Pamiętajcie, że lekcje internetowe są bardzo ważne, lecz aby zachować prawidłowy rozwój intelektualny, należy dbać również o swoją sprawność fizyczną.
Dlatego przeznaczcie codzienne na ćwiczenia fizyczne minimum 30 minut.
Ćwiczenia zawsze powinny być poprzedzone krótką rozgrzewką oraz wykonywane z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa !!!!
W razie pytań możecie kontaktować się z nami przez dziennik elektroniczny lub mailowo:
Zofia Borko : zofia.borko@sp2gk.onmicrosoft.com
Justyna Wietecha : justyna.wietecha@sp2gk.onmicrosoft.com
Piotr Marszałek : piotr.marszalek@sp2gk.onmicrosoft.com
Paweł Kochański : pawel.kochanski@sp2gk.onmicrosoft.com
Daniel Witan : daniel.witan@sp2gk.onmicrosoft.com
Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)
Lekcja nr 45
Temat. Warunki atmosferyczne a zajęcia ruchowe. Hartowanie.
Jak hartować się na co dzień?
- Przebywaj dużo na świeżym powietrzu, szczególnie zimą. Ubieraj się ciepło, ale nie ukrywaj przed mrozem.
- Chodź po domu boso, nawet po zimnej posadzce. Nie stój w miejscu, ale poruszaj się, ile możesz.
- Korzystaj z sauny i otwartych basenów, gdy wyjątkowo da się odczuć zmianę temperatury.
- Zimą i latem baw się na powietrzu. Nie ukrywaj się w domu z powodu pogody, tylko staraj się do niej przyzwyczaić. Zawsze pamiętaj jednak o zabezpieczeniu – ciepłym ubraniu gdy jest chłodno lub kapeluszu i kremie z filtrem przy dużym nasłonecznieniu.
- Często wietrz mieszkanie. Konieczne jest doprowadzanie do cyrkulacji powietrza szczególnie zimą, gdy ogrzewane powietrze w domu jest bardzo suche.
- Bez względu na pogodę i porę roku jak najwięcej czasu spędzaj na świeżym powietrzu, poddając się jego działaniu. To bezpieczna metoda dla osób w każdym wieku, ale wymaga konsekwencji. Z hartowania powietrzem należy zrezygnować, gdy szaleje siarczysty mróz lub panuje upał. Kąpieli „powietrznych” najlepiej zażywać w miejscach z dala od miasta, gdzie powietrze jest lepszej jakości.
Propozycje hartowania na świeżym powietrzu:
- piesze wycieczki,
- spacery,
- jazda na rowerze,
- gra w piłkę,
- bieganie
- biwakowanie.
Zobacz więcej: https://zdrowie.radiozet.pl/W-zdrowym-ciele/Aktywnosc-fizyczna/Hartowanie-organizmu-jak-zrobic-Wzmacnianie-odpornosci
Lekcja nr 46
Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)
Lekcja nr 41
Temat: Ćwiczenia oswajające z piłką.
Opis lekcji: Aktywacja całego ciała i przygotowanie do gry w koszykówkę. Ćwiczenia oswajające z piłką o wzrastającym poziomie trudności.
Proszę zapoznać się z linkiem szczegóły w linku: https://ewf.h1.pl/student/?token=p2p2T0lIAnKuwBs3Gzza7Vy5zcP3EzraC4zufmft9ajs4PcmsD
Lekcja nr 42
Temat: Poranna gimnastyka/rozgrzewka
Opis lekcji: Poranna gimnastyka dla uczniów. Zestaw ćwiczeń angażujących wszystkie duże grupy mięśniowe oraz stawy. Zwiększa uelastycznienie i mobilność ciała.
Proszę zapoznać się z linkiem szczegóły w linku: https://ewf.h1.pl/student/?token=nCAKlQPPzDsmD9CFPLS0J49hgduYVVgffJQxv24Jq9G66EgiBe
Lekcja nr 43
Temat: Nauka prawidłowego ustawienie w obronie
Opis lekcji: Omówienie teorii właściwego ustawienia w obronie, prawidłowej pozycji siatkarskiej oraz metodyczne ćwiczenia doskonalące.
Proszę zapoznać się z linkiem szczegóły w linku: https://ewf.h1.pl/student/?token=4aF8ZxKOMkUij4XZx1rly5nNjAHDVHQBakGJiDQNrUQ0yyoU3F
Lekcja nr 44
Temat: Koordynacja ETAP 1
Opis lekcji: Nauka prostego układu tanecznego z wykorzystaniem ćwiczeń koordynacyjno-ruchowych.
Proszę zapoznać się z linkiem szczegóły w linku: https://ewf.h1.pl/student/?token=54NpWNl4q444FeYZuEpMfGj0dyEVcjWLGjE40fJEEZjULrvivE
Tydzień obowiązywania (08 czerwca – 10 czerwca 2020 r.)
Lekcja nr 39
Temat: Zabawy koordynacyjne CZĘŚĆ 1
Opis lekcji: Ćwiczenia koordynacyjne. Na sygnał prowadzącego uczniowie wykonują proste polecenia. Mini zabawa biegowa.
Proszę zapoznać się z linkiem szczegóły w linku:
https://ewf.h1.pl/student/?token=dGwEnMABhUze4ToKZmpvLJii0x1WiETxpc8NSjQiCpFqgMOEpL
Lekcja nr 40
Temat: Podstawowe pozycje do ćwiczeń.
Opis lekcji: Demonstracja i omówienie podstawowych pozycji z podstawy programowej dla klas 1-3: rozkrok, wykrok, zakrok, stanie jednonóż, klęk podparty, przysiad podparty, podpór przodem, siad klęczny, skrzyżny, skulony oraz prosty.
Proszę zapoznać się z linkiem szczegóły w linku:
https://ewf.h1.pl/student/?token=DhHooUKhBRT6omS0ZZ1SujP3R8PJsC8pKHpO5ryA0ZF2UkjYoa
Tydzień obowiązywania (01 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)
Lekcja nr 35
Temat: Ćwiczenia śródlekcyjne podczas nauki zdalnej.
Cel i opis lekcji: pobudzenie układu krążeniowo-oddechowego, osiągnięcie stanu odprężenia psychicznego i fizycznego, korygowanie postawy ciała poprzez rozciąganie mięśni przykurczonych w czasie siedzenia (mm. klatki piersiowej) i wzmacnianie rozciągniętych mięśni grzbietu, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, zmniejszenie obciążenia analizatora wzrokowego i słuchowego, kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku podczas pracy umysłowej w domu .
1. „Odliczanie” dzieci ruchem głowy odliczają wszystkich obecnych domowników lub przedmioty.
2. „Mycie okien” stojąc dzieci naśladują ruchami prawej i lewej ręki mycie okien.
3. „Kręcenie korbą” w staniu rozkrocznym dzieci wykonują ruchy ramion (dłonie w pobliżu siebie) i skłony tułowia jak przy kręceniu korbą.
4. „Wojsko maszeruje” dzieci w miejscu wykonują na palcach marsz wojska ze swobodnym unoszeniem do przodu i do tyłu.
5. „Piórko” dzieci naśladują dmuchanie na piórko tak aby jak najdłużej utrzymywało się w powietrzu.
Lekcja nr 36
Temat: Gimnastyka – ćwiczenia z współćwiczącym.
Wysiłek fizyczny uwalnia endorfiny ( hormony szczęścia). Daj sobie w kość, a od razu świat zobaczysz w bardziej kolorowych barwach.
Zacznij od marszu w miejscu przez minutę, Palce stóp nie odrywają się od podłoża. Następnie wykonaj ćwiczenia licząc do 10 lub mierząc czas przez 30 sekund.
1. Leżenie na podłodze na plecach, dłonie splecione na karku, stopy układamy tak, aby przylegały do stóp współćwiczącego, na przemian uginamy w kolanie raz jedną nogę, raz drugą, jak jazda na rowerze.
2. Siad na podłodze, ramiona proste w łokciach opieramy dłonie wygodnie za biodrami, nogi ugięte w kolanach, w takiej samej pozycji jest osoba współćwicząca, kolana znajdują się na tyle blisko by można było je dociskać, współćwiczący wykonuje ruch na zewnątrz.
3. Leżenie plecami na podłodze, nogi proste w kolanach unosimy ja na wysokość głowy, osoba współćwicząca stoi w takiej odległości aby nasze stopy dłońmi odepchnąć w dół.
4. Klęk podparty, dłonie na podłodze, na sygnał współćwiczący w pozycji jak do pompki na przemian uderza w naszą dłoń.
Po ćwiczeniach gimnastycznych wykonaj ćwiczenia rozluźniające żeby uregulować oddech.
1. Wspięcie na palce, ramiona proste w łokciach unieś w górę – wdech, ramiona w dół przejdź do stania – wydech.
2. Wspięcie na palce, ramiona proste w łokciach bokiem w górę – wdech, ramiona w dół przejdź do stania – wydech.
Więcej ćwiczeń zobaczysz na stronie: https://eurosport.tvn24.pl/eurosport-dla-ciebie,495/eurosport-na-zdrowie-zostan-w-domu-i-trenuj-robert-korzeniowski-pokazuje-cwiczenia,1011014.html
Lekcja nr 37
Temat: Ćwiczenie koordynacji ruchowo – wzrokowej. Żonglowanie.
Każdy kto chce trenować swój mózg nie powinien zapominać o żonglowaniu. Trening mózgu za pomocą żonglowania ma ogromny wpływ na poprawę aktywności mózgu. Żonglowania może nauczyć się każdy – wystarczą tylko piłeczki i chęć do dobrej zabawy!
Trening mózgu za pomocą żonglowania – korzyści
Trening mózgu za pomocą żonglowania to nie tylko świetna zabawa ale także mnóstwo korzyści takich jak:
· zwiększenie koncentracji,
· synchronizacja prawej i lewej strony mózgu,
· zwiększenie aktywności mózgu,
· usprawnienie czytania w przypadku dysleksji,
· poprawa nastroju i osłabienie nadpobudliwości w przypadku ADHD,
· poprawa koordynacji ruchowo-wzrokowej,
· aktywacja móżdżku do wykonywania coraz bardziej precyzyjnych ruchów.
Bardzo ważna w nauce żonglowania jest postawa ciała, zapamiętaj więc następujące etapy:
· stań wygodnie, ustaw nogi na szerokości ramion,
· dłonie trzymaj na wysokości bioder, odwróć je spodem do góry,
· oczy skieruj na wprost.
Żonglowanie – triki
Kiedy już stoisz w prawidłowej pozycji, przejdź do nauki żonglowania.
Etap 1 – Kaskada
Przerzucaj jedną piłkę z ręki do ręki – nieco nad głową wodząc za nią wzrokiem. Dzięki tej metodzie obserwujesz tor ruchu piłeczki i przyzwyczajasz dłonie do łapania i precyzyjnych ruchów. Staraj się rzucać tak, aby nie łapać piłeczki palcami dłoni, ale by trafiała w sam jej środek.
Etap 2 – Dwie piłki
Chwyć dwie piłki – po jednej każdą dłonią skierowaną do góry. Następnie wyrzuć piłkę z jednej ręki w stronę drugiej. Kiedy piłka będzie wpadała do drugiej dłoni, wyrzuć piłkę z drugiej ręki. Pamiętaj, aby zawsze wyrzucać piłki do góry, a nie przekładać je z ręki do ręki.
