Kontakt do nauczyciela
Elżbieta Pośnik: elzbieta.posnik@sp2gk.onmicrosoft.com
Drodzy Uczniowie klas czwartych, poniżej znajdziecie wskazówki dotyczące przesyłania wskazanych prac z przyrody oraz materiał z przedmiotu na kolejny tydzień.
INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZESYŁANIA PRAC:
- Do sprawdzenia przesyłacie tylko te prace, które będą przeze mnie wskazane.
- Na odesłanie pracy macie tydzień od dnia, w którym odbywa się dana lekcja. Oznacza to, że jeżeli lekcja wypada w poniedziałek to pracę należy odesłać do kolejnego poniedziałku, jeśli w czwartek to do kolejnego czwartku.
- Jeżeli nie możecie odesłać pracy w danym terminie to koniecznie skontaktujcie się ze mną.
Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)
Lekcja 23
Temat : Jak się orientować w terenie ?
Cel : utrwalę kierunki geograficzne, nauczę się orientować plan lub mapę za pomocą kompasu oraz za pomocą obiektów w terenie.
Zadania do wykonania
- Na początku lekcji przypomnimy sobie kierunki geograficzne. W tym celu obejrzyjcie film :
https://www.youtube.com/watch?v=X5Z1Nt5tF5U
- Zapoznajcie się z wiadomościami zawartymi w e-podręczniku na s. 30 , 31, 32.
https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Tajemnice-przyrody-4-podrecznik_2/#p=10
- Aby dowiedzieć się, jak zorientować mapę za pomocą kompasu oraz za pomocą obiektów w okolicy obejrzyjcie film edukacyjny : https://www.youtube.com/watch?v=Pc3mCMVYFQQ
- Napiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji.
- W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 2 s.21 oraz ćw. 3 s.22.
Materiały : zeszyt, zeszyt ćwiczeń, e-podręcznik, filmy edukacyjne.
Lekcja 24
Temat : Jak czytamy plany i mapy – utrwalenie wiadomości. Planujemy bezpieczne wakacje.
Cel : utrwalę umiejętność czytania planów i map, poznam zasady bezpiecznego wypoczynku podczas wakacji.
Zadania do wykonania
- Na podstawie zdobytych już wiadomości w zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 4 s.19 oraz ćw. 1 s.20.
- Napiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji.
- Poznajcie krajobrazy Polski. W tym celu obejrzyjcie film „ Wędrówki z mapą – krajobrazy Polski.”
https://www.youtube.com/watch?v=fTAKRwHG09I
- Zbliżają się wakacje, pamiętajmy o zasadach bezpiecznego spędzania wakacji letnich.
Materiały : zeszyt, zeszyt ćwiczeń, film edukacyjny, strona internetowa.
*Wersja do wydruku: lekcja 23 i lekcja 24
Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)
Lekcja 21
Temat : Co to jest plan ?
Cel : dowiem się co to jest plan i skala, nauczę się rysować plan przedmiotu w skali.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie uważnie wiadomości z podręcznika na s. 128-131.
Jeżeli oddaliście już podręczniki do biblioteki, skorzystajcie z e- podręcznika s. 23 – 26.
https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Tajemnice-przyrody-4-podrecznik_2/#p=10
- Aby lepiej zrozumieć co to jest skala obejrzyjcie filmy :
– „ Skala – wprowadzenie”.
https://www.youtube.com/watch?v=u77UY0LQb4U
– „ Rodzaje skali”.
https://www.youtube.com/watch?v=2HSryPZ6U_E
- W zeszytach napiszcie temat, cel lekcji oraz przepiszcie podane niżej punkty.
- Plan to obraz widzianego z góry przedmiotu, pomieszczenia lub niewielkiego obszaru, narysowany na płaskiej powierzchni w pomniejszeniu, czyli skali.
- Skala informuje ile razy zostały pomniejszone rzeczywiste wymiary obiektów i odległości.
- Rodzaje skali :
– liczbowa
– mianowana
– podziałka liniowa
- W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw.1,2 s. 15.
- W zeszytach narysujcie plan biurka ( lub stołu ) w wybranym przez siebie pomniejszeniu (skali). Pamiętajcie o zapisaniu skali obok planu.
