Kochani Uczniowie klas piątych,
zaczynamy nowy tryb pracy. Dla niektórych będzie to nowa lekcja, dla innych utrwalenie. Wkrótce jednak wszystko się wyrówna. Nie poddawajcie się i podejmijcie wyzwanie. Lekcje przepisujcie do zeszytu zgodnie z numeracją podaną niżej. Jeżeli będziecie mieć problemy z rozwiązaniem zadań jesteśmy do Waszej dyspozycji. Pytania możecie zadawać drogą e-mail lub przez dziennik elektroniczny.
Mirosława Modzelewska miroslawa.modzelewska@sp2gk.onmicrosoft.com
Anna Nowak anna.nowak@sp2gk.onmicrosoft.com
Jolanta Skolimowska jolanta.skolimowska@sp2gk.onmicrosoft.com
Anna Wilk anna.wilk@sp2gk.onmicrosoft.com
WAŻNE! Do sprawdzenia będziecie przesyłać tylko wskazane przez nauczyciela zadania.
Na odesłanie zadań macie 2 dni robocze od dnia, w którym odbywa się dana lekcja. ( Jeżeli lekcja wypada w poniedziałek to pracę należy odesłać do środy, jeśli we wtorek to do czwartku, jeśli we środę to do piątku, jeśli w czwartek to do poniedziałku, jeśli w piątek to do wtorku).
Jeżeli nie możecie odesłać pracy w tym terminie, to koniecznie skontaktujcie się ze swoją nauczycielką.
Jeśli nie macie podręcznika w domu, to możecie skorzystać z dostępnego bezpłatnie na stronie:
Tydzień obowiązywania: 22 – 25 czerwca 2020 r.
Lekcja 44
Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości – Kolejność wykonywania działań.
Cel i opis lekcji: Utrwalę zdobytą wiedzę.
Dziś poćwiczysz kolejność wykonywania działań.
Zadania do wykonania:
Wykonaj ćwiczenia on – line: https://szaloneliczby.pl/kolejnosc-wykonywania-dzialan-puzzle/
Pamiętaj, że główną trudnością w tych ćwiczeniach jest poprawne stosowanie kolejności wykonywania działań, dlatego ostrożnie dokonuj obliczeń każdego
z przykładów.
*Wersja do wydruku: Lekcja 44 – Powtórzenie wiadomości – kolejność wykonywania działań
Lekcja 45
Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości – Ułamki zwykłe.
Cel i opis lekcji: Utrwalę zdobytą wiedzę..
Zadania do wykonania:
Wykonaj ćwiczenia on – Line, dzięki którym sprawdzisz swoją wiedzę z zakresu ułamków zwykłych: https://szaloneliczby.pl/ulamki-zwykle-podstawy-sprawdzian-klasa-5/
*Wersja do wydruku: Lekcja 45 – Powtórzenie wiadomości – ułamki zwykłe
Lekcja 46
Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości – Pola figur.
Cel i opis lekcji: Utrwalę zdobytą wiedzę.
Zadania do wykonania:
Wykonaj ćwiczenia on – Line, dzięki którym sprawdzisz swoją wiedzę z zakresu pól figur:
https://szaloneliczby.pl/pola-figur-sprawdzian-klasa-5/
To już nasza ostatnia lekcja matematyki w tym roku szkolnym.
Bardzo różnił się przebieg tych 46 lekcji od poprzedniego, wszyscy musieliśmy się nauczyć pracować w inny sposób.
Wymagało to do Was większej samodzielności, obowiązkowości, a także wsparcia Waszych Rodziców.
Mamy nadzieję, że staraliście się jak najwięcej skorzystać z Lekcji zdalnych umieszczanych
na stronie internetowej szkoły. Będziecie mogli jeszcze do nich powracać (może warto mieć je wydrukowane?)
Nam też bardzo brakowało bezpośredniego kontaktu z Wami.
Dziękujemy Wam za Waszą współpracę.
Życzymy Wam udanych, radosnych wakacji i liczymy na spotkanie z Wami we wrześniu.
Do zobaczenia! 😊
Nauczycielki matematyki.
*Wersja do wydruku: Lekcja 46 – Powtórzenie wiadomości – pola figur
Lekcja 40 Lekcja 41 Lekcja 42 Lekcja 43
Tydzień obowiązywania: 15 – 19 czerwca 2020 r.
Lekcja 40
Temat lekcji: Siatki graniastosłupów.
Cel i opis lekcji: Nauczę się rysować siatki graniastosłupów.
Na poprzedniej lekcji rysowaliśmy siatki prostopadłościanów. Dziś nauczymy się rysować siatki graniastosłupów.
Siatka graniastosłupa musi mieć dwie identyczne podstawy oraz ściany boczne, które są prostokątami.
Zadania do wykonania:
Zapoznaj się z krótkim filmikiem z epodręcznika: https://epodreczniki.pl/a/siatki-i-modele-graniastoslupow/DuBZATbgg
Uwaga: Ponieważ od 15 czerwca oddajecie do biblioteki wypożyczone podręczniki, prace do samodzielnego wykonania będą zadawane tylko w ćwiczeniach.
Wykonaj ćw. 1 – 7 str. 152,153,154 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku: Lekcja 40 – Siatki graniastosłupów
Lekcja 41
Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości o figurach przestrzennych.
Cel i opis lekcji: Powtórzę wiadomości o bryłach.
Dziś lekcja podsumowująca wiadomości o bryłach. Poznaliśmy graniastosłupy, ostrosłupy, walce, stożki, kule. Nauczyliśmy się obliczać objętość prostopadłościanu i sześcianu oraz rysować ich siatki.
Zadania do wykonania:
Wykonaj ćw. 1 – 7 str. 155,156 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku: Lekcja 41 – Powtórzenie wiadomości o figurach przestrzennych
Lekcja 42
Temat lekcji: Liczby dodatnie i ujemne.
Cel i opis lekcji: Dowiem się jakie liczby nazywamy dodatnimi, a jakie ujemnymi.
Na dzisiejszej lekcji poznamy liczby ujemne. Do tej pory nie mówiliśmy o nich na lekcjach, jednak mieliście już z nimi do czynienia na przykład przy korzystaniu z termometru.
Do zapisania liczb ujemnych stosujemy znak minus, np.: – 4, – 9, -123.
Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie:
Liczby dodatnie, to liczby większe od zera, np.: 7; 134; 0,9.
Liczby ujemne, to liczby mniejsze od zera, np.: – 3; – 6; – 12,87.
Zero nie jest ani liczbą dodatnią, ani ujemną.
Liczby, które na osi liczbowej znajdują się w tej samej odległości od zera, lecz po przeciwnych jego stronach nazywamy liczbami przeciwnymi, np.: 6 i – 6, -15 i 15.
Liczbą przeciwną do 0 jest 0.
