Jeżeli będziesz miał problem z wykonaniem któregoś z zadań możesz kontaktować się z nauczycielami przez e-dziennik lub mailowo:
Historia: aleksandra.fedyniczkomosa@sp2gk.onmicrosoft.com
Język angielski: monika.kasprzak@sp2gk.onmicrosoft.com
Plastyka: zofia.oldakowska@sp2gk.onmicrosoft.com
Informatyka: bozena.marchlinska@sp2gk.onmicrosoft.com
Muzyka: andrzej.kochanski@sp2gk.onmicrosoft.com
Biologia: magdalena.krajewska@sp2gk.onmicrosoft.com
Matematyka: miroslawa.modzelewska@sp2gk.onmicrosoft.com
Język Polski : joanna.pawelecbleszynska@sp2gk.onmicrosoft.com
Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)
Język angielski
Lesson
Topic: Summer holidays.
Dziś przypomnimy kilka słów związanych z latem i wakacjami.
Zapisz słówka w zeszycie:
sea – morze
sand – piasek,
beach – plaża
sandcastle – zamek z piasku,
bucket – wiadro,
spade – łopata,
towel – ręcznik,
crab – krab
umbrella – parasol
shell – muszla
A teraz poćwiczymy te wyrazy. Kliknij na wyraz, który opisuje to, co jest pokazane na obrazku.
https://wordwall.net/resource/1505519/holiday
W ostatnim zadaniu trzeba odnaleźć wyrazy w wykreślance i połączyć je z obrazkami. Poza wyrazami, które były w ćwiczeniu wcześniejszym tutaj pojawi się kilka innych.
sunglasses – okulary przeciwsłoneczne,
ice – cream – lody,
hat – kapelusz,
hot – gorąco
sun – słońce
sunflower – słonecznik.
Tych wyrazów nie zapisuj w zeszycie. One będą potrzebne do wykonania ćwiczenia
https://wordwall.net/pl/resource/2786093/summer
Good Luck
Biologia
Lekcja 4
Temat: Kręgowce stałocieplne. Podsumowanie zdobytych wiadomości na temat zwierząt. Stosowanie wiedzy w praktyce.
Cel: Utrwalam wiadomości dotyczące zwierząt kręgowych i bezkręgowych. Stosuję zdobytą wiedzę w praktyce.
Zadania do wykonania: Zapisz w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepisz poniższe punkty. Na zakończenie rozwiąż podane quizy.
- W świecie bezkręgowców.
- W świecie kręgowców.
a) kręgowce zmiennocieplne (ryby, płazy, gady)
https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-6-dzial-4-kregowce-zmiennocieplne-puls-zycia
b) kręgowce stałocieplne (ptaki, ssaki)
https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-6-dzial-5-kregowce-stalocieplne-puls-zycia
Materiały: źródła wiedzy biologicznej: np. atlas, zeszyt przedmiotowy, Internet.
Na zakończenie: Łukaszu, staraj się utrwalać wiedzę w praktyce. Zachęcam Cię do obserwacji przyrodniczych życząc Ci udanych, radosnych i przede wszystkim bezpiecznych wakacji!!! :):):)
Matematyka
Lekcja 14
Temat: Odżywianie.
Cel lekcji: Nauczę się korzystać z informacji zawartych na produktach spożywczych i obliczać kaloryczność posiłków.
Potrafisz już korzystać z różnego rodzaju tabeli i potrafisz odczytywać informacje z diagramów. Jeśli weźmiesz do ręki opakowanie jakiegoś produktu spożywczego, zapewne zauważysz, że na opakowaniu jest tabelka, w której podane są informacje dotyczące zawartości białka, cukrów, tłuszczu i kaloryczności w 100 g tego produktu. Mając te informacje możemy zaplanować swój posiłek tak, aby był zdrowy i zawierał właściwe proporcje niezbędnych składników.
Pamiętaj też, że zapotrzebowanie energetyczne człowieka zależy od jego wieku i trybu życia jaki prowadzi. Wyższe jest w przypadku osób, które wykazują się dużą aktywnością fizyczną.
Zadanie do wykonania:
Wybierz 5 produktów spożywczych, które masz w domu i zapisz ich kaloryczność zawartą w 100 g (odczytaj liczbę, przy której napisana jest jednostka: kcal czyli kilokalorie).
Następnie dodaj te liczby. W ten sposób obliczysz ile kcal dostarczymy naszemu organizmowi zjadając po 100 gramów tych produktów.
To już nasza ostatnia lekcja matematyki w tym roku szkolnym.
Bardzo różnił się przebieg tych ostatnich lekcji od poprzedniego, wszyscy musieliśmy się nauczyć pracować w inny sposób.
Wymagało to do Was większej samodzielności, obowiązkowości, a także wsparcia Waszych Rodziców.
Mamy nadzieję, że staraliście się jak najwięcej skorzystać z Lekcji zdalnych umieszczanych na stronie internetowej szkoły. Będziecie mogli jeszcze do nich powracać (może warto mieć je wydrukowane?)
Nam też bardzo brakowało bezpośredniego kontaktu z Wami.
Dziękujemy Wam za Waszą współpracę.
Życzymy Wam udanych, radosnych wakacji i liczymy na spotkanie z Wami we wrześniu.
Do zobaczenia!
Nauczycielki matematyki.
Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)
Język angielski
Lesson
Topic: Adverbs of frequency – przysłówki częstotliwości
Cel: znam przysłówki częstotliwości, umiem je użyć w zdaniu.
Zapisz topic i cel w zeszycie.
Dziś do zdań w czasie Present Simple dołączymy przysłówki częstotliwości. Są one bardzo często stosowane w zdaniach w czasie Present Simple, określają jak często czynności. Najważniejsze z nich to:
always – zawsze
usually – zazwyczaj
often – często
sometimes- czasami
hardly ever – rzadko
never – nigdy
Zapisz je w zeszycie.
W zdaniach przysłówki częstotliwości umieszczamy między osobą a czasownikiem np.
He usually gets up at 7 o’clock.
She never goes to the cinema on Mondays.
They often watch TV in the afternoon.
Wyjątkiem jest czasownik ‘be’, (czyli am, is lub are) w zdaniu. Wtedy przysłówek częstotliwości wstawiamy po tym czasowniku np.
I am always at school by 9 o’clock.
He is usually happy.
Zapisz przykłady zdań w zeszycie.
A teraz ćwiczenia. W poniższym ćwiczeniu trzeba połączyć przysłówek po angielsku z jego odpowiednikiem po polsku. Kliknij na link: https://wordwall.net/pl/resource/1306093/angielski/adverbs-frequency
I ostatnie ćwiczenie. Trzeba poprzestawiać wyrazy, aby powstały poprawne zdania, zgodnie z zasadami z dzisiejszej lekcji. Kliknij na link: https://wordwall.net/pl/resource/1214049/adverbs-frequency
Good Luck
Matematyka
Lekcja 12
Temat: Zakupy.
Cel lekcji: Przypomnę sobie i utrwalę obliczenia pieniężne.
Umiejętności matematyczne bardzo często wykorzystujemy w życiu codziennym. Jedną z takich sytuacji jest obliczanie wartości zakupów, albo ceny jednostkowej towaru. Na pewno wykonywałeś już takie obliczenia, a teraz je sobie przypomnisz.
Zapisz w zeszycie:
Zad. 1
Oblicz ile kosztuje 2,5 kg jabłek w cenie 4 zł za 1 kg.
I sposób:
1 kg kosztuje 4 zł
2,5 kg kosztuje 2,5 · 4 zł = 10 zł
II sposób:
1 kg kosztuje 4 zł
0,5 kg kosztuje 4 zł : 2 = 2 zł
2,5 kg kosztuje 2 · 4 zł + 2 zł = 8 zł + 2 zł = 10 zł
Odp. Za 2,5 kg jabłek trzeba zapłacić 10 zł.
Zad. 2
Za 3 kg pomarańczy zapłacono 15 zł. Ile kosztuje 1 kg pomarańczy?
15 zł : 3 = 5 zł
Odp. 1 kilogram pomarańczy kosztuje 5 zł.
Wykonaj zadania:
Zadanie 1
1 kilogram ziemniaków kosztuje 2 zł. Ile trzeba zapłacić za 3,5 kg ziemniaków?
Zadanie 2
Za 5 kg śliwek zapłacono 20 zł. Ile kosztuje 1 kilogram tych śliwek?
Lekcja 13
Temat: Działki, domy, mieszkania.
Cel lekcji: Wykorzystam zdobyte umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Potrafisz obliczyć powierzchnię i obwód prostokąta. Dzisiaj wykorzystasz te umiejętności rozwiązując zadanie.