Materiały : zeszyt, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, filmy edukacyjne, miarka, linijka, ołówek.
Lekcja 22
Temat : Czytamy plan miasta i mapę turystyczną.
Cel : dowiem się co to jest mapa oraz poznam jej elementy.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie uważnie wiadomości z podręcznika s.132 – 134.
Jeżeli oddaliście już podręczniki do biblioteki, skorzystajcie z e- podręcznika s. 27 – 29.
https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Tajemnice-przyrody-4-podrecznik_2/#p=10
- Napiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz przepiszcie punkty zamieszczone poniżej.
- Mapa jest obrazem widzianego z góry dużego obszaru lub całej Ziemi przedstawionym na płaskiej powierzchni, w pomniejszeniu.
- Elementy planu i mapy :
– tytuł,
– informacja o skali,
– legenda.
- Legenda – to zestawienie wszystkich użytych na mapie znaków
wraz z ich wyjaśnieniem.
- W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 1,2 s.17 oraz ćw. 3s.18.
Materiały :zeszyt, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, film edukacyjny.
Dowiedz się więcej
https://www.youtube.com/watch?v=LvxPdnza3bo
*Wersja do wydruku: lekcja 21 i lekcja 22
Tydzień obowiązywania (8 czerwca – 12 czerwca 2020 r.)
Lekcja 20
Temat : Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie – podsumowanie działu 7.
Cel : utrwalę i uzupełnię wiadomości z działu 7.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie „ Podsumowanie działu 7” s. 202, 203, 204 w podręczniku.
- Zapiszcie w zeszytach temat oraz cel lekcji.
- Obejrzyjcie filmy :
– Warunki życia w wodzie.
https://www.youtube.com/watch?v=uRQ_H1mS9IA
– Środowiska życia organizmów. Warunki życia na lądzie.
https://www.youtube.com/watch?v=twtmYN6uflc
- Na podstawie przeczytanego tekstu, wiadomości zdobytych w czasie ostatnich lekcji oraz obejrzanych filmów w zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw.1 s.120, ćw. 2,3 s.121 oraz ćw.4 s. 122.
Materiały : zeszyt, podręcznik, zeszyt ćwiczeń.
Powodzenia !
*Wersja do wydruku: lekcja 20
Tydzień obowiązywania (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)
Lekcja 18
Temat : Poznajemy rośliny zbożowe.
Cel : poznam nazwy roślin zbożowych oraz ich wykorzystanie.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie wiadomości z podręcznika s. 198 i 199.
- Napiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji i przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.
1. Rośliny zbożowe
– pszenica (mąka),
– żyto (mąka),
– jęczmień (kasza, płatki),
– owies (kasza, płatki),
– kukurydza (mąka, kasza, płatki).
2. Zboża ozime – zboża wysiewane jesienią.
3. Zboża jare – zboża wysiewane wiosną.
- W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 1, 2 s.118.
- Sprawdźcie, czy potraficie rozpoznawać zboża. Rozwiążcie quiz :
http://testwiedzy.pl/game/end/29200.html
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, quiz.
Lekcja 19
Temat : Na polu uprawnym.
Cel : poznam rośliny uprawiane na polach oraz ich wykorzystanie.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie wiadomości zamieszczone w podręczniku na s.200 oraz 201.
- Obejrzyjcie film :
https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4
- Napiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz przepiszcie punkty zamieszczone poniżej.
- Rośliny warzywne : ziemniaki, buraki, marchew, pietruszka, kapusta, cebula.
- Rośliny oleiste : rzepak, słonecznik, len.
- Na podstawie wiadomości z lekcji wykonajcie polecenia.
- Wymień nazwy trzech zwierząt nazywanych szkodnikami upraw.
- Wymień nazwy trzech zwierząt odżywiających się szkodnikami upraw.
- W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 3, 4 s.119.
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, film edukacyjny.
*Wersja do wydruku: lekcja 18 i lekcja 19
Tydzień obowiązywania (25 maja – 29 maja 2020 r.)
Lekcja 16
Temat: Poznajemy drzewa liściaste.
Cel : poznam charakterystyczne drzewa liściaste występujące w Polsce.