Wykonaj ćw. 1, 2 str.132 oraz ćw. 8, 9 str.133 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku: Lekcja 42 – Liczby dodatnie i ujemne
Lekcja 43
Temat lekcji: Porównywanie liczb całkowitych.
Cel i opis lekcji: Dowiem się jakie liczby nazywamy liczbami całkowitymi i nauczę się je porównywać.
Ostatnio mówiliśmy o liczbach dodatnich i ujemnych. Dziś poznamy pojęcie liczb całkowitych.
Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie:
Liczby całkowite to liczby naturalne oraz ich ujemne odpowiedniki, a także liczba zero.
…−6,−5,−4,−3,−2,−1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, …
Liczby całkowite łatwo porównać, jeśli zaznaczone są na osi liczbowej. Wówczas z dwóch liczb całkowitych większa jest ta, która znajduje się bliżej strzałki, np.:
8 > 5
6 > -1
-9 < – 4
0 > – 8
Wykonaj ćw. 3, 4 str.132 oraz ćw. 5, 6, 7 str.133 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku: Lekcja 43 – Porównywanie liczb całkowitych
Tydzień obowiązywania: 08 – 12 czerwca 2020 r.
Lekcja 38
Temat: Objętość prostopadłościanu – rozwiązywanie zadań.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie obliczania objętości prostopadłościanów.
Na poprzedniej lekcji nauczyliśmy się obliczać objętość prostopadłościanu. Dziś pora na zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Zadania do wykonania:
Wykonaj w zeszycie zad. 4 i 5 str. 153 z podręcznika.
A teraz pora na trudniejsze zadanie:
Wykonaj w zeszycie zad. 10 str. 155 z podręcznika.
*Wersja do wydruku Lekcja 38 – Objętość prostopadłościanu – rozwiązywanie zadań
Lekcja 39
Temat: Siatki prostopadłościanów.
Cel i opis lekcji: Nauczę się rysować siatki prostopadłościanów i sześcianów.
Mówiąc siatka bryły mamy na myśli figurę płaską, z której można zbudować bryłę. Na początek obejrzyjcie krótki filmik z epodręcznika: https://epodreczniki.pl/a/siatki-i-modele-prostopadloscianow-i-szescianow/D136DMxFq
Ciekawostka: istnieje 11 siatek sześcianu. Jeśli chcesz je wszystkie zobaczyć, poszukaj w Internecie.
Zadania do wykonania:
Wykonaj w zeszycie zad. 1 i 2 str. 160 z podręcznika.
Wskazówki:
1. Sprawdź, czy Twoja siatka ma właściwą liczbę ścian.
2. Sprawdź, czy krawędzie, które się sklejają mają tę samą długość.
Wykonaj ćw. 3 str. 150 w zeszycie ćwiczeń.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz dodatkowo poćwiczyć, wykonaj ćw. 5 i 6 str.151 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 39 – Siatki prostopadłościanów
Lekcja 34 Lekcja 35Lekcja 36 Lekcja 37
Tydzień obowiązywania: 01 – 05 czerwca 2020 r.
Lekcja 34
Temat: Figury przestrzenne – bryły.
Cel i opis lekcji: Nauczę się rozpoznawać i nazywać różne bryły.
Dzisiaj zajmiemy się figurami przestrzennymi inaczej bryłami. Bryła od znanych nam figur płaskich np. prostokąta, kwadratu, trójkąta różni się tym , że ma wnętrze czyli do środka można nalać wody, nasypać piasku.
Zadania do wykonania:
W kl. IV poznaliście już różne bryły:
- graniastosłupy, a wśród nich bardziej zajmowaliśmy się prostopadłościanem i sześcianem
- ostrosłupy
- stożki
- walce
- kule.
Przeanalizuj wiadomości z podręcznika str.137-140 .
Zapisz w zeszycie:
Nazwa graniastosłupa i ostrosłupa oraz liczba jego ścian, wierzchołków i krawędzi zależy od wielokąta, który jest podstawą danej bryły.
*Wersja do wydruku Lekcja 34 – Figury przestrzenne – bryły
Lekcja 35
Temat: Bryły – rozwiązywanie zadań.
Cel i opis lekcji: Nauczę się rozpoznawać i nazywać różne bryły oraz obliczać liczbę ścian,
wierzchołków i krawędzi w tych bryłach.
Na poprzedniej lekcji przypomnieliśmy sobie wiadomości o bryłach. Dziś pora na zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Zadania do wykonania:
Wykonaj w zeszycie zad. 1 str. 141 z podręcznika.
Wykonaj ćw. 1-6 str. 141,142,143 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 35 – Bryły – rozwiązywanie zadań
Lekcja 36
Temat: Objętość i pojemność.
Cel i opis lekcji: Nauczę się obliczać objętość brył zbudowanych z sześcianów jednostkowych.
W klasie IV poznaliście pojęcie objętości. Wiecie już, że służy ona do wyrażania, ile miejsca w przestrzeni zajmuje figura. Poznaliście też jednostki objętości. Dziś przypomnimy sobie te wiadomości.
Jedną z podstawowych jednostek objętości jest objętość sześcianu, którego krawędź ma długość 1 cm. Jest to 1centymetr sześcienny, który zapisujemy 1 cm3.
Zadania do wykonania:
Przerysujcie i zapiszcie w zeszycie:
1 cm3 to objętość sześcianu o krawędzi długości 1 cm.
Wykonaj w zeszycie zad. 5 i 6 str. 148 z podręcznika.
Wykonaj ćw. 1-3 str. 144 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 36 – Objętość i pojemność
Lekcja 37
Temat: Objętość prostopadłościanu.
Cel i opis lekcji: Nauczę się obliczać objętość prostopadłościanu.
Na początek obejrzyjcie filmik z którego dowiecie się jak obliczać objętość prostopadłościanu i sześcianu: https://epodreczniki.pl/a/objetosc-prostopadloscianu/D1HufllvV
Zadania do wykonania:
Przerysuj i przepisz do zeszytu:
V – objętość
Wiemy, że sześcian to również prostopadłościan o krawędziach równej długości, zatem jego objętość obliczamy w ten sam sposób.
Wykonaj w zeszycie zad. 1 str. 153 z podręcznika.
Uwagi:
1. Zadania wykonuj wg następujących zasad:
– wypisz dane
– napisz wzór
– podstaw do wzoru w miejsce liter odpowiednie liczby
– oblicz
– napisz odpowiedź.
Wykonaj ćw. 2 str. 146 i 3 str. 147 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 37 – Objętość prostopadłościanu
Lekcja 30 Lekcja 31 Lekcja 32 Lekcja 33
Tydzień obowiązywania: 25 – 29 maja 202o r.
Temat: Miary, wagi, pieniądze.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie obliczania kosztu zakupu towaru przy podanej cenie.
Na dzisiejszej lekcji nadal zajmiemy się zadaniami dotyczącymi zakupów. Będziemy kupować towary na wagę, “na metry”.