Zapisz w zeszycie:
Zadanie
Pan Kowalski kupił działkę w kształcie prostokąta o bokach 20 m na 25 m. Jaką powierzchnię ma działka? Ile metrów siatki musi kupić pan Kowalski, żeby ją ogrodzić?
Pole = 20 m · 25 m = 500 m²
Obwód = 2 · 25 m + 2 · 20 m = 50 m + 40 m = 90 m
Odp. Działka pana Kowalskiego ma powierzchnię 500 m². Pan Kowalski musi kupić 90 m siatki, żeby ogrodzić działkę.
Rozwiąż zadanie:
Pani Nowak kupiła prostokątną działkę budowlaną o bokach 30 m i 15 m. Oblicz, jaką powierzchnię ma działka. Oblicz ile metrów siatki musi kupić pani Nowak, żeby ogrodzić swoją działkę?
Historia
Lekcja 6
Temat: Napoleon i sprawa polska str. 203 – 211
Cel: poznamy historię Legionów Polskich we Włoszech, dowiemy się, jak powstało Księstwo Warszawskie.
Opis lekcji: praca z materiałem filmowym, tekstem przygotowanym przez nauczyciela, podręcznikiem, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
- Zapisz w zeszycie temat i cel lekcji oraz numery stron z podręcznika.
- Obejrzyj materiał filmowy, który jest opowiada o powstaniu we Włoszech oddziałów polskiego wojska – Legionów. Oglądaj je w podanej kolejności:
część pierwsza: https://www.youtube.com/watch?v=oJ87ogIl4ss,
część druga: https://www.youtube.com/watch?v=0jKwmieKj9M,
część trzecia: https://www.youtube.com/watch?v=d3ff-GztqJo.
- Z Legionami Polskimi związana jest najważniejsza polska pieśń – hymn. Obejrzyj materiał filmowy, który opowiada o historii naszego hymnu: https://www.youtube.com/watch?v=f7Sq1t6kue8. Spójrz na ilustrację na str. 205, na której został przedstawiony Józef Wybicki.
- W 1807 roku Napoleon zawarł pokój z Prusami. Na jego mocy z ziem 2 i 3 zaboru pruskiego utworzył Księstwo Warszawskie. Dla Polaków była to nadzieja na to, że Polska odzyska niepodległość. Obejrzyj materiał, który opowie Ci o Księstwie Warszawskim: https://www.youtube.com/watch?v=7__dGIsNiTs
- Dla utrwalenia wiedzy przeczytaj tekst z podręcznika: str. 203 – 205, 207 – 210.
- Zapisz w zeszycie notatkę: przepisz punkt 1 ze str. 206 („To już wiem”) oraz punkt 1 ze str. 211 („To już wiem”)
Muzyka
Numer lekcji: 5
Temat: Dlaczego warto słuchać muzyki.
Cel i opis lekcji: Dowiem się, jak muzyka- jej słuchanie i wykonywanie wpływa na nasz organizm.
Łukaszu, myślę, że dzisiejsza lekcja może Cię zaciekawić- z muzyką spotykasz się na każdym kroku, często nawet nieświadomie i warto dowiedzieć się, jakie korzyści dla naszego mózgu niesie ze sobą słuchanie muzyki oraz jej wykonywanie. Obejrzyj proszę ten krótki filmik
https://www.youtube.com/watch?v=HTmyBjEQ_kQ&t=52s
a następnie napisz,
– jakie znasz gatunki muzyki?
– jakiej muzyki Ty słuchasz najczęściej?
Tydzień obowiązywania (08 czerwca – 10 czerwca 2020 r.)
Język angielski
Lesson 9
Topic: Present Simple – affirmative, practice
Cel: Ćwiczymy tworzenie zdań twierdzących w czasie Present Simple
Dziś poćwiczymy tworzenie zdań i prawidłowe użycie czasowników w tych zdaniach, czego uczyłeś się na poprzedniej lekcji.
Zaczniemy od ćwiczeń, w których trzeba wybrać poprawną formę czasownika w zdaniach https://wordwall.net/pl/resource/2317325/angielski/present-simple-she-s-ending https://wordwall.net/pl/resource/825391/angielski/present-simple-affirmative
W kolejnym ćwiczeniu trzeba przestawić wyrazy, aby powstały poprawne zdania twierdzące. https://wordwall.net/pl/resource/1326045/angielski/present-simple-affirmative
I na koniec krótki quiz. https://wordwall.net/pl/resource/2060236/present-simple-affirmative
Good Luck 🙂
Język polski
Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze ?
Cele lekcji:
Uczeń wymyśla swoje wersje podanych mitów
Uczeń przypisuje określenia bohaterom mitów
Układa dialogi z bohaterami
Tworzy notatki
Dziś pracujesz z zeszytem ćwiczeń . Proszę o wykonanie poleceń 1,2/ 137, 3,4/138, 5/139. Powodzenia.
Matematyka
Lekcja 11
Temat: Skala.
Cel lekcji: Nauczę się obliczać wymiary przedmiotu w skali i rysować figury w skali.
W życiu codziennym spotykamy przedmioty, które trzeba narysować na kartce, ale nie mieszczą się one na papierze, na przykład plan domu, albo plan miasta. Jeżeli chcemy go narysować musimy zmniejszyć wszystkie jego wymiary.
Są rzeczy tak małe, że trudno je dokładnie obejrzeć, na przykład śrubki w zegarku. Jeśli chcemy taką śrubkę przedstawić na rysunku, rysujemy ją w powiększeniu.
Do tego służy skala.
Obejrzyj uważnie filmik. https://www.youtube.com/watch?v=XjbMpzyru2E
Zapisz w zeszycie:
Skale typu: 1 : 2, 1 : 10, 1 : 25000 to skale pomniejszające.
Skale typu: 2 : 1, 5 : 1 to skale powiększające.
Wykonaj zadanie:
Dany jest odcinek o długości 4 cm. Narysuj ten odcinek:
a) w skali 2 : 1 (czyli dwa razy większy)
b) w skali 3 : 1 (czyli trzy razy większy)
c) w skali 1 : 2 (czyli dwa razy mniejszy)
d) w skali 1 : 4 (czyli cztery razy mniejszy)
Plastyka
Miesiąc obowiązywania –czerwiec.
Temat: Sztuka użytkowa. Czym jest sztuka użytkowa?
Cel lekcji:
Charakteryzujemy sztukę użytkową jako dziedzinę sztuki.
Poznajemy rodzaje sztuki użytkowej.
Poznajemy i określamy środki wyrazu decydujące o wyglądzie sztuki użytkowej ( kształt, ergonomia, kolor, proporcje, materiał i faktura).
Rozumiemy wagę funkcjonalności obiektu.
Przedmioty codziennego użytku wytwarzano od początku ludzkości, ale projektowanie rozumiane jako sztuka narodziło się we Włoszech w epoce renesansu, ok. XV –XVI w. Wówczas konstruowanie przedmiotu zaczęto poprzedzać rysunkiem projektowym.
Zadania do wykonania: Temat znajduje się w podręczniku na s. 94. Proszę go przeczytać do s. 97 i przyjrzeć się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracjom. Przepisz notatkę:Sztuka użytkowa obejmuje projektowanie i wprowadzanie do produkcji wszelkich przedmiotów codziennego użytku: mebli, lamp, tkanin, naczyń, opakowań, sprzętu i maszyn, np. samochodów.
Praca do przesłania:Zaprojektuj ( narysuj w zeszycie ) dowolny przedmiot codziennego użytku, z którego chciałbyś korzystać.
Tydzień obowiązywania (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)
Język angielski
Lesson 8
Topic: Present Simple – 3rd person singular
Cel: Tworzymy formy czasowników w trzeciej osobie liczby pojedynczej czasu Present Simple.
Na poprzedniej lekcji poznaliśmy zasady tworzenia zdań twierdzących w czasie Present Simple. Dziś zajmiemy się trzecią osobą liczby pojedynczej ( he, she, it), ponieważ tam czasownik ma trochę inną formę niż w pozostałych osobach. Musimy tam do czasownika dodać – s lub –es. I dziś powiemy sobie kiedy dodamy którą końcówkę.
Do większości czasowników dodamy końcówkę – s, np.
play – plays
meet – meets
get – gets
run – runs
read – reads
Gdy czasownik zakończony jest na – o, -sh, -ch, -s, -x, wtedy w 3 osobie l.pojedynczej dodajemy końcówkę – es, np.
go – goes
finish- finishes
watch – watches
miss – misses
fix – fixes
Gdy czasownik jest zakończony na –y, a przed nią jest spółgłoska, wtedy –y musimy wymienić na -i potem dodajemy –es, np.
cry – cries
study – studies
tidy – tidies
Czasownik have ma w 3 os.l. pojedynczej formę has.
