Materiały można przesyłać do pani Bożeny Gromadzkiej bozena.gromadzka@sp2gk.onmicrosoft.com
Drodzy Uczniowie klas piątych, poniżej znajdziecie wskazówki dotyczące przesyłania wskazanych prac z geografii oraz materiał z przedmiotu na kolejny tydzień.
INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZESYŁANIA PRAC:
- Do sprawdzenia przesyłacie tylko te prace, które będą przeze mnie wskazane.
- Na odesłanie pracy macie tydzień od dnia, w którym odbywa się dana lekcja. Oznacza to, że jeżeli lekcja wypada w poniedziałek to pracę należy odesłać do kolejnego poniedziałku, jeżeli we wtorek to do kolejnego wtorku itd.
- Jeżeli nie możecie odesłać pracy w danym terminie to koniecznie skontaktujcie się ze mną.
Tydzień obowiązywania (22 czerwca – 26 czerwca 2020 r.)
Lekcja 13
Temat: Planujemy wakacje. Krajobrazy świata.
Cel: Zastosujesz wiedzę o strefach krajobrazowych w praktyce.
Zadania.
- Skorzystaj z materiałów Epodreczniki.pl https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-ogolne/szkola-podstawowa.
Powodzenia!!
*Wersja do wydruku: Planujemy wakacje- krajobrazy Polski w praktyce
Tydzień obowiązywania (15 czerwca – 19 czerwca 2020 r.)
Lekcja 12
Temat: Planujemy wakacje. Krajobrazy świata.
Cel: Zastosujesz wiedzę o strefach krajobrazowych w praktyce.
Zadania.
- Wykonaj polecenia w zeszycie ćwiczeń: 1 i 2 str. 91 oraz 3,4,5 str. 92.
- Skorzystaj z materiałów Epodreczniki.pl https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-ogolne/szkola-podstawowa.
Powodzenia!!
*Wersja do wydruku: Planujemy wakacje- krajobrazy świata
Tydzień obowiązywania (8 czerwca – 12 czerwca 2020 r.)
Krajobraz wysokogórski występuje we wszystkich strefach klimatycznych. Czym się wyróżnia w Himalajach najwyższych górach świata?
Lekcja 11
Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów.
Cele: Dowiesz się jak powstały najwyższe góry świata. Poznasz piętra roślinne i zwierzęta występujące w Himalajach. Dowiesz się kim są Szerpowie i czym się zajmują. Co to himalaizm, himalaiści.
Zadania.
- Na podstawie podręcznika str 149 i mapy fizycznej świata określ położenie Himalajów.
- Zapoznaj się z cechami klimatu wysokogórskiego.
- Przeczytaj o świecie roślin i zwierząt Himalajów.
- Jak żyją mieszkańcy najwyższych gór świata.
- Dowiedz się o osiągnięciach polskich himalaistów: TOP 10: najlepsi polscy himalaiści. Jerzy Kukuczka, Krzysztof …
https://sport.tvp.pl/…/top-10-najlepsi-polscy–himalaisci-jerzy-kukuczka- krzysztof-wielicki-leszek-cichy-wanda-rutkiewicz
Powodzenia!!!
*Wersja do wydruku: Krajobraz wysokogórski Himalajów
Tydzień obowiązywania (1 czerwca – 5 czerwca 2020 r.)
Podróż rozpoczniemy nad Jeziorem Winnipeg i skierujemy się na północ…
Lekcja 10
Temat: Krajobrazy tajgi i tundry.
Cele: Poznasz położenie oraz klimat stref tajgi i tundry. Zdobędziesz informacje na temat wieloletniej zmarzliny i jej wpływu na życie ludzi. Dowiesz się jakie rośliny i zwierzęta są charakterystyczne dla tajgi i tundry oraz czym zajmuje się ludność zamieszkująca te strefy.
Zadania do wykonania.