Jak wiesz z poprzedniej lekcji, aby obliczyć koszt zakupu pewnej ilości towaru wystarczy pomnożyć cenę przez ilość. Dziś pokażemy drugi sposób obliczenia tego kosztu.
Zadania do wykonania:
Przeanalizuj poniższe przykłady: mamy tu obliczony koszt zakupu dwoma sposobami
- pierwszy, omówiony na poprzedniej lekcji;
- drugi w chmurce.
Jak widać, aby obliczyć koszt zakupu towaru znając jego cenę, można obliczać części, a na końcu zsumować.
Wykonaj ćw. 5 i 6 ze str. 127 w zeszycie ćwiczeń.
Wykonaj w zeszycie zad. 5 str. 101 z podręcznika.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz dodatkowo poćwiczyć wykonaj w zeszycie zad. 8 str. 102 z podręcznika.
*Wersja do wydruku Lekcja 30 – Miary, wagi, pieniądze
Temat: Miary, wagi, pieniądze.
Cel i opis lekcji: Nauczę się obliczać ilość towaru, którą można kupić za daną kwotę.
Dziś kolejna lekcja dotycząca zakupów. Dowiesz się jak obliczyć ilość towaru, którą można kupić za określoną kwotę.
Zadania do wykonania:
Przeanalizuj przykład umieszczony na str. 101 w podręczniku.
Pewnie zauważyłeś, że aby obliczyć ilość towaru, którą można kupić za daną kwotę wystarczy podzielić tę kwotę przez cenę.
Wykonaj w zeszycie zad. 3 i 4 str. 101 z podręcznika.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz dodatkowo poćwiczyć wykonaj w zeszycie zad. 7 str. 102 z podręcznika.
*Wersja do wydruku Lekcja 31 – Miary, wagi, pieniądze
Temat: Średnia arytmetyczna.
Cel i opis lekcji: Nauczę się obliczać średnią arytmetyczną.
Na pewno spotkałaś/łeś się w swoim życiu codziennym z pojęciem średnia. Liczymy średnią temperaturę powietrza, średnią ocen.
Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, jak obliczać średnią arytmetyczną.
Zadania do wykonania:
Przeanalizuj przykłady ze str. 104 – 105 z podręcznika.
Zwróć uwagę, że suma to co innego niż średnia. I, że średnia nie zawsze musi być liczbą naturalną.
Zapisz w zeszycie:
Zadanie
Oblicz średnią arytmetyczną liczb: 3,10, 8.
Najpierw obliczam sumę tych liczb
3 + 10 + 8 = 21
Sumę dzielę przez 3, bo mam 3 liczby
21: 3 = 7
Odp. Średnia arytmetyczna liczb 3,10, 8 wynosi 7.
Aby obliczyć średnią arytmetyczną liczb, dodajemy je, a otrzymaną sumę dzielimy przez ilość tych liczb.
Wykonaj w zeszycie zad. 1 (A, B, C przykłady a,b, c) ze str. 105 w podręczniku
Wykonaj ćw. 5 str. 131 w zeszycie ćwiczeń.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz dodatkowo poćwiczyć wykonaj ćw. 6 str. 131 z podręcznika.
*Wersja do wydruku Lekcja 32 – Średnia arytmetyczna
Temat: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem średniej arytmetycznej.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności obliczania średniej arytmetycznej.
Na tej lekcji, będziemy ćwiczyć obliczanie średniej arytmetycznej i rozwiązywać zadania związane z tym zagadnieniem. Na zakończenie wykonasz na ocenę test podsumowujący ostatnio omawiane tematy.
Zadania do wykonania:
Wykonaj w zeszycie zad. 2 i 3 ze str. 105 i 4 ze str. 106 z podręcznika.
Wykonaj ćw. 3 i 4 str. 130 w zeszycie ćwiczeń.
Zwróć uwagę, że w ćw. 4 liczymy w inną stronę niż zwykle, na podstawie średniej obliczamy sumę.
Praca na ocenę
Tym razem do wykonania na ocenę macie test. Linki do testu będą w dzienniku elektronicznym w pracy domowej z tej lekcji. Wpiszemy je w dniu, kiedy odbywa się ta lekcja w danej klasie.Dla każdej klasy będzie oddzielny link z innym terminem wykonania testu. Termin będzie podany przez nauczyciela w pracy domowej. Po terminie nie będzie możliwości wykonania testu.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz dodatkowo poćwiczyć wykonaj zad. 9 str. 107 z podręcznika.
*Wersja do wydruku Lekcja 33 – Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem średniej arytmetycznej
Lekcja 26 Lekcja 27 Lekcja 28 Lekcja 29
Tydzień obowiązywania: 18 – 22 maja 2020 r.
Temat: Obliczenia zegarowe
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności wykonywania obliczeń zegarowych.
Na tej lekcji będziemy wykonywać obliczenia zegarowe.
Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie:
1doba = 24 godz.
1 godz. = 60 min
1 min = 60 s
1 godz. = 3600 s
1 godz. = 4 kwadranse
1 kwadrans = 15 min
Zamiast 1 godz. możesz pisać 1 h
A teraz przypomnimy, jak obliczamy upływ czasu.
Przeanalizuj Przykłady ze str. 94 w podręczniku.
Zapisz w zeszycie:
Wykonaj ćw. 3 str. 123 w zeszycie ćwiczeń.
Wykonaj w zeszycie zad. 1 (przykłady a,b,c z poziomu A, B, C, D ) str. 96 z podręcznika.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać ćw. 4, 5 str. 124 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 26 – Obliczenia zegarowe
Temat: Obliczenia kalendarzowe.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności wykonywania obliczeń kalendarzowych.
Na tej lekcji będziemy rozwiązywać zadania związane z kalendarzem.
Zadania do wykonania:
Zapisz w zeszycie:
1 rok = 12 miesięcy
1 rok = 4 kwartały
1 kwartał = 3 miesiące
Rok zwykły trwa 365 dni, czyli 52 tygodnie i 1 dzień
Rok przestępny trwa 366 dni, czyli 52 tygodnie i 2 dni.
Przeanalizuj Przykłady ze str. 94 i 95 w podręczniku.
Zapisz w zeszycie:
Wykonaj w zeszycie zad. 2 (przykłady a,b,c z poziomu A, B) str. 96 z podręcznika.
Wykonaj w zeszycie zad.3 str. 97 z podręcznika.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać ćw. 7 str. 125 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 27 – Obliczenia kalendarzowe
Temat: Obliczenia kalendarzowe i zegarowe.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności wykonywania obliczeń związanych z upływem czasu.
Na dzisiejszej lekcji będziemy kontynuować obliczenia związane z czasem. Jako podsumowanie tego tematu wykonasz pracę na ocenę.
Zadania do wykonania:
Wykonaj w zeszycie zad. 4 ze str. 97 z podręcznika.
