Prace do oceny wysyłamy do swojej nauczycielki:
Barbara Lewandowska barbara.lewandowska@sp2gk.onmicrosoft.com
Data publikacji: 19 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 22 – 26 czerwca 2020 r.
Lekcja 14
Temat : Tworzymy galerię Wielkich Polaków.
Cel lekcji:
– poznajemy sylwetki Polaków, którzy zapisali się w sposób wyjątkowy w historii Polski i zasłużyli na miano prawdziwych bohaterów;
Opis lekcji:
-praca z tekstem przygotowanym przez nauczyciela
– uzupełnianie notatki
– praca z materiałem filmowym (dla chętnych)
Materiały:
– tekst przygotowany przez nauczyciela
– propozycja materiałów filmowych
Przebieg lekcji:
Przepiszcie do zeszytu temat i cel lekcji. Przeczytajcie uważnie przedstawione opisy osób, zwracając uwagę na nazwiska wielkich Polaków.
Jan Paweł Wielki, Józef Piłsudski, Stefan Wyszyński, Witold Pilecki, Danuta Siedzikówna
1. Niezwykle odważny, oddany patriota, który stał na czele I Brygady Legionów Polskich. Po uzyskaniu przez Polskę niepodległości, sprawował urząd Naczelnika Państwa.
2. Na ochotnika dostał się do obozu koncentracyjnego Auschwitz, by zbierać informacje na temat popełnianych tam zbrodni przez niemieckich oprawców. Był przeciwnikiem rządów komunistów, dlatego został przez nich aresztowany i zamordowany.
3. Nosiła pseudonim „Inka”, była sanitariuszką w oddziale partyzanckim majora Zygmunta Szendzielarza. Aresztowana, poddawana brutalnym torturom, nie zdradziła informacji o partyzantach. Skazana na śmierć, przesłała z więzienia wiadomość: „Powiedzcie mojej babci, że zachowałam się jak trzeba.”
4. W okresie powojennym przez długi czas stał na czele Kościoła katolickiego w Polsce. Był aresztowany i trzymany w odosobnieniu przez władze komunistyczne wrogie Polsce i Polakom. Zawsze odważnie bronił wiary i stał na straży tradycji narodowej. Przeszedł do historii jako Prymas Tysiąclecia.
5. Jeden z najdłużej sprawujących pontyfikat papież w historii. Wielki Polak , który nawoływał do życia w pokoju i przestrzegania praw człowieka. Przeszedł do historii jako papież pielgrzym. W roku 2014 został ogłoszony świętym.
Wpiszcie do zeszytu imiona i nazwiska każdej z osób, której dotyczą przedstawione opisy.
1. ……………………………………..
2 ……………………………………..
3. ……………………………………
4. ……………………………………
5. ……………………………………
Możecie obejrzeć film o bohaterach naszej lekcji:
Danuta Siedzikówna i Witold Pilecki: https://www.youtube.com/watch?v=l1VIcWjKem8
Kardynał Stefan Wyszyński: https://www.youtube.com/watch?v=gDayVGthP54
Jan Paweł II: https://www.youtube.com/watch?v=GhLVufOoI4o
*wersja do wydruku: historia_4_22_czerwiec
Data publikacji: 12 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 15 – 19 czerwca 2020 r.
Lekcja 13
Temat: Zośka, Alek i Rudy – bohaterscy harcerze.
Cel lekcji:
– dowiemy się, w jaki sposób walczyli Polacy z okupantem niemieckim w czasie II wojny światowej;
– poznamy młodych bohaterów z Szarych Szeregów – Zośkę, Alka i Rudego.
Opis lekcji :
– obejrzenie materiału filmowego,
– praca z podręcznikiem,
– notatka
Materiały:
– materiał filmowy,
– podręcznik,
– zeszyt
Przebieg lekcji:
1. Obejrzyjcie materiał filmowy, który przybliży postacie bohaterskich harcerzy: https://www.youtube.com/watch?v=Qw3WE1KtfhA
2. Zapiszcie do zeszytu temat i cel lekcji.
3.Przeczytajcie tekst w podręczniku (str. 126 – 129). Po uważnym odczytaniu informacji, spróbujcie odpowiedzieć na pytania (oczywiście ustnie, nie pisemnie):
– kiedy rozpoczęła się II wojna światowa?
– jakie państwa okupowały wtedy Polskę?
– w jaki sposób okupanci prześladowali Polaków?
