„Miej taki punkt widzenia, z którego
dobrze widać drugiego człowieka”
Dziś 3 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych w związku z tym Zespół Nauczycieli Współorganizujących Kształcenie zaprasza do zapoznania się z prezentacją i artykułem.
https://drive.google.com/file/d/11ynDK4PEVrpWDaSyG8roL7ou13YPSdh5/view?usp=sharing
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych.
Święto to zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1992 roku na zakończenie Dekady Osób Niepełnosprawnych.
Celem ogólnym obchodów jest uświadomienie społeczeństwu z jakimi problemami każdego dnia mierzą się osoby niepełnosprawne – z dyskryminacją, stygmatyzacją, barierami architektonicznymi i dysfunkcjami w obrębie swojego ciała. Priorytetem staje się poszukiwanie rozwiązań mających na celu włączenie do życia w społeczeństwie, grupach społecznych i dostosowanie przestrzeni do potrzeb tychże osób.
o A co to jest niepełnosprawność ?
Niepełnosprawność jest stanem obejmującym osoby z długotrwałymi upośledzeniami fizycznymi, umysłowymi lub sensorycznymi. Dysfunkcje mogą utrudniać ich pełne i efektywne uczestnictwo z pełnosprawnymi ludźmi w społeczeństwie.
Jakie występują rodzaje niepełnosprawności ?
Wyróżniamy :
– osoby z niepełnosprawnością fizyczną – u których występuje uszkodzenie, zaburzenie, choroba narządu ruchu lub niektóre zaburzenia mowy,
– osoby z niepełnosprawnością zmysłową (sensoryczną) – niewidomi, niedowidzący, głusi, niedosłyszący,
– osoby z niepełnosprawnością psychiczną lub umysłową – osoby z zaburzeniami i chorobami psychicznymi, z upośledzeniem umysłowym i z autyzmem,
– osoby z niepełnosprawnością społeczną – zaburzenia równowagi nerwowej, emocjonalnej i zdrowia psychicznego,
– osoby z niepełnosprawnością złożoną, dotknięte więcej niż jedną niepełnosprawnością.
Jak postrzegani są ludzie niepełnosprawni?
Wybrane mity i stereotypy na temat osób niepełnosprawnych:
1. Osoby niepełnosprawne są jak dzieci – potrzebują stale naszej pomocy.
Osoby niepełnosprawne nie chcą być zależne od innych. Starają się samodzielnie na miarę swoich możliwości wykonywać te same czynności, co pełnosprawni ludzie. Jednakże do wykonania tego samego zadania muszą włożyć więcej pracy i wysiłku. Czasami potrzebują pomocy, co nie oznacza, że lubią gdy ktoś im się narzuca.
2. Wszyscy niepełnosprawni są upośledzeni umysłowo.
Występują różne rodzaje niepełnosprawności dotyczące narządów ruchu, zmysłów jak i różne stopnie dotyczące niepełnosprawności umysłowej.
Niepełnosprawności sensoryczne nie są tożsame z niepełnosprawnością umysłową.
3. Osoby niewidome mają lepszy słuch i bardziej wyczulony dotyk.
Wyćwiczenie innych zmysłów (słuchu i dotyku) pełni funkcję kompensacyjną u osób niewidomych. Wyostrzony słuch pozwala na lepszy odbiór bodźców słuchowych. Natomiast wrażenia dotykowe pozwalają na poznanie faktury przedmiotów, „badanie” przestrzeni, dostarczają wskazówek poznawczych , jakie widzącym daje wzrok.
4. Wszyscy głusi czytają z ruchu warg.
Umiejętność czytania z ruchu warg jest jednym z wielu sposobów odbierania informacji przez osoby z wadą słuchu. Wiele osób głuchych lub niedosłyszących może w ten sposób zrozumieć osobę mówiącą, która stoi w pewnej od nich odległości. Jednakże należy pamiętać o tym, iż nie wszystkie osoby z wadą słuchu nabyły tę zdolność.
5. Osoby niepełnosprawne potrzebują przedstawiciela.
Niepełnosprawność nie stanowi ograniczenia w decydowaniu o sobie samym. Osoby niepełnosprawne potrafią wyrazić swoje potrzeby i potrafią same bądź z niewielką pomocą innych osób poradzić sobie w różnych sytuacjach dnia codziennego.
6. Do osoby głuchej trzeba mówić bardzo wolno.
Tempo mówienia ma znaczenie w sytuacji, gdy osoba niesłysząca może umieć czytać z ruchu warg.