Wykonaj w zeszycie zad. 7 ze str. 97 z podręcznika.
Wskazówka:
Najłatwiej obliczać pełne tygodnie: 1 maja wypada w piątek, a więc także 8, 15, 22, 29 maja wypadają w piątek. Podobnie można odliczać dni od wtorku 31 marca.
Wykonaj w zeszycie zad. 8 ze str. 98 z podręcznika.
Wskazówka:
Najłatwiej policzyć “na piechotę” dni czerwca i dodać dni lipca i sierpnia.
A teraz pora na podsumowanie. Wykonaj zadania umieszczone w pliku Praca nr 4 – kalendarz i zegar. Przeczytaj uważnie polecenia i napisz rozwiązania zadań.
Pracę prześlij swojej nauczycielce matematyki najpóźniej w przeciągu 2 dni roboczych od dnia, kiedy odbywa się ta lekcja za pomocą Teams lub na maila.
Wersje pliku do pobrania:
WORD Praca nr 4 – kalendarz i zegar
PDF Praca nr 4 – kalendarz i zegar
*Wersja do wydruku Lekcja 28 – Obliczania zegarowe i kalendarzowe
Temat: Miary, wagi, pieniądze.
Cel i opis lekcji: Nauczę się obliczać koszt zakupu towaru przy podanej cenie
Na dzisiejszej lekcji zajmiemy się zadaniami dotyczącymi zakupów. Będziemy kupować towary na wagę, “na metry”.
Na początek przypomnimy ćwiczoną niedawno umiejętność zamiany jednostek, aby nie sprawiała problemu w bardziej złożonych zadaniach, którymi się teraz zajmiemy.
Zadania do wykonania:
Na rozgrzewkę wykonaj ćw. 1 i 2 ze str. 126 w zeszycie ćwiczeń.
Przeanalizuj Przykład ze str. 100 w podręczniku.
Zauważ, że aby obliczyć koszt zakupu pewnej ilości towaru wystarczy pomnożyć cenę przez ilość.
Wykonaj ćw. 7 str. 128 w zeszycie ćwiczeń (zapisz tylko działanie, nie obliczaj)
Wykonaj w zeszycie zad. 1,2 str. 101 z podręcznika.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz dodatkowo poćwiczyć wykonaj ćw. 8 str. 128 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 29 – Miary, wagi, pieniądze
Tydzień obowiązywania: 11 – 15 maja 2020 r.
Lekcja 22
Temat: Różne jednostki pola.
Cel i opis lekcji: Nauczę się zamieniać jednostki pola.
Na tej lekcji poznamy różne jednostki pola oraz sposoby ich zamiany.
Zadania do wykonania:
Na początek zapoznaj się z materiałem umieszczonym w e podręczniku dotyczącym tego zagadnienia
https://epodreczniki.pl/a/jednostki-pola-i-ich-zamiana/D16q6Zgo6
Zapisz w zeszycie:
Wykonaj ćw. 3 str. 119 w zeszycie ćwiczeń.
Wykonaj w zeszycie zad. 1 (przykłady a,b,c z poziomu A, B, C, ) str. 80 z podręcznika.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać ćw. 5, 6 str. 120 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 22 – Różne jednostki pola
Temat: Powtórzenie wiadomości o polach figur.
Cel i opis lekcji: Utrwalę wiadomości o polach figur.
Tą lekcję wykorzystaj do przypomnienia i utrwalenia tego, czego nauczyłaś/eś się o polach figur i uzupełnienia ewentualnych braków.
Zadania do wykonania:
Wykonaj zadania z podręcznika: zad. 1-6 ze str.84
Jeśli dobrze poradziłaś/eś sobie z tymi zadaniami możesz spróbować jeszcze rozwiązać zad. 7 ze str. 84.
Sprawdzaj swoje rozwiązania korzystając z ostatnich stron podręcznika.
W razie problemów pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z wyjaśnień umieszczonych w podręczniku; zwróć uwagę zwłaszcza na zamieszczone tam przykłady; możesz też poprosić o wskazówki nauczycielkę, kontaktując się z nią przez aplikację Teams.
*Wersja do wydruku Lekcja 23 – Powtórzenie wiadomości o polach figur
Temat: Powtórzenie wiadomości – pola figur.
Cel i opis lekcji: Utrwalę wiadomości o polach figur i przygotuję się do sprawdzianu.
Na poprzedniej lekcji rozwiązywaliście różne zadania powtórzeniowe związane z obliczaniem pola figury. Chyba nie były trudne?
Jeśli jednak sprawiły Wam problem, to musicie wrócić do lekcji zapisanych w zeszycie i wyjaśnień w podręczniku lub zapytać swoją nauczycielkę matematyki (na Teamsie lub mailowo) i jeszcze raz spróbować je rozwiązać.
A jeśli poradziliście sobie z tymi zadaniami, to przyszła pora na trochę trudniejsze zadania.
Zadania do wykonania:
Wykonajcie w zeszycie zadania: 8-10 ze str. 85 z podręcznika.
Dodatkowe zadania, które warto zrobić przed sprawdzianem.
Zad. 6, 7 / 82 z podręcznika
*Wersja do wydruku Lekcja 24 – Powtórzenie wiadomości – pola figur
Temat: Sprawdzian wiadomości – pola figur.
Cel i opis lekcji: Sprawdzę, czy dobrze opanowałem wiedzę o polach figur.
Przyszedł czas na sprawdzenie, czego nauczyliście się o polach figur.
Przygotujcie kartkę w kratkę lub wydrukujcie treść zadań.
Na górze kartki napiszcie: imię i nazwisko, klasa, poniżej Sprawdzian nr 5 – pola figur
Przeczytajcie uważnie polecenia i napiszcie rozwiązania poniższych zadań.
Po rozwiązaniu i sprawdzeniu swoich rozwiązań, kartkę włóżcie do przygotowanej specjalnie w tym celu teczki, koszulki, koperty lub w inne miejsce, gdzie będziecie gromadzić swoje prace.
Swoją pracę należy przesłać swojej nauczycielce do sprawdzenia w terminie 2 dni roboczych od dnia, kiedy odbywa się ta lekcja.
Zwróćcie uwagę na to, by wasze rozwiązania zawierały następujące elementy:
- Wypisane dane
- Napisany wzór na pole
- Zapisane jednostki długości, pola
- Zapisane wszystkie obliczenia
- Napisaną odpowiedź.
Jeśli pracę piszecie w Wordzie, to podpowiadamy:
1. Napisanie jednostek kwadratowych lub oznaczenia przekątnych w rombie, czy różnych wysokości w równoległoboku/trójkącie, wymaga użycia narzędzia indeks górny x2 i indeks dolny x2
2. Znak przypominający znak mnożenia • znajdziecie w Symbolach, ale zamiast znaku • możecie użyć x
3. Wzory na pola, w których są ułamki, możecie zapisać tak:
P= a•h : 2 P= d1 • d2 : 2
*Wersja do wydruku Lekcja 25 – Sprawdzian wiadomości – pola figur
Sprawdzian nr 5 – pola figur płaskich.pdf
Sprawdzian nr 5 – pola figur płaskich.docx
Tydzień obowiązywania: 04 – 08 maja 2020 r.