- Na podstawie słowniczka zamieszczonego na końcu podręcznika wyjaśnij pojęcia: tajga i tundra. Kim są Inuici, Lapończycy ?
- Na mapie stref krajobrazowych odszukaj miejsce występowania tajgi i tundry.
- Na podstawie podręcznika wykonaj ćwiczenie 2 str. 83, ćwiczenie 3,4,str. 84.
- Zapoznaj się z materiałem: Tajga – Epodreczniki.pl https://epodreczniki.pl/a/tajga/DYaxLquVs
Powodzenia!!!
*Wersja do wydruku: Krajobrazy tajgi i tundry
Tydzień obowiązywania (25 maja– 29 maja 2020 r.)
Obszar wokół Morza Śródziemnego nazywamy krajobrazem śródziemnomorskim. Zapraszam Was do krajobrazu obrzeży trzech kontynentów: Europy, Azji i Afryki.
Lekcja 9
Temat: Krajobraz śródziemnomorski.
Cele: Poznasz obszar występowania, cechy klimatu śródziemnomorskiego oraz jego roślinność naturalną. Jak wygląda tradycyjna zabudowa na tym obszarze.
Zadania do wykonania.
- Przygotuj mapę Europy. Odszukaj na niej M. Śródziemne i nazwij obszary leżące u jego wybrzeży. Do jakich państw one należą?
- Odszukaj na M. Śródziemnym wyspy, półwyspy. Wulkany.
- Na podstawie podręcznika wykonaj ćwiczenia 2 str. 80, 3 i 4 str. 81.
- Skorzystaj z materiałów : Nad Morzem Śródziemnym – Epodreczniki.pl https://epodreczniki.pl/a/nad-morzem-srodziemnym/D1CWfsAs5
Powodzenia!
*Wersja do wydruku: Krajobraz środziemnomorski
Tydzień obowiązywania (18 maja– 22 maja 2020 r.)
Na Ziemi spotykamy tereny o dużej powierzchni pozbawionej roślinności i niezwykle trudnych warunkach życia zwierząt i ludzi. To pustynie.
Lekcja 8
Temat: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej.
Cele: Dowiesz się, jakie są cechy klimatu pustyń gorących i lodowych, poznasz ich miejsce występowania. Nauczysz się znajdować położenie Arktyki i Antarktyki.
Zadania do wykonania.
- Ze słowniczka na końcu podręcznika wyszukaj i zapisz co to jest pustynia gorąca i lodowa. Zapoznaj się z wyglądem ergu, seriru, hamady.
- Zastosuj wiedze w praktyce. Na podstawie podręcznika wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: 1 i 2 str. 76- 3 i4 str. 77.
- Obejrzyj film: Niezwykłe miejsca na Ziemi. https://www.youtube.com/watch?v=KcVoSboShYM
Dla chcącego- wszystko łatwe 🙂
Powodzenia!!!
*Wersja do wydruku: Krajobraz pustyni gorącej i lodowej
Tydzień obowiązywania (11 maja– 15 maja 2020 r.)
Dużą część krajobrazów Ziemi stanowi roślinność trawiasta. Daje ona schronienie zwierzętom, ludzie także nauczyli się żyć z nią w harmonii.
Lekcja 7
Temat: Krajobrazy sawanny i stepu.
Cele: Nauczysz się wskazywać na mapie położenie strefy zdominowanej przez roślinność trawiastą. Poznasz cechy klimatu tych stref, gatunki roślin i zwierząt które w nich występują.
Zadania do wykonania:
- Na podstawie słowniczka zamieszczonego na końcu podręcznika lub Słownika geograficznego, Słownika wyrazów obcych itp. Wyjaśnij i zapisz do zeszytu definicje pojęć: sawanna, step, preria, pampa.
- Wykonaj pomagając sobie podręcznikiem: zadanie 1 – Na dobry początek w zeszycie ćwiczeń, zadanie 2,3 i 4 w ćwiczeniach na stronie 72, 73,74.