– jakie organizacje podziemne walczyły z okupantem?
– kiedy i dlaczego wybuchło powstanie warszawskie?
– jaką funkcję pełnili w nim harcerze?
4. Zapiszcie starannie do zeszytu notatkę – „To już wiem” – str. 129 punkt 1 i 3.
*wersja do wydruku: historia_4_15_czerwiec
Data publikacji: 7 czerwca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 8 – 12 czerwca 2020 r.
Lekcja 12
Temat : Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni.
Cel lekcji :
– poznamy postać i dokonania Eugeniusza Kwiatkowskiego ;
– dowiemy się, jakie były przyczyny, skutki i znaczenie budowy portu i miasta Gdyni.
Opis lekcji :
– obejrzenie materiałów filmowych
– praca z podręcznikiem (str.122-125)
– notatka
Materiały :
– materiały filmowe
– podręcznik ,
– zeszyt
Przebieg lekcji:
1.Przepiszcie starannie do zeszytu temat i cel lekcji.
2. Obejrzyjcie filmy, które opowiedzą Wam dzisiejszą lekcję. Oglądajcie w podanej przeze mnie kolejności:
https://www.youtube.com/watch?v=gv6e209I5Wo
https://www.youtube.com/watch?v=SuCcNTS-vf4
https://www.youtube.com/watch?v=q0CeoivVIyQ
3. W celu utrwalenia wiadomości zapoznajcie się z informacjami w podręczniku (str.122 – 125). Przeczytajcie uważnie „Podsumowanie tematu” (str. 125).
4. Przepiszcie notatkę – „To już wiem” – punkt 1, 3, 4 str.125.
*wersja do wydruku: historia_4_8_czerwiec
Data publikacji: 31 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 1 – 5 czerwca 2020 r.
Lekcja 11
Temat: Józef Piłsudski i niepodległa Polska.
Cel lekcji:
– poznamy postać wybitnego Polaka – Józefa Piłsudskiego oraz rolę, jaką odegrał w walce o wolną Polskę
– dowiemy się, kiedy i w jakich okolicznościach Polska odzyskała niepodległość.
Opis lekcji :
– obejrzenie materiału filmowego
– praca z podręcznikiem
– praca z infografiką
Materiały :
– materiał filmowy
– podręcznik
– zeszyt
Przebieg lekcji:
1. Zaczynamy od starannego przepisania do zeszytu tematu i celu lekcji.
2. Nasze spotkanie z Józefem Piłsudskim – twórcą niepodległej Polski zaczniemy od obejrzenia filmów, które przybliżą nam postać Marszałka:
https://www.youtube.com/watch?v=NkE9rno3ggg
https://www.youtube.com/watch?v=UZZmMAwTayY
3. Czytamy z uwagą tekst (podręcznik str. 112 – 117).
4. Pracujemy z infografiką. Poznamy historię walk o granice niepodległej Polski. Proszę, odszukajcie informacji, która dotyczy niezwykłych bohaterów nazywanych Orlętami Lwowskimi. Czy wiecie już kogo i dlaczego tak nazywamy ?
Warto wiedzieć, warto zapamiętać:
Józef Piłsudski urodził się w 1867 r. w patriotycznej rodzinie o szlacheckich tradycjach. Jego ojciec (również Józef) brał udział w powstaniu styczniowym.
W domu rodzinnym nazywano go „Ziuk”. Marszałek i Naczelnik Państwa był osobą podziwianą i szanowaną.
Swoją działalnością przyczynił się do powstania niepodległej Polski. W dniu 11 listopada 1918 r. Józef Piłsudski przybył do Warszawy.
Dzień ten uznajemy za ten, w którym Polska odzyskała niepodległość, dlatego jest obchodzony jako Narodowe Święto Niepodległości.
Pogrzeb Józefa Piłsudskiego w 1935 r. stał się ogromną manifestacją narodową oddającą hołd zmarłemu Marszałkowi. Ciało Piłsudskiego pochowano w Katedrze na Wawelu , wśród najwybitniejszych Polaków.
Notatka do zapisania: przepiszcie starannie do zeszytu informacje nr 1, 3, 4 str. 117 („To już wiem”).
*wersja do wydruku: historia_4_1_czerwiec
Data publikacji: 22 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 25 – 30 maja 2020 r.
Lekcja 10
Temat: Maria Skłodowska – Curie – polska noblistka.