Zadania do wykonania
- Zapoznajcie się z wiadomościami zamieszczonymi w podręczniku na s.190 i 191. Zwróćcie uwagę na kształt liści oraz owoce poszczególnych drzew.
- Przeczytajcie informację „ Dowiedz się więcej” zamieszczoną w podręczniku na s.192.
- Napiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji.
Wyjaśnijcie w zeszycie co to są bory, grądy, łęgi i buczyny.
- W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw.1 s.113 oraz 5 s.115.
- A teraz czas na sprawdzenie wiadomości. Rozpoznaj drzewa po liściach.
Rozwiąż quiz :
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, quiz.
Lekcja 17
Temat: Na łące.
Cel : poznam rośliny i zwierzęta żyjące na łące oraz znaczenie łąk dla człowieka.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie wiadomości zamieszczone w podręczniku na s.193 – 197.
- Zapoznajcie się z prezentacją „Łąka jako środowisko życia organizmów”.
https://www.youtube.com/watch?v=aoBIN5s3CU0
- Zapiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji, a następnie wypiszcie po 5 nazw organizmów roślinnych i zwierzęcych występujących na łące.
- W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 2 s.116.
- PRACA DOMOWA DO PRZESŁANIA DO 4 CZERWCA: Napiszcie w zeszycie pracę na temat „Jakie znaczenie mają łąki dla człowieka ?”
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, prezentacja
Dla chętnych : Ćw. 1 s.116 oraz ćw. 3 s.117.
*Wersja do wydruku: lekcja 16 i lekcja 17
Tydzień obowiązywania (18 maja – 22 maja 2020 r.)
Lekcja 14
Temat : Jakie organizmy spotykamy w lesie ?
Cel : poznam podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w poszczególnych warstwach lasu oraz pospolite grzyby jadalne i trujące.
Zadania do wykonania
- Napiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz poniższe punkty.
- Rośliny i zwierzęta żyjące w poszczególnych warstwach lasu.
- Grzyby jadalne ( np. borowik szlachetny, podgrzybek brunatny).
- Grzyby trujące ( np. muchomor sromotnikowy, muchomor wiosenny).
- Zasady zachowania w lesie.
- Przeczytajcie wiadomości z podręcznika s.182, 183, 185 oraz 186.
- Poznajcie grzyby jadalne i trujące – zapoznajcie się z prezentacją :
https://slideplayer.pl/slide/10903998/
- Wykonajcie w zeszytach ćwiczeń ćw. 4 s. 111 oraz ćw. 6 s. 112.
- Wykonajcie w zeszytach poniższe ćwiczenie
Ćwiczenie:
Przyporządkuj podane przykłady zwierząt do odpowiednich warstw lasu: ściółka, runo, podszyt, korony drzew:
dżdżownica …………………………….
dzięcioł …………………………………
żmija ……………………………………
wilk …………………………………….
kuna …………………………………….
wiewiórka ………………………………
żuk…………………………………………
ślimak…………………………………..
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, prezentacja
Lekcja 15
Temat: Poznajemy drzewa iglaste.
Cel : poznam charakterystyczne drzewa iglaste oraz rodzaje lasów.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie wiadomości w podręczniku s.187, 188, 189, 192.
- Zapoznajcie się z prezentacją dotyczącą rodzajów lasów w Polsce
https://www.slideserve.com/roy/rodzaje-las-w-w-polsce
- Napiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz poniższą notatkę.
Rodzaje lasów w zależności od rosnących w nich drzew :
– lasy iglaste,
– lasy liściaste,
– lasy mieszane.
- Następnie napiszcie w zeszycie nazwy drzew iglastych.
- W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 2 s.114 oraz ćw. 4 s. 115.
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, prezentacja
*Wersja do wydruku: lekcja 14 i lekcja 15
Tydzień obowiązywania (11 maja – 15 maja 2020 r.)
Lekcja 12
Temat : Warunki życia na lądzie.
Cel : poznam czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia.
Zadania do wykonania:
- Zapoznajcie się z prezentacją „ Warunki życia na lądzie”.
https://www.youtube.com/watch?v=twtmYN6uflc
- Przeczytajcie wiadomości z podręcznika s.177 – 180.
- Zapiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz poniższą notatkę.
