Drodzy uczniowie,
wszystkie prace, które do tej pory zrobiliście i będziecie robić, możecie wysyłać do sprawdzenia na mojego maila: andrzej.kochanski@sp2gk.onmicrosoft.com
Tydzień obowiązywania 15-19 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 11
Temat: Powtórzenie wiadomości zdobytych w klasie czwartej
Cel i opis lekcji: Przypomnę sobie wybrane zagadnienia zdobyte w klasie czwartej.
Na tej lekcji przypomnimy sobie część zagadnień losowo wybranych z materiału, który przerobiliśmy w klasie czwartej. Podejmij wyzwanie i spróbuj odpowiedzieć na te pytania😊
Zadanie do wykonania:
- Narysuj w zeszycie klucz wiolinowy – zrób to dokładnie tak, jak na tym filmiku https://www.youtube.com/watch?v=ot0q9Q_cMG8
- Rozwiąż rebusy. Wyjaśnij otrzymane hasło.
ba = tm
Hasło………………
W=U + S LIK
Hasło:…………………………….
- Odpowiedz z jaką cechą muzyki wiąże się dynamika? Podaj dwa przykłady oznaczeń dynamicznych w języku włoskim.
*do wydruku:muzyka kl 4 lekcja 11
Tydzień obowiązywania 01-05 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 10
Temat: Muzykujemy wakacyjnie.
Cel i opis lekcji: Wykonam piosenkę „Morskie opowieści”. Dowiem się, co to jest szanta.
Szanta, to piosenka opowiadająca o morzu i życiu żeglarzy na statku. Szanty są śpiewane przez marynarzy, dzięki czemu ich praca jest przyjemniejsza. W szantowe teksty często wplatają okrzyki dotyczące różnych żeglarskich czynności, np. zwijania żagla, lub podawania liny.
Zadania do wykonania:
- Zaśpiewaj piosenkę: „Morskie opowieści” ze słowami z książki str. 119. Jako podkład może Ci posłużyć ten link https://www.youtube.com/watch?v=UuS5fxhTkc8&t=28s
2. Wysłuchaj innego przykładu muzyki szanty: https://www.youtube.com/watch?v=0Rdg6GUv-wQ
*do wydruku: muzyka kl 4 lekcja 10
Tydzień obowiązywania 25-29 maja 2020r.
Numer lekcji: 9
Temat: Niech żyją wszystkie dzieci.
Cel i opis lekcji: Wykonam piosenkę „Kolorowe dzieci”. Poznam zabawy dzieci z różnych stron świata.
Dzisiejsza lekcja związana jest ściśle z Waszym świętem- Dniem dziecka 😊 – na pewno wszyscy czekacie z niecierpliwością na ten dzień. Z tej okazji na dzisiejszej muzyce będziemy robić same fajne rzeczy. Każdy z pewnością lubi się bawić i musicie wiedzieć, że wszystkie dzieci na całym świecie, bez względu na kolor skóry i miejsce zamieszkania mają swoje ulubione tańce, piosenki i zabawy. Na początku tej lekcji zachęcam Cię do nauczenia się piosenki „Kolorowe dzieci”
Zadania do wykonania: Zaśpiewaj piosenkę: „Kolorowe dzieci” wraz z oryginalnym wykonaniem. – https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4 (tekst piosenki znajduje się w podręczniku na stronie 116)
Obejrzyj po fragmencie każdy z trzech filmików zamieszczonych poniżej. Są to różne zabawy dzieci- filmik nr 2 to zabawy afrykańskich dzieci- zachęcam do obejrzenia.
https://www.youtube.com/watch?v=NrH8Q8bxLOY – pingwinek
https://www.youtube.com/watch?v=M4e3xurwRkM od minuty 7:30 ( zabawy dzieci z plemion afrykańskich)
https://www.youtube.com/watch?v=AcozWLwprUI
*do wydruku:muzyka kl 4 lekcja 9
Tydzień obowiązywania 18-22 maja 2020r.
Numer lekcji: 8
Temat: Dla Ciebie, mamo, dla Ciebie, tato.
Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „Dla Ciebie, mamo”.
Dzisiaj zachęcam was do śpiewania. Piosenka, której będziemy się uczyć jest o tyle ważna, że opowiada o mamie. Wiemy wszyscy, że w Polsce 26 maja obchodzimy Dzień mamy- mama to niewątpliwie najważniejsza osoba w naszym życiu. To dzięki mamie żyjemy- to mama jest naszą pierwszą nauczycielką życia, a zarazem naszą przyjaciółką. Pamiętajmy w tym dniu, aby okazać jej wdzięczność i powiedzieć, jak dla nas jest ważna.