Cel lekcji:
– poznamy postać i dokonania Marii Skłodowskiej – Curie
– dowiemy się, w jakich dziedzinach Polacy otrzymywali nagrodę Nobla
Opis lekcji:
– praca z podręcznikiem
– notatka
Materiały:
– podręcznik
– zeszyt
Przebieg lekcji:
- Przepiszcie starannie do zeszytu temat i cel lekcji.
- Uważnie czytamy informacje (podręcznik str. 104 – 105).
Zwracamy uwagę na lata nauki Marii Skłodowskiej oraz studia w Paryżu. Musicie pamiętać, że w tym okresie w znajdującej się pod zaborami Polsce kobiety nie mogły studiować, dlatego młoda Maria wyjechała do Francji, aby rozpocząć studia na słynnym uniwersytecie – Sorbonie. Niezwykle zdolna i pracowita jako pierwsza kobieta zdała trudne egzaminy. Bardzo ważne okazały się badania i naukowe dokonania wybitnej Polki.
Czy już wiecie, dlaczego jeden z odkrytych pierwiastków chemicznych został nazwany polonem?
Badania prowadzone przez uczoną (szczególnie nad radem wykorzystywanym w leczeniu ludzi chorych na raka), miały bardzo szkodliwy wpływ na jej zdrowie.
Po śmierci została pochowana na paryskim cmentarzu wśród najwybitniejszych postaci.
Maria Skłodowska-Curie jest uznawana za jedną z najwybitniejszych kobiet w historii.
- Poznamy polskich noblistów (str. 106).
- Wiecie już, że Maria Skłodowska – Curie otrzymała dwukrotnie nagrodę Nobla (w 1903r. z fizyki, w 1911r. z chemii).
Czytając wiadomości dowiecie się, że nagroda ustanowiona przez Alfreda Nobla jest najważniejszym wyróżnieniem w świecie nauki.
Zapamiętajcie nazwiska Polaków, którzy otrzymali nagrodę Nobla za wybitne osiągnięcia.
Dla utrwalenia wiadomości obejrzyjcie materiał filmowy: https://www.youtube.com/watch?v=-eKeAeaMfAo
- Praca obowiązkowa do sprawdzenia:
Wykonajcie w zeszycie polecenie 1 str.110. Przepiszcie starannie (i uzupełnijcie) podane zdania. Zróbcie zdjęcie wykonanej pracy i wyślijcie na adres mailowy nauczyciela. Termin do 3 czerwca.
*wersja do wydruku: historia_4_25_maj
Data publikacji: 17 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 18 – 22 maja 2020 r.
Lekcja 9
Temat: Romuald Traugutt i powstanie styczniowe
Cel lekcji:
– dowiemy się, kim był Romuald Traugutt
– poznamy historię powstania styczniowego (przyczyny i skutki)
Opis lekcji:
– obejrzenie materiału filmowego
– praca z podręcznikiem, str. 99 – 103
– notatka
Materiały :
-tekst przygotowany przez nauczyciela
– materiał filmowy
– podręcznik
– zeszyt
– warto wiedzieć, warto zapamiętać (informacje do uważnego przeczytania).
Bohaterami ostatniej lekcji byli: generał Jan Henryk Dąbrowski i Józef Wybicki, którzy walczyli o niepodległość Polski. Niestety ich trud nie został nagrodzony zwycięstwem, nasza Ojczyzna nadal znajdowała się pod panowaniem innych państw. Polacy jednak nie poddawali się. Przez cały XIX wiek walczyli o wolność naszego kraju w powstaniach przeciwko zaborcom. Największym powstaniem było powstanie, które wybuchło w styczniu, dlatego nazywa się powstaniem styczniowym.
Dzisiejszą lekcję poświęcimy uczestnikom tego powstania, szczególną uwagę zwrócimy na ostatniego dyktatora (dowódcę) – Romualda Traugutta (ilustracja str. 99).
Przebieg lekcji:
1. Zacznij od starannego przepisania do zeszytu tematu i celu lekcji.
2. Obejrzyj materiał filmowy o powstaniu styczniowym: https://www.youtube.com/watch?v=Wc4szyACY8Q
- Przed Tobą uważne czytanie tekstu ze str. 99. Zwróć uwagę na słowo „branka” (zostało ono użyte także w filmie).
- Przyjrzyj się uważnie infografice na str. 100 – 101. Przeczytaj uważnie opisy ilustracji. Zwróć uwagę na opis dotyczący upadku powstania i jego skutków.