Temat: Pole trójkąta – ćwiczenia.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności obliczania pola trójkąta.
Na dzisiejszej lekcji będziemy ćwiczyć umiejętność obliczania pola trójkąta.
Zadania do wykonania:
Na początek przypomnij sobie w jaki sposób obliczamy pole trójkąta. Możesz zajrzeć do notatek z poprzedniej lekcji.
Wykonaj w zeszycie Zad. 2 i 4 ze str. 67 z podręcznika.
Wykonaj Ćw. 6 ze str. 114 w zeszycie ćwiczeń.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć możesz wykonać Ćw. 7 ze str. 115 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 18 – Pole trójkąta – ćwiczenia
Temat: Pole trójkąta – rozwiązywanie zadań.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności obliczania pola trójkąta.
Na dzisiejszej lekcji będziemy rozwiązywać zadania z wykorzystaniem pola trójkąta. Jako podsumowanie wykonasz zadania, które odeślesz do sprawdzenia.
Zadania do wykonania:
Wykonaj w zeszycie Zad.6 ze str. 67 z podręcznika.
Wykonaj Zad.10 ze str. 68 z podręcznika.
A teraz pora na sprawdzenie czy już opanowałaś/łeś obliczanie pola trójkąta.
Rozwiąż w zeszycie zadania: I, II, III z Czy już umiem ze str. 69 z podręcznika.
Rozwiązania prześlij swojej nauczycielce matematyki najpóźniej w przeciągu 2 dni roboczych, od dnia, kiedy odbywa się ta lekcja
*Wersja do wydruku Lekcja 19 – Pole trójkąta- rozwiązywanie zadań
Temat: Pole trapezu
Cel i opis lekcji: Nauczę się obliczać pole trapezu
Na tej lekcji dowiesz się jak obliczamy pole trapezu, wyprowadzimy wzór ułatwiający te obliczenia.
Na początek obejrzyj filmik, z którego dowiesz się jak obliczamy pole trapezu https://pistacja.tv/film/mat00241-wyprowadzenie-wzoru-na-pole-trapezu
Zadania do wykonania:
Narysuj w zeszycie i zapisz:
Wykonaj w zeszycie Zad. 1 (Poziom A, B przykłady a, b, c) ze str.72 z podręcznika.
Wykonaj Ćw. 3 str. 116 w zeszycie ćwiczeń.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać Ćw. 4 str. 117 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 20 – Pole trapezu
Temat: Pole trapezu – ćwiczenia.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności obliczania pola trapezu.
Na dzisiejszej lekcji będziemy ćwiczyć umiejętność obliczania pola trapezu.
Zadania do wykonania:
Na początek przypomnij sobie w jaki sposób obliczamy pole trapezu. Możesz zajrzeć do notatek z poprzedniej lekcji.
Wykonaj w zeszycie Zad. 3 i 6 ze str. 74 z podręcznika.
Wykonaj Ćw. 5 ze str. 117 w zeszycie ćwiczeń.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć możesz wykonać Ćw. 6 ze str. 117 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 21 – Pole trapezu – ćwiczenia
Tydzień obowiązywania: 27 – 30 kwietnia 2020 r.
Temat: Pole równoległoboku i rombu– ćwiczenia.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności obliczania pola równoległoboku i rombu.
Na dzisiejszej lekcji będziemy ćwiczyć umiejętność obliczania pola równoległoboku i rombu.
Zadania do wykonania:
Na początek przypomnij sobie w jaki sposób obliczamy pole równoległoboku i rombu. Możesz zajrzeć do notatek z poprzedniej lekcji.
Wykonaj w zeszycie Zad. 5 i 6 ze str. 59 z podręcznika.
Wykonaj Ćw. 4 i 5 ze str. 110 w zeszycie ćwiczeń.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć możesz wykonać Ćw. 6 i 7 ze str. 111 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 15 – Pole równoległoboku i rombu – ćwiczenia
Temat: Rozwiązywanie zadań dotyczących pola równoległoboku i rombu.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności obliczania pola równoległoboku i rombu.
Na dzisiejszej lekcji będziemy rozwiązywać zadania z wykorzystaniem obliczania pola równoległoboku i rombu. Jako podsumowanie lekcji wykonacie zadania, które odeślecie
do sprawdzenia.
Zadania do wykonania:
Wykonaj w zeszycie Zadanie 7 ze str. 59 z podręcznika.
Wykonaj poniższe zadania, zrób zdjęcie i rozwiązania wyślij swojej nauczycielce matematyki do godz. 20.00 w przeciągu 2 dni roboczych od dnia, w którym odbędzie się ta lekcja .
Zadanie 1 (8 pkt.)
Oblicz pole i obwód równoległoboku:
Zadanie 2 (4 pkt.)
Na rysunku przedstawiono równoległobok. Oblicz wyróżnioną wysokość. Skorzystaj z informacji podanych na rysunku.
*Wersja do wydruku Lekcja 16- Rozwiązywanie zadań dotyczących pola równoległoboku i rombu
Praca nr 2 – pole równoległoboku i rombu
Temat: Pole trójkąta
Cel i opis lekcji: Nauczę się obliczać pole trójkąta
Na tej lekcji dowiesz się jak obliczamy pole trójkąta
Na początek obejrzyj filmik, z którego dowiesz się jak obliczamy pole trójkąta https://www.youtube.com/watch?v=puCCeZorvoI
Zadania do wykonania
Narysuj w zeszycie trójkąt o dowolnych wymiarach, oznacz jeden z boków literą a i prostopadłą do niego wysokość literą ha oraz innym kolorem bok b i prostopadłą do niego wysokość hb i bok c oraz prostopadłą do niego wysokość hc.
Zwróć uwagę na Dobrą radę na stronie 63 w podręczniku.
Wykonaj w zeszycie Zad. 1 (Poziom A, B przykłady a, b, c) ze str.65, 66 w podręczniku.
Wykonaj Ćw. 3 str. 113 w zeszycie ćwiczeń.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać Ćw. 4, 5 str. 114 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 17 – Pole trójkąta
Tydzień obowiązywania: 20 -24 kwietnia 2020 r.
Temat: Pole figury
Cel i opis lekcji: Przypomnę sobie pojęcie pola figury i jego obliczanie za pomocą liczenia kratek
Na tej lekcji przypomnimy pojęcie pola figury i jego obliczania za pomocą liczenia kratek
Zadania do wykonania:
Na początek przeanalizuj przykłady ze strony 47 (Poziom A, B) w podręczniku.
