,, Mój region – moja mała ojczyzna” – projekt edukacyjno-wychowawczy realizowany w klasach siódmych.
Cel aktywności projektowej uczniów:
Kształtowanie własnej tożsamości jako fundament postaw. Rozbudzanie zainteresowań geograficznych. Rozwijanie zdolności i uzdolnień.
Aktywność uczniów podzieliliśmy na sekcje, których kryterium stanowiły mocne strony, zainteresowania, zdolności i uzdolnienia uczestników.
Sekcja1. Socjolodzy regionalni.
Zadanie projektowe. Co to jest i po co nam tożsamość regionalna?
To już wiemy. Mapy myśli uczniów zawierają pojęcia składające się na Ich rozumienie tożsamości regionalnej: przodkowie, rodzina, ludzie, tradycja, język, pamięć, patriotyzm. Po co nam tożsamość? Kształtuje ona potrzebę przynależności, wizji własnej osoby i pomysł na jej dalsze losy. Sekcja 2. Geolodzy. Zadanie projektowe. Wykonanie rysunku przekroju geologicznego terenu Góry Kalwarii i jej okolic i zamieszczenie go na wystawie To już potrafimy.
Na geologię – tektonikę naszego miasta złożyły się procesy wewnętrzne kształtujące litosferę. Góra Kalwaria leży w pobliżu ciągu uskoków tektonicznych zwanych strefą TT pomiędzy platformą wschodnioeuropejską a strukturami Europy Zachodniej.
Nasze tereny budują także: iły warwowe, piaski zastoiskowe, glina zwałowa , piaski eoliczne, piaski madowe, mady, muły. To z kolei wiąże się z wpływem czynników zewnętrznych- lodowacenia środkowopolskiego i wód powierzchniowych.
Sekcja 3.
Analitycy- naukowcy. 1. Poprzez laboratorium geograficzne Jakub uczeń kl. 7b zbadał stan jakości powietrza w naszym mieście.
2. Ankiety. Anonimowymi ankietami objęto: 20 uczniów kl.5, 11 uczniów kl 6, 16 uczniów kl. 8.
Pozyskano wiedzę, czy wykazują oni świadomość ekologiczną w tym zakresie? Najważniejsze! Autorzy wykresów opracowujący dane z ankiet relacjonują ich wyniki.
1. Najbardziej odpowiedzialnymi za stan środowiska naturalnego- każdy z nas.
2. Czynnikiem najbardziej szkodzącym naszemu środowisku naturalnemu jest emisja spalin, niedostateczna selekcja i zbiórka odpadów, brak oczyszczalni ścieków.
3. Każdy z nas może mieć pozytywny wpływ na środowisko naturalne poprzez: segregowanie odpadów, oszczędzanie energii i wody, używanie opakowań ekologicznych.
4. Podczas segregowania śmieci największym utrudnieniem jest: brak czasu, wysokie opłaty za ich wywóz, brak pojemników w pobliżu domów. Rekomendacje Wzmacniać świadomość, motywację i popularyzować postawy proekologiczne społeczności naszej szkoły. Sekcja 4. Hydrolodzy. Zadanie projektowe. Jak przebiega praca rzeki Wisły w okolicach Góry Kalwarii? Okolice Góry Kalwarii to środkowy bieg Wisły. Rzeka kształtuje powierzchnię po której przepływa: eroduje brzegi lub transportuje i osadza materiał. W historii regionu odgrywała ważną rolę gospodarczą. Dzisiaj jest elementem dziedzictwa przyrodniczego.
Sekcja 5. Etnografowie. Zadanie projektowe.
Kultura Łużyca- nasza przeszłość. Mikroregion położony na zalewowej i częściowo nadzalewowej terasie Mezoregionu Doliny Środkowej Wisły. Łużyc obejmuje kulturę wsi położonych po obu stronach Wisły.
Warto wiedzieć. Odrębność zwyczajów zawdzięczamy stylowi życia i profesjom ich mieszkańców: Łużycoków, Polesoków, Oryli, Zawiślaków, Górniaków- Kamieniorzy. Sekcja 6. Ambasadorzy dziedzictwa kultury materialnej.
Zadania projektowe: Gazetka poświęcona zabytkom Góry Kalwarii i jej okolic (na korytarzu szkolnym)
Rajd pieszy do Czerska
Konkurs wiedzy o zamku w Czersku. Kalambury- Legendy o Górze Kalwarii i jej okolicach.
Podsumowanie
W rodzinnej miejscowości urodziliśmy się i wzrastamy. Jej instytucje wychowują nas do przyszłości. Ktoś może sobie pomyśleć, że to bardzo nudne mieszkać w jednym miejscu, codziennie chodzić tymi samymi ścieżkami, widywać te same twarze. Projekt w jakim uczestniczyli uczniowie klas siódmych dowodzi, że wielka monotonia to tylko złudzenie.