- Zapisz notatkę – „To już wiem” – str. 103, punkt 2, 3 i 5.
Na koniec wysłuchaj Hymnu Powstańców Styczniowych 1863: https://www.youtube.com/watch?v=O0t0T7bCNdM
*wersja do wydruku:historia_4_18_maj
Data publikacji: 8 maja 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 11 – 15 maja 2020 r.
Lekcja 8
Temat: Józef Wybicki i hymn Polski
Cel lekcji:
– dowiemy się, kim byli: Józef Wybicki i Jan Henryk Dąbrowski
– poznamy historię powstania polskiego hymnu narodowego
Opis lekcji:
– obejrzenie materiału filmowego
– praca z podręcznikiem, str. 94 – 98
– notatka
Materiały :
-tekst przygotowany przez nauczyciela
– materiał filmowy
– podręcznik
– zeszyt
– warto wiedzieć, warto zapamiętać (informacje do uważnego przeczytania).
Zapewne pamiętasz z poprzedniej lekcji, że powstanie, na którego czele stał Tadeusz Kościuszko, zakończyło się klęską. Po niej nastąpił trzeci rozbiór Polski, w wyniku którego nasze państwo przestało istnieć. Ale żyli nadal Polacy, którzy chcieli, by Polska odzyskała wolność i byli w stanie walczyć o to do ostatniej kropli krwi. Dlatego we Włoszech powstało wojsko polskie, które nazywało się Legionami Polskimi. Na czele Legionów stanął generał Jan Henryk Dąbrowski, a wśród legionistów był Józef Wybicki. To są bohaterowie naszej dzisiejszej lekcji.
Przebieg lekcji :
1. Zacznij od starannego przepisania do zeszytu tematu i celu lekcji.
2. Obejrzyj materiał filmowy o Józefie Wybickim: https://www.youtube.com/watch?v=qYoYg9koMaE
- Przed Tobą uważne czytanie tekstu ze str. 94 i 95. Zwróćcie uwagę na wyjaśnienie słowa emigracja.
4. Z Legionami nieodłącznie związany jest nasz narodowy hymn – „Mazurek Dąbrowskiego”, dlatego przyjrzyj się uważnie infografice na stronach 96 i 97. Dotyczy ona wydarzeń, o których wspomina polski hymn narodowy.
5. Zapisz notatkę – „To już wiem” – str. 98 punkt 1, 2, 4.
*wersja do wydruku: historia_4_11_maj (pdf.io)
Data publikacji: 30 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 4 – 8 maja 2020 r.
Lekcja 7
Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.
Cel lekcji:
– dowiemy się, kim był Tadeusz Kościuszko i dlaczego wybuchło powstanie kościuszkowskie;
– poznamy skutki rozbioru Polski oraz państwa, które uczestniczyły w rozbiorach.
Opis lekcji:
– obejrzenie materiału filmowego
– praca z podręcznikiem (str. 89 – 93)
– notatka
Materiały :
-materiał filmowy
– podręcznik
– zeszyt
– warto wiedzieć, warto zapamiętać (informacje do uważnego przeczytania).
Pamiętacie obiady czwartkowe u króla Stasia? Wiecie już, że król Stanisław August Poniatowski otaczał się wybitnymi naukowcami, poetami i artystami. Zaproszeni goście prezentowali królowi swoje utwory, ale wiele czasu poświęcano na dyskusje o sytuacji w kraju oraz o planach działania dla dobra ojczyzny.
Aby wprowadzić w kraju konieczne zmiany – uchwalono w 1791 roku Konstytucję 3 maja – najważniejszy dokument prawny, który określał sposób sprawowania władzy.
Od wielu lat rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja jest bardzo ważnym świętem państwowym. Wrócimy do tego tematu w klasie 6. Wtedy poznacie twórców Konstytucji 3 maja, jej najważniejsze zapisy oraz znaczenie dla dziejów Polski.
Przebieg lekcji :
1. Zaczynamy od starannego przepisania do zeszytu tematu i celu lekcji.
2. Obejrzyjcie materiał filmowy o Tadeuszu Kościuszce: https://www.youtube.com/watch?v=0kTWPZ_uhFk
- Przed Wami uważne czytanie tekstu (str. 89 – 93). Zwracajcie uwagę na wyjaśnienie wyrazów: reformy, powstanie, zaborcy, kosynierzy.4. Przyjrzyjcie się uważnie, jak ważne chwile w historii Polski, przedstawiali na swoich obrazach Jan Matejko, Wojciech Kossak i Jan Styka (ilustracje w książce).5. Zapiszcie notatkę („To już wiem” – str.93 punkt 1, 5, 6).