- Warunki życia na lądzie :
– ograniczony dostęp do wody,
– duże zmiany temperatury,
– silne oddziaływanie wiatru,
– duża ilość światła i tlenu.
- W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćwiczenie 1,2 s. 108.
- Praca domowa do przesłania do 19.05.2020 r.
Na podstawie wiadomości z dzisiejszej lekcji napiszcie w zeszycie w jaki sposób rośliny i zwierzęta radzą sobie ze zbyt niską lub zbyt wysoką temperaturą.
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.
Lekcja 13
Temat : Poznajemy budowę lasu i panujące w nim warunki.
Cel : poznam nazwy warstw lasu oraz warunki tam panujące.
Zadania do wykonania
- Zapoznajcie się z prezentacją „Warstwy lasu”.
https://www.youtube.com/watch?v=RC7oxv8Ndj0
- Przeczytajcie wiadomości zawarte w podręczniku na s.181, 182 i 184.
- Przepiszcie do zeszytu temat, cel lekcji oraz poniższą notatkę.
Warstwy lasu :
– ściółka,
– runo leśne,
– podszyt,
– korony drzew.
- W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćwiczenie 1,2 s. 110 oraz ćwiczenie 3 s. 111.
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.
*Wersja do wydruku: lekcja 12 i lekcja 13
Tydzień obowiązywania (4 maja – 8 maja 2020 r.)
W tym tygodniu poznamy warunki życia w jeziorze. Zapraszam do nowej aktywności przyrodniczej.
Lekcja 10
Temat : Poznajemy warunki życia w jeziorze – strefa przybrzeżna.
Cel : poznam strefy życia w jeziorze oraz organizmy zamieszkujące strefę przybrzeżną.
Zadania do wykonania
- Zapoznajcie się z wiadomościami zamieszczonymi w podręczniku na s.171,172,173. (Zapamiętajcie – najgłębsze jezioro w Polsce to Hańcza. Jego głębokość szacuje się na 106-113 m. )
- Zapiszcie w zeszycie temat oraz cel lekcji, a następnie przepiszcie poniższą notatkę.
1.W dużych i głębokich jeziorach wyróżniamy następujące strefy życia :
– strefę przybrzeżną,
– otwartej toni,
– wód głębokich.
2.Cechy strefy przybrzeżnej :
– światło słoneczne dociera aż do dna,
-woda jest dobrze natleniona i stale zaopatrywana w sole mineralne spływające wraz z wodami deszczowymi,
-duże zmiany temperatury w ciągu dnia oraz całego roku,
-występuje tu najwięcej roślin i zwierząt.
- Na podstawie zdobytych wiadomości napiszcie w zeszycie jakie grupy roślin oraz jakie zwierzęta żyją w strefie przybrzeżnej jeziora.
- W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 3 s.106.
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.
Lekcja 11
Temat : Poznajemy warunki życia w jeziorze – strefa otwartej toni i wód głębokich.
Cel : poznam warunki życia w strefie otwartej toni i wód głębokich.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie wiadomości w podręczniku na s.173 oraz s.176, a następnie przyjrzyjcie się ilustracji zamieszczonej w podręczniku na s.174 i s.175.
- Zapiszcie z zeszycie temat i cel lekcji, a następnie przepiszcie poniższą notatkę.
- Strefa otwartej toni
– sięga do głębokości, do której docierają promienie słoneczne,
– wraz z głębokością zmniejsza się ilość światła oraz zawartość tlenu i
spada temperatura wody,
– organizmy – plankton, nieliczne ryby np. okoń, sandacz, rośliny
pływające.
- Strefa wód głębokich
– obejmuje obszar dna jeziora, do którego nie dociera światło słoneczne,
– tlenu rozpuszczonego w wodzie jest bardzo mało,
– brak roślin, zwierzęta żywią się opadającymi szczątkami roślin lub mniejszymi zwierzętami,
– w tej strefie żyją rureczniki, małże, niektóre ryby np. leszcz, sieja.
- W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 1 s.105 oraz ćw. 4 s.107.
Ćw. 4 s.107 prześlijcie do nauczyciela przyrody do 14.05.2020 r.
Materiały : podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.
