Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz na rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole lub przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego, pełnego uczestnictwa w życiu szkoły, przedszkola oraz w środowisku społecznym.
Pomocą psychologiczno–pedagogiczną objęci mogą być uczniowie:
- z niepełnosprawnością,
- z niedostosowaniem społecznym,
- zagrożone niedostosowaniem społecznym
- z zaburzeniami zachowania lub emocji,
- szczególnie uzdolnione,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z chorobą przewlekłą,
- doświadczający niepowodzeń edukacyjnych,
- będące w sytuacji kryzysowej, traumatycznej,
- z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych,
- zaniedbane środowiskowo z powodu sytuacji bytowej ucznia i rodziny, sposobu spędzania czasu wolnego i kontaktów środowiskowych,
- z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.