*wersja do wydruku: historia_4_4_maj
Data publikacji: 26 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 27 – 29 kwietnia 2020 r.
Lekcja 6
Temat: Na obiedzie u króla Stasia.
Cel lekcji:
-poznamy dokonania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego;
-dowiemy się, w jakim celu organizowano obiady czwartkowe i kto w nich uczestniczył.
Opis lekcji:
-praca z podręcznikiem ( str.85 – 88)
-notatka
-infografika
Przebieg lekcji:
1. Przepiszcie do zeszytu temat i cel dzisiejszej lekcji.
2. Przeczytajcie uważnie tekst (str.85-88), zwracając uwagę na fragment pt.”Rozwój kultury polskiej.”
3.Zapoznajcie się z infografiką „Obiady czwartkowe”. Poznacie tam uczestników obiadów czwartkowych oraz dziedziny sztuki , którymi się zajmowali.
- Obejrzyjcie materiał filmowy z Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii:
https://www.youtube.com/watch?v=ds0n-2Wk9dE
5. Praca obowiązkowa do sprawdzenia:
Na podstawie infografiki (str.87) wpisz w wyznaczone miejsca właściwe imiona i nazwiska postaci historycznych. Przepisz zdania (odręcznie lub na komputerze) i i wyślij do sprawdzenia ( zdjęcie , skan , plik Word ). Pamiętaj o czytelnym podpisaniu pracy. Termin wykonania pracy: do 8 maja.
Historyk , który na zlecenie polskiego władcy napisał siedmiotomowe dzieło opisujące historię Polski – …………………………………………………….
Autor dzieła ” O skutecznym rad sposobie”, dotyczącego słabości ustroju Rzeczypospolitej i sposobu jej naprawy – ……………………………………….
Nadworny malarz polskiego króla , który malował obrazy, na których ukazywał sceny z dziejów Polski i portrety polskich władców – …………………………………………….. ……………………………………………….
*wersja do wydruku: historia_4_27_04
Data publikacji: 19 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 20 – 24 kwietnia 2020 r.
Termin nadsyłania pracy obowiązkowej do sprawdzenia: 24 kwietnia 2020 r.
Lekcja 5
Temat: Król Jan III Sobieski i zwycięstwo pod Wiedniem.
Cel lekcji:
– wiemy , o zwycięstwie króla Jana III Sobieskiego pod Wiedniem.
Opis lekcji :
– dowiemy się o zagrożeniu dla Polski, jakim stało się państwo tureckie;
– poznamy przyczyny i skutki zwycięstwa króla Jana III Sobieskiego pod Wiedniem;
– zapamiętamy znaczenie wyrazów: odsiecz, wiktoria, husaria.
Materiały:
– podręcznik (str. 82 – 83)
– zeszyt
– notatka
Przebieg lekcji:
1. Przepiszcie ładnie temat i cel lekcji.
2. Przechodzimy do uważnego czytania informacji (podręcznik str. 82-83).
3.Pora na ładne i czytelne przepisanie do zeszytu notatki („To już wiem”- punkt 4 i 5 str. 84)
Praca obowiązkowa do sprawdzenia
Na podstawie wiadomości (str. 83) wymień pięć skutków wojen prowadzonych przez Polskę w XVII wieku . Staraj się odpowiadać pełnym zdaniem, pamiętaj o czytelnym zapisie. Prześlij pracę (zdjęcie lub skan) mailem na mój adres. Czas wykonania pracy – do 24 kwietnia.
*wersja do wydruku: historia_4_20_04
Data publikacji: 14 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 15 – 17 kwietnia 2020 r.
Lekcja 4
Temat: Stefan Czarniecki – polskim bohaterem narodowym.
Cel lekcji:
– dowiemy się , kim był Stefan Czarniecki;
– przypomnimy słowa polskiego hymnu narodowego – „Mazurka Dąbrowskiego „.
Opis lekcji:
– powtórzymy informacje dotyczące przyczyn wojen ze Szwecją;
– zwrócimy szczególną uwagę na postać Stefana Czarnieckiego.
Materiały: notatka, podręcznik, zeszyt.