Aby lepiej poznać warunki życia w jeziorze zachęcam do obejrzenia filmu.
https://www.youtube.com/watch?v=kW0v7yvcLZA
*Wersja do wydruku: lekcja 10 i lekcja 11
Tydzień obowiązywania – (27 kwietnia – 30 kwietnia 2020 r.)
Lekcja 8
Temat : Z biegiem rzeki – górny bieg.
Cel : Poznam elementy rzeki oraz cechy jej górnego biegu.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie z podręcznika wiadomości na temat górnego biegu rzeki s. 166,167,168.
- Otwórzcie zeszyty, przepiszcie temat oraz cel lekcji, a następnie wykonajcie rysunek przedstawiony w podręczniku na dole s.166.
- Przepiszcie do zeszytu poniższą notatkę.
Cechy górnego biegu rzeki :
– duża szybkość płynącej wody,
– wąskie koryto,
– kamieniste dno.
- Wypiszcie w zeszycie rośliny i zwierzęta, jakie występują w górnym biegu rzeki.
Materiały: Podręcznik, zeszyt, kredki
Dowiedz się więcej: https://epodreczniki.pl/a/nad-brzegiem-rzeki/DWLiG7nYG
Lekcja 9
Temat : Z biegiem rzeki – bieg środkowy i dolny.
Cel : Poznam cechy środkowego i dolnego biegu rzeki.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie wiadomości z podręcznika s.168,169,170.
- Napiszcie w zeszycie temat, cel lekcji oraz poniższą notatkę
1.Cechy środkowego biegu rzeki
– średnia szybkość płynącej wody,
– szersze koryto i bardziej kręte niż w biegu górnym,
– dno pokryte piaskiem i żwirem,
– ryby : brzana, świnka, okoń.
2.Cechy dolnego biegu rzeki :
– woda płynie wolno,
– koryto szerokie,
– dno pokryte piaskiem i mułem,
– ryby : leszcz, karp, płoć, szczupak.
Wykonajcie w zeszycie poniższe ćwiczenie i obowiązkowo prześlijcie je do mnie do 07.05.2020 r.
Uzupełnij tabelę informacjami na temat wybranego przez siebie biegu rzeki.
Bieg rzeki: …………………………….. Kraina: ……………………………………….
Szerokość koryta | |
Szybkość płynącej wody | |
Siła płynącej wody | |
Pokrycie dna | |
Przykłady zwierząt i ich przystosowań do warunków życia w tym odcinku rzeki |
Materiały: Podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, karta pracy
Dla chętnych: Ćwiczenie 1 s.103
Dowiedz się więcej:
https://epodreczniki.pl/a/z-biegiem-rzeki/Da0CgtEy1
*Wersja do wydruku: lekcja 8 i lekcja 9
Tydzień obowiązywania – (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)
Drodzy Uczniowie, zaczynamy przygodę z nowym rozdziałem. Będziemy odkrywać tajemnice życia w wodzie i na lądzie. Powodzenia !
Lekcja 6
Temat : Poznajemy warunki życia w wodzie.
Cel : Poznam czynniki warunkujące życie w wodzie.
Zadania do wykonania:
- Przeczytajcie tekst z podręcznika s. 163 – 165.
- Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji, a następnie przepiszcie poniższe punkty.
1. Cechy środowiska wodnego :
– duży opór wody,
– ograniczona ilość tlenu i światła,
– niewielkie wahania temperatury.
2. Plankton – organizmy unoszone przez wodę, które nie potrafią przeciwstawić się jej ruchom. Należą do nich drobne rośliny (np. toczek, skrętnica) i zwierzęta (np. rozwielitki, oczliki).
3.Większość zwierząt wodnych oddycha całą powierzchnią ciała lub za pomocą skrzeli.
- Wyjaśnijcie w zeszycie dzięki czemu zwierzęta wodne mogą przetrwać zimę.
- Wykonajcie w zeszycie ćwiczeń ćw. 3 s.102.
Materiały: Podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.
Dla chętnych:
22 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Wszyscy powinniśmy troszczyć się o naszą planetę. Zachęcam do wykonania plakatu „ Chrońmy naszą planetę Ziemię”. Następnie zróbcie zdjęcie swojej pracy i prześlijcie na adres mailowy nauczyciela przyrody ( do 27 kwietnia ).