Zadania do wykonania:
– Zaśpiewam piosenkę „Dla Ciebie, mamo” – w podręczniku piosenka znajduje się na stronie 112. Zamieszczam też link z piosenką: https://www.youtube.com/watch?v=fd8AWOahPGA
Zadanie dla chętnych: „ Na złotą nutę” – str. 113 – jeśli wykonasz to zadanie, wyślij do mnie, a ja sprawdzę i ocenię
*do wydruku:muzyka kl.4 lekcja 8
Tydzień obowiązywania 11-15 maja 2020r.
Numer lekcji: 7
Temat: Warsztat muzyczny.
Cel i opis lekcji: Zagram na instrumencie fragment utworu Edwarda Griega „Poranek”.
Dzisiaj nauczymy się grać krótkiego fragmentu utworu „Poranek” E. Griega. W zadaniach umieszczam dwa filmiki, na których można bazować. Mimo tego, iż na obu filmikach grane są fragmenty na flecie, to na dzwonkach też bez problemu można się z nich nauczyć grać.
Zadania do wykonania- do sprawdzenia ( do 22 maja)
Zagram na instrumencie pierwsze 4 takty (pierwsza linijka nut) utworu „Poranek”- str.108 w podręczniku. Jako pomoc umieszczam dwa filmiki –
https://www.youtube.com/watch?v=B3iiXja8zbQ – 20 sekund
https://www.youtube.com/watch?v=mD_ExtJGY24 – 30 sekund
Nagraj filmik jak grasz a następnie wyślij do mnie na maila lub przez folder zadania w Teamsie. Termin do 22 maja. W razie pytań, niejasności, czy jakiejkolwiek wątpliwości jestem do waszej dyspozycji w godzinach naszych zajęć.
*do wydruku:muzyka kl.4 lekcja 7
Tydzień obowiązywania 04-08 maja 2020r.
Numer lekcji: 6
Temat: Majowe święta Polaków.
Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „ Polska flaga” oraz dowiem się, co oznacza kropka przy nucie.
Ponieważ ostatnio lekcja przepadła z racji Święta Pracy (1 maja), w tym tygodniu zajmiemy się tą samą lekcją 🙂
Drodzy uczniowie, na początku maja obchodzimy ( już obchodziliśmy) trzy ważne dla Polaków święta- 1 maja- Święto Pracy, 2 maja- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej a 3 maja- rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja w 1791 roku. Podczas tych ważnych uroczystości państwowych często towarzyszy nam hymn Polski „ Mazurek Dąbrowskiego”. My jednak dzisiaj nauczymy się piosenki o polskiej fladze.
Zadania do wykonania:
- Posłuchaj piosenki „Polska Flaga”, a następnie spróbuj ją zaśpiewać z oryginalnym wykonaniem. Słowa znajdują się w podręczniku na str. 104-105
https://www.youtube.com/watch?v=-WNmqfiHVO0&list=RD-WNmqfiHVO0&start_radio=1
- Zapoznaj się z planszą przedstawiającą znaczenie kropki przy nucie.kropka przy nucie
*do wydruku:muzyka kl 4 lekcja 6
Tydzień obowiązywania 27-30 kwietnia 2020r.
Numer lekcji: 5
Temat: Majowe święta Polaków.
Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę „ Polska flaga” oraz dowiem się, co oznacza kropka przy nucie.
Drodzy uczniowie, na początku maja obchodzimy trzy ważne dla Polaków święta- 1 maja- Święto Pracy, 2 maja- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej a 3 maja- rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja w 1791 roku. Podczas tych ważnych uroczystości państwowych często towarzyszy nam hymn Polski „ Mazurek Dąbrowskiego”. My jednak dzisiaj nauczymy się piosenki o polskiej fladze.
Zadania do wykonania:
- Posłuchaj piosenki „Polska Flaga”, a następnie spróbuj ją zaśpiewać z oryginalnym wykonaniem. Słowa znajdują się w podręczniku na str. 104-105
https://www.youtube.com/watch?v=-WNmqfiHVO0&list=RD-WNmqfiHVO0&start_radio=1
2. Zapoznaj się z planszą przedstawiającą znaczenie kropki przy nucie. – plansza: kropka przy nucie
*do wydruku:muzyka kl 4 lekcja 5
Tydzień obowiązywania 20-24 kwietnia 2020r.