Etap 3 – Trzy piłki
Jeśli jesteś praworęczny weź dwie piłeczki w prawą dłoń, a w lewą jedną (jeśli jesteś leworęczny zrób na odwrót – dwie piłeczki chwyć lewą dłonią, a prawą jedną). Wyrzuć jedną piłeczkę z dłoni, w której trzymasz dwie piłeczki. Gdy pierwsza piłeczka osiągnie najwyższy punkt nad głową, wyrzuć piłkę z drugiej ręki a następnie dodaj trzecią.
Więcej ćwiczeń zobacz na stronie: https://www.medme.pl/cogninet/artykuly/trening-mozgu-zonglowanie,67402.htm
Lekcja nr 38
Temat: 6 ćwiczeń na utrzymanie formy nie tylko podczas kwarantanny.
Cel i opis lekcji: zestaw ćwiczeń domowych dla każdego. Wzmacnianie mięśni posturalnych.
Szkoła, place zabaw, boiska czy kluby sportowe z powodu pandemii koronawirusa są wprawdzie nieczynne, ale o swoją formę możesz równie dobrze zadbać w domowym zaciszu. Dlatego staraj się pamiętać o codziennej aktywności fizycznej.
Zadanie do wykonania i materiały:
Po rozgrzewce wykonaj podane ćwiczenia po 15 powtórzeń :
Ćwiczenie 1: Przyciąganie kolan do łokcia stojąc
1. Stań prosto z nogami mocno osadzonymi na podłodze na szerokość ramion.
2. Ramiona ugnij w łokciach, dłonie skieruj ku górze.
3. Lewe kolano podnieś wysoko do góry, jednocześnie upuszczając prawy łokieć w jego kierunku, tak aby się stykały.
4. Podczas ruchu wykonaj lekki skręt tułowia.
5. Zatrzymaj ruch na ułamek sekundy, następnie wróć do pozycji początkowej i wykonaj ruch w drugą stronę
Zobacz jak poprawnie wykonać to ćwiczenie: https://youtu.be/nSJqOtaYlcI
Ćwiczenie 2: High Knee
1. Stań prosto i rozstaw nogi na szerokość bioder.
2. Dynamicznie podnieś lewe kolano do klatki piersiowej, uginając i podnosząc prawą rękę.
3. Następnie unieś prawe kolano wysoko do klatki piersiowej. Ugnij lewą rękę.
4. Kontynuuj ruch, zmieniając naprzemiennie nogi i ręce.
5. Poruszaj się w tempie sprintu lub biegu.
Zobacz jak poprawnie wykonać to ćwiczenie: https://youtu.be/bcvtBwF1UGI
Ćwiczenie 3: Przysiad
1. Rozstaw stopy na szerokość ramion, palce powinny być skierowane lekko na zewnątrz.
2. Powoli wypchnij biodra w tył i zegnij kolana, aby opuścić ciało.
3. Trzymaj stopę przyklejoną do podłogi.
4. W dolnej pozycji ćwiczenia zatrzymaj się na chwilę.
5. Aby wrócić, odwróć ruch do pozycji stojącej.
Zobacz jak poprawnie wykonać to ćwiczenie: https://youtu.be/zMF5ngfRFDw
Ćwiczenie 4: Pompka
1. Wykonaj podpór przodem na dłoniach, barki powinny znajdować się nad nadgarstkami.
2. Stopy rozstaw na szerokość bioder.
3. Napnij mięśnie pośladkowe, ustaw miednicę w pozycji neutralnej, klatkę piersiową wypchnij w przód, głowę ustaw w pozycji neutralnej.
4. Wkręć dłonie w podłogę i opuść tułów poprzez zgięcie w stawach łokciowych.
5. Nie kładź się na podłodze, przedramiona powinny być prowadzone w pionie.
6. Wraz z wydechem wyprostuj łokcie, podnosząc ciało do góry.
Zobacz jak poprawnie wykonać to ćwiczenie: https://youtu.be/EclmjAzAawA
Ćwiczenie 5: Zmodyfikowany rowerek
1. Zacznij od położenia się na macie z mocno dociśniętymi plecami do podłoża.
2. Umieść obie ręce za uszami.
3. Podnieś i zegnij nogi w kolanach pod kątem 45 stopni.
4. Wyprostuj lewą nogę, jednocześnie skręcając tułów przyciągnij prawe kolano do lewego łokcia.
5. Wróć do pozycji wyjściowej i wykonaj ruch na przeciwną stronę.
Zobacz jak poprawnie wykonać to ćwiczenie: https://youtu.be/okjzOpOll5o
Ćwiczenie 6: Arch hold
1. Połóż się na brzuchu ze złączonymi stopami i wyprostowanymi nad głową
3. Trzymaj stopę przyklejoną do podłogi.
4. W dolnej pozycji ćwiczenia zatrzymaj się na chwilę.
5. Aby wrócić, odwróć ruch do pozycji stojącej.
Zobacz jak poprawnie wykonać to ćwiczenie: https://youtu.be/zMF5ngfRFDw
Tydzień obowiązywania (25 maja – 29 maja 2020 r.)
Lekcja nr 31
Temat : Sprawdzian wiadomości z wychowania fizycznego.
Cel lekcji: sprawdzenie wiadomości z wychowania fizycznego.
Test umieszczony poniżej składa się z pytań zamkniętych i jednego pytania otwartego. Za prawidłową odpowiedz na pytanie zamknięte możesz otrzymać max. 1 pkt. natomiast za prawidłową odpowiedz na pytanie otwarte (pytanie nr 6) możesz otrzymać max. 3 pkt. Uzupełniony test (TEST klasa 4 ) lub odpowiedzi do pytań z testu prześlij do swojego swojego nauczyciela WF do dnia 29.05.2020
TEST WIADOMOŚCI Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA KLASY IV
1. Przed lekcją wychowania fizycznego należy zmienić ubranie na strój sportowy ze względu na:
a) higienę osobistą
b) nie ma takiej potrzeby
c) bo nauczyciel tak chce
2. Jeżeli obrońca podczas gry w piłkę nożną zagra ręką w polu karnym sędzia dyktuje:
a) rzut wolny
b) rzut z wyskoku
c) rzut karny
3. Maksymalna liczba zawodników jednej drużyny w piłce nożnej wynosi:
a) 10
b) 11
c) 8
4. Punkt wyznaczający miejsce wykonywania rzutów karnych na boisku do piłki nożnej znajduje się w:
a) polu bramkowym
b) środkowym kole boiska
c) odległości 11 m od środka linii bramkowej
5. Wybierz najzdrowszy zestaw na drugie śniadanie
a) chipsy i cola
b) Kanapka z pełnoziarnistym pieczywem, awokado i pieczonym indykiem oraz niegazowana woda mineralna
c) batonik czekoladowy i sok owocowy
6. Wymień trzy style pływackie:
1) …………………………… 2) ……………………………….. 3) …………………………………..
Powodzenia 🙂
Lekcja nr 32
Temat. Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem.
Ćwiczenia relaksacyjne to jedna z metod walki ze stresem, ale też nadmiernym napięciem fizycznym mięśni.
Rozgrzewka.
Ćwiczenia wstępnie rozluźniają i rozgrzewają układ ruchu i mięśnie posturalne, przygotowują organizm do intensywnej pracy fizycznej np.: marsz, skłony, wypady nóg, przysiady, pompki, wymachy ramion, ćwiczenia oddechowe można dodać do skłonów.
Wykonaj marsz w miejscu -30 sek., stań w rozkroku wykonaj skłony z pogłębianiem licząc do 3 na 4 wyprost tułowia –ćwiczenie powtórz dwa razy, ułóż dłonie na podłodze- nogi proste w kolanach, podskokiem przejdź do przysiadu – wykonaj 10 powtórzeń, wykonaj 5 przysiadów, 10 – pompek, złącz stopy kolana proste wykonaj skłon dotykając palcami dłoni palców stóp, ureguluj oddech.
Ćwiczenia na plecy w domu z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała oraz przedmiotów codziennego użytku:
· pompki w oparciu o krzesło,
· wyrzut nogi do tyłu w klęku podpartym,
· wspięcia na palce z obniżenia,
· podciąganie do krawędzi stołu, leżenie na plecach pod stołem, szeroki nachwyt krawędzi blatu – nogi proste, stopy oparte piętami o podłogę, uniesienie tułowia – przyciągnięcie ramionami górnej partii ciała do stołu, plecy i nogi w jednej linii.
Ćwiczenia relaksacyjne:
· leżenie na plecach nogi ugięte w kolanach ramiona proste w łokciach przenieś bokiem dotykając uszu -wdech, przenieś ramiona w dół dotykając nóg – wydech,
· pozycja skulona – powolne wstawanie do pozycji pionowej, lekki skłon w tył z jednoczesnym wymachem rąk, powrót do pozycji skulonej,
· siad skrzyżny, ręce luźno, wdech – ręce bokiem do góry; wydech – ręce bokiem w dół,
· ćwiczenia relaksacyjne z dźwiękiem; leżenie na plecach, nasłuchiwanie konkretnych dźwięków w muzyce.
Więcej ćwiczeń zobaczysz na stronie: https://www.hellozdrowie.pl/cwiczenia-relaksacyjne-sposob-na-walke-ze-stresem-dla-osob-w-kazdym-wieku/
Lekcja nr 33
Temat: Gimnastyka – ćwiczenia zwinności z współćwiczącym i przyborem nietypowym.
Rozgrzewka – 5 minut.
1. Marsz w miejscu ramiona proste, krążenia oburącz do przodu, do tyłu, na przemian do przodu, do tyłu, przed sobą oburącz w prawo, w lewo.
2. Ramiona ugięte w łokciach ściąganie łopatek w tył zataczając barkami kółka, zmiana kierunku krążenia do przodu.
3. Stojąc w rozkroku skłony z pogłębianiem, palce dłoni dotykają podłogi.
4. Stojąc w rozkroku wykonujesz skrętoskłony na przemian, palce lewej dłoni dotykają palców prawej stopy, prawa ręka prosta w łokciu uniesiona w górę.
5. Unik podparty, dłonie na podłodze, ramiona proste, przeskoki z nogi na nogę.
Ćwiczenia zwinności z współćwiczącym.
· Trzymając się za dłonie z współćwiczącym stojąc przodem do siebie wykonujecie równocześnie przysiady.
· Siedząc na podłodze przodem do siebie, stopy oparte palcami o stopy współćwiczącego, kolana lekko ugięte, trzymacie się za dłonie, równocześnie wstajecie i wracacie do siadu.
· Leżąc na plecach, przodem do siebie, dłonie oparte o podłogę, ramiona proste, opieracie się stopami, przepychacie, uginając i prostując nogi w kolanach na przemian jak w marszu.
· Siadacie w przysiadzie, plecami do siebie, ramiona zaplecione łokciami na agrafkę, równocześnie wstajecie i wracacie do przysiadu.
Ćwiczenia z przyborem nietypowym.
Z dwóch par grubych skarpet zrób dwie kule.
W każdej dłoni trzymaj po jednej, podrzucaj je przed sobą w górę zaczynając od prawej i rzut w lewą stronę, z lewej przełóż do prawej, lewą dłonią złap kulę spadającą.
Stań blisko ściany, z prawej ręki rzucić kulą o ścianę, lewą ręką złap, wcześniej przekładając kulę do prawej ręki.
Dobrej zabawy.
Lekcja nr 34
Temat : Mierzenie tętna – tętno spoczynkowe i powysiłkowe.