Dowiedz się więcej:
http://www.aquawiadomosci.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=282
Lekcja 7
Temat : Poznajemy przystosowania ryb do życia w wodzie.
Cel : Poznam formy przystosowania ryb do życia w wodzie.
Zadania do wykonania:
- Obejrzyjcie prezentację multimedialną
https://prezi.com/vd2apg-2jawf/przystosowanie-ryb-do-zycia-w-wodzie/
- Przeczytajcie tekst z podręcznika s. 162.
- Napiszcie w zeszycie temat i cel lekcji, a następnie na podstawie zdobytych wiadomości wypiszcie cechy, które umożliwiają rybom życie w wodzie. Zróbcie zdjęcie swojej pracy w zeszycie i OBOWIĄZKOWO PRZEŚLIJCIE na adres mailowy nauczyciela przyrody. ( do 30 kwietnia )
- W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 1,2 s.101.
Materiały: Podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń.
Dla chętnych: Ćw. 4 s.102
*Wersja do wydruku: lekcja 6 i lekcja 7
Tydzień obowiązywania – (15 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)
Drodzy Uczniowie klas czwartych, na dzisiejszej lekcji utrwalimy wiadomości na temat krajobrazu najbliższej okolicy.
Lekcja 5
Temat : Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy – podsumowanie działu 6.
Cel i opis lekcji : Utrwalę i uzupełnię wiadomości z działu 6.
Zadania do wykonania
- Otwórzcie podręczniki i przeczytajcie wiadomości podsumowujące na s. 159 oraz 160.
- Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji.
- Rozwiążcie zadania utrwalające w zeszycie ćwiczeń – ćw. 1, 2 s. 98 oraz ćw. 3, 4 s. 99. (W razie wątpliwości skorzystajcie z podręcznika).
Materiały: podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń
Praca dla chętnych: Ćw. 6 s. 100
*Wersja do wydruku: lekcja 5
Tydzień obowiązywania – (6 kwietnia – 8 kwietnia 2020 r.)
Lekcja 4
Temat : Poznajemy polskie parki narodowe.
Cel i opis lekcji : Poznam nazwy i położenie parków narodowych w Polsce, nauczę się korzystać z mapy.
Zadania do wykonania:
- Na początku zapoznajcie się z filmem, na którym poznacie polskie parki narodowe:
https://www.kampinoski-pn.gov.pl/aktualnosci/wydarzenia/841-filmy-o-polskich-parkach-narodowych
- Na podstawie mapki zamieszczonej w podręczniku na s. 157 zapiszcie w zeszycie nazwy parków narodowych w Polsce.
- Napiszcie w zeszycie, w jaki sposób należy zachowywać się na obszarach chronionych?
- W zeszytach ćwiczeń wykonajcie ćw. 4 s. 97
Materiały – podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń
Praca dla chętnych:
Na kartce A4 opisz według podanych punktów dowolnie wybrany park narodowy. Wykorzystaj różne źródła informacji.
- Położenie geograficzne.
- Gatunki chronione.
- Pomniki przyrody.
- Osobliwości przyrody.
Wykonane dodatkowe prace włóżcie do przygotowanej specjalnie w tym celu teczki lub koszulki. Sprawdzę je po powrocie do szkoły.
*Wersja do wydruku: lekcja 4
Data publikacji – 30.03.2020 r.
Tydzień obowiązywania – (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)
Drodzy Uczniowie,
zachęcam Was do nowej aktywności przyrodniczej.
Lekcja 2
Temat : Krajobraz wczoraj i dziś.
Cel : Przypomnę sobie pojęcie krajobraz oraz nauczę się dostrzegać, jakie zmiany zaszły w krajobrazie najbliższej okolicy.
Opis – na tej lekcji dowiecie się w jaki sposób człowiek od wieków przekształca krajobraz.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie tekst z podręcznika s.151 – 154.
- Zapiszcie w zeszytach temat, cel lekcji oraz przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.
- Największe zmiany w krajobrazie zaszły od czasu, gdy nastąpił gwałtowny rozwój przemysłu.
- Źródła informacji o tym, jak wyglądała okolica w przeszłości, to między innymi opowieści dziadków i rodziców oraz stare fotografie, pocztówki, plany i mapy.