Przebieg lekcji:
1. Przepiszcie starannie do zeszytu temat i cel dzisiejszej lekcji.
2.Powtórzmy ponownie najważniejsze wiadomości dotyczące wojen Polski ze Szwecją. Zapewne pamiętacie, dlaczego najazd Szwedów został nazwany „potopem szwedzkim” oraz kto stał na czele obrońców Jasnej Góry w 1655r. (Podręcznik str. 80 – 81).
3. Pora na uważne czytanie. Przeczytajcie informacje dotyczące Stefana Czarnieckiego:
W walkach ze Szwedami wsławił się jeden z najwybitniejszych wodzów – Stefan Czarniecki ( zwróć uwagę na poprawny zapis nazwiska – nie Czarnecki ). Urodził się niedaleko Kielc w 1599r. Walczył między innymi z Turkami , Szwedami i Rosjanami. W 1656r. Stefan Czarniecki pokonał szwedzkie oddziały pod Warką. Zasłynął szczególnie jako dowódca polskich wojsk w czasie potopu szwedzkiego.
Podczas jednej z wojen przeprawił się z konnymi oddziałami przez półkilometrową cieśninę morską. Józef Wybicki uwiecznił to wydarzenie w słowach „Mazurka Dąbrowskiego” jako przykład odwagi, męstwa i niezłomności polskich żołnierzy.
4. Na zakończenie – zapiszcie pięknie w zeszycie zwrotkę hymnu narodowego, w której pojawia się nazwisko naszego wybitnego wodza – Stefana Czarnieckiego (jeżeli nie pamiętasz, skorzystaj z podręcznika str.96).
Dla chętnych: obejrzyjcie materiał poświęcony hetmanowi Stefanowi Czarnieckiemu:
https://www.youtube.com/watch?v=gaDkiMHorB0
*wersja do wydruku: historia_4_15_04
Data publikacji: 3 kwietnia 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 6 – 10 kwietnia 2020 r.
Lekcja 3
Temat: Wojny Polski ze Szwecją.
Cel lekcji: poznamy przyczyny wojen Rzeczpospolitej ze Szwecją
Opis lekcji: będziemy korzystać z podręcznika (Rozdział „XVII – stulecie wojen”), zapiszemy notatkę.
Porządek lekcji:
- Zaczniemy od przepisania tematu i celu lekcji (bez opisu).
- Zaczniemy od uważnego przeczytania tekstu – podręcznik str. 80 – 81
- Po przeczytaniu:
– czy wiecie już, dlaczego najazd Szwedów został nazwany potopem szwedzkim?
– kim byli: Jan III Sobieski oraz Stefan Czarniecki?
– kto stał na czele obrońców Jasnej Góry? - Teraz czas na krótką notatkę:
Przepiszcie starannie do zeszytu 2 i 3 punkt str.84 („To już wiem”) - Obejrzyjcie sobie film „Potop bez wody” z Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii:
https://www.youtube.com/watch?v=eVCABVQCw7Q
*wersja do wydruku: historia_4_6_04 (pdf.io)
Data publikacji: 30 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 30 marca – 3 kwietnia 2020r.
Adres mailowy nauczyciela: b.lewa4@gmail.com (praca do sprawdzenia)
Lekcja 2
Temat: Niezwykli mieszkańcy Urzecza.
Cele:
-wiemy, na jakim obszarze Mazowsza znajduje się Urzecze;
-potrafimy podać wiek, z którego pochodzi najstarszy zapis o Urzeczu;
-dowiemy się kim byli i czym zajmowali się mieszkańcy Urzecza.
Opis lekcji:
-zapoznamy się z informacjami o pracy flisaków;
-spróbujemy wyobrazić sobie krajobraz nadwiślańskiego Urzecza;
-poznamy ciekawostki związane z naszym regionem
Materiały:
notatka, zeszyt, Łukasz Maurycy Stanaszek – wiersz „Flisak” ( ze zbioru „Nadwiślańskie Urzecze”)
Porządek lekcji
1.Zacznijmy od zapisu tematu i celu lekcji w zeszycie.
2.Przechodzimy do uważnego przeczytania notatki. Zwrócicie zapewne uwagę na tajemnicze wyrazy, które pojawiły się w wierszu już na naszej poprzedniej lekcji:
Wisła w przeszłości była głównym traktem komunikacyjnym Polski o dużym znaczeniu handlowym. Pływało wiele rodzajów jednostek rzecznych, którymi spławiano wiele towarów. Znaczna część mieszkańców Urzecza zajmowała się spływem różnych towarów – zboża, drewna ,nawet soli z Wieliczki.