Cel i opis lekcji : nauka mierzenia tętna oraz rozróżnianie tętna spoczynkowego od tętna mierzonego po wysiłku fizycznym.
Tętno, albo inaczej puls to jeden z podstawowych i najbardziej miarodajnych sposobów na zbadanie naszych parametrów życiowych. Dzięki badaniom pulsu jesteśmy w stanie określić wiele aspektów pracy organizmu, jak stan naszego serca czy aktualne samopoczucie. Zbyt niskie lub zbyt wysokie tętno informuje, że mogły pojawić się problemy choćby z układem krążenia albo innymi czynnikami mogącymi zagrażać naszemu życiu. Za prędkość pulsu odpowiada serce, które jest głównym narządem tłoczącym krew do żył i tętnic.
Tętno spoczynkowe to inaczej ilość uderzeń serca na minutę, w okresie spoczynku, w stanie normalnym bez wysiłku fizycznego i emocjonalnego.
Wysokość tętna zależna jest przede wszystkim od wieku. W ten sposób łatwo można wywnioskować, jakie są prawidłowe normy u różnych grup. Tak więc u płodów wynosi ono 110-150/min, u niemowląt 130/nim, u dzieci 100/min, u młodzieży 85/min, dorosłych 70 – 90/min, u ludzi starszych 60 – 80/min. Każda z tych norm odpowiada przede wszystkim standardowemu tętnu spoczynkowemu dla każdego człowieka.
Im jesteśmy poddawani większemu wysiłkowi, tym nasze tętno coraz bardziej rośnie.
Bez znajomości swojego tętna maksymalnego i spoczynkowego trudno o szybkie postępy w treningach, podobnie jak trudno o skuteczne odchudzanie. Dlaczego? Bo po pierwsze, tętno pokazuje, jak organizm reaguje na wysiłek, co pozwala w łatwy sposób śledzić zachodzące w nim zmiany wywołane treningami; po drugie, z tętnem ściśle wiąże się zakres pracy, jaką są w stanie wykonać nasze mięśnie podczas wysiłku.
Jak zmierzyć sobie puls? Poniżej przedstawione są również sposoby mierzenia tętna.
Połóż palec wskazujący i środkowy na wewnętrznej stronie ręki, nad nadgarstkiem. Przebiega tam tuż pod skórą tętnica promieniowa. Uciśnij to miejsce. Spójrz na zegarek i licz puls przez 15 sekund. Gdy pomnożysz tę liczbę przez cztery, otrzymasz wartość tętna.
Puls możesz także zmierzyć na tętnicy szyjnej (poszukaj miejsca w bok od krtani, w którym poczujesz pulsującą krew). Łatwiej na niej wyczuć tętno. Tętno można mierzyć również przez 30 sekund jak to jest pokazane na filmiku pierwszym (link udostępniam poniżej).
Zadanie do wykonania:
Spróbuj zmierzyć tętno w czasie spoczynku i po krótkiej rozgrzewce.
Materiały: https://www.youtube.com/watch?v=UXYrQUVm9lk https://www.youtube.com/watch?v=Y8cd9ShYK5k
Tydzień obowiązywania (18 maja – 22 maja 2020 r.)
Lekcja nr 27
Temat : Zajęcia koordynacyjno rytmiczne.
Cel i opis lekcji :lekcja przedstawia przykładowe ćwiczenia z muzyką. Celem jest wzmocnienie organizmu w czasie epidemii, oraz rozwój poczucia rytmu.
Zadania do wykonania:
Na filmiku poniżej przedstawiona jest rytmiczna lekcja WF . Zapraszam was do aktywnego spędzenia czasu.
Materiały : https://www.youtube.com/watch?v=oBm5En379vc
Lekcja nr 28
Temat. Rozgrzewka, poruszanie się po boisku i odbicia w piłce siatkowej.
Rozgrzewka dla początkujących w piłce siatkowej – ćwiczenia z Karolem Kłosem.
Przykładowe ćwiczenia zobacz na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=XsrbSzOlJ-4
Czas na ,,lekcję siatkówki” w wydaniu praktycznym.
Filmy instruktażowe, które pomogą Wam poznać i poprawnie wykonać podstawowe siatkarskie elementy. W pierwszym odcinku omawianym zagadnieniem jest „Poruszanie się po boisku”, a opowiada o nim sam patron Fundacji – Mariusz Wlazły!
Poruszanie się jest najważniejszą czynnością na boisku. Pamiętajmy, aby przed dowolnym przemieszczeniem, lekko obniżyć swoją pozycję. To pozwoli Wam szybciej się przemieścić. Każde przemieszczenie służy do pokonywania odległości dzielącej nas od piłki. To od nas zależy, jaki sposób w danej sytuacji zastosujemy – mówi prowadzący lekcję Mariusz Wlazły. Wyróżniamy: krok skrzyżny, odstawno – dostawny, biegowy oraz doskok. Zobaczcie, jak poprawnie wykonują je nasi młodzi adepci siatkówki Zosia i Arek. W niektórych elementach siatkarskich, np. w bloku występują określone sposoby poruszania się, ale o nich w oddzielnych lekcjach.
Poruszanie się po boisku, odbicia górne i dolne.
Poznaj ćwiczenia, które prowadzi Mariusz Wlazły: https://www.youtube.com/watch?v=BgYzpTOSKHM
Lekcja nr 29
Temat : Prawidłowa postawa ciała.
Cel lekcji : Poznanie prawidłowej postawy ciała .
W lekcji znajdziemy prawidłowe opisy prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia , stania czy snu.
Postawa stabilna – to ta, która utrzymuje nasze ciało w odpowiedniej linii i przy minimalnym wydatku energetycznym. Żeby ją osiągnąć, należy utrzymać kręgosłup bez żadnych skrzywień bocznych.
Nie należy też zapominać o krzywiznach w górnej części pleców (tych, które potocznie nazywamy „garbem”), ani w tej dolnej.
Siedzący tryb życia, wielogodzinna praca przy komputerze, czy nieodpowiednia pozycja podczas spania, sprawiają, że cierpi na tym postawa naszego ciała i nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy.
Podczas siedzenia: sprawdź, czy masz wyprostowane plecy, barki skierowane do tyłu i stopy płasko na podłodze. Pamiętaj, żeby nie krzyżować nóg przez zbyt długi czas – działa to niekorzystnie na krążenie krwi, powoduje, że nogi puchną i pojawiają się żylaki.
Podczas stania: klatka piersiowa powinna być uniesiony i brzuch w lekkim napięciu, jako że to właśnie mięśnie brzucha są odpowiedzialne za utrzymanie stabilności. Ciężar ciała należy rozłożyć na obie nogi, a kolana lekko ugiąć.
Podczas marszu: głowę należy unieść, a szyję wyprostować. Powinno się unikać ciągłego patrzenia na ziemię, ponieważ może powodować bóle kręgów szyjnych. Zawsze najpierw stawiamy piętę, a dopiero potem resztę stopy.
Podczas spania: najlepszą pozycją do spania jest położenie się na boku, z lekko skulonymi nogami. W ten sposób mamy odpowiednio ułożony kręgosłup i unikamy problemów z oddychaniem, takich jak chrapanie.
Bardzo ważne są ćwiczenia fizyczne. Dzięki nim rozciągamy mięśnie i utrzymujemy je w idealnym stanie. Te, z kolei, są niezbędne przy prawidłowej postawie ciała. Zaleca się spacery, bieganie, pływanie lub rozciąganie, zawsze biorąc pod uwagę zachowanie odpowiedniej postawy.
Z innej strony, te osoby, które spędzają wiele godzin na siedząco, powinny co jakiś czas wstać, odpocząć i rozciągnąć mięśnie. To samo tyczy się tych osób, które pracują na stojąco.
Zadania do wykonania i materiały: wykonaj dwie opisane niżej czynności:
Postawa Twojego ciała w lustrze
To naprawdę użyteczne: stańcie przed dużym lustrem i obserwujcie samych siebie podczas, gdy pracuje się nad prawidłową postawą. Zaczynamy od odpowiedniego rozmieszczenia ciężaru ciała na obie stopy. Potem kierujemy nasze barki do tyłu tak, żeby były odpowiednio zniwelowane. Będziecie wiedzieli, kiedy Wasza postawa będzie odpowiednia, jeżeli wyobrazicie sobie linię prostą, wiodącą zza ucha, poprzez bark, za biodrem, kolanem i przez kostkę.
Opieranie się o ścianę
Innym bardzo skutecznym sposobem na odpowiednią pozycję ciała jest opieranie pleców i pośladków o ścianę. Aby sprawdzić, czy aktualna postawa jest prawidłowa, wystarczy, że przesuniesz dłoń między biodrami a ścianą. Jeżeli Twoja dłoń się nie mieści, jest uciśnięta, lub przeciwnie – przestrzeń jest zbyt duża, postawa Twojego ciała jest nieodpowiednia.
Lekcja nr 30
Temat: Aktywnie spędzamy czas. Unikamy jedzenia fast foodów.
Cele lekcji: Zapoznanie ze szkodliwym wpływem fast foodów na zdrowie.
Przykłady kaloryczności fast foodów:
Zobacz: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fast+food
Wykonaj ćwiczenia fizyczne:
1.Pozycja wyjściowa -siad na krześle, głęboki skłon tułowia w przód, chwyt za nogi krzesła, rozciągnąć mięśnie grzbietu, pozostać w tej pozycji 3 sek., powtórzyć.
2.Skłony głowy w przód z lekkim przyciąganiem brody i w tył z wydłużeniem szyi.
Tydzień obowiązywania (11 maja – 15 maja 2020 r.)
Lekcja nr 23
Temat: Wpływ spożywania słodyczy na nasze zdrowie, zdrowe przekąski
Cele lekcji: Uświadomienie wpływu spożywania słodyczy na nasze zdrowie, poznanie zdrowych przekąsek.
Słodycze mogą mieć wpływ na psychikę, zachowanie, mózg i cały układ nerwowy. Przyczyniają się na kilka sposobów do zachowań agresywnych. Po pierwsze, składają się głównie z cukru, co powoduje gwałtowny przypływ energii i stan mocnego i nadmiernego pobudzenia. Stan taki trwa zwykle około godziny, po czym energia zaczyna spadać, występuje wtedy stan niedocukrzenia, co powoduje drażliwość i nerwowość.
Często słodycze są winowajcą problemów emocjonalnych w wieku dorosłym. Dzieci, którym przynoszono ulgę w stanach złości, smutku czy drażliwości słodyczami, nie potrafią rozładowywać ich w inny sposób, bo go po prostu nie znają. Słodycze często zawierają różnego rodzaju barwniki oraz sztuczne dodatki, które mają naukowo udowodniony wpływ na wzrost agresji u dzieci. Należy również wspomnieć, że łakocie zakwaszają organizm, przez co nie może on prawidłowo pracować – człowiek staje się pobudzony, ma zaburzenia koncentracji i procesów myślowych. Badania, które przeprowadzono kilka lat temu wykazały, że 80 proc. dzieci je za dużo cukru. Tymczasem cukier – zarówno biały, klonowy, trzcinowy lub pochodzący z melasy – nie dostarcza organizmowi żadnych cennych składników odżywczych. Przeciwnie: prowadzi do otyłości, cukrzycy, próchnicy, uszkadza błonę śluzową jelit i żołądka, co skutkuje większą podatnością na infekcje (komórki odpornościowe znajdują się głównie w układzie pokarmowym), zmniejsza wchłanianie witamin i minerałów, powoduje egzemę i nagłe wahania poziomu glukozy we krwi, które niekorzystnie wpływają na układ nerwowy, wreszcie – cukier uzależnia podobnie jak używki i narkotyki, ponieważ pobudza układ nagrody (czyli strukturę w mózgu odpowiedzialną za miłe doznania).