Wykonaj w zeszycie Zad. 1 (poziom A, B przykłady a, b, c) ze str.48 w podręczniku.
Wykonaj Ćwiczenie 1, 2, 3 ze str. 105 w zeszycie ćwiczeń.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać Ćw. 4, 5 str. 106 z zeszytu ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 11 – Pole figury
Temat: Pole prostokąta
Cel i opis lekcji: Przypomnę sobie, jak obliczmy pole prostokąta
Na tej lekcji przypomnimy sposób obliczania pola prostokąta.
Zadania do wykonania:
Na początek obejrzyj krótkie filmiki, dzięki którym przypomnisz sobie jak obliczmy pole prostokąta oraz kwadratu: https://www.youtube.com/watch?v=Sc63Y-BK8BY , https://www.youtube.com/watch?v=b7npHmoV-AE.
Zapisz w zeszycie wzory na pole prostokąta i kwadratu:
Pole prostokąta: P= a • b, a – długość prostokąta, b – szerokość prostokąta
Pole kwadratu: P = a • a, a – długość boku kwadratu.
Wykonaj w zeszycie Zad. 1 (poziom C, D przykłady a, b, c) ze str. 49 w podręczniku.
Przypominam, że obwód to suma długości wszystkich boków.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać Ćw. 6 str. 106 z zeszytu ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 12 – Pole prostokąta
Temat: Pole prostokąta – ćwiczenia.
Cel i opis lekcji: Doskonalenie umiejętności obliczania pola prostokąta.
Na tej lekcji wykorzystamy obliczanie pola prostokąta w sytuacjach praktycznych.
Zadania do wykonania:
Wykonaj w zeszycie Zad. 8,10,16 ze str. 50, 51 w podręczniku.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać Zad. 12 str. 51 w podręczniku.
* Wersja do wydruku Lekcja 13 – Pole prostokąta – ćwiczenia
Temat: Pole równoległoboku i rombu.
Cel i opis lekcji: Nauczę się obliczać pole równoległoboku i rombu.
Na tej lekcji nauczymy się obliczać pole równoległoboku i rombu.
Zadania do wykonania:
Na początek zapoznaj się z filmikiem, dzięki któremu dowiesz się jak obliczamy pole równoległoboku i rombu: https://www.youtube.com/watch?v=0YTt4QhV8Ew&list=RDCMUCZDi5aTYgGoi1Snmq-uoDeA&start_radio=1&t=12
Narysuj w zeszycie równoległobok o dowolnych wymiarach, oznacz jeden z boków literą a i prostopadłą do niego wysokość literą ha oraz innym kolorem bok b i prostopadłą do niego wysokość hb.
Zapisz wzór na pole równoległoboku P = a ∙ ha lub P = b∙ hb , a, b- długości boków równoległoboku, h – wysokość .
Pole równoległoboku jest równe iloczynowi długości podstawy i wysokości opuszczonej na tę podstawę.
Narysuj w zeszycie romb, zaznacz jego przekątne literami d1, d2.
Zapisz wzór na pole rombu: P = 1/2∙ d1 ∙ d 2, d1, d2 – długości przekątnych rombu
Pole rombu jest równe połowie iloczynu długości jego przekątnych.
Zwróć uwagę na „Dobrą radę” ze str. 54 w podręczniku.
Wykonaj w zeszycie Zad. 1 (Poziom A, B, C przykłady a, b, c) ze str.57 w podręczniku.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać Ćw. 1, 2, 3 str. 109 w zeszycie ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 14 – Pole równoległoboku i rombu
Tydzień obowiązywania: 15 – 17 kwietnia 2020 r.
Temat: Powtórzenie wiadomości o ułamkach dziesiętnych.
Cel i opis lekcji: Utrwalę wiadomości o ułamkach dziesiętnych i przygotuję się do sprawdzianu.
Na poprzedniej lekcji rozwiązywaliście różne zadania powtórzeniowe o ułamkach dziesiętnych. Chyba nie były trudne?
Jeśli jednak sprawiły Wam problem, to musicie wrócić do lekcji zapisanych w zeszycie i wyjaśnień w podręczniku lub zapytać swoją nauczycielkę matematyki (na Teamsie lub mailowo) i jeszcze raz spróbować je rozwiązać.
A jeśli poradziliście sobie z tymi zadaniami, to przyszła pora na trochę trudniejsze zadania.
Zadania do wykonania:
Wykonajcie w zeszycie następujące zadania z podręcznika:
- 9 ze str. 40,
- 10 – 12 ze str. 41
- 19 ze str. 41
*Wersja do wydruku Lekcja 9 – Powtórzenie wiadomości o ułamkach dziesiętnych
Temat: Sprawdź, czy umiesz – ułamki dziesiętne.
Cel i opis lekcji: Sprawdzę, czy dobrze opanowałem wiedzę o ułamkach dziesiętnych.
Przyszedł czas na sprawdzenie, czego nauczyliście się o ułamkach dziesiętnych.
Przygotujcie kartkę w kratkę lub wydrukujcie treść zadań.
Na górze kartki napiszcie: imię i nazwisko, klasa, poniżej Sprawdzian nr 4 – ułamki dziesiętne
Przeczytajcie uważnie polecenia i napiszcie rozwiązania poniższych zadań.
Po rozwiązaniu i sprawdzeniu swoich rozwiązań, kartkę włóżcie do przygotowanej specjalnie w tym celu teczki, koszulki, koperty lub w inne miejsce, gdzie będziecie gromadzić swoje prace. Sprawdzimy je po powrocie do szkoły.
Jeśli macie taką możliwość, to postarajcie się przesłać swojej nauczycielce zdjęcie pracy do sprawdzenia.
Sprawdzian nr 4 – ułamki dziesiętne (max. 40 pkt)
Zadanie 1 (2 pkt)
Uporządkuj liczby rosnąco: 0,65 0,1 0,09 0,8 0,89
Zadanie 2 (4 pkt)
Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego.
a) 2/5 = b) 9/200 =
Zadanie 3 (4 pkt)
Zamień na ułamek zwykły i doprowadź go do najprostszej postaci.
a) 0,6 = b) 0,45 =
Zadanie 4 (10 pkt)
Oblicz pisemnie.
a) 0,239 + 0,47 + 0,8 b) 5,78 – 2,792 c)8 – 3,47
d) 0,026 · 3,9 e) 0,368 : 1, 6
Zadanie 5 (4 pkt)
Zmień jednostki
a) 2 m 53 cm = _______m c) 2 m 3 cm = _______m
b) 8 cm 2 mm = _______cm d) 15 km 8m = _________km
Zadanie 6 (4 pkt)
Tort urodzinowy Magdy ważył 4 kg. Dziewczynka podzieliła go na 25 równych kawałków.
Ile kilogramów ważył jeden kawałek tortu? Ile to dekagramów, a ile gramów?
