Dysleksja rozwojowa kojarzona jest głównie z trudnościami w uczeniu się w zakresie języka polskiego. Jednak w rzeczywistości dzieci dyslektyczne doświadczają niepowodzeń szkolnych również w nauce innych przedmiotów. Trudności pojawiają się na każdym obszarze, gdzie treści oparte są na symbolach i dźwiękach oraz na orientacji w czasie i przestrzeni.
Na lekcjach matematyki uczeń może napotkać następujące trudności:
•mylenie cyfr podobnych graficznie,
•trudności w nauce tabliczki mnożenia,
•trudności z obliczeniami pamięciowymi,
•trudności w rozumieniu i rozwiązywaniu zadań tekstowych,
•pomyłki w zadaniach matematycznych,
•błędne przepisywanie słupków,
•niezamierzona zmiana kolejności cyfr w liczbach (np. 56 zamiast 65),
•błędne zapisywanie znaków nierówności (< zamiast >)
•zmiana kierunku w rysunkach geometrycznych,
•mylenie pojęć określających położenie geometryczne (równoległy, prostopadły),
•słabe rozumienie pojęć geometrycznych: bryła, kąt, obwód, wysokość,
•trudności w zapamiętaniu nazw figur geometrycznych.
Na lekcjach przyrody i geografii dysleksja może być przyczyną następujących trudności:
•trudności z orientacją na mapie
•trudności z zapamiętaniem nazw geograficznych,
•trudności w określaniu stron świata,
•trudności w obliczaniu stref czasowych,
•trudności w obliczaniu kąta padania słońca,
•trudności z odczytaniem współrzędnych geograficznych.
Trudności ucznia z dysleksją na lekcjach historii to przede wszystkim:
•trudności z zapamiętaniem nazw i nazwisk,
•zła orientacja w czasie (chronologia, daty),
•trudności z orientacją na mapach historycznych, wykresach,
Na lekcjach chemii uczeń z dysleksją napotka następujące trudności:
•trudności z rysowaniem wzorów strukturalnych,
•problemy z zapisywaniem jednostek,
•nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych.
Na lekcjach przyrody i geografii dysleksja może być przyczyną następujących trudności:
•problemy z zapamiętaniem wzorów fizycznych,
•błędne określanie kierunków oddziaływań,
•błędy w rysunkach i schematach.
Na lekcjach biologii mogą pojawić się następujące trudności:
•trudności z opanowaniem terminologii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie),problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków,
•trudności z zapisem i zapamiętaniem łańcuchów reakcji biochemicznych,
•trudności z opanowaniem systematyki (hierarchiczny układ informacji).
Podczas uczenie się języków obcych pojawiają się następujące trudności:
•trudności z poprawnym pisaniem pomimo dobrych wypowiedzi ustnych,
•trudności z zapamiętywanie słówek,
•
trudności z odróżnianiem podobnych wyrazów,
•szczególne trudności w pisaniu ze słuchu wynikające z kłopotów z dokonaniem prawidłowej analizy dźwiękowej dyktowanych wyrazów,
•trudności z wyodrębnieniem wyrazów ze zdań,
•zmiana kolejności wyrazów w zdaniu;
Na lekcjach wychowania fizycznego trudności wynikające z dysleksji, to:
•błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń spowodowane słabą orientacją w schemacie ciała i przestrzeni,
•kłopoty z rozróżnianiem kierunków prawo-lewo, góra-dół, niezdarność i wolniejsze tempo wykonywania ćwiczeń – trudności z łapaniem piłki, trafianiem do celu, itp.
Trudności dzieci dyslektycznych na lekcjach plastyki i techniki:
•kłopoty z majsterkowaniem, lepieniem, wycinaniem, szyciem, kreśleniem, malowaniem,
•trudności w robótkach ręcznych,
•trudności w rysunku technicznym.
Na lekcjach muzyki uczeń z dysleksją będzie się borykać z trudnościami w czytaniu i pisaniu nut (podobnie jak w czytaniu i pisaniu słów).
Liczne niepowodzenia szkolne wynikające z trudności w przyswojeniu treści w zakresie różnych przedmiotów, są przyczyną zaburzeń emocjonalnych uczniów z dysleksją… o czym będziecie mogli Państwo przeczytać w jutrzejszym artykule.