Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz na rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole lub przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego, pełnego uczestnictwa w życiu szkoły, przedszkola oraz w środowisku społecznym.

Pomocą psychologiczno–pedagogiczną objęci mogą być uczniowie:

  • z niepełnosprawnością,
  • z niedostosowaniem społecznym,
  • zagrożone niedostosowaniem społecznym
  • z zaburzeniami zachowania lub emocji,
  • szczególnie uzdolnione,
  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
  • z chorobą przewlekłą,
  • doświadczający niepowodzeń edukacyjnych,
  • będące w sytuacji kryzysowej, traumatycznej,
  • z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych,
  • zaniedbane środowiskowo z powodu sytuacji bytowej ucznia i rodziny, sposobu spędzania czasu wolnego i kontaktów środowiskowych,
  • z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w naszej szkole

Dla rodziców:

  • rozmowy
  • porady
  • konsultacje
  • warsztaty
  • szkolenia
  • działania profilaktyczne

Dla uczniów:

  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
  • zajęcia logopedyczne
  • zajęcia psychoedukacyjne
  • zajęcia terapeutyczne
  • działania profilaktyczne
  • rozmowy
  • porady
  • konsultacje
  • pomoc materialna

Dla nauczycieli:

  • rozmowy
  • konsultacje
  • warsztaty
  • szkolenia

Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest:

  • dobrowolne,
  • bezpłatne,
  • organizowane na wniosek ucznia, rodziców ucznia, dyrektora szkoły, nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej, specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem, pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, poradni, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Formy pomocy materialnej:

  • „wyprawka szkolna”,
  • stypendium szkolne za wyniki w nauce,
  • bezpłatne obiady w stołówce szkolnej,
  • zasiłek losowy w formie pieniężnej lub rzeczowej,
  • bezpłatne kolonie.

Warunki udziału uczniów w zajęciach

1. Dydaktyczno – wyrównawczych:

  • znaczne trudności w opracowaniu minimum programowego,
  • pisemna zgoda rodzica/opiekuna

2. Korekcyjno – kompensacyjnych:

  • zalecenie w poradni psychologiczno – pedagogicznej (opinia)

3. Logopedycznych:

  • uczniowie zakwalifikowani w toku badań przesiewowych przez nauczycieli logopedów
  • pisemna zgoda rodzica/ opiekuna

4. O charakterze terapeutycznym:

  • pisemna zgoda rodzica/opiekuna

Uwaga:

  • Liczba miejsc jest ograniczona!
  • O kolejności i czasie uczestniczenia decyduje prowadzący zagadnienie z Dyrektorem szkoły.
  • Uczeń zakwalifikowany do uczestnictwa w zajęciach jest zobowiązany do aktywnego, systematycznego w nich udziału, a rodzic/ opiekun – do kontaktu z prowadzącym zajęcia.

Dodatkowe informacje

Pomocą psychologiczno-pedagogiczną nie są obejmowane tylko dzieci posiadające orzeczenie lub opinię, mogą być nią objęte wszystkie dzieci, które tej pomocy potrzebują, np. będące w trudnej sytuacji, zaniedbane środowiskowo, z trudnościami adaptacyjnymi itp. Pomoc psychologiczno–pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana nie tylko uczniom, ale też rodzicom i nauczycielom. Polega ona na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniowi. Są to porady, szkolenia, konsultacje, warsztat.

Zajęcia psychoedukacyjne:

  • Odbywają się w grupach
  • W zależności od potrzeb: tematyka, czas trwania, wielkość grupy
  • Część teoretyczna przeplatana metodami aktywizacyjnymi: gry i zabawy, burza mózgów, elementy dramy, itp.

Warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców:

  • Prowadzi w zależności od potrzeb pedagog i/ lub psycholog
  • Cykl 10 zajęć poświęcony doskonaleniu umiejętności porozumiewania się z dziećmi, stawiania im granic
  • 90-cio minutowe zajęcia grupowe co 2 tydzień

Akty prawne

Akty prawne regulujące organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  • Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zobacz
  • Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zobacz