Zadanie 7 (4 pkt)
Agnieszka kupiła 6 puszek tuńczyka w cenie 2,75 zł za jedną puszkę. Ile reszty otrzymała z 20 zł?
Zadanie 8 (2 pkt)
Oblicz.
6,8 + 3,25 · 0,4 – 1,57 =
Zadanie 9 (6 pkt)
Proszek do prania można kupić w opakowaniu o wadze 2,5 kg za 27,50 zł lub w opakowaniu 60 dag za 7,20 zł. W którym opakowaniu kilogram proszku jest tańszy? O ile tańszy?
*Wersja do wydruku Lekcja 10 – Sprawdź, czy umiesz
sprawdzian_4_ułamki_dziesiętne
Tydzień obowiązywania: 06 – 08 kwietnia 2020 r.
Lekcja 7
Temat: Zamiana jednostek
Cel i opis lekcji: Nauczę się zamieniać jednostki długości, masy i jednostki monetarne
Na tej lekcji dowiesz się, jak zamieniać jednostki długości, wagi i jednostki monetarne
Zadania do wykonania:
Na początek zapoznaj się z materiałem, na którym omówiono zamianę jednostek https://szaloneliczby.pl/zamiana-jednostek/
Zapisz w zeszycie:
Jednostki długości
1km = 1000m 1m = 0,001km
1m = 100 cm 1cm = 0,01 m
1dm = 10 cm 1cm = 0,1dm
1 cm = 10 mm 1 mm = 0,1cm
Jednostki wagi
1dag = 10 g 1g = 0,1dag
1kg = 100 dag 1dag = 0,01kg
1kg = 1000g 1g = 0,001kg
1t = 1000kg 1kg = 0,001t
Jednostki monetarne
1zł = 100gr 1gr = 0,01zł
Wykonaj w zeszycie zad. 1 (przykłady a,b,c z poziomu B, C, D) str. 37 z podręcznika.
Jeśli nie masz podręcznika w domu, to możesz skorzystać z dostępnego bezpłatnie na stronie: ebooki.nowaera.pl
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać ćw. 3, 4, 6 str. 101,102 z zeszytu ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 7 – Zamiana jednostek
Lekcja 8
Temat: Powtórzenie wiadomości o ułamkach dziesiętnych
Cel i opis lekcji: – utrwalę wiadomości o ułamkach dziesiętnych
Tą lekcję wykorzystaj do przypomnienia i utrwalenia tego, czego nauczyłaś/eś się o ułamkach dziesiętnych i uzupełnienia ewentualnych braków.
Zadania do wykonania:
Wykonaj zadania z podręcznika: zad. 1-6 ze str.40
Jeśli dobrze poradziłaś/eś sobie z tymi zadaniami możesz spróbować jeszcze rozwiązać zad. 13 i 14 ze str. 41
Sprawdzaj swoje rozwiązania korzystając z ostatnich stron podręcznika.
W razie problemów pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z wyjaśnień umieszczonych
w podręczniku; zwróć uwagę zwłaszcza na zamieszczone tam przykłady; możesz też poprosić
o wskazówki nauczycielkę, kontaktując się z nią przez aplikację Teams.
*Wersja do wydruku Lekcja 8 – Powtórzenie wiadomości o ułamkach dziesiętnych
Tydzień obowiązywania: 30 marca – 03 kwietnia 2020 r.
Lekcja 3
Temat: Dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczbę naturalną
Cel i opis lekcji: Nauczę się dzielić ułamki dziesiętne przez liczbę naturalną.
Na tej lekcji dowiesz się, jak dzielić ułamki dziesiętne przez liczbę naturalną w pamięci i sposobem pisemnym.
Zadania do wykonania:
Na początek zapoznaj się z filmikiem, na którym zobaczysz, jak podzielić w pamięci i sposobem pisemnym liczbę dziesiętną przez liczbę naturalną.
Obejrzyj przykłady z podręcznika str. 28 i 29 (z poziomów A oraz B). Przeczytaj uważnie wyjaśnienia, które są obok przykładów.
Jeśli nie masz podręcznika w domu, to możesz skorzystać z dostępnego bezpłatnie na stronie: ebooki.nowaera.pl
Wykonaj w zeszycie zad. 1 (przykłady a,b,c z poziomu A, B) str. 31 z podręcznika.
Wykonaj w zeszycie zad. 2 (przykłady a,b,c z poziomu A, B) str. 31 z podręcznika.
Zapamiętaj:
Przecinek w dzieleniu pisemnym ułamka dziesiętnego przez liczbę naturalną zapisujemy nad przecinkiem!
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz jeszcze raz powtórzyć i wykonać ćwiczenia dostępne na stronie: https://epodreczniki.pl/a/dzielenie-liczb-dziesietnych-przez-liczby-naturalne/DSrfjayAi
*Wersja do wydruku Lekcja 3 Dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczbę naturalną
Lekcja 4
Temat: Dzielenie ułamków dziesiętnych
Cel i opis lekcji: Nauczę się dzielić ułamki dziesiętne przez ułamki dziesiętne.
Na tej lekcji dowiesz się, jak dzielić ułamki dziesiętne przez ułamki dziesiętne w pamięci i sposobem pisemnym.
Zadania do wykonania:
Na początek zapoznaj się z filmikiem, na którym zobaczysz, jak podzielić w pamięci i sposobem pisemnym liczbę ułamek dziesiętny przez ułamek dziesiętny.
https://pistacja.tv/film/mat00192-dzielenie-pisemne-liczb-dziesietnych?playlist=299
Obejrzyj też przykłady z podręcznika str. 28 (Poziom C) i 29 (Poziom C, D, E). Przeczytaj uważnie wyjaśnienia.
Zwróć uwagę na Dobrą radę (podręcznik str. 30).
Jeśli nie masz podręcznika w domu, to możesz skorzystać z dostępnego bezpłatnie na stronie: ebooki.nowaera.pl
Wykonaj w zeszycie Zad. 1 str.31 (poziom C, przykłady a, b, c) z podręcznika.
Wykonaj w zeszycie Zad. 2 str.31 (poziomy C, D, E, przykłady a, b, c) z podręcznika.
Pamiętaj, że dzielenie ułamka dziesiętnego przez ułamek dziesiętny można zamienić na dzielenie przez liczbę naturalną.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać Ćw. 4, 6 str. 100 z zeszytu ćwiczeń.
*Wersja do wydruku Lekcja 4 – Dzielenie ułamków dziesiętnych
Lekcja 5
Temat: Dzielenie ułamków dziesiętnych – ćwiczenia
Cel i opis lekcji: Utrwalę umiejętność dzielenia ułamków dziesiętnych.
Na tej lekcji będziemy ćwiczyć umiejętność dzielenia ułamków dziesiętnych rozwiązując zadania tekstowe.