Spływem po Wiśle (inaczej flisem) zajmowali się ludzie , których nazywano flisakami lub orylami. Mieszkańcy Urzecza posiadali odrębny język, własne piękne stroje i rzeczne obyczaje. Ludność tam zamieszkała zajmowała się handlem wiślanym ,rybołówstwem oraz budownictwem.
Krajobraz Urzecza wyróżniały chruściane płoty(chrust – suche gałęzie odłamane od drzewa), wały ochronne, przystanie rzeczne , liczne wiatraki oraz wierzby i topole.
3.A teraz odpowiadamy w zeszycie na pytanie (pytanie przepisujemy do zeszytu): Kim byli i czym zajmowali się flisacy? Piszemy starannie, odpowiadamy pełnym zdaniem.
4.Zapoznajmy się z wierszem „Flisak” umieszczonym na końcu tej lekcji.
Praca do sprawdzenia:
Pora na ilustrację znajdującą się na dole. Można ją przerysować do zeszytu, pięknie pokolorować albo wydrukować, pokolorować i wkleić do zeszytu. Robicie zdjęcia wykonanej pracy i przesyłacie na mój adres mailowy. Macie czas! Do końca tygodnia J
Dla zainteresowanych:
Ciekawostki:
Urzecze- nazwa oznacza teren położony „u rzeki”.
Orylem nazywano również taniec, który obok oberka był niezwykle popularny na ziemi czerskiej w XIX wieku.
Jeszcze do niedawna można było zobaczyć w okolicach Otwocka ,Konstancina-Jeziorny wiele domów i budynków gospodarczych wykonanych z bali, które w znacznej części przypłynęły Wisłą z południowej polski jako tratwy flisackie.
Dowiedz się więcej!
„Flisak”
Na południu hen daleko
Mieszkał FLISAK tuż nad rzeką
Miał on chatę na pagórku
No i bardzo piękną córkę
Kiedy tylko zima przeszła
No i z Wisły kra odeszła
Dom opuszczał swój malutki
Wsiadał szybko do swej łódki
Albo raczej na GALAREK
By zarobić trochę marek…
Płynął z drewnem do Torunia
Woził sól aż do Bydgoszczy
Zatrzymywał się czasami
Gdzieś pod CZERSKIEM na Mazowszu
Zapamiętał co lud rzecze
Że to miejsce zwą URZECZEM
Bo u rzeki położone
Dobrą ziemią naznaczone
I choć czasem je topiło
tu się ludziom nieźle żyło…
Tuż przy wielkiej rzecznej strudze
Stała karczma na BINDUDZE
Bo tak dziwnie nazywali
Tam gdzie łodzie cumowali
Flisak zdziwił się na chwile
Że go wszyscy zwą ORYLEM
Na bok poszły jednak swary
Bo sprzedane już towary…
Dobrze starzy ludzie rzeczą
Że najlepiej na URZECZU!
Nie popłynął flisak dalej
W obce i odległe strony
A kieszenie napełniwszy
Mógł powrócić wnet do żony…
Kiedy przybył do rodziny
Ta do niego tak mu rzecze
Po co mamy się tu męczyć?
Zamieszkajmy na URZECZU!
*wersja do wydruku: historia_4_30_03 (Automatycznie zapisany)
Data publikacji: 25 marca 2020 r.
Tydzień obowiązywania: 25 – 27 marca 2020 r.
Kochani, podczas dzisiejszej lekcji, zapraszam Was na spacer szlakiem królowej naszych rzek – Wisły. Poznamy piękny region , który nosi nazwę Urzecze. Przepisujecie z lekcji wszystko, oprócz tego, co jest boltowane i umieszczone kursywą (pogrubione i pochyłym drukiem). Pamiętajcie, żeby rozkładać sobie zadania do wykonania – nie wszystko na raz!!!
Lekcja 1
Temat: Odkrywamy nadwiślańskie Urzecze
Cel lekcji : Poznajemy historię naszego regionu
1. Zapiszcie w zeszycie starannie temat i cel lekcji.
2. Przeczytajcie uważnie informację o Urzeczu.
Urzecze to obszar ,który rozciąga się po obydwu brzegach Wisły. Znajduje się w województwie mazowieckim, obejmuje część miasta Warszawy (np. Mokotów, Wilanów) oraz wiele wsi i miast położonych nad Wisłą – w tym Górę Kalwarię i Czersk. Najstarszą wzmianką o Urzeczu jest zapis z 1737r. odnaleziony w Bibliotece Czartoryskich w Krakowie.