Obowiązkowa praca na ocenę: Jak ludy zamieszkują sawanny i stepy oraz jaki tryb życia prowadzą?
*Wersja do wydruku: Krajobrazy sawanny, stepu
Tydzień obowiązywania (4 maja– 8 maja 2020 r.)
Lasy liściaste, mieszane i iglaste to roślinność naturalna strefy umiarkowanej. Zapraszam Was do charakterystyki przyrody która nas otacza.
Pamiętaj: Nawet jeśli już została ona zmieniona przez człowieka- natura jest jeszcze w stanie znakomicie poprawić nasze błędy.
Lekcja 6
Temat: W lesie strefy umiarkowanej.
Cele: Dowiesz się co to tajga i gdzie występuje. Jakie gatunki drzew ją tworzą, jakie warstwy wyróżnia się w lasach strefy umiarkowanej. Dowiesz się także jakie zwierzęta zamieszkują obszar tajgi.
Zadania do wykonania.
- Odszukaj na mapie klimatycznej i krajobrazowej świata strefę umiarkowaną.
- Przeczytaj tekst ,,Dla dociekliwych” w ćwiczeniach na str. 71 i wykonaj zadanie 7.
- Na podstawie podręcznika wykonaj ćwiczenia 5 i 6 na str. 70 w zeszycie ćwiczeń.
Na ocenę dokonaj charakterystyki porównawczej cech lasu równikowego i strefy umiarkowanej według wzoru zamieszczonego na Teams.
*Wersja do wydruku: W lesie strefy umiarkowanej
Tydzień obowiązywania (27 kwietnia – 30 kwietnia 2020 r.)
Drodzy Uczniowie, zapraszam Was do geograficznych wędrówek po wybranych krajobrazach świata. Zaczynamy od krajobrazu wiecznie zielonego lasu równikowego. Czeka na Was mnóstwo ciekawostek z nim związanych.
Lekcja 5
Temat: W wilgotnym lesie równikowym.
Cele: Dowiesz się czym charakteryzuje się klimat wilgotnych lasów równikowych. Poznasz różnorodność roślin i zwierząt z tej części świata i jak żyją ludzie lasów równikowych.
Zadania do wykonania:
- Obejrzyj film „Las równikowy”: youtube.com
- Z podręcznika do zeszytu wypisz cechy klimatu równikowego oraz przykłady roślin i zwierząt, które w nim mieszkają.
- Wykonaj zadanie 2 i 3 w zeszycie ćwiczeń na stronie 68 i 69.
Na ocenę wykonaj opis lub rysunek z opisem: Jak wygląda jeden dzień ludzi żyjących w lesie równikowym. Skorzystaj z tekstu zamieszczonego w materiałach do zajęć na Teams. Następnie swoją pracę prześlij nauczycielowi od geografii na pocztę w Teams.
Dla chcącego- nic trudnego 🙂
Powodzenia!!!
*Wersja do wydruku: W willgotnym lesie równikowym
Tydzień obowiązywania (20 kwietnia – 24 kwietnia 2020 r.)
Drodzy Uczniowie, zapraszam Was do zgromadzenia wiedzy o strefach krajobrazowych na Ziemi. Wzbogacicie swoje wyobrażenia o ich różnorodności i niepowtarzalnym pięknie.
Lekcja 4
Temat: Strefy krajobrazowe na świecie.
Cele: Poznasz nazwy i zróżnicowanie stref krajobrazowych na Ziemi oraz zastosujesz nową wiedzę w praktyce.
Zadania do wykonania:
- Na podstawie mapy krajobrazowej świata (w atlasie geograficznym lub w podręczniku) określ rozmieszczenie stref krajobrazowych.
- Zapisz do zeszytu kryteria wydzielania stref krajobrazowych.
