Oficjalna inauguracja kampanii odbędzie się 15 maja br. podczas Warszawskich Targów Książki. Tego dnia o 15:30 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej odbędzie się wyjątkowy spektakl improwizowany „#TataTeżCzyta – TATA TEŻ IMPROWIZUJE” w wykonaniu Jachimek-Tremiszewski Trio.
Formuła wydarzenia odnosić się będzie do czytania dzieciom przez ojców – pełnego swobodnej improwizacji, modulowania głosu i wspólnego odkrywania treści. W programie przewidziano sporą dawkę dobrej zabawy oraz historie pełne zaskakujących zwrotów akcji. W spektaklu będą mogli wziąć udział wszyscy odwiedzający targi.
Tegoroczna edycja pod hasłem „Czytanie łączy” podkreśla, że wspólna lektura z dzieckiem nie tylko rozwija, ale również buduje silne, emocjonalne więzi. W nowej odsłonie organizatorzy zwracają uwagę, że zarówno czytanie, jak i sport to aktywności, które rodzice mogą – a nawet powinni – podejmować razem z dziećmi, traktując je jako formę rozrywki i źródło radości. Regularne czytanie oddziałuje na mózg w podobny sposób, jak aktywność fizyczna wpływa na ciało.
W kampanii #TataTeżCzyta2025 udział weźmie aż 50 wydawnictw, z których każde zaproponuje jedną książkę oznaczoną specjalnym logo akcji. Tytuły zostaną podzielone na kategorie wiekowe i przedstawione w broszurze informacyjnej, zawierającej również porady, jak i dlaczego warto czytać z dziećmi na różnych etapach rozwoju.
Poradnik będzie dostępny gratisowo zarówno na papierze, jak i online na stronie www.tatatezczyta.pl.
W tym roku jednym z Ambasadorów kampanii został kierowca rajdowy, Rafał Sonik – z przesłaniem zachęcającym do czytania dzieciom i budowania w ten sposób wzajemnych relacji.
– W świecie, w którym coraz więcej rzeczy robią za nas maszyny, warto pielęgnować to, co ludzkie. Czytanie dziecku – z pozoru prosta rzecz – to w rzeczywistości jedna z najpiękniejszych form bycia razem. Gdy ojciec siada z synem nad książką, zaczyna się wspólna przygoda. Rozwijają się nie tylko wyobraźnia i ciekawość świata, ale przede wszystkim bliskość, która zostaje na całe życie. Takie chwile budują relację silniejszą niż niejedna wspólna wyprawa! – zachęca zwycięzca rajdu Dakar.
Fundacja Powszechnego Czytania podkreśla, że czytanie jest dla wszystkich i konieczność jego promocji jest tak oczywista jak zachęcanie do uprawiania sportu, i to z tego samego powodu – czytać powinniśmy dla zdrowia i dla przyjemności, regularnie, trochę, tak jak powinniśmy trochę się ruszać, nie wyczynowo, ale systematycznie.