Zmień swoje nawyki: zamiast pszennej bułki, zjedz kanapkę z pełnoziarnistego pieczywa, zamiast słodkich płatków śniadaniowych, zaserwuj muesli z suszonymi owocami lub jogurt pij wodę naturalną a nie smakową, słodycze zastąp zdrowymi i smacznymi przekąskami.
Linki poniżej przedstawiają pomysły na zdrowe przekąski:
https://zdrowienatalerzu.pl/category/przepisy/dla-dzieci/
https://parenting.pl/51-pomyslow-na-zdrowe-i-szybkie-przekaski-dla-dziecka
Praca na ocenę:
Napisz propozycje 3 zdrowych przekąsek, które mógłbyś zjeść na przerwie w szkole.
Swoje propozycje prześlij do swojego nauczyciela WF do 21.05.2020
Lekcja nr 24
Temat: Ćwiczenia rozciągające mięśnie brzucha, bioder i pośladków.
Cel i opis lekcji: kształtowanie sprawności fizycznej z akcentem na rozciąganie.
Dlaczego warto się rozciągać?
Ćwiczenia na rozciąganie mięśni są dobrą alternatywą dla osób, które nie lubią intensywnego ruchu, gdyż ćwiczenia rozciągające należy wykonywać powoli i dokładnie. Korzyści, jakie dają ćwiczenia rozciągające: wzmocnienie ścięgien, zwiększenie elastyczności mięśni, utrzymanie właściwej postawy ciała, większa sprawność ruchowa, relaks.
Rozciąganie mięśni brzucha warto wykonać po intensywnym treningu brzucha.
Zadania do wykonania:
Połóż się na brzuchu, dłonie oprzyj na podłodze na wysokości barków, następnie wyprostuj ręce w łokciach unosząc się do góry. Rozluźnij mięśnie brzucha, staraj się aktywnie utrzymywać na wyprostowanych rękach, aby na nich nie “wisieć”, gdyż może to nadmiernie obciążyć kręgosłup lędźwiowy.
Połóż się na plecach, prostopadle do wolnego kawałka ściany. Powoli unieś nogi do góry tak, aby oprzeć je na ścianie, przysuwając do niej jak najbliżej pośladki. W tej pozycji można pozostać nawet kilka minut. Ćwiczenie to, poza rozciąganiem bioder, odciąża także układ krwionośny.
Połóż się na brzuchu, tułów podeprzyj na łokciach. Następnie podciągnij pod tułów jedno kolano tak, aby znalazło się jak najbliżej łokcia po tej samej stronie ciała. Pozostań przez chwilę w tej pozycji. Powtórz ćwiczenie, podciągając drugie kolano.
Połóż się na plecach, ugnij jedną nogę w kolanie zbliżając ją do klatki piersiowej, przenosząc jednocześnie stopę do przeciwnego biodra. Pozostań we tej pozycji przez chwilę, starając się aby druga noga pozostawała jak najbardziej wyprostowana. Powtórz to samo ćwiczenie z drugą nogą.
Lekcja nr 25
Temat : Ćwiczenia z krzesłem.
Cel i opis lekcji : lekcja przedstawia przykładowe ćwiczenia z krzesłem. Celem jest wzmocnienie organizmu w czasie epidemii.
Zadania do wykonania:
Na filmiku poniżej znajdziemy 10 ćwiczeń z krzesełkiem do wykonania w domu. Zapraszam was do aktywnego spędzenia czasu.
Materiały : https://www.youtube.com/watch?v=DP5Gib9SXo8
Lekcja nr 26
Temat: Gimnastyka – ćwiczenia wzmacniające z przyborem nietypowym.
Gimnastyka w domu – jak ćwiczyć? Bardziej zaawansowany zestaw ćwiczeń przygotował Robert Korzeniowski, nasz mistrz olimpijski w chodzie. Pokazuje także jak w bardzo prosty sposób wykorzystać do ćwiczeń i gimnastyki w domu przedmioty, które mamy pod ręką.
Trzymając w dłoniach butelki napełnione wodą, nie odrywaj palców stóp od podłoża maszeruj w miejscu przez minutę, marsz należy powtórzyć 5 razy. W przerwach należy wykonać 10 razy po jednym ćwiczeniu wzmacniającym:
· stojąc w miejscu równocześnie uginasz ramiona w łokciach, dłonie dotykają barków,
· ramiona proste w łokciach unosisz w bok na wysokość barków,
· uginasz ramiona w łokciach dłonie z butelkami przenosisz za plecy, dłonie dotykają karku,
· krążenia ramion na przemian, ramiona proste w łokciach jak do kraula, lub naprzemiennie, jeżeli potrafisz,
· wypady do przodu na przemian, ramiona proste w łokciach unieś do przodu na wysokość klatki piersiowej.
Na koniec dużymi krokami przejść przez pokój. Następnie wykonaj ćwiczenia rozluźniające:
1) wspięcie na palce, ściągnij ramiona w tył, ureguluj oddech, ćwiczenie powtórz 5 razy.
Więcej zobacz na stronie : https://pomorska.pl/cwiczenia-w-domu-w-czasie-kwarantanny-gimnastyka-podczas-pandemii-koronawirusa-jak-cwiczyc/ar/c2-14892115
Tydzień obowiązywania (4 maja – 8 maja 2020 r.)
Lekcja nr 19
Temat lekcji: Improwizacja ruchowa do wybranej muzyki.
Cel i opis lekcji: Ćwiczenia koordynacyjno- ruchowe przy muzyce; doskonalenie koordynacji ruchowo- słuchowej. Kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej ucznia. Usprawnianie procesów pobudzania i hamowania. Wzmocnienie równowagi ciała, polepszenie koordynacji lewa – prawa strona ciała, rozładowanie zmęczenia i napięcia, kształcenie zdolności rytmiczno – tanecznych.
Rozgrzewka: https://www.youtube.com/watch?v=N1zTPfkM7f8
Układy do przećwiczenia: https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8
https://www.youtube.com/watch?v=wpz36D0WaDg
Miłej zabawy 😉
Lekcja nr 20
Temat: Technika chwytów w piłce ręcznej.
Cel i opis lekcji: Zapoznanie z chwytami piłki (półgórnych, górnych, dolnych, z podłoża,, jednorącz,
sytuacyjnych).
Poniżej podaję link w którym jest pokaz techniki chwytów w piłce ręcznej. Po obejrzeniu zastanówcie się którego chwytu Wy podczas gry używacie najczęściej a którego najrzadziej?
Lekcja nr 21
Temat lekcji: „TABATA” – interwałowy trening metaboliczny.
Cel i opis lekcji: kształtowanie sprawności psychomotorycznej, kształtowanie aktywności ruchowej niezbędnej w różnych przejawach aktywności dziecka: zdrowotnej, rekreacyjnej i sportowej, kształtowanie koordynacji: zwinność, zręczność, równowaga
Tabata jest jednym z bardziej popularnych systemów treningów metabolicznych.
Trening metaboliczny zaliczany jest do grupy treningów o wysokiej intensywności.
· Oparty jest o ramy treningu interwałowego. Cechuje go stosowanie naprzemiennie występujących okresów intensywnej pracy i odpoczynku (biernego i czynnego).
· Czas wykonywania ćwiczeń powinien charakteryzować się względnie maksymalną intensywnością – tylko w taki sposób metabolizm osiąga najwyższe obroty.
· Przerwy między poszczególnymi ćwiczeniami powinny być na tyle krótkie, aby umożliwiały odzyskanie sił potrzebnych na kontynuowanie treningu.
Zadania do wykonania:
Po rozgrzewce każde z poniższych ćwiczeń wykonujemy przez 20 sekund z bardzo wysoką intensywnością, po czym następuje faza odpoczynku trwająca 10 sekund i przejście do kolejnego ćwiczenia. Te 8 ćwiczeń to jedna seria. Serii podczas jednego treningu wykonaj 1-3 w zależności od swoich możliwości.
Rozgrzewka: https://www.youtube.com/watch?v=_xE6BL3m3nk
Seria ćwiczeń do wykonania:
1. Bieg w miejscu.
2. Naprzemienne wypady nogi P/L w tył (pamiętaj kolano nie „wyprzedza” stopy)
3. Z przysiadu podpartego przejście w podskoku do podporu przodem.
4. Unik podparty – w podskoku zmiana nóg.
5. Pompki
6. Z leżenia tyłem przejścia do siadu skulnego.
7. Z leżenia tyłem przejścia do leżenia przerzutnego.
8. Podpór na przedramionach i palcach stóp tzw. „deska” inaczej „plank”.
A na koniec nie zapomnij o rozciąganiu: https://www.youtube.com/watch?v=nPfhDRASzxw
Miłej zabawy 🙂
Lekcja nr 22
Temat: Znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia.
Cel i opis lekcji : uświadomienie sobie jakie znaczenie ma aktywność fizyczna dla naszego zdrowia. Ile należy poświęcić dziennie czasu na aktywność fizyczną i co należy robić, aby być zdrowym, odpowiedź poniżej.
Aktywność ruchowa, sport jest ściśle powiązana z naszym zdrowiem. Istnieje konieczność harmonijnego i racjonalnego rozwoju człowieka od dzieciństwa po wiek dojrzały. Wiemy, że w zdrowym ciele żyje zdrowy duch, że wychowanie fizyczne, sport ma służyć wszechstronnemu rozwojowi człowieka, ma wychowywać, jednoczyć ludzi.
Korzyści wynikających z aktywnego trybu życia jest wiele. Obejmują one min.: układ krwionośny, oddechowy, odpornościowy. Ruch wpływa dobroczynnie również na sferę psychiczną, wspomaga sprawność intelektualną, daje odprężenie, ułatwia procesy adaptacyjne i poprawia samopoczucie.
Powszechnie przyjęło się powiedzenie, że sport to zdrowie. Jednak podejmowanie wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej daje nam o wiele więcej korzyści. Sport wpływa nie tylko na poprawę naszego zdrowia i kondycji, ale też pozytywnie oddziałuje na nasz nastrój. Ludzie, którzy choć trochę się ruszają, mają więcej energii, lepszy humor, samopoczucie oraz samoocenę.
Jedną z podstawowych korzyści, jaką daje nam sport, jest mniejsze prawdopodobieństwo zapadnięcia na wiele chorób. Aktywność fizyczna: powoduje obniżenie poziomu cukru we krwi, reguluje przemianę materii, obniża ryzyko powstawania zaburzeń sercowo-naczyniowych, obniża ciśnienie krwi, zapobiega osteoporozie, wzmacnia system immunologiczny.
Dodatkową korzyścią z podejmowania aktywności fizycznej jest utrzymanie prawidłowej wagi ciała. Podczas ćwiczeń nasila się szybkość spalania kalorii, co wpływa na redukcję tłuszczu i trwałe osiągnięcie idealnej sylwetki.