Bardzo wolne tempo mówienia powoduje, że układ warg osoby mówiącej jest nienaturalny i nieswobodny a przez to wypowiedź staje się niezrozumiała dla osoby głuchej.
7. Osoby niepełnosprawne wstydzą się swojej niepełnosprawności.
Osoby z widoczną niepełnosprawnością mogą próbować ukrywać posiadaną dysfunkcję, gdyż nie chcą wzbudzać nadmiernego zainteresowania. Nie chcą być postrzegane przez pryzmat swojej niepełnosprawności. Natomiast chcą, aby inni ludzie dostrzegli w nich po prostu człowieka i traktowali na równi sobie.
8. Osoby z autyzmem są źle wychowane.
Większość osób z autyzmem przejawia trudności w odpowiednim i oczekiwanym zachowaniu w danych sytuacjach społecznych. Wynika to z niezrozumienia ogólnie panujących zasad, nieumiejętności w rozpoznaniu mimiki twarzy, tonu głosu, metafor, czy żartów innych osób.
9. Osoby niepełnosprawne mają szósty zmysł / dar.
U osób z niepełnosprawnością nie jest możliwe wskazanie żadnej wyróżniającej cechy, której nie posiadałyby osoby pełnosprawne. Podobnie jak inni ludzie mogą osiągnąć bardzo dużo, jednak muszą wykazać się większą wytrwałością, zaangażowaniem, wysiłkiem i uporem w dążeniu do określonego celu.
10. Niepełnosprawność to jest sprawa indywidualna.
Niepełnosprawność osoby skupia na sobie uwagę jej najbliższego otoczenia, rodziny. W wielu przypadkach pojawia się u nich trudność w zrozumieniu, zaakceptowaniu i pogodzeniu się z chorobą. Jak również postawieni zostają przed wyzwaniami – jak pomóc niepełnosprawnej osobie, aby mogła funkcjonować w świecie pełnosprawnych ludzi. Cierpienie dotyczy nie tylko jednostki, jak i jej otoczenie potrzebuje wsparcia.
A co ja mogę zrobić dla osoby niepełnosprawnej?
Zapamiętaj : osobę niepełnosprawną trzeba przede wszystkim dostrzec, zbliżyć się do niej i wtedy dopiero można zobaczyć w niej zwyczajnego człowieka, który tak samo jak my, ma uczucia. Talenty, ambicje, różne potrzeby i bardzo chce żeby go normalnie traktować.
Dlatego : Nigdy nie kieruj się uprzedzeniami.
Bądź tolerancyjny i miły.
Traktuj drugiego człowieka w taki sam sposób, w jaki sam chciałbyś być traktowany
źródło : PFRON, (2021), Plakat – Każdy inny wszyscy równi [w:] https://www.pfron.org.pl/komunikaty-z-regionu/szczegoly-komunikatu/news/miedzynarodowy-dzien-osob-niepelnosprawnych-4/ [dostępny 23.11.2021]
Opracowanie na podstawie :
1. Wasilewski R., Cytaty [w:] https://tecytaty.pl/cytaty-ryszard-wasilewski/miej-taki-punkt-widzenia-z-ktorego-dobrze-widac-drugiego-czlowieka [dostępny 22.11.2021]
2. Dąbrowska E.,(2019), Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych [w:] https://niepelnosprawni.gov.pl/art,946,miedzynarodowy-dzien-osob-niepelnosprawnych [dostępny 22.11.2021]
3. Convention on the Rights of Persons with Disabilities – disability – Article 3 [w:] https://www.aclu.org/other/enabling-everyone-united-nations-convention-rights-persons-disabilities#_ftn11 , [dostępny 26.11.2021], tłumaczenie własne
4. Borkowska M., (1997), Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe, Warszawa, s.12-18.
5. NGO Leszno, (2019), Świadomość Niepełnosprawności. Mity i stereotypy na temat niepełnosprawności, [w:] http://ngo.leszno.pl/files/52020/Mity_i_stereotypy_-_kampania_Swiadomosc_Niepelnosprawnosci.pdf [dostępny 22.11.2021]
6. Dymna A., Cytaty [w:] wielkieslowa.pl/22154-a-osobe-niepelnosprawna-trzeba-przede-wszystkim-dostrzec.html [dostęp 23.11.2021]
7. PFRON, (2021), Plakat – Każdy inny wszyscy równi [w:] https://www.pfron.org.pl/komunikaty-z-regionu/szczegoly-komunikatu/news/miedzynarodowy-dzien-osob-niepelnosprawnych-4/ [dostępny 23.11.2021]