Przepisz te zasady razem z przykładami do zeszytu.
A teraz czas na ćwiczenie. Musisz wybrać poprawną formę. Pamiętaj, że końcówki –s, -es dodajemy tylko w 3 osobie liczby pojedynczej, czyli gdy mówimy o kimś ( he, she, it). Mówimy chłopak, dziewczyna, pies – dodaj –s. W pozostałych osobach nie dodajemy końcówek.
https://wordwall.net/pl/resource/1569998/present-simple-affirmative
Język polski
Temat: W świecie mitów.( 2 lekcje)
Cele lekcji:
Uczeń charakteryzuje bohaterów mitów
Uczeń opowiada o poznanych mitach
Uczeń tworzy historie na podstawie poznanych mitów
Dziś proponujemy projekt edukacyjny, w którym staniecie się gościem na Olimpie. Poniżej znajdziecie gości Zeusa. Wybieracie sobie jedną mityczną postać i próbujecie się w nią wcielić. Następnie jako ten wybrany bohater przedstawiacie się pozostałym gościom na Olimpie. W tym celu w 1 os. l.poj. piszecie , kim jesteście, jakie macie zdolności, jaką macie władzę itp.
Swoją prezentację jako bohatera goszczącego na Olimpie przesyłacie do sprawdzenia. Chętni mogą dodać zdjęcie, na którym będziecie ucharakteryzowani na wybranego przez was bohatera.
Lista gości na Olimpie: ( wybieracie jedną)
Artemida, Atena ,Posejdon, Hades, Orfeusz, Eurydyka, Wenus, Achilles, Odyseusz, Demeter, Dedal, Ikar.
Proponujemy na początek powtórzyć sobie, kim były wszystkie wymienione postacie.
Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze ?
Cele lekcji:
Uczeń wymyśla swoje wersje podanych mitów
Uczeń przypisuje określenia bohaterom mitów
Układa dialogi z bohaterami
Tworzy notatki
Dziś pracujesz z zeszytem ćwiczeń . Proszę wykonaj polecenia: 1,2/ 137, 3,4/138, 5/139. Powodzenia.
Matematyka
Lekcja 9
Temat: Prędkość, droga, czas.
Cel lekcji: Nauczę się obliczać prędkość pojazdu, gdy znam drogę, którą przejechał i czas przejazdu.
Z pojęciem prędkości na pewno spotkałeś się w życiu codziennym. Mówimy, że rowerzysta jedzie z prędkością 20 kilometrów na godzinę, to znaczy, że w ciągu godziny przejeżdża 20 kilometrów. W skrócie prędkość rowerzysty możemy zapisać 20 km/godz.
Zapisz w zeszycie:
Żeby obliczyć prędkość trzeba przebytą drogę podzielić przez czas.
prędkość = droga : czas
Przykład:
Z jaką prędkością jechał samochód, który w ciągu 2 godzin przejechał 100 kilometrów?
droga = 100 km
czas = 2 godz.
prędkość = 100 km : 2 godz = 50 km/godz
Odp. Samochód jechał z prędkością 50 km/godz.
Zadania do wykonania:
Zad. 1
Oblicz, z jaką prędkością jechał motocyklista, który w ciągu 2 godzin przejechał 80 kilometrów.
Zad. 2
Oblicz, z jaką prędkością szedł pieszy, jeżeli wiadomo, że w ciągu 3 godzin przeszedł 15 kilometrów.
Wykonaj przykłady a, b, c z poziomu: B w zad. 1 ze str. 164 w podręczniku.
Lekcja 10
Temat: Prędkość, droga, czas.
Cel lekcji: Nauczę się obliczać drogę, którą przejechał pojazd, gdy znam jego prędkość i czas przejazdu.
Na poprzedniej lekcji obliczałeś prędkość znając drogę i czas pokonania tej drogi. Dzisiaj nauczysz się obliczać drogę, którą przejedzie pojazd znając prędkość pojazdu i czas podróży.
Jeżeli pojazd jedzie z taką samą prędkością, to im dłużej jedzie, tym większą drogę pokona.
Zapisz w zeszycie:
Żeby obliczyć drogę trzeba prędkość pomnożyć przez czas.
droga = prędkość · czas
Przykład:
Jaką drogę przejechał w ciągu 2 godzin rowerzysta poruszający się z prędkością 15 km/godz. prędkość = 15 km/godz
czas = 2 godz.
droga = 15 km/godz · 2 godz = 30 km
Odp. Rowerzysta przejechał 30 kilometrów.
Zadania do wykonania:
Zad. 1
Oblicz, jaką drogę w ciągu 3 godzin przejedzie pociąg, który porusza się ze średnią prędkością 100 km/godz.
Zad. 2
Oblicz, jaką drogę przejechał samochód, jeżeli wiadomo, że jechał przez 4 godziny z prędkością 60 km/godz.
Wykonaj przykłady a, b, c z poziomu: A w zad. 1 ze str. 164 w podręczniku.
(w tym zadaniu litera h oznacza godz.)
Historia
Lekcja 5
Temat: Napoleon w Europie str. 194 – 202, 212 – 213.
Cel: poznajemy epokę napoleońską
Opis lekcji: praca z materiałem filmowym, tekstem przygotowanym przez nauczyciela, podręcznikiem, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
- Obejrzyj materiał filmowy, który przybliży Ci postać Napoleona Bonaparte: https://www.youtube.com/watch?v=8aq_gRfmjgY
- Przeczytaj tekst na stronach: 194 – 195. Zwróć uwagę, w jaki sposób Napoleon przejął władzę we Francji oraz na czym polegała przeprowadzona przez niego reforma prawa. Przeczytaj też ciekawostkę na str. 196. Przyjrzyj się uważnie obrazowi „Koronacja Napoleona”, znajdź Napoleona i jego żonę oraz papieża.
- Napoleon dążył do podboju Europy. W tym celu stworzył potężną armię i toczył nieustanne bitwy z Wielką Brytanią, Austrią i Prusami. O wojnach Napoleona opowiada tekst na str. 196.
- Po podporządkowaniu sobie zachodniej Europy (oprócz Wielkiej Brytanii), cesarz postanowił wyprawić się na Rosję, która była sojuszniczką Wielkiej Brytanii. W roku 1812 Napoleon ruszył do Rosji na czele Wielkiej Armii. Przeczytaj tekst ze str. 199 – 200, który opowiada o wojnie Napoleona z Rosją. Zwróć uwagę na to, dlaczego cesarz poniósł klęskę w wojnie z Rosją.
- Klęska Napoleona w Rosji sprawiła, że powstała nowa koalicja antyfrancuska, w której skład wchodziły: Prusy, Austria, Rosja, Wielka Brytania, Szwecja. Decydująca kilkudniowa bitwa stoczyła się pod Lipskiem. Była to „bitwa narodów”. Przeczytaj tekst na str. 201, znajdź na mapce Lipsk oraz wyspę Elbę, na którą Napoleon został zesłany.
- W 1815 roku Napoleon wrócił do Francji i na sto dni przejął władzę. Nie udało mu się jednak odbudować dawnej potęgi, w bitwie pod Waterloo (teren dzisiejszej Belgii) poniósł ostateczną klęskę. Napoleon został zesłany na Wyspę św. Heleny (Ocean Spokojny), gdzie zmarł kilka lat później.
- Zapisz notatkę: punkty 2, 3 str. 198 („To już wiem”) oraz 1 i 3 str. 202 („To już wiem”).
- Jeśli chcesz, przeczytaj tekst p.t. „Zagadka śmierci Napoleona” na str. 212 – 213. Zajrzyj też na stronę https://www.edukator.pl/napoleon-bonaparte,4732.html i przeczytaj kilka ciekawostek o cesarzu.
*wersja do wydruku: historia Ł_1_czerwiec
Muzyka
Tydzień obowiązywania 01-05 czerwca 2020r.
Numer lekcji: 4
Temat: Z muzyką w tle.
Cel i opis lekcji: Dowiem się, jaką funkcję pełni muzyka w filmie i reklamie.