Zadania do wykonania:
Wykonaj w zeszycie Zad. 3 i 5 str.32 z podręcznika. Zapisz wszystkie działania i odpowiedzi.
Czy pamiętasz, jakie działanie należy wykonać, jeśli chcemy uzyskać odpowiedź na pytanie: “Ile razy jest większy, dłuższy, droższy?”. Odpowiedź znajdziesz, uważnie czytając treść zadania.
Jeśli nie masz podręcznika w domu, to możesz skorzystać z dostępnego bezpłatnie na stronie: ebooki.nowaera.pl
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać Czy już umiem? str. 33 z podręcznika.
*Wersja do wydruku Lekcja 5 – Dzielenie ułamków dziesiętnych – ćwiczenia
Lekcja 6
Temat: Sprawdź, czy umiesz! – mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych
Cel i opis lekcji: Sprawdzenie wiedzy i umiejętności związanych z mnożeniem i dzieleniem
ułamków dziesiętnych.
Przyszedł czas na sprawdzenie, czego nauczyliście się przez ostatnie lekcje.
Przygotujcie kartkę w kratkę.
Na górze kartki napiszcie: imię i nazwisko, klasa, poniżej Praca nr 1.
Przeczytajcie uważnie polecenia i napiszcie rozwiązania poniższych zadań.
Po rozwiązaniu i sprawdzeniu swoich rozwiązań, kartkę włóżcie do przygotowanej specjalnie w tym celu teczki, koszulki, koperty lub w inne miejsce, gdzie będziecie gromadzić swoje prace. Sprawdzimy je po powrocie do szkoły.
Oprócz tego, jeśli chcecie, możecie przesłać zdjęcie prace do sprawdzenia.
Jeśli potraficie lub potrafią to wasi rodzice, to starajcie się, by wielkość pliku nie była za duża.
Zadania do wykonania:
Wykonaj podane zadania:
Zadanie 1.
Oblicz w pamięci.
a) 0,027 · 100 = _________ c) 683,2 : 100 = _________
b) 0,94 · 1000 = _________ d) 5,1 : 1000 = _________
Zadanie 2.
Oblicz w pamięci.
a) 0,4 · 7 = _______ b) 0,09 · 0,03 = _________
c) 0,48 : 6 = _______ d) 5,4 : 0,09 = _________
Zadanie 3.
Oblicz pisemnie.
a) 5,42 · 0,8 = _______________ b) 0,052 · 0,13 =_______________
c) 28,8 : 9 = _______________ d) 0,756 : 0,04 = ___________
Zadanie 4.
Pani Wiesia za 0,35 kg szynki zapłaciła 9,94 zł. Ile złotych kosztuje 1 kg szynki?
*Wersja do wydruku Lekcja 6 – Sprawdź czy umiesz – mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych
Tydzień obowiązywania: 25 – 27 marca 2020 r.
Lekcja 1.
Temat: Mnożenie ułamków dziesiętnych.
Cel i opis lekcji: Nauczę się mnożyć ułamki dziesiętne.
Na tej lekcji przypomnimy sobie, jak mnożymy ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 oraz nauczymy się mnożyć ułamki dziesiętne w pamięci i sposobem pisemnym.
Zadania do wykonania:
Na początek przypomnij sobie korzystając z informacji zamieszczonych w podręczniku na stronie 22, jak mnożymy ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000.
Jeśli nie masz podręcznika w domu, to możesz skorzystać z dostępnego bezpłatnie na stronie: ebooki.nowaera.pl
Przyjrzyj się, jak mnożymy pisemnie dwa ułamki dziesiętne – podręcznik str. 23.
Wykonaj w zeszycie zad. 1. str. 24 z podręcznika (poziom A – a, d, e, poziom B – b, d, f, poziom C – a, b, c, poziom D – a, b, c)
Zapoznaj się z filmikiem, na którym pokazany został sposób pisemnego mnożenia ułamków dziesiętnych:
https://www.youtube.com/watch?v=wnU2rcWx5EY&pbjreload=10
Wykonaj w zeszycie zad. 2. (przykłady a,b,c z poziomu A, B, C) str. 23 z podręcznika.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć, możesz wykonać ćwiczenia dostępne na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/mnozenie-liczb-dziesietnych/DDeqSQO96
Lekcja 2.
Temat: Mnożenie ułamków dziesiętnych – ćwiczenia
Cel i opis lekcji: Potrafię wykorzystać mnożenie pisemne w sytuacjach praktycznych
Na tej lekcji wykorzystamy umiejętność mnożenia ułamków dziesiętnych w sytuacjach praktycznych. Będziemy rozwiązywali zadania tekstowe.
Jeśli nie masz podręcznika w domu, to możesz skorzystać z dostępnego na stronie:
Zadania do wykonania:
Na rozgrzewkę wykonaj ćw. 1, 2 str. 96 z zeszytu ćwiczeń.
A teraz przechodzimy do zadań tekstowych. Wykonaj w zeszycie zad. 3, 5 str. 25 oraz 9 str. 26 z podręcznika. Pamiętaj o zapisaniu wszystkich obliczeń i odpowiedzi.
Dla chętnych:
Jeśli chcesz poćwiczyć dodatkowo, możesz wykonać ćw. 8, 9 str. 98 w zeszycie ćwiczeń
*Wersja do wydruku – Lekcja 1 i 2
Sprawdź, czy umiesz!
Zachęcamy do wykonania zadań. Rozwiązania zapisujcie na kartkach. Możecie przesyłać rozwiązane zadania (zeskanowane lub zrobione zdjęcie) jako załączniki na adres swoich nauczycielek:
Mirosława Modzelewska miroslawa_mm@op.pl
Anna Nowak anna.nowak04@gmail.com
Jolanta Skolimowska jolanta.skolimowska@wp.pl
Anna Wilk mmatematyczny@gmail.com
Sprawdzimy Wasze prace i wstawimy oceny. Tą drogą możecie też zadawać nam pytania.
Prosimy, pamiętajcie o podpisaniu się na kartce 🙂
Jeśli czegoś zapomnieliście, to kontaktujcie z nami przez dziennik elektroniczny lub mailowo.
23 marca 2020 r.
Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych.
Zadania do wykonania:
Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych
19 marca 2020 r.
Temat: Ułamki dziesiętne.
Zadania do wykonania:
Materiały pomocnicze:
Lekcje wideo – ułamki dziesiętne
Lekcje wideo – zamiana ułamków
Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie
16 marca 2020 r.
Temat: Działania na ułamkach zwykłych.
Zadania do wykonania:
Materiały pomocnicze:
Lekcje wideo – dodawanie i odejmowanie ułamków
Lekcje wideo – mnożenie i dzielenie ułamków
Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach
Zaglądajcie też na strony:
Khan Academy – platforma edukacyjna
Matzoo – Matematyczne Zoo – zadania i testy
Pi-stacja – Darmowe wideolekcje z matematyki