Kolejną istotną korzyścią wynikającą z uprawiania sportu jest poprawa nastroju, ponieważ:
poprzez ruch polepsza się nasza wydajność umysłowa, czyli zwiększa się zdolność zapamiętywania, regularne ćwiczenia obniżają prawdopodobieństwo zachorowania na depresję i inne zaburzenia nastroju – dzieje się tak, ponieważ podczas ćwiczeń wydziela się serotonina odpowiedzialna za poczucie szczęścia, sport daje poczucie satysfakcji, przez co wzrasta nasza samoocena, poprzez ruch rozładowujemy negatywne emocje.
Zadanie do wykonania i materiały :
Przeczytaj uważnie tekst i obejrzyj dwa filmiki zamieszczone poniżej , zastanów się jak wygląda TWOJA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA.
https://www.youtube.com/watch?v=BZMfZdFVxVw
https://www.youtube.com/watch?v=q1Tc2bjqb5g
Tydzień obowiązywania (27 kwietnia -30 kwietnia 2020 r.)
Lekcja nr 15
Temat: Poznajemy historię Igrzysk Olimpijskich.
Cel i opis lekcji: lekcja z zakresu wiedzy, przedstawiona zostanie wam historia igrzysk olimpijskich – czyli dla nas początek dzisiejszego sportu. Musicie zapoznać się z materiałami, a następnie odpowiedzieć na postawione pytania.
Proszę zapoznać się z materiałami – link poniżej,a następnie odpowiedzieć na pytania :
- W którym roku i gdzie odbyły się pierwsze nowożytne Igrzyska Olimpijskie ?
- Kto był orędownikiem- inicjatorem koncepcji wskrzeszenia Igrzysk Olimpijskich?
- Gdzie odbędą się najbliższe letnie Igrzyska Olimpijskie ?
Odpowiedzi proszę przesłać swojemu nauczycielowi wf na podany email lub e-dziennik najpóźniej do 07.05.2020 .
Praca podlega ocenie !!!!
Materiały:
https://www.olimpijski.pl/pl/77,pierre-de-coubertin.html
https://www.olimpijski.pl/pl/68,strefa-wiedzy.html
https://sportowefakty.wp.pl/londyn2012/300141/historia-nowozytnych-igrzysk-olimpijskich
Lekcja nr 16
Temat: Rozwijamy zdolności motoryczne – siła i wytrzymałość.
Cel i opis lekcji: wzmocnienie siły mięśni brzucha i ich wytrzymałości.
Zadania do wykonania:
1. Rozgrzewka:
· Trucht w miejscu – 1 minuta
· Krążenia ramion w przód, w tył, naprzemiennie w przód i w tył
· Krążenia głowy
· Wymachy ramion w płaszczyźnie poziomej i pionowej
· Skręty tułowia – nogi w rozkroku, ramiona wyprostowane, podniesione w bok do wysokości barków, wzrok skierowany za ręką z tyłu – 30 sekund
· Skrętoskłony tułowia – pozycja jw. Prawa ręka dotyka lewej stopy i odwrotnie.
· Krążenia bioder – 30 sekund
· Krążenia stawów kolanowych – 10 sekund do wewnątrz/ zewnątrz/ oba w prawo/ oba w lewo
· Krążenia stawów skokowych i nadgarstkowych
· 10 pajacyków, 10 wyskoków z uniesieniem kolan do klatki piersiowej
2. Część główna: podane ćwiczenia wykonujemy w określonej kolejności, powtarzamy je wszystkie 4 razy (4 serie), w pierwszej serii każde ćwiczenie wykonujemy przez 30 sekund i 30 sekund odpoczywamy, w drugiej serii ćwiczenia wykonujemy przez 35 sekund i 25 odpoczywamy, w trzeciej serii ćwiczenia wykonujemy przez 40 sekund i odpoczywamy 20 i w ostatniej serii ćwiczenia wykonujemy przez 45 sekund i odpoczywamy 15 sekund. Po każdej serii czyli po wykonaniu 4 ćwiczeń odpoczywamy 1 minutę.
· Deska (inaczej plank link poniżej)
· Leżąc tyłem (na plecach), ramiona wzdłuż tułowia, unosimy wyprostowane nogi do kąta prostego w biodrach następnie opuszczamy i zatrzymujemy zanim stopy dotkną podłogi
· Brzuszki skrętne – leżąc tyłem kolana i biodra zgięte do konta prostego, dłonie splecione na karku, naprzemiennie dotykamy prawym łokciem lewego kolana i lewym łokciem prawego kolana
· Nożyce poziome ( link poniżej)
3. Część końcowa – rozciąganie:
· Koci grzbiet
· Leżąc przodem (na brzuchu) opieramy dłonie na podłożu, prostujemy ręce i kierujemy wzrok na sufit (biodra jak najbliżej podłoża)
· Skłony tułowia.
Materiały:
https://www.youtube.com/watch?v=y1hXARQhHZM – deska
https://www.youtube.com/watch?v=OF4UAXxEmp0 – nożyce poziome
https://www.youtube.com/watch?v=xGOzhRghSSU – nożyce pionowe
Zadanie dla chętnych: do podstawowych 4 ćwiczeń z części głównej dodaj jeszcze jedno – nożyce pionowe ( link wyżej)
Lekcja nr 17
Temat: Wspomaganie prawidłowej postawy ciała.
Postawa stabilna – to ta, która utrzymuje nasze ciało w odpowiedniej linii i przy minimalnym wydatku energetycznym. Żeby ją osiągnąć, należy utrzymać kręgosłup bez żadnych skrzywień bocznych.
Cechy prawidłowej postawy ciała dziecka w wieku szkolnym:
a) lekko spłaszczona klatka piersiowa, co powoduje za-okrąglenie barków,
b) mniej wypukły brzuch,
c) wyraźniejsza lordoza lędźwiowa,
d) proste nogi, mniejsze zgięcie stawów biodrowych i kolanowych,
e) stopy prawidłowo wysklepione – brak płaskostopia.
Ćwiczenia które wzmacniają kręgosłup.
1.Przywodzenie łokcia do kolana w klęku podpartym. Zaczynamy w klęku podpartym. Dłonie trzymamy pod barkami, na szerokości ramion, kolana pod kątem prostym. Trzymamy głowę neutralnie (patrzymy w podłogę), mocny brzuch, a plecy proste, nie pozwalając na ich zbyt mocne wygięcie. Prostujemy lewą nogę i przeciwległą rękę, po czym przywodzimy kolano lewej nogi i łokieć prawej ręki do siebie, mocno spinając brzuch. Powtarzamy ćwiczenie po 10 razy na każdą stronę.
2.Kładziemy się na brzuchu, prostujemy obie ręce i wyciągamy je przed siebie. Nie zadzieramy głowy ‒ patrzymy w podłogę. Podnosimy klatkę piersiową nad podłogę, mocno pracując mięśniami pleców, pośladki natomiast mogą być luźne bądź spięte. Stopy leżą na podłodze. Trzymając ręce, głowę i klatkę piersiową nad podłogą, przenosimy obie proste ręce na bok i dotykamy dłońmi bioder, po czym wracamy do pozycji wyjściowej. Powtarzamy ćwiczenie 3 razy po 7 powtórzeń.
3.Kładziemy się na brzuchu, głowę opieramy o przedramiona, patrzymy w podłogę. Na zmianę podnosimy nad podłogę prawą i lewą nogę. Powtarzamy ćwiczenie 3 razy po 7 powtórzeń na każdą nogę.
4.Kładziemy się na brzuchu, dłonie splatamy za głową, patrzymy w podłogę. Stopy trzymamy razem. Jednocześnie podnosimy barki i stopy nad podłogę, pracując mięśniami pleców i pośladków. Wracamy do pozycji wyjściowej. Powtarzamy ćwiczenie 3 razy po 7 powtórzeń.
Więcej zobacz:
https://www.hellozdrowie.pl/artykul-5-cwiczen-na-wzmocnienie-kregoslupa/
Lekcja nr 18
Temat : Domowa rozgrzewka dla każdego.
Cel lekcji : Pobudzenie organizmu do wysiłku fizycznego.
W tej lekcji znajdziemy kilka ćwiczeń do wykonania w domu.
Zadania do wykonania i materiały :
Poniżej znajdziemy link, w którym znajdziemy film z ćwiczeniami.
Ćwicz razem z osobą prowadzącą i razie potrzeby włącz i ćwicz dwa razy.
https://www.youtube.com/watch?v=0_o08y9viyM
Tydzień obowiązywania (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)
Lekcja nr 11
Temat lekcji : Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory
Krzysztof Zuchora opracował test, który sprawdza ogólną sprawność fizyczną. Mogą go stosować dzieci, jak również młodzież, osoby dorosłe i starsze. Tak więc śmiało może go zrobić cała rodzina i przekonać się na jakim poziomie jest jej sprawność fizyczna. Za wyborem tego testu przemawia wiele pozytywnych cech. Ćwiczenia nie są skomplikowane, lecz przygotowanie kondycyjne, jest wymagane, choć w znikomym stopniu.
W Indeksie możemy sprawdzić się w wielu próbach, są to:
1. Próba szybkości
2. Próba skoczności
3. Próba siły ramion
4. Próba gibkości
5. Próba wytrzymałości
6. Próba siły mięśni brzucha
Proszę o zapoznanie się z opisem prób isf_zuchory , a następnie wykonanie w domu próby: szybkości , gibkości i mięśni brzucha.
Wyniki wraz z poziomem wykonania (tabelka obok danej próby) czyli np. próba szybkości – 28 klaśnięć – poziom bardzo dobry, proszę przesłać do swojego nauczyciela wf na podany email lub e-dziennik najpóźniej do 02.05.2020 .
Praca ta podlega ocenie.
Do pomocy w wykonaniu próby można zaangażować rodzeństwo lub rodziców np. do mierzenia czasu przy próbie szybkości, mięśni brzucha lub liczenia klaśnięć.
Lekcja nr 12
Temat : Ćwiczenia oswajające z piłką.
Cel i opis lekcji : lekcja przedstawia przykładowe ćwiczenia z piłką. Celem jest wyrobienie zręczności i pobudzenie organizmu do działania w czasie epidemii.
Zadania do wykonania:
W pozycji stojącej:
1. Podrzut piłki i chwyt
2. Podrzut piłki, obrót i chwyt
3. Podrzut piłki, siad, powstanie, chwyt
4. Podanie piłki z ręki do ręki nad głową
5. Krążenie piłki wokół głowy, tułowia, kolan, stóp
6. Rozkrok-krążenie piłki wokół jednej nogi
7. Rozkrok-krążenie piłki po tzw. ósemce
8. Piłka pomiędzy stopami, podrzut piłki i chwyt w dłonie
9. Podrzut piłki i chwyt w momencie odbicia piłki od podłoża
10. Piłkę trzymamy oburącz. Puszczamy ją, klaszczemy w dłonie przy klatce piersiowej i ponownie łapiemy piłkę
11. Piłka trzymana przed sobą na wysokości bioder. Podrzut pionowo w górę, chwyt za plecami
Siad prosty:
1. Przetaczanie piłki pod uniesionymi nogami
W marszu:
1. Krążenie piłki wokół głowy, bioder
2. Podanie piłki z ręki do ręki nad głową
3. Podrzut piłki, klaśnięcie, chwyt
4. Podrzut piłki, przysiad, chwyt piłki
5. Przekazanie piłki z dłoni do dłoni pomiędzy nogami
6. Toczenie piłki prawą i lewą ręką po parkiecie
Materiały :
Można ćwiczyć przy muzyce : https://www.youtube.com/watch?v=m-3vtpm27nk
Lekcja nr 13
Temat: Wzmacniamy mięśnie brzucha.