- Nazwy miejscowości pochodzą miedzy innymi od: położenia geograficznego, nazwiska założyciela, zawodu uprawianego niegdyś przez mieszkańców lub dni targowych w tygodniu.
- Na obszarach zniszczonych przez człowieka możliwa jest rekultywacja, czyli odnowienie elementów krajobrazu.
- W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 1, 2 s.94.
Materiały : podręcznik, zeszyt ćwiczeń
Praca domowa (do sprawdzenia)
Napisz w zeszycie, zrób zdjęcie ( wyraźne ) i wyślij mailem do nauczyciela na adres elzbieta.posnik@onet.pl
Podaj dwa przykłady zmian w krajobrazie najbliższej okolicy. Jaki mają one wpływ na wygląd twojej okolicy ?
Dowiedz się więcej
http://joannawieczorek.pl/wp-content/uploads/2020/03/Krajobraz-wczoraj-i-dzi%C5%9B_a-2.pdf
Lekcja 3
Temat : Obszary i obiekty chronione.
Cel : Poznam formy ochrony przyrody w Polsce.
Opis lekcji – lekcja dotyczy ochrony obszarów cennych przyrodniczo, dowiecie się, jakie są obiekty i obszary chronione w Polsce.
Zadania do wykonania
- Przeczytajcie tekst z podręcznika s.155 – 158.
- Przepiszcie do zeszytu temat i cel lekcji oraz poniższą notatkę.
Rodzaje obszarów i obiektów chronionych :
– parki narodowe,
– rezerwaty przyrody,
– parki krajobrazowe,
– pomniki przyrody.
- Na podstawie przeczytanego w podręczniku tekstu wyjaśnijcie w zeszycie, na czym polegają całkowita i czynna ochrona danego obszaru.
- W zeszycie ćwiczeń wykonajcie ćw. 1 s. 96.
Materiały : podręcznik, zeszyt ćwiczeń
Dowiedz się więcej
https://epodreczniki.pl/a/formy-ochrony-przyrody-w-polsce/DPjHm6d1y
Powodzenia !
*Wersja do wydruku: lekcja 2 i lekcja 3
Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)
Witam Was, drodzy Uczniowie klas czwartych i zapraszam do wykonania zadań.
Lekcja 1
Temat : Wody słodkie i wody słone.
Cel : Znam rodzaje wód występujących na kuli ziemskiej.
Zadania do wykonania
- Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz przepiszcie notatkę zamieszczoną poniżej.
Wody pokrywające ziemię dzielimy na :
- Wody słone – wody mórz i oceanów
– zawierają duża ilość rozpuszczonych soli,
– pokrywają przeważającą część powierzchni Ziemi,
– uchodzą do nich rzeki.
- Wody słodkie
– większość jest w stanie stałym w postaci lodowców,
– znaczna część znajduje się pod ziemią,
– niewielka część wód słodkich znajduje się na lądach w postaci wód powierzchniowych, które dzielą się na :
- Wody stojące – woda w zbiorniku nie przemieszcza się
– jeziora
– bagna
– stawy
- Wody płynące – woda zmienia swoje położenie
– rzeki
– strumienie
– potoki
– kanały śródlądowe.
- Wykonajcie w zeszycie ćwiczeń ćw. 1,3 s. 92 oraz ćw. 4 s. 93.
Materiały : podręcznik s. 147-150
http://epodreczniki.pl/a/wody-na-ziemi/D6N5CaGf8
*Wersja do wydruku: wersja do wydruku
Powodzenia !
16 – 25 marca 2020 r.
Drodzy Uczniowie klas IV, zachęcam Was do wykonania projektu edukacyjnego.
Przygotujcie pracę w formie plakatu lub albumu na jeden z zaproponowanych tematów:
1. Zasady zdrowego stylu życia.
2. Krajobraz okolic mojego miejsca zamieszkania.
3. Najciekawsze formy terenu (w Polsce, w Europie, na świecie).
W wykonaniu zadania pomocne mogą być strony:
http://zdrowie.pop.pl/10-zasad-zdrowego-stylu-zycia
https://www.szwendamsie.pl/blog/ciekawostki/15-najbardziej-niezwyklych-formacji-skalnych-swiata