Myślę, że trudno by Ci było wyobrazić sobie film, czy reklamę bez muzyki- muzyka nadaje koloru, stwarza odpowiedni nastrój poszczególnych scen, przedstawia emocje i przeżycia bohaterów. Pierwsze filmy nagrywane były bez dźwięków- nie było takich możliwości technicznych. Podczas filmów melodie były wykonywane na żywo na fortepianie lub organach przez muzyka nazywanego taperem- improwizował melodie starając się oddać nastrój odpowiedniej sceny. Dopiero pod konie lat XX można było nagrać na jednej taśmie film i muzykę. Od tej pory kompozytorzy piszą utwory przeznaczone do konkretnego filmu- tzw. Muzyka filmowa. W reklamie muzyka ma za zadanie idealnie wpasować się w specyfikę produktu – twórcy reklam starannie dobierają muzykę do reklamy, żeby zapadała w pamięć- w reklamach można usłyszeć dzieła muzyki klasycznej i ludowej a także różnego rodzaju interpretacje znanych utworów popowych, czy rokowych. W latach sześćdziesiątych powstały również teledyski- filmy przedstawiające występy artystów, muzyków. Za pierwszy teledysk uważa się krótki film nakręcony w 1975 roku do piosenki Bohemian Rapsody (Queen).
Zadania do wykonania:
– Wysłuchaj po fragmencie kilku znanych utworów muzyki filmowej
https://www.youtube.com/watch?v=STUkbMPtDtk
https://www.youtube.com/watch?v=Cowy4-77uz4
https://www.youtube.com/watch?v=3gK_2XdjOdY
https://www.youtube.com/watch?v=ymMYzb2HBsg
https://www.youtube.com/watch?v=TGDXTZFleHQ
Zadanie na ocenę: termin: do 04.06.2020r.
Odpowiedz na pytanie- kto należy do najsłynniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej?
Tydzień obowiązywania (25 maja – 29 maja 2020 r.)
Matematyka
Lekcja 7
Temat: Diagramy i wykresy.
Cel lekcji: Nauczę się odczytywać informacje z wykresów i diagramów.
Na pewno oglądając telewizję, albo czasopismo spotkałeś rysunki w postaci słupków lub kolorowych kół z różnymi opisami. Te rysunki to diagramy. Diagram to po prostu graficzne przedstawienie pewnych informacji. Czasami musimy porównać podane informacje i wtedy zrobimy to najszybciej korzystając z diagramu np. diagramu słupkowego.
Możesz obejrzeć filmik, który pokazuje na co trzeba zwrócić uwagę korzystając z diagramu. https://www.youtube.com/watch?v=msyy-WTr7Fc
Powyższy diagram przedstawia oceny z matematyki w pewnej klasie.
Zadania do wykonania:
Na podstawie diagramu napisz:
a) ile osób dostało ze sprawdzianu dwójkę ile osób dostało czwórkę, a ile piątkę,
b) jakich ocen było najwięcej,
c) czy więcej osób dostało szóstkę, czy dwójkę,
d) ile było czwórek i piątek razem,
e) ilu uczniów pisało sprawdzian.
Lekcja 8
Temat: Diagramy i wykresy – ćwiczenia.
Cel lekcji: Nauczę się wykorzystywać informacje z diagramów i wykresów.
Na poprzedniej lekcji nauczyłeś się odczytywać informacje z diagramu słupkowego. To ważna umiejętność, którą będziesz wykorzystywał także na innych lekcjach np. na lekcji geografii, biologii i innych lekcjach. Dlatego dzisiaj chcę, żebyś utrwalił tę umiejętność.
Zadania do wykonania:
Wykonaj zad. 1 ze strony 151 w podręczniku.
Wykonaj ćwiczenie 1 na str. 130 w zeszycie ćwiczeń.
Jeżeli chcesz możesz wykonać także ćwiczenie 2 na str. 130 w zeszycie ćwiczeń.
Biologia
Kręgowce zmiennocieplne to takie, u których temperatura ciała zmienia się w zależności od temperatury środowiska. Poznaliśmy już ryby i płazy, a dziś…czas na gady. Łukaszu zapoznaj się z tematem i celem lekcji, a następnie przejdź do wykonywania zadań. Powodzenia! 🙂
Lekcja 3
Temat: Gady- kręgowce, które opanowały ląd.
Cel: Znam środowisko życia, podział oraz podstawowe czynności życiowe gadów.
Zadania do wykonania: Zapisz w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepisz notatkę zamieszczoną poniżej.
1. Miejsce występowania gadów.
– większość gadów swoje całe życie spędza na lądzie
– niewielka część gatunków gadów żyje w wodzie lub środowisku wodno-lądowym
– możemy je spotkać na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy
– większość gadów żyje w regionach o odpowiednio wysokiej temperaturze (w klimacie umiarkowanym jest ich niewiele).
2. Podział gadów
a) jaszczurki
b) krokodyle
c) węże
d) żółwie
3. Budowa i przystosowanie gadów do życia na lądzie (analiza- podręcznik strona 104, wykonaj rysunek w zeszycie i podpiszcie poszczególne elementy budowy jaszczurki).
4. Rozmnażanie i rozwój gadów (przeczytaj- podręcznik str.105-106).
Następnie: W zeszycie wykonaj ćw. 3 i 4 str.111.
Na zakończenie: Utrwal wiadomości z dzisiejszej lekcji.
Materiały : podręcznik s. 103-111
Język polski
Temat : Dobroczyńca ludzkości.
Cele lekcji:
-Uczeń omawia sytuację przedstawioną w micie
– Ocenia zachowanie Zeusa
– Wymienia umiejętności pozyskane przez ludzi dzięki Prometeuszowi
– Gromadzi argumenty do obrony
– Wie, czym jest mit i mitologia
Na początek przypomnijcie sobie, czym jest mit i mitologia, podręcznik str.258
Teraz przeczytaj mit o Prometeuszu z podręcznika.
Wykonaj polecenia z podręcznika: 1,2,3,5/258
Do wysłania do nauczyciela: Wyobraź sobie, że jesteś obrońcą Prometeusza. Zbierz argumenty, za pomocą których przekonasz Zeusa, by uwolnił dobroczyńcę ludzkości. Napisz mowę obrońcy Prometeusza.
Język angielski
Lesson 7
Topic: Present Simple, affirmative sentences – practice.
Cel – ćwiczymy tworzenie zdań twierdzących w czasie Present Simple.
Kontynuujemy dziś temat z poprzedniej lekcji. W ćwiczeniu na poprzedniej lekcji widziałeś jak wyglądają zdania, gdy mówimy w pierwszej osobie, czyli gdy zaczynamy od I (ja).
Tak wyglądają zdania twierdzące we wszystkich osobach w czasie Present Simple
Zapisz je w zeszycie:
I get up at seven o’clock. We get up at seven o’clock
You get up at seven o’clock You get up at seven o’clock
He gets up at seven o’clock. They get up at seven o’clock.
She gets up at seven o’clock.
It gets up at seven o’clock.
Zwróć uwagę na formę czasownika w 3ciej osobie liczby pojedynczej ( he, she,it) tam do czasownika jest dodana litera –s i o tym trzeba pamiętać. W pozostałych zdaniach wstawiamy formę podstawową, taką w jakiej poznaliśmy czasowniki.
Spróbujmy teraz zrobić ćwiczenie.
Wybierz właściwą formę i zapisz zdania w zeszycie.
They play / plays football on Sundays.
He get / gets home at six o’clock.
I sleep / sleeps in a small bedroom.
Mike write / writes pop songs.
They live/lives in London.
Good Luck 🙂
Tydzień obowiązywania (18 maja – 22 maja 2020 r.)
Historia
Lekcja 4
Temat: Insurekcja kościuszkowska. III rozbiór Polski str. 174 – 179
Cel lekcji: poznajemy przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego
Opis lekcji: praca z materiałem filmowym, tekstem przygotowanym przez nauczyciela, podręcznikiem, mapą, zapisanie notatki.
Przebieg lekcji:
Obejrzyj materiał filmowy, który dotyczy dzisiejszej lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=bbWnUn-1wpw
Przeczytaj opis zamieszczony poniżej:
Rok po II rozbiorze Polski grupa patriotów postanowiła walczyć o wolność kraju. W 1794 roku wybuchło pierwsze polskie powstanie – insurekcja. Na czele powstańców stanął Tadeusz Kościuszko. 24 marca 1794 roku Tadeusz Kościuszko na rynku w Krakowie (Warszawa była opanowana przez Rosjan) złożył uroczystą przysięgę, że będzie walczył do ostatniej kropli krwi, by Polska była wolna. Wezwał wszystkich Polaków do przyłączenia się do powstania. Rozpoczęła się wojna. Pierwsza bitwa stoczyła się niedaleko Krakowa, pod Racławicami i zakończyła się zwycięstwem Polaków. Stało się to dzięki kosynierom czyli chłopom uzbrojonym w kosy (spójrz na ilustrację na stronie 176). Wybuchło też powstanie w Warszawie. Na jego czele stanął szewc Jan Kiliński (ilustracja na str. 177), powstańcom udało się rozbić oddziały wojsk rosyjskich. Walczono także w Wilnie oraz w Wielkopolsce.