Cel i opis lekcji: kształtowanie sprawności fizycznej z akcentem na siłę mm. brzucha.
Wykonuj marsz w miejscu przez 2 minuty, jeśli po dwóch minutach tego ćwiczenia nadal czujesz się na siłach, możesz przejść płynnie z marszu w lekki trucht.
Ćwiczenia do wykonania :
Skłony z pogłębieniem – stań w szerokim rozkroku, wyprostuj kręgosłup i napnij mięśnie brzucha, umieść ręce nad głową i spleć ze sobą palce dłoni. Oddychaj przez nos powoli i głęboko. Dokładnie opuszczaj tułów ku ziemi, próbując przy tym dotknąć obiema dłońmi podłoża. Pamiętaj, aby twoje kolana były maksymalnie wyprostowane. Pozostań w tej pozycji przez 30 sekund i wykonaj następnie od 5 do 10 powtórzeń. Jeśli nie jesteś na tyle rozciągnięta/y, by dotykać podłogi mając jednocześnie wyprostowane kolana, możesz pozostawić ręce lekko nad ziemią. Ważne, by nie uginać kolan.
Pajacyki – podczas ćwiczenia wykonujemy dwa skoki. Na początku stań prosto z opuszczonymi luźno rękami i złączonymi nogami, następnie wykonaj pierwszy skok: wyskok w górę, klaśnięcie dłońmi nad głową, opadnięcie na rozstawione nogi (z rękami nadal ponad głową). Drugi skok: ponowny wyskok w górę, opadnięcie na złączone nogi, ręce wzdłuż ciała. Pamiętaj o wdechu przez nos i wydechu przez usta. Powtarzaj naprzemienne skoki od 15 do 20 razy. Zachowaj przez całe ćwiczenie wyprostowaną sylwetkę. W zależności od kondycji możesz przyspieszyć tempo ćwiczeń i wykonać większą ilość powtórzeń.
Kołyska – ułóż się wygodnie na ziemi (najlepiej miękkim kocu), wyprostuj kręgosłup i wykonaj serię głębokich wdechów i wydechów. Umieść luźno ręce po bokach swojego ciała, a nogi zegnij maksymalnie w kolanach, opierając stopy o podłoże. Unieś stopy oraz głowę lekko nad ziemię, mocno napinając brzuch – jest to pozycja wyjściowa. Zacznij kołysać złączonymi nogami w lewo i w prawo, sięgając równocześnie dłońmi do stóp. Ćwicz przez 1 minutę, po czym odpocznij przez 30 sekund. Wykonaj 5 serii tego ćwiczenia. Kołyska to doskonałe ćwiczenie pobudzające pracę mięśni oraz gwarantujące szybkie i skuteczne efekty.
Unoszenie bioder w podporze bocznym – połóż się na swoim boku i podeprzyj ciało na przedramieniu, a drugą rękę oprzyj na biodrze. Wyprostuj nogi, a stopy ułóż pod kątem 90 stopni. Unieś biodra do góry tak, by tułów i nogi tworzyły razem linię prostą. Pozostań w tej pozycji od 10 do 20 sekund. Powoli opuszczaj biodra w dół, a następnie ponownie unieś je w górę. Ćwicz przez 1 minutę, po czym podeprzyj się na drugim boku i wykonuj te same ruchy. Pamiętaj o regularnym, intensywnym oddechu podczas ćwiczenia.
Spięcia bokserskie – połóż się na plecach, rozszerz nogi i ugnij je w kolanach, dokładnie opierając całe stopy o podłoże, unieś głowę i ramiona lekko nad ziemię i mocno zepnij brzuch. Dłonie zaciśnij w pięści i napnij mięśnie ramion. Zacznij skręcać tułów, wykonując naprzemiennie rękami wymachy („ciosy”). Wykonaj 30 powtórzeń tego ćwiczenia. Pamiętaj, aby przez cały czas twoje stopy dotykały podłoża, nie opieraj się także ramionami o ziemię.
Rozciąganie mięśni brzucha.
Połóż się na brzuchu, dłonie oprzyj na podłodze na wysokości barków, następnie wyprostuj ręce w łokciach unosząc się do góry. Rozluźnij mięśnie brzucha, staraj się aktywnie utrzymywać na wyprostowanych rękach, aby na nich nie „wisieć”, gdyż może to nadmiernie obciążyć kręgosłup lędźwiowy.
Lekcja nr 14
Temat: Zajęcia ruchowe – sposobem na zdrowie. Zdrowe żywienie a słodkie przekąski.
Cele lekcji: Wskazanie wpływu spożywania słodkich przekąsek na zdrowie
Zapoznaj się z przykładami zdrowych przekąsek:
https://www.womenshealth.pl/odzywianie/Zdrowe-przekaski-25-swietnych-pomyslow,5914,1
Wykonaj ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem elementów z wyposażenia pokoju.
- Pozycja wyjściowa siad na krześle, ręce ugięte w łokciach przenieść bokiem w górę do tyłu. Dłonie oparte na potylicy, łokcie szeroko rozwarte na boki. Ruch -głowa uciska na dłonie w tył. Dłonie oporują ruchem w przód. Napięcie mięśni karku i tułowia: walka rąk z głową (wytrzymać 3 sekundy).
- Pozycja wyjściowa -siad na krześle, przenieść ugięte prawe ramię za głowę a lewe ramię za plecy, spleść dłonie, rozciągnąć obręcz barkową i klatkę piersiową, pozostać w tej pozycji 3 sek., powtórzyć 4 razy.
Tydzień obowiązywania (15 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)
Lekcja nr 9
Temat: Wzmacniamy mięśnie brzucha.
Cel i opis lekcji: kształtowanie sprawności fizycznej z akcentem na siłę mm. brzucha
Marsz w miejscu.
Ćwiczenie krok po kroku:
- Stań w pozycji wyprostowanej z lekko rozchylonymi nogami.
- Zacznij powoli stąpać w miejscu, nieznacznie zginając kolana.
- Napinaj mięśnie, głęboko przy tym oddychając.
- Wykonuj marsz przez 2 minuty.
Warto wiedzieć: jeśli po dwóch minutach tego ćwiczenia nadal czujesz się na siłach, możesz przejść płynnie z marszu w lekki trucht.
Skłony z pogłębieniem.
Ćwiczenie krok po kroku:
- Stań w szerokim rozkroku.
- Wyprostuj kręgosłup i napnij mięśnie brzucha.
- Umieść ręce nad głową i spleć ze sobą palce dłoni.
- Oddychaj przez nos powoli i głęboko.
- Dokładnie opuszczaj tułów ku ziemi, próbując przy tym dotknąć obiema dłońmi podłoża.
- Pamiętaj, aby twoje kolana były maksymalnie wyprostowane.
- Pozostań w tej pozycji przez 30 sekund i wykonaj następnie od 5 do 10 powtórzeń.
Warto wiedzieć: jeśli nie jesteś na tyle rozciągnięta/y, by dotykać podłogi mając jednocześnie wyprostowane kolana, możesz pozostawić ręce lekko nad ziemią. Ważne, by nie uginać kolan.
Pajacyki.
Ćwiczenie krok po kroku:
- Podczas ćwiczenia wykonujemy dwa skoki.
- Na początku stań prosto z opuszczonymi luźno rękami i złączonymi nogami.
- Następnie wykonaj pierwszy skok: wyskok w górę, klaśnięcie dłońmi nad głową, opadnięcie na rozstawione nogi (z rękami nadal ponad głową).
- Drugi skok: ponowny wyskok w górę, opadnięcie na złączone nogi, ręce wzdłuż ciała.
- Pamiętaj o wdechu przez nos i wydechu przez usta.
- Powtarzaj naprzemienne skoki od 15 do 20 razy.
- Zachowaj przez całe ćwiczenie wyprostowaną sylwetkę.
Warto wiedzieć: w zależności od kondycji możesz przyspieszyć tempo ćwiczeń i wykonać większą ilość powtórzeń.
Kołyska
Ćwiczenie krok po kroku:
- Ułóż się wygodnie na ziemi (najlepiej miękkim kocu).
- Wyprostuj kręgosłup i wykonaj serię głębokich wdechów i wydechów.
- Umieść luźno ręce po bokach swojego ciała, a nogi zegnij maksymalnie w kolanach, opierając stopy o podłoże.
- Następnie unieś stopy oraz głowę lekko nad ziemię, mocno napinając brzuch – jest to pozycja wyjściowa.
- Zacznij kołysać złączonymi nogami w lewo i w prawo, sięgając równocześnie dłońmi do stóp.
- Ćwicz przez 1 minutę, po czym odpocznij przez 30 sekund. Wykonaj 5 serii tego ćwiczenia.
Warto wiedzieć: kołyska to doskonały trening pobudzający pracę mięśni oraz gwarantujący szybkie i skuteczne efekty.
Unoszenie bioder w podporze bocznym.
Ćwiczenie krok po kroku:
- Połóż się na swoim boku i podeprzyj ciało na przedramieniu, a drugą rękę oprzyj na biodrze.
- Wyprostuj nogi, a stopy ułóż pod kątem 90 stopni.
- Unieś biodra do góry tak, by tułów i nogi tworzyły razem linię prostą.
- Pozostań w tej pozycji od 10 do 20 sekund.
- Powoli opuszczaj biodra w dół, a następnie ponownie unieś je w górę.
- Ćwicz przez 1 minutę, po czym podeprzyj się na drugim boku i wykonuj te same ruchy.
Warto wiedzieć: pamiętaj o regularnym, intensywnym oddechu podczas ćwiczenia.
Spięcia bokserskie.
Ćwiczenie krok po kroku:
- Połóż się na plecach, rozszerz nogi i ugnij je w kolanach, dokładnie opierając całe stopy o podłoże.
- Unieś głowę i ramiona lekko nad ziemię i mocno zepnij brzuch.
- Dłonie zaciśnij w pięści i napnij mięśnie ramion.
- Zacznij skręcać tułów, wykonując naprzemiennie rękami wymachy („ciosy”).
- Wykonaj 30 powtórzeń tego ćwiczenia.
Warto wiedzieć: pamiętaj, aby przez cały czas twoje stopy dotykały podłoża, nie opieraj się także ramionami o ziemię.
Rozciąganie mięśni brzucha.
Ćwiczenie krok po kroku:
- Połóż się na brzuchu, dłonie oprzyj na podłodze na wysokości barków, następnie wyprostuj ręce w łokciach unosząc się do góry.
- Rozluźnij mięśnie brzucha, staraj się aktywnie utrzymywać na wyprostowanych rękach, aby na nich nie „wisieć”, gdyż może to nadmiernie obciążyć kręgosłup lędźwiowy.
Lekcja nr 10
Temat: Ćwiczenia na pośladki i nogi.
Cel i opis lekcji: kształtowanie sprawności fizycznej z akcentem na pośladki i nogi.
1. Unoszenie bioder – Połóż się na ziemi, tak by ręce leżały wzdłuż ciała, a głowa przylegała do podłogi. Następnie ugnij nogi w kolanach opierając stopy o podłoże. Jest to pozycja wyjściowa dla tego ćwiczenia. Weź głęboki wdech i unieś bioderka maksymalnie wysoko, starając się mocno napiąć pośladki. Utrzymaj tę pozycję przez około 3 sekundy, po czym opuść biodra lekko niżej, nie kładąc ich na podłodze. Wykonaj od 10 do 20 powtórzeń w górę i w dół, po czym wróć do pozycji wyjściowej.