Numer lekcji: 4
Temat: Dzień Ziemi. Muzyka i ekologia.
Cel i opis lekcji: Wysłucham utworu Edwarda Griega i wypowiem się na temat moich odczuć podczas słuchania. Wysłucham „ Ekologicznego rapu”.
Drodzy uczniowie, 22 kwietnia przypada w Polsce Dzień Ziemi. Z tego tytułu warto poruszyć kwestię ekologii nawet na takim przedmiocie, jak muzyka. Poprzez muzykę można przekazywać rozmaite treści, uświadamiać innych, pouczać, ostrzegać, informować. I tak powstało już wiele piosenek zachęcających do dbania o naturę i czystość środowiska.
Zadania do wykonania:
- Wysłuchaj piosenki: „Ekologiczny rap” https://www.youtube.com/watch?v=oGMfs4QZwwo
- Wysłuchaj utworu Edwarda Griega: „ Poranek” i przedstaw uczucia jakie w was wzbudza ten utwór za pomocą ilustracji. Możesz ją wykonać dowolną techniką. Zdjęcie Twojej pracy wyślij do sprawdzenia. Termin wysłania pracy do 30 kwietnia. https://www.youtube.com/watch?v=ECG26fw1i_c
*do wydruku: muzyka, kl4, lekcja 4
Tydzień obowiązywania: 15- 17 kwietnia 2020r.
Drodzy uczniowie klas czwartych,
w tym tygodniu zajmujemy się lekcją 3: ” Warsztat muzyczny”, opublikowaną w ubiegłym tygodniu, ponieważ nie zrealizowaliśmy tego tematu ze względu na przerwę świąteczną.
Powodzenia!
Data publikacji: 06.04.2020 r.
Tydzień obowiązywania (06.04.2020 – 10.04. 2020 r.)
Klasa 4
Numer lekcji: 3
Temat: Warsztat muzyczny.
Cel i opis lekcji: Wykonam ćwiczenia rytmiczne.
Na tej lekcji wykonamy podane ćwiczenia rytmiczne za pomocą sylab (tataizacji), używając sylaby „ ta” oraz wykorzystując gestodźwięki.
Zadania do wykonania:
- Na stronie 103 w podręczniku macie podane sześć różnych taktów z różnymi rytmami. W załączniku znajdują się rytmy (również sześć). Spróbuj dopasować rytm zagrany przeze mnie do rytmu, który widzisz w podręczniku a następnie wykonaj go za pomocą sylab „ta ta” . A ostatnim zadaniem jest dołączenie klaskania podczas wykonywania każdego rytmu.
Zadania do sprawdzenia przez nauczyciela: do każdego rytmu dopisz słowa tak, żeby ich rytmika pokrywała się z rytmem z nagrania, np. do pierwszego przykładu pasowałby tekst: „cześć, jak się masz”
*wersja do wydruku: Muzyka, kl.4 lekcja 3
Data publikacji: 30 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (30.03.20204 – 04.04. 2020 r.)
Klasa 4
Numer lekcji: 2
Temat: Wielkanoc. Tradycje wielkanocne: zwyczaje i obrzędy.
Cel i opis lekcji: Zaśpiewam „Wielkanocną piosenkę”. Wymienię obyczaje wielkanocne.
Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, z jakimi obyczajami można się spotkać w różnych regionach naszego kraju podczas Wielkanocy. Poznasz również wielką formę muzyczną- oratorium. Ostatnim punktem lekcji jest zaśpiewanie piosenki- myślę, że dla Ciebie będzie to czysta przyjemność.
Na wstępie chciałbym zapoznać Cię z pojęciem oratorium. Otóż jest to bardzo potężna forma wokalno- instrumentalna, która składa się wielu części. Oratorium wykonywane jest przez śpiewaków, solistów, chór i orkiestrę. Pieśni te opowiadają o wydarzeniach religijnych
Zadania do wykonania:
- Wysłuchaj fragmentu utworu „ Alleluja” z oratorium Mesjasz. Z jakimi świętami kojarzy Ci się zwrot: „Alleluja”?
https://www.youtube.com/watch?v=rMDRopXHfaY
- Przeczytaj uważnie tekst z podręcznika ze strony 99. A następnie wysłuchaj i zaśpiewaj piosenkę, której tekst znajduje się w podręczniku na str. 100-101.