Zaborcy połączyli jednak swoje siły. Do kolejnej bitwy doszło pod Maciejowicami, zakończyła się ona klęską powstańców. Ranny w bitwie Kościuszko dostał się do niewoli. Powstanie zakończyło się klęską, Rosjanie zdobyli Warszawę (wcześniej wymordowali wszystkich mieszkańców Pragi leżącej na prawym brzegu Wisły). Karą za powstanie miał być trzeci rozbiór Polski, w którym uczestniczyły Prusy, Rosja i Austria (spójrz na mapę na str. 178). Polska zniknęła z mapy Europy tracąc wolność na 123 lata.
Przepisz notatkę:
- W 1794 roku wybuchło powstanie przeciwko Rosji. Na jego czele stanął Tadeusz Kościuszko. Pierwsza bitwa rozegrała się pod Racławicami i zakończyła się zwycięstwem powstańców.
- W powstaniu brali także udział chłopi, którzy walczyli kosami. Nazywano ich kosynierami.
- Jan Kiliński stanął na czele powstania, które wybuchło w Warszawie.
- W bitwie pod Maciejowicami powstańcy ponieśli klęskę, Tadeusz Kościuszko dostał się do niewoli.
- W 1795 roku nastąpił trzeci rozbiór Polski, w którym uczestniczyły Prusy, Rosja i Austria. Polska straciła niepodległość na 123 lata.
Obejrzyj materiał poświęcony rozbiorom Polski: https://www.youtube.com/watch?v=ZBx40SBSvoU
Język angielski
Lesson 5
Topic : Present Simple – affirmative sentences
Cel: Tworzymy zdania twierdzące w czasie teraźniejszym (Present Simple)
Na ostatnich lekcjach zajmowaliśmy się wyrażeniami dotyczącymi codziennych czynności oraz godzinami. Teraz będziemy używać tego w zdaniach w czasie Present Simple. Ten czas używamy między innymi do opowiadania o tym co jest związane naszym dniem, co się powtarza systematycznie.
Zaczniemy od ćwiczenia, które przypomni najważniejsze wyrażenia. Dopasuj zdania do obrazków np. 1-d i w takiej formie zapisz je w zeszycie. Jak to zrobisz, sprawdź swoje odpowiedzi z nagraniem.
Język Polski
Temat : Korzystanie z talentu.
Cele lekcji:
-Uczeń omawia sytuacje opisane w przypowieściach
– Podaje metaforyczne znaczenie biblijnych talentów
– Wskazuje różnice między pannami roztropnymi a nierozsądnymi
– Wyjaśnia przesłanie przypowieści
– Dokonuje oceny zachowania postaci
Na początek zastanówcie się, czy każdy człowiek posiada jakieś zdolności? Po co ludziom zdolności? Czy wy macie jakieś zdolności?
Teraz przeczytajcie przypowieść o talentach z podręcznika i dokończcie zdania:
Słowo talent ma w przypowieści dwa……..W znaczeniu dosłownym oznacza………Biblijne talenty odnoszą się właściwie do naszych………Należy je skutecznie wykorzystywać, czyli rozwijać, a nie………..Bezczynność, lenistwo i marnotrawstwo naszych zdolności jest……….
Teraz spróbuj zapisać aforyzm, złotą myśl wynikającą z przypowieści, możesz wykorzystać wyrażenia: wrodzone zdolności, dary losu, wielkie możliwości, szczególne predyspozycje, doskonałe zadatki, prezent osobisty.
Teraz przeczytaj przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych.
Teraz zastanówcie się, czym jest nieroztropna postawa? Spróbujcie wymienić sytuacje i okoliczności, w których warto zachować przezorność.
Matematyka
Lekcja 5
Temat: Prostopadłościan i jego opis.
Cel lekcji: Nauczę się rozpoznawać prostopadłościany.
Na poprzednich lekcjach zajmowaliśmy się prostokątem i kwadratem. Te figury nazywamy figurami płaskimi, bo zajmują miejsce na płaskiej powierzchni kartki, podłogi, chodnika itp. Dzisiaj będziemy zajmować się figurami, które zajmują miejsce w przestrzeni. Popularnie mówimy, że są trójwymiarowe. W matematyce takie figury nazywamy bryłami. Na pewno wiesz, jak wygląda karton z mlekiem, piłka albo walec. To są właśnie bryły.
Najczęściej spotykana bryłą jest prostopadłościan.
Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj filmik, z którego dowiesz się najważniejszych rzeczy o prostopadłościanie. https://www.youtube.com/watch?v=QPhLDw3hyxQ
2. Przerysuj do zeszytu:
3. Wypisz w zeszycie 5 przedmiotów z Twojego otoczenia, które maja kształt prostopadłościanu.
Lekcja 6
Temat: Objętość prostopadłościanu.
Cel lekcji: Nauczę się obliczać objętość prostopadłościanu.
Na poprzedniej lekcji poznałeś bryłę, która nazywa się prostopadłościan,. Wiesz już, że wokół Ciebie jest dużo przedmiotów, które mają taki właśnie kształt. Jednym z nich jest np. karton z mlekiem, albo karton z sokiem. Na takim kartonie jest napisane ile napoju się w nim znajduje. Ta informacja podana jest w litrach.
Każdy prostopadłościan ma trzy wymiary nazywamy: długość, szerokość i wysokość. Żeby sobie ułatwić wypisywanie tych wymiarów, oznaczamy je literkami a – długość, b – szerokość, c – wysokość.
Zadania do wykonania:
1. Żeby zobaczyć, jak obliczamy objętość prostopadłościanu, obejrzyj krótki filmik. https://www.youtube.com/watch?v=3bR8RarJbTo
2. Przepisz do zeszytu:
3. Oblicz objętość prostopadłościanu o wymiarach:
a) 2 cm, 4 cm, 5 cm
b) 6cm, 3 cm, 10 cm
Plastyka
Miesiąc obowiązywania – maj.
Temat: Architektura mojego miasta, mojej okolicy.
Cel lekcji:
– wiedza na temat dzieł architektury w Polsce,
– wiedza na temat zabytków, instytucji kulturalnych oraz dzieł sztuki w najbliższym otoczeniu,
– korzystanie z różnorodnych źródeł informacji w celu rozwijania zainteresowań plastycznych i pogłębiania wiedzy o sztuce,
– samodzielne zdobywanie wiedzy na temat sztuki regionalnej i środowiskowej,
– rozwój wrażliwości estetycznej i emocjonalnej,
Zadania do wykonania:
W większości miast w Polsce zachowały się budowle zabytkowe. Dowiedz się, jakie ciekawe historyczne budowle znajdują się niedaleko Twojego miejsca zamieszkania, w Twoim mieście.
Obejrzyj i przeczytaj nazwy zabytków w Polsce, podręcznik s. 108 i 109.
Zachęcam do skorzystania z informacji zamieszczonych w internecie na oficjalnej stronie Góry Kalwarii: http://gorakalwaria.pl/cms/1300/zabytki
Zadanie do wykonania:
PRACA DO PRZESŁANIA:
Zapisz temat w zeszycie i wypisz w punktach co najmniej 4 budowle zabytkowe Góry Kalwarii i Czerska.
Tydzień obowiązywania (11 maja – 15 maja 2020 r.)
Informatyka
Lekcja 2
Temat: Programujemy z akcją „godzina kodowania”
Cel: Uczymy się programować.
W tym tygodniu chciałabym, żebyś poćwiczył programowanie na stronie Godzina kodowania https://hourofcode.com/pl/.
Możesz wykonać ćwiczenia, które znajdują się pod linkami poniżej. Pełny sukces osiągniemy wtedy, gdy kółeczka z zadaniami będą w pełni zamalowane zielonym kolorem.
- Labirynt https://studio.code.org/hoc/1
- Artysta (Rysuj fajne obrazki i wzory z Artystą!) https://studio.code.org/s/artist/stage/1/puzzle/1
Język polski
Lekcja nr 1
Temat: Punkt widzenia.
Cele lekcji: uczeń czyta tekst ze zrozumieniem, rozpoznaje słownictwo neutralne i wartościujące, wskazuje cechy pamiętnika.