3. Po przeczytaniu informacji, udzielcie pisemnej odpowiedzi w zeszycie na pytanie:
Z którego wieku pochodzi najstarsza informacja o Urzeczu ? Odpowiadamy pełnym zdaniem.
Uroki Urzecza odnajdziemy w wielu utworach.
4. Przeczytajcie „Wstęp ” – wiersz, który otwiera tomik poezji dla dzieci pt. „Nadwiślańskie Urzecze” zamieszczony pod lekcją. Wybierzcie i zapiszcie w zeszycie 3 wyrazy z tego wiersza, które wydają się Wam nieznane, tajemnicze lub niezwykłe.
5. Na koniec zapraszam do wykonania pracy plastycznej.
Przerysuj ilustrację zamieszczoną pod lekcją do zeszytu i pięknie ją pokoloruj. Możesz ją wydrukować, pokolorować i wkleić do zeszytu . Poznajecie ten obiekt? Podpiszcie go.
Zróbcie zdjęcie pracy (wyraźne!) i wyślij mailem na adres: b.lewa4@gmail.com
Powodzenia!
Dowiedz się więcej!
„Wstęp”
Posłuchajcie dzieci miłe
Nadwiślańskiej opowieści
O zdarzeniach zadawnionych
Lecz prawdziwych, niezmyślonych
Jak to było przed wiekami
Na MAZOWSZU pod Warszawą
Kiedy WISŁA ważną była
Rzecz się wyda Wam ciekawą…
Mazowieckich naszych przodków
MAZURAMI dawniej zwali
Żyli oni tu od czasów
Gdy Piastowie w Czersku stali…
Opowiemy o FLISAKACH
Co się spławem zajmowali
Zatrzymując się pod Czerskiem
Z Mazurami handlowali
Opowiemy o OLĘDRACH
Co z północy przypływali
Ciężką pracą wiślne brzegi
W żyzne ziemie obracali
Spyta ktoś z Was – gdzie to było?
Gdzie to wszystko się zdarzyło?
Tam gdzie Wisła modra płynie,
Gdzie stolicy blask nie ginie…
Ach już wiecie? Ja nie przeczę
Nadwiślańskie to URZECZE!
* wersja do wydruku: historia_4_25_03
COŚ NOWEGO, PONIEDZIAŁEK 23.03.2020r.
W dzisiejszych czasach zwyczaje oraz idee średniowiecznych rycerzy są pielęgnowane przez członków bractw rycerskich. Korzystając z zasobów dostępnych w Internecie, odszukaj informacje na temat jednego z takich stowarzyszeń. Wyjaśnij (pisemnie w zeszycie w kilku zdaniach),na czym polega jego działalność.
Przydatne linki – informacje ogólne:
https://www.youtube.com/watch?v=zWXknY4F1mI
http://www.smakizpolski.com.pl/wspolczesni-rycerze-bractwa/
* wersja do wydruku: historia_4_23_03
Nowe wyzwanie, czwartek 19.03.2020r.
- Obejrzyj materiały, których bohaterami są rycerze:
https://www.youtube.com/watch?v=427i0Pz8kYg
https://pl.khanacademy.org/humanities/medieval-world/medieval-europe/v/chivalry-middle-ages
- Przeczytaj tekst o rycerzach:
https://www.edukator.pl/rycerze,4223.html
https://eszkola.pl/historia/kodeks-rycerski-7523.html
- Napisz, jakie cechy idealnego rycerza warto pielęgnować w dzisiejszych czasach. Uzasadnij swoją wypowiedź w kilku zdaniach (5-6).
- Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż quiz
http://www.zyraffa.pl/quizy/kat/historia/rycerski.html
*materiały do wydruku historia_4_czwartek
Poniedziałek, 16.03.2020r.
Korzystając z poniższych linków lub innych źródeł przypomnij sobie legendę „O Lechu, Czechu i Rusie”, „O złym Księciu Popielu”, „O gościnnym Piaście”
Wykonaj ilustrację wybranej sceny (jednej) każdej z tych legend. Technika dowolna.
http://www.sredniawies.pl/czulnia2/legenda2.htm
https://www.polskatradycja.pl/legendy/kujawskie/38-krol-popiel.html
http://www.sredniawies.pl/czulnia2/legenda1.htm
*Materiały w wersji do wydruku historia_4