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=9pCJGz1jOzk
Materiały:
Zadania rozszerzające: ( dla uczniów chętnych): Na złotą nutę- str.99 – jeśli zdecydujesz się wykonać to zadanie, to zrób zdjęcie swojej pracy i wyślij ją do mnie na maila: andrzejkochanskisp2@gmail.com
*wersja do wydruku:muzyka lekcja 2
Data publikacji: 25 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)
Klasa 4
Numer lekcji: 1
Temat: Muzyczne powitanie wiosny.
Cel i opis lekcji: Zaśpiewam piosenkę: „Wszystko kwitnie wkoło” oraz zaimprowizuję taniec
do tej piosenki.
Głównym punktem dzisiejszej lekcji jest piosenka: „Wszystko kwitnie wkoło”, którą najpierw
wysłuchacie, oraz nauczycie się jej śpiewać, a następnie wykonacie taniec do tej piosenki.
Jednym słowem inspirujemy się dziś oraz wykorzystujemy muzycznie temat wiosny.
Zadania do wykonania:
1. Wysłuchaj dwukrotnie piosenki: „Wszystko kwitnie wkoło” od początku do 1:40 s.
(https://www.youtube.com/watch?v=2sWlGLABn68) – tekst i nuty do piosenki
znajdują się w waszych podręcznikach na stronie 96.
2. Teraz już spróbuj zaśpiewać ten sam fragment razem z oryginalnym wykonaniemjeśli nie zapamiętałeś/aś melodii, nie zniechęcaj się- próbuj do skutku.
Jestem przekonany, że świetnie Ci poszło☺
3. Następnie ten sam fragment włącz raz jeszcze i wymyśl do niego taniec- ruszaj
rękami i nogami w rytm muzyki- po prostu tańcz☺, spróbuj poczuć ten wesoły nastrój
piosenki i ciesz się wiosną, wyrażając to w Twoim tańcu…
4. Teraz przez chwilę zastanów się, z jakimi odgłosami kojarzy Ci się wiosna, a
następnie wysłuchaj jednej minuty utworu: „ Symfonia dziecięca” Leopolda Mozarta
(https://www.youtube.com/watch?v=72DMLagfx5I)
5. Odpowiedz pisemnie na pytania: Jaki nastrój kompozycja? Jakie wiosenne odgłosy
usłyszałeś/aś w tym utworze?
Materiały:
https://www.youtube.com/watch?v=2sWlGLABn68
https://www.youtube.com/watch?v=72DMLagfx5I
Podręcznik, str. 96
Praca domowa: Brak
Zadania rozszerzające: ( dla uczniów chętnych) Odszukaj w Internecie informacje dotyczące
utworów muzycznych o tematyce wiosennej. Podaj tytuły tych dzieł oraz nazwiska ich
twórców.
COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.
Praca dotyczy tematu: Instrumenty perkusyjne: podział i brzmienie.
Z pewnością pamiętasz, że instrumenty perkusyjne dzielimy na dwie grupy:
– melodyczne, np.: ksylofon, dzwonki (cymbałki), czelesta..
– niemelodyczne, np.: grzechotki, bębny, trójkąt, tamburyn, bongosy…
Zadanie: Z przedmiotów codziennego użytku ( butelki, groch, ryż, balon, karton itp.) wykonaj dowolny instrument perkusyjny. Możesz wymyślić swój własny instrument, którego jeszcze nie ma. Pamiętaj, pomysłowość jest bardzo ważna, ale również wygląd i estetyka mają znaczenie.
W wolnej chwili…
Obejrzyj też film, którego bohaterami są instrumenty perkusyjne:
https://www.youtube.com/watch?v=hrlypdHkXnM
Dowiedz się więcej!
https://sites.google.com/site/instrumentymuzyczne123/
*wersja do wydruku: muzyka_4_23_03
Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.
Temat: Dzieciństwo Fryderyka Chopina
Zadania do wykonania:
- Wysłuchaj Poloneza g-moll Fryderyka Chopina:
https://www.youtube.com/watch?v=HMvB1pGufQ8
- Opisz nastrój tego utworu. Możesz wykorzystać podane wyrazy:
dostojny, skoczny, wesoły, uroczysty, żartobliwy,
smutny, majestatyczny, poważny, radosny
*materiały do wydruku muzyka_4_19_03
Poniedziałek, 16.03.2020r.
Klasa 4
Temat: „Ludowa zabawa”
Wypisz zwyczaje i obrzędy ludowe zachowywane na Mazowszu. Skorzystaj z dostępnych własnych źródeł oraz Internetu.
Przydatne linki:
http://wiano.eu/article/821 , http://www.mazowieckiszlaktradycji.com/artykuly/o-mazowszu/?K=History
*Materiały w wersji do wydruku muzyka_4