Coraz częściej słyszy się o istotnym wpływie pracy mózgu na proces efektywnego uczenia się dzieci i młodzieży, dlatego warto wiedzieć czego potrzebuje mózg dziecka. Główna część mózgu składa się z prawej i lewej półkuli, które mają podobną budowę i powiązane są wiązką neuronów. Każda półkula odpowiada na określone funkcje i kontroluje przeciwną stronę ciała. Prawa półkula mózgowa kontroluje ruchy lewej strony ciała, a lewa półkula ruchy prawej strony. Funkcje obu półkul wzajemnie się uzupełniają. Każda półkula mózgowa rozwija się i przetwarza informację w specyficzny dla siebie sposób. Jedna półkula dominuje nad drugą, co powoduje specjalizację pewnych funkcji. Jedna z teorii, dotycząca pracy mózgu u osób z dysleksją, wskazuje na brak dominacji jednej półkuli nad drugą.
Zadbaj o mózg swojego dziecka!
W zdrowym ciele zdrowy duch… Sen! Tlen! Woda! Ruch!
Ruch ma korzystny wpływ nie tylko na mięśnie, kości, płuca i serce Twojego dziecka, ale wzmacnia również jego mózg! Ruch niweluje napięcia emocjonalne oraz dotlenia mózg aktywizując jego możliwości umysłowe.
Tlen jest niezbędny do uczenia się tak samo, jak konieczny jest do życia. Mózg dziecka zużywa aż 20% tlenu pobieranego przez ciało, dlatego postarajmy się, aby nasze dzieci jak najczęściej oddychały czystym powietrzem.
Sen to nie tylko czas intensywnej regeneracji, ale również intensywnego rozwoju mózgu dziecka. Zapotrzebowanie na sen zmienia się wraz wiekiem. Dzieci w wieku szkolnym (6-12 lat) powinny spać 9-12 godzin na dobę.
Woda stanowi około 90% mózgu! Aby mózg Twojego dziecka pracował prawidłowo należy dostarczyć mu odpowiednią ilość wody. Twoje dziecko powinno wypić codziennie ok. 20 ml wody na 1 kg wagi ciała, a w okresach stresu nawet potrójną ilość wody.
Sprawdź jak uczy się Twoje dziecko
Żeby ułatwić dziecku przyswajanie wiedzy, obserwuj je uważnie i wspólnie z nim zastanów się, jaki jest jego styl uczenia się. Możecie odpowiedzieć na pytania z poniższej tabelki. Pomoże Wam to ustalić, jak najszybciej opanowywać treści szkolne.
1. Czy lubisz czytać różne teksty, nie tylko literackie? Tak Nie2.
2. Czy opowiadając o czymś, często gestykulujesz? Tak Nie
3. Czy lepiej rozumiesz instrukcje, które ktoś Ci powiedział, niż te przeczytane samodzielnie? Tak Nie
4.Czy lepiej Ci się myśli, gdy możesz się poruszać? Tak Nie
5.Czy wolisz rozmawiać z kimś, będąc obok, niż przez telefon? Tak Nie
6. Czy lepiej zapamiętujesz, gdy coś Ci jest pokazane, a potem sam/ sama możesz spróbować? Tak Nie
7. Czy lepiej zapamiętujesz, jeśli masz coś napisane? Tak Nie
8. Czy szybciej się uczysz, gdy coś słyszysz, niż kiedy coś widzisz? Tak Nie
9. Czy lubisz słuchać, jak inne osoby opowiadają różne historie? Tak Nie
Klucz do testu
Styl słuchowy ‒ pytanie 3, 8, 9
Styl wzrokowy ‒ pytanie 1, 5, 7
Styl ruchowy ‒ pytanie 2, 4, 6
Za każdą odpowiedź TAK przyznajcie 1 punkt i podlicz sumę dla danego stylu według klucza. Im więcej punktów w danym stylu, tym silniejszy jest kanał przyswajania wiadomości. Może być tak, że Twoje dziecko uczy się wszystkimi trzema stylami.
Jeśli Twoje dziecko jest słuchowcem, pomóż mu sugerując następujące strategie przyswajania wiedzy:
powtarzanie na głos informacje do nauczenia się
rymowanie i rapowanie gdzie tylko się da
opowiadanie drugiej osobie treści do zapamiętania
czytanie notatek i treści w różnym stylu, niczym aktor w teatrze
słuchanie piosenek i audiobooków przekazujących wiedzę z danego zakresu
Jeśli Twoje dziecko jest wzrokowcem, pomóż mu sugerując następujące strategie przyswajania wiedzy:
stosowanie w notatkach pisaków i naklejek do zaznaczania ważnych treści
rozwieszanie fiszek ze słówkami do nauczenia się w różnych miejscach
samodzielne tworzenie map myśli, tabelek i schematów
oglądanie filmów przekazujących wiedzę z danego zakresu
układanie krzyżówek i rebusów ze słówkami do zapamiętania
Jeśli Twoje dziecko jest ruchowcem, pomóż mu sugerując następujące strategie przyswajania wiedzy:
spacerowanie po pokoju w czasie nauki
uczenie się w różnych pozycjach
prezentowanie tematu z gestykulacją, elementami pantomimy
odgrywanie scenek dotyczących treści do nauczenia
robienie wycinanek lub modeli
„wydeptywanie” na podłodze kształtów do nauczenia się
(mapy, daty, szlaki handlowe)