- Wykorzystaj wiedzę o cechach roślinności i zwierzętach wykonując ćwiczenie 4 i 6 w zeszycie ćwiczeń str. 66 i 67.
- Zastanów się nad wpływem człowieka na krajobraz Ziemi.
Dla chętnych: Geografia jako nauka przyrodnicza opisująca Ziemię promuje światowe akcje proekologiczne. Taką jest: MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ ZIEMI, który obchodzimy 22 kwietnia.
Jeśli popierasz kształtowanie w społeczeństwie postaw wspólnej odpowiedzialności za Ziemię- weź udział w wydarzeniach organizowanych w naszej szkole. Wybierz zagadnienie i do dzieła!!!
- Przygotuj wykład o wyginięciu dinozaurów na kartce A4.
- Przygotuj prezentację multimedialną o dokonaniach ekologów ratujących naszą planetę
- Wymyśl grę planszową po wybranych najpiękniejszych miejscach na Ziemi.
Na zakończenie wykonaną pracę odeślij na adres mailowy nauczyciela geografii.
Powodzenia.
*Wersja do wydruku:Strefy krajobrazowe na Ziemi i Dzień Ziemi 2020
Tydzień obowiązywania (6 kwietnia – 8 kwietnia 2020 r.) i (15 kwietnia – 17 kwietnia 2020 r.)
Drodzy Uczniowie, zapraszam Was do aktywności geograficznej o strefach klimatycznych na świecie.
Lekcja 3
Temat: Strefy klimatyczne świata.
Cel: Poznasz nazwy stref klimatycznych świata i dowiesz się gdzie one występują.
Zadania do wykonania
- Zapoznaj się z materiałem w epodreczniki.pl/a/strefy–klimatyczne-świata/D4wGMSzdI.
- Na podstawie podręcznika wypisz nazwy pięciu stref klimatycznych Ziemi.
3. Wykonaj ćwiczenie ,, Na dobry początek” w zeszycie ćwiczeń str. 65
Powodzenia.
*Wersja do wydruku:Strefy klimatyczne świata
Tydzień obowiązywania (30 marca – 3 kwietnia 2020 r.)
Drodzy Uczniowie,
zapraszam Was do aktywności geograficznej w temacie klimat.
Lekcja 2
Temat: Klimat na Ziemi.
Cel: Poznasz pojęcie klimatu. Dowiesz się jakie czynniki go warunkują. Nauczysz się odczytywać informacje z klimatogramu.
Zadania do wykonania:
- Skorzystaj ze słowniczka w podręczniku i zapisz do zeszytu definicję klimatu.
- Przepisz z podręcznika( str. 102-106 ) do zeszytu czynniki klimatotwórcze.
- Skorzystaj z ,,Samouczka” str. 62 i 63.
Praca domowa:
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń ćw. 3 str. 62, ćw. 4 str. 63
W zrozumieniu zagadnienia pomoże Ci także:
https://epodreczniki.pl/b/czym-jest-pogoda-a-czym-klimat/PZEzm0e0V
Powodzenia.
*Wersja do wydruku: Klimat na Ziemi
Tydzień obowiązywania (25 – 27 marca 2020 r.)
Drodzy Uczniowie,
zachęcam do nowej aktywności geograficznej.
Lekcja 1
Temat: Czym jest pogoda?
Cel: Nauczysz się wyjaśniać, co to jest pogoda, wymieniać jej składniki, dokonywać obserwacji pogody w codziennym życiu.
Zadania do wykonania
1. Skorzystaj ze słowniczka w podręczniku i zapisz do zeszytu definicję pogody.
2. Przepisz z podręcznika( str. 102) do zeszytu jej składniki.
W zrozumieniu zagadnienia pomoże Ci także: https://epodreczniki.pl/a/jak-mierzymy-skladniki-pogody/DCwVIvYlg
Powodzenia!
*Wersja do wydruku: Pogoda
16 – 20 marca 2020 r.