Otwórz podręcznik na stronie 245 i przeczytaj tekst M. Twaina,, Pamiętniki Adama i Ewy”, następnie odczytaj definicję pamiętnika ze str.247. Spróbuj wynotować cechy pamiętnika w tekście M. Twaina.
Wykonaj polecenia z podręcznika: 1/246,3,4/247
Powodzenia.
Lekcja nr 2
Temat :Motywy biblijne
Cele lekcji: uczeń określa rolę Biblii w naszej kulturze, charakteryzuje różne motywy biblijne, wyjaśnia związki frazeologiczne pochodzące z Biblii, łączy sytuację przedstawioną na fotografii z motywem stworzenia świata
Zapoznaj się z tekstami w podręczniku, str. 248-249, następnie zredaguj notatkę o motywach biblijnych( 5 zdań
Teraz, korzystając ze słownika frazeologicznego, wyjaśnij związki wyrazowe:
Rajski ogród
Zakazany owoc
Być aniołem
Wieża Babel
Teraz spróbuj się zastanowić, co świadczy o tym, że Biblia zajmuje w naszej kulturze ważne miejsce?
Język angielski
Lesson 4
Topic: Daily routine, time – practice
Zapisz topic w zeszycie;
Zad.1
Dziś poćwiczymy i podsumujemy to, co robiłeś na ostatnich trzech lekcjach, czyli czynności oraz godzny.
Zaczniemy od ćwiczenia przypominającego czynności. Kliknij w link, połącz w pary https://wordwall.net/pl/resource/1095384/angielski/daily-routine
I jeszcze jedno ćwiczenie. Tu trzeba wybrać obrazek, który odpowiada wyświetlonej nazwie czynności. https://wordwall.net/pl/resource/1139002/daily-routines
Zad. 2
A teraz przechodzimy do godzin. W tym zadaniu musisz przeciągnąć obrazek z zegarkiem i umieścić go obok poprawnej godziny. Kliknij na link: https://wordwall.net/resource/288642/what-time
I jeszcze jedno ćwiczenie, teraz musisz poprzestawiać literki, aby ułożyć godzinę wskazaną na zegarze. https://wordwall.net/pl/resource/899427/angielski/what-time
Na koniec podsumowanie pracy. Poniżej jest quiz. Odpowiedz na sześć pytań. Wpisz swoje imię w miejscu do tego przeznaczonym. Wybierz poprawne odpowiedzi, a jak już odpowiesz na wszystkie pytania, kliknij prześlij. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=51DxHTXDP0K888w70M6LQ4UynA4fCcVNkslFfacU8NtUNlZaUjYyUlRPR1cyME5UTjhGRzJHRlBDOS4u
Good luck!
Muzyka
Numer lekcji: 3
Temat: Fryderyk Chopin.
Cel i opis lekcji: Poznam najważniejsze fakty z życia Fryderyka Chopina oraz najważniejsze jego dzieła.
Łukaszu, w okresie romantyzmu żył w Polsce Fryderyk Chopin- kompozytor i pianista światowej sławy. Jego życie było bardzo ciekawe, Chopin był bardzo twórczym pianistą- skomponował bardzo dużo dzieł fortepianowych. Zachęcam Cię do zapoznania z jego biografią oraz twórczością.
Zadania do wykonania:
Obejrzyj uważnie film zamieszczony pod tym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=wFj4_vXmyj4, a następnie napisz swoimi słowami, kim był Chopin? Podaj jak najwięcej faktów z jego życia.
Wysłuchaj jednego z jego najważniejszych dzieł- „Etiudy rewolucyjnej” i napisz, czy Ci się podoba.
https://www.youtube.com/watch?v=JwoAoII1EkQ (Etiuda rewolucyjna)
Biologia
Łukaszu na poprzedniej lekcji poznałeś ryby, czyli pierwszą z grup kręgowców zmiennocieplnych. Dziś czas na płazy. Zapoznaj się z tematem i celem lekcji, a następnie przepisz notatkę i spróbuj wykonać poniższe zadania. Powodzenia!:)
Lekcja
Temat: Płazy kręgowce wodno-lądowe.
Cel: Znam środowisko życia, podział i budowę oraz znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka.
Zadania do wykonania: Otwórz podręcznik na stronie 93. Następnie zapisz w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepisz notatkę zamieszczoną poniżej.
PŁAZY
1. Miejsce występowania.
-w większości to zwierzęta dwuśrodowiskowe (żyją na lądzie, a na czas rozrodu przenoszą się do pobliskich zbiorników ze słodką wodą)
2. Podział płazów.
a) płazy ogoniaste
b) płazy bezogonowe
c) płazy beznogie
3. Budowa i przystosowanie płazów do życia w wodzie i na lądzie (analiza budowy- przeczytaj podręcznik s. 94)
4. Znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka
a) w przyrodzie
– często są pokarmem dla innych zwierząt (np. gadów, ptaków, ssaków)
– regulują liczebność drapieżników (zjadają drobne zwierzęta kręgowe i bezkręgowe)
– często zjadają owady, które nie są lubiane przez inne zwierzęta
b) dla człowieka
– żywią się zwierzętami, które niszczą rośliny uprawne (ślimaki, owady)
– są dobrym wskaźnikiem stanu czystości środowisk wodnych, ponieważ mają dużą wrażliwość na zanieczyszczenia
– stanowią pożywienie dla mieszkańców niektórych krajów (np. we Francji)
– z racji swojej działalności, a w niej zanieczyszczania środowiska w tym także zbiorników wodnych człowiek stanowi największe zagrożenie dla płazów
Materiały : podręcznik s. 93-102
Praca obowiązkowa: Wykonaj ćwiczenie 1,2 str.96. Następnie zrób zdjęcie i odpowiedzi na pytania prześlij na mój adres mailowy.
Edukacja przez zabawę:
Matematyka
Lekcja 3
Temat: Obwód i pole kwadratu.
Cel lekcji: Nauczę się obliczać obwód i pole kwadratu.
Na poprzednich lekcjach obliczałeś pole i obwód prostokąta. Kwadrat to też prostokąt, tylko „wyjątkowy”, bo wszystkie jego boki są równe. Pole i obwód kwadratu obliczamy tak samo, jak pole i obwód prostokąta.
Na początek obejrzyj krótki filmik, który bardzo dokładnie wyjaśnia dzisiejszy temat.
Wykonaj zadania:
Zadanie 1.
Oblicz pole i obwód kwadratu o boku 6 cm.
Zadanie 2.
Oblicz pole i obwód kwadratowej działki o boku 20 m.
Lekcja 4
Temat: Prostokąt i kwadrat – rozwiązywanie zadań.
Cel lekcji: Nauczę się wykorzystywać zdobyte umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Nauczyłeś się obliczać pole i obwód prostokąta i kwadratu. Dzisiaj spróbujesz wykorzystać te umiejętności rozwiązując zadania tekstowe. Pierwsze zadanie jest rozwiązane, żebyś wiedział, jak rozwiązać następne.
Zadanie.
Pan Nowak ma działkę o bokach 15 m i 20 m, a pan Kowalski działkę o bokach 25 m i 10 m. Kto ma większą działkę i o ile?
Rozwiązanie:
p. Nowak:
P = 15 m · 20 m = 300 m²
p. Kowalski:
P = 25 m · 10 m = 250 m²
300 m² – 250 m² = 50 m²
Odp. Pan Nowak ma działkę większą o 50 m².
A teraz Ty rozwiąż dwa zadania:
Zadanie 1.
Ewa narysowała prostokąt o bokach 8 cm i 6 cm, a Patryk narysował prostokąt o bokach 9 cm i 5 cm. Pole którego prostokąta jest większe i o ile?
Zadanie 2.
Magazyn pana Bartnika jest prostokątem o wymiarach 12 m na 20 m, a magazyn pana Kwiatkowskiego ma wymiary 10 m na 24 m. Powierzchnia którego magazynu jest większa i o ile?
Tydzień obowiązywania (4 maja – 8 maja 2020 r.)
Historia
Lekcja 3
Temat: Uchwalenie Konstytucji 3 maja str. 169 – 170
Cel: poznamy okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 maja, dowiemy się, jakie reformy wprowadzała Konstytucja
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca z materiałem filmowym, podręcznikiem, zapisanie notatki.