2. Zakroki – Stań w pozycji pionowej i dobrze wyprostuj plecy. Wykonaj duży krok w tył, równocześnie opuszczając kolano w dół, tak by lekko dotknęło podłogi. Nogę, która jest z przodu uginaj natomiast tak, by udo i łydka utworzyły razem kąt 90 stopni. Wykonaj w ten sposób około 10 powtórzeń, po czym zmień układ nóg i wykonaj następną serię.
3. Przysiady – Stań w lekkim rozkroku, wyprostuj plecy i wysuń ręce w przód. Będąc w tej pozycji uginaj kolana do momentu, kiedy uda oraz łydki utworzą ze sobą kąt prosty.
Po osiągnięciu tego efektu, wróć do pozycji wyjściowej i wykonaj od 10 do 20 powtórzeń. Pamiętaj, że skuteczność tego ćwiczenia zależy przede wszystkim od układu stóp, które muszą przylegać do podłogi całą podeszwą.
4. Przysiad z wyskokiem – Stań w szerszym rozkroku i dobrze wyprostuj plecy, a następnie ugnij kolana tak jak w przypadku klasycznego przysiadu. Ręce natomiast ugnij w łokciach tak, by dłonie złączyły się ze sobą na wysokości klatki piersiowej. Pozycja ta przypomina tzw. przysiad sumo.Po osiągnięciu omówionej pozycji, odbij się od podłoża i wykonaj skok w górę, rozprostowując przy tym kolana i opuszczając ręce w dół, wzdłuż ciała. Opadając na ziemię, przyjmij bezpośrednio pozycję przysiadu. Wykonaj od 10 do 20 serii naprzemiennych przysiadów i wyskoków, w zależności od kondycji.
Tydzień obowiązywania ( 06 kwietnia – 08 kwietnia 2020 r.)
Lekcja nr 7
Temat. Ćwiczenia rozciągające i ich znaczenie dla organizmu.
Ćwiczenia rozciągające mogą być uprawiane bez względu na wiek, ale wykorzystując je należy kierować się pewnymi zasadami, których lekceważenie może grozić kontuzjami.
Ćwiczenia rozciągające zawsze rozpoczyna rozgrzewka zawierająca proste ćwiczenia, np. marsz, skłony, wymachy rąk, wypady nóg, przysiady, ćwiczenia oddechowe.
Rozciąganie górnej części ciała (mięśnie grzbietowe).
Ćwiczenie nr 1: okrągłe plecy / wklęsłe plecy.
· Ćwiczone mięśnie: mięśnie grzbietu.
· Jak wykonać ćwiczenie: Zacznij od pozycji na czworaka, z rękoma w przedłużeniu ramion (na szerokość ramion) i z kolanami w przedłużeniu bioder (na szerokość bioder). Upewnij się, że Twoje plecy są proste.
· Oddech: Weź wdech i zaokrąglij plecy. Przy wydechu zrób wklęsłe plecy. Poczuj, jak mobilizują się wszystkie kręgi.
· Powtórzenia: 5 razy na zmianę okrągłe plecy/wklęsłe plecy.
Ćwiczenie nr 2 : wyciąganie klatki piersiowej (leżąc na brzuchu, na podłodze).
· Ćwiczone mięśnie: rozciąganie mięśni brzucha i zwiększanie elastyczności pleców.
· Jak wykonać ćwiczenie: Leżysz na brzuchu, z rękoma po obu stronach klatki piersiowej. Odpychasz się od ziemi, tak aby unieść klatkę piersiową. Pamiętaj o opuszczeniu ramion. Patrz przed siebie. Nie wciągaj pośladków. Jeżeli czujesz ucisk w dolnej części kręgosłupa, odklej nieco bardziej uda od ziemi.
· Oddech: Rób wydech podczas unoszenia się.
· Powtórzenia: 5 razy, trzymając za każdym razem pozycję przez 30 sekund.
Rozciąganie dolnej części ciała
Ćwiczenie nr 1: rozciąganie pośladków.
· Ćwiczone mięśnie: mięśnie pośladków (mały, średni i wielki pośladkowy).
· Jak wykonać ćwiczenie: W pozycji leżącej połóż kostkę jednej nogi na kolanie przeciwległej nogi, a następnie (w zależności od stopnia Twojej elastyczności) chwyć tył uda lub piszczel. Przez cały czas trwania ćwiczenia pamiętaj o rozluźnieniu górnej części ciała.
· Oddech: Weź wdech, wydychając w momencie przyciągania kolana do klatki piersiowej.
· Powtórzenia: 3x 30 sekund z każdej strony.
Ćwiczenie nr 2: rozciąganie przywodzicieli
· Jak wykonać ćwiczenie: Leżysz na macie do ćwiczeń i oddalasz nogi od siebie, tak aby znalazły się w jak największym rozkroku, jednocześnie nie tracąc kontaktu ze ścianą. Masz poczuć napięcie po wewnętrznej stronie ud.
· Oddech: Weź wdech, wydychając w momencie rozluźniania nóg leżących po bokach.
Zobacz więcej ćwiczeń na stronie:
https://www.domyos.pl/porady/zwiekszenie-elastycznosci-odpowiedni-zestaw-cwiczen-a_333957
Lekcja nr 8
Temat: Ćwiczenia śródlekcyjne podczas nauki zdalnej zestaw 1.
Cel i opis lekcji: pobudzenie układu krążeniowo-oddechowego, osiągnięcie stanu odprężenia psychicznego i fizycznego, korygowanie postawy ciała poprzez rozciąganie mięśni przykurczonych w czasie siedzenia (mm. klatki piersiowej) i wzmacnianie rozciągniętych mięśni grzbietu, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, zmniejszenie obciążenia analizatora wzrokowego i słuchowego, kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku podczas pracy umysłowej w domu .
Patrz w prawo i w lewo dzieci w staniu rozkrocznym naśladują chwilę przed przejściem przez drogę.
Pajac wesoły dzieci wykonują klaśnięcie w dłonie nad głową i przenoszą ramiona bokiem w dół wykonując klaśnięcie za pośladkami.
Chwiejące się od wiatru drzewa w staniu z ramionami uniesionymi w górę dzieci wykonują swobodne skłony tułowia w bok.
Skaczący pajac dzieci wykonują z postawy podskok do rozkroku z jednoczesnym wznosem ramion w górę i zeskok do postawy z opustem ramion w dół.
Pingwin zabawa ze śpiewem (Ach jak przyjemnie i jak wesoło w pingwina bawić się – raz nóżka lewa raz nóżka prawa, do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy).Jeżeli tej piosenki nie znamy to może być krakowiaczek (cwał bokiem) lub poleczka w przód.
Czas ćwiczeń nie powinien być krótszy niż 2-3 minuty.
Tydzień obowiązywania (30 marca – 03 kwietnia 2020 r.)
Lekcja nr 3
Temat: Ćwiczenia poprawiające koordynację ruchową.
Cel i opis lekcji: Koordynacja ruchowa to niezwykle ważna umiejętność. Pozwala na utrzymanie równowagi, odpowiada za zręczność i zwinność, a także minimalizuje ryzyko wystąpienie kontuzji. Koordynację ruchową trenuje się za pomocą ćwiczeń i powinno się to robić już w najmłodszym wieku.
Wykonaj ćwiczenia na koordynację ruchową:
1. Jaskółka
Jaskółka to ćwiczenia wykonywane jednonóż. Polega na wyciągnięciu rąk przed siebie podczas stania na jednej nodze.
2. Skipy
Skipy to ćwiczenia, które wykorzystuje się podczas kształtowania siły biegowej. Skipy idealnie rozwijają koordynację ruchową, ponieważ podczas ich wykonywania używamy siły nóg i rąk, a do tego musimy dynamicznie się przemieszczać.
3. Skoki na skakance
Skoki na skakance doskonale kształtują koordynację ruchową nie tylko u dzieci. Do tego jest to ćwiczenie zwiększające wydolność aerobową i anaerobową. Podczas skakania na skakance można stale zwiększać intensywność tego ćwiczenia i stosować różne ciekawe triki i utrudnienia, jak skakanie na jednej nodze lub skakanie z krzyżowaniem skakanki.
Zapoznaj się z innymi ćwiczeniami koordynacji ruchowej.
https://www.activemaniak.pl/29494/10-najlepszych-sposobow-poprawienie-koordynacji/ http://idn.org.pl/gdansk/ptsr/ruch_asm/koordyn1.htm
Lekcja nr 4
Temat: Ćwiczenia rozciągające kręgosłup piersiowy i lędźwiowo – krzyżowy.
Cel i opis lekcji: kształtowanie sprawności fizycznej z akcentem na rozciąganie.
Dlaczego warto się rozciągać?
Ćwiczenia na rozciąganie mięśni są dobrą alternatywą dla osób, które nie lubią intensywnego ruchu, gdyż ćwiczenia rozciągające należy wykonywać powoli i dokładnie. Korzyści, jakie dają ćwiczenia rozciągające:wzmocnienie ścięgien, zwiększenie elastyczności mięśni, utrzymanie właściwej postawy ciała, większa sprawność ruchowa, relaks.
Regularne ćwiczenia rozciągające kręgosłup umożliwiają zachowanie prawidłowej postawy ciała, pozwalają także uniknąć kontuzji podczas codziennego wysiłku.
Aby kręgosłup był sprawny należy rozciągać jego mięśnie zarówno w odcinku piersiowym jak i w odcinku lędźwiowo-krzyżowym. Są to także ćwiczenia umożliwiające rozciąganie pleców.
Ćwiczenia rozciągające piersiowy odcinek kręgosłupa.
Ćwiczenie wykonaj rozpoczynając z pozycji tzw ławeczki: uklęknij, dłonie połóż płasko na podłodze, wyprostuj ramiona tak, aby znalazły się w pozycji równoległej do ud. Dłonie przesuwaj do przodu po podłodze, opuszczając tułów w dół i starając się jak najbardziej zbliżyć mostek do podłogi.
Usiądź na piętach, wyprostuj plecy, za plecami złącz dłonie ze sobą na wysokości pośladków, następnie staraj się unieść złączone dłonie jak najwyżej.
Połóż się na lewym boku, zegnij kolana pod kątem prostym, ramiona wyprostuj przed sobą na wysokości ramion, unieś prawą rękę i powoli przenieś ją za plecy. Połóż ją na podłodze, obydwa ramiona powinny znajdować się w linii prostej, w czasie wykonywania ćwiczenia głowę należy odwracać powoli za przenoszoną ręką. Potem wykonaj to samo ćwiczenie kładąc się na prawym boku.
Ćwiczenia rozciągające lędźwiowo-krzyżowy odcinek kręgosłupa.
Połóż się na plecach, nogi unieś do góry, obejmij je pod kolanami, a następnie staraj się przyciągnąć je jak najbliżej klatki piersiowej.
Ponownie połóż się na plecach, z jedną nogą wyprostowaną, a drugą ugiętą w kolanie. Ugiętą nogę obejmij pod kolanem, a następnie wyprostuj i staraj się wytrzymać w tej pozycji 5 sekund. Powtórz to samo ćwiczenie z drugą nogą.
Każde z tych ćwiczeń warto powtórzyć 10 razy.
Lekcja nr 5
Temat: Ćwiczenia śródlekcyjne podczas nauki zdalnej .
