Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji z tej okazji zapraszamy na cykl artykułów poświęconych tematyce dysleksji. Będą one zamieszczane w ciągu tego tygodnia na stronie szkoły i fb.
Od 5 do 11 października obchodzimy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji pod patronatem Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Z tego względu chcemy przybliżyć Państwu czym charakteryzuje się dysleksja rozwojowa inaczej zwana specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Dysleksja występuje u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, a nierzadko u dzieci bardzo zdolnych. Dodatkowo, aby stwierdzić dysleksję dziecko musi mieć sprawne narządy ruchu oraz zmysł wzroku i słuchu, a także zapewnioną odpowiednią opiekę wychowawczą i dydaktyczną.
Termin dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń, do których należą :
• dysleksja: są to trudności w czytaniu
• dysortografia: są to trudności z opanowaniem poprawnej pisowni
• dysgrafia: to trudności ze stroną graficzną pisma, tzw. brzydkie pismo
• dyskalkulia: to trudności w uczeniu się matematyki
Trudności uczniów z dysleksją rozwojową mają różny charakter, który zależy od wieku dziecka oraz od stopnia nasilenia. Dysleksja może być stwierdzona u dziecka chodzącego do 4 klasy szkoły podstawowej. Wcześniej mówi się o ryzyku dysleksji.
Poniżej kilka symptomów mogących wskazywać na możliwość występowania dysleksji.
Trudności dzieci w wieku 6-7 lat przejawiających ryzyko dysleksji:
• trudności z wymową
• trudności w zapamiętywaniu wierszyków i piosenek
• trudności w odróżnianiu podobnych głosek, wydzielaniu i łączeniu sylab
• trudności w wyróżnianiu elementów z całości
• trudności orientacji w czasie (pory roku, dnia, godziny)
• trudności w rysowaniu i odtwarzaniu figur oraz wzorów
• wadliwa wymowa (przekręcanie, przestawianie, notoryczne błędy gramatyczne)
• trudności w nauce czytania
• brak lateralizacji (oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki)
• mała sprawność manualna (wiązanie sznurowadeł, trzymanie nożyczek, sztućców)
Trudności dzieci w wieku wczesnoszkolnym I-III klasa przejawiających ryzyko dysleksji:
• utrzymywanie się i pogłębianie powyższych trudności
• mała sprawność ruchowa (nie potrafi jeździć na dwukołowym rowerze, łyżwach,
• nartach, problemy z samoobsługą)
• zaburzenia koordynacji czynności ręki i oka
• trudności w zapamiętywaniu nazw, dat, liczb, tabliczki mnożenia
• mylenie liter
• trudności z pisownią
• brzydkie pismo i rysunek
Trudności dzieci w starszym wieku szkolnym (powyżej klasy IV i szkoła średnia):
• stopniowe zmniejszanie się lub ustępowanie trudności w czytaniu
• uogólnianie się trudności szkolnych na inne przedmioty nauczania
• trudności w nauce języków obcych
Dysleksja często mylona jest z lenistwem dzieci, przywilejami związanymi z otrzymanym dokumentem. Jednak warto pamiętać, że dysleksja to trudności w przetwarzaniu informacji, czytaniu i pisaniu, które można przezwyciężać systematyczną pracą.
Rodzicu!
Jeżeli zauważysz u swojego dziecka któryś z symptomów, nie czekaj!
Skontaktuj się z wychowawcą dziecka bądź terapeutą pedagogicznym w placówce.