogło m.in. rozwijać koordynacje wzrokowo-ruchową, normalizować funkcję przekraczania linii środka, wydłużać czas koncentracji na zadaniu, a także doświadczać różnorodnych wrażeń dotykowych niezbędnych w poznawaniu i różnicowaniu faktur, kształtów.

IMG 20200122 123556 scaledIMG 20200122 123556 scaled
IMG 20200122 123547 scaledIMG 20200122 123547 scaled
IMG 20191218 WA0010 1 scaledIMG 20191218 WA0010 1 scaled
IMG 20200115 124359 scaledIMG 20200115 124359 scaled
IMG 20200115 123825 scaledIMG 20200115 123825 scaled
IMG 20200115 121644 scaledIMG 20200115 121644 scaled
IMG 20200115 121537 scaledIMG 20200115 121537 scaled
IMG 20200115 121522 scaledIMG 20200115 121522 scaled
IMG 20200115 121512 scaledIMG 20200115 121512 scaled
IMG 20200115 122825 scaledIMG 20200115 122825 scaled
DSC 0743 scaledDSC 0743 scaled
DSC 0742 scaledDSC 0742 scaled
DSC 0745 scaledDSC 0745 scaled
IMG 20191218 WA0010 scaledIMG 20191218 WA0010 scaled


Czytaj więcej

Ostatnie wpisy

  • JADŁOSPIS 26.05.2025R. – 30.05.2025R. 23 maja 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W CZERWCU 2025 20 maja 2025
  • JADŁOSPIS 19.05.2025R – 23.05.2025R. 16 maja 2025
  • Tata Też Czyta 2025 – nowa odsłona kampanii proczytelniczej dla ojców 12 maja 2025
  • Zapisy na półkolonie 2025 12 maja 2025
  • JADŁOSPIS 12.05.2025R. – 16.05.2025R. 9 maja 2025
  • Półkolonie 2025 6 maja 2025
  • JADŁOSPIS 28.04.2025R. – 30.04.2025R. 25 kwietnia 2025
  • Lista kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów przedszkolnych w roku szkolnym 2025/26 23 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 22.04.2025R. – 25.04.2025R. 18 kwietnia 2025
  • OPŁATA ZA POSIŁKI W MAJU 2025 18 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 14.04.25R. – 18.04.25R. 11 kwietnia 2025
  • Sukces na arenie międzynarodowej 7 kwietnia 2025
  • JADŁOSPIS 07.04.2025R. – 11.04.2025R. 4 kwietnia 2025
  • Udział w Dniu Kariery Zawodowej 3 kwietnia 2025

Nawigacja po wpisach

« 1 … 9 10

© 2019 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Księcia Janusza

Unia Europejska BIP
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Dostepność

Dostepność

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • SzarośćSzarość
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Resetuj Resetuj