Cel i opis lekcji: pobudzenie układu krążeniowo-oddechowego, osiągnięcie stanu odprężenia psychicznego i fizycznego, korygowanie postawy ciała poprzez rozciąganie mięśni przykurczonych w czasie siedzenia (mm. klatki piersiowej) i wzmacnianie rozciągniętych mięśni grzbietu, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, zmniejszenie obciążenia analizatora wzrokowego i słuchowego, kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku podczas pracy umysłowej w domu .
Zabawy do wykonania:
Zegar – dzieci stojąc lub siedzą naśladują tykanie zegara wykonując skłony głową w płaszczyźnie czołowej (tik-tak). Na sygnał wykonują skłony tułowia w lewo i w prawo naśladując wybijanie godziny (bim-bom).
Kwiaty- dzieci stoją z ramionami w bok – płatki kwiata rozchylają się; ramiona złączone nad głową – płatki składają się.
Marionetka – w postawie rozkrocznej dzieci naśladują ruchy marionetki wykonując opady tułowia w przód oraz skłony tułowia w przód i na boki.
Tort- dzieci wciągają powietrze nosem i wydychają długo ustami naśladując zdmuchiwanie świeczek na torcie.
Froterowanie podłogi- dzieci wysuwają jedną nogę w przód na palce i podskokiem zmieniają nogi.
Czas ćwiczeń nie powinien być krótszy niż 2-3 minuty
Lekcja nr 6
Temat lekcji: Ćwiczenia koordynacyjno- ruchowe przy muzyce, wzmacniamy mięśnie dolnej partii ciała.
Cel i opis lekcji: Kształcenie poczucia rytmu. Polepszenie koordynacji lewa – prawa strona ciała, rozładowanie zmęczenia i napięcia, kształcenie zdolności rytmiczno – tanecznych. Wzmacnianie mięśni kończyn dolnych.
Rozgrzewka:
https://www.youtube.com/watch?v=HBBDAmBlCiY
Po rozgrzewce wykonaj:
Skip A w miejscu 2x30s
Naprzemienne wypady nóg w tył 2×20
Bieg bokserski 2x30s
Skakanie na skakance 2×30 poskoków lub skok z miejsca 2×10 (przyjmij pozycję półprzysiadu i z tej pozycji przeskocz w przód jak najdalej potrafisz. Obróć się i znowu wykonaj długi skok.
Przysiady z podskokiem 2x 10
Ćwiczenia rozciągające:
https://www.youtube.com/watch?v=XIKymKKs_WM
Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)
Lekcja nr 1
Temat: Zasady zdrowego żywienia a aktywność fizyczna na co dzień.
Cele i opis lekcji: Zapoznanie z zasadami budowy piramidy żywienia i aktywności fizycznej.
Zapoznaj się z linkami podanymi poniżej, a następnie wykonaj zestawy ćwiczeń.
Przykładowe jadłospisy:
https://onedaymore.pl/blog/zdrowe-menu-pokocha-je-kazde-dziecko/
Piramida żywienia:
https://dietetycy.org.pl/piramida-zywieniowa-2017-opisem/
Dobierz ćwiczenia w w zależności od panujących warunków i możliwości.
Przykładowe zestawy ćwiczeń:
- Pozycja wyjściowa siad na krześle, ręce ugięte w łokciach wzniesione bokiem do góry. Spleść dłonie nad głową i wyprostować ręce w łokciach. Ruch wyprostować się i wyciągnąć, wywijając splecione dłonie ich wnętrzem do sufitu (wytrzymać 3 sekundy). Powtórzyć 1-2 razy (wdech powietrza w czasie wznosu rąk do góry i wydłużania tułowia, wydech podczas opuszczania rąk, łokcie z boku tułowia).
- Pozycja wyjściowa -plecy oparte o krzesło, pośladki dosunięte do oparcia krzesła, nogi lekko rozstawione. Ręce ugięte w łokciach przenieść bokiem do tyłu za oparcie krzesła. Połączyć dłonie na wysokości odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Ruch Przesuwać dłonie w górę po osi kręgosłupa ściągając łopatki (wdech). Opuścić dłonie na wysokość lędźwi (wydech). Nie wychylać głowy do przodu. Ruch: góra -dół (2-3razy).
Lekcja nr 2
Temat: Zabawy oswajające z piłką ręczną.
Cel i opis lekcji: Kształtowanie szybkości i koordynacji ruchowej, sprawności specjalnej do piłki ręcznej, znaczenie poprawnego wykonania ćwiczenia przez ucznia.
Rozgrzewka:
- W staniu krążenie ramion w przód i w tył.(10x w przód, 10x w tył)
- W staniu skłony w przód, nogi wyprostowane, ręce dotykają stóp.( wytrzymać 3 sek. 5x)
- W staniu w małym rozkroku –luźne skręty tułowia , wodzenie wzrokiem za rękoma.( 5 na jedną stronę 5 na drugą stronę)
- W siadzie klęcznym –opad tułowia w przód-mycie podłogi. (5x)
- W siadzie skrzyżnym –skłony głową w prawo ,lewo, w przód, w tył.( 5 na jedną stronę 5 na drugą stronę)
- W leżeniu na plecach –naprzemienne unoszenie nóg do góry, pupa leży na podłodze.(20sek.)
- W leżeniu na brzuchu-unoszenie rąk i barków do góry „Patrzenie przez lornetkę.(10x)
- W leżeniu na plecach –oddychanie nosem (wdech i wydech 3 razy).
Z piłkami (wiemy, że nie posiadacie piłek możecie wykorzystać rolkę papieru toaletowego, piłkę do tenisa):
- Podrzucanie piłki w górę i chwyt oburącz i jednorącz w miejscu, w chodzie, w biegu.(8x)
- Rzut piłki w górę i chwyt po wykonaniu obrotu, kilkakrotnym klaśnięciu, wykonaniu siadu skrzyżnego, przysiadu podpartego.(8x)
- Stanie w rozkroku, skłon tułowia w przód i rzut piłki tak, aby spadła z przodu.(8x)
- W staniu rzucenie piłki pod kolanem nogi wzniesionej i złapanie oburącz.(8x)
- W siadzie-nogi lekko ugięte w kolanach, piłka między stopami-podrzucanie piłki stopami i łapanie jej rękoma.(8x)
- Siad skrzyżny-podrzucanie piłki z ręki do ręki nad głową.(8x)
- W leżeniu przodem-okrężne podawanie piłki z ręki do ręki o ramionach wyprostowanych.(8x)
Oczywiście trochę emocji dla Was pod tytułem – „Piłkarze ręczni Mistrzowie Horrorów.
https://www.youtube.com/watch?v=2azPhS-HaxU
19.03.2020 r.
Każde z poniższych ćwiczeń wykonujemy przez 20 sekund z bardzo wysoką intensywnością, po czym następuje faza odpoczynku trwająca 10 sekund i przejście do kolejnego ćwiczenia. Te 8 ćwiczeń to jedna seria. Serii podczas jednego treningu wykonaj 1-5 w zależności od swoich możliwości.
Ważne! Pamiętaj, że przed rozpoczęciem tak intensywnego wysiłku musisz wykonać minimum 10 minutową rozgrzewkę.
Seria 1
- Marsz z wysokim unoszeniem kolan.
- Podskoki wykroczno-rozkroczne (zrób wykrok jedną nogą do przodu, wyprostuj się, napnij brzuch i przeskocz, zmieniając nogi. Wykonuj ten ruch w maksymalnym dla Ciebie tempie ).
- Półprzysiady z wyskokiem.
- W leżeniu tyłem „nożyce” pionowe.
- W leżeniu tyłem „rowerek”.
- W leżeniu przodem wznos i opad tułowia „superman” (nogi trzymaj prosto, ręce wyciągnij maksymalnie przed siebie).
- Klęk podparty wznos prawej ręki i lewej nogi (prosta ręka i noga w górze i tak wytrzymaj 20s.).
- Ćwiczenie jak wyżej tylko zmiana stron : lewa ręka i prawa noga.
Jeszcze jedna alternatywa spędzania aktywnie czasu w domu, to sport przez zabawę.
Jak najbardziej możecie zaprosić do niej rodziców i rodzeństwo. Miłej aktywnej zabawy.
W linku zostały zawarte trzy zabawy takie jak:
- Ruletka wylosuj zadanie i ćwicz,
- Odkryj kartę i ćwicz,
- Rozdaj kartę i ćwicz oraz rozgrzewka.
https://damianrudnik.com/lekcja-wf-w-domu-zagraj-i-cwicz-podstawowka-i-liceum/
Rozluźnienie – zestaw ćwiczeń rozciągających po treningu.
https://www.youtube.com/watch?v=zn9M1BADSpw
23.03.2020 r.
Dzisiaj mamy dla Was zestaw ćwiczeń wzmacniających.
- 8×8 pompek szerokich (tzn. dłonie szerzej niż barki); między seriami:
45 sekund przerwy – wzmacnianie mięśni pleców, brzucha, obręczy kończyny górnej i klatki piersiowej. - 6×8 wyskoków z przysiadu do strzałki (przysiad – dłonie na podłożu, wyskok ręce – złączone, wyprostowane nad głową) ; między seriami:
45 sekund przerwy – wzmacnianie mięśni nóg i mięśni obręczy kończyny dolnej. - 7×12 grzbietów (leżenie przodem – na brzuchu, ręce na karku, nogi na podłożu, podnosimy głowę i tułów kierując wzrok na sufit) ; między seriami:
45 sekund przerwy – wzmacnianie mięśni grzbietu (głównie prostownik grzbietu) - 8×15 brzuszków (ręce splecione na karku, nogi ugięte pod kontem prostym) między seriami:
45 sekund przerwy – wzmacnianie mięśni brzucha - 10×1 minuta skakania na skakance (45 sekund przerwy między seriami) – wzmacniamy mięśnie kończyn dolnych i rozwijamy koordynacje ruchową
- 10×6 scyzoryków (45 sekund przerwy między seriami) (leżąc na plecach ręce złożone do strzałki – złączone, wyprostowane za głową, nogi spotykają się z rękami w najwyższym możliwym punkcie) – wzmacniamy mięśnie posturalne i mięśnie brzucha
- 6×6 pompek wąskich ( dłonie na szerokość barków, łokcie blisko ciała) (45 sekund przerwy między seriami) – wzmacniamy mięśnie obręczy kończyny górnej, mięsień najszerszy grzbietu (pot. motyle), mięśnie trzygłowe ramienia (pot. triceps).
Pamiętajcie!!! Po wykonaniu zadań siłowych zalecane jest poświęcić około 10 minut na rozciąganie mięśni.
Oczywiście jest i inna alternatywa dla Was spędzenia aktywnie czasu.
- Poniższy link ZUMBA KIDS – Electronic Song – Minions to dużo ruchu przy muzyce , zapraszamy do wspólnego tańca i naśladowania kroków:
https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w
- Wiemy , że gimnastyka jest potrzebna. Nie wszyscy ją lubią ale dobrze jest trochę czasu poświęcić i na to.
Ten link to pomoc przy tego rodzaju ćwiczeniach.
https://www.youtube.com/watch?v=eiHGj8Tuo-I
- Zapraszamy do obejrzenia tego linku i ćwiczenia razem w domu lub na dworze. Link przedstawia proste ćwiczenia dla początkujących. Więc do boju!
https://www.youtube.com/watch?v=wFgZRt1Kyf8
- Również dla początkujących i bez kondycji a jednak do podtrzymania formy, kto da rade!
Ten link jest właśnie dla Ciebie.