Już wiesz, że Rzeczpospolita chyliła się ku upadkowi. Po pierwszym rozbiorze Polski stało się oczywiste, że konieczne jest przeprowadzenie reform, by zapobiec całkowitej klęsce państwa polskiego. Taką próbę ratowania państwa podjęto na Sejmie Wielkim – Czteroletnim, który zakończył się uchwaleniem nowoczesnej konstytucji. Wprowadzała poważne zmiany w Rzeczpospolitej: unieważniała liberum veto – odtąd decyzje podejmowano większością głosów, unieważniała wolną elekcję – odtąd tron był dziedziczny, wprowadzała nowoczesną zasadę trójpodziału władzy na władzę prawodawczą (ustanawiała prawa), wykonawczą (czuwała nad wprowadzaniem prawa w życie) i sądowniczą. Była to pierwsza taka nowoczesna konstytucja w Europie, a druga na świecie.
Przebieg lekcji: 1. Obejrzyj materiał filmowy dotyczący uchwalenia Konstytucji 3 maja: https://www.youtube.com/watch?v=-GBAolHelHs
2. Obejrzyj materiał filmowy o Konstytucji: https://www.zamek-krolewski.pl/edukacja/3maj-po-krolewsku/_nocache
3. Przyjrzyj się obrazowi Jana Matejki „Konstytucja 3 maja” na str. 170 i poniżej.
Obejrzyj materiał filmowy o obrazie: https://www.youtube.com/watch?v=_EjUJZPd2tk
Zapisz notatkę w zeszycie – przepisz punkt 2 ze strony 173 „To już wiem”.
Zrób zdjęcie notatki i wyślij na mój adres mailowy: aleksandra.fedyniczkomosa@sp2gk.onmicrosoft.com
Matematyka
Lekcja 1
Temat: Obwód prostokąta.
Cel lekcji: Nauczę się obliczać obwód prostokąta.
Wokół nas jest wiele przedmiotów, które mają kształt prostokąta np.: stół, drzwi, telefon komórkowy, kartka w zeszycie itp.
Dzisiaj nauczysz się obliczać obwód prostokąta, bo ta umiejętność przydaje się w życiu codziennym.
Obwód prostokąta to suma długości wszystkich jego boków.
Obw. = 5 cm + 3 cm + 5 cm + 3 cm = 16 cm
Można też obliczyć szybciej:
Obw. = 2 x 5 cm + 2 x 3 cm = 10 cm + 6 cm = 16 cm
Wykonaj zadania:
Zad. 1
Oblicz obwód prostokąta o bokach 6 cm i 10 cm.
Zad. 2
Działka ma kształt prostokąta o bokach 20 m i 40 m.
Ile siatki trzeba kupić, żeby ogrodzić tę działkę? (wskazówka: oblicz obwód działki).
Zad. 3
Pokój ma wymiary 4 m na 3 m. Ile metrów listwy przypodłogowej trzeba kupić do tego pokoju? (wskazówka: oblicz obwód działki).
Wykonaj zadania, zrób zdjęcie i przyślij do sprawdzenia
Lekcja 2
Temat: Pole prostokąta.
Cel lekcji: Nauczę się obliczać pole prostokąta.
Nauczysz się dzisiaj obliczać pole powierzchni prostokąta. Pole powierzchni to obszar, jaki zajmuje dana figura na płaszczyźnie. To na przykład powierzchnia pokoju, dywanu, działki itp.
Aby obliczyć pole prostokąta wystarczy pomnożyć długości jego boków:
P = 8 cm x 4 cm = 32 cm²
Zadania do wykonania:
Zad. 1
Oblicz pole prostokąta o bokach 6 cm i 10 cm.
Zad. 2
Oblicz powierzchnię pokoju o wymiarach 4 m i 5 m.
Zad. 3
Oblicz powierzchnię działki o bokach długości 15 m i 20 m.
Lesson 3
Topic : What time is it? Która jest godzina.
Cel: Przypominamy jak powiedzieć godzinę po angielsku, ćwiczymy.
Dziś zajmiemy się godzinami po angielsku. Zaczniemy od filmiku, żeby przypomnieć jak wygląda mówienie godzin po angielsku: https://www.youtube.com/watch?v=fq2tRfHu5s8
Teraz przerysuj zegar do zeszytu. Zwróć uwagę na to, że jeżeli duża wskazówka jest na prawej połówce używamy PAST (po), jeżeli przechodzi na drugą połówkę używamy TO (za, do), a jeżeli jest w połowie używamy half past (wpół do). Słów QUARTER PAST używamy mówiąc kwadrans po godzinie, QUARTER TO używamy mówiąc za kwadrans, o’clock używamy, gdy podajemy pełną godzinę.
Zapisz też przykłady zdań.
9:00 – It’s nine o’clock
9:10 – It’s ten past nine ( jest dziesięć po dziewiątej)
9:15 – It’s a quarter past nine ( jest kwadrans po dziewiątej)
9:30 – It’s half past nine ( jest wpół do dziesiątej)
9:45 – It’s a quarter to ten ( jest za kwadrans dziesiąta)
9:55 – It’s five to ten ( jest za pięć dziesiąta)
Teraz zadanie dla Ciebie. Spróbuj sam zapisać te godziny
6:10 – _________________
7:30 – _________________
5:45 – _________________
4:00 – _________________
I na koniec jeszcze dwa ćwiczenia. Kliknij na link. Obok każdego zegara są podane trzy godziny, zadanie polega na wybraniu tej właściwej, kliknij na nią. Jak już dopasujesz wszystkie godziny kliknij finish, żeby sprawdzić czy udało Ci się . Wybierz opcję check my answers po lewj stronie. https://www.liveworksheets.com/worksheets/en/English_as_a_Second_Language_(ESL)/Telling_the_time/What-s_the_time$_ed51998qh
I na koniec spróbuj połączyć przesuwając myszką godziny z prawej strony z godzinami po stronie lewej, kliknij na link: https://www.liveworksheets.com/worksheets/en/English_as_a_Second_Language_(ESL)/Telling_the_time/Telling_time_gt3241ej
powodzenia 🙂
Tydzień obowiązywania (27 kwietnia -30 kwietnia 2020 r.)
Biologia
Łukaszu, na poprzedniej lekcji zakończyliśmy tematykę związaną z bezkręgowcami, czyli zwierzętami, które nie posiadają sztywnego szkieletu wewnętrznego. Dziś rozpoczynamy przygodę z drugą grupą zwierząt, czyli kręgowcami. Na początek ryby… Zapoznaj się z tematem i celem lekcji, a następnie uzupełnij notatkę oraz spróbuj wykonać polecenia. Powodzenia! 🙂
Lekcja
Temat: Ryby- kręgowce środowisk wodnych.
Cel: Znam środowisko życia, budowę oraz znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka.
1. Miejsce występowania.
– ryby żyją we wszystkich typach środowisk wodnych (zarówno w wodach słonych jak i słodkich)
2. Budowa i przystosowanie ryb do życia w wodzie (Przeczytaj, podręcznik str.84, następnie narysuj rybę do zeszytu i podpisz jej elementy)
3. Podstawowe czynności życiowe ryb.
– ryby oddychają za pomocą skrzeli
– rozmnażają się w wodzie, okres rozmnażania nazywamy tarłem
– ryby to zwierzęta jajorodne, jaja ryb nazywamy ikrą
4. Znaczenie w przyrodzie i dla człowieka (Przeczytaj podręcznik str.90)
Zadanie do sprawdzenia ( odpowiedź wyślij na maila):
Przyjrzyj się gatunkom ryb (różnym rybom) zamieszczonym w podręczniku str.83-89. Wybierz Twoim zdaniem najbardziej interesującą rybę, narysuj ją na kartce A4. Spróbuj krótko uzasadnić swój wybór. Następnie swoją pracę prześlij na maila do nauczyciela biologii do 07.05.2020 r..
Język angielski
Lesson 2
Topic : Daily routine – vocabulary practice
Cel: ćwiczymy słownictwo związane z dniem codziennym
Zapisz w zeszycie topic i cel.
Na poprzedniej lekcji przypomnieliśmy wyrażenia związane z dniem codziennym. Dziś jeszcze kilka ćwiczeń utrwalających to słownictwo.
Zad.1
Uzupełnij wyrażenia czasownikami z ramki. Zapisz je w zeszycie
do get go have have wake go
1. ____________lunch
2. ____________my homework
3. _____________a shower
4. _____________up
5. _____________up
6. _____________home
Zad. 2
A teraz kliknij w link i wykonaj to ćwiczenie. Trzeba połączyć obrazki z wyrażeniami, które już poznałeś https://wordwall.net/resource/1095384/angielski/daily-routine
Zad.3
I ostatnie ćwiczenie. Tu pojawią się dodatkowo nowe wyrażenia.
wash your face – myć twarz
brush your teeth- myć zęby
read comics – czytać komiksy
go to the gym – iść na siłownię
comb your hair – czesać włosy
go shopping – iść na zakupy
play with dog – bawić się z psem
Kliknij na link, zadanie polega na wybraniu wyrażenia pasującego do obrazka. Spróbuj, poćwicz wyrażenia https://wordwall.net/resource/347401/daily-routine
Powodzenia / Good Luck! 🙂
Muzyka
Numer lekcji: 2
Temat: Polskie tańce narodowe.
