Źródło: Ortografitti.pl
Dziecko z dysleksją potrzebuje systematycznej pracy również poza szkołą, czyli w domu.
Przede wszystkim nie należy podchodzić nerwowo do trudności dziecka ani porównywać do innych dzieci. Każdy człowiek ma różne predyspozycje – jedni będą mieli zdolności matematyczne, językowe, a inni muzyczne czy sportowe. Trzeba o tym pamiętać.
Jak wspomóc czytanie?
1. Wspólne czytanie – może to być nawet 15min dziennie. Jedną z propozycji jest czytanie w parach, czyli rodzic czyta jedno zdanie bądź część tekstu, a następnie dziecko bądź czytanie wspólne na głos jednocześnie. Najważniejsza jest systematyczność czytania, aby wyrobić nawyk.
2. Rozmowa o przeczytanym tekście – może to być forma zadawania pytań bądź streszczenie przeczytanego tekstu.
Jak wspomóc pisanie i ortografię?
1. Zabawy na komputerze – niech dziecko robi plakaty, dodaje obramowania, zmienia i eksperymentuje z czcionką.
2. Szybkie referaty pisemne – niech dziecko robi listę zakupów, plakaty o interesujących dziecko tematach np. piłce nożnej, zaprojektuję grę planszową i zapisze reguły.
3. Układanie klocków, puzzli, a także układanie wzorów np. z patyczków bądź figur geometrycznych. Szukanie brakujących elementów na obrazkach bądź różnic pomiędzy obrazkami.
4. Rozwiązywanie labiryntów, plątanek.
5. Gry ortograficzne i pamięciowe w wersji klasycznej lub elektronicznej.
6. Gra w węża słownego – jedna osoba podaje wyraz, a każdy z graczy na zmianę wymienia następny zaczynający się ostatnią głoską poprzedniego wyrazu.
7. Szukanie słów mało używanych np. szezlong i po sprawdzeniu znaczenia używanie ich do krótkich historyjek
8. Układanie wyrazów z pomieszanych sylab np. bek – chle, pa-na-ka
9. Głoskowanie długich wyrazów, aby dziecko mogło je połączyć w całość np. e-n-c-y-k-l-o-p-e-d-i-a
10. Ćwiczenie pisania wyrazów z trudnościami ortograficznymi każdego dnia po 10 min. Przyniesie to więcej korzyści niż pisanie jednorazowo przez 30 min.
Jak wspomóc liczenie?
1. Trenowanie orientacji w schemacie ciała (także kierunków prawo-lewo), przestrzeni (nad, obok, w, pod) i czasie (rano, po południu, wczoraj, w maju etc.)
2. Gry matematyczne i karty
3. Dla młodszych dzieci ćwiczenie pisania cyfr i prostych obliczeń na tacy z kaszą
4. Powtarzanie tabliczki mnożenia i niezbędnych wzorów matematycznych w formie zabawy.
Źródła:
1. „Pomóż dziecku z…Dysleksją ‘’ G. Squires, S.McKeown
2. „ Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym’’ M. Badowska