Cel i opis lekcji: Wymienię polskie tańce narodowe oraz wymienię ich cechy.
W Polsce każdy region ma swoje tańce ludowe, o których nie wszyscy wiedzą. Jest natomiast pięć polskich tańców narodowych, które są znane w całej Polsce- jest to nasz kulturowy skarb narodowy. Tańce narodowe to: Krakowiak, Kujawiak, Mazur, Polonez i Oberek. Z Mazowsza pochodzi Mazur. Każdy z nich jest wyjątkowy i ma odrębne cechy.
Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj uważnie prezentację zamieszczoną pod poniższym linkiem. Znajduje się tam opis każdego z pięciu polskich tańców narodowych. Zapoznaj się z tym.
https://prezi.com/cx1po5zf5mry/polskie-tance-narodowe/
2. Obejrzyj fragment każdego tańca narodowego:
Oberek – https://www.youtube.com/watch?v=p6svoYBEWCs
Polonez- https://www.youtube.com/watch?v=QXNWk5HkjyY
Kujawiak- https://www.youtube.com/watch?v=RjV1bpxi0bc
Krakowiak- https://www.youtube.com/watch?v=OeQ6jYzt6cM
Mazur- https://www.youtube.com/watch?v=PRo0xXWlPps
Zadanie do sprawdzenia ( wyślij na maila odpowiedź):
1. Odpowiedz na pytanie: Który z pięciu polskich tańców narodowych podoba Ci się najbardziej i dlaczego?
Tydzień obowiązywania (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)
Historia
Lekcja 2
Temat: Polska w czasach Sasów (str. 152 – 157)
Cel: poznajemy sytuację Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVIII wieku
Opis lekcji: praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela, praca z podręcznikiem, zapisanie notatki.
1. Przepisz temat i cel lekcji oraz numery stron. Opisu nie przepisuj.
2. Przyjrzyj się uważnie portretom na stronie 152 i 154.
Przedstawiają one polskich królów – bohaterów dzisiejszej lekcji: Augusta II Mocnego, Augusta III Sasa i Stanisława Leszczyńskiego. Zaczyna się epoka, która nazywana jest czasami Saskimi – August II i jego syn August III pochodzili z dynastii Wettinów – dynastii panującej w Saksonii. Znajdź Saksonię na mapie na stronie 153.
Niestety czasy panowania tych królów to czasy bardzo trudne dla naszego państwa. Były to czasy wojen domowych między zwolennikami królów z dynastii Sasów a Stanisława Leszczyńskiego, braku zmian i coraz większego mieszania się obcych państw w wewnętrzne sprawy Rzeczpospolitej.
Spójrz teraz na portret na stronie 156, na którym przedstawiony jest Stanisław Konarski. Przeczytaj opis pod portretem.
3. Przepisz do zeszytu punkt 1 ze str. 157 z podsumowania „To już wiem”.
Muzyka
Lekcja nr 1
Temat: W muzycznej kuchni. Elementy muzyki.
Cel i opis lekcji: Wymienię i wyjaśnię z jakich elementów składa się muzyka.
Łukaszu, dzisiejsza lekcja i następna ma za zadanie uświadomić Ci, że muzyka- każda- składa się z pewnych elementów- jak z puzzli, z których powstaje cały obraz. Wyobraź sobie, że robisz ciasto, i masz określone składniki i to ty decydujesz ile których składników chcesz dodać, żeby uzyskać odpowiedni smak- to samo jest z elementami muzyki- to są składniki, które powodują, że muzyka ma odpowiedni charakter. Tymi elementami są: melodia, rytm, tempo, dynamika, barwa dźwięku, harmonia, forma.
Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj uważnie film zamieszczony pod tym linkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=SHWoQrLnstU
Następnie, uzupełnij ćwiczenie 2 z karty pracy. Termin uzupełnienia- do 29.04.2020r.
Plastyka
Miesiąc obowiązywania ( kwiecień )
Lekcja 1
Temat: Współczesna sztuka użytkowa – fotografia.
Cel i opis lekcji:
– podawanie przykładów wykorzystania fotografii w życiu codziennym i w sztuce,
– twórcze interpretowanie tematu zadanej pracy plastycznej,
– tworzenie fotokolażu,
Temat znajduje się w podręczniku – Do dzieła! dla klasy szóstej szkoły podstawowej, str. 94, wyd. Nowa Era. Przeczytaj i przyjrzyj się dokładnie zamieszczonym w podręczniku ilustracjom. Jeżeli będziesz miał problem z wykonaniem zadania jestem do Twojej dyspozycji. Pytania możesz zadawać drogą e-mail lub przez dziennik elektroniczny.
Pracę będę sprawdzać pod koniec każdego miesiąca.
Zadanie do wykonania:
Wykonaj na kartce A4 prosty fotokolaż. Wytnij dowolnie wybrane zdjęcie lub fotografię z kolorowego czasopisma, wklej je w centralne miejsce na kartce i dorysuj kredkami otoczenie lub krajobraz. Dorysuj elementy pasujące do fotografii. POWODZENIA !
Język angielski
Lesson
Topic: Daily routines – vocabulary
Cel: Utrwalamy i ćwiczymy nazwy czynności codziennych
Zad.1
Zapisz w zeszycie topic i cel.
Dziś przypomnimy i poćwiczymy najważniejsze czynności dnia codziennego.
Zad. 2
Zapisz w zeszycie słowniczek do dzisiejszej lekcji
get up – wstawać
wake up – budzić się
have a shower – brać prysznic
have breakfast / lunch / dinner – jeść śniadanie / lunch / obiad
go to school – iść do szkoły
go home- iść do domu
do homework – odrabiać pracę domową
go to bed – iść spać
Zad.3
A teraz poćwiczymy stosowanie tych wyrażeń w ćwiczeniach.
Kliknij na link, wykonaj pierwsze ćwiczenie Match the words and pictures. Trzeba przesunąć wyrażenia i umieścić je pod odpowiednimi obrazkami. https://learnenglishteens.britishcouncil.org/vocabulary/beginner-vocabulary/daily-routine
Teraz, spróbujemy użyć tych wyrażeń w kolejnym ćwiczeniu.
Pod ćwiczeniem, które wykonałeś, są trzy fioletowe paski z następnymi zadaniami. Wybierz ten, na którym jest polecenie Check your vocabulary: gap fill. W tym ćwiczeniu należy uzupełnić luki wyrazami z poprzedniego ćwiczenia. Spróbuj, powodzenia 🙂
Informatyka
Lekcja 1
Temat: Praca w chmurze cyfrowej.
Cel:
- Potrafię rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
- Poznam zalety pracy w chmurze.
Na dzisiejszej lekcji chciałabym, żebyśmy zajęli się pojęciem: “Chmura cyfrowa” oraz wykonali jedno ćwiczenie w aplikacji Teams.
Zadania do wykonania:
- Zapisz w zeszycie temat i cel lekcji.
- Napisz notatkę w zeszycie:
Chmura cyfrowa – obszar w Internecie, w którym można przechowywać różnego rodzaju dokumenty komputerowe, np. obrazy (rysunki, zdjęcia), teksty, prezentacje multimedialne, pliki muzyczne, filmy.Pracę w chmurze cyfrowej zapewniają m. in. firmy: Dropbox, Microsoft – OneDrive, Google – Dysk Google |
Dzięki aplikacji Microsoft Office 365 możemy korzystać z usługi OneDrive
- Przeczytaj, jakie zalety ma praca w chmurze cyfrowej.
- Pracę w chmurze można wykorzystać do pracy zespołowej.
- Dostęp do danych w chmurze można uzyskać w dowolnym miejscu na świecie i w dowolnym momencie.
- Można korzystać z dokumentów pracując na każdym komputerze podłączonym do Internetu.
- Można udostępniać swoje dokumenty innym osobom,
Więcej informacji znajduje się na stronie https://epodreczniki.pl/a/chmura-cyfrowa/D4bQjxOLT
Ćwiczenie do wykonania
1) Zaloguj się do aplikacji Microsoft Office 365.
2) W aplikacji Teams otwórz Zespół Informatyka.
3) W lekcji utworzonej w tym tygodniu napisz jedną zaletę i wadę pracy w chmurze cyfrowej.